28-03-2011 19:41:48 | ||
---|---|---|
jordydl1
|
heeft met een software-update te maken die onze zuiderburen niet toelaten |
28-03-2011 19:50:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het gaat niet om de loc als zodanig, maar de geïnstalleerde software-versie. Of de huideige versie van de Hispeed-locs van dit moment al in België is toegelaten, weet ik overigens niet. Het heeft verder ook niks met de OeBB-rijtuigen te maken, dus stel ik voor het er hier niet over te hebben. |
28-03-2011 19:50:58 | ||
---|---|---|
2296
|
Zie onder ander in dit topic over de inzet van de Traxx https://www.somda.nl/forum/9998/Verschil+tussen+BNL+en+FYRA+stammen/ |
29-03-2011 14:57:59 | ||
---|---|---|
smarkie
|
De grijs/groene machines, HLE 28, bezitten software 5. Deze is in B en NlL toegelaten. De rode machines bezitten sofware versie 7h en zijn niet toegelaten in B. Dit was ook al het geval met software versie 6. De rode locs die wel in B gezien en gespot werden waren op dat moment voorzien van software versie 5. De te rijden test wordt uitgevoerd met een grijs/groene loc aangezien deze voor de beneluxtreinen staan Laatst bewerkt door smarkie op 29-03-2011 14:59 |
29-03-2011 17:29:45 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
Martijnmet: enkele berichten zijn verwijderd. Aangezien de off-topic berichten over de Traxx'en wel aardig nuttig zijn, laat ik ze voor deze keer staan. De eerstvolgende keer dat er weer ingegrepen moet worden gaat het topic wel op slot. Dus nu weer terug on-topic naar de ÖBB rijtuigen! |
30-03-2011 17:42:33 | ||
---|---|---|
magnus
|
Rijtuigen gingen rond 16.30 uur door de wasstraat van Wgm! |
30-03-2011 17:45:04 | ||
---|---|---|
train85
|
Hehe eindelijk. |
31-03-2011 19:14:59 | ||
---|---|---|
4201
|
Volgens NS Hispeed is de verbouwing van het A-rijtuig voor het vervoer van fietsen en rolstoelen pas eind mei gereed. Daarom is het niet mogelijk om fietsen of rolstoelen mee te nemen in de stam ÖBB-rijtuigen. Vreemd genoeg adviseert men daarbij reizigers met rolstoel of fiets de Benelux helemaal te mijden, terwijl maar één van de 12 stammen niet toegankelijk is. Blijkbaar heeft men bij NS Hispeed nog nooit van een omloop gehoord.... Is het geen idee om één van de terzijde staande BDs-en tijdelijk als getrokken rijtuig in te zetten in de Fyra en een BD-rijtuig vanuit de Fyra over te hevelen naar Benelux voor inzet in combinatie met de ÖBB-rijtuigen? Laatst bewerkt door 4201 op 31-03-2011 19:30 |
31-03-2011 19:54:59 | ||
---|---|---|
6414
|
Sterkte geruchten doen de ronde dat er vanaf morgen inzet plaats vindt in de Benelux-dienst. Iemand die dat kan bevestigen of ontkennen? |
31-03-2011 20:10:31 | ||
---|---|---|
mart.h
|
Ja, dat kan ik bevestigen. Inzet is geregeld. Mart |
31-03-2011 20:13:13 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
En dus ook dit weekend(en andere weekenden)? %02% Opzich mooi om te horen dat de ÖBB rijtuigen nu ingezet gaan worden! Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
31-03-2011 20:18:37 | ||
---|---|---|
2296
|
Quote Gaat niet lukken. Deze rijtuigen zijn enkelspanning. Er moet dan wat gewijzigd gaan(geschikt maken voor meerspanning) worden en ik denk niet dat dat op zo´n korte termijn kan. En of het uberhoud wel kan. |
31-03-2011 20:20:12 | ||
---|---|---|
Somda
|
Hebben ze al de hispeed logo,s of komen die nog |
31-03-2011 20:58:43 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Morgen? Waar kennen we die datum toch van? |
31-03-2011 22:30:24 | ||
---|---|---|
thom
|
Doen we ook nog aan bronvermelding, of roepen we tegenwoordig maar raak? %03% Laatst bewerkt door thom op 31-03-2011 23:30 |
31-03-2011 23:26:14 | ||
---|---|---|
6414
|
Hispeedleaks |
31-03-2011 23:28:29 | ||
---|---|---|
279
|
ik ontken alles..... |
01-04-2011 07:14:27 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
QuoteZoals eerder gemeld is, komen die niet. Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
01-04-2011 07:37:46 | ||
---|---|---|
nohab
|
Vanmorgen de rijtuigen gespot in 79216, dus zullen nu onderweg zijn als 9216 met als tractie uiteraard een 28. |
01-04-2011 07:47:14 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Hmzz vreemd ik heb em niet langs Aswplz zien komen%08% MCN ASD |
01-04-2011 08:01:55 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vertrok om 6.54 uur stipt uit Asd en inmiddels uit Rtd. Laatst bewerkt door broek53 op 01-04-2011 08:04 |
01-04-2011 08:42:46 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
hehe oke dan heb ik em net gemist denk ik was druk bezig een DDM stam te verplaatsen op de werkplaats MCN ASD |
01-04-2011 08:58:19 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
Betekent de inzet van de ÖBB rijtuigen nu dat er al een stam over is naar Fyra en dus de ÖBB rijtuigen dagelijks ingezet gaan worden volgens deze post:Quote Morgen rijdt de Fyra namelijk ook al door naar Breda. Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
01-04-2011 09:22:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is wel de bedoeling. |
02-04-2011 00:54:20 | ||
---|---|---|
JeroeNL
|
Gisteren op 1 april hebben de ÖBB rijtuigen de eerste commerciële rit gemaakt van Amsterdam naar Brussel v.v. met tractie 2836. http://www.flickr.com/photos/johnybrauns/5580812832/ http://www.flickr.com/photos/johnybrauns/5580830198/ Laatst bewerkt door JeroeNL op 02-04-2011 00:57 |
02-04-2011 01:05:00 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Leuke foto's . SleutelMan: Voordat het hele topic hier vol komt te staan met foto's wil ik iedereen erop wijzen dat hier de ontwikkelingen over de ÖBB rijtuigen in Beneluxdienst mag worden besproken. Spots en foto's daarvan graag in het OD van de desbetreffende dag. Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-04-2011 01:05 |
02-04-2011 11:05:41 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er is nog een technisch probleem met de stam, zodat hij vandaag, morgen en waarschijnlijk ook maandag niet zal rijden. |
02-04-2011 13:26:39 | ||
---|---|---|
lamar
|
Ze weten inderdaad wat ze weggeven. Het zijn mooie rijtuigen van binnen, maar hebben wat (kleine) mankementen: defecte deuren, coupédeurrubbers die los hangen etc. De 1e klas en dan vooral de coupés zijn zeer fraai. Laatst bewerkt door lamar op 02-04-2011 13:27 |
03-04-2011 02:10:40 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik vermoed inderdaad ook, dat de huurder deze rijtuigen specifiek uitgekozen heeft, omdat ze tochal kleine mankementen hebben... |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-04-2011 07:04:59 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteHoe zit het dan op zondag, dan rijdt 9216 namelijk niet. |
03-04-2011 09:05:12 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Waarom rijdt 9216 niet op zondag??? Volgens het (digitale) spoorboekje wel !! |
03-04-2011 09:20:42 | ||
---|---|---|
nohab
|
Sorry, zat verkeerd te kijken. |
03-04-2011 09:49:47 | ||
---|---|---|
phantom
|
Vandaag nog steeds geen inzet van de OBB rijuitgen te verwachten ? |
03-04-2011 09:52:32 | ||
---|---|---|
superboer
|
Quote Garantie tot aan de voordeur. |
03-04-2011 10:02:10 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
En tot die tijd rijdt er vervangend materieel, althans, trein 9216 reed vandaag wederom met vervangend materieel en te Rsd stond niks klaar. Misschien het stoppertje naar Atw. Gister betrof vervangend mat. in België een varkensneus. Edit: De ÖBB rijtuigen zijn vrijdag 1 April uit de dienst gehaald na trein 9221, trein 9252 en 9257 hebben dus niet gereden. Ook géén vervangend mat. Laatst bewerkt door TheKnitter op 03-04-2011 10:29 Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
03-04-2011 11:40:19 | ||
---|---|---|
frer
|
Quote Ik vermoed de VERhuurder... |
03-04-2011 14:24:34 | ||
---|---|---|
thom
|
Euu ja, dankje |
05-04-2011 21:08:03 | ||
---|---|---|
railjet
|
Wat moet ik mij voorstellen met de verbouwing van het A rijtuig Een paar stoelen verwijderen voor fietsen Ze gaan dat graag zien bij de ÖBB dat de Nederlandse Collega's hun mooi materieel zit te verbouwen. Ik ga nu zaterdag die trein gaan platen in Brussel Zuid, mag ik dan die foto's hier op het forum zetten of liever de link naar me facebook profiel waar ik die ga opzetten in een map Groetjes Stef |
05-04-2011 21:34:03 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je gelooft toch niet werkelijk niet dat NS dat zonder overleg doet hé? |
05-04-2011 21:37:43 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Gaan ze dat op dezelfde wijze doen zoals de NMBS dat bij hun I6 A-rijtuigen heeft gedaan? Dus compartimentje eruit? |
06-04-2011 09:04:40 | ||
---|---|---|
merijn
|
Vooraleer je naar Brussel-Zuid gaat, vergewis je ervan dat deze trein daadwerkelijk rijdt. Ik wou deze gisteren spotten, maar deze trein was vervangen door een Varkensneus tot Roosendaal. |
06-04-2011 11:39:05 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
Vervangend mat. al sinds zaterdag. Vandaag opnieuw niet ingezet. Zoals ik Merijn per mail al heb laten weten. Morgen kom ik als het goed is de 9216 weer tegen, zal kijken of ik het tegenkom Laatst bewerkt door TheKnitter op 06-04-2011 11:39 Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
06-04-2011 12:46:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
De rijtuigen komen op zijn vroegst maandag 11 april weer in dienst. Dit weekend zouden ze sowieso niet rijden, omdat de gewijzigde Beneluxdienst (werkzaamheden) met minder stammen kan worden uitgevoerd. |
06-04-2011 13:05:26 | ||
---|---|---|
6414
|
We kunnen dus gerust spreken over een nog niet geheel vlekkeloze inzet... |
06-04-2011 18:09:09 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
We kunnen dus met een gerust hart zeggen: geweldig stukje kwaliteitscontrole rondom de ÖBB-rijtuigen. |
06-04-2011 18:42:41 | ||
---|---|---|
ns1700
|
oftewel, breng ze maar weer weg%03% waardeloos, op misschien een dagje na geen beweging gemaakt in de dienst%03% Laatst bewerkt door ns1700 op 06-04-2011 18:43 groeten uit Spoorzone |
06-04-2011 18:57:38 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
Op 1 slag Brusz na ja. Maar je weet niet wat het mankement is, hoe snel het verholpen kan worden en dergelijke. Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
06-04-2011 19:45:36 | ||
---|---|---|
plant
|
En 'waardeloos' zou ik het ook niet willen noemen... het zal vast wel op gang komen binnenkort. Youri |
06-04-2011 20:08:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
QuoteAls inzet niet voor 11 april mogelijk is is het geen klein defect volgens mij. |
06-04-2011 20:27:05 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Onzin, voor het zelfde geld is het heel simpels en kleins, maar is de betreffende kennis/onderdeel niet aanwezig. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-04-2011 21:35:56 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Quote Ik lees hier verwijten aan de ÖBB, aan de "kwaliteitscontrole" van Nedtrain en de keuze van NS-HiSpeed, maar omdat we niet weten wat er aan de hand is, geven we ze gewoon allemaal de schuld maar ? Als je niet weet wat er aan de hand is, groot of klein, ga nou niet gissen en oordelen daarnaar want de kans is groot dat je de verkeerde veroordeelt en daar schieten we hier niks mee op. Of denken we serieus dat we het hier op Somda beter weten dan de mensen op de werkvloer zelf die er dagelijks mee te maken hebben... ? Als die mensen dit lezen, lachen ze zich waarschijnlijk nog kapot ook %08% Laatst bewerkt door thom op 06-04-2011 21:37 |
06-04-2011 22:24:56 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Het lijkt mij ook niet een simpel defect aan één rijtuig - Dan zou je dat rijtuig er toch gewoon tijdelijk tussenuit halen? |
07-04-2011 10:10:53 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
SleutelMan: wilde speculatie hebben we hier weinig aan. Laten we gewoon afwachten tot er meer info bekend wordt en de sfeer gezellig houden. |
07-04-2011 20:14:02 | ||
---|---|---|
6414
|
Inzet zou nu pas te verwachten zijn vanaf de derde week van mei. Misschien eens overwegen de stam Oostenrijkers van de VSM te gaan huren? Heb je in ieder geval geen deursluitproblematiek! |
07-04-2011 20:18:54 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
En er staat nog ICK, en, en, en... zucht.. altijd hetzelfde verhaal %09% NS Hispeed/NMBS had dit natuurlijk ook niet verwacht, en zoals ik al zei: er is maar beperkte kennis van het materieel, zonder (voldoende) kennis kun je vrij moeilijk iets herstellen En dan ben ik nog niet eens begonnen over de vraag of het materieel van de VSM uberhaubt wel toegelaten is in België. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
07-04-2011 20:21:50 | ||
---|---|---|
6414
|
Nou, het probleem zit hem niet in het herstellen, maar in het aanpassen van het systeem van deuren sluiten. |
07-04-2011 22:51:34 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
SleutelMan: Ik val in herhaling geloof ik. Terug ontopic a.u.b. . |
08-04-2011 08:29:10 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteU is abuis. De derde week van mei staan de aanpassingen van een A-rijtuig gepland en die hebben geen direct verband met de huidige troebelen. |
08-04-2011 08:37:41 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Is er voor de korte termijn geen alternatief voor HiSpeed om het tekort aan rijtuigen op te vangen? Want met wachten tot het spul rijvaardig is gemaakt, wordt het probleem van te weinig materieel niet opgelost natuurlijk. |
08-04-2011 08:45:01 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
De aanpassing aan het A-rijtuig gebeurd pas ergens in Mei. Word de stam wel al weer eerder ingezet in de dienst? Om nou steeds met dit tekort te zitten is niet fijn voor de reiziger (extra overstappen/minder comfortabel materieel). Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
08-04-2011 09:24:39 | ||
---|---|---|
abbm
|
Zie het voor je: DDM-1 in de NSH diensten%08% |
08-04-2011 09:27:27 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Dan kun je net zo goed de huidige oplossing aanhouden (NS materieel tot Rsd en overstappen). DDM-1 is sowieso niet toegelaten in België en ook alleen geschikt voor 1,5 kV. |
08-04-2011 09:56:18 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Als we toch weer de gekste dingen bedenken, bedenk dan het minst erge: regel een (her)toelating voor een TD-7. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
08-04-2011 10:39:07 | ||
---|---|---|
ralph521
|
Iets realistischer dan, Formeer dan een geel/blauwe stam van buurland-ICR-rijtuigen. Is toegelaten, bekend materieel en probleem opgelost, en er rijdt een trein voor de klanten van NS Hispeed. Een TD-stam is geen optie meer. Alle in Belgie toegelaten Bs-jes zijn gesloopt, en de BDs is zoals eerder aangegeven niet buurland-geschikt, dus da's geen optie. Zo, nu maar weer eens terug naar de gehuurde Oostenrijkers (en nee, niet die van de VSM). |
08-04-2011 10:57:25 | ||
---|---|---|
maxime
|
Om even redelijk ontopic te blijven en niet de gekste dingen te bedenken (het topic vervuilt nogal) lijken er op korte termijn maar 2 echte opties te zijn. 1) Optie "SleutelMan", namelijk: de dienst knippen in Rsd en dan bv. VIRM inzetten. (Is ook al toegepast) 2) Buurland ICRm onttrekken aan TD's en daarmee tijdelijk een stam vormen. Eventueel een TD die dan te weinig capaciteit krijgt vervangen door bv. VIRM. Echter zal deze oplossing veel meer logistieke uitdagingen betekenen om op de korte termijn te bewerkstelligen. @ TheKnitter: Naar mijn weten was het al van begin af aan de bedoeling de ÖBB'ers gewoon in de Beneluxdienst in te zetten ondanks dat het desbetreffende A-rijtuig nog aangepast moest worden. De vraag is of de problematiek rond de overige rijtuigen eerder wordt opgelost dan dat het A-rijtuig verbouwd is. Zo ja, dan zal de set ongetwijfeld eerder in de Benelux terugkomen. Ze hebben hem immers al 1 dienst ingezet, dat daar van alles aan het licht kwam is een ander, maar bekend, verhaal. Pin me hier verder niet op vast, want deze plannen zouden zomaar weer achterhaald kunnen zijn. |
08-04-2011 11:02:26 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Vroeger had men toch 'gewoon' een reserve prio-stam? Misschien handig om wederom voor een reserve te zorgen? (zoals huur van nóg een ÖBB stam) |
08-04-2011 16:26:49 | ||
---|---|---|
ns1700
|
@Maxime, als logistiek supervisor in opleiding zeg ik inderdaad dat dat wel kan van ICRm onttrekken van de TD-10 stammen maar dan vind ik ze als TD-7 niet echt meer acceptabel voor de 1900 ivm drukte op as Gvc - Ehv. daar moet je dan weer wat vandaan halen van een andere serie en zo doorschuiven. dan ben je wel even bezig voordat je een cirkel hebt van geschuif dat het wel kan. @Pim, als we nog een stam nemen geen probleem maar moeten we dan niet ook een rijtuig verbouwen en ook dat dat redelijk wat tijd kost? groeten uit Spoorzone |
08-04-2011 17:02:14 | ||
---|---|---|
5431
|
QuoteDe tweede serie BDs'en is omgebouwd uit meerspanningsrijtuigen (B 20-70). Als ze desondanks niet internationaal gebruikt kunnen worden, waarom zijn er toen dan buurlandrijtuigen voor opgeofferd? QuoteAls buitenstaander vind ik het opmerkelijk dat de deuren van internationaal geaccepteerde RIC-standaardrijtuigen zoals de Eurofima's in Nederland kennelijk ineens een probleem vormen. Zou iemand dat nader kunnen toelichten? Laatst bewerkt door 5431 op 08-04-2011 17:02 |
08-04-2011 17:19:23 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Quote Zoals door anderen al genoemd gaat het om een defect - De verbouwing van het A-rijtuig voor o.a. rolstoelen en fietsen staat hier los van. |
08-04-2011 18:03:32 | ||
---|---|---|
maxime
|
QuoteTrue, daarom spreek ik ook van een logistieke uitdaging op de korte termijn. TD-7's creëren is wel erg aan de gortig, maar eventueel TD-9's is misschien wel een idee. Er zijn pak hem beet 10 TD-10 composities als ik het goed heb en je hebt zo'n 6 á 7 buurlandrijtuigen nodig die als het goed is in minstens 6 composities te vinden zijn. Kwestie van 1 buurland ICRm uitrangeren te Mt, Ehv of Bkh en je houdt zelfs nog 3 respectievelijk 4 volledige TD-10's over. Bedenk hierbij dat de beperking van de capaciteit van TD-10 naar TD-9 relatief gering en bovendien slechts tijdelijk is. Zodra de ÖBB-rijtuigen op de baan zijn, kunnen de TD-9's weer op sterkte gebracht worden. Ik ga er wel vanuit dat men niet te erg aan gehele ICRm stammen in TD's is gehecht. Laatst bewerkt door maxime op 08-04-2011 18:04 |
08-04-2011 18:04:25 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Je kunt zelfs spreken van eigenlijk in het geheel nog geen inzet. Lichtelijk teleurstellend zeg maar %03% Wat ik verder ook niet snap is,waarom offer je een hele stam op om 1 rijtuig wat verbouwd moet worden ? Is het dan onmogelijk om zonder dat ene rijtuig te rijden ? Neem aan dat dat stammetje gehuurd spul best wat kost,dus rij er dan tijdelijk mee zonder dat ene rijtuig dan brengt het tenminste nog wat op. Alsof reizigers het zullen bestraffen door moord en brand te gillen als er 1 rijtuig mist,de meeste zullen het niet eens in de gaten hebben dat er 1 rijtuig mist. Nogmaals het kan aan mij liggen maar het lijkt mij vooral kosten technisch gezien nou niet de meest efficiente manier om 1 stam terzijde te houden omdat 1 rijtuig niet meewerkt/verbouwd moet worden. Laatst bewerkt door phantom op 08-04-2011 18:16 |
08-04-2011 18:43:41 | ||
---|---|---|
railjet
|
Ik zou toch graag eens willen weten wat er zo allemaal aan dat A rijtuig moet verbouwd worden Wet het probleem zou zijn laat ik de kerk in het midden maar kan wel zeggen dat zijn wel klimaat en druk vrije rijtuigen bij deze gezegd Stef PS als ze het probleem niet kunnen vinden gewoon iemand van ÖBB PV laten overkomen |
08-04-2011 18:52:00 | ||
---|---|---|
Dr_Thodt
|
Quote zoals een paar post boven je al staat, staat de verbouwing van het ene rijtuig los van de reden dat ze nu niet rijden. ik gok dat het defect waardoor ze nu stil staan meerdere rijtuigen treft. Zoomzoomzoom |
08-04-2011 18:56:56 | ||
---|---|---|
phantom
|
Die heb ik in de mix van een hoop berichten dan waarschijnlijk gemist Blijft verder toch een vreemd verhaal de ene zegt : stam terzijde ivm verbouwing 1 rijtuig,andere roepen weer dr zijn meerdere zaken aan die stam die niet werken en verholpen moeten worden voor het kan en mag rijden in dienst. (persoonlijk gezegd ben ik bang dat dit weer een leuke financiele strop wordt,waarbij er wederom iets niet doordacht is maar wel uitgevoerd) |
08-04-2011 19:17:05 | ||
---|---|---|
mart.h
|
Komende maandag nieuwe poging om de rijtuigen in te zetten. Planning is 9216, 9221, 9252 en 9257. Mart |
08-04-2011 22:43:06 | ||
---|---|---|
ns1700
|
Quoteokee dat is dan dat. maar je kwam wel met het idee een 2e stam te nemen maar wat hebben we nou aan een tweede stam als we nu al kampen met defecten waar we niet veel verstand van hebben? niet bedoeld dat de mensen niet slim genoeg zijn maar gewoon dat als men niet weet hoe het te repareren staan ze straks met alletwee aan de kant. groeten uit Spoorzone |
08-04-2011 22:53:27 | ||
---|---|---|
thom
|
Hou nou tocheens op zeg, een 2e stam omdat er 1 stam defect kan raken is natuurlijk al kolder eerste klas. Een busboer heeft ook niet voor élke lijnbus een bus klaar staan op reserve, dus dat slaat al kant noch wal. Maar om dan te veronderstellen dat een tweede stam toch geen nut zou hebben omdat die rijtuigen dan ook defect zouden zijn is natuurlijk grote onzin. Je hebt geen eens een idee wát er met die rijtuigen aan de hand is nu, dus jij hebt helemaal geen idee of dat op een tweede stam ook van toepassing zou zijn. Jij neemt nu maar simpelweg aan dat dat komt omdat "men" er geen verstand van heeft, maar dat weet jij helemaal niet... Dat is net zoiets dat ik jou ga vertellen dat je thuis maar twee wasmachines moet kopen omdat er 1 kapot zou gaan, terwijl ik helemaal geen weet of het geld voor twee wasmachines wel in jouw portefeuille hebt zitten of me maar bedacht hebt wat de betrouwbaarheid van die wasmachine zou zijn... Laatst bewerkt door thom op 08-04-2011 22:54 |
08-04-2011 23:11:04 | ||
---|---|---|
mdj
|
Maar het is wel riskant om zonder reserves te rijden. Bij twijfel: gebruik beton. |
08-04-2011 23:33:40 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Precies. Vroeger had men ook altijd één reservestam voor de 9200 meen ik, dus die zou je nu ook gewoon moeten hebben. Wat voor rijtuigen dat ook zijn (mits toelaatbaar), voor mijn part komen ze uit Australië... |
09-04-2011 06:04:27 | ||
---|---|---|
2296
|
Ik lees het alweer de beste stuurlui staan aan wal. %04%%04% jammer dat elk topic zo weer om zeep wordt geholpen %04% |
09-04-2011 09:38:55 | ||
---|---|---|
phantom
|
Dat hangt er maar net vanaf wat jij verstaat onder om zeep helpen. Er moet toch de mogelijkheid zijn om te kunnen vertellen wat iemand vind of denkt,of niet ? (tuurlijk wel in het redelijke blijvende ) Laatst bewerkt door spiketrain op 09-04-2011 09:48, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
09-04-2011 10:04:20 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Zullen we er maar gewoon vanuit gaan dat er om goede redenen geen reserve is? Over een paar maanden komen als het goed is de eerste V250 treinstellen in dienst en zijn er meteen voldoende rijtuigen om een grote reserve aan te houden. Moet je voor die paar maanden dan enorme investeringen doen, of is het even ook wel goed genoeg om met VIRM en Varkensneuzen te rijden? |
09-04-2011 10:49:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
De reserve is eigenlijk zachtjes de Beneluxdienst uitgerommeld in de loop der jaren. Halverwege de jaren negentig is de stam in gebruik genomen om de keringen in Amsterdam "lang" te maken en naar de Watergraafsmeer op en neer te rijden voor de schoonmaak en catering etc. De bijsturingsmaatregel bij het ontbreken was dan de "ouderwetse' korte keringen in Asd weer in te voeren. Om niet te veel uit te weiden: in de loop der jaren zijn zowel de keringen gewijzigd (langer in Amsterdam en korter in Brussel) als ook zijn de trekduweenheden gewijzigd in getrokken treinen (met loc omrijden). Dat laatste veroorzaakte met name dat de keringen in Brussel Zuid vervielen en de treinen door moeten naar Voorst (meen ik), waardoor hier een stam extra nodig is. Grappig: in het begin lag de oorzaak bij de NMBS omdat de 11.8 vervangen werd door de reeks 28, nu ligt de oorzaak bij NSH dat de stuurstandrijtuigen buiten dienst heeft gesteld. Vandaar dat aanvankelijk de NMBS een extra rijtuigstam stelde en nu NSH aan de beurt is. Dat laat verder onverlet dat de vroegere reservestam inmiddels/nog steeds in de lange keringen via en op de Watergraafsmeer is opgegaan, al liggen de tijden inmiddels heel anders. Bij Hispeed is de afwezigheid van een reservestam overigens best een issue. alleen al het onderhoud aan de rijdende stammen kost de nodige hoofdbrekens. De afweging tussen extra investeren en het nog uitzingen zolang het duurt, heeft tot nu toe kennelijk geleid tot het besluit het maar uit te zingen. Laatst bewerkt door broek53 op 09-04-2011 11:59 |
09-04-2011 17:10:28 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Die stuurstanden kunnen sowieso al niks met een Traxx he, dus op het moment dat die Traxx-locomotieven in dienst werden gesteld (eerst door Hispeed, later door de NMBS) bestaat dit probleem al. Door de komst van de Fyra (of beter gezegd: het uitblijven van het V250) is het probleem erger geworden totdat er zelfs stammen uit België en nu dus Oostenrijk moesten komen. |
09-04-2011 17:46:03 | ||
---|---|---|
maxime
|
Stuurstandrijtuigen vormden, ondanks dat ze niet met een Traxx overweg konden, wel capaciteit net als een gewone buurland ICRm en volgens mij is er toch voor elke Bs een 'normale' ICRm in de plaats gekomen (iets met een deursluitingscircuit als ik goed ben voorgelicht). Die rijtuigen moeten natuurlijk ook ergens vandaan komen. Aangezien de pot ICR een bodem heeft, NSR het nodige in gebruik heeft, de FYRA wat wegsnoept en je weleens wat in onderhoud moet hebben, kan ik me zo voorstellen dat er weinig over blijft voor een reservestam. Kortom, de reserve is "vervaagd" door: 1) gewijzigde keringen 2) schommelingen in de rijtuigverdeling. Overigens gok ik zomaar eventjes dat broek53 echt wel weet dat Bs en Traxx niet matchen. Laatst bewerkt door maxime op 09-04-2011 17:47 |
09-04-2011 19:16:51 | ||
---|---|---|
6414
|
QuoteIk ben er niet genoeg van op de hoogte om er uitgebreid over te schrijven, maar blijkbaar zit het probleem in het kunnen openenen van de deuren onder de zoveel kilometer/uur. Ik hoorde dat er een beetje hetzelfde probleem speelt als met de inzet van het ICL toendertijd; maar zoals gezegd ben ik niet genoeg op de hoogte (anderen vast wel) om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Blijkbaar kunnen Nederlandse reizigers niet zo goed met sluitende deuren om gaan? Overigens, even geheel terzijde: hier boven las ik ergens dat een 'busboer' geen lijnbussen op reserve zou hebben. Dat is natuurlijk totale onzin: in elke stalling bevinden zich wel reservebussen. |
09-04-2011 19:23:26 | ||
---|---|---|
mich
|
Dat is niet waar, niet elke stalling heeft reserve. |
09-04-2011 19:48:43 | ||
---|---|---|
6414
|
Nou, in ieder geval elke vervoerder dan toch wel. |
09-04-2011 20:19:24 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Hebben de Duitse rijtuigen in de Berlijn-IC andere deursluiting dan andere Duitse rijtuigen, zoals die waaruit ICK en ICL afkomstig zijn? Of zijn de binnenlandse reizigers in de Berlijn-IC andere reizigers die tijdens de rit wel met hun tengels van de deuren af kunnen blijven? Shqiperise-lopers? |
09-04-2011 20:51:37 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ja, in ieder geval hebben de IC-B rijtuigen, of beter de gezegt, de loc, een afwijking in het systeem: deze heeft een nokkensleutel in de cabine, de machinist kan deze na vertrek omdraaien zodat de deuren constant een "sluitcommando" krijgen. Bij aankomst bij een station moet de MCN deze sleutel weer terug draaien om de deuren vrij te geven. Het sluiten van de deuren op een station doet echter de HC wel zelf. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
09-04-2011 20:56:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJawel, technisch is dat uiteraard zo. Wat ik wilde aangeven, is dat in eerste instantie de NMBS de veroorzaker was van het feit dat er niet meer trek-duw gereden kon worden (vervangen van de 11.8), waardoor er langere keringen gemaakt moesten worden. Volgens de Beneluxovereenkomst levert de NMBS de locs en de NS de rijtuigen. De NMBS stelde daarom een extra stam - omdat zij het keringsprobleem veroorzaakten. Vanaf het moment dat de stuurstandrijtuigen buiten dienst gingen, konden de Beneluxstammen om die reden niet meer trekduw rijden (welke loc de NMBS ook zou inzetten), en daarom moest vanaf dat moment NSH voor een extra rijtuigstam zorgen. Dat dat diezelfde stam was, is duidelijk, alleen nu betaalde NSH ervoor. Ook om die reden schoof NSH een Fyrastam tijdelijk de Beneluxdienst in (omdat die toen over was) en is het nu NSH die een negende rijtuigstam moet leveren: de OeBB-stam (om maar weer op het topic te landen). |
09-04-2011 21:50:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Ik kan het vanaf mijn huidige positie (rand van middellandse zee)niet goed beoordelen ,maar zowel een NS 1700 als NMBS of NSH traxx kunnen beide vanuit de lok de deuren vergrendelen, wat wel een verschil is dat de vertrek procedure bij de Benelux is dat de mcn pas mag vertrekken als Alle deuren gesloten zijn(dus inclusief deur van chef trein), en bij de IC naar Berlijn mag de Mcn vertrekken na het vertrekbevel van de Chef trein. |
11-04-2011 13:10:24 | ||
---|---|---|
merijn
|
Blijkbaar was er deze ochtend toch een probleem...trein 9221 bestond immers uit een Belgisch treinstel (vertrek te Brussel-Zuid) tot Rsd. |
11-04-2011 13:20:36 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
En te Rsd is er verder gegaan met ÖBB rijtuigen, want ik zit nu in trein 9221 naar Asd met Oostenrijkse rijtuigen! Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
11-04-2011 13:48:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Vanmorgen zijn de rijtuigen ook in 9216 gespot. Duidt dit erop dat ze een paar uur in Rsd hebben staan niksen? |
11-04-2011 15:09:18 | ||
---|---|---|
mdj
|
De Oostenrijkers reden 10 minuutjes achter de Varkensneus aan in Belgie... Bij twijfel: gebruik beton. |
11-04-2011 15:11:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Welke van die twee reed dan leeg? |
11-04-2011 15:13:54 | ||
---|---|---|
mdj
|
Aan het bericht van TheKnitter zou ik opmaken dat de OBB-rijtuigjes leeg waren. Bij twijfel: gebruik beton. |
11-04-2011 15:22:11 | ||
---|---|---|
TheKnitter
|
Ik stond te Ddr Merijn werkt bij B-rail (ofzo) en mail wel eens met hem: Varkensneus blijkt hieruit van Brusz naar Rsd ingezet te zijn. Quote Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-04-2011 15:22 Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
11-04-2011 15:35:30 | ||
---|---|---|
merijn
|
Ik werk voor Rail1 (tot hier wat reclame)...en heb daardoor toegang tot die informatie. Echter is dit pure basis informatie, dus meer dan jullie zal ik nooit te weten komen hoor , alleen soms eens wat sneller (als men die informatie ingegeven heeft natuurlijk). Nu zou ik natuurlijk wel héél graag te weten komen wat "het plan" is voor deze avond...vermits ik eventueel eens met deze trein zou meerijden van Mechelen tot Brussel . |