Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

ÖBB rijtuigen in Beneluxdienst

Maandag 28 mrt 2011 - 19:41:48
jordydl1
jordydl1
Facebook jordydl Flickr Jordydl1
heeft met een software-update te maken die onze zuiderburen niet toelaten


Maandag 28 mrt 2011 - 19:50:24
broek53
broek53
Het gaat niet om de loc als zodanig, maar de geïnstalleerde software-versie. Of de huideige versie van de Hispeed-locs van dit moment al in België is toegelaten, weet ik overigens niet. Het heeft verder ook niks met de OeBB-rijtuigen te maken, dus stel ik voor het er hier niet over te hebben.

Maandag 28 mrt 2011 - 19:50:58
2296
2296
Zie onder ander in dit topic over de inzet van de Traxx www.somda.nl

Dinsdag 29 mrt 2011 - 14:57:59
smarkie
smarkie
De grijs/groene machines, HLE 28, bezitten software 5. Deze is in B en NlL toegelaten.
De rode machines bezitten sofware versie 7h en zijn niet toegelaten in B.
Dit was ook al het geval met software versie 6.
De rode locs die wel in B gezien en gespot werden waren op dat moment voorzien van software versie 5.

De te rijden test wordt uitgevoerd met een grijs/groene loc aangezien deze voor de beneluxtreinen staan

Laatst bewerkt door smarkie op Dinsdag 29 mrt 2011 om 14:59:07

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 29 mrt 2011 - 17:29:45
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Martijnmet: enkele berichten zijn verwijderd. Aangezien de off-topic berichten over de Traxx'en wel aardig nuttig zijn, laat ik ze voor deze keer staan. De eerstvolgende keer dat er weer ingegrepen moet worden gaat het topic wel op slot.
Dus nu weer terug on-topic naar de ÖBB rijtuigen!



Woensdag 30 mrt 2011 - 17:42:33
magnus
magnus
Flickr magnussouverein
Rijtuigen gingen rond 16.30 uur door de wasstraat van Wgm!

Woensdag 30 mrt 2011 - 17:45:04
train85
train85
Hehe eindelijk.

www.mat64.nl

Donderdag 31 mrt 2011 - 19:14:59
4201
4201
Volgens NS Hispeed is de verbouwing van het A-rijtuig voor het vervoer van fietsen en rolstoelen pas eind mei gereed. Daarom is het niet mogelijk om fietsen of rolstoelen mee te nemen in de stam ÖBB-rijtuigen.

Vreemd genoeg adviseert men daarbij reizigers met rolstoel of fiets de Benelux helemaal te mijden, terwijl maar één van de 12 stammen niet toegankelijk is. Blijkbaar heeft men bij NS Hispeed nog nooit van een omloop gehoord....

Is het geen idee om één van de terzijde staande BDs-en tijdelijk als getrokken rijtuig in te zetten in de Fyra en een BD-rijtuig vanuit de Fyra over te hevelen naar Benelux voor inzet in combinatie met de ÖBB-rijtuigen?

Laatst bewerkt door 4201 op Donderdag 31 mrt 2011 om 19:30:06

Donderdag 31 mrt 2011 - 19:54:59
6414
6414
Sterkte geruchten doen de ronde dat er vanaf morgen inzet plaats vindt in de Benelux-dienst. Iemand die dat kan bevestigen of ontkennen?

Donderdag 31 mrt 2011 - 20:10:31
mart.h
mart.h
Ja,

dat kan ik bevestigen. Inzet is geregeld.

Mart

Donderdag 31 mrt 2011 - 20:13:13
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
En dus ook dit weekend(en andere weekenden)? Opzich mooi om te horen dat de ÖBB rijtuigen nu ingezet gaan worden!

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Donderdag 31 mrt 2011 - 20:18:37
2296
2296
Quote
4201 (do 31 mrt 2011 19:14:59 www.somda.nl):
Is het geen idee om één van de terzijde staande BDs-en tijdelijk als getrokken rijtuig in te zetten in de Fyra en een BD-rijtuig vanuit de Fyra over te hevelen naar Benelux voor inzet in combinatie met de ÖBB-rijtuigen?
Gaat niet lukken. Deze rijtuigen zijn enkelspanning. Er moet dan wat gewijzigd gaan(geschikt maken voor meerspanning) worden en ik denk niet dat dat op zo´n korte termijn kan. En of het uberhoud wel kan.

Donderdag 31 mrt 2011 - 20:20:12
Somda
Somda
Hebben ze al de hispeed logo,s of komen die nog

Donderdag 31 mrt 2011 - 20:58:43
daniel81
daniel81
Quote
6414 (do 31 mrt 2011 19:54:59 www.somda.nl): Sterkte geruchten doen de ronde dat er vanaf morgen inzet plaats vindt in de Benelux-dienst. Iemand die dat kan bevestigen of ontkennen?
Morgen? Waar kennen we die datum toch van?

Donderdag 31 mrt 2011 - 22:30:24
thom
thom
Doen we ook nog aan bronvermelding, of roepen we tegenwoordig maar raak?

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 31 mrt 2011 om 23:30:34

Donderdag 31 mrt 2011 - 23:26:14
6414
6414
Hispeedleaks

Donderdag 31 mrt 2011 - 23:28:29
279
279
ik ontken alles.....

Vrijdag 01 apr 2011 - 07:14:27
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Quote
ollie (do 31 mrt 2011 20:20:12 www.somda.nl): Hebben ze al de hispeed logo,s of komen die nog
Zoals eerder gemeld is, komen die niet.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Vrijdag 01 apr 2011 - 07:37:46
nohab
nohab
Flickr bvisser
Vanmorgen de rijtuigen gespot in 79216, dus zullen nu onderweg zijn als 9216 met als tractie uiteraard een 28.

Vrijdag 01 apr 2011 - 07:47:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Hmzz vreemd ik heb em niet langs Aswplz zien komen

MCN ASD

Vrijdag 01 apr 2011 - 08:01:55
broek53
broek53
Vertrok om 6.54 uur stipt uit Asd en inmiddels uit Rtd.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 01 apr 2011 om 08:04:05

Vrijdag 01 apr 2011 - 08:42:46
Rolffiej19
Rolffiej19
hehe oke dan heb ik em net gemist denk ik was druk bezig een DDM stam te verplaatsen op de werkplaats

MCN ASD

Vrijdag 01 apr 2011 - 08:58:19
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Betekent de inzet van de ÖBB rijtuigen nu dat er al een stam over is naar Fyra en dus de ÖBB rijtuigen dagelijks ingezet gaan worden volgens deze post:
Quote
broek53 (zo 27 mrt 2011 22:37:44 www.somda.nl): De inzet van de Oostenrijkers straks (vanaf uiterlijk 4/4): 9216-9221-9252-9257, dagelijks.
Morgen rijdt de Fyra namelijk ook al door naar Breda.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Vrijdag 01 apr 2011 - 09:22:08
broek53
broek53
Dat is wel de bedoeling.

Zaterdag 02 apr 2011 - 00:54:20
JeroeNL
JeroeNL
Gisteren op 1 april hebben de ÖBB rijtuigen de eerste commerciële rit gemaakt van Amsterdam naar Brussel v.v. met tractie 2836. www.flickr.com www.flickr.com

Laatst bewerkt door JeroeNL op Zaterdag 02 apr 2011 om 00:57:50

Zaterdag 02 apr 2011 - 01:05:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Leuke foto's .

SleutelMan: Voordat het hele topic hier vol komt te staan met foto's wil ik iedereen erop wijzen dat hier de ontwikkelingen over de ÖBB rijtuigen in Beneluxdienst mag worden besproken. Spots en foto's daarvan graag in het OD van de desbetreffende dag.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Zaterdag 02 apr 2011 om 01:05:17


Zaterdag 02 apr 2011 - 11:05:41
broek53
broek53
Er is nog een technisch probleem met de stam, zodat hij vandaag, morgen en waarschijnlijk ook maandag niet zal rijden.

Zaterdag 02 apr 2011 - 13:26:39
lamar
lamar
Ze weten inderdaad wat ze weggeven. Het zijn mooie rijtuigen van binnen, maar hebben wat (kleine) mankementen: defecte deuren, coupédeurrubbers die los hangen etc. De 1e klas en dan vooral de coupés zijn zeer fraai.

Laatst bewerkt door lamar op Zaterdag 02 apr 2011 om 13:27:21

Zondag 03 apr 2011 - 02:10:40
thom
thom
Ik vermoed inderdaad ook, dat de huurder deze rijtuigen specifiek uitgekozen heeft, omdat ze tochal kleine mankementen hebben...

Zondag 03 apr 2011 - 07:04:59
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
broek53 (zo 27 mrt 2011 22:37:44 www.somda.nl): De inzet van de Oostenrijkers straks (vanaf uiterlijk 4/4): 9216-9221-9252-9257, dagelijks.
Hoe zit het dan op zondag, dan rijdt 9216 namelijk niet.

Zondag 03 apr 2011 - 09:05:12
henri1972
henri1972
Waarom rijdt 9216 niet op zondag??? Volgens het (digitale) spoorboekje wel !!

Zondag 03 apr 2011 - 09:20:42
nohab
nohab
Flickr bvisser
Sorry, zat verkeerd te kijken.

Zondag 03 apr 2011 - 09:49:47
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Vandaag nog steeds geen inzet van de OBB rijuitgen te verwachten ?

Zondag 03 apr 2011 - 09:52:32
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Quote
broek53 (za 02 apr 2011 11:05:41 somda.nl): Er is nog een technisch probleem met de stam, zodat hij vandaag, morgen en waarschijnlijk ook maandag niet zal rijden.


Garantie tot aan de voordeur.

Zondag 03 apr 2011 - 10:02:10
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
En tot die tijd rijdt er vervangend materieel, althans, trein 9216 reed vandaag wederom met vervangend materieel en te Rsd stond niks klaar. Misschien het stoppertje naar Atw. Gister betrof vervangend mat. in België een varkensneus.

Edit: De ÖBB rijtuigen zijn vrijdag 1 April uit de dienst gehaald na trein 9221, trein 9252 en 9257 hebben dus niet gereden. Ook géén vervangend mat.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Zondag 03 apr 2011 om 10:29:38

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Zondag 03 apr 2011 - 11:40:19
frer
frer
Quote
thom (zo 03 apr 2011 02:10:40 www.somda.nl): Ik vermoed inderdaad ook, dat de huurder deze rijtuigen specifiek uitgekozen heeft, omdat ze tochal kleine mankementen hebben...
Ik vermoed de VERhuurder...

Zondag 03 apr 2011 - 14:24:34
thom
thom
Euu ja, dankje

Dinsdag 05 apr 2011 - 21:08:03
541_001
541_001
Wat moet ik mij voorstellen met de verbouwing van het A rijtuig
Een paar stoelen verwijderen voor fietsen
Ze gaan dat graag zien bij de ÖBB dat de Nederlandse Collega's hun mooi materieel zit te verbouwen.
Ik ga nu zaterdag die trein gaan platen in Brussel Zuid, mag ik dan die foto's hier op het forum zetten of liever de link naar me facebook profiel waar ik die ga opzetten in een map

Groetjes Stef

Dinsdag 05 apr 2011 - 21:34:03
thom
thom
Quote
541_001 (di 05 apr 2011 21:08:03 somda.nl): Wat moet ik mij voorstellen met de verbouwing van het A rijtuig
Een paar stoelen verwijderen voor fietsen
Ze gaan dat graag zien bij de ÖBB dat de Nederlandse Collega's hun mooi materieel zit te verbouwen.
Je gelooft toch niet werkelijk niet dat NS dat zonder overleg doet hé?

Dinsdag 05 apr 2011 - 21:37:43
ZJ37
ZJ37
Gaan ze dat op dezelfde wijze doen zoals de NMBS dat bij hun I6 A-rijtuigen heeft gedaan? Dus compartimentje eruit?

Woensdag 06 apr 2011 - 09:04:40
merijn
merijn
Vooraleer je naar Brussel-Zuid gaat, vergewis je ervan dat deze trein daadwerkelijk rijdt. Ik wou deze gisteren spotten, maar deze trein was vervangen door een Varkensneus tot Roosendaal.

Woensdag 06 apr 2011 - 11:39:05
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Vervangend mat. al sinds zaterdag. Vandaag opnieuw niet ingezet. Zoals ik Merijn per mail al heb laten weten. Morgen kom ik als het goed is de 9216 weer tegen, zal kijken of ik het tegenkom

Laatst bewerkt door TheKnitter op Woensdag 06 apr 2011 om 11:39:31

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Woensdag 06 apr 2011 - 12:46:37
broek53
broek53
De rijtuigen komen op zijn vroegst maandag 11 april weer in dienst. Dit weekend zouden ze sowieso niet rijden, omdat de gewijzigde Beneluxdienst (werkzaamheden) met minder stammen kan worden uitgevoerd.

Woensdag 06 apr 2011 - 13:05:26
6414
6414
We kunnen dus gerust spreken over een nog niet geheel vlekkeloze inzet...

Woensdag 06 apr 2011 - 18:09:09
AlexNL
AlexNL
We kunnen dus met een gerust hart zeggen: geweldig stukje kwaliteitscontrole rondom de ÖBB-rijtuigen.

Woensdag 06 apr 2011 - 18:42:41
ns1700
ns1700
oftewel, breng ze maar weer weg

waardeloos, op misschien een dagje na geen beweging gemaakt in de dienst

Laatst bewerkt door ns1700 op Woensdag 06 apr 2011 om 18:43:03

groeten uit Spoorzone

Woensdag 06 apr 2011 - 18:57:38
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Op 1 slag Brusz na ja. Maar je weet niet wat het mankement is, hoe snel het verholpen kan worden en dergelijke.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Woensdag 06 apr 2011 - 19:45:36
plant
plant
En 'waardeloos' zou ik het ook niet willen noemen... het zal vast wel op gang komen binnenkort.


Woensdag 06 apr 2011 - 20:08:56
AlexNL
AlexNL
Quote
TheKnitter (wo 06 apr 2011 18:57:38 www.somda.nl): Op 1 slag Brusz na ja. Maar je weet niet wat het mankement is, hoe snel het verholpen kan worden en dergelijke.
Als inzet niet voor 11 april mogelijk is is het geen klein defect volgens mij.

Woensdag 06 apr 2011 - 20:27:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Onzin, voor het zelfde geld is het heel simpels en kleins, maar is de betreffende kennis/onderdeel niet aanwezig.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 06 apr 2011 - 21:35:56
thom
thom
Quote
AlexNL (wo 06 apr 2011 18:09:09 somda.nl): We kunnen dus met een gerust hart zeggen: geweldig stukje kwaliteitscontrole rondom de ÖBB-rijtuigen.
Quote
ns1700 (wo 06 apr 2011 18:42:41 somda.nl): oftewel, breng ze maar weer weg

waardeloos, op misschien een dagje na geen beweging gemaakt in de dienst
Ik lees hier verwijten aan de ÖBB, aan de "kwaliteitscontrole" van Nedtrain en de keuze van NS-HiSpeed, maar omdat we niet weten wat er aan de hand is, geven we ze gewoon allemaal de schuld maar ?

Als je niet weet wat er aan de hand is, groot of klein, ga nou niet gissen en oordelen daarnaar want de kans is groot dat je de verkeerde veroordeelt en daar schieten we hier niks mee op.

Of denken we serieus dat we het hier op Somda beter weten dan de mensen op de werkvloer zelf die er dagelijks mee te maken hebben... ?

Als die mensen dit lezen, lachen ze zich waarschijnlijk nog kapot ook

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 06 apr 2011 om 21:37:57

Woensdag 06 apr 2011 - 22:24:56
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Het lijkt mij ook niet een simpel defect aan één rijtuig - Dan zou je dat rijtuig er toch gewoon tijdelijk tussenuit halen?


Donderdag 07 apr 2011 - 10:10:53
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: wilde speculatie hebben we hier weinig aan. Laten we gewoon afwachten tot er meer info bekend wordt en de sfeer gezellig houden.


Donderdag 07 apr 2011 - 20:14:02
6414
6414
Inzet zou nu pas te verwachten zijn vanaf de derde week van mei. Misschien eens overwegen de stam Oostenrijkers van de VSM te gaan huren? Heb je in ieder geval geen deursluitproblematiek!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 07 apr 2011 - 20:18:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
En er staat nog ICK, en, en, en... zucht.. altijd hetzelfde verhaal

NS Hispeed/NMBS had dit natuurlijk ook niet verwacht, en zoals ik al zei: er is maar beperkte kennis van het materieel, zonder (voldoende) kennis kun je vrij moeilijk iets herstellen
En dan ben ik nog niet eens begonnen over de vraag of het materieel van de VSM uberhaubt wel toegelaten is in België.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 07 apr 2011 - 20:21:50
6414
6414
Nou, het probleem zit hem niet in het herstellen, maar in het aanpassen van het systeem van deuren sluiten.

Donderdag 07 apr 2011 - 22:51:34
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Ik val in herhaling geloof ik. Terug ontopic a.u.b. .


Vrijdag 08 apr 2011 - 08:29:10
broek53
broek53
Quote
6414 (do 07 apr 2011 20:14:02 www.somda.nl): Inzet zou nu pas te verwachten zijn vanaf de derde week van mei. Misschien eens overwegen de stam Oostenrijkers van de VSM te gaan huren? Heb je in ieder geval geen deursluitproblematiek!
U is abuis. De derde week van mei staan de aanpassingen van een A-rijtuig gepland en die hebben geen direct verband met de huidige troebelen.

Vrijdag 08 apr 2011 - 08:37:41
ZJ37
ZJ37
Is er voor de korte termijn geen alternatief voor HiSpeed om het tekort aan rijtuigen op te vangen? Want met wachten tot het spul rijvaardig is gemaakt, wordt het probleem van te weinig materieel niet opgelost natuurlijk.

Vrijdag 08 apr 2011 - 08:45:01
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
De aanpassing aan het A-rijtuig gebeurd pas ergens in Mei. Word de stam wel al weer eerder ingezet in de dienst? Om nou steeds met dit tekort te zitten is niet fijn voor de reiziger (extra overstappen/minder comfortabel materieel).

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Vrijdag 08 apr 2011 - 09:24:39
abbm
abbm
Zie het voor je: DDM-1 in de NSH diensten

Vrijdag 08 apr 2011 - 09:27:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Dan kun je net zo goed de huidige oplossing aanhouden (NS materieel tot Rsd en overstappen). DDM-1 is sowieso niet toegelaten in België en ook alleen geschikt voor 1,5 kV.


Vrijdag 08 apr 2011 - 09:56:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Als we toch weer de gekste dingen bedenken, bedenk dan het minst erge:
regel een (her)toelating voor een TD-7.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 08 apr 2011 - 10:39:07
ralph521
ralph521
Twitter Ralph_sgb Facebook ralph.vanmeer Flickr ralph521
Iets realistischer dan, Formeer dan een geel/blauwe stam van buurland-ICR-rijtuigen. Is toegelaten, bekend materieel en probleem opgelost, en er rijdt een trein voor de klanten van NS Hispeed. Een TD-stam is geen optie meer. Alle in Belgie toegelaten Bs-jes zijn gesloopt, en de BDs is zoals eerder aangegeven niet buurland-geschikt, dus da's geen optie. Zo, nu maar weer eens terug naar de gehuurde Oostenrijkers (en nee, niet die van de VSM).

Vrijdag 08 apr 2011 - 10:57:25
maxime
maxime
Om even redelijk ontopic te blijven en niet de gekste dingen te bedenken (het topic vervuilt nogal) lijken er op korte termijn maar 2 echte opties te zijn.

1) Optie "SleutelMan", namelijk: de dienst knippen in Rsd en dan bv. VIRM inzetten. (Is ook al toegepast)
2) Buurland ICRm onttrekken aan TD's en daarmee tijdelijk een stam vormen. Eventueel een TD die dan te weinig capaciteit krijgt vervangen door bv. VIRM. Echter zal deze oplossing veel meer logistieke uitdagingen betekenen om op de korte termijn te bewerkstelligen.

@ TheKnitter:
Naar mijn weten was het al van begin af aan de bedoeling de ÖBB'ers gewoon in de Beneluxdienst in te zetten ondanks dat het desbetreffende A-rijtuig nog aangepast moest worden. De vraag is of de problematiek rond de overige rijtuigen eerder wordt opgelost dan dat het A-rijtuig verbouwd is. Zo ja, dan zal de set ongetwijfeld eerder in de Benelux terugkomen. Ze hebben hem immers al 1 dienst ingezet, dat daar van alles aan het licht kwam is een ander, maar bekend, verhaal. Pin me hier verder niet op vast, want deze plannen zouden zomaar weer achterhaald kunnen zijn.

Vrijdag 08 apr 2011 - 11:02:26
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Vroeger had men toch 'gewoon' een reserve prio-stam? Misschien handig om wederom voor een reserve te zorgen? (zoals huur van nóg een ÖBB stam)


Vrijdag 08 apr 2011 - 16:26:49
ns1700
ns1700
@Maxime, als logistiek supervisor in opleiding zeg ik inderdaad dat dat wel kan van ICRm onttrekken van de TD-10 stammen maar dan vind ik ze als TD-7 niet echt meer acceptabel voor de 1900 ivm drukte op as Gvc - Ehv. daar moet je dan weer wat vandaan halen van een andere serie en zo doorschuiven. dan ben je wel even bezig voordat je een cirkel hebt van geschuif dat het wel kan.

@Pim, als we nog een stam nemen geen probleem maar moeten we dan niet ook een rijtuig verbouwen en ook dat dat redelijk wat tijd kost?

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 08 apr 2011 - 17:02:14
5431
5431
Quote
2296 (do 31 mrt 2011 20:18:37 www.somda.nl):
Quote
4201 (do 31 mrt 2011 19:14:59 www.somda.nl):
Is het geen idee om één van de terzijde staande BDs-en tijdelijk als getrokken rijtuig in te zetten in de Fyra en een BD-rijtuig vanuit de Fyra over te hevelen naar Benelux voor inzet in combinatie met de ÖBB-rijtuigen?
Gaat niet lukken. Deze rijtuigen zijn enkelspanning. Er moet dan wat gewijzigd gaan(geschikt maken voor meerspanning) worden en ik denk niet dat dat op zo´n korte termijn kan. En of het uberhoud wel kan.
De tweede serie BDs'en is omgebouwd uit meerspanningsrijtuigen (B 20-70). Als ze desondanks niet internationaal gebruikt kunnen worden, waarom zijn er toen dan buurlandrijtuigen voor opgeofferd?
Quote
6414 (do 07 apr 2011 20:21:50 www.somda.nl): Nou, het probleem zit hem niet in het herstellen, maar in het aanpassen van het systeem van deuren sluiten.
Als buitenstaander vind ik het opmerkelijk dat de deuren van internationaal geaccepteerde RIC-standaardrijtuigen zoals de Eurofima's in Nederland kennelijk ineens een probleem vormen. Zou iemand dat nader kunnen toelichten?

Laatst bewerkt door 5431 op Vrijdag 08 apr 2011 om 17:02:45

Vrijdag 08 apr 2011 - 17:19:23
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
ns1700 .

@Pim, als we nog een stam nemen geen probleem maar moeten we dan niet ook een rijtuig verbouwen en ook dat dat redelijk wat tijd kost?
Zoals door anderen al genoemd gaat het om een defect - De verbouwing van het A-rijtuig voor o.a. rolstoelen en fietsen staat hier los van.


Vrijdag 08 apr 2011 - 18:03:32
maxime
maxime
Quote
ns1700 (vr 08 apr 2011 16:26:49 www.somda.nl): @Maxime, als logistiek supervisor in opleiding zeg ik inderdaad dat dat wel kan van ICRm onttrekken van de TD-10 stammen maar dan vind ik ze als TD-7 niet echt meer acceptabel voor de 1900 ivm drukte op as Gvc - Ehv. daar moet je dan weer wat vandaan halen van een andere serie en zo doorschuiven. dan ben je wel even bezig voordat je een cirkel hebt van geschuif dat het wel kan.
True, daarom spreek ik ook van een logistieke uitdaging op de korte termijn. TD-7's creëren is wel erg aan de gortig, maar eventueel TD-9's is misschien wel een idee.
Er zijn pak hem beet 10 TD-10 composities als ik het goed heb en je hebt zo'n 6 á 7 buurlandrijtuigen nodig die als het goed is in minstens 6 composities te vinden zijn. Kwestie van 1 buurland ICRm uitrangeren te Mt, Ehv of Bkh en je houdt zelfs nog 3 respectievelijk 4 volledige TD-10's over.
Bedenk hierbij dat de beperking van de capaciteit van TD-10 naar TD-9 relatief gering en bovendien slechts tijdelijk is. Zodra de ÖBB-rijtuigen op de baan zijn, kunnen de TD-9's weer op sterkte gebracht worden. Ik ga er wel vanuit dat men niet te erg aan gehele ICRm stammen in TD's is gehecht.

Laatst bewerkt door maxime op Vrijdag 08 apr 2011 om 18:04:23

Vrijdag 08 apr 2011 - 18:04:25
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
6414 (wo 06 apr 2011 13:05:26 www.somda.nl): We kunnen dus gerust spreken over een nog niet geheel vlekkeloze inzet...
Je kunt zelfs spreken van eigenlijk in het geheel nog geen inzet.
Lichtelijk teleurstellend zeg maar

Wat ik verder ook niet snap is,waarom offer je een hele stam op om 1 rijtuig wat verbouwd moet worden ?
Is het dan onmogelijk om zonder dat ene rijtuig te rijden ?
Neem aan dat dat stammetje gehuurd spul best wat kost,dus rij er dan tijdelijk mee zonder dat ene rijtuig dan brengt het tenminste nog wat op.
Alsof reizigers het zullen bestraffen door moord en brand te gillen als er 1 rijtuig mist,de meeste zullen het niet eens in de gaten hebben dat er 1 rijtuig mist.
Nogmaals het kan aan mij liggen maar het lijkt mij vooral kosten technisch gezien nou niet de meest efficiente manier om 1 stam terzijde te houden omdat 1 rijtuig niet meewerkt/verbouwd moet worden.

Laatst bewerkt door phantom op Vrijdag 08 apr 2011 om 18:16:42

Vrijdag 08 apr 2011 - 18:43:41
541_001
541_001
Ik zou toch graag eens willen weten wat er zo allemaal aan dat A rijtuig moet verbouwd worden

Wet het probleem zou zijn laat ik de kerk in het midden maar kan wel zeggen dat zijn wel klimaat en druk vrije rijtuigen bij deze gezegd

Stef

PS als ze het probleem niet kunnen vinden gewoon iemand van ÖBB PV laten overkomen

Vrijdag 08 apr 2011 - 18:52:00
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Twitter Dr_JeffersonA Facebook Dr.Thodt Youtube jammerlaan Flickr 56022280@N08
Quote
phantom (vr 08 apr 2011 18:04:25 somda.nl): Wat ik verder ook niet snap is,waarom offer je een hele stam op om 1 rijtuig wat verbouwd moet worden ?
zoals een paar post boven je al staat, staat de verbouwing van het ene rijtuig los van de reden dat ze nu niet rijden. ik gok dat het defect waardoor ze nu stil staan meerdere rijtuigen treft.

mcn in opleiding op het STC

Vrijdag 08 apr 2011 - 18:56:56
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Die heb ik in de mix van een hoop berichten dan waarschijnlijk gemist
Blijft verder toch een vreemd verhaal de ene zegt : stam terzijde ivm verbouwing 1 rijtuig,andere roepen weer dr zijn meerdere zaken aan die stam die niet werken en verholpen moeten worden voor het kan en mag rijden in dienst.
(persoonlijk gezegd ben ik bang dat dit weer een leuke financiele strop wordt,waarbij er wederom iets niet doordacht is maar wel uitgevoerd)

Vrijdag 08 apr 2011 - 19:17:05
mart.h
mart.h
Komende maandag nieuwe poging om de rijtuigen in te zetten.

Planning is 9216, 9221, 9252 en 9257.

Mart

Vrijdag 08 apr 2011 - 22:43:06
ns1700
ns1700
Quote
Pim530 (vr 08 apr 2011 17:19:23 somda.nl):
Quote
ns1700 .

@Pim, als we nog een stam nemen geen probleem maar moeten we dan niet ook een rijtuig verbouwen en ook dat dat redelijk wat tijd kost?
Zoals door anderen al genoemd gaat het om een defect - De verbouwing van het A-rijtuig voor o.a. rolstoelen en fietsen staat hier los van.
okee dat is dan dat. maar je kwam wel met het idee een 2e stam te nemen maar wat hebben we nou aan een tweede stam als we nu al kampen met defecten waar we niet veel verstand van hebben? niet bedoeld dat de mensen niet slim genoeg zijn maar gewoon dat als men niet weet hoe het te repareren staan ze straks met alletwee aan de kant.

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 08 apr 2011 - 22:53:27
thom
thom
Hou nou tocheens op zeg, een 2e stam omdat er 1 stam defect kan raken is natuurlijk al kolder eerste klas.

Een busboer heeft ook niet voor élke lijnbus een bus klaar staan op reserve, dus dat slaat al kant noch wal.
Maar om dan te veronderstellen dat een tweede stam toch geen nut zou hebben omdat die rijtuigen dan ook defect zouden zijn is natuurlijk grote onzin.

Je hebt geen eens een idee wát er met die rijtuigen aan de hand is nu, dus jij hebt helemaal geen idee of dat op een tweede stam ook van toepassing zou zijn.
Jij neemt nu maar simpelweg aan dat dat komt omdat "men" er geen verstand van heeft, maar dat weet jij helemaal niet...

Dat is net zoiets dat ik jou ga vertellen dat je thuis maar twee wasmachines moet kopen omdat er 1 kapot zou gaan, terwijl ik helemaal geen weet of het geld voor twee wasmachines wel in jouw portefeuille hebt zitten of me maar bedacht hebt wat de betrouwbaarheid van die wasmachine zou zijn...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 08 apr 2011 om 22:54:32

Vrijdag 08 apr 2011 - 23:11:04
mdj
mdj
Maar het is wel riskant om zonder reserves te rijden.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 08 apr 2011 - 23:33:40
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Precies. Vroeger had men ook altijd één reservestam voor de 9200 meen ik, dus die zou je nu ook gewoon moeten hebben. Wat voor rijtuigen dat ook zijn (mits toelaatbaar), voor mijn part komen ze uit Australië...


Zaterdag 09 apr 2011 - 06:04:27
2296
2296
Ik lees het alweer de beste stuurlui staan aan wal. jammer dat elk topic zo weer om zeep wordt geholpen

Zaterdag 09 apr 2011 - 09:38:55
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dat hangt er maar net vanaf wat jij verstaat onder om zeep helpen.
Er moet toch de mogelijkheid zijn om te kunnen vertellen wat iemand vind of denkt,of niet ?
(tuurlijk wel in het redelijke blijvende )

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 09 apr 2011 om 09:48:29, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Zaterdag 09 apr 2011 - 10:04:20
Klaasje
Klaasje
Zullen we er maar gewoon vanuit gaan dat er om goede redenen geen reserve is?
Over een paar maanden komen als het goed is de eerste V250 treinstellen in dienst en zijn er meteen voldoende rijtuigen om een grote reserve aan te houden. Moet je voor die paar maanden dan enorme investeringen doen, of is het even ook wel goed genoeg om met VIRM en Varkensneuzen te rijden?

Zaterdag 09 apr 2011 - 10:49:21
broek53
broek53
De reserve is eigenlijk zachtjes de Beneluxdienst uitgerommeld in de loop der jaren. Halverwege de jaren negentig is de stam in gebruik genomen om de keringen in Amsterdam "lang" te maken en naar de Watergraafsmeer op en neer te rijden voor de schoonmaak en catering etc. De bijsturingsmaatregel bij het ontbreken was dan de "ouderwetse' korte keringen in Asd weer in te voeren.
Om niet te veel uit te weiden: in de loop der jaren zijn zowel de keringen gewijzigd (langer in Amsterdam en korter in Brussel) als ook zijn de trekduweenheden gewijzigd in getrokken treinen (met loc omrijden). Dat laatste veroorzaakte met name dat de keringen in Brussel Zuid vervielen en de treinen door moeten naar Voorst (meen ik), waardoor hier een stam extra nodig is. Grappig: in het begin lag de oorzaak bij de NMBS omdat de 11.8 vervangen werd door de reeks 28, nu ligt de oorzaak bij NSH dat de stuurstandrijtuigen buiten dienst heeft gesteld. Vandaar dat aanvankelijk de NMBS een extra rijtuigstam stelde en nu NSH aan de beurt is. Dat laat verder onverlet dat de vroegere reservestam inmiddels/nog steeds in de lange keringen via en op de Watergraafsmeer is opgegaan, al liggen de tijden inmiddels heel anders.

Bij Hispeed is de afwezigheid van een reservestam overigens best een issue. alleen al het onderhoud aan de rijdende stammen kost de nodige hoofdbrekens. De afweging tussen extra investeren en het nog uitzingen zolang het duurt, heeft tot nu toe kennelijk geleid tot het besluit het maar uit te zingen.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 09 apr 2011 om 11:59:53

Zaterdag 09 apr 2011 - 17:10:28
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (za 09 apr 2011 10:49:21 www.somda.nl): Grappig: in het begin lag de oorzaak bij de NMBS omdat de 11.8 vervangen werd door de reeks 28, nu ligt de oorzaak bij NSH dat de stuurstandrijtuigen buiten dienst heeft gesteld.
Die stuurstanden kunnen sowieso al niks met een Traxx he, dus op het moment dat die Traxx-locomotieven in dienst werden gesteld (eerst door Hispeed, later door de NMBS) bestaat dit probleem al.

Door de komst van de Fyra (of beter gezegd: het uitblijven van het V250) is het probleem erger geworden totdat er zelfs stammen uit België en nu dus Oostenrijk moesten komen.

Zaterdag 09 apr 2011 - 17:46:03
maxime
maxime
Stuurstandrijtuigen vormden, ondanks dat ze niet met een Traxx overweg konden, wel capaciteit net als een gewone buurland ICRm en volgens mij is er toch voor elke Bs een 'normale' ICRm in de plaats gekomen (iets met een deursluitingscircuit als ik goed ben voorgelicht). Die rijtuigen moeten natuurlijk ook ergens vandaan komen. Aangezien de pot ICR een bodem heeft, NSR het nodige in gebruik heeft, de FYRA wat wegsnoept en je weleens wat in onderhoud moet hebben, kan ik me zo voorstellen dat er weinig over blijft voor een reservestam.

Kortom, de reserve is "vervaagd" door:
1) gewijzigde keringen
2) schommelingen in de rijtuigverdeling.

Overigens gok ik zomaar eventjes dat broek53 echt wel weet dat Bs en Traxx niet matchen.

Laatst bewerkt door maxime op Zaterdag 09 apr 2011 om 17:47:12

Zaterdag 09 apr 2011 - 19:16:51
6414
6414
Quote
5431 (vr 08 apr 2011 17:02:14 www.somda.nl):
Quote
6414 (do 07 apr 2011 20:21:50 www.somda.nl): Nou, het probleem zit hem niet in het herstellen, maar in het aanpassen van het systeem van deuren sluiten.
Als buitenstaander vind ik het opmerkelijk dat de deuren van internationaal geaccepteerde RIC-standaardrijtuigen zoals de Eurofima's in Nederland kennelijk ineens een probleem vormen. Zou iemand dat nader kunnen toelichten?
Ik ben er niet genoeg van op de hoogte om er uitgebreid over te schrijven, maar blijkbaar zit het probleem in het kunnen openenen van de deuren onder de zoveel kilometer/uur. Ik hoorde dat er een beetje hetzelfde probleem speelt als met de inzet van het ICL toendertijd; maar zoals gezegd ben ik niet genoeg op de hoogte (anderen vast wel) om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Blijkbaar kunnen Nederlandse reizigers niet zo goed met sluitende deuren om gaan?

Overigens, even geheel terzijde: hier boven las ik ergens dat een 'busboer' geen lijnbussen op reserve zou hebben. Dat is natuurlijk totale onzin: in elke stalling bevinden zich wel reservebussen.

Zaterdag 09 apr 2011 - 19:23:26
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat is niet waar, niet elke stalling heeft reserve.

Zaterdag 09 apr 2011 - 19:48:43
6414
6414
Nou, in ieder geval elke vervoerder dan toch wel.

Zaterdag 09 apr 2011 - 20:19:24
dh3201
dh3201
Quote
6414 (za 09 apr 2011 19:16:51 www.somda.nl):
Quote
5431 (vr 08 apr 2011 17:02:14 www.somda.nl):
Quote
6414 (do 07 apr 2011 20:21:50 www.somda.nl): Nou, het probleem zit hem niet in het herstellen, maar in het aanpassen van het systeem van deuren sluiten.
Als buitenstaander vind ik het opmerkelijk dat de deuren van internationaal geaccepteerde RIC-standaardrijtuigen zoals de Eurofima's in Nederland kennelijk ineens een probleem vormen. Zou iemand dat nader kunnen toelichten?
Ik ben er niet genoeg van op de hoogte om er uitgebreid over te schrijven, maar blijkbaar zit het probleem in het kunnen openenen van de deuren onder de zoveel kilometer/uur. Ik hoorde dat er een beetje hetzelfde probleem speelt als met de inzet van het ICL toendertijd; maar zoals gezegd ben ik niet genoeg op de hoogte (anderen vast wel) om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Blijkbaar kunnen Nederlandse reizigers niet zo goed met sluitende deuren om gaan?
Hebben de Duitse rijtuigen in de Berlijn-IC andere deursluiting dan andere Duitse rijtuigen, zoals die waaruit ICK en ICL afkomstig zijn? Of zijn de binnenlandse reizigers in de Berlijn-IC andere reizigers die tijdens de rit wel met hun tengels van de deuren af kunnen blijven?

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 09 apr 2011 - 20:51:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ja, in ieder geval hebben de IC-B rijtuigen, of beter de gezegt, de loc, een afwijking in het systeem: deze heeft een nokkensleutel in de cabine, de machinist kan deze na vertrek omdraaien zodat de deuren constant een "sluitcommando" krijgen. Bij aankomst bij een station moet de MCN deze sleutel weer terug draaien om de deuren vrij te geven.
Het sluiten van de deuren op een station doet echter de HC wel zelf.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 09 apr 2011 - 20:56:24
broek53
broek53
Quote
AlexNL (za 09 apr 2011 17:10:28 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 09 apr 2011 10:49:21 www.somda.nl): Grappig: in het begin lag de oorzaak bij de NMBS omdat de 11.8 vervangen werd door de reeks 28, nu ligt de oorzaak bij NSH dat de stuurstandrijtuigen buiten dienst heeft gesteld.
Die stuurstanden kunnen sowieso al niks met een Traxx he, dus op het moment dat die Traxx-locomotieven in dienst werden gesteld (eerst door Hispeed, later door de NMBS) bestaat dit probleem al.
Jawel, technisch is dat uiteraard zo. Wat ik wilde aangeven, is dat in eerste instantie de NMBS de veroorzaker was van het feit dat er niet meer trek-duw gereden kon worden (vervangen van de 11.8), waardoor er langere keringen gemaakt moesten worden. Volgens de Beneluxovereenkomst levert de NMBS de locs en de NS de rijtuigen. De NMBS stelde daarom een extra stam - omdat zij het keringsprobleem veroorzaakten. Vanaf het moment dat de stuurstandrijtuigen buiten dienst gingen, konden de Beneluxstammen om die reden niet meer trekduw rijden (welke loc de NMBS ook zou inzetten), en daarom moest vanaf dat moment NSH voor een extra rijtuigstam zorgen. Dat dat diezelfde stam was, is duidelijk, alleen nu betaalde NSH ervoor. Ook om die reden schoof NSH een Fyrastam tijdelijk de Beneluxdienst in (omdat die toen over was) en is het nu NSH die een negende rijtuigstam moet leveren: de OeBB-stam (om maar weer op het topic te landen).

Zaterdag 09 apr 2011 - 21:50:35
cuneo56
cuneo56
Quote
dlm4yjp (za 09 apr 2011 20:51:37 www.somda.nl): Ja, in ieder geval hebben de IC-B rijtuigen, of beter de gezegt, de loc, een afwijking in het systeem: deze heeft een nokkensleutel in de cabine, de machinist kan deze na vertrek omdraaien zodat de deuren constant een "sluitcommando" krijgen. Bij aankomst bij een station moet de MCN deze sleutel weer terug draaien om de deuren vrij te geven.
Het sluiten van de deuren op een station doet echter de HC wel zelf.
Ik kan het vanaf mijn huidige positie (rand van middellandse zee)niet goed beoordelen ,maar zowel een NS 1700 als NMBS of NSH traxx kunnen beide vanuit de lok de deuren vergrendelen, wat wel een verschil is dat de vertrek procedure bij de Benelux is dat de mcn pas mag vertrekken als Alle deuren gesloten zijn(dus inclusief deur van chef trein), en bij de IC naar Berlijn mag de Mcn vertrekken na het vertrekbevel van de Chef trein.

Maandag 11 apr 2011 - 13:10:24
merijn
merijn
Blijkbaar was er deze ochtend toch een probleem...trein 9221 bestond immers uit een Belgisch treinstel (vertrek te Brussel-Zuid) tot Rsd.

Maandag 11 apr 2011 - 13:20:36
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
En te Rsd is er verder gegaan met ÖBB rijtuigen, want ik zit nu in trein 9221 naar Asd met Oostenrijkse rijtuigen!

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Maandag 11 apr 2011 - 13:48:49
ZJ37
ZJ37
Vanmorgen zijn de rijtuigen ook in 9216 gespot. Duidt dit erop dat ze een paar uur in Rsd hebben staan niksen?

Maandag 11 apr 2011 - 15:09:18
mdj
mdj
De Oostenrijkers reden 10 minuutjes achter de Varkensneus aan in Belgie...

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 11 apr 2011 - 15:11:15
ZJ37
ZJ37
Welke van die twee reed dan leeg?

Maandag 11 apr 2011 - 15:13:54
mdj
mdj
Aan het bericht van TheKnitter zou ik opmaken dat de OBB-rijtuigjes leeg waren.

Bij twijfel: gebruik beton.

Maandag 11 apr 2011 - 15:22:11
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Ik stond te Ddr
Merijn werkt bij B-rail (ofzo) en mail wel eens met hem:
Varkensneus blijkt hieruit van Brusz naar Rsd ingezet te zijn.
Quote
k was even aan het kijken in het systeem of deze trein gereden heeft (in
Belgie) en deze was blijkbaar vervangen door een "Varkensneus". [...] Vreemd,
want voor trein 9216 zie ik die informatie niet, voor trein 9221 wel.


Laatst bewerkt door TheKnitter op Maandag 11 apr 2011 om 15:22:39

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Maandag 11 apr 2011 - 15:35:30
merijn
merijn
Ik werk voor Rail1 (tot hier wat reclame)...en heb daardoor toegang tot die informatie. Echter is dit pure basis informatie, dus meer dan jullie zal ik nooit te weten komen hoor , alleen soms eens wat sneller (als men die informatie ingegeven heeft natuurlijk).

Nu zou ik natuurlijk wel héél graag te weten komen wat "het plan" is voor deze avond...vermits ik eventueel eens met deze trein zou meerijden van Mechelen tot Brussel .