Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Gebruik koppelingshoedjes

Zaterdag 05 mrt 2011 - 10:35:33
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
ik hoorde gisteren van een MCN op Zp dat de hoedjes aan de zijkant van de kop gou worden verwijderd, omdat ze hem nooit meer gebruiken en gaan gebruiken. klopt dat ?????

Laatst bewerkt door mvd op Donderdag 10 mrt 2011 om 20:05:56

Zaterdag 05 mrt 2011 - 11:21:20
plant
plant
Ik denk dat je er meer van uit mag gaan dat ze niet meer teruggeplaatst worden als blijkt dat er eentje mist. Ze zijn tegenwoordig inderdaad overbodig, omdat ze niet meer gebruikt mogen worden i.v.m. ik dacht ARBO-richtlijnen.


Zaterdag 05 mrt 2011 - 13:20:01
maigoda
maigoda
Het gebruik van de hoedjes zelf is niet echt het probleem, maar meer het zonder afstapje van de perrons in het spoor stappen en weer terug het perron op klimmen.
Groetjes,
Emiel

Woensdag 09 mrt 2011 - 15:48:38
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
maigoda (za 05 mrt 2011 13:20:01 www.somda.nl): Het gebruik van de hoedjes zelf is niet echt het probleem, maar meer het zonder afstapje van de perrons in het spoor stappen en weer terug het perron op klimmen.
Groetjes,
Emiel
Gelukkig hebben treinstellen aan allebei de zijde een cabinedeur met een stalen constructie wat in de volksmond een opstapje wordt genoemd.
De BH's worden niet meer gebruikt omdat:
1 - Het kost tijd om ze er af te halen
2 - Het kost tijd om ze er op de doen.
3 - Men wil het nog wel eens vergeten om ze er af te halen, met als gevolg, schade bij het combineren.
4 - In de winter willen ze bij defecte koppelingverwarming nog wel eens op de koppeling vast vriezen.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 09 mrt 2011 - 17:28:24
maigoda
maigoda
Als je in Geldermalsen staat heb je wat betreft het gebruik van cabinetrappetjes twee problemen: aan de ene zijde het perron, aan de andere zijde op normale afstand een spoor waar de stoptrein ingehaald wordt door een met 130 km/h voorbijrijdende intercity. Aan de perronkant kan je er geen gebruik van maken, aan de spoorzijde mag je er geen gebruik van maken.

Verder is er ook nog de regel dat je pas tussen de koppelingen mag staan (of tussen twee treinen door het spoor oversteken), als de betreffende treinen miniumaal 4 meter uit elkaar staan.

Groetjes,
Emiel

Woensdag 09 mrt 2011 - 22:26:08
MDDM
MDDM
Je kan de treindienstleider melden dat je in het spoor moet zijn ivm koppeling, dn neemt die het nevenspoor buiten dienst. Zoals beschreven staat in de mcn bijbel

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 09 mrt 2011 - 22:57:18
daniel81
daniel81
Tsja maar op een station waar planmatig dat spoor gebruikt wordt voor inhalen door een IC lijkt me dat niet realistisch

Woensdag 09 mrt 2011 - 23:01:29
MDDM
MDDM
Gebeurd anders vaak zat dat er roest gereden wordt. En als het noodzakelijk is, zal het gewoon gebeuren. Maar goed. Het is niet meer van toepassing, dus niet meer relevant.

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 09 mrt 2011 - 23:09:51
maigoda
maigoda
Quote
MDDM (wo 09 mrt 2011 22:26:08 www.somda.nl): Je kan de treindienstleider melden dat je in het spoor moet zijn ivm koppeling, dn neemt die het nevenspoor buiten dienst. Zoals beschreven staat in de mcn bijbel
Mee eens, maar deze regeling is niet voor regulier gebruik. Alleen voor noodgevallen in de zin van "het is om van de baan te komen". De koppeling van het stel voor je die weer open springt als je na splitsen het stel waar je op zit naar achteren zet bijvoorbeeld. Want het koordje dat je moet bedienen zit dan aan de hoofdbaan-zijde. Dan kun je niet anders.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Woensdag 09 mrt 2011 om 23:10:38

Donderdag 10 mrt 2011 - 08:09:38
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
maigoda (wo 09 mrt 2011 17:28:24 www.somda.nl):

Verder is er ook nog de regel dat je pas tussen de koppelingen mag staan (of tussen twee treinen door het spoor oversteken), als de betreffende treinen miniumaal 4 meter uit elkaar staan.

Groetjes,
Emiel
Je hoeft natuurlijk niet gelijk de stellen op 10 cm van elkaar af te zetten.
4 Meter heb je al vrij snel.


Donderdag 10 mrt 2011 - 08:32:48
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
edjeeen stalen constructie wat in de volksmond een opstapje wordt genoemd.De BH's worden niet meer gebruikt omdat:
1 - Het kost tijd om ze er af te halen
2 - Het kost tijd om ze er op de doen.
3 - Men wil het nog wel eens vergeten om ze er af te halen, met als gevolg, schade bij het combineren.
4 - In de winter willen ze bij defecte koppelingverwarming nog wel eens op de koppeling vast vriezen.
Nou, vroeger toen ze nog rood waren en bij koppelen in de cabine werden gegooid i.p.v. zo`n nette houder, zaten ze er altijd trouw op.
Een trein zonder 'hoedje' zag je amper.
De ontwikkelingen van de laatste jaren noem ik versloffing!

Donderdag 10 mrt 2011 - 16:29:58
maigoda
maigoda
Quote
edje Je hoeft natuurlijk niet gelijk de stellen op 10 cm van elkaar af te zetten.
4 Meter heb je al vrij snel.
Dan heb je weer een ander probleem met het handboek:
_____________________________________________________
3.2 Beperking bij achteruitrijden
U mag niet achteruitrijden met treinstellen en trekduweenheden. Minder dan 2 meter achteruit verplaatsen bij ontkoppelen geldt daarbij niet als achteruitrijden.
_____________________________________________________

Praktische vertaling: na splitsen mag je het gesplitste deel maximaal 2 meter naar achteren zetten.
Tot zover het handboek.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 10 mrt 2011 - 16:32:26
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Wat is daar eigenlijk de reden voor, dat men na ontkoppelen het achterste stel naar achteren rijdt? Gewoon vertrekken met het voorste stel, desnoods eerst 4 meter, lijkt mij een makkelijkere optie?


Donderdag 10 mrt 2011 - 16:58:45
lex_t
lex_t
Quote
Pim530 (do 10 mrt 2011 16:32:26 www.somda.nl): Wat is daar eigenlijk de reden voor, dat men na ontkoppelen het achterste stel naar achteren rijdt? Gewoon vertrekken met het voorste stel, desnoods eerst 4 meter, lijkt mij een makkelijkere optie?
Beetje ver lopen, als het 8 bakken zijn..

Donderdag 10 mrt 2011 - 17:42:00
maigoda
maigoda
Quote
Pim530 (do 10 mrt 2011 16:32:26 www.somda.nl): Wat is daar eigenlijk de reden voor, dat men na ontkoppelen het achterste stel naar achteren rijdt? Gewoon vertrekken met het voorste stel, desnoods eerst 4 meter, lijkt mij een makkelijkere optie?
Als je alleen bent is dat geen optie. Bij splitsen in Geldermalsen bijvoorbeeld komt er bij deze werkwijze nog een handboek-regeltje om de hoek kijken: het optrekken van een trein mag alleen na toestemming van de treindienstleider, zelfs als het maar twee meter is. Dit in tegenstelling tot het maximaal twee meter achteruit verplaatsen na splitsen, dat mag zonder toestemming van treindienstleider of opzichter.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 10 mrt 2011 - 18:08:38
Eddo
Eddo
en als je nou allebij de stellen (tegelijk) 2 meter achteruit verplaatst

Donderdag 10 mrt 2011 - 20:07:15
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Mvd: Discussie afgesplitst van topic over Mat '64 www.somda.nl

Laatst bewerkt door mvd op Donderdag 10 mrt 2011 om 20:07:26

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:10:13
thom
thom
Quote
lex_t (do 10 mrt 2011 16:58:45 somda.nl):
Quote
Pim530 (do 10 mrt 2011 16:32:26 www.somda.nl): Wat is daar eigenlijk de reden voor, dat men na ontkoppelen het achterste stel naar achteren rijdt? Gewoon vertrekken met het voorste stel, desnoods eerst 4 meter, lijkt mij een makkelijkere optie?
Beetje ver lopen, als het 8 bakken zijn..
Eu, snel geredeneerd is dat wel logisch

Maar hoe wil je in de vóórste cabine de achterste AK ontkoppelen als het ontkoppelpendaal daarvan zich uiteraard ook in de achterste cabine bevindt..
Da's volgens mij fysiek toch echt onmogelijk

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 10 mrt 2011 om 22:15:52

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:12:32
broek53
broek53
Is het nodig dat we hier uitgebreid gaan vaststellen dat het spoor krankzinnig geworden is en die krankzinningheid heeft vasgelegd in alle mogelijke handboeken? Dan is het daarmee gelegitimeerd krankzinnig .

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:15:49
daniel81
daniel81
Quote
maigoda (do 10 mrt 2011 17:42:00 www.somda.nl):Bij splitsen in Geldermalsen bijvoorbeeld komt er bij deze werkwijze nog een handboek-regeltje om de hoek kijken: het optrekken van een trein mag alleen na toestemming van de treindienstleider, zelfs als het maar twee meter is. Dit in tegenstelling tot het maximaal twee meter achteruit verplaatsen na splitsen, dat mag zonder toestemming van treindienstleider of opzichter.
Groetjes,
Emiel
Wat is daarbij de achterliggende gedachte? je kunt toch zowel aan de voor- als achterzijde per ongeluk een vrijbalk of rood sein passeren?
Bovendien: als je die hoedjes toch niet gebruikt, kun je dan niet gewoon tegen elkaar aan blijven staan totdat de voorste wegrijdt? Ik heb dat zo gezien bij een ICE2-splitsing in Hamm.

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:21:20
thom
thom
Je mag binnen een blok na stilstand niet zonder toestemming van de TRDL gaan rijden, omdat het altijd kan dat hij een ander treindeel met ROZ naar jou spoorsectie heeft gestuurd.
Enigste uitzondering daarop is dus het achteruit zetten na splitsen.

En het lijkt me zowieso niet handig achteruit te gaan rijden zonder zicht, voor het zelfde geldt is er iemand van het perron gevallen, of heb je toch de afstand terug onderschat...

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 10 mrt 2011 om 22:22:04

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:22:08
ferdy
ferdy
Quote
maigoda (wo 09 mrt 2011 17:28:24 www.somda.nl):
Verder is er ook nog de regel dat je pas tussen de koppelingen mag staan (of tussen twee treinen door het spoor oversteken), als de betreffende treinen miniumaal 4 meter uit elkaar staan.
Dat zou ik bij een ICM maar niet doen

Oftewel, aangevuld met:
Of op een dusdanige afstand dat een eventuele mcn je kan waarnemen!

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:24:22
daniel81
daniel81
Maar dan nog, hoezo áchteruit dan wel?
Het gaat hier om verplaatsingen van een meter of 5. Als je toch al op zicht rijdt, kun je die 5 meter verschil ook wel incalculeren.

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:30:48
thom
thom
Eu, wat ik zeg, als jij in een tussencabine het ontkoppelpendaal intrapt en er vanaf wilt rijden, moet je toch echt achteruit...

Het onkoppelpendaal van de AK, ontkoppeld alleen de AK aan de kant van de trein waar die cabine ook zit. Je kunt dus niet anders, en die ene meter zal niet snel een gevaar leveren.
Stel dat er iemand jou sectie binnen gekomen is zal die echt geen 10 cm achter jou zijn trein stilgezet hebben.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 10 mrt 2011 om 22:32:09

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:34:55
ferdy
ferdy
omdat achteruit alleen(!) bij ontkoppelen voor komt, is de regel (wet) dat je max 1m (of 2, laat ik even in het midden) achteruit mag rijden. Dit mag dus alleen bij ontkoppelen!

En verder sluit ik mij aan bij Michiel.

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:41:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Hmmz, ben ik zou gek of is dit de oplossing...

je mag niet:
-vooruit rijden na stilstand zonder toestemming
-meer dan 2 meter achteruit

vereist:
-min. 4 meter afstand

Oplossing:
-vliegend ontkoppelen... of vond de IVW dit niet zo leuk?


Maargoed, even weer serieus:
Waarom komen de automatische afdekplaten niet meer terug?
IRM had ze, maar doordat het elektronische gedeelte te vaak weigerde zijn ze uutgeschakeld/verwijderd.
Is er niet een wat simpele (mechanische) oplossing voor?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:45:37
thom
thom
Je mag na stilstand te zijn gekomen in een spoorsectie, niet gaan rijden zonder toestemming van de TRDL. Dus ook niet naar de uitrijder toe.

De enige uitzondering is het achteruit zetten, na splitsen.

Over die automatische afdekplaten, die waren juist mechanisch. Ze worden bediend door de hoorn van het stel wat er tegenaankomt.
Die hoorn duwt tegen een rooster aan, waardoor het kapje wegklapt.
Omgekeerd bediend de tweede hoorn de kap van het ander stel uiteraard.

En dat systeem blijkt toch vaker defect te raken dan je zou willen, en in afweging tot het aantal storingen wat je krijgt zonder kap blijkt dat zonder beter voldoet.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 10 mrt 2011 om 22:50:48

Donderdag 10 mrt 2011 - 22:51:26
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
dlm4yjp (do 10 mrt 2011 22:41:37 www.somda.nl):
Maargoed, even weer serieus:
Waarom komen de automatische afdekplaten niet meer terug?
IRM had ze, maar doordat het elektronische gedeelte te vaak weigerde zijn ze uutgeschakeld/verwijderd.
Is er niet een wat simpele (mechanische) oplossing voor?
Zat niks electrisch aan, was gewoon een plaat die weggedrukt werd, zat onder de koppeling, de nam met een hendel de afdekplaat mee.

Ze kwamen af en toe knel te zetten tussen de koppelingen en dan moet je aardig breken om hem uit de koppeling te krijgen.
DM'90 had deze constructie ook, daar zijn ze eerst ook vastgezet, om later helemaal maar te vervallen en dus weggenomen.


Donderdag 10 mrt 2011 - 23:12:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
thom (do 10 mrt 2011 22:45:37 www.somda.nl):
Over die automatische afdekplaten
(.....) dat systeem blijkt toch vaker defect te raken dan je zou willen, en in afweging tot het aantal storingen wat je krijgt zonder kap blijkt dat zonder beter voldoet.
Ik durf het naast niet in 1 zin deze woorden neer te zetten, maar misschien is zo'n plaat toch wel handig: stuifsneeuw, ijsvorming, vuil en een open koppeling... oordeel zelf en denk aan winter 2009 en 2010.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:55:14
ferdy
ferdy
kwestie van logisch nadenken, oftewel, niet koppelen en ontkoppelen in die periodes! dacht jij dat die BH's zoveel opvangen?

Heb ICM's meegemaakt die na aftrappen gelemaal onder het ijs zaten. met de brander ontdooid om de boel weer gangbaar te maken...

Donderdag 10 mrt 2011 - 23:57:17
thom
thom
En met die kou, kunnen de hoedjes zelf ooknogweleens aan de AK's vastvriezen

Vrijdag 11 mrt 2011 - 06:44:34
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Thom, daar heb je nou poetsolie voor: ijs hecht totaal niet aan olie, bovendien zijn de AK's thermisch verhit.
En ik geef liever een flinke tik tegen de plaat, wat dan voldoende is, dan dat ik een kwartier/halfuur lang met een gasbrander sta.
Maargoed, waar maak ik me druk om, tis gelukkig mijn materieel niet...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 11 mrt 2011 - 07:15:40
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
als de BH's niet op de koppeling zitten, droogt het vet in de koppeling uit. Waardoor het koppelen bij het materieel niet altijd meer vlekkeloos verloopt. Ieder voordeel heeft z,n nadeel.

Laatst bewerkt door bossie186 op Vrijdag 11 mrt 2011 om 19:18:32

Vrijdag 11 mrt 2011 - 09:01:26
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
thom (do 10 mrt 2011 22:45:37 www.somda.nl): Je mag na stilstand te zijn gekomen in een spoorsectie, niet gaan rijden zonder toestemming van de TRDL.
Waar staat die regel? Ik heb wel een regel in mijn handboek dat ik na 3 minuten onverwachte stilstand de trdl moet bellen, en dan nog is dat voor op de vrije baan bedoeld.
Zou mooi zijn als je in een rangeerproces niet je gang kunt gaan in de spoorsectie waarin je je bevind...

Vrijdag 11 mrt 2011 - 10:22:24
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Er zijn genoeg situaties waarbij je zonder toestemming geen meter mag rijden.
Denk bijvoorbeeld aan opstelterreinen die onder het beheer van het NCBG, of PCL vallen. Daar kunnen mensen altijd op, rond of onder de trein aanwezig zijn en is het dus niet wenselijk om maar 1 meter te rijden.


Vrijdag 11 mrt 2011 - 10:36:22
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Jawel, maar als ik daar eenmaal toestemming heb mag ik zo vaak stoppen en weer gaan rijden als ik wil.

Vrijdag 11 mrt 2011 - 16:29:54
maigoda
maigoda
Zodra je die toestemming hebt, is dat geen bezwaar, omdat dan bekend is dat je van punt a naar punt b aan het rijden bent. Zo gaat dat op Utcwt ook. Dan moet je als de wissels niet goed liggen ook wel eens een keer of 4 a 5 stoppen en weer doorrijden.

Vreemd overigens dat in jouw handboek staat dat je na 3 minuten stilstand de trdl moet bellen. In het NSR-handboek wordt gesproken over 2 minuten.

Wat betreft de opdracht en toestemming voor een rangeerbeweging, het NSR-handboek schrijft:
___________________________________________________________
3 Rangeren
3.1 Voorwaarden

3.1.1 Rangeeropdracht
U moet een opdracht hebben om te rangeren.


3.1.2 Toestemming voor een rangeerbeweging
Algemeen
U moet per rangeerbeweging toestemming van de Treindienstleider of Treindienstleider minimaal bevoegd hebben om een rangeerbeweging te beginnen.

Deze toestemming is niet nodig als u bij splitsen of combineren geen lichtseinen hoeft te passeren en de deuren centraal vergrendeld zijn.


3.1.3 Verplaatsen materieel
U verplaatst materieel uitsluitend met toestemming van de treindienstleider of treindienstleider minimaal bevoegd.
___________________________________________________________

Groetjes,
Emiel

Vrijdag 11 mrt 2011 - 17:26:09
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Het is niet vreemd, elk bedrijf hanteert zijn eigen regels. Dus bij de een kan het 2 minuten zijn en bij de andere 3 minuten.

Maar het is hier wel duiderlijk dat je voor elke beweging een toestemming moet hebben.
Dat is wel duidelijk uit punt 3.1.3
Behalve dus bij splitsen en of combineren, al is communicatie met de trdl bij zulkde dingen soms wel handig, soms kun je bij het combineren net ff een geel knippertje nodig hebben.


Zaterdag 12 mrt 2011 - 09:05:49
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
hoe lang rijden ze eigenlijk al rond zonder hoedjes??

Zaterdag 12 mrt 2011 - 17:06:51
maigoda
maigoda
Ik heb het gebruik ervan nog wel meegemaakt in de rijdende dienst, dus dat moet na maart 2004 geweest zijn.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 12 mrt 2011 - 19:29:09
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Het is inderdaad 2 minuten, ook bij ons.

Vrijdag 18 mrt 2011 - 17:44:43
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
Ik heb nog een foto gevonden op Flickr met de 842, tijdens de inluiding van Carnaval in Ht. Ik zie dat hij ook een hoedje draagt: www.flickr.com ! De datum is 22 februari 2009.

Laatst bewerkt door bossie186 op Vrijdag 18 mrt 2011 om 17:46:30