09-03-2011 16:57:03 | ||
---|---|---|
110573
|
ik ben bezig met het maken van plattegrondjes van DDM-1 en ik kwam er bij het bekijken van foto's van Bv(f)'s achter dat sommige rijtuigen een rooster op de bovenverdieping (in het knuffelhoekje) hebben en sommigen juist niet, terwijl ik dacht dat alle rijtuigen van een identieke statische omzetter waren voorzien. Waren er verschillende statische omzetters, of is het gewoon toeval dat sommige rijtuigen een rooster op de bovenverdieping hebben? |
09-03-2011 17:05:50 | ||
---|---|---|
edje
|
Heb je misschien een foto om je verhaal duiderlijk te maken? |
09-03-2011 17:07:57 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
De statische omzetters zaten beneden, incl. de roosters. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
09-03-2011 17:23:29 | ||
---|---|---|
110573
|
Wat ik heb gelezen is dat de batterijen onder zaten (met geel rooster) en de statische omzetter boven. Dit is wat ik bedoel: http://www.flickr.com/photos/rogierp/4430363430/ http://www.spoorsitenl.nl/fotoweken/2006_19/03_IC_1734_Btl.jpg helaas, er zijn duidelijkere plaatjes te vinden, maar als je goed kijkt naar het 2e kleine raampje van de bovenverdieping (op beide foto's) zie je een zwart rooster zitten. Laatst bewerkt door 110573 op 09-03-2011 17:26 |
09-03-2011 17:25:06 | ||
---|---|---|
110573
|
Op deze foto kun je 'm ook heel duidelijk zien zitten: http://www.flickr.com/photos/peterhaagen/4476092862/ Laatst bewerkt door 110573 op 09-03-2011 17:29 |
09-03-2011 17:27:42 | ||
---|---|---|
mdj
|
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/DDM-rijtuig.jpg/800px-DDM-rijtuig.jpg Wellicht een duidelijker foto'tje (het rooster in het raam bij de achterste deuren) Bij twijfel: gebruik beton. |
09-03-2011 17:30:48 | ||
---|---|---|
110573
|
Dat is het rooster beneden, ik bedoel boven |
09-03-2011 22:11:45 | ||
---|---|---|
thom
|
Normaliter met DDM-1 gewoon rijdend in een stam heeft alléén de Bvk een statische omzetter, en die voedt daarmee de hele stam zijn laagspanning. De tussenrijtuigen die later in getrokken bedrijf werden ingezet, zijn toen speciaal daarvoor van een eigen statische omzetter voorzien, maar volgens mij stond die omzetter beneden in de rijtuigen. Verstopt achter het voormalige raam, zoals op mdj's foto te zien is. Laatst bewerkt door thom op 09-03-2011 22:14 |
09-03-2011 22:50:03 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
En dat laatste is volledig waar , daar zit wel degelijk de statische omzetter achter , in eerste instantie was daar een Aggregaat geplaatst maar die dingen vertoonde veel kuren en dus werdt later besloten om statische omzetters te plaatsen Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 09-03-2011 23:03 |
10-03-2011 08:09:32 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ik bedenk me opeens, hadden de Bvf's (4 stuks, fietsrijtuigen) niet de aggregraat/omzetter boven zitten? Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
10-03-2011 15:09:16 | ||
---|---|---|
110573
|
Quote dat dacht ik eerst ook, tot ik deze foto van een Bvf zag: http://www.flickr.com/photos/wandelaar030/4298858322/sizes/l/in/photostream/ hierop zie je duidelijk resten roet zitten bij het kleine raampje aan de onderkant, wat duid op een aggregraat. Het zou inderdaad wel kunnen dat de fietsenrijtuigen met statische omzetter die wel boven zouden hebben. Dit is waarom ik denk dat de statische omzetter boven zit: (citaat uit HOV Juni 2006): "In aanvulling op het bericht op blz. 181 over de ‘knuffelhoek’ kan worden gemeld dat op de benedenverdieping alleen een batterijkast geplaatst was en op de bovenverdieping de statische omzetter een plekje gekregen had. Op beide verdiepingen is van betreffende ruimtes het raam verdwenen en volgens de huidige inzichten keren die niet terug." Citaat uit Hov Augustus 2007: In het revisiebedrijf Tilburg wordt het completeren van de ‘knuffelhoek’ op de bovenverdieping van diverse Bv-rijtuigen voorbereid. De 6813 en 6816 hebben in hun IC-tijd met een statische omzetter gereden, waarvoor destijds een zithoek tussen balkon en afdeling moest wijken. De omzetters zijn inmiddels verwijderd, maar de kasten zijn nog niet verdwenen. Laatst bewerkt door 110573 op 10-03-2011 15:19 |
10-03-2011 23:59:43 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij hebben die Bvf's 1 seizoen een aggregaat gehad, en zijn er het seizoen erop statische omzetters geplaatst ipv die aggregaten omdat dat toch niet geheel werkte zoals men wilde. |
11-03-2011 09:15:34 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Ik zag volgens mij in de Op de Rails van maart een foto van rijtuig 403 met het aggregaat op de benedenverdieping. |
11-03-2011 14:39:08 | ||
---|---|---|
110573
|
Klopt dit lijstje? -1995: Aggregaat op de benedenverdieping + geel rooster(401-404) -1996: Statische omzetter boven en batterij beneden + geel rooster beneden (401-406, 450-451) -1998: Statische omzetter boven en batterij beneden + geel rooster beneden en zwart rooster boven (801-808, 811-816, 850-851) Hierbij moet worden opgemerkt dat de batterij aan de andere rijtuigzijde werd geplaatst dan de aggregaat, namelijk aan de kant van de wc (het witte raampje naast de deuren) Laatst bewerkt door 110573 op 11-03-2011 14:49 |