07-03-2011 22:14:02
fugazi
fugazi
Al een week of 5 reis ik op maandag met IC 763 tussen Dvd en Hvs. Aangezien dit een IC is mag je verwachten dat je kan zitten. Echter rijdt de trein planmatig met maar 8 bakken ICM wat véél en véél te krap is. Er zijn geen achterblijvers, maar het uit- en instappen op Dvd kost telkens zo'n 3 minuten. Bij vertrek heb je dan volle gangpaden en overvolle balkons.

Eén keer heb ik nog een plekje in de 1e klas weten te bemachtigen, drie andere keren heb ik moeten staan. Vandaag was de vijfde achtereenvolgende keer dat ik 'm nam en hij stond triest genoeg met maar 7 bakken ICM langs het perron. Ik had geen zin om me er nog bij te proppen en koos voor de combi SPR 4363 / 5863.

Dit mag je toch niet verwachten als IC-reiziger?!
 

07-03-2011 22:17:52
Iceman
Iceman
Ik vrees dat je zo nog wel een paar treinen hebt, ik noem een 4527 met 8 bakken virm. Alleen kan de 4527 niet langer ivm Hn spoor 2 (2 keer was DDAR overigens geen probleem), en de 763 natuurlijk wel.

Laatst bewerkt door Iceman op 07-03-2011 22:18


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

07-03-2011 22:25:39
TheKnitter
TheKnitter
Voorheen was trein 5118 ook altijd een probleemtrein tussen Ddr en Rtd, maar op de één of andere manier heeft het probleem zich opgelost: De 12 bakken SLT die er in zaten waren altijd net genoeg, maar tegenwoordig rijden er 10 bakken en is er zat ruimte over..
En probeer maar eens een 12500 ofzo te nemen vanaf Rtd of Rta in de drukste spits, je moet blij zijn dat je rond 4 of 5 uur in de trein zitten kan, en dat met 12 tot 15 bakken ICM(m).. De kans is nog groter dat je bij de deur tegen een massa staande mensen op loopt

Laatst bewerkt door TheKnitter op 07-03-2011 22:25


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

07-03-2011 22:44:51
ruysdael
ruysdael
Volgens mij hangt het er ook een beetje vanaf hoe de trein er na Hvs uit ziet. Dvd-Hvs is op de kop af 15 minuten reistijd, volgens de vol cq. sta-norm dus.  


07-03-2011 22:47:04
robbertc
robbertc
Het kan natuurlijk gebeuren dat treinen te klein gepland worden, helaas. Op basis van klachten van personeel en reizigers, komen o.a. die treinen naar boven.. Daarbij kan de analyse zijn dat een trein versterkt moet worden.

De maandagse 763 lijkt me ook drukker dan waar van uit gegaan wordt, mrja, dat moet wel boven water komen..

@ maccerr: IC's worden niet op de volnorm gepland, afstand max 15min wel met sta-plaatsen..

Laatst bewerkt door robbertc op 07-03-2011 22:50
 

07-03-2011 23:14:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Interessant... dan zou de 2861 geen staanplaatsen mogen hebben (heeft 'ie wel): die doet immers (die hele serie) 17 minuten over Ut-Amf De NoordOost mag er wel staanplaatsen hebben (doet er 15 minuten over), maar heeft ze juist in veel mindere mate als tenminste op de geplande samenstelling wordt gereden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-03-2011 23:19:00
ruysdael
ruysdael
Nou, 15 of 17 minuten. Zeer relevant...  

08-03-2011 00:49:09
broek53
broek53
Het boeiende van dit geheel is dat men hier steeds pogingen doet om NSR op haar eigen normen af te rekenen. Ik wil maar zeggen: dat IC's in principe niet met staanplaatsen gepland worden, is een interne NSR-regel en geen recht, of iets dat in een concessie is vastgelegd.  

08-03-2011 08:52:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maccerr (ma 07 mrt 2011 23:19:00 https://www.somda.nl/forum/10028/p322479/): Nou, 15 of 17 minuten. Zeer relevant...
Tja, als je zo star bent in je planning....

@broek53: het wordt dan gewoon hoog tijd dat NS zich aan z'n eigen interne regels houdt. Op dit moment komt het op mij meer over dat ze zo plannen dat het handig in de omloop uitkomt i.p.v. afgestemd op het reizigersaanbod.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-03-2011 09:27:37
broek53
broek53
Jazeker. En voor mij mag iedereen daarover razen en tieren, maar het heeft verder niets om hakken, wil ik maar zeggen. Ik bedoel te zeggen: als NS morgen besluit dat IC's altijd met de norm acceptabel gepland mogen worden, kan niemand daar iets tegen doen.  

08-03-2011 10:47:14
fugazi
fugazi
Quote
robbertc (ma 07 mrt 2011 22:47:04 https://www.somda.nl/forum/10028/p322472/): De maandagse 763 lijkt me ook drukker dan waar van uit gegaan wordt, mrja, dat moet wel boven water komen...
Het personeel stapte, na het sleutelen, telkens snel naar buiten en ging via de cabinedeur naar binnen. Dat moet toch opvallen als personeel...
 

08-03-2011 12:21:27
MDDM
MDDM
Personeel kan daar via de Railpocket een melding over doen. En als er maar genoeg meldingen gedaan worden zal men er vast wel naar gaan kijken.


Gr Joop mcn Lls
 

08-03-2011 12:56:28
fred67nl
fred67nl
Als ik naar mijn gepuzzel van de ICM omlopen kijk zou je op maandag 3 stellen ICM moeten hebben dus tenminste 9 bakken . Maar of mijn gepuzzel goed is kan ik niet garanderen. %03%

Ik wil echter wel opmerken dat je treinkaartje een vervoerbewijs is en geen garantie op een zitplek. Neemt uiteraard niet weg dat je in een IC in Nederland toch een zitplaats mag verwachten. %09%


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

08-03-2011 13:57:23
bloemkool
bloemkool
Ach, in de 3618 en 3620 zijn staanplaatsen tussen Zp en Dv (13 minuten rijtijd) heel gewoon. De rest van de route, voor zover ik er zicht op heb, kan men met de beschikbare zitplaatsen toe.  

08-03-2011 14:01:08
ZJ37
ZJ37
Trein 763 is alleen op maandag met 2x ICM IV gepland. Op dinsdag 3x III, wo+do III+III+IV en vr zelfs 3x IV.

Lijkt toch het probleempje em te zitten tussen de planning en de praktijk.
 

08-03-2011 14:26:36
bloemkool
bloemkool
Hoe is die planning dan tot stand gekomen? Het maakt nogal een verschil tussen 8 en 10 of 12 bakken %03%  

15-03-2011 21:46:38
fugazi
fugazi
Klopt, en dat verschil werd gister ook weer meteen duidelijk. Ik laat een verhaal achterwege en hou het er bij dat er gelukkig nog een plekje in de 1e klas vrij was . En wat nou als je een hardleerse HC had? Geen probleem, hij kon toch met geen mogelijkheid van de ene naar de andere kant van de trein...  

16-03-2011 12:56:44
mren
mren
Hoe hardleerse HC? Het is niet zijn zijn schuld dat de trein te kort is en ook niet zijn schuld dat jij in de eerste klas reist met een tweede klas vvb dus puur naar de regeltjes kijkend had hij volkomen gelijk gehad als hij jou een boete had gegeven.

Ik kies er in drukke treinen voor een eerste klas vvb te kopen, dan zit ik niet te wachten op mensen die niet zo slim waren die -wat gechargeerd- mijn reisgenot komen verpesten.
 

16-03-2011 13:10:17
fugazi
fugazi
Dus jij vind mij een stereotype student die standaard jouw 'reisgenot' komt verpesten? %09%  

16-03-2011 13:29:32
mren
mren
Ik gebruik nergens stereotypering, ik reageer in eerste instantie op jouw 'beschuldiging' richting HC en terzijde op het feit dat je inderdaad niets in de eerste klas te zoeken hebt.

Ik heb al eens van Zl naar Gn in een eerste klas werkcoupé (de stiltezones van vroeger) een club kakelende studenten gehad die vonden dat als de tweede klas te druk was, ze best in de eerste klas mochten komen zitten.
Gebruik je met de auto ook de vluchtstrook als de andere stroken bezet zijn?
 

16-03-2011 14:45:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Dit dwaalt nogal af en het wordt zo niet gezellig. Terug ontopic a.u.b.!  

16-03-2011 17:07:28
kleine_man
kleine_man
Zoals Broek53 al aangaf, als de NS morgen besluit om alle treinen met Wadlopersuit te voeren is er niemand die ze tegenhoud. Dat mensen dan de trein links laten liggen is een tweede stap.

De NS is de laatste weken (en eigenlijk al sinds september 2010) bezig om treinen structureel korter in te zetten. De 7600 was altijd SGMm 3+2, maar de laatste maanden standaard SGMm 3.

Ook de 3000 op zondagmorgen is ee ramp. Een 9400 loop in Nijmegen al vol. De laatste vrije zitplaatsen worden in Arnhem gevuld. De rest kan je zelf invullen......Proppen.

Misschien dat hier iemand van de planning zit mee te lezen en er eens een balletje kan opgooien.
 

16-03-2011 19:40:41
robbertc
robbertc
Tja, je kunt er hele verhalen bij verzinnen: Je eigen trein moet op sterkte rijden, de vol-norm is wel erg vol, treinen hebben geen marges meer waardoor extra reizigers niet op te vangen zijn, in de rustige periferie wordt de sta-norm anders ervaren dan in de drukke randstad. We hebben het er allemaal al over gehad, en ook over dat het geen aangelegenheid is van de planning, maar van cijfers en normen.

Overigens, geheel ontopic: Jurre, je moet nog 2 weken doorbijten, en dan krijg je er 1 hele bak bij..

Laatst bewerkt door robbertc op 16-03-2011 19:50
 

16-03-2011 21:33:10
tonnie12
tonnie12
Quote
kleine_man (wo 16 mrt 2011 17:07:28 https://www.somda.nl/forum/10028/p324083/): Zoals Broek53 al aangaf, als de NS morgen besluit om alle treinen met Wadlopersuit te voeren is er niemand die ze tegenhoud. Dat mensen dan de trein links laten liggen is een tweede stap.

De NS is de laatste weken (en eigenlijk al sinds september 2010) bezig om treinen structureel korter in te zetten. De 7600 was altijd SGMm 3+2, maar de laatste maanden standaard SGMm 3.

Ook de 3000 op zondagmorgen is ee ramp. Een 9400 loop in Nijmegen al vol. De laatste vrije zitplaatsen worden in Arnhem gevuld. De rest kan je zelf invullen......Proppen.

Misschien dat hier iemand van de planning zit mee te lezen en er eens een balletje kan opgooien.
de 3100 op zondag eerder opstarten is volgens mij ook een optie. dit voorkomt overvolle 3000!
 

16-03-2011 22:08:40
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: het valt kennelijk niet mee om on-topic te blijven. Daarom gaat hier een slotje op.


Groet, Spiketrain