Marktwerking / aanbesteding OV
Forum: Algemeen - Algemeen
12-04-2014 12:27:19
john2
john2
Zorgen over aanbesteding Limburgse treindiensten. Links van laatste nieuws staan nog 3 radio fragmenten over dit onderwerp. Bron website L1. http://www.l1.nl/nieuws/251027-zorgen-over-aanbesteding-limburgse-treindiensten  

12-04-2014 13:23:05
broek53
broek53
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat men zich zorgen maakt om helemaal niets. Ze schijnen te denken dat als NS "er blijft rijden", de NS ook uitmaakt wat en hoe. Daarmee begrijpen ze kennelijk niet dat NS in dat geval ook doet wat er in het bestek staat voorgeschreven. Laten ze eens met Zuid-Holland gaan praten!  

12-04-2014 14:03:51
alle46
alle46
Quote
kleine_man (vr 11 apr 2014 20:05:31 https://www.somda.nl/forum/10016/p491344/):
Wel blijf ik erbij dat marktwerking in het OV werkt, mits de concessieverlener maar een geode concessie met duidelijke eisen uitschrijft. Helaas ontbreekt dat in Nederland nogal behoorlijk.


Maar toch blijft een traject afhankelijk van diezelfde overheid. Als die niet geïnteresseerd is en er geen geld in stopt wordt het ook niets. Denk aan de noordelijke nevenlijnen. Die zijn niet alleen gered omdat NoordNet en daarna Arriva daar zijn gaan rijden.
Ook speelt dit nu op Zwolle-Emmen. Een vervoeraanwas van 25%!
Is dit succes te danken aan Arriva of aan de overheden van Overijssel en Drenthe. Of beiden.
Ik denk aan en combinatie van beiden. De overheid steekt er geld in en de vervoerder zijn innovatie (als die er is). Zo stuwen ze elkaar op naar een beter totaalproduct. Goed voor de reiziger!
 

12-04-2014 14:07:34
alle46
alle46
Broek53 - Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat men zich zorgen maakt om helemaal niets. Ze schijnen te denken dat als NS "er blijft rijden", de NS ook uitmaakt wat en hoe. Daarmee begrijpen ze kennelijk niet dat NS in dat geval ook doet wat er in het bestek staat voorgeschreven. Laten ze eens met Zuid-Holland gaan praten!

Het is wel grappig dat deze uitlatingen voortvloeien uit het wantrouwen (al of niet terecht)dat er bestaat jegens NS.
En dat terwijl ze - zoals je reeds zegt - alleen maar moeten doen hetgeen is voorgeschreven.

Laatst bewerkt door alle46 op 12-04-2014 14:10
 


12-04-2014 15:38:34
dvdhoven
dvdhoven
Quote
alle46 (za 12 apr 2014 14:03:51 https://www.somda.nl/forum/10016/p491404/):
Ook speelt dit nu op Zwolle-Emmen. Een vervoeraanwas van 25%!
Is dit succes te danken aan Arriva of aan de overheden van Overijssel en Drenthe. Of beiden.
Ik denk aan en combinatie van beiden. De overheid steekt er geld in en de vervoerder zijn innovatie (als die er is). Zo stuwen ze elkaar op naar een beter totaalproduct. Goed voor de reiziger!
Overduidelijk hebben de provincies een rol gespeeld. Zij hebben bepaalde eisen gesteld aan het interieur van de treinen, de bemensing en dat soort zaken. En verder speelt het nieuw effect een rol. De Victors waren niet bepaald uitnodigend. Enerzijds omdat ze oud zijn, maar vooral een verwaarloosde indruk maakten en anderzijds niet toegankelijk oogden. De GTW's maken een open, frisse indruk, zijn zeer toegankelijk door de gelijkvloerse instap.
Maar ook Arriva speelt een flinke rol. Tot dusver ben ik alleen maar vriendelijk en behulpzaam personeel op de Vechtdallijn tegen gekomen. En de GTW's worden schoon gehouden van binnen en buiten en dat is ook belangrijk. De laatste tijd vaker gezien dat er GTW's in Zwolle onder de douche gaan.


Dick van den Hoven
 

12-04-2014 16:20:25
Ovindel
Ovindel
Wat ik me dan afvraag: waarom zou de NS ook niet gewoon zijn treinen vaker kunnen wassen en beter schoonhouden? Daar mag wel wat in verbeteren. Waarom kan dat bij andere vervoerders beter?
Punt is, dit kan je in aanbestedingseisen zetten maar dit is toch meer een kwestie van wat de vervoerder er zelf uiteindelijk aan doet.
 

12-04-2014 17:01:29
alle46
alle46
Bij de aanbesteden lijnen zit de aanbesteder er meer bovenop. Kortere lijntjes weet je wel.
Ook de Emmer V-tjes waren schoon in de tijd, dat NS de consessie onderhands deed.
Moest er een stel onder de 950 invallen kon je dat direct zien zonder naar het nummer te kijken.
 

13-04-2014 20:43:49
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dvdhoven (vr 11 apr 2014 21:31:02 https://www.somda.nl/forum/10016/p491354/):
Quote
kleine_man (vr 11 apr 2014 20:05:31 https://www.somda.nl/forum/10016/p491344/): Voor zover ik kan nagaan is de DB niet de beheerder van de stations en ook niet de uitbater van de horeca. Maar we leven in Nederland en ik ben er absoluut niet zeker van hoe het in Duitsland of andere EU landen geregeld is.
DB is eigenaar en beheerder van de stations. Of beter gezegd één van de vele firma's binnen DB Holding. In Duitsland heeft de DB de particulieren in nog een veel grotere wurggreep. Niet voor niets zijn er voortdurend problemen over tracé vergoedingen, doorberekende te hoge stroomkosten, bevoordeling van eigen DB firma's, enz.
Kijk maar eens bij een verbouwing van een station op een bouwbord. Prominent prijkt daar het DB logo.
In de EK 5/2014 een interessant artikeltje over de sterk terug gelopen winst van het DB concern.
Maar de stations leverden een winststijging op van 7% met totaal €181 miljoen. Dus het is wel overduidelijk wie de eigenaar en exploitant van de stations in Duitsland is.
Ook een leuk getal is de winst van DB Regional, het aanbestede vervoer dat DB uitvoert. Een teruggang met 12% maar nog altijd €732 miljoen, het grootste bedrag binnen het concern. Kijk met belastinggeld kun je leuk winst maken
Overigens is infrabeheren ook nog steeds winstgevend; bij DB Netz een teruggang van 41%, maar nog altijd € 266 miljoen.


Dick van den Hoven
 

15-04-2014 21:10:06
ZJ37
ZJ37
Discussie over wel of niet tussentijds openstellen van het hoofdrailnet voor andere vervoerders, waarbij De Rouwe natuurlijk weer even fijn aan het lobbyen gaat voor zijn vriendjes van Arriva. http://mobiel.nu.nl/politiek/3752851/mansveld-tornt-niet-alleenrecht-ns.html  

14-02-2015 11:49:41
sjoerd
sjoerd
Nu volgens een bericht op NU.nl de kleinere railvervoerders onderling bekonkelen dat zij gebroederlijk de twee grootste juridisch gaan bestrijden is het tijd om Brussel te bellen. Dit is namelijk een pact tegen de marktwerking en dat mag niet.  

14-02-2015 11:55:45
ZJ37
ZJ37
Kleine vervoerders die onder een groot moederconcern hangen ja. Alleen zijn Arriva en Veolia zo flauw om dat er nooit bij te vermelden.  

14-02-2015 12:05:04
dh3201
dh3201
DB/Arriva is zeker jaloers omdat DB in Duitsland niet onder de naam Arriva mag meebieden en NS in Nederland wel onder de naam Abellio?


Shqiperise-lopers?
 

14-02-2015 15:15:07
dvdhoven
dvdhoven
En de Pavlov reactie is er ook al. Kamervragen. http://www.nu.nl/economie/3992773/pvda-wil-opheldering-juridisch-dwarszitten-ns.html


Dick van den Hoven
 

15-02-2015 22:39:45
sjoerd
sjoerd
Het laatste nieuws: amsterdam -
De positie van directeur Bart Schmeink van Connexxion staat ernstig onder druk. Schmeink wordt verdacht van verboden kartelafspraken. De andere regionale vervoerders Arriva, Veolia en Syntus zijn woedend. En ook zijn management heeft het helemaal gehad met Schmeink.

Kennelijk liet hij eerder ook brokken achter bij het GVB, maar hebben de andere reginale vervoerders, volgens henzelf tenminste, schone handen bij het maken van prijsafspraken.
Ooit was er maar een PDa. Dat kostte minder geld en gaf minder gedoe.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-02-2015 22:40
 

15-02-2015 23:54:16
mich
mich
Haha de andere vervoerders zijn woedend. Ze hebben we lef.  

16-02-2015 23:45:09
thom
thom
Een stukje bron vermelding was denk ik wel op zijn plaats geweest

Maar een gokje;
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23687862/__Directeur_Connexxion_op_wip__.html

Laatst bewerkt door thom op 16-02-2015 23:45
 

17-02-2015 01:06:10
AlexNL
AlexNL
Interessant leesvoer over deze kwestie: http://news.ovtenders.nl/?p=269

Quote
Het lijkt er op dat hier sprake is van het spreekwoord “een bel horen luiden, maar geen idee hebben waar de klepel hangt”. De journalist heeft op zich terecht opgemerkt dat tegen de verlenging van de concessie Amstelland-Meerlanden géén bezwaar is gemaakt en tegen de concessie Groningen-Drenthe wél. Bij de duiding daarvan lijkt het er op dat Heijne vooringenomen er van is uitgegaan dat dit duidt op een verboden afspraak. Erger nog, het artikel wekt de suggestie dat de vervoersbedrijven zich schuldig maken aan kartelvorming.

Een journalist heeft de verantwoordelijkheid om voordat hij met suggestie komt die zware beschuldigingen impliceren eerst de zaak grondig uitzoekt. Dit geldt zeker wanneer een bewering maatschappelijke beroering teweeg kan brengen, zoals nu ook blijkt uit de kamervragen die gesteld worden. Heijne is met zijn artikel in De Volkskrant derhalve niet -of in ieder geval onvoldoende- zorgvuldig te werk gegaan.



Nothing to see here people, move along...

(En negeer dat gebral van de SP en de PvdA over "alle marktwerking is slecht" ook maar meteen, dan zijn we daar ook vanaf.)

Laatst bewerkt door AlexNL op 17-02-2015 01:07
 

17-02-2015 09:28:16
ZJ37
ZJ37
Er zijn altijd partijen die zulke zaken aangrijpen om hun statement nog eens te benadrukken natuurlijk. Maar je kunt niet zeggen dat het er allemaal rustiger op geworden is in spoorland, sinds de introductie van wat marktwerking wordt genoemd (echt, de reiziger heeft bijna nog nergens iets te kiezen!). Het is louter een competitie en strijd die achter de ruggen van reizigers wordt uitgevochten, iets anders kan ik er niet van maken.  

17-02-2015 09:29:17
Bert13
Bert13
Geheel mee eens.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-02-2015 09:48:53
MCNAlkmaar
Klopt. Bedrijven schrijven laag in. Het 1e jaar van een concessie wordt alles nog volgens de eisen gereden en daarna begint het. Of er moer geld bij of we gaan lijnen schrappen of in de dienstregeling snijden.  

17-02-2015 19:00:38
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (di 17 feb 2015 09:28:16 https://www.somda.nl/forum/10016/p527588/): Er zijn altijd partijen die zulke zaken aangrijpen om hun statement nog eens te benadrukken natuurlijk. Maar je kunt niet zeggen dat het er allemaal rustiger op geworden is in spoorland, sinds de introductie van wat marktwerking wordt genoemd (echt, de reiziger heeft bijna nog nergens iets te kiezen!). Het is louter een competitie en strijd die achter de ruggen van reizigers wordt uitgevochten, iets anders kan ik er niet van maken.

Als je kijkt naar wat de regionale vervoerders hebben neergezet (samen met de opdrachtgevers!) zou ik niet zeggen dat reizigers er nou echt slechter op zijn geworden. Er rijden meer treinen, die ook een stuk langer zijn (omdat dat nodig is) en ze rijden ook nog eens vaker.

Is alles koek en ei? Mwah nee, dat niet. Er is zat ruimte voor verbetering. Ik ben er echter wel van overtuigd dat de opkomst van de private vervoerders in Nederland heeft gezorgd voor een kwaliteitsimpuls in de hele sector.
 

17-02-2015 19:06:21
mich
mich
Waar haal je het idee vandaan dat ze een stuk langer zijn? op enkele lijnen misschien, maar nogmaals een GTW bak is ongeveer de helft aan nuttige lengte van een bak Dm'90.  

17-02-2015 20:46:41
jorgo
jorgo
En daarbij: er zitten regionaliseringsgelden in de concessies. Er wordt flink meer geïnvesteerd dan vroeger. Een misvatting van de marktwerking op alle gebieden is dat de oude aanbieders (NS, PTT etc.) het niet beter hadden kunnen doen. Maar men heeft ze gedwongen noch extra gesubsidieerd.  

17-02-2015 21:04:12
ZJ37
ZJ37
Quote
AlexNL (di 17 feb 2015 19:00:38 https://www.somda.nl/forum/10016/p527647/):
Quote
ZJ37 (di 17 feb 2015 09:28:16 https://www.somda.nl/forum/10016/p527588/): Er zijn altijd partijen die zulke zaken aangrijpen om hun statement nog eens te benadrukken natuurlijk. Maar je kunt niet zeggen dat het er allemaal rustiger op geworden is in spoorland, sinds de introductie van wat marktwerking wordt genoemd (echt, de reiziger heeft bijna nog nergens iets te kiezen!). Het is louter een competitie en strijd die achter de ruggen van reizigers wordt uitgevochten, iets anders kan ik er niet van maken.

Als je kijkt naar wat de regionale vervoerders hebben neergezet (samen met de opdrachtgevers!) zou ik niet zeggen dat reizigers er nou echt slechter op zijn geworden. Er rijden meer treinen, die ook een stuk langer zijn (omdat dat nodig is) en ze rijden ook nog eens vaker.

Is alles koek en ei? Mwah nee, dat niet. Er is zat ruimte voor verbetering. Ik ben er echter wel van overtuigd dat de opkomst van de private vervoerders in Nederland heeft gezorgd voor een kwaliteitsimpuls in de hele sector.
Dat de regionale lijnen een aardige vooruitgang hebben geboekt, zeker qua frequenties, is juist. De veronderstelling dat dit alleen maar dankzij en mede door de Arriva's en Veolia's van deze wereld tot stand is gekomen, lijkt me wat te kort door de bocht. De regionale overheid stelt de eisen voor de betreffende concessie en ik zie niet in waarom een NS, DB Regio of Pietje Puk Railways dat dan niet ook zouden kunnen verwezenlijken.
 

17-02-2015 21:29:24
AlexNL
AlexNL
Als je mijn post een beetje goed leest i.p.v. meteen op de staatsbedrijven-kunnen-ook-kwaliteit-leveren-bandwagon te springen zie je duidelijk staan dat het niet alleen aan de private vervoerders ligt dat die lijnen zijn opgebloeid. Juist de decentrale overheden, met hun zak geld en directe regionale betrokkenheid, zijn een zeer grote katalysator geweest voor deze 'verloren' lijntjes. Het (ten opzichte van NS) goedkoper kunnen werken van de Arriva's van deze wereld zorgen ervoor dat er netto méér OV geleverd kon worden voor dezelfde centen.

Ik denk niet dat concurrentie óm (en in sommige gevallen: óp) het spoor iets slechts is voor de reiziger. Dezelfde bezwaren waren te horen toen de luchtvaart werd geopend ("Zo'n easyJet kan nooit zo'n succes zijn als een KLM! Veilig is het vast niet!") en toen de telecommarkt werd geopend ("Hoe kun je nou meerdere aanbieders hebben op hetzelfde koperdraadje? Met die nieuwe aanbieders wordt het vast een puinhoop met overstappen en klantenservice"). In de praktijk is echter het tegendeel gebleken: consumenten houden van kiezen en de komst van een nieuwkomer zorgt ervoor dat de gevestigde bedrijven nog eens kritisch naar het eigen aanbod gaan kijken om zo klanten aan boord te houden.

Laatst bewerkt door AlexNL op 17-02-2015 21:29
 

17-02-2015 21:35:11
Frontier
Frontier
Maar in al die voorbeelden heb je daadwerkelijk iets te kiezen, dit in tegenstelling tot bij het spoor. Er valt pas iets te kiezen als minstens twee vervoerders hetzelfde traject rijden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-02-2015 21:36:09
sjoerd
sjoerd
Hee, AlexNL, alweer. Nou ja, ik houd (zoals velen) helemaal niet van kiezen want al dat gekies heeft de boel er zeker niet goedkoper en klantvriendelijker op gemaakt, integendeel. Een boel gezeur, ook om klanten, tien wervingsburoos, tien wervingscampagnes, vier postbodes door de straat, onbeschrijflijke hinder voor wie het kiezen niet machtig is, inefficient materieel- en materiaalgebruik, overtollig spul dat niet wordt gebruikt en dat uiteindelijk door de burger betaald wordt. Ik kan alleen maar ontzettend negatief zijn.  

17-02-2015 21:38:40
ZJ37
ZJ37
Ik weet niet of reizigers nou echt zo gebaat zijn bij al die verschillende vervoerders op het spoor. Zoals al eerder betoogd: reizigers hebben helemaal niets te kiezen en zijn volledig afhankelijk wat de overheid voor hen als vervoerder kiest. Met een beetje pech is spoorland zodanig versnipperd dat je op je reisje Zv-Amf tig keer mag in- en uitchecken, want dat is allemaal zo handig voor de vervoe... de reiziger.  

17-02-2015 21:40:03
ZJ37
ZJ37
Quote
Frontier (di 17 feb 2015 21:35:11 https://www.somda.nl/forum/10016/p527667/): Maar in al die voorbeelden heb je daadwerkelijk iets te kiezen, dit in tegenstelling tot bij het spoor. Er valt pas iets te kiezen als minstens twee vervoerders hetzelfde traject rijden.
Dat wordt herrie met een winterdienstregeling! %08%
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-02-2015 21:46:26
thom
thom
Quote
AlexNL (di 17 feb 2015 21:29:24 https://www.somda.nl/forum/10016/p527665/): Het (ten opzichte van NS) goedkoper kunnen werken van de Arriva's van deze wereld zorgen ervoor dat er netto méér OV geleverd kon worden voor dezelfde centen.


Ik weet niet of ik dat zo moet geloven, nu wordt het vervoer op de decentrale lijnen flink gesubsidieerd, terwijl NS destijds er geen stuiver voor kreeg en dat maar goed moest maken met de winst gemaakt op het kernnet....
 

17-02-2015 21:48:17
ZJ37
ZJ37
Moest Veolia in Limburg ook niet een keer zijn handje ophouden bij de provincie?  

17-02-2015 21:49:49
thom
thom
Toen de rode diesel afgeschaft werd was het inderdaad paniek, want ineens werden de kosten te hoog voor Veolia en ging men inderdaad maar het handje ophouden bij de concessie verlener...

Ik denk dan bij mezelf dat het gewoon een bedrijfsrisico is wat je ingecalculeerd hoort te hebben als te verwachten onvoorziene kosten.
Kennelijk waren andere vervoerders daar slimmer in, want die heb ik daar destijds niet over gehoord...

Laatst bewerkt door thom op 17-02-2015 21:52
 

17-02-2015 23:14:44
mich
mich
Dat heeft ook veel te maken met de aandeelhouders. Van Veolia werd verwacht dat ze daadwerkelijk winst gingen maken op de concessie binnen een paar jaar. Andere partijen zoals DB gaat het in Nl vooral om marktaandeel.  

18-02-2015 01:08:24
mren
mren
Quote
Frontier (di 17 feb 2015 21:35:11 https://www.somda.nl/forum/10016/p527667/): Maar in al die voorbeelden heb je daadwerkelijk iets te kiezen, dit in tegenstelling tot bij het spoor. Er valt pas iets te kiezen als minstens twee vervoerders hetzelfde traject rijden.

Er valt genoeg te kiezen, alleen maken de decentrale overheden die keus.
 

18-02-2015 01:21:04
Frontier
Frontier
Wat valt er kiezen dan? Dat decentrale overheden zonder mijn inspraak voor mij kiezen en ik daar vervolgens 10-15 jaar aan vast zit noem ik geen kiezen. Als ik per trein van Amsterdam naar Alkmaar wil, en ik heb de keuze uit ten minste twee vervoerders, DAT is kiezen!


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-02-2015 01:42:11
mren
mren
Dat is nu het hele idee achter representatieve democratie  

18-02-2015 01:45:14
Frontier
Frontier
Ja, dat weet ik, en dat geeft ook niet, maar men verkoopt het altijd alsof er directe concurrentie is en de reiziger dagelijks een keuze heeft... Die concurrentie is er eenmalig, tijdens het wedstrijdje wat aanbesteding heet, en daarna valt er minstens een decennium niets meer te kiezen, zeker niet voor de reiziger.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-02-2015 02:34:03
mren
mren
Het is maar één letter verschil: concurrentie op/om het spoor.

Hoe 'men' het verkoopt heeft niet zelden (politiek, werkgever) invloed op de manier waarop iets wordt gebracht.
 

18-02-2015 06:49:32
mdeen
mdeen
Quote
thom (di 17 feb 2015 21:49:49 https://www.somda.nl/forum/10016/p527673/):

Ik denk dan bij mezelf dat het gewoon een bedrijfsrisico is wat je ingecalculeerd hoort te hebben als te verwachten onvoorziene kosten.
Kennelijk waren andere vervoerders daar slimmer in, want die heb ik daar destijds niet over gehoord...

Die hebben ook echt wel geklaagd hoor!
Algemene klaagzang: http://www.ovpro.nl/trein/2013/11/01/treinreizigers-regionale-lijnen-weggejaagd-door-hogere-brandstofprijs/
Arriva klaagt: http://www.ovpro.nl/trein/2014/02/14/treinvervoerder-arriva-wil-compensatie-voor-hogere-dieselprijs/
Arriva krijgt meer geld: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=127351
Waarbij Arriva kon marchanderen omdat ze veel geld vroegen voor uitbreidingen die buiten de concessie vielen.

Dus het idee dat het alleen Veolia was klopt totaal niet.
 

18-02-2015 08:31:34
dh3201
dh3201
Je wilt dus weer terug naar pre 1917?
Toen kon je nog kiezen of je van Rotterdam naar Amsterdam wilde per HSM of per SS.


Shqiperise-lopers?
 

18-02-2015 10:43:07
waalkade
waalkade
Of nog vroeger per trekschuit, maar bij mijn weten was dat toen ook al per concessie geregeld.  

18-02-2015 12:29:28
sjoerd
sjoerd
Quote
dh3201 (wo 18 feb 2015 08:31:34 https://www.somda.nl/forum/10016/p527705/): Je wilt dus weer terug naar pre 1917?
Toen kon je nog kiezen of je van Rotterdam naar Amsterdam wilde per HSM of per SS.

Nee, naar voor het tijdperk van aanbesteding. Met de regionale overheden die iets over hebben voor regionaal vervoer en een goed geleid vervoersbedrijf met zeggenschap over de infra. Komt je dat bekend voor?
 

18-02-2015 19:04:28
AlexNL
AlexNL
Het probleem dat ik zie met de Nederlandse situatie is dat de overheid zowel aandeelhouder als opdrachtgever is van hetzelfde bedrijf, maar dat het wel onder verschillende afdelingen valt. I&M stelt eisen waar Financiën weer nadelen van ondervindt (want minder dividend), maar I&M en Financiën willen wel vriendjes blijven dus wordt er aan allerlei kanten druk uitgeoefend op NS om toch maar vooral beide partijen tevreden te stellen.

In dat opzicht vind ik de situatie tussen decentrale overheid - Arriva toch een stuk duidelijker...
 

18-02-2015 22:10:40
Roy
Roy
Quote
thom (di 17 feb 2015 21:46:26 https://www.somda.nl/forum/10016/p527671/):
Quote
AlexNL (di 17 feb 2015 21:29:24 https://www.somda.nl/forum/10016/p527665/): Het (ten opzichte van NS) goedkoper kunnen werken van de Arriva's van deze wereld zorgen ervoor dat er netto méér OV geleverd kon worden voor dezelfde centen.


Ik weet niet of ik dat zo moet geloven, nu wordt het vervoer op de decentrale lijnen flink gesubsidieerd, terwijl NS destijds er geen stuiver voor kreeg en dat maar goed moest maken met de winst gemaakt op het kernnet....


Het probleem dat de gedecentraliseerde lijntjes nu geld kosten wordt natuurlijk opgelost zodra alles gedecentraliseerd is. Dan gaat arriva(voorbeeld) geld bieden om treintjes te mogen rijden op trajecten waar ze geld op kunnen verdienen.

Laatst bewerkt door Roy op 18-02-2015 22:12
 

18-02-2015 22:34:38
thom
thom
Quote
mdeen (wo 18 feb 2015 06:49:32 https://www.somda.nl/forum/10016/p527694/):
Quote
thom (di 17 feb 2015 21:49:49 https://www.somda.nl/forum/10016/p527673/):

Ik denk dan bij mezelf dat het gewoon een bedrijfsrisico is wat je ingecalculeerd hoort te hebben als te verwachten onvoorziene kosten.
Kennelijk waren andere vervoerders daar slimmer in, want die heb ik daar destijds niet over gehoord...

Die hebben ook echt wel geklaagd hoor!
Algemene klaagzang: http://www.ovpro.nl/trein/2013/11/01/treinreizigers-regionale-lijnen-weggejaagd-door-hogere-brandstofprijs/
Arriva klaagt: http://www.ovpro.nl/trein/2014/02/14/treinvervoerder-arriva-wil-compensatie-voor-hogere-dieselprijs/
Arriva krijgt meer geld: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=127351
Waarbij Arriva kon marchanderen omdat ze veel geld vroegen voor uitbreidingen die buiten de concessie vielen.

Dus het idee dat het alleen Veolia was klopt totaal niet.

Ja, dan zat ik daar een beetje mee mis, en nu ik dit zie staat me dat ookwel bij inderdaad.

Blijft feit dat je van Syntus en NS niets hoort en in de buswereld ook niet.
 

18-02-2015 22:37:03
timtrein
timtrein
Quote
Roy (wo 18 feb 2015 22:10:40 https://www.somda.nl/forum/10016/p527905/):
Het probleem dat de gedecentraliseerde lijntjes nu geld kosten wordt natuurlijk opgelost zodra alles gedecentraliseerd is. Dan gaat arriva(voorbeeld) geld bieden om treintjes te mogen rijden op trajecten waar ze geld op kunnen verdienen.
Er wordt niet meer gedecentraliseerd dan nu. En op die lijnen valt geen geld te verdienen (bij het huidige bedieningspatroon).
 

19-02-2015 00:52:34
broek53
broek53
Bij welk bedieningspatroon dan ook.  

19-02-2015 12:46:45
Spartaan
Spartaan
Thom schreef: "Ik weet niet of ik dat zo moet geloven, nu wordt het vervoer op de decentrale lijnen flink gesubsidieerd, terwijl NS destijds er geen stuiver voor kreeg en dat maar goed moest maken met de winst gemaakt op het kernnet...." (17 februari, 21:46)

Beste Thom, je hebt gelijk dat het vervoer op de regionale lijntjes nu wordt gesubsidieerd door de regionale overheden. Je bewering dat NS destijds geen geld kreeg voor de regionale lijntjes is echter niet correct.
NS kreeg sinds de jaren zeventig een algemene exploitatiesubsidie. In de jaren negentig, bij de verzelfstandiging van NS en de splitsing in NS Reizigers, Railnet, RIB en Verkeersleiding (later samen ProRail geworden) mocht NS aangeven welke lijnen ze niet zonder subsidie kon rijden en welke subsidie er per lijn voor nodig was. Dit werden de 'contractsectorlijnen', die apart door het Rijk werden gesubsidieerd. De algemene subsidie werd toen afgebouwd tot nul gulden in het jaar 2000.
De bevoegdheid over de contractsectorlijnen is deels overgedragen aan de provincies die daar belangstelling voor hadden. De door NS gevraagde subsidie is daarbij aan de provincies overgedragen; zij gebruiken dit geld om de (aanbestede) regionale treindiensten te subsidiëren.

Laatst bewerkt door Spartaan op 19-02-2015 12:48


En jaren nog hierna...