Donderdag 04 aug 2016 -- Goederentreinen

4 augustus 2016: RTB en Shunter bijgewerkt.
3 augustus 2016: CT, DBC, Locon, LTE, RC en RRF bijgewerkt.
20 juli 2016: Swietelsky/RTS bijgewerkt.
7 juli 2016: RTB bijgewerkt.
1 juli 2016: CT en RTB bijgewerkt
28 juni 2016: Strukton en BAM bijgewerkt.

Om wat duidelijkheid te scheppen in het hele goederengebeuren hieronder een lijst van de in Nederland actieve goederenlocs. Op de grensstations, met name in Venlo, komen nog vele andere loctypen, die hier niet worden genoemd om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Informatie over lading van treinen is onderaan dit bericht te vinden. Vragen over en/of aanvullingen voor dit bericht zijn uiteraard welkom in het forum
Aanvullingen op Cargo richtlijnen danwel per email.

Van belang bij het invoeren van goederentreinen met een in eerste instantie onbekend treinnummer zijn tijd, richting en belading/soort wagens. Om toch een nummer te kunnen achterhalen zijn deze gegevens van cruciaal belang. Daarnaast is het niet zo dat een treinnummer per definitie correct is als de doorkomsttijd klopt met die van het treinnummer, een containertrein die doorkomt op de tijd van een kolentrein krijgt niet ineens het treinnummer van die kolentrein.
N.B. Conform de Somda-invoerrichtlijnen moet een spatie in het locnummer vervangen worden door een . Die . staat er in het echt dus niet op. B.v. 189 096 moet vermeld worden als 189.096. Dergelijke locnummers staan hieronder al vermeld met .

Inhoudsopgave van het overzicht

BAM Rail
Bentheimer Eisenbahn
B Logistics (BLOG)
BLS
CapTrain
Crossrail Benelux
DB Cargo (DBC)
ERS Railways (ERS)
Eurailscout
HSL Logistik
KombiRail Europe
Locon
LTE
Metrans
PKP Cargo
Railtraxx
RheinCargo (RC)
Rotterdam Rail Feeding (RRF)
Rurtalbahn (RTB)
SBB Cargo
Shunter
Spitzke Spoorbouw (Spitzke)
Strukton
Swietelsky
Trainservices
TX Logistics
Volkerrail
Lading van de treinen


BAM Rail

BAM Rail heeft naast diverse werkvoertuigen ook een ex-DB 703 (Windhoff) en de Mosi 27. BAM huurt meestal RRF in voor hun werktreinen en de Speno-slijptreinen rijden onder regie van BAM.

Bentheimer Eisenbahn

De Bentheimer Eisenbahn heeft de ex-NS 1835 in dienst als E01. De lok wordt ingezet voor het rijden van de Co-shuttle, een containertrein tussen de Maasvlakte en Coevorden. De Co-shuttles rijden onder Locon-toelating, waardoor de E01 ook voor Locon treinen kan worden aangetroffen. De lok invoeren als E01.

B Logistics

B Logistics is sinds 7 oktober 2015 de nieuwe naam van NMBS Logistics.

De dieselloks 7771 t/m 7783 en 7866 t/m 7869 worden ingezet naar NL, enkeltractie naar Zeeuws-Vlaanderen en in dubbeltractie naar Budel (zinkerts), Sloe (ad-hoc), en Lage Zwaluwe (kalkslurry)
De Eloks 2804 t/m 2833, 2841, 2842 zijn beschikbaar voor de containertreinen via Rsd-Vl/Em, Volvotreinen via Rsd-Bh en Buna-, staal- en UC-treinen naar Kfh.
De Eloks, serie 2800 invoeren als NMBS2800, niet met het E186-nr.
De 2825 heeft stickers "Join our company in motion, check out www.blogistics.be" (ene zijde)/"www.modal-shift.be" (andere zijde).
De 2841 en 2843 hebben stickers "E-drivers, 30% less energy" (beide zijden).
De 7867 t/m 7869 hebben stickers op de cabine "Join our company in motion".

BLS

BLS-locomotieven rijden in Nederland onder toelating van ERS met containertreinen. Het betreft de volgende locomotieven:
186.101 (wit, BLS-cargo - logo)
186.103 (grijs, BLS-cargo - logo)
186.104 (wit, BLS-cargo - logo)
186.105 (wit, BLS-cargo - logo)
186.107 (grijs, klein BLS-cargo - logo)
186.108 (wit, BLS-cargo - logo)
186.109 (wit, BLS-cargo - logo)
186 110 (grijs, klein BLS-cargo - logo en groot rood nr 110 op front)
186.251 (wit, blauwe Railpool-band)


CapTrain

CapTrain rijdt cellulosetreinen vanuit Sloe naar Bentheim, vanaf Roosendaal gecombineerd met Hoyer-tankcontainers uit Antwerpen, kolentreinen uit Born via Maastricht, kolentreinen uit Maasvlakte naar Duitsland en chemietreinen Geleen - Frankrijk..
CapTrain heeft de beschikking over de:
101 (grijs/groene V100)
203-102 (grijs/groene V100)
203-103 (grijs/groene V100)
CB1000 (grijze Class66 zonder geen logo)
PB08 (groene Class66 zonder logo)
1619 (rood/zwart/zilver, Raillogix-logo en klein Captrain-logo)
1621 (grijs/groene 1600)
1375 (blauw/wit, uic-nr 92 84 2275 102-6 op de brandstoftank)
1507 (blauw/wit G1206, onvolledig uic-nr 92 84 2275 op de brandstoftank (uic-nr moet zijn 92 84 2275 715-5))
1797 (groen/witte G1206)
6601 (zwart/groene Clas66 met logo)
6602 (groen, leasemaatschappij Ascendos-nr PB08 op front)
66.02 (zwart/geel, met spatie in het nummer)
6603 (grijs/groene Class 66 met logo)
6605 (grijs/groene Class 66 met logo)
6609 (grijs/groene Class 66 met logo)
186.457 (grijs/blauw)
186.459 (grijs/blauw)
189.101 (zwart)
189.104 (zwart)
189.111 (zwart, Captrain-logo)
189.114 (zwart)
189 988 (zwart)
189 990 (zwart)
189 994 (zwart)


Crossrail Benelux

Crossrail Benelux is in Nederland vooral bekend met hun containertreinen tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Nederland. Ze rijden deze treinen met locs van het type Class 66 en leasen de 186.150 maar die wordt meestal onderverhuurd aan Locon. CRB zet de volgende Class 66's in:
PB03 "Mireille" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB12 "Marleen" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB13 "Ilse" (rood/wit, Crossrail-logo)
PB14 (groen)
PB15 (groen)
DE6301 "Debora" (rood/wit)
DE6302 "Federica" (rood/wit)
DE6306 (grijs)
DE6307 (grijs)
DE6308 "Anja" (rood/wit, Crossrail-logo + tekst "Repaired by ElectroMotive and DB Cottbus")
DE6309 (grijs, klein Crossrail-logo)
DE6310 "Griet" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6311 "Hana" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6312 "Alix" (rood/wit, Crossrail-logo)
DE6314 "Hanna" (rood/wit, Crossrail-logo)

DBC

DB Cargo is in Nederland actief met 1600'n, 6400'n en 189'ers.

1600:
Rijvaardig zijn de 1604, 1611, 1614, 1615 en 1616. De locomotieven zijn verkeersrood met DB-bestickering. De 1601, 1602, 1603, 1612 en 1613 staan terzijde.
De 1600'n worden hoofdzakelijk ingezet naar Sloe, Venlo, Sittard, Beverwijk en Onnen.

6400:
De diesellocs 6400 rijden in diverse uitvoeringen rond; de meeste machines zijn DB Verkehrsrot. De actieve 6455 en 6461 zijn nog geel-grijs en de eveneens actieve 6454 is nog in het NS Cargo-rood.
Daarnaast zijn er nog een aantal afwijkende machines:
- 6411-6414, 6416-6418 en 6454 hebben ATB NG.
- 6421-6442 hebben ETCS.
- 6476-6479 zijn geschikt als heuvelloc op Kijfhoek.
- 6461-6475 en 6480-6485 zijn aangepast voor de inzet in Duitsland en hebben een vin op de huif. De meeste van deze locomotieven staan echter terzijde in Amersfoort (Vlasakkers) of zijn verkocht aan Polen.
- 6502-6520 zijn geschikt voor inzet in België.

De ATB-NG locs worden ingezet vanuit Onnen naar Delfzijl/Roodeschool/Veendam, tussen Sittard en Venlo en tussen Sittard en Emmen waarbij die loc overdag rangeert in Almelo.
De ETCS locs zijn hoofdzakelijk actief op de Rotterdamse havenlijn met uitlopers naar Acht en Tilburg Industrie.
De zg. "Duitse Herders" worden bij een tekort aan 189'ers sporadisch ingezet tussen Osnabrück en Amersfoort en verder gebruikt voor de binnenlandse dienst.
De zg. "Vlaamse Reuzen" zijn actief tussen Sittard en Kinkempois, vanuit Kijfhoek naar en in de Antwerpse haven en naar en in Zeeuws Vlaanderen.

Als gevolg van de terugval in het goederenvervoer staan de 6401-6405, 6407, 6408, 6410, 6419, 6420, 6443, 6452, 6459, 6460, 6462, 6463, 6466-6468, 6470-6475 en 6481-6484, 6486, 6488, 6489, 6491 en 6493-6501 terzijde. De 6447, 6450, 6451, 6456 en 6457 zijn verkocht aan Eurotunnel (Frankrijk); de 6406 en 6409 zijn verkocht aan LTE; de 6446 en 6448 zijn verkocht aan Grenland Rail (Noorwegen) de 6415 en 6514 zijn gesloopt (na ongeval Barendrecht 25-9-2009, sloop in maart 2010); de 6444, 6445, 6453, 6458, 6480, 6485, 6480, 6487, 6488, 6493 en 6497 zijn verkocht aan van de Poolse tak van DBC.

189:
Alle locs zijn rood met een wit front. De voor Nederland geschikte 189'ers zijn de locs 189.023-054, 065-089 en 100 die toegelaten zijn in Nederland. De locs worden ingezet voor allerlei internationale goederentreinen naar en van Duitsland. De locs met AK worden ingezet voor ertsvervoer Maasvlakte-Dillingen
- 189.072 is voorzien van het opschrift "GZ1000".
- 189.030-189.047 hebben een automatische koppeling voor ertsvervoer.


ERS

ERS is een operator die een shuttle-netwerk door heel Europa beheert. Haar dochter ERS Railways heeft een loccenvloot en rijdt daarmee een deel van die treinen, momenteel alleen de Poznan-shuttles.
ERS onderverhuurt regelmatig 189'ers aan KRE, LTE en RRF.

Voor het lange afstandwerk heeft ERS de volgende MRCE 189'ers:
189.201 (zwart, "Koos")
189.202 (geel/grijs met ERS-logo)
189.203 (geel/grijs met ERS-logo en klein Freightline-logo)
189.206 (complete Vincent van Gogh-bestickering)
189.211 (zwart, ERS-logo)
189.212 (zwart, bestickerd met o.a. Poolse en Nederlandse vlag)
189.213 (zwart, bestickerd met o.a. Poolse en Nederlandse vlag)

Eurailscout

Eurailscout heeft diverse zelfrijdende en gesleepte meettreinen.
Zelfrijdend:
BRT-08 "mP_Jim"(ex-motorpost)
BRT-91 "mP_Jules" (ex-motorpost)
ODT-08
UFM-07
UFM120
UFM160
UST-96
UST02 (twee-delig)
VST07-3 "Anneke" (van Strukton gehuurde 302282)
Gesleepte:
SIM-09 "Antoinette"
SIM-10
SIM-11 "Inge"
SIM-12 "Annet"
US15

De UFM160, SIM-10 en US15 zijn gedetacheerd in Frankrijk i.s.m. Vigirail/SNCF.
De VST-05, 07-1 en 07-2 zijn terzijde gesteld.

HSL Logistik

HSL Logistik rijdt voornamelijk auto- en ketelwagentreinen. HSLL heeft de 1832 (zwart/wit geblokt) en de 691 (geel/blauw) in eigendom en huurt de 1304 (bruin). De 1304 is langdurig defect. De 691 is gestationeerd op Oss Elzenburg bij de Osse Overslag Centrale (OOC). Verder wordt de 186.181 van het Duitse moederbedrijf ingezet, de loc is grijs met oranje strepen op de neus en bonte stickers op de zijkant. Ook huurt HSLL een V100 van Shunter, de geel/grijze 203.102.

KombiRail Europe

KombiRail Europe rijdt containertreinen tussen Maasvlakte en Emmerich met de grijs/blauwe 186.291, 186.455 en 186.456 en met de G2000'n 272401-1 (blauw/grijs) en 272405-2 (groen/grijs).

Locon

Locon rijdt afvalvervoer uit Sloe naar Mdk en uit Nwh, Cmb en Apd naar Vam, containertreinen Tbi-Bh en allerlei ad-hoc vervoer.
Hier voor worden ingezet:
- 3 zwarte 189'ers:
189.097
189.098 (met logo)
189.099 (met logo)
- 7 ex-NS 1800'n, alle oranje:
9901 (ex NSR 1827)
9902 (ex NSR 1834)
9903 (ex NSR 1837)
9904 (ex NSR 1831)
9905 (ex NSR 1836)
9906 (ex NSR 1828)
9908 (ex NSR 1830)
9909 (ex NSR 1829)
- 2 V100: de van NBE gehuurde oranje/blauw/wit 203.160 en 203.163
- 5 G1206: 1505 (geel-blauw), 1506 (oranje-wit), 1572 (zwart, klein nr 7110 op front), 1601 (zwart) en de 1796 (oranje-wit)
- 1 G2000: groen/grijze 1605
- 2 ex-NS, ex-RRF 600: beide oranje 9701 en 9702, inzet in Tbi en Apd.
- 1 ex-NMBS, ex-ACTS-loc (oranje 9802, inzet in Sloe)

LTE

LTE rijdt o.a. ketelwagentreinen Lutdsm - Bh, diverse containertreinen en spotvervoer.
LTE beschikt daarvoor over blauw/witte 6406 en 6409 (beide ex-DBS), de grijs/blauw 186.426 en 186.427 (beide met groot LTE-logo) en de 189.091 (zwart), 189.095 (zwart), 189.105 (zwart, gele tekst "Beyond borders Full leasing service in Europe"), 189.113 en 189.200 (beide zwart).

Metrans

Metrans rijdt iedere dag tussen Waalhaven RSC en Praag en 3 keer per week tussen Waalhaven RSC en Dunajaska Streda.
Metrans rijdt containertreinen onder de vlag van RRF met de loccen 186.182, 187, 289 en 455.

PKP Cargo

PKP Cargo heeft al een paar jaar een eigen toelating maar maakte daar van januari tot 8 februari 2016 pas gebruik van met autotreinen via Roosendaal-Venlo, voorheen was hun enige NL-geschikte loc te zien voor ERS-treinen.

Railtraxx

Railtraxx is een Belgische vervoerder die onder RRF-licentie met containertreinen via Essen-Roosendaal-Venlo naar Duitsland rijdt en heeft daarvoor de volgende locomotieven beschikbaar:
Class 66's:
266.035 (grijs, logo)
266.031 (groen, logo)
266.118 (zwart, logo)
PB20 (groen)
G2000:
272.003-5 (groen/grijs)
272.403-7 (groen/grijs)

RheinCargo (RC)

RheinCargo (RC) is de coöperatie van Häfen und Güterverkehr Köln (HGK) en Neuss Düsseldorfer Häfen (NDH).

RC rijdt in Nederland containertreinen tussen Duitsland en naar de Maasvlakte. RC heeft daarvoor grijze locs van het type Traxx F140 DE met de nummers 801 t/m 805.

Ook rijdt RC kolentreinen van de Maasvlakte en Amsterdam Westhaven naar Duitsland en beschikt daarvoor over een aantal loks van het type Class 66:
DE61 (verbleekt rood, HGK-logo)
DE63 (groen)
DE67 (groen)
DE668 (vermiljoen, HGK-logo, "Klaus Meschede")
DE675 (zwart) (Ascendos-nr 8653-01 op zijkant cabine)
DE676 (groen)
DE678 (groen)
DE679 (grijs, 513-10 op zijkant cabine)
DE681 (zwart)
DE682 (zwart)
DE683 (zwart)
DE684 (zwart, 653-10 op zijkant cabine)
DE685 (zwart)
DE686 (zwart)

RRF

Reeks 73:
RRF heeft 8 ex-NMBS reeks 73, genummerd 101 t/m 108, allemaal geel/groen.

V100:
RRF heeft 9 V100'n, de 16 t/m 24, bijna allen groen/geel maar de 19 is blauw met witte Distrirail-opschriften. De V100'n worden ingezet voor eigen treinen, voor aannemers en af en toe voor andere vervoerders.

G2000:
RRF least 3 G2000'n, de 1103 (blauw/grijs), 1104 (groen/grijs), en 1107 (blauw/grijs). Deze worden o.a. in België en Zeeuws-Vlaanderen ingezet.

Class 66:
RRF least de blauwe 561-1, de grijze 561-4 en groene PB06. De locs worden o.a. worden ingezet voor autotreinen naar Zeebrugge.

1600:
RRF heeft twee ex-1600'n. Deze rijden bij RRF als 4401 (ex 1606) en 4402 (ex 1609). Invoeren als RRF4401 en RRF4402
Inzet met autotreinen en spotvervoer. RRF 4401 is verhuurd aan Captrain.

189:
RRF least de 189.094, zwart met kleine RF-stickers en de 189.210 (zwart).


RTB

Rurtalbahn Cargo (RTB) rijdt in Nederland o.a. containertreinen Maasvlakte-Blerick en Maasvlakte-Stuttgart. RTB heeft hiervoor diverse locs ter beschikking:
5 groene Ascendos Class 66's:
V264 (leasemaatschappij Ascendos-nr PB01 op front)
V266
V267 (ook Trainsupport stickers op cabine, leasemaatschappij Ascendos-nr "PB 17" op front)
V270 (leasemaatschappij Ascendos-nr RL002 op front)
V271 (leasemaatschappij Ascendos-nr PB18 op front)
4 G1206:
V155 (grijs/blauw, eigendom)
V156 (grijs/blauw, eigendom)
V157 (zwart, lease, géén contrastvlak, op cabine nummer V157, voorop MRCE-nummer 1553 en klein RTBC-logo, 92 80 1275 618-7 op brandstoftank)
V158 (zwart, lease, op cabine nummer V158, voorop de huiven klein RTBC-logo, UIC-nr 92 80 1275 619-5 D-DISPO op brandstoftank)
1 eigen grijs/blauwe G2000:
V204
6 grijs/blauwe Railpool 186'ers:
186.106
186.421 (EGS-logo)
186.422 (RTB Cargo-logo)
186.423 (RTB Cargo- en PCC-logo)
186.425
186.428
2 zwarte MRCE 189'ers:
189.209 (EGS-logo)
189.285 (EGS-logo)
RTB huurt V100 203.101 van Shunter voor rangeerwerk n/v de terminal in Blerick.


SBB Cargo

SBB Cargo rijdt containertreinen en autotreinen en heeft daarvoor de volgende 189'ers ter beschikking:
189.090 (zwart)
189.092 (zwart)
189.093 (zwart)
189.096 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.106 (zwart)
189.102 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.107 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.108 (zwart, SBB Cargo International- en Alpäzähmer-logo)
189.109 (zwart)
189.112 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.115 (zwart, SBB Cargo International- en Alpäzähmer-logo)
189.200 (zwart)
189.282 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.284 (zwart, SBB Cargo International- en Alpäzähmer-logo)
189.288 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.290 (zwart)
189.982 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.983 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.984 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.991 (zwart, SBB Cargo International-logo)
189.996 (zwart, SBB Cargo International-logo)


Shunter

Shunter heeft twee geel/grijze V100'n, de locs 203.101 en 203.102, de naam "Shunter" staat er groot op. Deze locs worden regelmatig door andere vervoerders gehuurd voor het rijden van treinen. Daarnaast heeft Shunter een groot scala aan rangeerlocjes, welke voornamelijk in het Rotterdams havengebied ingezet worden. De 203.101 wordt momenteel verhuurd aan RTB, de 203.102 aan HSLL.


Spitzke

In Nederland maakt bouwbedrijf Spitzke gebruik van een aantal blauw/witte machines type V 100 (ex-DR). Ze zijn genummerd als V100-SP-00x; in Nederland komen alleen de 004-007, allen eigendom van het Duitse Spitzke Gleisbau GmbH. De voormalige Nederlandse locs dragen de volgende namen (V100-SP-007 heeft geen naam):
V100-SP-004 - Mariëlle
V100-SP-005 - Truus
V100-SP-006 - Marieke


Strukton

Infraonderneming Strukton heeft zowel lokomotieven als onderhoudsmachines. Al die materieel wordt ingevoerd onder de SGRM-nummers. Vaak heeft dit materieel echter ook nog andere nummers of namen, welke soms beter zichtbaar aangebracht zijn. Hieronder een overzicht van al het Strukton-materieel dat ingevoerd kan worden. Als eerste staan de SGRM-nummers, daarna andere uiterlijke kenmerken:

300001 - Kettinghor 2 (Kettinghormachine RM 80)
300004 - Kettinghor 4 (Kettinghormachine C750)
300022 - CSM2
300023 - CSM3 (Stopmachine 09-16
300024 - CSM4 (Stopmachine 09-3X)
300025 - CSM5 (idem)
300034 - Unimat-4 (Wisselstopmachine Unimat 08-275)
300035 - Unimat-5 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300037 - Unimat-7 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)
300050 - Ploeg 10 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300052 - Ploeg 12 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300053 - Ploeg 14 (Ballastprofileermachine SSP 110 SW)
300066 - Tonny (LK60)
300070 - Stab10 (Stabilisator DGS 42 N)
300071 - Stab11 (Stabilisator DGS 62 N)
300095 - Stopmachine Beaver 20 (type Beaver 800)
300098 - Ravot3/Ingrid (Ravot Mosi 29)
300105 - Gemma (Bovenleidingsvernieuwingstrein FUM 100)
300201 - Herma (O&K-loc) (verhuurd aan Railpark, Roosendaal)
300202 - Tiny (O&K-loc)
303001 - Carin (G1206)
303002 - Willy (G1206)
303003 - Janine (Deutz-loc)
303004 - Monique (Deutz-loc)
303005 - Ankie (ex-HGK Deutz-loc)
303007 - Demi (G1206)
303008 - Danique (G1206)
300094 - Dit is de voormalige Ravot 2 alias ex TG804NS en lijkt enigszins op een mosi. De vermelding Ravot 2 is nog wel aanwezig op dit voertuig.

Er is nog ��n voertuig dat alleen een Maco-nummer heeft, dit wordt onder dit Maco-nummer ingevoerd:
1666209 - Unimat-9 (Wisselstopmachine Unimat 08-475/4S)


Swietelsky

Swietelsky is een spooraannemer die een G1206 inzet van dochteronderming RTS. Momenteel is dat de blauw/witte 1018 (blauwe huiven, geel front, witte cabine, geen logo/nummer, uic-nr op brandstoftank: 92 84 2275 101-8).

Trainservices

Trainservices doet rangeerwerk voor andere vervoerders in de Rotterdamse havens, rijdt metrotransporten voor de RET tussen Waalhaven Zuid en Rotterdam Hillegersberg aansluiting en wordt ingehuurd voor het rijden van werktreinen.
Trainservices heeft drie locomotieven:
TS-106 (zwart, TS-106 en "Wessel" op hoek huif, logo en uic-nr 9280 1275 623-7 op cabine onder logo)
TS-107 (groen/wit/grijs met Portshuttle-logo, TS-107 en "Wouter" op hoek huif, uic-nr 9280 1275 624-5 op cabine onder logo)
TS-108 (zwart, TS-108 en "Marloes" op hoek huif, logo en uic-nr 92 80 12-75 627-8 op cabine onder logo)


TX Logistics

TX Logistics rijdt containertreinen en zet daarvoor 189'ers in, de volgende zijn daarvoor beschikbaar:
189.207 (zwart)
189.280 (zwart)
189.281 (zwart, bestickering "Bei uns kommen sie allen zusammen", Bayernhafen Gruppe)
189.283 (zwart)
189.286 (zwart)
189.287 (zwart, bestikering Rotterdam-Bayern Express)
189.995 (geel/grijs)
189.997 (zwart)
189.998 (zwart)

Volkerrail

VolkerRail rijdt werktreinen door Nederland en overbrengingen voor Nedtrain en gebruikt daarvoor voormalige Oost-Duitse locomotieven typen V 100. De V100'n zijn:
203-1 "Tom"
203-2 "Jerry"
203-4 "Butch"
203-5 "Tyke"
Alle locs kunnen onder hun nummer worden ingevoerd. Verder staan nog SGRM300093 (de voormalige Ravot 1) en videoschouwtrein Sherloc ter beschikking.
203-3 "Spike" is op 29 februari 2016 verkocht aan RRF en werd de RRF 24.

Lading van de treinen

De lading van de trein is, zoals hierboven al is opgemerkt, ook van belang om een treinnummer te kunnen achterhalen. Er bestaan vuistregels voor het koppelen van een treinnummer aan een bepaald type goederentrein, anders gezegd: een bepaalde treinnummerreeks bevat meestal eenzelfde type trein. Er gelden globaal de volgende regels:

40xxx t/m 43xxx: container- en huckepacktreinen
44xxx t/m 45xxx: gemengde goederentreinen (maar mogelijk ook met een zelfde soort wagens...)
46xxx t/m 49xxx: zie toelichting in de download-TDR van rolandrail.net (zie ook hieronder), veelal bloktreinen
5xxxx: binnenlandse treinen van alle vervoerders behalve DBC.
60xxx t/m 63xxx: binnenlandse treinen van DBC.


Meer informatie over het gehele goederengebeuren is te vinden op Rolandrail.net, de download-TDR waarnaar hierboven verwezen wordt is ook daar te vinden, en wel op de dienstregelingen-pagina.