Nummering perronsporen
Forum: Algemeen - Algemeen
31-12-2010 10:00:08
martijnham
martijnham
De perronsporen op Houten Castellum worden op de vertrekstaten aangegeven als 1 en 2. Op het middenperron zelf zijn echter borden aangebracht die de nummers 2 en 3 tonen. Om de verwarring voor de reiziger te voorkomen zijn deze wel afgeplakt met stickers die 1 en 2 laten zien. Ter verduidelijking een foto van de situatie: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2010_2088tm2089.jpg
Overigens zijn de borden slechts aan een zijde overgeplakt. Wie aan het uiteinde van het perron gaat staan ziet de nummers 2 en 3.

Op station Houten zijn (nog) geen officiële borden met perronnummers aangebracht. De sporen worden op de vertrekstaten als 1 en 2 aangegeven.

Meest logisch zou zijn als zowel op Houten als Houten Castellum de perronsporen de nummers 2 en 3 zouden dragen. Iemand een idee hoe dit nu zit?

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-12-2010 11:30, reden: Topictitel gewijzigd
 

31-12-2010 10:11:33
gvttreinen
gvttreinen
De perronsporen hebben 1 & 2 gekregen en om het ingewikkeld te maken, buitenspoor Htnc - Htn heet 370 en buitenspoor Htn - Htnc heet 373/383.
Dus van oost naar west bij Htnc is het dus: 370, 1, 2. 383.
En het waarom, zal wel een stuk pychologie in zitten want spoor 1 & 2 waar twee perronsoporen liggen is gemakkelijker te begrijpen als 2 & 3 (waar ligt perronspoor 1?)
 

31-12-2010 10:52:13
bjornl
bjornl
Er zijn toch genoeg stations waar sporen onlogisch liggen of ontbreken? Ut sporen 6 en 10 ontbreken, Ed heeft wel 1, 3 en 4 maar geen twee en in Nm ligt spoor 35(!) naast spoor 1, om maar eens wat te noemen.  

31-12-2010 11:00:43
TheKnitter
TheKnitter
Spoor 10 is een middenspoor. Zl of Ddr breken echt de klomp: Spoor 15 en 20 naast spoor 1 te Ddr, te Zl spoor 12/14/15/16 ook naast spoor 1.  


31-12-2010 11:10:34
edje
edje
Quote
gvttreinen: De perronsporen hebben 1 & 2 gekregen en om het ingewikkeld te maken, buitenspoor Htnc - Htn heet 370 en buitenspoor Htn - Htnc heet 373/383.
Dus van oost naar west bij Htnc is het dus: 370, 1, 2. 383.
En het waarom, zal wel een stuk pychologie in zitten want spoor 1 & 2 waar twee perronsoporen liggen is gemakkelijker te begrijpen als 2 & 3 (waar ligt perronspoor 1?)


Is gewoon en blunder, niks psychologisch.
Anders had Hengelo ook wel een perronspoor 1 gehad, sterker nog ik mis dan ook nummer 4 tot en met 10
(voor de mensen die nooit in Hgl zijn geweest, Hgl heeft alleen spoor 2a/b, 3a/b en 11)
 

31-12-2010 11:11:58
gvttreinen
gvttreinen
Dat zijn allemaal historisch gegroeide spoornummering.
Voorbeeld Ddr, het stationsgebouwspoor wordt standaard spoor 1 genoemd, dan alles vanaf daar naar `t zuiden genummerd heet dus 2, 3,, 4 etc. tot einde emplacement.
En dan gaat men doornummeren vanaf spoor 1 maar nu noordwaards dus dan krijg je 15, 16 etc.
Ook Nm, vanaf gebouw naar `t westen is dus 1, 2, 3, 4, etc...tot einde emplacement.
Dan nummeren vanaf 1 naar `t oosten, 35, 36, 37...etc.
Misschien een nummersprong gemaakt als men b.v. met 29 eindigd en dan met 35 weer begint...geeft speling om zo nog 6 sporen zopnder nummerproblemen bij te leggen.
Tis maar een logische gedachtenspinsel, niet op enig documentatie of regelgeving gebaseerd waarbij ik me wel eens afvraag of er documentatie over spoornummering is!
 

31-12-2010 11:18:10
gvttreinen
gvttreinen
Quote
edje: Anders had Hengelo ook wel een perronspoor 1 gehad, sterker nog ik mis dan ook nummer 4 tot en met 10
(voor de mensen die nooit in Hgl zijn geweest, Hgl heeft alleen spoor 2a/b, 3a/b en 11)

Vroeger lag Hengelo laag en had een ander statiosngebouw, de daaraan grenzende perron heette ook spoor 1, dat spoor is later omhooggebracht.,
En de sporen 4 t/m 10, liggen allemaal zuidelijk van spoor 3, kijk de BVS/Wegwijzer maar op na, er zit systematiek in!
In Hgl ontbreken alleen 9 en 12 t/m 15 etc.
 

31-12-2010 11:24:10
gvttreinen
gvttreinen
Quote
edje: Is gewoon en blunder, niks psychologisch.
Blunder of niet, de BVS/Wegwijzer zijn er vrij duidelijk in maar het kan zijn dat men op de tekeningen idd heeft geblunderd (en niet dat is niet voor de eerste keer) waarbij de nummering door het hele systeem is gegaan totdat men de bordjes voor buiten moest maken....
En het kost een vermogen en tijd om alles weer terug te draaien dus....
 

31-12-2010 11:31:03
ijnte
ijnte
Quote
gvttreinen: De perronsporen hebben 1 & 2 gekregen en om het ingewikkeld te maken, buitenspoor Htnc - Htn heet 370 en buitenspoor Htn - Htnc heet 373/383.
Dus van oost naar west bij Htnc is het dus: 370, 1, 2. 383.
En het waarom, zal wel een stuk pychologie in zitten want spoor 1 & 2 waar twee perronsoporen liggen is gemakkelijker te begrijpen als 2 & 3 (waar ligt perronspoor 1?)

Hmm inderdaad, bij Vtn b.v. heb je het over spoor 1 en spoor 4, met resp. spoornummers 681 en 684.

Op sporenplan.nl staat het overigens ook onjuist aangegeven, altans niet consequent (voor Htn en Htnc dan): http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/ut-ht.gif
Er is dus een verschil tussen spoornummers en perronspoornummer. Bij Htn heb je het inderdaad over de spoornummers 360 t/m 363, waarbij 361 = perronspoor 1 en 362 = perronspoor 2. Tot zover klopt het nog nietwaar?

Spoor 383 is een vreemd spoornummer, maar ook hier zit natuurlijk logica achter. Ter hoogte van de wisseloverlopen 1893 en 1895 ligt ook nog een wisseloverloop tussen de sporen 372 en 373. Deze ligt er fysiek al wel, maar kan niet aangestuurd worden door de Trdl. Deze wisseloverloop komt pas in dienst als er een 4-sporige aansluiting met Ut komt. Omdat dit al voorbereid is in de beveiliging is ook sein 1902 geplaatst om deze (nog niet in dienst zijnde) wissels af te dekken. Om een rijweg van en naar dit sein in te kunnen stellen is ook een spoornummer nodig, en dat is 383 geworden. De sporen naast het perron te Htnc zijn nog 371 en 372, en die komen overeen met perronspoor 1 en 2.
In de toekomst zal waarschijnlijk perronspoor 1 en mogelijk ook perronspoor 2 overeen gaan komen met de spoornummers 381 en 382, om keren op Htnc mogelijk te maken. Het is wat complex inderdaad, maar er zit dus wel logica achter. Men heeft bij het plaatsen van de borden op Htnc mogelijk de fout gemaakt door te beginnen met tellen bij spoor 1, terwijl men bij spoor 0 had moeten beginnen met tellen. Alle tekeningen zijn eenduidig wat dat betreft.

Laatst bewerkt door ijnte op 31-12-2010 11:42
 

31-12-2010 11:31:42
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb de topictitel aangepast, aangezien het niet meer alleen over Htnc gaat.


Groet, Spiketrain
 

31-12-2010 11:34:45
dvdhoven
dvdhoven
Quote
gvttreinen: Vroeger lag Hengelo laag en had een ander stationsgebouw
Dat was wel heel vroeger. Ik weet niet precies wanneer Hengelo omhoog is gegaan, maar dat is ergens begin 20e eeuw geweest, als ik zo naar de bouwstijl van de kap kijk.


Dick van den Hoven
 

31-12-2010 11:36:59
ijnte
ijnte
Quote
edje: Is gewoon en blunder, niks psychologisch.


Jammer dat er weer zo gereageerd moet worden. Dat de borden buiten verkeerd zijn opgehangen (perron 2 en 3) is inderdaad fout, maar om dat nou meteen een blunder te noemen gaat ook weer wat ver.
 

31-12-2010 11:43:29
gvttreinen
gvttreinen
Quote
dvdhoven:
Quote
gvttreinen: Vroeger lag Hengelo laag en had een ander stationsgebouw
Dat was wel heel vroeger. Ik weet niet precies wanneer Hengelo omhoog is gegaan, maar dat is ergens begin 20e eeuw geweest, als ik zo naar de bouwstijl van de kap kijk.
Rond 1900, zie voor het laag gelegen stationsgebouw en emplacement http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=hengelo&num=41 (Stationsweb)
 

31-12-2010 11:53:04
gvttreinen
gvttreinen
Quote
ijnte:Hmm inderdaad, bij Vtn b.v. heb je het over spoor 1 en spoor 4, met resp. spoornummers 681 en 684..
Tja, een merkwaardig geval of is men voorbereid op een tussenperron? (voor spoor 2 en 3 dus).
Maar waarom geen perronspoor 1 & 2 en de doorgaande sporen 3 & 4 is voor mij een ?
Overigens, hetzelfde geld `t voor Terwijde en toekomstig Leidsche Rijn Centrum.
Opmerkelijk, de nummering begint vanuit `t zuiden en aangezien het dorp en voormalig stationsgebouw in `t noorden liggen verwacht je dat spoor 1 in `t noorden ligt.
Ik weet niet hoe vroeger de spoornummering van Vleuten was.

Bij de weg, bij complete nieuwbouw of viersporigheid hoeft men niet uit te gaan van historische 'eisen' m.b.t. spoornummering.
 

31-12-2010 12:33:08
reisthijs
reisthijs
De situatie bij Vleuten is toch heel logisch, er liggen gewoon vier sporen die opeenvolgend genummerd zijn met volgnummers van 1 tot 4. Toevallig liggen er alleen aan het eerste en vierde spoor perrons dus heb je de perronsporen 1 en 4.
Zelfde verhaal voor de stations tussen Ut en Asb: alleen perrons aan de middensporen die logischerwijs 2 en 3 genoemd worden. Vreemd dat bij het viersporige deel in Houten de sporen niet op dezelfde wijze genummerd zijn.

Htn is nu juist een heel merkwaardig geval met de sporen 360 t/m 363: volgnummers van 0 t/m 3, waar je bij viersporigheid juist 1 t/m 4 zou verwachten.
 

31-12-2010 13:13:24
thom
thom
Quote
bjornl: Er zijn toch genoeg stations waar sporen onlogisch liggen of ontbreken? Ut sporen 6 en 10 ontbreken, Ed heeft wel 1, 3 en 4 maar geen twee en in Nm ligt spoor 35(!) naast spoor 1, om maar eens wat te noemen.

Spoor 6 in Ut was een kopspoor maar is opgebroken en 10 is een middenspoor evenals 13 en 16...
Werderom logisch te verklaren...
 

31-12-2010 13:24:33
edje
edje
Quote
gvttreinen:
Quote
edje: Anders had Hengelo ook wel een perronspoor 1 gehad, sterker nog ik mis dan ook nummer 4 tot en met 10
(voor de mensen die nooit in Hgl zijn geweest, Hgl heeft alleen spoor 2a/b, 3a/b en 11)

Vroeger lag Hengelo laag en had een ander statiosngebouw, de daaraan grenzende perron heette ook spoor 1, dat spoor is later omhooggebracht.,
En de sporen 4 t/m 10, liggen allemaal zuidelijk van spoor 3, kijk de BVS/Wegwijzer maar op na, er zit systematiek in!
In Hgl ontbreken alleen 9 en 12 t/m 15 etc.


Nou de sporen van Hengelo kan ik wel dromen, maar ik heb het ook specifiek over perronsporen.

spoor 9 bestaat trouwens wel ligt naast de losplaats.
spoor 10 en 15 lagen op de losplaats.
16 en 17 zijn de sporen waar tegenwoordig DM90 op gestald is.
 

31-12-2010 13:33:51
bjornl
bjornl
Quote
thom: Spoor 6 in Ut was een kopspoor maar is opgebroken en 10 is een middenspoor evenals 13 en 16...
Werderom logisch te verklaren...
Mja, ik vind het net zo logisch of onlogisch dat je je zijsporen meenummert als dat je je middensporen meenummert. Ik snap best dat bijna alle afwijkingen logisch te verklaren zijn, maar ik vraag me vooral af waarom er nu opeens van de gebruikelijke praktijk afgeweken moet worden.
 

31-12-2010 15:49:44
kleine_man
kleine_man
Quote
bjornl: Er zijn toch genoeg stations waar sporen onlogisch liggen of ontbreken? Ut sporen 6 en 10 ontbreken, Ed heeft wel 1, 3 en 4 maar geen twee en in Nm ligt spoor 35(!) naast spoor 1, om maar eens wat te noemen.


Utrecht heeft wel een spoor 6. Je moet hem alleen weten te vinden .

Het perronspoor 6 in opgeofferd om perron 5/7 breder te kunnen maken. In Ede/Wageningen is spoor 2 het middenspoor.

In Arnhem ligt spoor 1 er alleen op papier. Vanuit de geschiedenis zijn de meeste afwijkingen wel te verklaren. Spoor 35 is gebouwd nadat het rangeerterrein aan de westzijde opgeleverd was, daar is het hoogste spoor 34.
 

31-12-2010 15:51:00
kleine_man
kleine_man
Quote
bjornl:
Quote
thom: Spoor 6 in Ut was een kopspoor maar is opgebroken en 10 is een middenspoor evenals 13 en 16...
Werderom logisch te verklaren...
Mja, ik vind het net zo logisch of onlogisch dat je je zijsporen meenummert als dat je je middensporen meenummert. Ik snap best dat bijna alle afwijkingen logisch te verklaren zijn, maar ik vraag me vooral af waarom er nu opeens van de gebruikelijke praktijk afgeweken moet worden.


Waarschijnlijk omdat de gehele lijn nog niet zodanig in dienst is en Castellum als nieuw station zo opgeleverd is. Als het hele stuk 4-sporig opgeleverd wordt, kunnen de sporen in Houten zelf ook vernummerd worden.
 

31-12-2010 16:53:14
cuneo56
cuneo56
Quote
kleine_man:
Utrecht heeft wel een spoor 6. Je moet hem alleen weten te vinden .

Het perronspoor 6 in opgeofferd om perron 5/7 breder te kunnen maken.
.

Nu niet kip en ei om gaan draaien!
In Utrecht heeft ooit ( jaren '70 ?) een vernummering plaatsgevonden van de sporen.
Dit om te voorkomen dat er sporen 0 en -1 zouden komen, toen wat ooit de buurt sporen waren werden uitgebreid en tot onder de Katreine toren werden verlengd.
In dat plan bestond de optie om het brede perron wat nu tussen de sporen 5 en 7 ligt te versmallen naar de min of meer standaard breedte en een extra midden spoor te creeëren.
Zo zou dus een nieuw perronspoor 6 zijn ontstaan en 7 een midden spoor worden.

Goede jaarwisseling.
 

31-12-2010 17:02:04
dh3201
dh3201
Quote
ijnte: Jammer dat er weer zo gereageerd moet worden. Dat de borden buiten verkeerd zijn opgehangen (perron 2 en 3) is inderdaad fout, maar om dat nou meteen een blunder te noemen gaat ook weer wat ver.

Verkeerde borden ophangen gebeurde wel vaker. Zo heeft Zuidhorn lange tijd een bord wachtkamer gehad in plaats van spoor 2.

In Nederland nummert men sporen vòòr spoor 1 met hoge vrije nummers, zoals 12-16 in Zwolle en 35 in Nijmegen. In Denemarken gebruikt men spoor 0 en vervolgens spoor A, B, enz. In België gebruikt men hier ook letters, zo heeft (had?) Leuven o.a. de sporen A t/m D.


Shqiperise-lopers?
 

31-12-2010 17:08:59
klaass16
klaass16
en in Zwolle ligt spoor 14 naast spoor 1B  

31-12-2010 18:11:52
maigoda
maigoda
Quote
kleine_man: Het perronspoor 6 in opgeofferd om perron 5/7 breder te kunnen maken.

Spoor 6 was gewoon een kopspoor tussen 5 en 7, maar lag buiten de grote kap. Het is in de jaren 90 verdwenen, samen met een stuk van het perron van spoor 5, dan een heel stuk buiten de kap lag. Het is verdwenen omdat er wisselstraten bij kwamen, mede door de uitbreidingen aan de noordzijde en de viersporigheid richting Uto. Na verdwijning ervan is het perron van 5/7 er niet breder door geworden. Tot een jaar of twee geleden was er nog iets dat aan spoor 6 herinnerde: een trap vanuit de noordertunnel. Deze is met de laatste opknapbeurt weer dichtgemaakt.

Wat betreft de geschiedenis van Ut: er is eind jane 60/begin jaren 70 een spoornummerwijziging doorgevoerd. Wat nu spoor 7 is, was toen spoor 1. Er is overal toen 6 bijgekomen. Zo heb ik nog een foto dat spoor 12 nog spoor 6 genummerd was en wat nu 14/15 is was toen 8/9:

http://www.maigoda.nl/spoorforum/spoor_6_12_1.jpg

De precieze datum van omnummering heb ik niet kunnen achterhalen.
Geoetjes,
Emiel
 

31-12-2010 18:28:55
dvdhoven
dvdhoven
Die omnummering zal in 1974 of 1975 zijn geweest. Volgens mij is in 1974 het stationsgebouw afgebroken. Toen zijn de sporen 4 en 5 aangelegd en de buurtsporen doorgetrokken. Ik kan me nog goed herinneren, dat er een hele campagne is geweest rond die hernummering.


Dick van den Hoven
 

31-12-2010 19:01:53
AgentX
AgentX
Ik kan me iets herinneren van een nummerwijziging in Wd toen de middensporen werden aangelegd. Toen werden spoor 2 en 3 hernoemd naar spoor 1 en 2 omdat er een nieuw spoor tussen de huidige sporen 202 en 204 kwam te liggen.

Hoe is dat in Wd gedaan toen het goederenspoortje er nog lag? Daar heeft een extra spoor langs het huidige perronspoor 1 (sp. 201) naar het bedrijventerrein gelopen. Dat zal dan wel spoor 201 zijn geweest, aangezien het eerste perronspoor spoor 2 was in die tijd...
 

31-12-2010 20:59:44
thom
thom
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=Utrecht+Centraal,+3511+Binnenstad,+Utrecht,+Nederland&sll=37.0625,-95.677068&sspn=55.674612,79.013672&ie=UTF8&geocode=FeLSGgMdrfpNAA&split=0&hq=&hnear=Utrecht+Centraal&ll=52.091351,5.108439&spn=0.000667,0.001206&t=h&z=20
Daar is op googlemaps nog een restantje van spoor 6 te vinden, de stippellijn aan de perronrand, waar geen spoor naast ligt
 

31-12-2010 22:00:56
broek53
broek53
Het is wel grappig om te zien hoe er met perronsporen op viersporigheden verschillend wordt omgegaan. In mijn ervaring van de laatste decennia is er geen enkele harde regel meer voor de nummering, waarbij het (wederom in mijn ervaring) aan het project ligt hoe het gebeurt of aan de mate waarin de betrokken verkeersleidingspost op de haverkist zit. Ik heb mij daar vanuit NSR bij de projecten in de noordelijke Randstad en Noord-Holland bij gelegenheid mee bemoeid, niet omdat NSR belang heeft bij de spoornummering, maar om te voorkomen dat diverse instanties hun eigen idee volgden en vervolgens in de planning een ander nummer stond dan buiten en op de vertrekstaten weer wat anders.
De insteek van Verkeersleiding Noord-West was en is dat als er een keus is, de perronsporen langs een lijn identiek genummerd worden, m.a.w. dat op alle stations "spoor 1" aan dezelfde kant ligt. Dit om vergissingen bij omroepen bijvoorbeeld zoveel mogelijk uit te sluiten. Bij viersporigheden 1 tm 4, waarbij overgeslagen wordt waar geen perron langs ligt. Kom je de minste verrassingen tegen als er ooit toch perrons aangelegd worden of zo.

Let wel: dit gaat over de nummers die voor het publiek gebruikt worden. Vanwege het feit dat alle sporen in een groot bediengebied een uniek nummer moeten hebben, krijg je driecijferige spoornummers. Het laatste getal hoort dan, eveneens voor het VL-gemak, gelijk te zijn aan het perronspoornummer.

Kennelijk (veronderstel ik voorzichtig) heeft VL Utrecht in het geval van Houten (project VleuGel) niet goed opgelet cq is ze niets gevraagd. Een spoornummer eindigend op 0 is immers vragen om problemen en onbegrip, ook al is het geen perronspoor.
Nu is het zo dat de stationsbouw losstaat van spoor en beveiliging. Daar kunnen de op het oog meest gewone dingen in fout gaan, zoals bijvoorbeeld de spooraanduidingen... Ik zal alle avonturen niet verhalen (omdat ik ze ook niet allemaal meer herinner;-)), maar ik wist het ook niet allemaal en ben bepaald door schade en schande wijs geworden . Meer geslaagde hoogtepunten op dit gebied: Amsterdam Bijlmer tijdens en na de verbouwing en de omnummering van Amsterdam Zuid bij de verdubbeling.
 

01-01-2011 03:18:04
bjornl
bjornl
Quote
kleine_man: Utrecht heeft wel een spoor 6. Je moet hem alleen weten te vinden .
Ja, het ging hier dus om perronsporen he
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-01-2011 14:11:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen: Voorbeeld Ddr, het stationsgebouwspoor wordt standaard spoor 1 genoemd, dan alles vanaf daar naar `t zuiden genummerd heet dus 2, 3,, 4 etc. tot einde emplacement.

...

Misschien een nummersprong gemaakt als men b.v. met 29 eindigd en dan met 35 weer begint...geeft speling om zo nog 6 sporen zopnder nummerproblemen bij te leggen.
Men lijkt hierbij steeds met vijftallen te beginnen aan het sporenplan van Ddr te zien. Sporen gaan bv. van 1 t/m 12, dan dus verder met 15 en 16 en aan de andere kant van het stationsgebouw het volgende vijftal met 20 en 21 (hoewel het ontbreken van 13 t/m 15 heel goed te maken kan hebben met sporen die verdwenen zijn onder perron 4/5 wat er oorspronkelijk niet was.
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=dordrecht&num=65 toont dit mooi met het oorspronkelijke spoor 5 direct naast 4 nog zonder perron ertussen en op perron 4/5 is nog altijd heel mooi te zien dat perron 4 een heel smal perronnetje is geweest tot perron 5 ernaast gebouwd is wat aanmerkelijk breder is.
In het emplacement is nog een voorbereiding op viersporigheid uit Brabant te zien aan het ontbreken van spoor 33


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-01-2011 14:25:08
sjoerd
sjoerd
Er was een heel eenvoudige regel voor de nummering van perronsporen vanuit toenmalig Weg en Werken. Begonnen werd met spoor 1, gelegen aan de zijde van het stationsgebouw. Het was niet nodig dat er daarlangs ook een perron was; ook stations waar geen reizigersvervoer (meer) was, moesten genummerd worden. Dan werd doorgenummerd tot de andere zijde van het emplacement, zoals dat op dat moment aanvang was. Daarna werd doorgenummerd van spoor 1 af naar de tegenovergestelde zijde. Zo kreeg Dordrecht de sporen 1 t/m 14 van het gebouw tot achter op het emplacement, en vervolgens van het beginpunt van de kilometrering (Breda) naar het eindpunt (Rotterdam) de oostelijk gelegen sporen 15 t/m 19 (nu nog over: 15 en 16) en daarna westelijk van het gebouw 20 t/m 22 (nu nog over 20 en 21). Daarna kwamen de opstelsporen. Perronsporen kregen dus het nummer vanuit de emplacementsnummering. In BVS-en (bedieningsvoorschriften) en machinistenwegwijzers werden dezelfde nummers toegepast en dat is ook wel logisch als je geen veiligheidsrisico wilt lopen. Toen vanuit de bediening in een groot gebied de nummers uniek moesten worden kregen ze in de voorschriften een toevoeging maar dat is buiten gelukkig niet te zien. Vanuit het oude idee krijg je een probleem als er geen stationsgebouw is. Op de krakeling in Zoetermeer was er ook een probleem met consequent de binnenring spoor 1 nummeren...
Zoals Broek zegt zijn er wel foutjes gemaakt maar ontbrekende spoornummers komen vaker voor en hebben allemaal een historische achtergrond. Wie dat per station wil weten mag er hier een vraag over stellen.
De uitgangspunten waren dus het stationsgebouw en daarna de kilometrering.
 

01-01-2011 15:13:11
broek53
broek53
Voor toekomstige vragenstellers kunnen we nu vast vastleggen waarom Zwolle straks geen spoor 4 meer heeft, bijvoorbeeld.

Mijn eerste kennismaking met het "probleem" van de spoornummering dateert (als toeschouwer dan nog) ook uit de jaren tachtig, toen men begon met viaductstations als Lelylaan, Amsterdam Zuid en de kleinere stations in Almere, waarbij het stations"gebouw" midden onder de sporen ligt, of erboven zoals in Zaandam.
Bij de spoornummering werd van oudsher inderdaad begonnen bij spoor 1 voor het stationsgebouw langs. Kopsporen en "zaksporen" met een aparte nummering, zoals de buurtsporen in Utrecht 11-14 en aan de zuidkant in de twintigtallen, spoor 21 en 22 voor de zaksporen in Amersfoort en het alom bekende spoor 35 in Nijmegen. In dat opzicht heb ik mij altijd afgevraagd waarom in Amsterdam CS een kopspoortje naast het stationsgebouw spoor 1 is, en het haast koninklijke spoor voor het stationsgebouw langs spoor 2.
 

01-01-2011 16:34:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat kop- en zaksporen betreft is dan ook af te vragen waarom die in Haarlem dan 4 en 5 heten, da's niet in overeenstemming met de aparte nummering.
Zelfde geldt voor 4 en 9 in Gouda.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-01-2011 19:08:46
AgentX
AgentX
4 en 9 in Gouda lijkt me toch logisch, want die liggen gewoon tussen resp. spoor 3 en 5, en spoor 8 en 10.  

01-01-2011 19:16:06
broek53
broek53
Zeker, maar spoor 21 en 22 in Amersfoort waren ook zaksporen (tussen 1 en 2 en tussen 4 en 5). Waaraan je dus kunt zien dat er geen strikte regels waren voor alle gevallen.  

01-01-2011 21:03:07
sjoerd
sjoerd
De nummering te Amsterdam CS zit zo: In de HSM-tijd was kopspoor 1 er niet eens. Huidig spoor 2 was toen spoor 1, huidig spoor 3 was toen 2, huidig spoor 4 bestond alleen aan de oostzijde als spoor 3. Er was in het tweede perron aan de westzijde een zakspoor 4. Aan de andere zijde van het tweede perron lagen, zoals nu, de sporen 5, 6 en 7 en achter het derde perron spoor 8, 9, 10 en ook nog 11 en 12. Helemaal aan de toenmalige buitenzijde, voor het bouwen van de tweede perronkap, lag het vierde perron.
Na het bouwen van de tweede kap werd oud spoor 3 doorgetrokken aan de westzijde en werd daardoor het tweede perron daar versmald waardoor het zakspoor 4 moest vervallen. Het werd aan de zuidzijde opnieuw aangelegd, nu als spoor 1, waardoor de sporen 1, 2 en 3 nu in spoor 2, 3 en 4 vernummerd werden. Spoor 5, 6, 7 en 8, 9, 10 bleven logischerwijze zoals het was. De sporen 11 en 12 schoven op tot achter het nieuwe vierde perron onder de tweede kap, spoor 13 kwam erbij, het vierde perron werd nieuw aangelegd en daarachter nog de huidige sporen 14 en 15 en het vijfde perron.
Zoals ik al schreef, voor vele situaties bestaat een logische historische verklaring. Bij verschillende spoorwegmaatschappijen waren er wel weer andere regeltjes, al werden perronfasen meestal wel eenduidig genummerd/geletterd. Perronsporen kregen toen overigens altijd romeinse cijfers, en spoor 35 te Nijmegen was toen dus spoor XXXV.
 

02-01-2011 04:40:47
dh3201
dh3201
Ik ken de historische situaties van Gouda en Amersfoort niet, maar heeft het wel of niet doornummeren van de zaksporen niet te maken met of de zaksporen er al waren op het moment dat de sporen werden genummerd (of massaal hernummerd) of dat deze zaksporen later zijn toegevoegd en men daarbij de omliggende sporen niet wilde hernummeren?


Shqiperise-lopers?
 

02-01-2011 11:51:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat zal in Amf misschien hebben gespeeld, maar in Gd is er (zoals al eerder gezegd), gewoon netjes doorgenummerd, spoor 4 ligt tussen spoor 3 en 5, en spoor 9 ligt tussen 8 en 10  

02-01-2011 18:35:12
dh3201
dh3201
Wat ik bedoel te zeggen, waren in Gouda (en ook in Almelo) de zaksporen al aanwezig toen de huidige spoornummers werden toegekend? Dus gewoon in volgorde doorgenummerd. En waren in Amersfoort de sporen 1 t/m 5 al zodanig genummerd en zijn daarna pas ergens de zaksporen aangelegd? Bij het later aanleggen van zaksporen en het niet willen omnummeren van alle sporen ligt het voor de hand dat de later toegevoegde sporen hogere (of anderszins ongebruikte) spoornummers krijgen.


Shqiperise-lopers?
 

02-01-2011 22:42:14
AgentX
AgentX
Dat zal wel zo zijn ja. Dat ze in Amersfoort een hoger nummertje hadden, zal wel duiden op een latere aanleg dan de spoornummering. Hoe het in Gouda is gegaan weet ik niet.  

02-01-2011 23:32:20
sjoerd
sjoerd
In Gouda was er niet alleen het huidige kopspoor 4 in het eilandperron aan de westzijde, maar er was ook een kort kopspoor aan de oostzijde in dat eilandperron. Beide waren in de NRS-tijd vreemd genoeg ongenummerd! De Staatsspoor breidde het emplacement fors uit en nummerde de sporen van het stationsgebouw af door, waarbij het kopspoor aan de westzijde het nummer 4 kreeg. Analoog hieraan is ook het huidige kopspoor 9 in het later aangelegde tweede perron doorgenummerd.
In Arnhem staat op de ontwerptekeningen van het naoorlogse station een spoor 1 maar het is nooit aangelegd. Ook in de toekomstige layout ontbreekt het spoor 1. In Breda is het vroegere spoor 1 enkele jaren geleden opgebroken en bestaan alleen de perronsporen 3, 4, 5, 6, 7 en 8. Spoor 2 is het spoor langs het dienstperron, waar ook nog een tijd de 2200 keerde.
In Amersfoort is het nog ingewikkelder. Wat nu doorgaand spoor 1 is, was tot in de jaren 70 ook een kopspoor. De layout is hier erg vaak gewijzigd.
Dat men sporen niet graag omnummerde hield ook verband met de beveiligingstoestellen. Zowel op de klassieke toestellen als op de latere NX-, AR- en CVL-toestellen kon dat niet zo gemakkelijk worden gewijzigd als thans in de software.
 

03-01-2011 11:22:59
AlbertP
AlbertP
Op de tekening van Ede-Wageningen van 1965 op Sporenplan.nl ligt nog een extra spoor aan de noordkant van het huidige 1. Dan zou het huidige spoor 1 spoor 2 moeten zijn. Dat is niet zo: het extra spoor is van later datum dat het huidige 1, aangezien er tot 1940 een perron langs 1 lag (wat in 1982 opnieuw is aangelegd). In de NRS-tijd lagen er 3 sporen ongeveer op de plaatsen van de huidige sporen 1, 2 en 3 (begin jaren '80 lijken de sporen iets naar het zuiden opgeschoven te zijn). Vreemd genoeg stond het stationsgebouw altijd al op perron 3/4, en was dit tot 1903 het enige perron van Ed. Misschien dat de nummering ooit is omgedraaid, spoornummers zijn niet leesbaar in beeld op de historische foto's van Stationsweb (voor de jaren '80).  

21-01-2011 15:07:28
martijnham
martijnham
Quote
martijnham: Op station Houten zijn (nog) geen officiële borden met perronnummers aangebracht. De sporen worden op de vertrekstaten als 1 en 2 aangegeven.


Kleine update over de situatie op station Houten. Het viel me vandaag op dat er inmiddels borden zijn aangebracht die vanaf de straat verwijzen naar de perronsporen 2 en 3. Deze borden zijn zowel bij de toegang vanaf het Onderdoor als vanaf De Slinger aangebracht. Op het perron bij de trap vanaf het Onderdoor staat nog steeds het bord die de sporen 1 en 2 aangeeft. Verder ontbreekt op de perrons enige aanduiding van de perronsporen.
Foto van de situatie: http://i273.photobucket.com/albums/jj201/martijnh_album/Fotobakje/2011_0073en0075en0076.jpg
 

03-11-2011 15:18:28
sjoerd
sjoerd
Na een radiostilte van januari 2011 af, weer een opmerkelijk feit.
Deze week kwam het nieuwe zijperron te Wychen in dienst. Omdat aanvankelijk niet duidelijk was, wanneer het in dienst zou gaan, zijn reizigers achter gebleven die stonden te wachten op het nieuwe perron, terwijl voor het middenperron de deuren waren ontgrendeld van de stopper naar Nijmegen.
Nu blijkt dat langs het nieuwe perron spoor 2 ligt en ook dat het spoor naar Nijmegen al eerder zo genummerd was. Sterker nog: op de gehele lijn Den Bosch - Nijmegen is het noordelijk spoor spoor 1 en het zuidelijk spoor spoor 2. Voor de exploitatie wel handig misschien, maar historisch onjuist. Spoor 1 was altijd het spoor onmiddellijk langs het stationsgebouw, ook al staat het er niet meer. Bij een korte verkenning blijkt dat elders in ons land keurig de bestaande regel is gehanteerd. Kent iemand nog een afwijkende lijn?
 

03-11-2011 15:46:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Ja... bij Ddrs ligt ook spoor 2 aan de kant van het voormalige stationsgebouwtje. Wat overigens weer een bijkomstigheid is van het feit dat het perron daar gebouwd was op de ruimte die voor het tweede spoor gereserveerd was.
Spoor 1 is daar dus hetzelfde spoor gebleven, maar heeft nu een perron aan de andere kant. Spoor 2 ligt op de plek van het voormalige perron 1, waarbij perron 2 nu dus met dezelfde trap bereikbaar is als het oorspronkelijke perron 1.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-11-2011 15:52:21
broek53
broek53
Zeker. Dat is begonnen met de viaductstations, waarbij geen stationsgebouw aan een van beide kanten staat, en zet zich voort in stations waar helemaal geen gebouw)tje) meer staat.
Een jaar of tien geleden is begonnen de sporen te nummeren zoals RVL het graag wil hebben, althans: begonnen in de regio's Randstad Zuid en Randstad Noord (daarvan weet ik het zeker). En RVL heeft graag dat langs een lijn of binnen een bediengebied spoor 1 aan dezelfde kant/voor dezelfde richting.
Eén van de eerste in "mijn" vroegere regio (Randstad Noord) waarbij dat contrair aan de regel-van-het-stationsgebouw gebeurd is, is Hoorn Kersenboogerd.
 

03-11-2011 19:41:01
AgentX
AgentX
Wel eens gedacht aan station Deventer, die sinds een paar maanden een extra perron heeft, over spoor 1 heen. Het heet anders perron 2...  

03-11-2011 19:51:43
BjarneK
BjarneK
Omdat de treinen die op spoor 2 halteren dat perron gebruiken misschien?????  

03-11-2011 20:37:45
dvdhoven
dvdhoven
Quote
AgentX (do 03 nov 2011 19:41:01 https://www.somda.nl/forum/9636/p363182/): Wel eens gedacht aan station Deventer, die sinds een paar maanden een extra perron heeft, over spoor 1 heen. Het heet anders perron 2...
Sinds een paar maanden? Sinds een paar jaar zul je bedoelen. En het heet geen perron 2, maar gewoon spoor 2. Dus niets afwijkends, het is altijd spoor 2 geweest daar.
Volgens de originele planning had er al lang een definitief 2e perron moeten liggen, maar heel misschien komt dat nog in 2012, hoewel ik dat nog niet zo geloof.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 03-11-2011 20:40


Dick van den Hoven
 

03-11-2011 22:04:14
kleine_man
kleine_man
Quote
sjoerd Kent iemand nog een afwijkende lijn?


Een aantal stations tussen Heerlen en Sittard hebben een eiland en een los perron. Het eiland is aan de zijde waar niet gestopt wordt ook niet voorzien van perronbordjes. Verder wijst er niets op dat er maar aan 1 zijde aan het eilandperoon gestopt wordt.
 

03-11-2011 22:26:28
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
sjoerd (do 03 nov 2011 15:18:28 https://www.somda.nl/forum/9636/p363126/): Kent iemand nog een afwijkende lijn?


Ztm is spoor 3 en 4 omdat vroeger Dmp in de krakeling spoor 1 en 2 had. maar eigenlijk waren het 2 aparte station dus heeft bij Ztm 1 en 2 nooit bestaan


Zoomzoomzoom
 

03-11-2011 22:39:34
ZJ37
ZJ37
Ktr is ook zoiets, de twee perronsporen hebben de nummers 3 (direct aan het staitionsgebouw) en 4. Er bestaat nog een spoor 2, maar dat is een (voormalig) goederenspoor.

In Hld is spoor 1 zo'n beetje het verst gelegen van het stationsgebouw in vergelijking met alle andere sporen.

In Asd en Nm heb je een vergelijkbare situatie met een doorgaand spoor voor het stationsgebouw langs en een kopspoor naast het stationsgebouw. In Nm is het doorgaande spoor voor het stationsgebouw spoor 1, te Asd 2. Te Nm is het kopspoor aan de zijkant zoals wel bekend spoor 35, maar in Asd weer 1.
 

03-11-2011 22:41:49
ZJ37
ZJ37
En nog iets aparts: te Rlb heten de (vrije baan) perronsporen 1, 2, 3 en 4. Maar het kopspoor aan de zuidzijde heet 1264. Waarom geen 752 of 961 vraag ik me dan af...  

03-11-2011 23:09:25
279
279
Quote
ZJ37 (do 03 nov 2011 22:39:34 https://www.somda.nl/forum/9636/p363226/): In Asd en Nm heb je een vergelijkbare situatie met een doorgaand spoor voor het stationsgebouw langs en een kopspoor naast het stationsgebouw. In Nm is het doorgaande spoor voor het stationsgebouw spoor 1, te Asd 2. Te Nm is het kopspoor aan de zijkant zoals wel bekend spoor 35, maar in Asd weer 1.


misschien omdat het kopspoor 35 in Nm bij een hele bundel sporen hoorde vroeger?
spoor 1 in Asd is altijd een kopspoor geweest en het eerste voor reizigersvervoer. daarna pas 2 enz.
 


03-11-2011 23:23:42
sjoerd
sjoerd
Hoe het komt dat er te Amsterdam CS een andere nummering is dan te Nijmegen heb ik in dit draadje op 1 januari 2011 al uitgelegd. Kesteren had vroeger, net als Schin op Geul, aan twee takken elk twee perronsporen en die aan de lijn naar Rhenen waren de sporen 1 en 2.
Omdat ARI een unieke spoornummering wil per VL-gebied hebben alle sporen ook een ARI-werknummer zoals bijvoorbeeld 964. Dat spoor heet voor de reiziger dan gewoon spoor 4. Op het naburige station heet spoor 4 voor ARI dan bijvoorbeeld 954.
Naar ik van Broek begrijp, is de lokale historische spoornummering die begint bij het stationsgebouw nu aan het verslijten en zullen we steeds meer lijnsgewijze nummering gaan zien.
 

03-11-2011 23:24:50
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
ZJ37 (do 03 nov 2011 22:39:34 https://www.somda.nl/forum/9636/p363226/): Ktr is ook zoiets, de twee perronsporen hebben de nummers 3 (direct aan het staitionsgebouw) en 4. Er bestaat nog een spoor 2, maar dat is een (voormalig) goederenspoor.

Spoor 2 is een voormalig perronspoor, dit was nog voor de lijn naar Rhenen/Amersfoort.

Edit: sjoerd was me voor.

Laatst bewerkt door martijnmet op 03-11-2011 23:25
 

04-11-2011 11:17:31
john2
john2
Quote
kleine_man (do 03 nov 2011 22:04:14 https://www.somda.nl/forum/9636/p363219/):
Quote
sjoerd Kent iemand nog een afwijkende lijn?


Een aantal stations tussen Heerlen en Sittard hebben een eiland en een los perron. Het eiland is aan de zijde waar niet gestopt wordt ook niet voorzien van perronbordjes. Verder wijst er niets op dat er maar aan 1 zijde aan het eilandperoon gestopt wordt.

Deze aantal stations zijn, vanuit Sittard gezien, Spaubeek en Schinnen. Vanuit Sittard rchting Heerlen wordt er gehalteerd op de eiland perrons. Vanuit Heerlen richting Sittard wordt er op de losse perrons gehalteerd.
 

04-11-2011 11:22:49
AgentX
AgentX
Quote
dvdhoven (do 03 nov 2011 20:37:45 https://www.somda.nl/forum/9636/p363200/):
Quote
AgentX (do 03 nov 2011 19:41:01 https://www.somda.nl/forum/9636/p363182/): Wel eens gedacht aan station Deventer, die sinds een paar maanden een extra perron heeft, over spoor 1 heen. Het heet anders perron 2...
Sinds een paar maanden? Sinds een paar jaar zul je bedoelen. En het heet geen perron 2, maar gewoon spoor 2. Dus niets afwijkends, het is altijd spoor 2 geweest daar.
Volgens de originele planning had er al lang een definitief 2e perron moeten liggen, maar heel misschien komt dat nog in 2012, hoewel ik dat nog niet zo geloof.


Ja, spoor 2, of perron 2... Er hangt een wit bordje met "2". Wat ik bedoel is dat spoor 1 nu niet meer in gebruik is (omdat dat perron er overheen staat). Dan zou het toch eigenlijk spoor 1 moeten zijn?
 

04-11-2011 11:24:22
dvdhoven
dvdhoven
Nee, de treinen stoppen op spoor 2. Dat het perron over spoor 1 heen ligt, doet niets ter zake. Het gaat om het spoor langs het perron en dat is 2.
En omdat het een tijdelijk perron is, is spoor 1 ook blijven liggen. Ik ken de plannen voor het definitieve perron niet, maar het kan zijn dat dat langs spoor 1 komt te liggen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-11-2011 11:26


Dick van den Hoven
 

04-11-2011 11:28:14
AgentX
AgentX
Langs spoor 1 kan niet, daar staat het stationsgebouw...  

04-11-2011 11:40:38
dvdhoven
dvdhoven
Ja, deze discussie hoort hier totaal niet thuis. Wie kent nu station Deventer? Ik, die al sinds 1972 elke hoek van het station bekeken heeft of jij? Dat daar het gebouw staat, dat weet ik ook. En dat het gebouw monumentale status heeft ook. Maar tussen het gebouw en het spoor ligt een gang met een dak erop, een soort tunnel zeg maar. Die wordt nu door de AhtoGo gebruikt als magazijn, etc. Die gang was vroeger de verbinding tussen de schaal (weegschaal), waar het expresgoed werd aangenomen en de goederentunnel, die naast de reizigerstunnel ligt. Over die gang heen, kun je met enige creativiteit een perron knutselen.
Het is maar de vraag of je op lange termijn spoor 1 definitief wilt missen of niet . Maar er zijn meer sta in de wegs. Ook het vroegere watergebouw, waar de treindienstleiding heeft gezeten, is een sta in de weg. Daar is ook maar krap ruimte. En ook voor de AKO moet wat verzonnen worden. En voor de trap en eventuele lift of hellingbaan. Und, und.


Dick van den Hoven
 

04-11-2011 12:20:37
Harold27
Harold27
Nog heel even OT: het definitieve extra perron in Dv had volgens de ProRail site al klaar moeten zijn eind 2011. Komt niets van terecht natuurlijk.
Is er al enig zicht op aanvang werkzaamheden, en wat er tijdens de werkzaamheden met het tijdelijke spoor 2 gaat gebeuren. Want dat heeft natuurlijk consequenties voor de 2800. (of zijn opvolger)
 

04-11-2011 12:43:00
dvdhoven
dvdhoven
Nee, dat is nog niet duidelijk. Project is ondermeer vertraagd omdat de politiek, lees Gemeente, een integrale oplossing wil. Dus niet alleen het perron sec, maar ook een aanpak van de stationsomgeving, vergroting van de fietsenstalling, aanpak verkeersituatie Leeuwenbrug, verbetering relatie station - binnenstad en nog zo wat zaken. Men is al wel gestart, maar veel uiterlijke tekenen zijn er nog niet.


Dick van den Hoven
 

04-11-2011 12:56:21
daniel81
daniel81
(Misschien tijd voor een afsplitsing)

Ik dacht dat het definitieve perron er inmiddels al lag? Of is wat er nu ligt het '2e noodperron'? Ik meen me te herinneren dat bij grootschalige werkzaamheden vorig jaar dit perron ook aangepakt is.
Wat ik wel curieus vind, is dat naar mijn idee volgens de huidige drgl dat perron niet eens meer nodig is. Toen de 1500 lang keerde was dat perron nodig, maar de 2800 keert kort en bovendien is-ie in Dv als daar bijna geen andere treinen zijn. Als je de oneven 7000-en afhandelt op spoor 4 en de 2800 op spoor 3 kan spoor 2 vervallen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 04-11-2011 12:56
 

04-11-2011 14:28:28
dvdhoven
dvdhoven
Het is nog steeds hetzelfde noodperron. Met die anti-slip staalplaten. Loopt zo fijn.


Dick van den Hoven
 

04-11-2011 15:54:40
mdj
mdj
Quote
daniel81 (vr 04 nov 2011 12:56:21 https://www.somda.nl/forum/9636/p363305/): (Misschien tijd voor een afsplitsing)
Als je de oneven 7000-en afhandelt op spoor 4 en de 2800 op spoor 3 kan spoor 2 vervallen.

7000 kan zelfs op een gedeelde perronfase afgehandeld worden (in 1 richting) zodat de 2800 op de andere perronfase afgehandeld kan worden.

Een VIRM-6je past langs 4a, zes bakken SGMm past ook wel op 4b (=maximale samenstelling in de 7000 indien een III voor een II is aangezien)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-11-2011 15:59:37
Harold27
Harold27
Het kan. Maar om de kwetsbaarheid van dit knooppunt te verminderen misschien minder gewenst.  

04-11-2011 16:45:22
broek53
broek53
Yep, en de 2800 blijft niet ten eeuwigen dage een VIRM-6.  

04-11-2011 16:46:58
daniel81
daniel81
Als je iets aan de kwetsbaarheid wilt doen, moet je een extra eilandperron aanleggen. De kwetsbaarheid zit'm immers niet in de 2800, die zoals ik al zei in Dv is als daar verder geen treinen zijn. Zelfs vertragingen in de 2800 komen niet voor, aangezien een 2800 die meer dan +5 heeft al in Apd keert.
De kwetsbaarheid zit'm in de aansluitingen 16/1700 - 3600, die nu 5 minuten van elkaar plaatsvinden op hetzelfde perron.
 

04-11-2011 16:51:45
mren
mren
Dat wordt professioneel opgelost door de 1600/1700 een kwartier om te leggen waardoor het aantal reizigers dat die aansluiting mist een flinke daling zal vertonen.  

04-11-2011 18:57:26
AgentX
AgentX
Quote
dvdhoven (vr 04 nov 2011 11:40:38 https://www.somda.nl/forum/9636/p363284/): Ja, deze discussie hoort hier totaal niet thuis. Wie kent nu station Deventer? Ik, die al sinds 1972 elke hoek van het station bekeken heeft of jij?


Rustig! Ik zit niet op een persoonlijke aanval te wachten.

Gezien het feit dat jij station Deventer beter kent, probeer ik helderheid te krijgen door jou een vraag te stellen. Dan kun je me toch op z'n minst gewoon informeren over wat je weet en normaal antwoorden? En als je je ergert aan de manier waarop ik een vraag stel, reageer dan normaal, of gewoon helemaal niet.

Niettemin, toch bedankt voor je antwoord
 

04-11-2011 19:47:05
drentheicm
drentheicm
Je stelt een vraag? Je zegt iets wat jij denkt dat waar is met '%03%' erachter, dat vind ik toch iets anders dan een vraag. Meer van 'waar slaat dat nou weer op wat je zegt?' terwijl je niet eens precies met de situatie bekend bent. Voor een normaal antwoord hoort een normale vraag.

Laatst bewerkt door drentheicm op 04-11-2011 19:48
 

04-11-2011 20:03:51
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we het gezellig én on-topic houden?


Groet, Spiketrain