5 november: Oriënt Express in Nederland
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
21-10-2010 20:00:39
fugazi
fugazi
Voor vrijdag 5 november 2010 staat een eenmalig ritje van de Oriënt Express in Nederland gepland. Tractie wordt geleverd door een NSR 1700 en de trein zal bestaan uit Oriënt Express-rijtuigen. In Nederland zal een rondje gereden worden, zie onderstaande dienstregeling.

Laatst bewerkt door fugazi op 31-10-2010 18:07
 

21-10-2010 21:19:12
ZJ37
ZJ37
En aankomst te Istanbul om? %08%  

21-10-2010 21:51:10
fugazi
fugazi
Sorry, Venetië.  

21-10-2010 23:03:47
maurits
maurits
Informatie over de reis zelf is hier te vinden: http://www.incento.nl/De-reis-van-2010.asp

Mocht iemand zijn spaarvarkentje nog willen stukslaan voor de trip (gezien de prijs zal dat een spaareverzwijn zijn ), helaas, de trip is volgeboekt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


23-10-2010 02:18:16
thom
thom
Dat de treinnummers daarin vallen is zo gek niet.
288xx is besloten vervoer NSR....
 

25-10-2010 11:03:11
maurits
maurits
Vertrek vanuit Asd staat gepland voor 18.11. Ik neem aan dat dit de vertrektijd voor het rondje Nederland is.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

25-10-2010 16:22:20
thieskes
thieskes
Waarom doe je dit meteen gokken? kan ook zijn dat dit de vertrektijd is voor de trein NA het rondje Nederland

Laatst bewerkt door thieskes op 25-10-2010 16:22
 

25-10-2010 16:49:54
maurits
maurits
De informatie van de vertrektijd komt van de organiserende touroperator, ik ken mijn bronnen en publiceer geen onzin. Ik schrijf: "Ik neem aan dat dit de vertrektijd voor het rondje Nederland is.", als je dus goed leest is dit een aanname gebasseerd op het vroege vertrektijdstip, geen gok. Graag iets meer respect voor mensen uit de spoorbranche die informatie delen.

De trein wordt al rond 15.25 voorgebracht op spoor 2 in Asd en zal daar tot 18.11 blijven staan. Spoor 2 is in die periode gewoon toegankelijk, behalve een klein deel wat is afgezet voor de reizigers. Hou er rekening mee dat de reizigers een flink bedrag betaald hebben voor hun reis, en dat dit een once-in-a-lifetime ervaring voor deze mensen is. De beste foto's van de trein kun je vanaf spoor 4 maken.

Laatst bewerkt door maurits op 25-10-2010 16:53


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

25-10-2010 18:40:51
kleine_man
kleine_man
Maar dat wordt dan een rondje NL in het donker. Ik denk dat de vervoerder wat dwaalsporen aan het uitleggen is , want zoals Maurits al aangeeft, dit is een once-in-a-life-time moment. Daar hebben de reizigers dik voor betaald. Dus dat plezier mogen ze hebben.  

25-10-2010 18:45:48
fugazi
fugazi
Vervoerder legt dwaalsporen uit? Het zit zo dat de klant betaald dus ook bepaald. Touroperator heeft route uitgekozen, niet vervoerder NSR.  

25-10-2010 19:03:57
maurits
maurits
De vertrektijd van 18.11 is gepubliceerd aan de reizigers, ik neem aan dat men geen dwaalsporen voor duur betalende klanten uitlegt. Uit de informatie die aan de klanten is gepubliceerd bleek niks over een rondje Nederland, maar wellicht doet men dat zodat de reizigers rustig kunnen eten.

Mijn advies, wacht rustig af totdat er een aanschrijving komt.

Laatst bewerkt door maurits op 25-10-2010 19:10


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

25-10-2010 20:52:56
ZJ37
ZJ37
Hoog tijd voor een excursie waarbij het licht buiten langer aanblijft.  

26-10-2010 12:45:14
john2
john2
Quote
maurits: De informatie van de vertrektijd komt van de organiserende touroperator, ik ken mijn bronnen en publiceer geen onzin. Ik schrijf: "Ik neem aan dat dit de vertrektijd voor het rondje Nederland is.", als je dus goed leest is dit een aanname gebasseerd op het vroege vertrektijdstip, geen gok. Graag iets meer respect voor mensen uit de spoorbranche die informatie delen.

De trein wordt al rond 15.25 voorgebracht op spoor 2 in Asd en zal daar tot 18.11 blijven staan. Spoor 2 is in die periode gewoon toegankelijk, behalve een klein deel wat is afgezet voor de reizigers. Hou er rekening mee dat de reizigers een flink bedrag betaald hebben voor hun reis, en dat dit een once-in-a-lifetime ervaring voor deze mensen is. De beste foto's van de trein kun je vanaf spoor 4 maken.

Waarom blijft de Orient Expres zo'n lange tijd van 15.25 uur tot 18.11 uur op spoor 2 staan? Hier zal toch een reden voor zijn!
 

26-10-2010 12:53:33
maurits
maurits
Geen idee wat de reden hiervoor is, wel kan ik me voorstellen dat de mensen wat tijd gegund wordt om rustig in te stappen, maar 2,5 uur is wel vrij veel.

Inmiddels kan ik wel melden dat de rondrit Asd-Ah-Dv-Asd overdag (dus fotografeerbaar) als brunchrit verreden zal worden. Precieze tijden zijn nog niet bekend maar hou rekening met 10 tot 14 uur. Het vertrek vanuit Asd om 18.11 is dus gelijk naar Duitsland.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

26-10-2010 16:35:47
thieskes
thieskes
Quote
maurits: .....Inmiddels kan ik wel melden dat de rondrit Asd-Ah-Dv-Asd overdag (dus fotografeerbaar) als brunchrit verreden zal worden. Precieze tijden zijn nog niet bekend maar hou rekening met 10 tot 14 uur. Het vertrek vanuit Asd om 18.11 is dus gelijk naar Duitsland.

en volgens mij sugereerde ik dat in men vorige berichtje al, maar toen kreeg ik een geirriteerde reactie %09%

Laatst bewerkt door thieskes op 26-10-2010 16:37
 

26-10-2010 16:41:08
fugazi
fugazi
Quote
maurits: Inmiddels kan ik wel melden dat de rondrit Asd-Ah-Dv-Asd overdag (dus fotografeerbaar) als brunchrit verreden zal worden. Precieze tijden zijn nog niet bekend maar hou rekening met 10 tot 14 uur. Het vertrek vanuit Asd om 18.11 is dus gelijk naar Duitsland.
Anders dan vooraf in de boeken stond dus. Voor de geïnteresseerden: een loc voor én achter is niet nodig, en daar zal waarschijnlijk ook geen gebruik van gemaakt worden. Zonde van die €3650.
 

26-10-2010 17:11:36
kleine_man
kleine_man
Quote
maurits: Geen idee wat de reden hiervoor is, wel kan ik me voorstellen dat de mensen wat tijd gegund wordt om rustig in te stappen, maar 2,5 uur is wel vrij veel.


Voor reizigers is dat lang. Voor het beladen van de trein voor de nacht geen overbodige luxe. Waarschijnlijk wordt er ook water genomen, als dat in Asd kan.
 

26-10-2010 17:19:49
rick
rick
Is water nemen nodig met een 1700?  

26-10-2010 17:34:15
waalkade
waalkade
Misschien hebben ze wel toiletten aan boord i.p.v. een poepdoos.  

26-10-2010 17:52:26
john2
john2
Quote
kleine_man:
Quote
maurits: Geen idee wat de reden hiervoor is, wel kan ik me voorstellen dat de mensen wat tijd gegund wordt om rustig in te stappen, maar 2,5 uur is wel vrij veel.


Voor reizigers is dat lang. Voor het beladen van de trein voor de nacht geen overbodige luxe. Waarschijnlijk wordt er ook water genomen, als dat in Asd kan.

Beladen hoeft niet echt langs een perron plaats te vinden. Of is het in dit geval van de Orient Express wel noodzakelijk?
 

26-10-2010 18:05:04
nohab
nohab
Dat beladen gebeurt vast en zeker op de Watergraafsmeer. Maar je moet je even realiseren dat je het hier bepaald niet over een doorsnee trein hebt. Dit is een Luxetrein waarin de reizigers als koningen en koninginnen worden behandeld en waar die duizenden voor euro's betalen en waarbij ze dus mogen verwachten met alle egards behandeld te worden. Dat die trein van spoor 2 vertrekt bijvoorbeeld doet mij sterk vermoeden dat de koninklijke wachtkamer een rol speelt. Deze reizigers laat je niet met hun koffer in de koude wind op een guur perron staan maar geef je al geruime tijd vantevoren de gelegenheid in de (warme) trein te stappen en ook vanaf dat moment van alle luxe te genieten.

Laatst bewerkt door nohab op 26-10-2010 18:15
 

26-10-2010 18:43:04
TheKnitter
TheKnitter
Jazeker, er gaat genoeg vooraf voordat de gasten de trein betreden:

Grote belangstelling voor unieke treinreis

25 oktober 2010

Op 5 november 2010 is Amsterdam Centraal Station het terrein van een wel heel bijzondere gebeurtenis: ’s werelds beroemdste trein de Venice Simplon-Orient- Express vertrekt voor het eerst in de geschiedenis vanuit onze hoofdstad, en wel voor een prachtige 4-daagse reis naar Venetië.

Het betreft een unieke trip, die dan ook binnen no-time was volgeboekt. Incento, de reisorganisatie die de Oriënt-Express naar Nederland wist te halen, kijkt uit naar de feestelijke dag van vertrek. Directeur Jos Beltman: “Incento is al jaren de Nederlandse vertegenwoordiger van Orient-Express Trains & Cruises. Dat het ons gelukt is om deze trein voor één keer vanuit Amsterdam te laten vertrekken, is een droom die werkelijkheid wordt.”

Een feestelijk vertrek
De 180 passagiers die een ‘kaartje’ wisten te bemachtigen worden op 5 november feestelijk ontvangen in Restaurant 1ste Klas op Spoor 2 van Amsterdam CS, waar zij, genietend van een glas champagne en de sfeervolle muziek van een strijkkwartet hun reis in stijl beginnen. Rond 18:00 stapt men aan boord en na het officiële fluitsignaal zal het bijna 400 meter lange gevaarte uit Amsterdam vertrekken. De passagiers treden met deze bijzondere reis in de voetsporen van royalty’s, aristocraten en filmsterren uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. Het interieur in de trein is nog geheel zoals toen; met ingenieuze houtmozaïeken, flonkerend kristal en kostbare bekleding.

Een unieke trein
In 1883 vond de allereerste reis van de Oriënt-Express plaats. Met zijn zware tapijten, fluwelen gordijnen en flonkerend kristal werd het al snel het summum van luxe en prestige in de ‘high society’. Tegenwoordig is de trein voor iedereen toegankelijk en heeft het diverse verbindingen in Europa. Waar hij ook komt, de ‘Koning onder de Treinen’ trekt steevast de nodige aandacht. De maar liefst 17 rijtuigen zijn stuk voor stuk met zorg in hun oude glorie gerestaureerd. Zelfs het personeel aan boord is in stijl gekleed, en keurige stewards serveren traditiegetrouw het ontbijt en de middagthee in ieders eigen coupe. Onlangs werd de Oriënt-Express door het prestigieuze National Geographic opgenomen in de top 10 van meest bijzondere Europese treinreizen. Sinds 1986 is de Oriënt-Express erelid van Relais & Chateaux.

De reis
Na vertrek uit Amsterdam gaat de reis via een prachtige tocht door de Alpen en de Dolomieten met als eindbestemming Venetië. Hier gaat het reisgezelschap van boord en verblijft vervolgens in 5-sterren hotel Cipriani – een hotel van wereldfaam en een populaire spot onder beroemdheden, staatshoofden en royalty’s. Na dit vorstelijke weekend in Venetië zal het reisgezelschap per speciale chartervlucht weer terugvliegen naar Amsterdam.

Bron:Tourpress

en:"05 t/m 08 november 2010: Amsterdam-Venetië per Oriënt Express De Oriënt-Express gaat eenmalig vanuit Amsterdam naar Venetië rijden. Rond 19.00 uur aanvang reis en aan het eind van de volgende dag aankomst in Venetië. Verblijf in Luxe hotel Cipriani. Zondags vrij te besteden in Venetië. Maandag terug met vliegtuig naar Amsterdam. Prijs E 3650,- per persoon. Toeslag éénpersoonscoupé E 900,- Er zijn 180 plaatsen beschikbaar. Smoking voor de heren en voor de dames is formele avondkleding verplicht)"
Aldus Railhobby

Laatst bewerkt door TheKnitter op 26-10-2010 18:43
 

26-10-2010 21:51:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
maurits: Inmiddels kan ik wel melden dat de rondrit Asd-Ah-Dv-Asd overdag (dus fotografeerbaar) als brunchrit verreden zal worden. Precieze tijden zijn nog niet bekend maar hou rekening met 10 tot 14 uur. Het vertrek vanuit Asd om 18.11 is dus gelijk naar Duitsland.
In het AD/Amersfoortse Courant van vandaag is te lezen dat de trein van 13.30 tot 13.32 uur een stop in Amf heeft


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-10-2010 21:55:13
thom
thom
Quote
john2:
Quote
kleine_man:
Quote
maurits: Geen idee wat de reden hiervoor is, wel kan ik me voorstellen dat de mensen wat tijd gegund wordt om rustig in te stappen, maar 2,5 uur is wel vrij veel.


Voor reizigers is dat lang. Voor het beladen van de trein voor de nacht geen overbodige luxe. Waarschijnlijk wordt er ook water genomen, als dat in Asd kan.

Beladen hoeft niet echt langs een perron plaats te vinden. Of is het in dit geval van de Orient Express wel noodzakelijk?

Beladen van bijvoorbeeld catering vanuit de ballast is verre van ideaal hoor
 

26-10-2010 21:56:08
broek53
broek53
Nee, daarom (o.a.) heeft de Wgm perrons waar je zelfs met auto's op kunt.  

26-10-2010 22:43:40
maurits
maurits
Quote
thieskes: en volgens mij sugereerde ik dat in men vorige berichtje al, maar toen kreeg ik een geirriteerde reactie %09%


Je suggereerde helemaal niks over een middagrit in je vorige bericht, je suggereerde dat mijn aanname een waarheid zou zijn, maar dan lees je niet goed.

Nogmaals, ik geef de informatie op Somda omdat ik graag andere spoorweghobbyisten ook een leuk plaatje gun, maar niks verplicht mij om deze informatie te verspreiden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

27-10-2010 11:17:43
orselinus
orselinus
Quote
Jurre: Tractie wordt geleverd door een NSR 1700.

Jammer en jaar of 10 geleden reed deze trein ook door Nederland toen met 2 loks van de SSN (23023&523879). Een 1200 of 2 23ers zouden stijlvoller zijn.

Laatst bewerkt door orselinus op 27-10-2010 17:51, reden: typefout
 

27-10-2010 12:49:12
fugazi
fugazi
Inderdaad een saaie 1700 volgende week. Je zou toch wat mooiers mogen verwachten voor die €3650, ook al verzorgt NSR de tractie.

Laatst bewerkt door fugazi op 27-10-2010 12:49
 

27-10-2010 13:07:36
ZJ37
ZJ37
Je bedoelt: de niet betalende fotografen willen wel wat anders voor die (dure) trein!
Alle reizigers hebben immers ook de hele rit zicht op de lok!

Laatst bewerkt door ZJ37 op 27-10-2010 13:12
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-10-2010 13:12:13
sik214
sik214
Nee, dat niet. Maar de 1202 van het NSM huren, had er mooi bijgepast!  

27-10-2010 17:33:12
maigoda
maigoda
Die 1700 is ingehuurd voor de functionaliteit: de trein vervoeren. Degene die de trein laat rijden is kennelijk niet geinteresseert in "een historische loc" voor de trein en de eventuele "het past er mooi bij".
Groetjes,
Emiel
 

28-10-2010 07:49:27
sik214
sik214
Toch vind ik dat de organisatie wel aan het totaalplaatje had mogen denken. De reizigers betalen er erg dik voor om nostalgisch te reizen. Ben ook benieuwd door welke loc de trein aan de grens wordt overgenomen!  

28-10-2010 10:28:02
orselinus
orselinus
Maar het ook erger: een E-lok van Railion.
Zelfs voor het vervoer van ons staatshoofd wassen ze hun lok's niet.
 

28-10-2010 10:31:00
Jannn2009
Jannn2009
Bij de laatste rit van ons staatshoofd was daar geen tijd voor neem ik aan! Verder snap ik de betrouwbaarheid en functionaliteit van de 1700 loc wel. Echter, zoals hier eerder aangegeven, het gaat om een nostalgische rit. Ik zou het ook toepasselijker vinden als er een 'oudere' loc voorop rijdt!%02%  

28-10-2010 11:01:15
thom
thom
Quote
sik214: Toch vind ik dat de organisatie wel aan het totaalplaatje had mogen denken. De reizigers betalen er erg dik voor om nostalgisch te reizen. Ben ook benieuwd door welke loc de trein aan de grens wordt overgenomen!

Mensen betalen voornamelijk voor het reizen ansich en het hele plaatje eromheen, ambiance onderweg in de trein en zaken als diners en catering en alle bijhorende uitstapjes.

Bedenk daarbij dat de mensen die meegaan géén hobbïsten zijn, en daar een heel andere kijk op zullen hebben...
Niemand van hun zal nu ineens niet meegaan omdat er een 1700 voor staat hoor

Laatst bewerkt door thom op 28-10-2010 11:04
 

28-10-2010 12:28:05
ZJ37
ZJ37
Of ze doen 's nachts geen oog dicht in hun luxe bed omdat er geen mooie loc voor staat! %08%

Overigens vroeg ik me nog af: is de trein niet te lang voor spoor 2B in Asd?
 

28-10-2010 12:32:04
Rinse
Rinse
Toen koningin Beatrix met de trein naar Kopenhagen vertrok, bestond de nachttrein naar Kopenhagen uit 16 rijtuigen en vertrok van spoor 2AB. Nu zullen dit dus 17 rijtuigen zijn.

De trein moet dan dus behandeld worden op spoor 2AB. Spoor 2B lijkt mij te kort voor een trein van 17 rijtuigen + loc.

Edit: volgens prorail heeft spoor 2 WAB richting Amsterdam Muiderpoort een nuttige perronlengte van 578 meter. Dat past dus makkelijk.

Spoor 2B heeft een lengte van 114 meter richting Muiderpoort.

Laatst bewerkt door Rinse op 28-10-2010 12:36
 

28-10-2010 13:41:06
broek53
broek53
Sure, maar het betekent dus wel dat gedurende het verblijf van de trein alle treinen van 2a naar elders moeten verhuizen. Dat is geen sinecure (maar een uitdaging)!  

28-10-2010 14:34:39
ZJ37
ZJ37
In ieder geval staan de 4800/5400 die middag nog steeds op spoor 2A gepland, dus het is te hopen dat óf de trein op 2B past, óf dat hier nog iets aan gedaan wordt (geen idee hoe). Anders wordt het een gevalletje 'dat gaat ons maar overkomen' vrees ik...  

28-10-2010 14:40:48
daniel81
daniel81
Als de lok van de Oriënt expres buiten het perron gezet kan worden (k weet niet hoe het precies zit met de beveiliging daar), moet het volgens mij nét mogelijk zijn de 4800/5400 erachter te zetten (zolang die tenminste niet met gekoppelde DDAR rijdt). Niet dat je de reizigers er blij mee maakt, maar het kán wel.  

28-10-2010 14:51:18
ZJ37
ZJ37
En het spul komt ook nog vanuit Wgm naar Asd en steekt ook het hele emplacement over van spoor 75 naar 2B. Neem aan dat de trein niet geduwd uit De Meer komt, dus zit je nog met een loc die via 2A (of bij een korte trein via 3A) moet omrijden of worden afgerangeerd.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 28-10-2010 14:51
 

28-10-2010 15:16:20
broek53
broek53
Quote
daniel81: Als de lok van de Oriënt expres buiten het perron gezet kan worden (k weet niet hoe het precies zit met de beveiliging daar), moet het volgens mij nét mogelijk zijn de 4800/5400 erachter te zetten (zolang die tenminste niet met gekoppelde DDAR rijdt). Niet dat je de reizigers er blij mee maakt, maar het kán wel.
Nah, de hele tijd onverwachts bezetspoor binnen komen op de Oriënt Express..? Ik zou het nooit zo plannen.
 

28-10-2010 15:44:42
jacokran
jacokran
Lijkt me inderdaad niet handig om bezet spoor te gaan plannen...

Is er geen mogelijkheid om de 4800 en 5400 op een ander vertrekspoor te behandelen? (Ik word niet gehinderd door enige kennis over het spoorgebruik op Asd).

Ik ben wel blij dat het mogelijk gemaakt is om deze trein in Nederland te laten komen, ik hoop dat dat in de toekomst nog een keertje herhaald kan worden!

Laatst bewerkt door jacokran op 28-10-2010 15:44
 

28-10-2010 16:09:36
john2
john2
Enkele jaren geleden zij er ook Orient Express rijtuigen in Heerlen geweest. Maar ik dacht niet zoveel rijtuigen als nu het geval is.  

28-10-2010 19:08:12
mdj
mdj
Vorig jaar keerde de 4800 op de 5400 op spoor 4a (en de 5400 op 4800 2a). Of desnoods keer je de 4800/5400 op 1 en de 2200 op 4a.

Nadeel: 800 via 3A naar 4B -of ook naar 5 en de 14700/7400 naar 4B- en dan kruis je met de stroom Asd->Hlm.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-10-2010 20:52:24
broek53
broek53
Rijwegen 3a/4b kun je maar maken met 4 bakken (en zelfs dat bijna niet) dankzij een rood-rood-schakeling op sein 234 (dit voor de fijnproevers). Dat gaat dus niet.  

28-10-2010 22:25:35
thom
thom
Quote
ZJ37: In ieder geval staan de 4800/5400 die middag nog steeds op spoor 2A gepland, dus het is te hopen dat óf de trein op 2B past, óf dat hier nog iets aan gedaan wordt (geen idee hoe). Anders wordt het een gevalletje 'dat gaat ons maar overkomen' vrees ik...

Bij de afdeling logistiek zal dat laatste echt geen gedachte zijn, dat zou wel helemaal mooi zijn.
Lokaal plan zal daar vast wel over ingelicht zijn en wat voor bedenken tenzij er ergens iets misgegaan is...
 

28-10-2010 22:39:04
tonnie12
tonnie12
Edit Mark: vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan.

Laatst bewerkt door mark op 28-10-2010 22:42
 

28-10-2010 22:44:24
train85
train85
Gewoon effe wachten dan zal ik jullie maandag vertellen hoe ze de spoorwijzigingen hebben gedaan in Asd, ga ik voor jullie kijken.

Laatst bewerkt door train85 op 30-10-2010 23:19
 

30-10-2010 22:57:46
maurits
maurits
De tijden:
04-11-2010
LM82101
loc NMBS+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Esn V. 20.27
Rsd A. 20.35

LM82102
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Rsd V.21.08
Zld D.21.24
Ddr D.21.34
Brd D.21.42
Rtst A.21.47

Overnachting te Rtst

05-11-2010
LM82103
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Rtst V.08.48
Rtd D.08.54
Dt D.09.07
Gv D.09.13
Ledn D.09.24
Had D.09.41
Hlm A.09.47
Hlm V.10.13
Asd A.10.30 (spoor 2)

trein 28800
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Asd V.10.59
Asa D.11.06
Bkl D.11.17
Ut D.11.25
Db D.11.35
Ed D.11.52
Ah A.12.03

Trein 28801
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Ah V.12.07
Dr D.12.19
Zp D.12.29
Dv A.12.44
Dv V.12.47
Apd D.13.02
Bnva D.12.18
Amf A.13.30
Amf V.13.32
Brn D.13.41
Hvs D.13.48
Ndb D.13.55
Wp D.14.02
Asdm D.14.09
Asd A.14.15

LM828801
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Asd V.14.21
Aswplz A.14.25

LM828802
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Aswplz V.15.19
Asd A.15.23
Asd V.15.24
Asdmw A.15.29
Asdmw V.15.31
Wgm A.15.33

LM828812
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Wgm V.15.50
Asd A.15.58 (spoor 2)

Trein 28812
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Asd V.18.11
Asa D.18.18
Bkl D.18.30
Ut A.18.38
Ut V.18.40
Gdm D.18.57
Ht D.19.16
Btl D.19.27
Ehv A.19.43
Ehv V.19.45
Hm D.19.55
Br D.20.21
Vl A.20.25

Vl V.20.55
Kn A.21.02

Laatst bewerkt door maurits op 01-11-2010 10:19


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-10-2010 10:23:42
thieskes
thieskes
Hartelijk bedankt Maurits
Hopelijk wordt er nog bekend gemaakt op welk spoor er s'avonds gestopt wordt in Eindhoven en Venlo
 

31-10-2010 10:24:37
raymond16
raymond16
De trein staat gewoon in de reisplanner. In Ehv op spoor 1. In Vl en Ut staan in de reisplanner geen stops dus dat is in ieder geval op een niet perronspoor. Zal in Vl wel spoor 2 worden, net zoals bij omgeleide CNL's.

Laatst bewerkt door raymond16 op 31-10-2010 10:25
 

31-10-2010 10:31:45
TheKnitter
TheKnitter
Bedankt Maurits! De Dienstregeling is toegevoegd aan de Bijzondere DRGL's  

31-10-2010 18:03:32
fugazi
fugazi
Wie verzint het om die trein op het onbewaakte Rtst te laten overnachten? %09% Overigens zorgt DB voor het vervoer door Duitsland.  


31-10-2010 18:09:08
HZwoferink
HZwoferink
ik denk dat er om de trein wel bewaking is

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-10-2010 20:16


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

31-10-2010 18:32:32
thom
thom
Quote
Jurre: Wie verzint het om die trein op het onbewaakte Rtst te laten overnachten? %09% Overigens zorgt DB voor het vervoer door Duitsland.

Niet gelijk hoog van de toren roepen als je blijkbaar geen weet hebt van hoe of wat

De trein staat júist daar omdat hij daar onder de bovenleiding kan blijven staan zodat de aanwezige bemanning op de trein niet diepvries wordt
 

31-10-2010 18:53:08
maurits
maurits
Ik kan me voorstellen dat de bemanning daar ook de nodige bevoorrading kan doen voor de brunchrit en de lange rit naar Venezia, daar is in het schema van vrijdag ook niet echt tijd voor. En op de Wgm zal in de nacht van donderdag op vrijdag ook niet echt ruimte zijn voor 16 extra rijtuigen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-10-2010 20:23:02
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten m.b.t. een verboden zaak verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

31-10-2010 20:45:04
frankj
frankj
Quote
Jurre: Wie verzint het om die trein op het onbewaakte Rtst te laten overnachten? %09%
Op Rtst kun je praktisch onmogelijk komen als je daar niets te zoekeh hebt: overal afgesloten met hekken en je moet flink wat sporen oversteken om bij de trein te komen. Daarnaast slaapt er gewoon personeel op de trein, en ik neem aan dat die ook wel een oogje in het zeil zullen houden.
 

31-10-2010 21:02:11
Jannn2009
Jannn2009
Zullen we niet verder ingaan op de beveiliging etc. van de betreffende trein te rtst? Dat zal ongetwijfeld de reden zijn waarom een van de moderators ingreep!  

31-10-2010 21:07:50
edje
edje
Dan moet de desbetreffende Moderator maar iets duidelijker zijn.
Een verboden zaak is een ruim begrip.
 

31-10-2010 21:40:15
kleine_man
kleine_man
Quote
orselinus:
Quote
Jurre: Tractie wordt geleverd door een NSR 1700.

Jammer en jaar of 10 geleden reed deze trein ook door Nederland toen met 2 loks van de SSN (23023&523879). Een 1200 of 2 23ers zouden stijlvoller zijn.


En met een 1100 achterop voor de electrische voorziening. Deze trein deed volgens mij niet Amsterdam aan. Ik was iig in Gdm om foto's te maken %08%
 

31-10-2010 22:04:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
edje: Dan moet de desbetreffende Moderator maar iets duidelijker zijn.
Een verboden zaak is een ruim begrip.
En vooral zou die ook geen berichten moeten verwijderen die juist een voordeel van Rtst boven andere opstelmogelijkheden geven: je kunt er ook weer weg zonder kop te moeten maken. Dat gaat je op veel andere opstelsporen niet lukken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-10-2010 23:49:40
tonnie12
tonnie12
over welk spoor komt hij in arnhem?  

31-10-2010 23:59:23
maurits
maurits
Aangezien de stop in Ah NVR (Niet voor Reizigers) is en gezien de rijrichting en spoorbezetting lijken me spoor 2, 5 of eventueel 6 me een goede kandidaat.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-11-2010 07:58:15
evangoor
evangoor
Fantastisch dat pad dwars door de knoop van Deventer heen. Eens kijken hoe robuust dat gaat uitwerken...  

01-11-2010 09:31:43
train85
train85
Quote

trein 28800
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Asd V.10.59
Asa D.11.06
Bkl D.11.17
Ut D.11.25
Db D.11.35
Ed D.11.52
Ah A.12.03
Ah V.12.07
Dr D.12.19
Zp D.12.29
Dv A.12.44
Dv V.12.47
Apd D.13.02
Bnva D.12.18
Amf A.13.30
Amf V.13.32
Brn D.13.41
Hvs D.13.48
Ndb D.13.55
Wp D.14.02
Asdm D.14.09
Asd A.14.15
Een kleine aanpassing tr.28800 is route Asd-Ah en daarna 28801 Ah-Asd, verder ongewijzigd.
 

01-11-2010 10:00:47
dvdhoven
dvdhoven
Quote
evangoor: Fantastisch dat pad dwars door de knoop van Deventer heen. Eens kijken hoe robuust dat gaat uitwerken...
Nou, zo als het momenteel gepland staat, gaat het never nooit lukken. De extra trein staat gepland voor spoor 3A en de 1739 voor spoor 3B. Dat past dus nooit. Je komt met die extra trein nooit om 12:44 op spoor 3A, dan fiets je dwars door de 3647 heen. En als dat ding op spoor 3A staat, kun je er nooit krom omheen vanaf de Apeldoornse kant naar 3B. Daar is die extra te lang voor.
Maar je kunt het simpel oplossen.
Die extra over Dvge naar spoor 2 dan staat hij niemand in de weg en kan keurig om 12:47 weg nadat 1739 de weg heeft vrijgemaakt.


Dick van den Hoven
 

01-11-2010 10:23:08
maurits
maurits
Oh, wordt er op die manier gepland 16 bakken op spoor 3a in Dv gaat inderdaad nooit passen, en nu weet ik ook waarom mijn CNL in Ut ooit op spoor 5b en 4a tegelijk aankwam met de middelste rijtuigen in het kruiswissel

Quote
train85:Een kleine aanpassing tr.28800 is route Asd-Ah en daarna 28801 Ah-Asd, verder ongewijzigd.


Thanks! Ik heb het aangepast.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

01-11-2010 10:50:13
jacokran
jacokran
Hoezo rekening houden met de lengte van een trein? Het nummertje is toch maar 5 karakters? 5 karakters past wel op ieder spoor....  

01-11-2010 10:52:13
ZJ37
ZJ37
Laten we het erop houden dat vandaag de dag in de spoorplanningswereld de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet en als iets moet dan moet het maar (of het nou klopt of niet).  

01-11-2010 11:36:53
dvdhoven
dvdhoven
Maar LokaalPlan Zwolle is wel alert en heeft inmiddels het spoor van 28801 al gewijzigd naar 2A.


Dick van den Hoven
 

01-11-2010 11:53:55
rob_ehv
rob_ehv
Quote
thieskes: Hartelijk bedankt Maurits
Hopelijk wordt er nog bekend gemaakt op welk spoor er s'avonds gestopt wordt in Eindhoven en Venlo

Word spoor 1 in venlo


robq
 

01-11-2010 11:56:03
dennistd
dennistd
Ik ben ook wel benieuwd naar de sporen in Zp, aangezien ie daar ook dwars door de knoop heengaat. Gaat ie tussen de 3600'en over spoor 3?  

01-11-2010 12:18:59
TheKnitter
TheKnitter
Bedankt voor alle toevoegingen tot op heden. DRGL bij Bijzondere Ritten is ook weer bijgewerkt.  

01-11-2010 12:22:56
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dennistd: Ik ben ook wel benieuwd naar de sporen in Zp, aangezien ie daar ook dwars door de knoop heengaat. Gaat ie tussen de 3600'en over spoor 3?
Volgens LokaalPlan Arnhem wordt het in Ah 6B en in Zp 504A.


Dick van den Hoven
 

01-11-2010 15:27:29
tonnie12
tonnie12
dank u wel voor de info

Laatst bewerkt door spiketrain op 01-11-2010 18:50, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

01-11-2010 19:16:56
orselinus
orselinus
Quote
Deze trein deed volgens mij niet Amsterdam aan. Ik was iig in Gdm om foto's te maken %08%


Hij begon vanaf Watergraafsmeer als leeg mat. In Utrecht stapten de reisegers in, het peron was afgesloten omdat Willem-Alexander ook mee ging (ik geloof tot ongeveer aan de grens)
 

01-11-2010 20:25:07
thom
thom
Quote
jacokran: Hoezo rekening houden met de lengte van een trein? Het nummertje is toch maar 5 karakters? 5 karakters past wel op ieder spoor....

Quote
ZJ37: Laten we het erop houden dat vandaag de dag in de spoorplanningswereld de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet en als iets moet dan moet het maar (of het nou klopt of niet).

Hebben jullie hier nou nóóit niks anders in gedachte dan te denken dat NS en de medewerkers daar het allemaal géén klote kan intresseren en maar wat doet waar ze zin in hebben ofzo ???

Ik bedoel het zeker niet persoonlijk maar het lijkt hier de laatste tijd een beetje een trend te worden om steeds maar te zeiken over NS als er maar iets gevonden wordt wat (in de ogen van hier!) niet helemaal juist zou zijn.

Ik ben dan ten eerste dan benieuwd of je allemaal écht wel een idee hebt hoe zo'n groot bedrijf uberhaupt werkt en wat er allemaal bij komt kijken om 'treintjes te laten rijden'.

Ten tweede vraag ik me altijd af men hier zelf op hun eigen werk hier allemaal wél foutloos werkt. Vaak wordt gewoon vergeten dat er bij NS ook gewoon mensen werken.
Als een vakkenvuller een pak meel in het verkeerde vak propt is dat vervelend voor die 5 mensen die dat pak hadden willen kopen. Als NS een trein op een verkeerd spoor planned dan heeft dat gevolgen voor veel meer reizigers, maar is die persoon die die trein verkeerd plan nou meer fout dan die vakkenvuller?

Er wordt van de toren geschreeuwd dat deze trein niet langs het geplande perron zou passen en dat NS het allemaal maar verkeerd doet en blijkbaar niets kan.

Maar ondertussen is die trein inmiddels al veranderd naar een ander spoor door lokaal plan die ook voor dat soort zaken verantwoordelijk is

Dus die trein past de 5e gewoon mooi langs een perron, niks aan de hand en niemand die maar iets daarvan merkt, vertel mij nou eens wat het probleem van NS is

Laatst bewerkt door thom op 01-11-2010 20:26
 

01-11-2010 22:56:38
frankj
frankj
Ik meen me een foto uit een oude SJ te herinneren van een zeer smerige 1700 met Oriënt Express- of dergelijke rijtuigen in Nederland. Hopen dat ze er nu een gewassen exemplaar voor zetten!  

02-11-2010 00:11:17
ZJ37
ZJ37
Quote
thom:
Quote
ZJ37: Laten we het erop houden dat vandaag de dag in de spoorplanningswereld de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet en als iets moet dan moet het maar (of het nou klopt of niet).

Hebben jullie hier nou nóóit niks anders in gedachte dan te denken dat NS en de medewerkers daar het allemaal géén klote kan intresseren en maar wat doet waar ze zin in hebben ofzo ???
Dat zijn jouw woorden, maar feit is dat tegenwoordig alles zo ingewikkeld is geregeld (verschillende plansystemen, verschillende planorganisaties zoals NS en Prorail) dat optimale afstemming gewoon niet goed is geregeld en dat dit soms terug te zien is in de planning. En die Orient Expres (versus de conflicten) is daar een voorbeeld van (helaas).
 

02-11-2010 00:57:16
thom
thom
Ben je nou na me gequote tekst gestopt met lezen ? De zin daarna is van de zelfde strekking als wat jij mij probeert te vertellen

Hoe dat proces verloopt weet ik zelf wel, het ging mij alleen over de reactie's hier van mensen die daar kennelijk geen weet van hebben en alleen kunnen schreeuwen dat NS toch geen moeite doet om zaken fatsoenlijk te regelen.

Iets waar in dit voorbeeld dus geen sprake van is, stallen op Rtst is gewoon een bewuste keuze is, en het niet langs een perron passen is al aangepast is voordat het een probleem geworden is.

Maargoed, ik zal het ookwel verkeerd zien, netzoals het spoorbedrijf zelf dat altijd doet...

Laatst bewerkt door thom op 02-11-2010 00:58
 

02-11-2010 08:23:24
jacokran
jacokran
Mijn opmerking over de lengte van een trein was niet gericht tegen NS. Ik weet namelijk niet wie het plan gemaakt heeft. Mijn opmerking slaat op het feit dat ook in dit geval een plan gemaakt is dat in de praktijk niet uitvoerbaar is.
Anderen (lokaalplan in deze casus) moeten dat maar zien op te lossen. Gezien jouw reactie is dat bij NS vrij normaal, dat zijn absoluut mijn woorden niet.

Ter vergelijking: Ja, ik maak ook wel eens fouten op mijn werk. Ik ben gewend mijn fouten ZELF op te lossen in plaats van deze over de schutting te deponeren bij een ander team.
 

02-11-2010 08:34:36
MDDM
MDDM
Wees gerust Jacokran. Oplossen gaat in goed overleg hoor. Druk maken over zaken waar je al buitenstaander geen zicht op hebt is in deze dus helemaal niet nodig.


Gr Joop mcn Lls
 

02-11-2010 08:42:05
robbertc
robbertc
Het is dus de taak van Lokaal Plan om 'de knopen' conflictvrij te maken. En dat is bijvoorbeeld in Ah, Zp en Dv ook keurig gebeurd. Zoals het hoort dus  

02-11-2010 15:10:47
fugazi
fugazi
In bijgevoegde dienstregeling wordt gemeld dat de trein uit 16 rijtuigen zal bestaan. Echter... in België reed de trein toch echt met 17 rijtuigen, getrokken door 2x Reeks 13 in dubbeltractie %06%. Trein staat momenteel te kamperen in Brugge.

Laatst bewerkt door fugazi op 02-11-2010 15:14
 

02-11-2010 15:13:39
TheKnitter
TheKnitter
Zal het aanpassen bij Bijzondere Ritten aangezien dit vermeld staat: "De trein is samengesteld uit 17 met zorg gerestaureerde rijtuigen uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw." op http://www.incento.nl/Venice-Simplon-Orient-Express.asp

Gelijk nog een vraag: Waarom is er een LM ingepland vanaf de Zaanstraat naar de Wgm en dan weer terug naar Amsterdam? Hij heeft op de Wgm 17 minuten en op de Zaanstraat ongeveer 55..
Je moet nu loc omlopen in de Zaanstraat, Watergraafsmeer en even later weer op Asd..

Laatst bewerkt door TheKnitter op 02-11-2010 15:17
 

02-11-2010 15:25:42
MDDM
MDDM
Voor dat heen en weer rijden kunnen ze er ook een trek/trek van maken. Locje voor en achter en heen en weer rijden


Gr Joop mcn Lls
 

02-11-2010 15:27:57
TheKnitter
TheKnitter
Daar had ik dan even niet bij stilgestaan. Maar de logica achter die LM snap ik even niet. Vanuit de Zaanstraat naar de Wgm en dan terug naar het station.  

02-11-2010 15:33:19
MDDM
MDDM
Aswplz voor opstelling/overnachting en Wgm voor bevoorrading? Wgm in de nacht is erg druk, en elke meter spoor kunnen ze goed gebruiken.


Gr Joop mcn Lls
 

02-11-2010 15:33:36
john2
john2
In de Orient Express is personeel aanwezig voor de mensen te bedienen. Maar hoe zit het met bijvoorbeeld de conducteurs? Ik neem aan dat de spoorwegmaatschappijen van de landen waar de Orient Express door heen rijdt, ook het spoorweg personeel levert wat ook met de reguliere treinen te maken heeft. Worden er nog televisie opnames gemaakt van de Orient Express?

Laatst bewerkt door john2 op 02-11-2010 15:54, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

02-11-2010 15:35:43
TheKnitter
TheKnitter
Quote
MDDM: Aswplz voor opstelling/overnachting en Wgm voor bevoorrading? Wgm in de nacht is erg druk, en elke meter spoor kunnen ze goed gebruiken.

Ehm:
Quote
Maurits: LM828801
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Asd V.14.21
Aswplz A.14.25

LM828802
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Aswplz V.15.19
Asd A.15.23
Asd V.15.24
Asdmw A.15.29
Asdmw V.15.31
Wgm A.15.33

LM828812
loc 1700+16 rijtuigen Venice Simplon Oriënt Express
Wgm V.15.50
Asd A.15.58 (spoor 2)

Overnachting gebeurt op Rtst. En in 17 minuten bevoorraden is wel erg krap

Laatst bewerkt door TheKnitter op 02-11-2010 15:36
 

02-11-2010 15:39:33
wouderobva
wouderobva
Quote
Jurre: .... Trein staat momenteel te kamperen in Brugge.
Daar zet ik ???? bij! Ik kreeg de beschikking over de drgl van Infrabel. Deze trein vertrekt op 4 november om 18:05 uit Tourcoing (net ten Noorden van Lille). Als je meer weet - een slag Brugge / Tourcoing - houd ik mij aanbevolen voor mijn Belgische relatie.
 

02-11-2010 15:41:47
bossie186
bossie186
Is er al bekend welke 1700 de trein gaat trekken?  

02-11-2010 15:54:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ik denk niet dat ze daar nu al een nummertje voor hebben, ze hebben er zat over. Kwestie van welke er over is op de dag (op Bkh staan er genoeg locs te niksen). Als ze het al weten dan zal het waarschijnlijk toch pas de avond van tevoren zijn (en dan zul je zien dat de desbetreffende loc 's ochtends opeens niet op gang wil komen). Kortom, natte vingerwerk. We gaan het zien .

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-11-2010 15:56
 

02-11-2010 16:00:12
john2
john2
Is het zo van essentieel belang welke loc voor de Orient Express staat? Heb al verschillende reacties gelezen waarin men zich druk maakte welke loc voor de Orient Express zou staan.

Laatst bewerkt door john2 op 02-11-2010 16:08, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

02-11-2010 16:11:28
fugazi
fugazi
Quote
wouderobva:
Quote
Jurre: .... Trein staat momenteel te kamperen in Brugge.
Daar zet ik ???? bij! Ik kreeg de beschikking over de drgl van Infrabel. Deze trein vertrekt op 4 november om 18:05 uit Tourcoing (net ten Noorden van Lille). Als je meer weet - een slag Brugge / Tourcoing - houd ik mij aanbevolen voor mijn Belgische relatie.
Heb de informatie nog een keer gecheckt waarbij ik erachter kwam dat ik niet op de datum had gelet. Dit was 27 oktober, excusez moi!
 

02-11-2010 18:47:28
maurits
maurits
Quote
bossie186: Is er al bekend welke 1700 de trein gaat trekken?


Een gele


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-11-2010 19:35:02
AlbertP
AlbertP
Als je pech hebt een vieze en als je geluk hebt een schoongemaakte.  

02-11-2010 20:02:16
edje
edje
Quote
maurits:
Quote
bossie186: Is er al bekend welke 1700 de trein gaat trekken?


Een gele


aaah zo'n één met van die NS logo's naast de cabinedeuren. %08%