08-08-2010 13:11:57 | ||
---|---|---|
marcel1651
|
Inchecken op Tb. Reizen door heel Nederland Uitchecken op Ht. Wat gaat dat kosten? a. Dagkaarttarief b. Enkele reistarief Tb-Ht In Amsterdam bij het GVB wordt veel grijs gereden, doordat wordt ingecheckt en niet wordt uitgecheckt: kosten vier euro, instaptarief |
08-08-2010 13:25:35 | ||
---|---|---|
abbm
|
Quote optie B. Aangezien de kaart niet weet dat je heel Nederland doorgereisd bent. |
08-08-2010 13:38:20 | ||
---|---|---|
himym
|
Tenzij een conducteur ziet dat je in Tb hebt ingecheckt en bijv van Ut naar Ht reist. Dat is te onlogisch denk ik om op zo'n moment door te kunnen gaan voor een enkeltje Tb-Ht. Je moet dan minstens ergens hebben uitgecheckt (enkele reis) en weer ingecheckt om naar je bestemming Ht te gaan (2e enkele reis). Tenminste, dit denk ik... |
08-08-2010 13:40:02 | ||
---|---|---|
edje
|
Als je aan het reizen bent, en je hebt ingecheckt in Tb en je krijg controle als je bijvoorbeeld van Ut naar Ht, dan mag je een aardig goeie smoes verzinnen waarom je zo omreist, immers een passagier die ingebliept is in Tb, zal nooit in een IC bevinden die richting de omgeving Tb reist. Want anders zou ik in Hglo kunnen instappen, daarna de hele dag reizen en op het laatst in Hgl uitbliepen. |
08-08-2010 13:44:06 | ||
---|---|---|
spoorhaas
|
Ik kan jullie deels uit de dromen helpen daarmee. Ook al zou je geen controle krijgen, je zit aan een bepaalde tijd gebonden. Als je na een x aantal uur nog niet uit checkt, dan word gewoon het opstap tarief afgeschreven. Ik weet niet hoeveel uur daarvoor staat! |
08-08-2010 13:55:19 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat is niet helemaal waar. Ik ben ooit eens (om het uit te testen) 's ochtend rond 9 uur op Es ingecheckt, hierna op Esd *niet* uitgecheckt, na het werk met de bus naar huis en 's avonds rond 20 uur zonder opnieuw inchechen Es-Ehv gereist, daar uitgecheckt en precies ritprijs Es-Ehv kwijt. Laatst bewerkt door mren op 08-08-2010 14:07 |
08-08-2010 13:58:17 | ||
---|---|---|
marcel1651
|
Dan zou je met een VDU het opstaptarief van 10 euro betalen voor een hele dag. Goedkoper dan een dagkaart Kruidvat of AH. |
08-08-2010 14:03:09 | ||
---|---|---|
marcel1651
|
Quote - Met de OV-chipkaart is het via-kaartje dan verleden tijd...... - Laatst bij een controle zei ik er bij waar ik was opgestapt. Antwoord van de conducteur was: "Ik kan alleen zien dat je recht op reizen hebt". Hij kon dus niet zien waar ik was opgestapt. |
08-08-2010 14:05:39 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Maar dan zou je niet uit moet checken, en dat kan maar een paar keer voor je kaart wordt geblokkeerd. |
08-08-2010 14:06:02 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Quote Hoe kon de computer dan weten dat jij uit Es kwam?? |
08-08-2010 14:07:36 | ||
---|---|---|
mren
|
Sorry Fred, ik was het belangrijke woordje 'niet' vergeten waardoor het verhaal nergens op slaat, sorry! |
08-08-2010 14:25:59 | ||
---|---|---|
spoorhaas
|
@mren: wanneer was dat als ik vragen mag, aangezien het afgelopen jaar het een en ander veranderd is qua OVCP. De HC en zelfs SMW kunnen wel degelijk zien waar je je hebt ingecheckt d.m.v de MCL reader op de RP. Ik heb ook al paar keer klanten gehad die vergeten waren uit te checken en wilden dat vervolgens doen, maar werden weer ingecheckt en die waren de borg van €20,- kwijt voor ER Bd - Tb. Laatst bewerkt door spoorhaas op 08-08-2010 14:26 |
08-08-2010 14:30:55 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat was 2 maanden terug, zie http://foto-uploaden.nl/imgs/ovc.jpg |
08-08-2010 14:55:11 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Misschien houdt de computer rekening met mogelijke vertragingen en missen van aansluitingen. In dat geval zou de reistijd Es-Ehv aardig uitkomen.%02%%08% |
08-08-2010 14:56:16 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteDit is alleen het geval als je op hetzelfde station uitcheckt, waar je ook was ingecheckt. Maar check je in op station A en uit op station B is de enige voorwaarde dat het op dezelfde dag is (waarbij een dag dus van 0.00 tot 4.00 de volgende ochtend duurt). Tip aan allen: lees gewoon eens de voorwaarden voor reizen op saldo http://www.ns.nl/media/ros/pdf/Voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf daarin worden de meeste vragen wel beantwoord. |
08-08-2010 14:58:29 | ||
---|---|---|
Rob...
|
Een ander iets: waarom kunnen studenten nog steeds niet op saldo reizen? Ik vind het persoonlijk ontzettend vervelend om steeds alleen bij de NS nog kaartjes te moeten kopen. Enig idee waarom dit zo lang moet duren? |
08-08-2010 15:03:47 | ||
---|---|---|
keesje
|
In die voorwaarden staat o.a.: -- 5.4 Indien Reiziger wel heeft Ingecheckt, maar diezelfde Dag geen correcte Check-uit op zijn OV-chipkaart heeft geplaatst, is er achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs. In dit geval is Reiziger in ieder geval het Vast Bedrag als Ritprijs verschuldigd -- Hoe werkt dit dan als je met het nachtnet reist? Bijvoorbeeld als je om 23.59 uur vertrekt en na 02.00 uur uitcheckt? |
08-08-2010 16:28:57 | ||
---|---|---|
tochjo
|
Dat zou geen probleem moeten opleveren, want in de begrippenlijst staat Dag omschreven als "een periode van 00.00 uur ’s ochtends tot en met 04.00 uur de daaropvolgende dag". |
08-08-2010 17:22:18 | ||
---|---|---|
thijs
|
Er zijn echter nachtnettreinen die voor 04:00 vertrekken maar na 04:00 pas aankomen. Hoe zou dat gaan dan? |
08-08-2010 17:34:04 | ||
---|---|---|
tochjo
|
In dat geval kun je de hele reis op de nieuwe dag laten plaatsvinden. Twee opeenvolgende Dagen (met hoofdletter) overlappen namelijk vier uur. Overigens geldt nu met papieren vervoerbewijzen dat je met het vervoerbewijs van de vorige dag je reis kunt afmaken als je vóór vier uur in een nachttrein instapt (http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/menuitem/include/1195827793394/reissituaties?p=1190105473026&packedargs=language%3dnl#s-nachts-met-de-trein-id); wellicht wordt deze regel ook doorgetrokken voor reizen op saldo. |
08-08-2010 17:34:34 | ||
---|---|---|
mdj
|
Geldig vanaf 00:00 tot 04:00 de volgende dag. Probleem ligt dus tussen een treinreis tussen 23.59 - 04:01. Maar om 4 uur in een en dezelfde trein zonder in en uit te checken is vrij moeilijk. Bij twijfel: gebruik beton. |
08-08-2010 17:54:02 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Helemaal niets, want je hebt nog niet uitgechecked (of je moet er specifiek een enkele reis Tb - Ht opgezet hebben). De werkelijke ritprijs word pas berekend wanneer je uitchecked. Zoals MREN al aangeeft zit er geen tijdsafhankelijke factor in. Momenteel accepteren conducteurs nog het excuus van je reis onderbreken, dus daar kan je ook een heel eind mee komen Laatst bewerkt door kleine_man op 08-08-2010 17:54 |
08-08-2010 19:41:02 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteDaarom hebben ze dus de regel bedacht dat je alleen een enkele reis mag maken, en niet van de Reisroute mag afwijken tussen in- en uitchecken. De route Tb-Ut-Ht is dus niet toegestaan, tenzij je in Utrecht uit- en incheckt. Laatst bewerkt door reisthijs op 08-08-2010 19:41 |
08-08-2010 20:00:15 | ||
---|---|---|
Noodrem
|
Quote Nou, dat tijdslimiet staat dan aardig lang. Heb 2 weken geleden nog om 07:20 ingechecked. Daarna vergeten uit te checken en toen ik om 21:15 opnieuw op het station kwam voor de terugreis, kwam ik erachter dat ik niet had uitgechecked. Dus eerst uitgechecked, even gewacht en daarna ingechecked. En dat tegen het reguliere tarief. %08% Hoezo OV-chipkaart faalyststeem? |
08-08-2010 20:16:26 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Daarom snap ik ook niet waarom de treinen de OV-Chip apparatuur niet zelf aan boord heeft, net zoals met de bussen en trams eigenlijk dus. Werkt ook gewoon goed én er kan makkelijk van A naar B gerekend worden zonder gedonder met overstap gedoe. Ik geloof zelfs dat in brazilië al een dergelijk systeem is en dat er zelfs poortjes aanwezig zijn in de trein. Want ik overigens ook nog raar vind is dat de promotietreinen 9522 en 9524 zelf geen OV-Chip apparatuur aan boord hebben (oplaad/verkoopmachine o.i.d.), zo'n trein zou uiteraard uitstekend doen als informatietrein, jammer dat NS enkel voor een stickertje ging Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
08-08-2010 20:38:39 | ||
---|---|---|
gkw1969
|
Dat er geen apparatuur in de trein zit heeft heel simpel te maken met de grote aantallen die er gebruik van maken. Daarnaast wordt je bijna gedwongen zwart te rijden als je geen- of onvoldoende saldo op je kaart hebt staan. Je kunt immers wel instappen en reizen, weer uitstappen lukt vaak niet vanwege andere passagiers. Dat is ook de reden waarom de poortjes er komen.... om zwartrijden tegen te gaan. Wat betreft het omreizen: het is inderdaad zo dat als jij in een verbinding zit richting jou incheckpunt kan de HC jou boete uitschrijven. Ik zelf heb ook eens de reis Wierden-Zwolle via Utrecht gemaakt en gewoon netjes de korte route.... dus via Nijverdal, berekend gekregen. Overigens is het niets nieuws om om te reizen tegen korte traject kosten. Zo kocht ik in 2004 een enkeltje Wierden - Emmen, welke berekend werd destijds via Almelo-Mariënberg. Vanwege afspraken ben ik via Zwolle gereisd, heb onderweg 2x controle gehad zonder problemen. Het systeem begint wel steeds beter te werken en reizen met de NS vind ik wel ontspannender omdat je niet hoeft te wachten voor de kaartautomaat. Ik had wel graag gezien dat de NS een standaardlokatie voor de incheckapparatuur zou gebruiken. Nu staat hij in Wierden bij de toegangen naar de perrons, in Deventer ergens in een hoekje bij de AH-to-GO en in Dieren ergens midden op het perron bij het gebouwtje(zo'n 40 meter het perron op) |
08-08-2010 20:42:12 | ||
---|---|---|
mark
|
QuoteMaar dat mag ook gewoon, van Wdn naar Emn was destijds via Zl met 1 overstap, via Aml en Mrb met 2x overstappen. En de route met de minste overstappen mag ook altijd gekozen worden, net als dat je Ut-Ddr met de 5700/5000 mag doen, terwijl het tarief via Gd berekend wordt. |
08-08-2010 20:48:49 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Die berekening via Gd is daar overigens ook pas sinds kort, 't was altijd via Gdm (net ietsjes korter, maar wel langzamer) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
08-08-2010 21:22:53 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Nu kan je nog zonder problemen je reis onderbreken, maar dat gaat straks dus ook geld kosten? Bijvoorbeeld een enkele reis Zl-Ehv. Gezien in Ut uiteindelijk poortjes komen en je even in Hoog Catherijne wilt winkelen dan betaal je bij het inchecken dus ook weer opnieuw het instaptarief. Maar winkelen in bijvoorbeeld Htn zou dan wel zonder in/uitchecken en het bijbehorende instaptarief horen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-08-2010 23:33:02 | ||
---|---|---|
Noodrem
|
Ja, maar je moet even twee zaken scheiden. Je hebt het instap- en het basistarief. Het instaptarief is een vast bedrag wat van je OVC wordt afgeschreven bij het inchecken in de vorm van een soort borg. In de bus, tram & metro is dit €4, in de trein €20 of €10 (anoniem of persoonlijke OVC) Je instaptarief wordt minus je reiskosten bij het uitchecken teruggestort op je OVC. Het dient dus alleen als een soort borg. Dan heb je nog het basistarief. Voor elke reis is dit €0,78. Dit basistarief geld alleen voor stad- en streekvervoer. Een reis kan een combinatie zijn van vervoersmiddelen (Metro/bus bijvoorbeeld) en/of een combinatie van vervoerders (Veolia --> Arriva). Wanneer je binnen 35 minuten na het uitchecken opnieuw inchecked, wordt dit als overstappen aangemerkt en betaal je niet opnieuw dat basistarief. Je kunt dus zonder problemen overstappen van een Arriva bus op een GVB-tram zonder 2x het basistarief te betalen. Voor de trein is dit dus niet van toepassing aangezien dit landelijk- en geen streekvervoer is. |
09-08-2010 09:17:14 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Als mensen het hebben over 'dubbel basistarief' bij de trein dan gaat het er om dat na uit- en weer inchecken je altijd een nieuwe reis maakt. Je begint weer bij 0 tariefeenheden. Eigenlijk heb je bij de trein dus wel een basistarief alleen minder opvallend, het zit als het ware ingebouwd in de tariefeenheden. Dus, als je onderweg op een tussenstation uit- en later weer incheckt ben je duurder uit dan wanneer je de reis zonder onderbreking had gemaakt. |
09-08-2010 10:31:59 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Als je de tariefstructuur bij de spoorwegen zo wijzigt dat je ondanks extra handelingen van in- en uitchecken een doorgaand tarief betaalt... |
09-08-2010 10:56:25 | ||
---|---|---|
keesje
|
Erg bemoedigend inderdaad! Overigens vraag ik me af óf er nou wel zoveel van die chipkaart gebruik wordt gemaakt. Soms sta ik wel eens ergens 10-15 minuten op een station te wachten en het aantal piepjes van die chip-paaltjes zijn vaak op één hand te tellen... Intussen lopen er wel tientallen anderen mensen voorbij of staan aan het loket cq. bij de kaartautomaat. |
09-08-2010 11:35:32 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Ik doe het in ieder geval wel, maar ik heb geen beeld of het vaak gebeurt aangezien ik nogal onregelmatig met de trein reis |
09-08-2010 11:40:13 | ||
---|---|---|
oudeaap
|
De incidentele reiziger gebruikt de OVchip natuurlijk niet en koopt vast liever een kaartje aan de automaat. En alle abonnementhouders checken niet in;) |
09-08-2010 11:59:46 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik heb het idee dat in de trein doordeweeks meer dan 75% geen papierkaartje gebruikt, dus SOV, echte jaarkaarten en OVC-saldo. Laatst bewerkt door mren op 09-08-2010 12:00 |
09-08-2010 12:22:15 | ||
---|---|---|
spoorhaas
|
Ik kan geen getallen noemen op station Breda, maar wat ik tot op heden in praktijk heb gezien is +/- 45% van de reizigers in Breda over op OV-Chip. Kijk maar eens in de spits. |
09-08-2010 12:24:01 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Quote En wat voor reiziger ben ik dan... Incidenteel, want in mijn reisgedrag is geen patroon te ontdekken. Reizigers met een VDU abonnement zijn toch abonnees, althans volgens de software die op die in- en uitcheckpalen staat wel |
09-08-2010 14:29:15 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteHet zou eigenlijk helemaal niet nodig hoeven zijn om de tariefstructuur aan te passen, als de OV-chipkaart gewoon wat 'slimmere' software zou krijgen die kan herkennen dat twee enkele reizen op dezelfde dag samen één doorgaande reis vormen. Helaas heeft men van de OVC zo'n simpel systeem gemaakt dat dit niet mogelijk blijkt te zijn. |
09-08-2010 17:53:40 | ||
---|---|---|
marcel1651
|
Is de software ook zo simpel dat je bij overschrijding van het dagtarief volgens een papieren kaartje, je bij de OV-chipkaart gewoon blijft betalen? Ofwel: worden alle enkele reizen bijelkaar opgeteld zonder limiet? |
09-08-2010 19:40:35 | ||
---|---|---|
nohab
|
Ja. |
12-03-2011 10:48:38 | ||
---|---|---|
john2
|
Vrijdag 11 maart 2011 van station Nuth naar station Heerlen Woonboulevard. Met een papieren treinkaartje van de NS kost dit, voor 2 personen, dagretour 5.20 euro met reductie. Met de OV chipkaart op saldo reizen met voordeelurenabonnement NS en de dalurenkorting Veolia kost dit alles bij elkaar opgeteld, voor 2 personen, retour 7.36 euro. Verschil 2.16 euro. Hoe moet ik me nou dit verschil begrijpen? Laatst bewerkt door john2 op 12-03-2011 11:01, reden: type fout hersteld. |
12-03-2011 10:57:54 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Met opnieuw in+uit-checken tussen NS en Veolia betaal je vier enkele reizen (twee heen en twee terug). Met een papieren kaartje zonder via betaal je twee enkele reizen (een heen en een terug). Lang leve het verplicht in+uit-checken tussen verschillende vervoerders. Shqiperise-lopers? |
12-03-2011 11:04:50 | ||
---|---|---|
waalkade
|
De klantenservice van Veolia bellen om uitleg en het verschil terug vragen. De vraag zelf, vier keer het opstap tarief bij Veolia minus een klein verschil in km prijs. Bij grotere afstanden is Veolia duurder dan het papieren kaartje, bij kleinere goedkoper. |
12-03-2011 12:19:01 | ||
---|---|---|
john2
|
Heb al een E - mail naar Veolia gestuurd met een officiele klacht. Met uitleg. |
12-03-2011 14:47:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Die OV-Chipkaart is pure oplichterij. Tot nu toe zijn al mijn zelfde reisjes daarmee duurder uitgevallen dan voorheen met de strippenkaart. |
12-03-2011 15:51:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als iets duurder wordt, is het volgens mij nog geen oplichterij. |
12-03-2011 17:31:32 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Als de reis duurder dan verwacht is wel. Oplichterij is wel zwaar. Maar je zou niet meer geld kwijt zijn als je met de OVC reist dan met een papieren kaartje. Maar ja, nog steeds blijkt dat de OVC een speeltje van de vervoerders is. De reiziger heeft het nakijken%07% Laatst bewerkt door kleine_man op 12-03-2011 17:31 |
12-03-2011 18:05:35 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Het volgende scenario schoot mij van de week binnen; Ik heb een Dalurenkaart. Ik stap het station binnen op een doordeweekse dag om ongeveer 08.45 uur. De trein vertrekt om 08.49. Nu zou ik kunnen wachten tot de volgende trein die om 09.04 uur vertrekt maar doe dit niet en wil de trein van 08.49 uur nemen. Nu valt de trein van 08.49 uur uit i.v.m. defect aan het materieel. Ik heb echter al ruim voor 09.00 uur ingelogd en vraag me nu af wat de ritprijs wordt, aangezien ik pas na 09.00 uur reis. %09% http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
12-03-2011 18:24:36 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Als je dan uitcheckt en opnieuw incheckt na 8.55 uur betaal je gewoon de kortingsprijs. Mcn Asd |
12-03-2011 18:29:26 | ||
---|---|---|
robert55
|
De tijd van inchecken is bepalend: als je na 8.55 incheckt, geldt het kortingstarief. Als om 8.52 duidelijk is dat er voor 8.55 gen trein vertrekt kan je uitchecken en drie minuten later opnieuw inchecken. De oude incheck levert geen kosten op, de nieuwe leidt tot een reis op voordeelurenkorting. |
12-03-2011 18:35:48 | ||
---|---|---|
maurits
|
Let er dan wel op dat je bij de stations met paaltjes ipv poortjes (het merendeel) pas na 3 minuten weer kunt uitchecken en dan pas na 3 minuten weer kunt inchecken. Deze beveiliging zit erop om te voorkomen, dat je incheckt en direct gelijk weer uitcheckt als je de kaart dichtbij de paal houdt (of andersom). Afgelopen zondag wilde ik met de IC van 09.19 van Aml naar Dv reizen. Ik checkte om 09.13 in te Aml en kreeg de melding "Goede reis, vol tarief". Erg vreemd, ik heb al jaren een Voordeelurenkaart en zat duidelijk in de Voordeeluren. Opeens herinnerde ik me dat begin maart mijn Voordeelurenkaart verlengd werd. Dus even snel naar de kaartautomaat, en het bleek inderdaad dat mijn oude VDU verdwenen was, en dat de nieuwe klaarstond (vreemd genoeg geen bericht van NS ontvangen dat ik de nieuwe moest afhalen). De nieuwe VDU op de kaart gezet, maar ik was nog wel vol tarief ingecheckt. Inmiddels was het 09.16, en dus weer uitgecheckt, maar gelijk inchecken ging niet, ik moest weer 3 minuten wachten. Omdat ik geen zin had om m'n trein te missen maar snel even een papieren kaartje gescoord Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
12-03-2011 18:51:28 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Ik snap de grens van drie minuten ook niet zo goed, waarom geen tien seconden of desnoods een halve minuut? |
12-03-2011 20:05:12 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteWel als de vervoerders de zonegrenzen blijkbaar bewust niet goed inprogrammeren... is mij inmiddels al twee keer overkomen dat ik (met Jaartrajectkaart met 1-zonesupplement) reeds enkele haltes voor de zonegrens ging betalen. Twee keer lijkt weinig, maar als je bedenkt dat ik überhaupt nog maar vier keer een abonnementsgrensoverschrijdende reis gemaakt heb... Je kan het wel claimen, maar dat kost je bij Connexxion ook nog een postzegel... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
12-03-2011 20:17:55 | ||
---|---|---|
klaass16
|
Ik kan met me OVC niet eens bij NS inchecken,, alleen bij NS,, hoe verander ik dit? http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
12-03-2011 20:23:30 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
studenten OVC of iets anders? met een SOVC kun je direct in- en uitchecken, vandaag nog gedaan. Als je een normale OVC hebt dan moet je eerst reizen bij de NS activeren, zie daarvoor de website van de NS. |
12-03-2011 20:29:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteHelemaal mee eens, echter zou het gebruik van de OV-Chipkaart niet leiden tot hogere rittenprijzen dan met de huidige middelen waarmee betaald kan worden. Als je dan, zoals NS, reclame maakt voor de OV-Chipkaart en daarin wel het product verheerlijkt zonder te melden dat het in de nodige gevallen duurder uitvalt, dan ben je volgens mij de boel aan het beduvelen. Laatst bewerkt door ZJ37 op 12-03-2011 20:30 |
12-03-2011 21:42:03 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Wat dan weer een voordeel van de OVC is, met een papieren kaartje had dat verwisselen voor een kaartje mét korting niet zo makkelijk gekunt Laatst bewerkt door thom op 12-03-2011 21:42 |
13-03-2011 07:50:10 | ||
---|---|---|
nohab
|
Wat nog makkelijker was geweest was bij voorbaat al reizen met een papieren kaartje, een kaartje met korting kun je 24 uur per dag aanschaffen. Niks te maken met regels die bedacht zijn door technocraten die alleen het belang van hun eigen bedrijf voor ogen hebben. Laatst bewerkt door nohab op 13-03-2011 07:50 |
13-03-2011 09:27:35 | ||
---|---|---|
Pim530
|
Of je loopt gewoon even naar het loket en je levert je kaartje in, het is immers binnen 30 minuten. |
13-03-2011 09:32:27 | ||
---|---|---|
robert55
|
Zowel de reactie van Nohab als die van jou geven aan dat het met papier eigenlijk niet makkelijker is / was. Met papier had je het kaartje zonder korting. Dat kan je wel wisselen, maar dat kost tijd [als er een loket is, is dat meestal verder weg dat de chip paal, er zal maar net een rij staan, bovendien moet je vervolgens naar de kaartautomaat om een nieuw kaartje te kopen tenzij je de 50 cent balietoeslag wil betalen. In dit scenario is er gewoon geen nadeel aan de OV chipkaart. |
13-03-2011 10:03:47 | ||
---|---|---|
nohab
|
Dan moet je wel op de hoogte zijn van die minutenregels en hoeveel mensen zullen dat niet zijn? Wij als treinliefhebbers zijn dat maar de goegemeente vast en zeker niet. Iedereen kan een fout maken met de aankoop van een kaartje, maar koop dan een nieuw correct kaartje, reis daarop en ga op het eerste het beste station met een geopend loket de zaak rechtzetten. Met de OVC zal het er in de praktijk denk ik op neerkomen dat als mensen zien dat ze een fout hebben gemaakt en uit angst dat er iets nog veel fouter gaat dan maar besluiten om zonder de korting te reizen waar ze wel recht op hebben. |
13-03-2011 10:20:36 | ||
---|---|---|
robert55
|
die minutenregels [zowel 8.55 incheck als 3 minuten bij herhaalde incheck] zitten helemaal niet diep verstopt hoor. Een beetje kennis van je kaartje mag wel verwacht worden. Ik weet niet wat je met een fout maken waardoor je de korting waarop je recht zou hebben zou mislopen bedoelt. Het tariefsysteem is juist veel eenduidiger geworden: als je na 8.55 incheckt, reis je met korting. Hoe simpel kan je het maken? Laatst bewerkt door robert55 op 13-03-2011 10:20 |
13-03-2011 11:03:34 | ||
---|---|---|
nohab
|
Gewoon door dat aan je weldenkende reizigers over te laten: die weten heus wel dat als ze na 9:00 uur reizen dat met korting kunnen doen en laat nou eens aan hen over wanneer ze dat kaartje aanschaffen, voor mijn part om 4:00 uur 's nachts. Als je maar niet voor 9:00 's morgens instapt. Laatst bewerkt door nohab op 13-03-2011 11:03 |
13-03-2011 11:16:06 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteZo'n vast tijdstip maakt het nu juist minder simpel, je moet immers constant op de tijd gaan letten. Immers, stel dat je met de bus naar het station komt en de bus komt een keer een minuut eerder aan. Dat kan bij zonder opletten inchecken dus betekenen dat je onbedoeld zonder korting reist. Bij een papieren kaartje maakt het niet uit of je dat om 8.54 of 8.55 uur koopt. @Nohab: nou heb ik wel een keer een opmerking gehad toen ik met een om 7.00 uur gekochte OV-dagkaart met korting reisde (waarmee ik echter het eerste stuk van de reis per bus aflegde) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
13-03-2011 11:24:09 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDat bedoel ik. Ander voorbeeld: stel dat je trein om 9:00 gaat en je wilt nog even een broodje halen. Dan moet je in 5 minuten naar de kiosk lopen, daar je broodje kiezen en afrekenen (nog afgezien van de rij die er kan staan), en dan naar het perron lopen. Dat gaat je op een groot station als Amsterdam Cenraal echt niet lukken en het kost je dan op langere reizen zo een half uur of nog meer. Mijn punt is dus: iedereen die een kortingkaart heeft weet dat je daarmee niet voor 9:00 uur in de trein mag stappen en laat nou lekker aan je klanten over wanneer ze hun kaartje aanschaffen. OV is er voor de reiziger, de reiziger is er niet voor het OV. Laatst bewerkt door nohab op 13-03-2011 11:25 |
13-03-2011 11:37:25 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Kwam hier op het forum van Somda er pas achter van de drie minuten regeling. Had altijd gedacht, dat men altijd gelijk in en uitchecken kon in dezelfde minuut. Ik neem aan dat die drie minuten regeling bij alle vervoerders van toepassing is. Die drie minuten kan wel uitmaken of men een trein of ander openbaar vervoermiddel haal. |
13-03-2011 14:13:37 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Nou moet je mijn opmerking niet uit zijn verband trekken. Het ging erover dat als je een volledig kaartje had gekocht voor een trein van 8:45 en die zou niet rijden waardoor de je de volgende pakt om 9:15 je alleen hoeft uit te checken en weer in te checken voor de korting. Bij voorbaat dan een kaartje met korting kopen doe je dan toch niet, je wilt immers vóór de kortingstijd reizen met de trein, en niet daarna. Volgens mij zijn jullie allemaal zo negatief over die OVC, dat zelf dingen die weleens handig zijn negatief opgevat moeten worden... %03% |
13-03-2011 20:24:33 | ||
---|---|---|
robert55
|
@daniel ddr & nohab: jullie maken hele gezochte constructies, waarbij alle maar te bedenken nadelen bij de OVC breed worden uitgemeten, dezelfde en andere problemen bij papieren kaartjes volledig worden genegeerd. In dat voorbeeld met die bus: je hoeft precies één keer extra op je klokje te kijken. Aan de andere kant hoef je je geen zorgen meer te maken over toeristen en bejaarden die met de kaartautomaat aan het klooien zijn. Als je een broodje wil kopen moet je daar -met welk kaartje je ook reist- daarvoor tijd incalculeren. Wat ik juist heel erg aan de OVC waardeer is dat ik geen kaartje meer hoef aan te schaffen. Ik check in en reis. Dus wat mij betreft is de OVC er wel voor de reiziger. |
13-03-2011 20:26:30 | ||
---|---|---|
MasterE
|
QuoteQuoteDat bedoel ik. Ander voorbeeld: stel dat je trein om 9:00 gaat en je wilt nog even een broodje halen. Dan moet je in 5 minuten naar de kiosk lopen, daar je broodje kiezen en afrekenen (nog afgezien van de rij die er kan staan), en dan naar het perron lopen. Dat gaat je op een groot station als Amsterdam Cenraal echt niet lukken en het kost je dan op langere reizen zo een half uur of nog meer. Mijn punt is dus: iedereen die een kortingkaart heeft weet dat je daarmee niet voor 9:00 uur in de trein mag stappen en laat nou lekker aan je klanten over wanneer ze hun kaartje aanschaffen. OV is er voor de reiziger, de reiziger is er niet voor het OV. Je kan toch eerst een broodje halen en daarna inchecken, er is nog geen enkel station volledig afgesloten. Mcn Asd Laatst bewerkt door MasterE op 13-03-2011 20:28 |
13-03-2011 20:43:00 | ||
---|---|---|
himym
|
QuoteTot het moment dat je vergeten bent saldo op je kaart te zetten (en je geen automatisch opladen hebt) en je toch weer aangewezen bent op, jawel, de kaartautomaat met de treuzelende bejaarden |
13-03-2011 21:49:34 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteJa, daar gaat het dan ook niet om. Het gaat erom dat je dus op een station met poortjes (die veelal de hele tunnel met winkels daaraan afsluiten) je dus als het ware gedwongen wordt een trein later te nemen als je 'n broodje wilt kopen en tegelijk op saldo met korting wilt reizen. Met een papieren kaartje heb je dat probleem niet: dan kan je probleemloos zover vantevoren als je maar wilt op het station aankomen, een kaartje met korting kopen, een broodje halen en de eerste trein na 9.00 uur nemen. QuoteDat gemak waardeer ik ook (al mag ik van NS nog niet op saldo reizen...). Al is het bij diverse busreizen al wel gebleken dat het uitermate relevant is om je reizen achteraf na te lopen wat op zich meer werk is dan het kopen van een kaartje. De meest bizarre dingen ben ik al tegengekomen, wat te denken van een reis Haaksbergen - Groenlo waarbij ik twee minuten na uitchecken weer incheckte in een andere bus in... jawel, Neede%03% Volgens het transactieoverzicht dan, in de praktijk stapte ik gewoon over. Zelfs het beginnen met rekenen vanaf de grens van het geldigheidsgebied van een abonnement blijkt voor sommige vervoerders erg moeilijk te zijn... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
13-03-2011 22:31:38 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Ik snap je laatste voorbeeld niet, als je overstapt op een andere bus (al is het dezelfde vervoerder) dan check je toch altijd in en uit? Ik zie het probleem niet zo. En welk type OV kaart heb je trouwens dat je niet op saldo kan reizen bij de NS? Het kan inderdaad (nog) niet als je een jaartrajectkaart hebt, maar voor studenten is het bijvoorbeeld sinds 10 januari ook mogelijk om op saldo te reizen. Een positief voorbeeld van de OV chipkaart is mijn situatie: student met een week-OV, wonende in Den Haag. Zolang mijn OV-recht geldt is er op zich weinig anders ten opzichte van een papieren vervoersbewijs. Echter, buiten die periode (in mijn geval dus, het weekend) hoef ik niks meer mee te nemen dan ik doordeweeks meeneem. Ik ben zelf nooit een groot fan geweest van de strippenkaart, en er een standaard op zak hebben als je in het weekend reisde was een uitzondering voor mij. Omdat ik ook automatisch opwaarderen aan heb staan kon ik afgelopen zaterdag op weg naar werk gewoon probleemloos de deur uit, de tram pakken en vervolgens de trein naar Klp. In een papieren opzicht moest ik eerst een stripppenkaart halen of een los kaartje bij de bestuurder, en vervolgens op het station nog een kaartje kopen. Nu kon ik gewoon probleemloos doorrijden. Ik geef toe, er zitten nog behoorlijk wat haken en ogen aan de OV-chipkaart: Het opstaptarief dubbel als je met 2 vervoerders rijdt per trein, de acceptatie van de NS kortingskaart bij Arriva, Veolia e.a. etc. Ik vind echter de voordelen daar ruimschoots tegenop wegen, een nieuw systeem brengt nu eenmaal kinderziekten met zich mee die overwonnen dienen te worden, en ik heb het vertrouwen dat dat wel gaat gebeuren. (over de beveiliging van de OVC laat ik me niet uit, dat is weer een compleet ander onderwerp wat eigenlijk niet op Somda thuishoort.) Laatst bewerkt door SleutelMan op 13-03-2011 22:32 |
13-03-2011 23:27:08 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Ik heb een tijdje treinkaartjes verkocht en verkocht met een grote regelmaat "geknipte" retourtjes. Men wilde op de dag van A naar B met kortingskaart. Ik verkocht dan een enkele reis naar C (op de route tussen A en B, waar de trein stopt). Vervolgens een enkele reis van C naar A via B. Hiermee was de reis gedekt en kon men de geplande overstappen halen. Men moest alleen opletten dat de trein ook in C stopte. Nu met de OVC moet je in C uitstappen, fysiek uitchecken, 3 minuten wachten en opnieuw inchecken. Met een beetje pech kan je een half uur wachten op de volgende trein. Dat maakt het simpel........als je een vlucht op Schiphol wil halen. |
14-03-2011 19:30:29 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Vandaag een mail gehad van de klantenservice van NS. De NS adviseert om zolang als het papieren treinkaartje bestaat, met papieren treinkaartjes te reizen als men van de ene treinvervoerder naar de andere treinvervoerder overstap. In mijn geval dus een NS kaarte van station Nuth naar een Veolia station. De NS hoopt dat tegen de tijd dat het papierren treinkaartje wordt afgeschaft, dat dan ook een oplossing is gevonden met het prijdverschil wat er nu nog is met op saldo reizen met de OV chipkaart, als men van de ene vervoerder naar de andere vervoerder overstap. |
14-03-2011 22:50:00 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteJa, ik checkte dus uit en in bij m'n overstap op Groenlo busstation. Check-out bij de eerste bus stond keurig "Groenlo Busstation" bij, check-in in de tweede bus werd vermeld als een halte in Neede. Knullig dat dat überhaupt als overstap herkend wordt, maar desondanks betaal je dan natuurlijk te veel. En wat het allerlaatste voorbeeld betreft: dat was een doorgaande reis over de zonegrens heen waarbij ik vreemd genoeg niet alleen voor het stukje zonegrens -> eindbestemming betaalde, maar ook voor een deel van de rit voor de zonegrens waar het abonnement nog gewoon geldig was. Dat zijn gewoon domme programmeerfouten die er tijdens een testbedrijf uitgehaald hadden moeten worden (hoelang is de OVC nu al bruikbaar in de bus in Utrecht, zeker anderhalf jaar al, dan mag zo'n fout er toch niet meer in zitten?) QuoteJaartrajectkaart heb ik dus inderdaad... en als je hobbygerelateerd dus een reisje maakt zou op saldo reizen heel praktisch zijn. Zowiezo gebruik ik nu bijna alleen nog enkele reizen om de vrijheid te hebben op de terugweg anders te reizen. In de bus reis ik zo goed als alleen nog maar op saldo, maar daar loop je ook tegen beperkingen op. Wil je niet teveel betalen dan heb je voor heel wat regio's een kortingsproduct of bijvoorbeeld dagkaartjes die je kunt opladen. Echter kan je maximaal 10 producten op je kaart laden, dan is 'ie vol. En daarbij is een jaartrajectkaart dus niet één product, nee dat zijn er drie: het trajectabonnement zelf en een apart product voor het zonesupplement aan weerszijden van het treintraject. Gaat erg hard dus want zit ondertussen alweer op de helft... (En owja, als je dus een 11e product koopt overschrijft 'ie doodleuk de eerste%05%) Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-03-2011 22:52 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
15-03-2011 10:36:59 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
QuoteTja, dat krijg je met een systeem dat alleen maar controleert of er minder dan 35 minuten zit tussen uit- en inchecken. Is dat het geval dan is het een "overstap". (Je kan daar in sommige gevallen wel voordeel aan hebben: als je bijv. te Asa uitcheckt bij de metro, met de IC naar Ut gaat en dan weer incheckt in een bus, wordt dit ook gezien als een overstap) |
15-03-2011 12:02:42 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Het enige wat ze nog moeten aanpassen, en wat echt onterecht (c.q. oplichting) is, is dat de OV-chip niet automatisch overgaat op een (ov-)dagkaart wanneer het bedrag gelijk of hoger word dan de prijs van zo'n dagkaart. De NS automaat doet dit overigens ook niet meer %06% Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
15-03-2011 13:21:07 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Heb vandaag een E - mail van de klantenservice van Veolia gekregen dat het verschil van 2.16 euro aan mij wordt over gemaakt. En tevens het advies gekregen om voorlopig met een papieren NS treinkaartje te blijven reizen als ik van NS naar een Veolia trein overstap. |
15-03-2011 16:44:08 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Het maximum bedrag per dag is afgeschaft. Dat is 1 van de voordelen van een OV-Chipkaart %04% |
15-03-2011 16:47:30 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Volgens mij weet je snel genoeg wanneer je daar overheen gaat, en dan koop je in mijn ogen gelijk een dagkaart... Met vriendelijke groet, Robin |
15-03-2011 19:14:28 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Ik vind dat zelf onzin, een hoop mensen kijken niet verder en bestellen vaak snel een kaartje van A naar B (via C) er vanuit gaande dat men nog steeds het max. dagtarief gebruikt. Waarschijnlijk komen mensen pas (te) laat er achter dat ze in sommige gevallen tientallen euro's teveel betalen. Maargoed, het teveel betaalde bedrag word tegenwoordig mooi opgelost: dat kun je thuis met een mooi hackprogramma'tje zelf terugstorten Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
15-03-2011 21:49:15 | ||
---|---|---|
robert55
|
Afgezien van het feit dat broodjes buiten het station meestal zowel lekkerder als goedkoper zijn en de stations vooralsnog niet zijn afgesloten, blijft dit een typisch voorbeeld van spijkers op laag water zoeken. |
15-03-2011 21:53:35 | ||
---|---|---|
robert55
|
dat ik onverwacht geen saldo meer had is me in ruim een jaar nog niet overkomen, meestal heb ik er wel beeld van. Ter vergelijking: in dezelfde periode heb ik al zeker drie keer zonder cash bij een bakker zonder pin gestaan. |
15-03-2011 23:37:17 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteKan je vinden en nee, de stations zijn niet afgesloten maar dat wil nog niet zeggen dat het praktisch is om eerst de incheckpaal voorbij te lopen om je broodje te halen om vervolgens weer terug te moeten. Heeft ook iets met de kans het te vergeten te maken... QuoteWare het niet dat die er uiteindelijk dus uit gaat samen met de rest van de papieren kaartjes. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
16-03-2011 09:19:55 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Quote Als ik in Dv iets wil kopen bij de AH-to-Go dan check ik ook eerst in om dan vervolgens iets terug te lopen om de winkel binnen te gaan. Vind het eerlijk gezegd spijkers op laag water zoeken. |
16-03-2011 10:54:28 | ||
---|---|---|
mdj
|
Op het perron heb je toch ook incheckpaaltjes? Dan is het toch niet zo heel lastig? "owja, inchecken". Bij twijfel: gebruik beton. |
16-03-2011 10:57:48 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Blijft, dat je aan de kaart niet kan zien of je in of uit gecheckt bent. |
16-03-2011 18:52:51 | ||
---|---|---|
ettenrail
|
Dan vraag je dat even bij een conducteur of loop je naar een kaartautomaat. |
16-03-2011 21:19:19 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Kennelijk ben je nog nooit over de Maaslijn gereisd. Laatst bewerkt door waalkade op 16-03-2011 21:20 |
17-03-2011 14:40:36 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Wanneer je je kaart bij de automaat laat uitlezen, geeft de automaat het aan als je "nog niet uitgecheckt" bent. |
17-03-2011 14:56:47 | ||
---|---|---|
eix
|
En de Maaslijn heeft ondertussen al kaartautomaten met OVC functie..? |
17-03-2011 16:46:52 | ||
---|---|---|
j.jager
|
QuoteEr zit een functie op de automaat waar je kan zien wat je gedaan hebt. |
17-03-2011 23:43:13 | ||
---|---|---|
thom
|
Ja, dat probeert ie juist duidelijk te maken |
18-03-2011 13:50:19 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Inderdaad Nog iets duidelijker dan... Zowel in het hoofdscherm (direct na het uitlezen van de kaart) verschijnt een grijs vakje met een melding over dat je "nog niet" uitgecheckt bent, als in het "Reisoverzicht" waarin ook vermeld staat waar, en dat je in en uit gecheckt hebt. |
18-03-2011 23:42:47 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDit is geen spijkers op laag water zoeken. Het is gewoon zo dat die chipkaart je dwingt tot bepaalde reiskeuzes die je nu niet hoeft te maken. Het zou toch allemaal gemakkelijker en aantrekkelijker worden? Het spijt me ontzettend, maar een kaart waar je eerst 7,50 euro voor betaalt, waar je dan nog geld op moet zetten, dan in 2 stappen het reizen in de trein activeren en dan pas kan ik instappen, Nee hoor, ik loop wel zolang als het kan naar de kaartautomaat, hou ik de controle tenminste. Ik ben heel goed in staat om te bepalen wat voor kaartje ik op welk moment nodig heb, in tegenstelling tot wat ze bij NS schijnen te denken. Ik vind dat hele reizen op saldo alleen maar iets voor luie donders. Geef mensen die eerst nadenken voor ze wat doen nou de mogelijkheid om een enkeltje of retourtje op die kaart te zetten. Daar zou je heel veel mensen blij mee maken. |
19-03-2011 01:57:18 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Schuldig! Ik heb al sinds december 2009 geen papieren treinkaartje meer gekocht (behalve voor internationaal) omdat de OV-chipkaart voor mijn reizen net zo duur is als papieren kaartjes (A -> B -> A) maar wel een heel stuk gemakkelijker vanwege het automatisch opladen, en het transactieoverzicht dat ik in 1x kan printen. Geen gedoe met kaartjes bijhouden i.v.m. declaraties enzo |
20-03-2011 17:38:10 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dan doe jij vast niet aan omreizen |
20-03-2011 18:22:53 | ||
---|---|---|
fred67nl
|
Ik ben denk dat we hier op dit forum naar de OVC kijken door de ogen van een trein-hobbyist. Er zijn maar weinig niet trein-hobbyisten die een dagkaart kopen en een rondje NL gaan doen.%02% En als ze een rondje gaan rijden, kopen ze ze wel een kaartje bij het Kruidvat of Blokker. Laatst bewerkt door fred67nl op 20-03-2011 18:23 http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/ |
20-03-2011 19:11:31 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Een kaartje waar daadwerkelijk "Dagkaart" op staat zal wel niet door veel normale reizigers gekocht worden nee, maar retourtjes over de langere afstand natuurlijk wel en die kostten voorheen nooit meer dan een dagkaart Dat is nu, zeker met een via-station, niet meer gegarandeerd... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |