SleutelMan Moderator
  | Ik snap je laatste voorbeeld niet, als je overstapt op een andere bus (al is het dezelfde vervoerder) dan check je toch altijd in en uit? Ik zie het probleem niet zo.
En welk type OV kaart heb je trouwens dat je niet op saldo kan reizen bij de NS? Het kan inderdaad (nog) niet als je een jaartrajectkaart hebt, maar voor studenten is het bijvoorbeeld sinds 10 januari ook mogelijk om op saldo te reizen.
Een positief voorbeeld van de OV chipkaart is mijn situatie: student met een week-OV, wonende in Den Haag. Zolang mijn OV-recht geldt is er op zich weinig anders ten opzichte van een papieren vervoersbewijs. Echter, buiten die periode (in mijn geval dus, het weekend) hoef ik niks meer mee te nemen dan ik doordeweeks meeneem. Ik ben zelf nooit een groot fan geweest van de strippenkaart, en er een standaard op zak hebben als je in het weekend reisde was een uitzondering voor mij. Omdat ik ook automatisch opwaarderen aan heb staan kon ik afgelopen zaterdag op weg naar werk gewoon probleemloos de deur uit, de tram pakken en vervolgens de trein naar Klp. In een papieren opzicht moest ik eerst een stripppenkaart halen of een los kaartje bij de bestuurder, en vervolgens op het station nog een kaartje kopen. Nu kon ik gewoon probleemloos doorrijden.
Ik geef toe, er zitten nog behoorlijk wat haken en ogen aan de OV-chipkaart: Het opstaptarief dubbel als je met 2 vervoerders rijdt per trein, de acceptatie van de NS kortingskaart bij Arriva, Veolia e.a. etc. Ik vind echter de voordelen daar ruimschoots tegenop wegen, een nieuw systeem brengt nu eenmaal kinderziekten met zich mee die overwonnen dienen te worden, en ik heb het vertrouwen dat dat wel gaat gebeuren.
(over de beveiliging van de OVC laat ik me niet uit, dat is weer een compleet ander onderwerp wat eigenlijk niet op Somda thuishoort.)
Laatst bewerkt door SleutelMan op Zondag 13 mrt 2011 om 22:32:04
|