Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_6_september_2010
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 6 september 2010
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
15-07-2010 15:22:20
keesje
keesje
Alvast wat eerste nieuwtjes over het wijzigingsblad van 6-9-2010:

* Plan T heeft op papier nog 1 dienst: OND Mt.
* Plan V diensten van 126 naar 99, waarvan 15 als reserve op Dgr.
* Planmatig ICM op de IJssellijn: één dienst dat ma-vr 73615 Nm-Ht/3615/24/41/50/67/76/91 (nvr)/73691 Ah-Nm (nvr) rijdt met III+IV.
Op zaterdag gezamelijk 3623/32/49 en dan de IV solo 3658/75/84.
Op zondag 3620/37 en pikt dan te Rsd de III weer op om 3646/3663/3672/3689 te rijden.
* Mat. '64 na hele lange tijd weer terug in de 5800: 3 composities (veelal 2 of 3x Plan V) rijden hier ma-vr, in de stille uren aangevuld met wat slagen Asd-Hfd in de 3900. Ook in het weekend rijdt er Mat.'64 in de 5800.
Ook op zaterdag vinden we Mat.'64 zelfs in een dienst dat start in 5820 maar daarna via 3920 in 3933 naar Lls terecht komt en vervolgens de hele dag in de IC-diensten van de 3700/3900 rijdt. Nadat het overnacht in Llso, gaat ditzelfde duo weer de hele dag in de 3900 rijden en via 3977 en 5877 weer goed te Amf uit te komen voor de maandagse 5800.
Ook is Mat.'64 weer volledig terug in de 12100.
* Het aantal diensten voor ICR neemt ook af, hetgeen is af te leiden uit de hoeveel diensten van de BDs-en: van 24 naar 21. In de 1900 rijden nog 8 compo's, in de 3500 nog steeds in de bekende treinen en 5 in de 3600. De rest rijdt wat overbrengingsslagen of staan reserve te Mt.
* DDM1 heeft nog wel 12 diensten, maar allemaal GDST te Aswplz.

Laatst bewerkt door keesje op 15-07-2010 15:34
 

15-07-2010 15:31:31
himym
himym
En het toch volledig voorzien van SLT in de series 4000/7400/17400/14700?  

15-07-2010 15:35:35
keesje
keesje
Klopt!  

15-07-2010 17:41:15
fr
fr
ICM standaard tussen Arnhem en Nijmegen; dat zal even wennen zijn. Ook al is het maar een enkele rit %02% .  


15-07-2010 17:56:58
martijn
martijn
En dat is dan nog het trajectdeel van de serie 3600 waar ze het kortst geleden planmatig verdwenen zijn...  

15-07-2010 17:57:45
microshit
microshit
Heel interessant, dan wordt ook Ht nog wat diverser wat het aantal materieelsoorten betreft -> wordt leuker spotten (Nu al: MAT, VIRM, DDAR, SGM en [eerder] ICR)  

15-07-2010 18:19:53
fr
fr
Quote
martijn: En dat is dan nog het trajectdeel van de serie 3600 waar ze het kortst geleden planmatig verdwenen zijn...
Zou kunnen. Maar toen ging ik nog niet (vaak) met de trein .
 

15-07-2010 18:36:34
Iceman
Iceman
14500 staat met 2 keer DDAR (mDDM)?%02%


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

15-07-2010 19:14:28
microshit
microshit
Het is zeker niet mogelijk die lijst hier te publiceren...  

15-07-2010 19:49:02
Pim530
Pim530
De lijst zullen we verwacht ik vanzelf weer te zien krijgen, even afwachten dus.

Dat 12100 nieuws is voor mij natuurlijk meer dan geweldig. Ik vind het wel erg jammer dat we het niet meer zullen zien in Rhenen, Rotterdam etc.

Overigens, hoe is die ene T er nou tussen gekropen

EDIT: Keesje, weet je toevallig ook met hoeveel stellen die 12100 wordt uitgevoerd per rit?

Laatst bewerkt door Pim530 op 15-07-2010 19:55
 

15-07-2010 22:01:11
ettenrail
ettenrail
Zullen wel 2 stellen zijn? Vier bakken dus.  

15-07-2010 22:08:24
Duitje
Duitje
Hoe staat het met de 3400? Ik hoop dat er wat extra omlopen met darretjes komen %02%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

15-07-2010 22:55:19
WesselE
WesselE
Waar blijft al het VIRM eigenlijk wat met de "ver-Mat'64-ing" van de 12100 en het ICM in de 3600 vrijkomt? Stroomt dat door naar de vervallen ICR diensten?


'Okeh'
 

15-07-2010 22:57:35
Iceman
Iceman
Misschien is er meer VIRM nodig voor die test? Elke 10 minuten een trein.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

15-07-2010 23:01:13
daniel
daniel
En nu zijn er toch 8 setjes ICR voor de 3600? Als dat teruggaat naar 5, minus het setje ICM, zijn dat toch alweer 2 VIRM'pjes extra in de 3600 neem ik aan.  

15-07-2010 23:11:50
broek53
broek53
Iceman heeft gelijk: de septemberomloop zal niet helemaal maatgevend zijn voor de maanden erna, omdat er extra VIRM bij elkaar geschooid moet worden voor de proef ETMET, die de hele periode van dat wbl duurt. Ik vermoed dat in oktober VIRM terugkeert naar waar het nu vandaan gehaald wordt - en dan is de 12100 altijd al het wisselgeld.  

15-07-2010 23:18:27
keesje
keesje
En dat is inderdaad ook de reden. In de proef van vorig jaar is gedurende een week ook al het VIRM weggehaald uit (stoptrein)series dat je makkelijk door ander materieel kan vervangen. De 12100 is daar wel één van de voornaamste kandidaten voor en misschien dat er in een serie als de 3400 ook een extra DDAR of iets dergelijks gaat rijden.  

15-07-2010 23:38:52
willy84
willy84
Kunnen we ook de conclusie trekken dat het mat'64 dat als reserve staat ingedeeld, gedurende de ETMET wordt ingezet?  

15-07-2010 23:50:24
treintim
treintim
Quote
fr: ICM standaard tussen Arnhem en Nijmegen; dat zal even wennen zijn.


Tijdens het hoogfrequent rijden een maandje lang wel, ja, maar ik denk dat daarna er weer VIRM over is om deze ICM-dienst te vervangen..

Quote
Ook al is het maar een enkele rit %02%


Hoezo een enkele rit? Ik lees dat het hier gaat om een hele omloop èlke werkdag..
73615 Nm-Ht/3615/24/41/50/67/76/91 (nvr)/73691 Ah-Nm (nvr), dit zou ik toch niet een enkele rit willen noemen.

Laatst bewerkt door treintim op 15-07-2010 23:50
 

15-07-2010 23:55:26
Pim530
Pim530
4 bakken MAT in de spits buiten de vakanties in de 12100 kan je niet maken hoor vroeger had je meestal 6.

Ennee.. Hebben we naast ICR ook niet nog DDM-1 om te vervangen door IRM? + ETMET zou ik juist niet weten waar al dat IRM vandaan moet komen...
 

15-07-2010 23:59:50
superboer
superboer
DDM1 wordt (grotendeels) vervangen door DDAR.  

16-07-2010 00:01:39
broek53
broek53
Quote
willy84: Kunnen we ook de conclusie trekken dat het mat'64 dat als reserve staat ingedeeld, gedurende de ETMET wordt ingezet?
Neen. Zoals keesje in de aanhef meldde, zijn er 99 diensten voor plan V waaronder 15 reserve Dijksgracht - waarbij ik overigens aanneem dat hij daarbij de 13 diensten voor de plan V's van Zwolle - Emmen over het hoofd heeft gezien.
 

16-07-2010 00:09:34
NDS
NDS
Mag ik vragen waar ETMET voor staat?, ik ben aan het zoeken geweest maar kon het niet vinden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

16-07-2010 00:10:24
Pim530
Pim530
Dat wordt een hoop geschuif qua materieel dan... maar we zullen zien  

16-07-2010 00:13:21
kevinevers
kevinevers
Elke Tien Minuten Een Trein?  

16-07-2010 00:13:25
mark
mark
Quote
NDS: Mag ik vragen waar ETMET voor staat?, ik ben aan het zoeken geweest maar kon het niet vinden.

Groetjes Michiel
Elke Tien Minuten Een Trein.
Oftewel een 10-minutendienst op de corridor Amr - Ut - Ehv v.v.
 

16-07-2010 00:18:38
NDS
NDS
Dankje dan snap ik tenminste waar het over gaat

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

16-07-2010 00:19:56
broek53
broek53
ETMET = Elke Tien Minuten Een Trein, voorheen "spoorboekjeloos rijden". zo'n proef op de corridor Asd - Ehv met 6 stoppers en zes IC's per uur.

Er wordt met materieel geschoven bij het leven, ja. In grote lijnen wordt het mat '64 en SGM dat door SLT uit de 7400/17400/14700/4000 wordt verdreven, ingezet op plekken waar het DDAR vervangt (zoals de serie 5800 en de 6000/16000/13600). Dat DDAR vervangt dan DDM-1 (2xDDAR per stam DDM-1).

Laatst bewerkt door broek53 op 15-01-2011 20:23
 

16-07-2010 00:51:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Pim530: 4 bakken MAT in de spits buiten de vakanties in de 12100 kan je niet maken hoor vroeger had je meestal 6.
Ik weet niet over hoe lang geleden jij het hebt maar ik heb ooit dagelijks met die serie gereisd (toen was 't nog de 14600 zelfs, in 2006) en welgeteld vier keer in zeven maanden een setje van zes bakken getroffen.
Net even de spotjes opgezocht van toen en daaruit bleek dat er ook nog één ongeplande materieelruil met een 5100 de oorzaak van zo'n 6-baks setje was.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-07-2010 02:15:43
ruysdael
ruysdael
Zo te zien krijg ik mijn SOVC dus op tijd, in september %02% ICM in de 3600 en Mat'64 in de 3900 %02%  

16-07-2010 07:47:41
ns1700
ns1700
Quote
daniël_ddr:
Quote
Pim530: 4 bakken MAT in de spits buiten de vakanties in de 12100 kan je niet maken hoor vroeger had je meestal 6.
Ik weet niet over hoe lang geleden jij het hebt maar ik heb ooit dagelijks met die serie gereisd (toen was 't nog de 14600 zelfs, in 2006) en welgeteld vier keer in zeven maanden een setje van zes bakken getroffen.
Net even de spotjes opgezocht van toen en daaruit bleek dat er ook nog één ongeplande materieelruil met een 5100 de oorzaak van zo'n 6-baks setje was.
ik wil niet lullig doen maar 6 bakken is overkill daarzo als men ook een paar VIRMS hebt rondrijden...


groeten uit Spoorzone
 

16-07-2010 07:56:40
WesselE
WesselE
Wat bedoel je hiermee te zeggen?


'Okeh'
 

16-07-2010 08:11:56
ns1700
ns1700
dat zelfs 6 bakken MAT in de 12100 nog overkill zou zijn.


groeten uit Spoorzone
 

16-07-2010 08:21:03
kniesoor
kniesoor
Quote
Pim530: 4 bakken MAT in de spits buiten de vakanties in de 12100 kan je niet maken hoor vroeger had je meestal 6.




Ik heb die serie vrieger (toen het nnog een ander nummer had) regelmatig gehad, en ik kan je melden dat er praktisch nooit 6 bakken MAT inzat. En dat past prima, wel vol, maar dat is de norm tegenwoordig he, dat is niet alleen in Zeeland zo.
 

16-07-2010 08:24:16
keesje
keesje
Een trein had altijd in het 14600-tijdperk 6 bakken Mat.'64, namelijk de drukke 14626, maar ik weet zo even 1-2-3 niet hoe dat nu zit in de spits.

Laatst bewerkt door admin op 17-07-2010 15:06, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

16-07-2010 08:31:36
robbertc
robbertc
- 4 bakken mat64 in 12100 max (in de laatste periode dat er nog mat64 in de 12100 reed, zat er een omloop van 6 bakken bij, maar nu niet meer dus)
- 3400 wordt weer DDAR
 

16-07-2010 09:52:20
wadloper96
wadloper96
Trouwens, Waar halen ze al die ICM(m)'s vandaan voor de 3600?


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

16-07-2010 09:58:38
keesje
keesje
'Al die'? Het zijn maar 2 stellen.  

16-07-2010 09:58:50
himym
himym
Zijn maar een drietje en een viertje he, staat genoeg op reserve in On of Zl om daar in te zetten  

16-07-2010 12:39:21
Duitje
Duitje
Quote
robbertc: - 3400 wordt weer DDAR


Mooizo, dan hoef ik niet meer te plannen als ik naar Amsterdam (3400->4000) of Haarlem moet!!!!! %02%%02%%02%%02%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

16-07-2010 15:01:45
ruysdael
ruysdael
Waar halen ze al die DDAR's eigenlijk vandaan? In de 3400 komt nu DDAR, 14500 dubbele setjes, ik hoorde ook iets over dubbele DDAR's in de 2200 ter vervanging van DDM-1...  

16-07-2010 15:02:56
Iceman
Iceman
O.a uit de 5800 denk ik zo.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

16-07-2010 20:40:27
broek53
broek53
Zoals eerder gezegd: uit de 5800 en uit de 6000, 16000 en 13600 voornamelijk.  

16-07-2010 22:04:35
plant
plant
Ik hoop niet dat ik zeurderig klink, maar mag ik nog even vragen hoe ik je eerdere bericht kan opvatten over vrijkomend SGM en MAT uit de 7400ev? begrijp ik goed dat er ook weer plan V terug in de 6000 komt? of zal dat alleen SGM zijn dat DDAR vrijmaakt?


Youri
 

16-07-2010 22:18:48
WesselE
WesselE
Ik denk niet dat men tijdens ETMET SGM gaat verruilen voor Mat'64. Ik dacht eerder aan een ruilactie van DDAR voor SGM.

Laatst bewerkt door WesselE op 16-07-2010 22:19


'Okeh'
 

16-07-2010 22:23:34
bjornl
bjornl
Mat '64 uit de (1)7400/14700/4000 kan als ik het zo lees terecht in de 5800 en 12100 (om DD-AR resp. VIRM vrij te maken).  

16-07-2010 22:47:46
keesje
keesje
Quote
plant: Ik hoop niet dat ik zeurderig klink, maar mag ik nog even vragen hoe ik je eerdere bericht kan opvatten over vrijkomend SGM en MAT uit de 7400ev? begrijp ik goed dat er ook weer plan V terug in de 6000 komt? of zal dat alleen SGM zijn dat DDAR vrijmaakt?

Er zat geen Mat.'64 in de 16000/6000/13600 en dat komt er in september zeker niet in. Sterker nog: SGM wordt alleenheerser in die series.
 

16-07-2010 23:30:25
timtrein
timtrein
Die ene Plan T zal wel het stel zijn dat op papier nog niet over z'n revisietermijn is. In de praktijk betekent dat gewoon dat er 4 bakken minder zijn voor de onderhoudsreserve.  

17-07-2010 01:05:48
Pim530
Pim530
Nee, in de ochtendspits is 6 bakken in de 12100 geen overkill. Het hoofdvervoer op de ZL is namelijk, volgens mcn'en, zelf ben ik er praktisch nooit van ma-vr buiten de vakantie, een hoop scholieren voor ROC Middelburg/Vlissingen, en dan hebben we het Calvijn College nog dat in Krabbendijke vlak naast het NS ligt, en in Goes iets verder weg. Ja, op die momenten kan er ook prima met IRM-IV worden gereden. Alleen een beetje zonde dat je er niks af kan halen in de daluren.

Heb overigens nog een foto van T+V in de 12100 liggen zie ik net.
 

17-07-2010 02:14:33
aaron
aaron
Jongen, waar maak je je toch allemaal druk om? Tweemaal Plan V is echt afdoende. Dat er ooit een treinstel is ingezet met meer capaciteit (IRM-4) heeft meer met het feit te maken dat IRM op die lijn omlooptechnisch gewoon handig is en niet zoveel te maken met de capaciteit ervan.

Laatst bewerkt door aaron op 17-07-2010 02:19
 

17-07-2010 07:36:39
spoorhaas
spoorhaas
Ik kan bevestigen dat 2x Vee niet geheel afdoende is!! In de spits is het zelfs vee vervoer, zelfs met VIRM IV  

17-07-2010 09:44:02
keesje
keesje
Om een lange discussie kort te houden: 12122 en 12126 gelden als de drukste treinen en staan gepland met 2x Plan V. En net als spoorhaas kan ik ook bevestigen dat dit aan de krappe kant is. Het zij zo en de bijsturing zal daar wel iets mee doen als dat nodig is.  

17-07-2010 10:20:23
ns1700
ns1700
veevervoer? dan moet je de 4400/9600 zien

Laatst bewerkt door ns1700 op 17-07-2010 10:20


groeten uit Spoorzone
 

17-07-2010 10:24:57
gerard4653
gerard4653
Als we over de bezetting van treinen beginnen stel ik voor dit af te splitsen van de wijzigingen per 6/9, want anders kan het nog wel eens een heel lang topic worden.  


17-07-2010 11:49:58
keesje
keesje
Krijg al bijna spijt dat ik het topic heb geopend, want het was bedoeld om wat interessante zaken te melden.  

17-07-2010 11:54:16
daniel
daniel
Quote
ns1700: veevervoer? dan moet je de 4400/9600 zien
Ja, die zie ik zo ongeveer dagelijks, van binnen zelfs. Wat is je punt? Ze zijn goed gevuld (zeker sinds besparingsactie om in de daluren met losse stellen te gaan rijden) en in de spitsen zijn er plenty staanplaatsen op balkons en een enkele keer zelfs in de gangpaden. Maar dat doet zich vooral voor op de kortste stukjes (in de 4400 bijv. op Ht-Rs en Nm-Wc en v.v.). De drukste treinen rijden doorgaans voldoende versterkt met 6 bakken. En ik kan me voorstellen dat het op de Zeeuwse lijn precies zo is, alleen zijn de afstanden daar wat langer, waardoor de verhoudingen tussen nut en noodzaak voor een versterkingsstel wat anders liggen.
 

17-07-2010 11:54:49
ns1700
ns1700
tsja, weet niet of er nog meer interessante zaken zijn? wat ik niet snap is waarom DDM-1 en een T nog zijn opgenomen in het wijzigingsblad

EDIT: nu nog een vraag in me opkomend, dat ETMET, worden die treinen ook net zo versterkt als de vorige keer of is er deze keer wat aangepast?

Laatst bewerkt door ns1700 op 17-07-2010 11:58


groeten uit Spoorzone
 

17-07-2010 12:12:29
himym
himym
Quote
keesje: Krijg al bijna spijt dat ik het topic heb geopend, want het was bedoeld om wat interessante zaken te melden.

Sluit ik me volledig bij aan, het enige wat ik wil weten wat er verschuift in inzet van materieel en niet of een 121xx afgeladen vol is of niet. Daar is dit topic niet voor...
 

17-07-2010 12:20:22
broek53
broek53
Quote
ns1700: tsja, weet niet of er nog meer interessante zaken zijn? wat ik niet snap is waarom DDM-1 en een T nog zijn opgenomen in het wijzigingsblad

Dat snapt niemand, maar het is dan ook eerder een administratieve kwestie dan dat er een bedoeling achter zit.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-07-2010 12:20
 

17-07-2010 12:23:05
salieri
salieri
Quote
keesje: Krijg al bijna spijt dat ik het topic heb geopend, want het was bedoeld om wat interessante zaken te melden.
Ik zou proberen om daar niet teveel op te letten, Keesje. Er zijn genoeg mensen (waaronder ik), die het wél interessant vinden en ook niet zitten te wachten op discussies over een te kort geplande trein (nu hebben we geen Brabantse toestanden maar Zeelandse)
 

17-07-2010 12:24:20
ns1700
ns1700
toch bedankt voor de opheldering broek53. laten we hopen dat het veelbelovend is. wat dacht men van dat ETMET dat het dit keer een veel beter succes word? daar gaan we eens op hopen%08%


groeten uit Spoorzone
 

17-07-2010 12:46:25
daniel81
daniel81
Om toch nog heel eventjes door te gaan over de krappe MAT treinen: zo langzamerhand is er zo'n grote reserve van die dingen dat er toch gemakkelijk een derde stelletje aangehaakt kan worden?
Ik hoop in elk geval dat ze in Rsd een paar reservestelletjes neerzetten zodat ze bij defecten of drukte snel kunnen inspelen op de situatie.
'k Heb het 10 jaar terug op de IJssellijn ook veelvuldig meegemaakt. Daar ging men toen planmatig van 7 bakken VIRM terug naar 6 bakken Mat'64 (T+V, wat dus al te krap was) waarbij regelmatig het V'tje ontbrak met haringvervoer tot gevolg.
 

17-07-2010 12:57:55
Pim530
Pim530
Keesje, bedankt in ieder geval dat je even hebt willen kijken  

17-07-2010 13:09:12
fred67nl
fred67nl
Quote
keesje: Krijg al bijna spijt dat ik het topic heb geopend, want het was bedoeld om wat interessante zaken te melden.


Vervuiling van topics is op forums altijd een probleem geweest en zal ook wel blijven. Maakt Somda er niet interessanter op. Het bekende bomen en het bos verhaal. %04%
 

17-07-2010 13:30:37
Jack5812
Jack5812
Dan maar weer terug on-topic:
2x DDAR in de diensten van DDM-1 in de 2200 had ik begrepen. Rijdt dit de gehele dag zo of wordt buiten de spits een stam afgetrapt?
 

17-07-2010 14:10:05
keesje
keesje
Quote
ns1700: toch bedankt voor de opheldering broek53. laten we hopen dat het veelbelovend is. wat dacht men van dat ETMET dat het dit keer een veel beter succes word? daar gaan we eens op hopen%08%

Wat ging er vorig jaar dan mis, als ik vragen mag? De landelijke punctualiteit ging er zelfs in positieve zin op vooruit!
Quote
jack5812: Dan maar weer terug on-topic:
2x DDAR in de diensten van DDM-1 in de 2200 had ik begrepen. Rijdt dit de gehele dag zo of wordt buiten de spits een stam afgetrapt?

Sommige treinen rijden inderdaad met 2x DDAR (geloof allemaal MDDm): 2212/33/50/71; 2217/14/35/28/67; 2221/18/65 en 2229/58.

Enkele diensten bevatten ook solo rijdende MDDm-en, maar het meest dat solo rijdt tussen de spits in is VIRM.
 

17-07-2010 14:15:29
Iceman
Iceman
@Keesje: De treinen richting Alkmaar waren in de spits nog wel is solo... En dat is erg kort. Hoe zit dat eigenlijk bij deze test? Rijden de de (10)848-(10)858 deze keer wel op sterkte?


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

17-07-2010 14:18:20
raymond16
raymond16
Dezelfde vraag dan maar gelijk voor de treinen op Mt/Hrl-Ehv waar het de vorige keer mis ging met 8 bakken VIRM in plaats van de benodigde 12. Met andere woorden: heeft NS wat gedaan met het commentaar van haar klanten?

Laatst bewerkt door raymond16 op 17-07-2010 14:18
 

17-07-2010 14:19:04
keesje
keesje
De 10800 rijdt niet meer Ehv-Amr/Sgn, maar weer gewoon tussen Ehv en Asd. Hierdoor kan de 800 in ieder geval met minimaal de benodigde twee stellen rijden die nodig zijn voor de treindelen Hrl/Mt én het op voldoende lengte houden voor bijvoorbeeld Amr-Asd.

Trein 3524 start overigens in deze maand in Wt in plaats van Ehv om de volgende 824 te ontlasten, welke met 10 ipv 12 bakken rijdt.

@Raymond: Het verschilt per trein. Sommigen rijden met 2x IV en anderen met IV+VI. Dat treinen als 859 en 861 ingekort zijn naar 8 bakken, zullen ze tussen Asd en Ehv minder merken, des te meer van Ehv richting zuiden denk ik.

Vorig jaar was het ook te doen om enkele 3000-en tussen Amr en Asd (en verder). Zo te zien rijden de drukke 3025 met 2x VI, 3027/3029 met IV+VI. Destijds durfde NS dat nog met een los zesje te verkopen, maar dat zit er gelukkig niet meer in.

Laatst bewerkt door keesje op 17-07-2010 14:24
 

17-07-2010 14:33:56
ns1700
ns1700
Edit door admin: we beginnen je gezwam een beetje zat te worden. Voortaan verplicht bronvermelding, anders gaan je berichten rechtstreeks de vuilnisbak in

Laatst bewerkt door admin op 17-07-2010 15:08


groeten uit Spoorzone
 

17-07-2010 15:08:35
ns1700
ns1700
Nogmaals edit: communiceren over ingrepen via de mail aub

Laatst bewerkt door admin op 17-07-2010 15:14


groeten uit Spoorzone
 

18-07-2010 20:38:53
lekbrug
lekbrug
Quote
keesje:
Quote
ns1700: toch bedankt voor de opheldering broek53. laten we hopen dat het veelbelovend is. wat dacht men van dat ETMET dat het dit keer een veel beter succes word? daar gaan we eens op hopen%08%

Wat ging er vorig jaar dan mis, als ik vragen mag? De landelijke punctualiteit ging er zelfs in positieve zin op vooruit!
Quote
jack5812: Dan maar weer terug on-topic:
2x DDAR in de diensten van DDM-1 in de 2200 had ik begrepen. Rijdt dit de gehele dag zo of wordt buiten de spits een stam afgetrapt?

Sommige treinen rijden inderdaad met 2x DDAR (geloof allemaal MDDm): 2212/33/50/71; 2217/14/35/28/67; 2221/18/65 en 2229/58.

Enkele diensten bevatten ook solo rijdende MDDm-en, maar het meest dat solo rijdt tussen de spits in is VIRM.


Wat er `mis' ging: dat er de eerste paar dagen te weinig SGM was ingezet in de 6000/13600/16000 en dat reizigers moesten wennen aan "om de 10' " een trein.
Nu ETMET 1 maand gaat duren, zal a. de communicatie van NS naar reizigers uit Gdm, Cl, Htn en Utl (tuurlijk ook Ehv, Ht, Ut) wel beter zijn en b. door gewenning van reizigers de spreiding van hen ook wel zal verbeteren (wat toen na een paar dagen ook gebeurde).
ROVER achtte het een probleem omdat de verbinding Vl-Amr +10 langer ging en omdat aansluitingen in Ut vanwege de 10' en 15' cadans `verloren' gingen.
Ook reden enkele 6000/16000/13600 non-stop tussen Ut en Gdm of alternerend stoppend in Htn en Cl.
NS/Prorail achtten het een groot succes omdat het technisch gezien prima lukte, zelfs met loc's tussendoor op 100km/h die goederentreinen simuleerden.

@wijzigingsblad september: lijkt me meer een `paarse krokodil'-wijzigingsblad voor september ja, ivm ETMET.
En goh, scholieren die moeten staan - ter relativering: neem eens de 13620/16020. Zelfs 8 bakken DDAR zitten op de volnorm...


SGdm!
 

18-07-2010 20:55:42
broek53
broek53
Wat bedoel je met de laatste alinea? Ik snap het niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-07-2010 20:56
 

18-07-2010 21:52:07
keesje
keesje
Ik vertaal het in het eeuwige gezever over te weinig zitplaatsen... Vanaf nu meld ik maar niets meer over dit wijzigingsblad voordat de eerste reacties weer gaan over dergelijk gedram...

Laatst bewerkt door keesje op 18-07-2010 21:53
 

18-07-2010 22:27:35
DE2
DE2
Jammer Keesje... Ik vind het leuke info, en tja zitten of staan... Ik doe het iedere dag en kan me er niet druk om maken! Iedereen wil wel zitten maar dan krijgen we treinlengtes die niet realistisch meer zijn dus waar men zich toch druk over maakt, ik weet het niet...

MVG. Frank


Groeten uit Alkmaar-Noord
 

18-07-2010 22:33:44
TheKnitter
TheKnitter
Je kan beter een topic maken "Waar we zeuren over de treinlengtes"
Niemand hier die echt ontopic kan blijven, en van het ene gezeur komt het andere. JAMMER, want de info wat meer van belang is, wordt nu achterwege gelaten.

Maar het lijkt standaard op Somda zo te gaan. Er zijn grenzen, en dingen die je beter niet in een bepaald topic kan bespreken, en er een apart topic over kan gaan maken, ipv een ander topic vol te spammen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-07-2010 22:37, reden: Een zin hoeft niet te beginnen met 'Jezus'!
 

19-07-2010 20:46:47
himym
himym
Ik ben ook benieuwd naar de wijzigingen per 6 september a.s.!  

19-07-2010 21:10:38
raymond16
raymond16
Volgens mij is er al een flinke lijst gepost door keesje

Laatst bewerkt door raymond16 op 19-07-2010 21:10
 

19-07-2010 21:21:21
himym
himym
Dat waren 'wat eerste nieuwtjes'. Kan nooit alles zijn!  

19-07-2010 21:35:54
treinfan
treinfan
Ik zou zeggen: heb geduld en laat je anders maar verrassen.

Laatst bewerkt door treinfan op 19-07-2010 21:43
 

19-07-2010 21:37:49
broek53
broek53
Overigens staan alle belangrijke nieuwtjes qua materieelverschuivingen op hoofdlijnen inmiddels wel zowat in dit topic.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-07-2010 00:42
 

19-07-2010 21:46:42
kniesoor
kniesoor
Quote
Pim530: Nee, in de ochtendspits is 6 bakken in de 12100 geen overkill. Het hoofdvervoer op de ZL is namelijk, volgens mcn'en, zelf ben ik er praktisch nooit van ma-vr buiten de vakantie, een hoop scholieren voor ROC Middelburg/Vlissingen, en dan hebben we het Calvijn College nog dat in Krabbendijke vlak naast het NS ligt, en in Goes iets verder weg. Ja, op die momenten kan er ook prima met IRM-IV worden gereden. Alleen een beetje zonde dat je er niks af kan halen in de daluren.

Heb overigens nog een foto van T+V in de 12100 liggen zie ik net.
Wat een non-discussie. Wellicht is het slim om af te gaan op waarnemingen van mensen die er wel zeer geregeld komen/kwamen...
 

19-07-2010 21:46:56
treinfan
treinfan
Ik heb er maar een extra r bijgeplaatst, ik doelde noch op verbranding, noch op het voorzien van nieuwe wielassen. Het weer is ook gewoon heerlijk en een volledige lijst voor het wijzigingsblad volgt nog ter zijner tijd.  

19-07-2010 23:28:45
WesselE
WesselE
Quote
Lekbrug: @wijzigingsblad september: lijkt me meer een `paarse krokodil'-wijzigingsblad voor september ja, ivm ETMET.
En goh, scholieren die moeten staan - ter relativering: neem eens de 13620/16020. Zelfs 8 bakken DDAR zitten op de volnorm...
Je slaat de spijker op z'n kop. Trein 6022 is hier echt een probleem. Als er een betere spreiding 16020-6022 krijgt, kun je beide treinen zelfs met een solo DDAR af vermoed ik. Helaas rijdt de 16020 vaak vrij leeg en de 6022 overvol, de scholieren zullen eens 10 minuten te vroeg op school zijn...

Laatst bewerkt door WesselE op 19-07-2010 23:29


'Okeh'
 

19-07-2010 23:38:15
TheKnitter
TheKnitter
Kan die discussie over te lange en te korte treinen hier ophouden, en het on-topic over de materieel inzet en wijzigingen gaan?
Wij weten nu wel dat de 6022 te kort is, en dat in trein 4400/9600 veevervoer is, en dat trein X erg vol is. Dat voegt niets aan dit topic toe %03%

Ga je tijd elders nuttig maken als je niks zinnigs te melden hebt betreffende het wijzigingsblad..

Edit: Voor degenen die het gezever en gezeur verder willen gaan: https://www.somda.nl/forum/8855/Te+korte+treinen+WBL+6+september+2010/

Houdt het hier dan maar lekker ontopic.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 19-07-2010 23:42
 

20-07-2010 00:05:08
Noodrem
Noodrem
Quote
mark:
Quote
NDS: Mag ik vragen waar ETMET voor staat?, ik ben aan het zoeken geweest maar kon het niet vinden.

Groetjes Michiel
Elke Tien Minuten Een Trein.
Oftewel een 10-minutendienst op de corridor Amr - Ut - Ehv v.v.


Nu ook op de corridor Amr - Asd? Dacht dat het alleen Asd - Ut - Ehv was vanwege de Zaanlijn die een bottleneck vormt voor een 10-minuten dienst?

Laatst bewerkt door Noodrem op 20-07-2010 00:06
 

20-07-2010 00:13:48
Iceman
Iceman
Nee niet op Amr-Asd. Degene die je quote maakt een foutje.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

20-07-2010 13:44:18
Noodrem
Noodrem
Ah check

Is er al bekend in wat voor samenstellingen de SLT'tjes gaan rijden in de 4000/14700/17400/7400? Ik heb in het verleden wel eens SLT-VI voorbij horen komen, staat dit nogsteeds?
 

20-07-2010 13:46:31
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ze maken de perrons te Vndw + Vndc geschikt voor 10 bakken SLT, dus ik neem aan dat er ook wel samenstellingen van 10 bakken in de (1)7400 gaan rijden.  

20-07-2010 14:10:48
robbertc
robbertc
10 bakken niet (of bijna niet, zie ze zo niet). Verder op de Zaanlijn 6 tot 8 bakken SLT in de spits. Om teleurstelling (of: gezeur) te voorkomen, zal ik er verder niet gedetailleerder op in gaan

Verder is de VIRM-VI in de 3700 / 3900 hier nog niet opgemerkt, volgens mij. O.a. in 3716 en 3963
 

20-07-2010 18:09:54
keesje
keesje
Quote
Noodrem:
Quote
mark:
Quote
NDS: Mag ik vragen waar ETMET voor staat?, ik ben aan het zoeken geweest maar kon het niet vinden.

Groetjes Michiel
Elke Tien Minuten Een Trein.
Oftewel een 10-minutendienst op de corridor Amr - Ut - Ehv v.v.


Nu ook op de corridor Amr - Asd? Dacht dat het alleen Asd - Ut - Ehv was vanwege de Zaanlijn die een bottleneck vormt voor een 10-minuten dienst?
Toch wel: de 800 verschuift in het spitspatroon enkele minuten tussen Sgn/Amr en Asd. Dus ETMET heeft wel degelijk invloed op de Zaanlijn, al is het maar in beperkte vorm.
 

20-07-2010 18:39:33
ijnte
ijnte
Quote
martijnmet: Ze maken de perrons te Vndw + Vndc geschikt voor 10 bakken SLT, dus ik neem aan dat er ook wel samenstellingen van 10 bakken in de (1)7400 gaan rijden.

Ik weet niets van het verlengen van het perron bij Vndw
 

20-07-2010 19:06:00
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Vndw zal wel minder haast hebben, ik had eerst ergens hier gelezen at het perron 171 meter is en dat 10 bakken SLT 170 is, dus mocht net nodig zijn past het net


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

20-07-2010 20:00:06
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
ijnte: Ik weet niets van het verlengen van het perron bij Vndw

Hier heb ik een quote van train85 uit het SLT-topic:
Quote
train85: Die 2 stations worden door hetzelfde bedrijf gedaan, dus die deed eerst station centrum en daarna komt west aan de buurt.


Quote
Jeffrenzo: Vndw zal wel minder haast hebben, ik had eerst ergens hier gelezen at het perron 171 meter is en dat 10 bakken SLT 170 is, dus mocht net nodig zijn past het net

Met 171 meter lijkt het me natuurlijk wel aardig krap om precies 10 bakken SLT langs het perron te parkeren (vooral als het glad is).
 

20-07-2010 20:01:04
bjornl
bjornl
Quote
ijnte: Ik weet niets van het verlengen van het perron bij Vndw

Verhip, je hebt gelijk. Ik heb net het SLT-topic nog eens doorgespit en daar is een beetje gaan rondingen dat Vndw ook verlengd zou worden, maar dat is nooit gezegd, alleen gesuggereerd omdat de nuttige lengte maar net aan de lengte van een IV+VI is. Dat heb ook ik vervolgens overgenomen als "Vndw wordt ook verlengd". Mea culpa!

edit: de relevante quote:
Quote
broek53: Ik heb alleen vernomen dat de perrons in Veenendaal Centrum nog een stukje verlengd moeten worden. Daar passen nu geen IV + VI (=170 meter) langs.


Laatst bewerkt door bjornl op 20-07-2010 20:32
 

20-07-2010 22:29:36
BGM104
BGM104
Quote
martijnmet:
Quote
Jeffrenzo: Vndw zal wel minder haast hebben, ik had eerst ergens hier gelezen at het perron 171 meter is en dat 10 bakken SLT 170 is, dus mocht net nodig zijn past het net

Met 171 meter lijkt het me natuurlijk wel aardig krap om precies 10 bakken SLT langs het perron te parkeren (vooral als het glad is).


Dat de eerste en laatste deuren niet direct achter de cabine van de SLT zit maakt dat je in de praktijk toch een mooie marge hebt.
 

20-07-2010 23:06:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar dan heb je toch wel een probleem als er een SLT-VI in de dienst van een IV verdwaald (wat ongetwijfeld weleens zal gebeuren)... is 't veiliger om het perron wat langer te maken


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-07-2010 23:26:00
bjornl
bjornl
Toch is dat niet wat wordt gedaan. Uitgaand van mijn foto is het perron in Vndc hooguit een meter of 16 langer geworden (er zijn in ieder geval 16 nieuwe perrondelen geplaatst). Bij een vroegere nuttige lengte (richting Rhenen) van 162 meter kom je dus niet zo heel ver boven de 170 m uit; zeker niet genoeg om 2x SLT-VI kwijt te kunnen. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat Vndw toch verlengd zou gaan worden.
Is het trouwens niet zo dat in die nuttige perronlengte juist al allerlei marges zijn opgenomen?
 

20-07-2010 23:32:40
woepje
woepje
Even een zeer bescheiden vraagje tussendoor: veranderd er nog wat qua materieel in de 500 serie? Mag aannemen dat er ook materieel nodig is voor die test met frequent rijden, dus vandaar.  

21-07-2010 00:13:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bjornl: Is het trouwens niet zo dat in die nuttige perronlengte juist al allerlei marges zijn opgenomen?
Nouja, marges... materieel langer dan de nuttige lengte kan je wellicht wel langs 't perron kwijt maar dan sta je voorbij seinen, in de aankondiging van een overweg, in een wissel en zo zijn er nog tig dingen te bedenken. Oftewel: erg veel heb je niet aan de ruimte die het verschil tussen nuttige en fysieke lengte oplevert.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_6_september_2010
RailWiki.nl