Spoor over de Afsluitdijk
Forum: Algemeen - Algemeen
25-05-2010 22:08:29
Hoera63
Hoera63
Goedendag allen,

Nadat de Zuiderzeelijn was afgeblazen zijn er (volgens verschillende krantenberichten) studies geweest over een spoorlijn over de Afsluitdijk, waarbij deze meteen opgehoogd kon worden. Weet iemand de uitkomsten hiervan, of weet iemand hoe het hier nu mee staat?

Groetjes, Hoera63
 

25-05-2010 22:16:09
manuel25
manuel25
Nooit van gehoord dat er recentelijk onderzoek naar is geweest. Kan me niet voorstellen dat er ooit een spoorlijn over de Afsluitdijk zal komen. De A7 neemt al teveel ruimte in om er nogeens een spoorlijn aan te leggen, dat zal enorm veel gaan kosten. Bovendien hebben we binnenkort de Hanzelijn al, die zorgt al voor een snellere verbinding van noord naar west Nederland. Het zou echter wel een goed idee zijn om de frequentie van de Qliner te verhogen, deze rijdt slechts 1x per uur. Oorzaak (of misschien gevolg?) is het lage reizigersaantal.  

25-05-2010 22:27:24
Pim530
Pim530
A. OV fanaten; waarom zouden we van de A7 niet gewoon de N7 maken?
B. Als de dijk opgehoogd moet worden, zou de betreffende A7 niet gesloten mogen worden voor de milieuvervuilers in hun auto: Men zou maar om moeten rijden, of nog erger, de boot uit Stavoren moeten pakken, waarna de reis dan ook nog eens per trein vervolgd dient te worden! Kortom: Het is maatschappelijk niet wenselijk dat de A7 hiervoor afgesloten moet worden, dus zal de dijk aan de Noordzeekant ( Het Ijsselmeer kunnnen we immers zelf op peil houden ), verhoogd en zodoende verbreed worden, lijkt mij. Dan is er dus ruimte zat
 

25-05-2010 22:57:08
R-ekz
R-ekz
Quote
manuel25: Nooit van gehoord dat er recentelijk onderzoek naar is geweest. Kan me niet voorstellen dat er ooit een spoorlijn over de Afsluitdijk zal komen. De A7 neemt al teveel ruimte in om er nogeens een spoorlijn aan te leggen, dat zal enorm veel gaan kosten. Bovendien hebben we binnenkort de Hanzelijn al, die zorgt al voor een snellere verbinding van noord naar west Nederland. Het zou echter wel een goed idee zijn om de frequentie van de Qliner te verhogen, deze rijdt slechts 1x per uur. Oorzaak (of misschien gevolg?) is het lage reizigersaantal.


Met de bouw van de afsluitdijk is er rekening gehouden met een spoor. Daarom was de weg erover (toen nog geen A7) enkelbaans. Naarmate het drukker werd is de ruimte voor het spoor gebruikt voor de verdubbeling van de weg. Nu hoor je af en toe nog iets uit de politiek dat een snelweg over de afsluitdijk te duur is om te onderhouden omdat er niet genoeg verkeer overheengaat. Maar ik verwacht niet dat er ooit een spoor overheen komt.
 


25-05-2010 23:17:12
manuel25
manuel25
Inderdaad, als er al niet genoeg wegverkeer is voor een normale snelweg, hoe zou een peperdure spoorlijn dan rendabel kunnen zijn?  

25-05-2010 23:35:12
broek53
broek53
Iemand al eens nagedacht wat het nut van zo'n lijn zou zijn?  

26-05-2010 01:16:40
treintim
treintim
Nee, als er ook gewoon een Qliner rijdt, een lekker snelle bus, lijkt het mij wel goed geregeld met OV. Verder zijn er niet zoveel belangen bij natuurlijk..

Laatst bewerkt door treintim op 26-05-2010 01:17
 

26-05-2010 08:02:54
gvttreinen
gvttreinen
Niet alleen bij de bouw van de Afsluitdijk is rekening gehouden met een evt. spoorlijn, ook in de jaren `60 dacht men serieus over een spoorlijn over deze dijk.  

26-05-2010 08:37:32
R-ekz
R-ekz
In de jaren 60 lag er ook nog geen snelweg overheen. Toen was er nog gewoon de ruimte voor een spoorlijn. De A7 zoals we haar nu kennen, is pas later verdubbeld. Een spoorlijn door het IJsselmeer zal er nooit komen gok ik, voor dat handjevol reizigers...  

26-05-2010 09:36:38
Nelis
Nelis
hehe als we toch geld willen verspillen waarom niet de spoorlijn in een tunnel onder de weg door. maar alle gekheid op een stokje het is een handig idee maar de kosten zullen nooit tegen de baten opwegen omdat het gaat om 2 niet zo dicht bevolkte gebieden. alleen voor noordholland noord, en friesland en groningen is dit een sterke verbetering. De Qliner over de dijk heen is geen feest omdat hij maar 1 keer per uur rijd en ook niet tot laat door gaat.

Laatst bewerkt door Nelis op 26-05-2010 09:37
 

26-05-2010 10:16:23
WesselE
WesselE
Het zal ook wel een reden hebben dat die bus maar 1x p/u rijdt.


'Okeh'
 

26-05-2010 10:17:54
visscher
visscher
De OV-verbinding van Noord-Holland over de afsluitdijk is denk ik nu volledig afgestemd op de vraag. Ik weet niet wat de bezettingsgraad van de Qliner is, maar als er vraag zou zijn naar meer verbindingen dan zouden deze denk ik wel geboden worden. Je kan de bussen wel later door laten rijden, maar dan rij je wellicht met 1 of 2 passagiers over de afsluitdijk heen. Dit is voor de concessiehouder en verlener van deze Qliner niet echt rendabel te krijgen.

Zolang er op de afsluitdijk of aansluitende wegen geen dagelijkse files staan is het OV gewoon geen alternatief voor velen. De auto is meestal sneller van A naar B.

Een OV uitbreiding welke ik nog wel als wenselijk zou zien is een regelmatige OV verbinding op de andere belangrijke vervoersader over het ijselmeer, de N302 houtibdijk (Enkhuizen - Lelystad). Hier rijd nu 1x per dag een scholierenlijn. Ik denk dat een verbinding met een frequentie van 1x/uur of 1x/2uur wenselijker is. Maar dat is hier offtopic.
 

26-05-2010 10:27:09
Nelis
Nelis
Die lijn over de n302 naar Lls kunnen ze wel aanpassen ja. hij komt nu vanuit wervershoof en daar stapt niemand in. Ik als (inmiddels ex)wervershover wil de buslijn naar Asd terug 1 keer per dag. maar nu weer on topic. ik zit in me hoofd nu sterk met 1 scenario, en dat is een 1 sporig lijntje naast het fietspad wat boven op de dijk ligt. met afhankelijk van de uit te voeren dienst 1 of 2 vliegende passeer mogelijkheden. Een beetje het idee van Ledn - Ut. er is wel potentieel voor goederen vervoer. de Lw shuttle en de veendam shuttle kunnen prima de dijk over. Er is aan dit idee 1 probleem. En dat is dat er altijd wind op de dijk staat, en dat de treinen onbeschut rijden.  

26-05-2010 10:34:20
john2
john2
Zo het een optie kunnen zijn om een continu passagiers veerdienst te laten varen in aansluiting op de aankomst treinen in Stavoren en Enkhuizen. Met de mogelijkheid om fietsen, reisbagage, kinderwagens en rolstoelers mee te nemen.  

26-05-2010 10:35:47
TheKnitter
TheKnitter
Quote
Nelis: Er is aan dit idee 1 probleem. En dat is dat er altijd wind op de dijk staat, en dat de treinen onbeschut rijden.

Dan zou je daar weer hele constructies voor moeten bouwen, of het treinverkeer stil leggen als er teveel wind staat.
Daar staat tevens vaak veel wind.

Ik zit even te neuzen op internet, en vroeger bleek dit plan er al te zijn, bij aanleg van de dijk, maar de voet van de dijk was te zwak.
Vroeger hadden ze de dijk zelf al breder gemaakt voor het spoor, maar toen dat plan afgeblazen werd zijn die funderingen e.d. gebruikt voor het verbreden dan de weg.

Van mij mag het er ook wel komen, ben er een voorstander van. En dan de lijn laten aansluiten bij Harlingen, en Arriva dit lijntje gunnen %08%
 

26-05-2010 10:46:47
nielske90
nielske90
Quote
Nelis: er is wel potentieel voor goederen vervoer. de Lw shuttle en de veendam shuttle kunnen prima de dijk over.
Iedereen met een beetje kennis van de topografie van Nederland weet dat de verbinding tussen Rotterdam en Veendam (provincie Groningen) nooit het kortste zal zijn via de Afsluitdijk...

Laatst bewerkt door nielske90 op 26-05-2010 10:47
 

26-05-2010 11:02:06
Nelis
Nelis
iets met ontlasting van lijnen rond Ut ik weet dat Wd - Ut 4 sporig word. en je kan containers in de amsterdamse westhaven ophalen. Dus naar mijn idee heeft dit potentiaal. Is er eigenlijk een snelle mogelijkheid om van leer naar Hamburg te komen? want dan kan je een shuttle Asdwhv - Hamburg ontstaan.

Laatst bewerkt door Nelis op 26-05-2010 11:03
 

26-05-2010 11:04:12
TheKnitter
TheKnitter
Je moet dan wel die treinen tussen Hlg - Lw - Gn - Leer, samen met Arriva, over enkelbaans gooien.. Of verbreden.. Of het moet 's nachts rijden..

Laatst bewerkt door TheKnitter op 26-05-2010 11:04
 

26-05-2010 11:12:14
manuel25
manuel25
Leer - Oldenburg is enkelsporig en er rijden al veel goedertreinen. In theorie is het er mogelijk om twee keer per uur een goederentrein te laten rijden. De andere baanvakken is niet zo'n probleem, dat is dubbelsporig en Bremen - Hamburg is zelfs vanaf Roterburg tot Tostedt driesporig.
Echt snel zal de verbinding van Amsterdam naar Hamburg via Leer niet zijn, je moet helemaal via Onnen, waarna je op (in mogelijkheden) zeer beperkt enkelspoor komt tussen Zuidbroek en Nieuweschans. Daarna moet je in Leer wachten op een gaatje naar Oldenburg, vervolgens rijdt het wel wat door.
Bovendien is het via Leer naar mijn inzicht in kilometers langer.
De snelste en makkelijkste route is gewoon bij Bentheim de grens over, en vanaf Osnabrück langs Bremen. Je kan dan mooi Bremen Hbf afsnijden via het spoor boven Mahndorf, en je zit meteen vanaf Sagehorn op de lijn Bremen - Hamburg.
 

26-05-2010 11:47:38
R-ekz
R-ekz
Een enkelsporige lijn over de lelydijk? oké zou kunnen, in Enkhuizen valt de lijn nog wel aan te sluiten, maar waar moet je de lijn aansluiten in Lelystad? de Lelydijk bij heeft overigens ook nog een paar scherpe bochten, je zou dan een enorm dure oplossing moeten bedenken voor het spoor waarvan de kosten nooit opbaten voor die paar treintjes per dag.  

26-05-2010 11:49:18
reisthijs
reisthijs
Quote
nielske90: Iedereen met een beetje kennis van de topografie van Nederland weet dat de verbinding tussen Rotterdam en Veendam (provincie Groningen) nooit het kortste zal zijn via de Afsluitdijk...
Het hoeft ook helemaal niet de kortste route te zijn, om een bruikbare route te zijn voor het goederenverkeer. De route van de Veendam-shuttle (via Woerden-Diemen Zuid-Amersfoort) is nu ook niet echt de kortste. Ik denk dat Rotterdam-Afsluitdijk-Leeuwarden-Groningen niet eens zo heel erg om zou zijn.

Maar om alleen daarvoor een hele nieuwe lijn aan te leggen (je hebt het dan niet alleen over de afsluitdijk zelf, maar ook de verbinding naar de dichtstbijzijnde bestaande lijnen) en de daarvoor nodige capaciteitsuitbreiding op veel bestaande lijnen (niet alleen in Friesland/Groningen maar ook Noord-Holland) zou het een forse investering vergen.
 

26-05-2010 11:52:22
john2
john2
In Duitsland is er ook een treinverbinding met een waddeneiland. Als ik het goed heb, is dit Sylt. Dus er kan van alles.  

26-05-2010 11:53:45
mdj
mdj
Er wordt ook niet gezegd dat het niet mogelijk is, alleen dat het bijzonder onrealistisch is.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-05-2010 11:54:41
manuel25
manuel25
Sluit hem dan maar mooi aan op de waarschijnlijk toekomstige lijn van Groningen naar Heerenveen, Dan is Joure, Bolsward en Makkum ook gelijk aangesloten op het spoorwegnet. In Noord holland lijkt me het makkelijkst om aan te sluiten op Ana. Den Helder is een heel eind omrijden.  

26-05-2010 12:09:51
Nelis
Nelis
ze moeten de lijn zeker aansluiten rond Ana en dan dubbelspoor tot Sgn maken. maar het probleem is dat geen enkel dorp in die omliggende gemeenten op een normale manier aanspraak maakt op een spoor aansluiting. alleen den oever is een reeele mogelijkheid.  

26-05-2010 12:17:01
bart
bart
Ergens in de Helderse lijn is vroeger al rekening gehouden met een eventuele aansluiting naar de Afsluitdijk.  

26-05-2010 12:18:20
R-ekz
R-ekz
Als ze een tunnel kunnen boren onder Amsterdam, kan het ook onder het IJsselmeer, dus waarom niet 2 bestaande lijnen op elkaar aansluiten dan.. Enkhuizen-Stavoren bijv. Nu is dit plan al afgewezen, maar het lijkt me logischer dan een geheel nieuwe (langere) lijn aan te leggen. Als we toch aan het speculeren zijn...

Laatst bewerkt door R-ekz op 26-05-2010 12:21
 

26-05-2010 12:26:41
Nelis
Nelis
we willen 20 miljard per jaar bezuinigen. en een tunnel onder het ijsselmeer is niet goedkoop laten we uit gaan van 3 miljard als alles mee zit en ze het nauwste stuk ijsselmeer pakken. dan is dat in perspectief gezien niet zo duur. Ware het niet dat deze lijn toch wel veel tijd nodig heeft om 3 miljard op te brengen als dt ooit al lukt. als je dat al wilt dan kan je er net zo goed een HSL lijn van maken. bijvoorbeeld het tracé Asd - Zd - Hn - Ekz - Meppel - Coevorden - hagen - Löningen - verder duitsland in. maar ja zo kunnen we in het rijk der ridiculiteit blijven denken.

Laatst bewerkt door Nelis op 26-05-2010 12:27
 

26-05-2010 12:28:16
TheKnitter
TheKnitter
En als die spoorverbinding er komt tussen Ekz en Stv, moeten ze die veerboot maar opdoeken. Gelijk meer reizigers erbij %08%

Laatst bewerkt door TheKnitter op 26-05-2010 12:28
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-05-2010 12:30:53
Hoera63
Hoera63
En ik vroeg alleen maar wat de onderzoeksresultaten waren. %08%

In ieder geval willen de noordelijke provincies na het afwijzen van de zuiderzeelijn een serieus onderzoek. En als je de dijk gaat verzwaren, waarom dan niet meteen een spoorlijn erover? Ik bedoel, A'dam - Amr - Ana - Lw lijkt mij sneller dan eerst naar Amf en dan naar het noorden (maar met de Hanzelijn wordt dat al een stuk korter). Over de goederen had ik nog niet nagedacht.

Het lijkt mij wel dat zo'n lijn rendabel is. Ik bedoel, een enkelspoor met enkele passeermogelijkheden en misschien een halte bij het monument kan makkelijk door NS worden gedaan, hebben die Buffeltjes ook weer wat te doen op een lijn zonder draad. %08% Goederentreinen erover, worden de lijnen rond Amsterdam ook weer wat minder belast.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval, ik ga eens verder zoeken of er nog resultaten zijn.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 26-05-2010 12:34
 

26-05-2010 12:41:01
john2
john2
Quote
R-ekz: Als ze een tunnel kunnen boren onder Amsterdam, kan het ook onder het IJsselmeer, dus waarom niet 2 bestaande lijnen op elkaar aansluiten dan.. Enkhuizen-Stavoren bijv. Nu is dit plan al afgewezen, maar het lijkt me logischer dan een geheel nieuwe (langere) lijn aan te leggen. Als we toch aan het speculeren zijn...

Als we toch aan het speculeren zijn. Dan zou het ook mogelijk kunnnen zijn om de waddeneilanden van een treinverbinding te voorzien. Iedere keer van en naar een waddeneiland met een tunnel onder de waddenzee door. Te beginnen vanaf station Den Helder naar Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en eindigen in Schiermonnikoog, waar kop gemaakt kan worden. Er zou ook nog met bruggen gewerkt kunnen worden tussen de waddeneilanden in. Heb ergens in het achterhoofd dat in de nabijheid van Denemarken ook een treintunnel is, die midden op zee over gaat in een spoorbrug.

Laatst bewerkt door john2 op 26-05-2010 12:45, reden: Info er bij gezet.
 

26-05-2010 12:59:29
R-ekz
R-ekz
Je vergeet Griend  

26-05-2010 13:09:55
john2
john2
R-ekz, kun je mijn aadrijkskunde een beetje opfrissen, waar in de waddenzee Griend ligt?  

26-05-2010 13:32:00
nielske90
nielske90
Ik zou toch echt willen pleiten voor een aparte vogelspotters-HSL die rechtstreeks van Asd naar Rottumeroog rijdt in een tunnelbuis die eerst via Reykjavik loopt (om zo problemen met vulkaanas te kunnen omzeilen). Laten we uitgaan dat dat maar 3 miljard kost als alles meezit, dat is toch best te doen voor die 'twee kippen en een paardenkop' die er mee reizen?

Alsjeblieft zeg, wat een gezwam in dit topic. Misschien tijd om eens reëel te blijven en gewoon onder ogen te zien dat er bar weinig vervoer zal zijn op een lijntje dat ergens in het noorden van niks naar nergens loopt. Een bus per uur kun je dus écht niet vervangen door een spoorlijn, anders liepen er nu bijvoorbeeld 6 spoorlijnen tussen Breda en Oosterhout om maar eens wat te noemen.%08%

Laatst bewerkt door nielske90 op 26-05-2010 13:34
 

26-05-2010 13:33:23
train85
train85
Quote
john2: R-ekz, kun je mijn aadrijkskunde een beetje opfrissen, waar in de waddenzee Griend ligt?
Tussen Vlieland en Terschelling, als je de boot pakt van Harlingen naar genoemde eilanden kom je griend aan je rechterhand tegen. Kun je ook opzoeken via Google Maps, via google.nl
 

26-05-2010 13:54:32
jbt
jbt
Quote
john2: In Duitsland is er ook een treinverbinding met een waddeneiland. Als ik het goed heb, is dit Sylt. Dus er kan van alles.

Sylt is alleen maar per trein te bereiken (Hindenburgdamm). Omdat Sylt een groot waddeneiland is met veel toeristische voorzieningen en (relatief) grote plaatsen (Westerland en Kampen) is de Hindenburgdamm wel rendabel. Er rijden immers veel autotransporttreinen over deze dam van Niebüll naar Westerland en terug, want de auto is welkom op Sylt. Daarnaast beginnen nogal wat Intercities in Westerland. De A7 over de Afsluitdijk sluiten en alle auto's met autotransporttreinen over de dijk, lijkt mij echter niet reëel, dus een vergelijking met de Hindeburgdamm gaat een beetje mank.
 

26-05-2010 14:21:25
visscher
visscher
Ik denk dat als er een uitbreiding of aanvulling van het OV over de afsluitdijk komt dat dit zeker niet in de vorm van een spoor verbinding zal zijn. De vervoersvraag is gewoon te laag om hier fatsoenlijk een treinverbinding te onderhouden. De huidige bus en vrachtwagen verbinding geven op dit moment voldoende verbindingen voor zowel vracht als passagiers. Pas wanneer de bussen in een kwartiersdienst rijden en dan moeite hebben om alle mensen mee te nemen over de afsluitdijk wordt het denk ik pas intressant om te beginnen met denken aan een spoor verbinding. Ook zolang het vrachtverkeer niet elke dag vastloopt midden in de spits (brugopeningen daargelaten)denk ik niet dat je iets zult uithalen met een spoorverbinding.

Er zijn in mijn ogen nuttigere trajecten om nieuw spoor aan te leggen, Breda - Utrecht bijvoorbeeld. Je kan immers elke Euro maar 1x uitgeven, dit kun je beter doen op plaatsen waar op dit moment al elke dag files staan dan op plaatsen waar de gemiddelde automobulist in de spits harder dan toegestaan over de snelweg rijdt (Afsluitdijk).
 

26-05-2010 15:10:25
reisthijs
reisthijs
Quote
nielske90: Misschien tijd om eens reëel te blijven en gewoon onder ogen te zien dat er bar weinig vervoer zal zijn op een lijntje dat ergens in het noorden van niks naar nergens loopt.
Als je het als een los lijntje bekijkt lijkt het inderdaad vrij nutteloos. Daarom gaat iederen juist lange routes bedenken waarin zo'n lijn wel zinvol zou kunnen zijn.

Quote
visscher: De vervoersvraag is gewoon te laag om hier fatsoenlijk een treinverbinding te onderhouden.
Maar die vervoersvraag is waarschijnlijk voor een deel zo laag, doordat er nu alleen een bus rijdt. Het is gewoon niet zo'n aantrekkelijke verbinding omdat die bus veel langer doet over zo'n afstand dan een trein. Een trein over de afsluitdijk zou niet alleen de verbinding Alkmaar-Leeuwarden veel sneller maken maar ook handig kunnen zijn voor bijvoorbeeld Amsterdam-Leeuwarden of Haarlem-Groningen. Dat zal vast nog niet genoeg reizigers opleveren voor een hele nieuwe spoorlijn maar de vervoersvraag zal toch wel groter zijn dan bij een bus.
 

26-05-2010 15:38:16
TheKnitter
TheKnitter
Quote
visscher: De vervoersvraag is gewoon te laag om hier fatsoenlijk een treinverbinding te onderhouden.


En wat gebeurt daar in het Noorden, degenen die naar de andere kant van de afsluitdijk willen?
Die gaan de auto juist in, omdat er geen busdienst geboden wordt die regelmatig rijdt, of daarnaast echt snel is.
Om van Lw naar Amr te gaan, ben je al 2 uren aan het reizen met de bus. Met de auto is dit amper 1uur en 15 minuten. Wanneer je een snelle OV-verbinding(Trein, traject maken voor 140km/h) creëert zullen deze mensen zich eerder getrokken voelen tot het Openbaar Vervoer..

Als ze deze lijn laten aansluiten bij Ana of Hdr in Noord-Holland, en in Friesland bij Hlg met een reële overstapgelegenheid op overige treinen in beide provincies, lok je mensen naar het OV toe.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 26-05-2010 15:48
 

26-05-2010 15:46:45
R-ekz
R-ekz
Ik denk dat de mensen uit Hgl liever via Asd blijven reizen naar Noord-Holland.  

26-05-2010 15:47:19
dennistd
dennistd
He, Hgl willen we in Twente houden hoor

Volgens mij is er gewoon heel weinig vraag, Noord-Holland is meer op Amsterdam gericht en Friesland meer op Leeuwarden.
 

26-05-2010 15:48:21
TheKnitter
TheKnitter
Quote
R-ekz: Ik denk dat de mensen uit Hgl liever via Asd blijven reizen naar Noord-Holland.


Ehm, ik bedoel Hlg natuurlijk..
 

26-05-2010 15:57:54
maxim
maxim
Quote
dennistd:% Volgens mij is er gewoon heel weinig vraag, Noord-Holland is meer op Amsterdam gericht en Friesland meer op Leeuwarden.


Precies, en dat verander je niet zomaar. Voor een spoorlijn moet je toch minimaal 10.000 reizigers maar het liefst het dubbele of meer hebben, wil het enigszins "rendabel" zijn. En dat dan tussen haakjes omdat er sowieso altijd nog geld vanuit de overheid in wordt gepompt.

Oftewel, vanuit de cijfers gezien maakt zo'n verbinding nevernooit kans. Zeker niet omdat er daar ook geen files zijn en het OV dus nooit sneller zal worden dan de auto. Maar, politiek blijft een apart spelletje....
 

26-05-2010 15:58:16
Pim530
Pim530
Die lage reizigersaantallen komen idd door de busdienst, en dan nog eens de belachelijke toeslag die betaald dient te worden. Al het volk vanuit Lwd naar Randstad zal bij een goede treinverbinding waarschijnlijk sneller via de Dijk zijn. Om nog maar te zwijgen over West-Friesland.  

26-05-2010 16:00:02
dennistd
dennistd
Quote
Pim530: Al het volk vanuit Lwd naar Randstad zal bij een goede treinverbinding waarschijnlijk sneller via de Dijk zijn. Om nog maar te zwijgen over West-Friesland.

En om hoeveel mensen verwacht je dat dat gaat per dag?
 

26-05-2010 16:18:02
ettenrail
ettenrail
'Al' het volk uit Lwd zal zeker weten niet sneller via de afsluitdijk in de randstad zijn denk ik zo.

Laatst bewerkt door ettenrail op 26-05-2010 16:18
 

26-05-2010 16:25:53
R-ekz
R-ekz
Ik denk niet dat er dagelijks heel veel forenzen zijn die Leeuwarden-Amsterdam afleggen, werk zoek je meestal dichterbij op, of je gaat er dichterbij wonen.

Voor de verbinding Enkhuizen-Lelystad zou een halfuursdienst met aansluiting op treinen wellicht een oplossing zijn, waar je NS kaartje misschien dan gewoon geldig in is. Misschien een idee om NS zelf die bus te laten rijden
 

26-05-2010 16:32:44
nielske90
nielske90
Quote
ettenrail: 'Al' het volk uit Lwd zal zeker weten niet sneller via de afsluitdijk in de randstad zijn denk ik zo.
Dat begint al bij het instappen. Dat zal te Lwd niet echt lukken vermoed ik...

Laatst bewerkt door nielske90 op 26-05-2010 16:32
 

26-05-2010 16:45:38
klaass16
klaass16
Voordeel is Lw-Hdr word wel korter:P

Nadeel is, het word een dure lijn.

Laatst bewerkt door klaass16 op 26-05-2010 16:45
 

26-05-2010 16:58:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Zow, dit topic is ook niet meer bij te benen, maar ik zal even de boel hier wakker schudden:

Vanuit een betrouwbare bron (gesproken op de dag van de bouw bij het Naviduct in Enkhuizen):

Rond 1960 wou men inderdaad een enkelsporig goederenspoor over de afsluitdijk leggen, dit is toentertijd afgeblazen omdat de vraag naar goederen via het noorden op dat moment volledig ingestort was.
Behalve dat was er toen ook nog geen grote behoefte aan omdat er toen nog voldoende ruimte in de DRGL was om via "de onderkant (Amf/Ut)" te rijden.

Aan het eind van de '90-er jaren is dit idee weer boven water komen drijven omdat het "onderlangs" te druk werd, dit plan is vrij snel van de kaart geveegd om de volgende redenen:
-Spoor zou teveel last hebben van de weersinvloeden
-Het onbekend zou zijn hoe de dijk zou reageren als er een 2000ton zware trein er overheen ging
-Te gevaarlijk (Denk aan ontsporingen, Calamiteiten zoals: Terroristische aanslag (vergeet niet: Nederland is lege kom, gaat de kom kapot dan verzuipen we), Brand, en niet te vergeten: Ontsporingsgevaar door aangespoelde materialen.)

De bedoeling was om het spoor OP de dijk aan te leggen (dus niet naast de rijbaan zoals in 1960 wel het geval was).
Toen deze optie van de kaart was geveegd is er gekeken of er een spoor over de Houtribdijk (Enkhuizen-Lelystad) kon komen. Ook dit plan is groot en deels van de kaart geveegd omdat het niet financieel verantwoordelijk was.
Echter is bij de bouw van het Naviduct er wel rekening mee gehouden, en daarom heeft het betreffende viaduct ook enkele extra, momenteel ongebruikte, onderdoorgangen.

Echter, door de komst van de Hanzelijn is ook de laatst genoemde optie ook definitief voor de komende 20 jaar van de kaart geveegd.

De rede voor de bouw was overigens de uitbreiding van de Haventerminal in Amsterdam, deze is in 1960 van de kaart geveegd, maar in 2000 alsnog gebouwd.
Echter, word de nieuwe terminal vandaag de dag nog steeds matig gebruikt (sterker nog: de eerste 5 jaar heeft deze terminal maarliefst 3!!! schepen verwerkt).

Kortom: voorlopig zullen wij geen enkel spoortje op de Afsluitdijk of de Houtribdijk aantreffen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2010 18:20:30
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Iemand al eens nagedacht wat het nut van zo'n lijn zou zijn?

Dan ben je vanuit Stavoren lekker snel in Enkhuizen

De ruimte die in eerste instantie was gereserveerd op de afsluitdijk was toch voor een snellere verbinding van Groningen/Friesland naar Amsterdam. Een andere zinnige reden kan ik niet bedenken.
 

26-05-2010 18:35:05
AlexNL
AlexNL
Het lijkt mij persoonlijk wel een interessante route voor een verdere ontsluiting richting Duitsland. Vanuit Amsterdam zou je dan richting het noorden rijden, vervolgens over de Afsluitdijk, en dan langs Leeuwarden, Groningen verder richting Hamburg.

Er ligt al redelijk wat spoor, dit zal wel opgewaardeerd moeten worden (dubbelspoor, elektrificatie, verhoging maximumsnelheid, ...) maar als dat er eenmaal is denk ik dat er best een mooie verbinding te maken is.

Door deze spoorlijn aan te leggen, maak je tevens de 'missing link' af op het hogesnelheidskaartje: de HSL-Zuid (eindpunt Amsterdam) sluit op zo'n manier verder aan op Hamburg. Door een baan aan te leggen die (deels) geschikt is voor 200 km/h of hoger kun je de reistijden op een behoorlijke manier terugbrengen wat ongetwijfeld voor een enorme stimulatie zorgt in het noorden van het land, vanwege de snellere verbinding met de Randstad (meer specifiek: Schiphol en Amsterdam).

Watbetreft materieel zou je kunnen denken aan ICE's en Thalys PBKA's, voor de verbinding met Duitsland. Voor het 'binnenverkeer' zou je een overeenstemming tussen NS en Arriva moeten bereiken i.v.m. de Noordelijke Nevenlijnen.
 

26-05-2010 19:05:47
maxime
maxime
200 km/h...stimulatie Noorden van het land...klinkt als Hanzelijn?;)

Ben vandaag trouwens te weten gekomen dat de Afsluitdijk heel nodig verbreed en verhoogd dient te worden. De Dijk is al zo'n 10 jaar niet echt "veilig" meer (kijkend naar wat het water doet), echter verschuift het gereserveerde geld bij het Rijk telkens naar projecten met "meer prioriteit".

Wordt de Afsluitdijk versterkt dan is de kans dat er een spoorlijn komt zeer klein, laat staan een halve HSL. Velen opperen al het argument van de wind, die de betrouwbaarheid niet ten goede gaat komen als de treindienst telkens gestaakt moet worden. Daarnaast zijn de investeringskosten gewoon veel te hoog in verhouding tot de opbrengsten uit te vervoeren reizigers en goederen (vervoersvraag ligt niet hoog over de Afsluitdijk) en is er al een Hanzelijn tussen het Noorden en de noordelijke Randstad in aanleg die een evt. spoorlijn over de Afsluitdijk behoorlijk beconcurreert.
 

26-05-2010 19:16:24
R-ekz
R-ekz
Het is nog uitgewerkt ook, niet mijn idee

http://infrastruct.wordpress.com/2008/07/07/viersporige-spoorlijn-hoorn-enkhuizen/

(...)

Laatst bewerkt door R-ekz op 26-05-2010 19:33
 


26-05-2010 19:20:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Moeilijk hè, lezen, lees gewoon even het verhaaltje van mij door, dan had je allang begrepen dat zoiets never en nooit over een dijk komt, en al helemaal niet over de Afsluitdijk.

Dat verhaal van de HSL kun je al helemaal vergeten: er is simpelweg geen vraag naar. Kijk naar de ICE: die kwam laatst nog in het nieuws omdat deze niet winstgevend was... zegt genoeg dacht ik zo


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2010 19:41:52
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp: Moeilijk hè, lezen,
Moeilijk he om een beetje met wat meer fatsoen en respect te reageren op een ander? En dat hele verhaal van jou staat hier https://www.somda.nl/forum/8605/p271579/Spoor+over+de+Afsluitdijk/ in het kort samengevat.


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2010 19:50:39
maxime
maxime
Quote
R-ekz: Het is nog uitgewerkt ook, niet mijn idee

http://infrastruct.wordpress.com/2008/07/07/viersporige-spoorlijn-hoorn-enkhuizen/

(...)


Het is niet meer dan een voorstel. Daar zijn er meestal tal van, echter als er dan een haalbaarheidsonderzoek gedaan wordt, verdwijnen er veel in de prullenbak.
 

26-05-2010 19:51:39
dlm4yjp
dlm4yjp
@ MDDM: sorry hoor maar als ik wat neerzet wat uit een betrouwbare bron komt en behoorlijk wat uitzoek werk heb voor moeten verrichten en vervolgens de eerst volgende berichten dat meteen negeren dan kun je zoiets verwachten...

Maargoed, ik hou mijn bek wel weer als het niet bevalt...%09%

Bovendien komen mijn verhaal en dat verhaal wat jij verteld NIET overeen, maargoed...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 26-05-2010 19:54


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2010 19:58:36
MDDM
MDDM
Google leverde het volgende verslag op http://www.wegenwiki.nl/A7_(Nederland)#Afsluitdijk


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2010 20:06:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Oftewel: exact hetzelfde wat in mijn verslag staat alleen dan in andere woorden zonder het houtribdijk verhaal...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2010 20:14:07
MDDM
MDDM
Het gaat mij meer om het feit dat je niet op een normale manier, dus met fatsoen en enig respect naar een mede somda gebruiker reageerde. Het overige doet er weinig toe. Wat ik met het linkjes aan wilde geven is dat het helemaal geen vertrouwelijke info is die men jou toe gespeeld heeft zoals je in deze zin doet voorkomen : "Vanuit een betrouwbare bron (gesproken op de dag van de bouw bij het Naviduct in Enkhuizen):" En nu maar weer on topic.


Gr Joop mcn Lls
 

26-05-2010 20:29:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Alsof wikipedia lekker betrouwbaar is...

En respect? Je kan respect krijgen als het andersom ook word toegespeeld: wie de bal kaatst kan hem terug verwachten...

Ik bedoel, die bron was van een persoon waar je echt U tegen spreekt kwa functie, wegens privacyredenen mag ik helaas niet meer vertellen dan dat. Leek mij aardig betrouwbaar, of dacht je er anders over?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-05-2010 20:34:21
R-ekz
R-ekz
Voor de mensen met ''zee''benen, een halfuursdienst Enkhuizen-Stavoren met zo'n vleugelboot, net als tussen Velsen en Amsterdam vaart zou kunnen. Alhoewel het IJsselmeer wel wat ruiger is. Ter vergelijking in het stoomtijdperk 1911:

Amsterdam-Leeuwarden via Enkhuizen : 3,5 uur (sneltrein)
Amsterdam-Leeuwarden via Amersfoort : 4,5 uur (sneltrein)

De trein via Enkhuizen deed er dus een uur korter over. Hou er daarbij rekening mee dat je van Enkhuizen tot Stavoren in een stoomboot over de woeste Zuiderzee zat. Dat moet nu toe wel sneller kunnen met een snelle boot.

Laatst bewerkt door R-ekz op 26-05-2010 20:35
 

26-05-2010 23:36:18
thom
thom
Leuk om te lezen dat er gewoon mensen zijn die redenen gaan verzinnen om een spoorlijn aan te leggen.
Een spoorlijn moet voldoen aan een vraag en als die er niet is, dan valt er niemand te vervoeren, waarom moet je dan een spoorlijn aanleggen?

Het is een forum voor spoorhobïsme en we vinden het allemaal leuk, maar blijf wel realistisch
 

27-05-2010 07:09:42
hansverker
hansverker
O zo!!!
Verder commentaar overbodig.
Laten we de ruimte gebruiken voor zinniger berichten!!!

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-05-2010 07:24, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

27-05-2010 07:32:25
Dre
Dre
Quote
dlm4yjp: (vergeet niet: Nederland is lege kom, gaat de kom kapot dan verzuipen we), Brand, en niet te vergeten: Ontsporingsgevaar door aangespoelde materialen.)

Correctie, jullie verzuipen, hier op zo'n 50 meter boven NAP zal er weinig gebeuren.

Daarnaast is het ontbreken van een kering tussen Waddenzee en IJsselmeer alleen maar 'direct gevaarlijk' voor de gebieden die vóór de aanleg van de Afsluitdijk door het water bedreigd werden (+de Noordoostpolder en de Flevopolders)
 

27-05-2010 08:24:05
manuel25
manuel25
Klopt inderdaad, Langs de zuidwest-friese kustlijn liggen de dijken er nogsteeds. Alleen mensen die aan de verkeerde kant van die dijk wonen zullen verzuipen.  

30-05-2010 22:45:56
willy84
willy84
Je bedoelt dat de Friese dijken van het IJselmeer de Zee aankunnen?  

31-05-2010 01:04:02
maurits
maurits
Wat een topic is dit zeg, een beetje fantaseren over maffe spoorlijnen is leuk, maar hoe serieus sommige mensen het hier nemen is wel erg overdreven. Als er al een snellere spoorverbinding komt vanuit de Randstad naar het noorden (laten we hopen dat een volgend kabinet die visie heeft), dan zal dat de Zuiderzeelijn zijn. Dat is veel rendabeler omdat het de kortste en (zeker met de Flevolink) ook de snelste route vanuit de Randstad naar Groningen is.

De route over de Afsluitdijk is flink verder qua afstand en lastiger aan te leggen. Alleen voor de relatie Amsterdam-Leeuwarden kan dat interessant zijn, maar die relatie kun je ook prima bedienen met een aantakking vanaf de Zuiderzeelijn op de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden bij Heerenveen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

31-05-2010 21:23:01
broek53
broek53
De Zuiderzeelijn is nu een keer of tien politiek afgeserveerd en het ervoor bestemde geld wordt verdeeld over de SAAL-corridor en de drie noordelijke provincies. De ZZL gaat er dus niet meer komen, de komende decennia.  

09-05-2011 10:03:34
Lorenzo
Lorenzo
Hallo, Hoera63,

Aangaande onderzoeken naar Afsluitdijkspoor
het volgende

Gaf ik in 1999-2001 sturing aan een groep BaVAB-Studenten van de NHL betreffende de technische uitvoering van spooraanleg via de Afsluitdijk.
Optie voor spooraanleg:
Aan de IJsselmeerzijde vd dijk, incluis 2 ondertunnelingen te Den Oever en te Cornwerderzand
Materieel: IC-+ v/max 160 km/h, en goederentreinen
Aansluitingen te Harlingen-Haven (500.000 bootreizigers/jaar)
" " op spoor Harlingen- Duitsland via Nweschans-grens
" " Havens Noord Harlingen
De Zeehavenpolitiek door het VenW ministerie gedicteerd in Den Haag ging gepaard met het verlies van de zeehandelsfunctie Harlingen. Deze kan nu het best gecompenseerd worden door
a. Den Helder aanvullend op Harlingen als zeehandelshaven te ontwikkelen naast de off-shore en deels te ontmantelen marine
b. Den Helder via Staatslijn Harlingen op het Europees spoornet aan te sluiten via de Afsluitdijk- spoorlijn
c. Via een werk-met-werk situatie, met verbreding/verhoging vd Afsluitdijk, aanleg NAVI-ducten te Den Oever en Cornwerderzand ook aanleg van dubbel spoor mee te nemen.
Verdergaande onderzoeken spoor relatie Duitsland- Harlingen- Den Helder:
1. Jan Oosterhaven&Ward.E.Romp
"Ec. Effects of a rail link a long the Afsluitdijk"
Groningen/Schagen, maart 2001
2. Engberd Bonenskansker
"Spoor Harlingen-Leeuwarden, internationale treinverbinding of boemeltje tot Leeuwarden?"
Leeuwarden In opdracht van de Kamer v Koophandel BBO- rapportage 2004
Ondergetekende heeft bij de KvK Leeuwarden ook een Werkgroep Spoor Intermodaal opgericht voor het doen van onderzoeken in lijn met CPB en NEA voor een beter gebruik van de Noordwest- Oostelijke omloop van weg- en spoorweg infra, via de Afsluitdijk
 

09-05-2011 18:08:35
phantom
phantom
Wat een paar mensen die een leuke maar niet rendabele spoorlijn zouden willen zien,teweeg kunnen brengen zeg.
Als er nu al geroepen wordt dat de Afsluitdijk niet echt veilig meer genoemd kan worden voor auto's en andere die de weg gebruiken,en dat de dijk eigenlijk moet worden aangepakt om weer echt veilig te zijn.
Dan lijkt me dat zeker tellen voor treinen die gemiddeld iets zwaarder wegen.
Natuurlijk is fantaseren/speculeren over zoiets leuk en soms ook nodig(de beste ideen ontstaan soms door te praten over (in het begin)te vergezochte mogelijkheden.
Maar persoonlijk denk ik dat dit nu hier tever doordramt naar een niveau waar bijna elk gevoel van realiteit,geld en de huidige economische situatie zo in het ijsselmeer wordt gemikt.
En dat is dan weer erg jammer te noemen,zeker als FYRA en andere zaken/bedrijven/consortiums het nu al niet echt dekkend krijgen qua geld/inkomsten op nu bestaande lijnen.
Of moet de overheid/lees de werkende Hollander dan maar nog meer nieuwe soorten belasting gaan betalen om dit soort fata morgana's te maken ??
 

09-05-2011 18:11:28
mren
mren
Quote
phantom (ma 09 mei 2011 18:08:35 https://www.somda.nl/forum/8605/p333890/):
Of moet de overheid/lees de werkende Hollander dan maar nog meer nieuwe soorten belasting gaan betalen om dit soort fata morgana's te maken ??

Naast het feit dat dit een inhoudloos populistische reden is, is infrastructuur zelf niet rendabel te krijgen. Het gaat om de diensten er over.
 

09-05-2011 18:58:30
phantom
phantom
Quote
mren
Naast het feit dat dit een inhoudloos populistische reden is, is infrastructuur zelf niet rendabel te krijgen. Het gaat om de diensten er over.

Tja het hangt er vanaf hoe inhoudloos je t vind als je "meer"belasting moet gaan betalen voor nieuwe(zo goed als nooit kostende dekkende infrastructuur en het restje.
( en als de infra al nooit kosten dekkend is dan worden de uitgevoerde diensten over die infra dat toch automatisch ook niet ? ,of ben ik nou niet bij ?)
Dus betalen wij dat dan toch ook extra als het niet kosten dekkend wordt dmv belastingen ? %03%
Klinkt miss populistisch maar zo is het toch ? ,hoelang moet de werkende man nog dokken voor zaken die een bodemloze put zijn of worden.
Het zogenaamde kwartje van Kok moeten we ook nog steeds terug krijgen,met de huidige rente van dat totale bedrag en looptijd(vanaf de belofte tot nu) kun je nu heel wat leuks doen hoor.
Miss zelfs wel die salarisverhoging krijgen zodat je is echt krijgt wat je verdient %08%
Maar goed,kan zijn dat ik te zwart wit denk en men graag ook een spoorlijn wil laten aanleggen die we gaan betalen en die nooit iets op zal brengen over de afsluitdijk.
T lijkt op andere projecten ook al gelukt te zijn dus waarom niet ook dit nog is %09%

Laatst bewerkt door phantom op 09-05-2011 19:02
 

09-05-2011 19:56:17
mren
mren
Ik betaal ook voor de brandweer, die zolang IK (de hardwerkende veel te veel belastingbetalende burger) geen brand heb, niet nodig heb.

Over meerdere wegen die ik berijd (bijvoorbeeld tussen kantoor en druk stuk snelweg) leveren 'de belastingbetaler' helemaal niets op. Een dijk kost ook alleen maar geld en levert aan direct opbrengsten ook niets op. Maar toch schijnen die dingen wel handig te zijn
 

09-05-2011 20:46:03
dlm4yjp
dlm4yjp
@phantom: hoe kom jij erbij dat die een wilde fantasie is?
Het project heeft een jarenlange studie gehad, dit was één van de vele oplossingen om het vervoer naar het Noorden te verbeteren.
Uit eindelijk is het de Hanzelijn geworden, een van de goedkopere oplossingen dus.
Het allerduurste voorstel wat er ooit is geweest, was het MagLev project (Asd-Lw-Gn-Hamh-Berhbl).
Echter wegens de hoge bouwkosten alsmede het fatale ongeval op de testbaan in Duitsland werd ook daar definitief een streep doorheen gezet.
En zo zijn er meer studies geweest, het begint ergens met grabbelton en uiteindelijk zoek men het beste er uit, zowel economisch verantwoord alsmede praktisch.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-05-2011 22:16:09
kleine_man
kleine_man
Om al het gefantaseer gelijk een plaats te geven. Vanaf het moment dat er gesproken is over de afsluitdijk is er gesproken over een spoorlijn over de dijk zelf.

Met de aanleg is er zelfs rekening gehouden met de toekomstige aanleg van een spoorlijn naast de weg. Landhoofden waren al geplaatst.

Uit mijn hoofd zeg ik dat de plannen voor een spoorlijn in de '60 definitief van tafel geveegd waren en dat de vijgehouden ruimte beschikbaar is gesteld voor de weg die erover loopt.

Of het dagdromen is of niet. Feit is dat onze Randstad redelijk aan zijn grenzen zit. Willen "we" in de toekomst nog verder willen groeien met Nederland, zal er verder gekeken moeten worden. Momenteel is de afstand Randstad - Groningen/Leeuwarden nog relatief lang per trein. De Hanzelijn verkort de reis wel iets, maar kan nog niet tegen de auto op. De zuiderzeelijn en het spoor over de afsluitdijk --> met nadruk op
 

09-05-2011 23:29:15
sjoerd
sjoerd
Ik stel voor dat we ook eens gaan nadenken over krimp. Nu al zijn er in ons land vele regio-s waar scholen moeten fuseren, huizen onverkoopbaar blijken en winkels leegstaan, en uitbreidingsplannen of braakliggende terreinen zelfs nabij binnensteden als Breda niet meer in te vullen zijn. Dit heeft maar ten dele te maken met de zwakke economie. Hoe we omgaan met krimp komt nog in vrijwel geen enkel beleidsstuk voor en gek genoeg bestaan er vrijwel geen gedachten over bij opleidingen, laat staan bij Kamers van Koophandel en projectontwikkelaars.
Als we nog iets aanleggen of bouwen moeten we heel goed bedenken wie er wat aan kunnen hebben en hoe lang.
Uit de tekeningen van het dossier van de Afsluitdijklijn, dat ik bij NS ooit uit een afvalbak gered heb, blijkt dat de intakking aan de westzijde net benoorden Anna Paulowna viel en aan de oostzijde ten oosten van Harlingen. Uiteraard werd gedacht aan dubbelspoor. Behalve de landhoofden bij de sluizen in de Afsluitdijk is ook de ingraving gemaakt in het voormalige eiland Wieringen bij Den Oever. Daarna werd gericht op Van Ewijcksluis en Anna Paulowna. Hier ligt nu de N99. Het werk is niet afgemaakt.
 

09-05-2011 23:56:46
alle46
alle46
Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken. De randstad barst redelijk uit z'n voegen lijkt mij. Er kan wel wat naar het oosten des lands verplaatst worden. Plek zat. Oké, de overheid zal dit nooit meer stimuleren.
De Zuiderzeelijn was ook niet bedoeld om krimp tegen te gaan.
 

10-05-2011 00:01:31
alle46
alle46
Quote
phantom (ma 09 mei 2011 18:08:35 https://www.somda.nl/forum/8605/p333890/):
Als er nu al geroepen wordt dat de Afsluitdijk niet echt veilig meer genoemd kan worden voor auto's en andere die de weg gebruiken,en dat de dijk eigenlijk moet worden aangepakt om weer echt veilig te zijn.
Dan lijkt me dat zeker tellen voor treinen die gemiddeld iets zwaarder wegen.


Een kleine correctie lijkt mij hier wel op zijn plaats!
De veiligheid heeft niets te maken met het draagvermogen van de Afsluitdijk. Als deze geen treinen kan dragen was de dijk al binnen 10 jaar als een plumpudding in elkaar gezakt.
De veiligheid heeft alleen te maken met Deltahoogte in relatie tot een te verwachte stijging van de zeespiegel. Zo eenvoudig is het.
 

10-05-2011 00:01:38
aaron
aaron
Het aardige van infrastructuur is nu juist dat deze groei kan veroorzaken/stimuleren. Maar goed, daarbij kun je je afvragen of dit in moreel opzicht altijd wenselijk is... Maar dat is een vraag die, denk ik, niet op deze plek bediscussieerd behoort te worden.  

10-05-2011 00:04:13
Hoera63
Hoera63
Jongens, niet ruziën onder het vechten. Dit is exact waar ik een tijd geleden om vroeg: onderzoeksresultaten. Dit zijn dus onderzochte vormen.

Is hier nog uitgekomen dat een van de vormen mogelijk rendabel zou kunnen wezen (wat ik overigens niet denk)?
 

10-05-2011 00:05:45
mren
mren
Quote
alle46 (ma 09 mei 2011 23:56:46 https://www.somda.nl/forum/8605/p334001/): Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken.

Nee want infra wordt aangelegd met een verwachte levensduur van 60-100 jaar en woonwijken staan er meestal ook minstens 50 jaar.

In Zuid-Limburg (Voerstreek) en Groningen is krimp zeker al actueel en daar moet je nu al met de bouw van vanalles rekening mee gaan houden om de zaak leefbaar te houden.
 

10-05-2011 00:06:54
mren
mren
Quote
Hoera63 (di 10 mei 2011 00:04:13 https://www.somda.nl/forum/8605/p334005/):
Is hier nog uitgekomen dat een van de vormen mogelijk rendabel zou kunnen wezen (wat ik overigens niet denk)?

Moet je eerst rendabel definiëren.

Qua directe opbrengsten verdient geen enkel stuk infra zich terug.
 

10-05-2011 00:18:01
Hoera63
Hoera63
Quote
Qua directe opbrengsten verdient geen enkel stuk infra zich terug.

Daar moet ik je ongelijk in geven: De SNCF heeft de LGV Sud helemaal zelf gefinancierd en deze in ongeveer 10 jaar helemaal terugverdiend.

Interessant artikel: http://www1.fee.uva.nl/toe/content/people/content/romp/downloads/Afsluitdijk.pdf

Hierin wordt dus de conclusie getrokken dat de Hanzelijn de beste oplossing is. Deze wordt nu gebouwd!
 

10-05-2011 00:43:32
mren
mren
Quote
Hoera63 (di 10 mei 2011 00:18:01 https://www.somda.nl/forum/8605/p334008/):
Quote
Qua directe opbrengsten verdient geen enkel stuk infra zich terug.

Daar moet ik je ongelijk in geven: De SNCF heeft de LGV Sud helemaal zelf gefinancierd en deze in ongeveer 10 jaar helemaal terugverdiend.


Heb je daar ook onderbouwing voor?
Volgens wiki heeft de LGV Sud 3,5 miljard gekost. Wil je dat in 10 jaar terugverdienen, moet je een miljoen euro per dag (!) ophalen puur als dekking van de infrakosten, personeel voor het rijden van de trein moet er nog bij.

Van de andere kant, met 20 treinen per dag per richting met een prijs van 80 euro enkele reis zou je dat met zo'n 300 reizigers per trein inderdaad richting dat miljoen moeten komen.

Laatst bewerkt door mren op 10-05-2011 00:50
 

10-05-2011 04:10:50
dennistd
dennistd
Je vergeet alleen even dat je van die opbrengst niet alleen de infrastructuur moet betalen, maar ook de treinstellen, het personeel, enz..  

10-05-2011 10:56:46
oudeaap
oudeaap
Quote
mren (di 10 mei 2011 00:05:45 https://www.somda.nl/forum/8605/p334006/):
Quote
alle46 (ma 09 mei 2011 23:56:46 https://www.somda.nl/forum/8605/p334001/): Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken.

Nee want infra wordt aangelegd met een verwachte levensduur van 60-100 jaar en woonwijken staan er meestal ook minstens 50 jaar.

In Zuid-Limburg (Voerstreek) en Groningen is krimp zeker al actueel en daar moet je nu al met de bouw van vanalles rekening mee gaan houden om de zaak leefbaar te houden.


Er inderdaad zeer rekening gehouden worden met bevolkingskrimp, ook in Noord Holland Noord.Enkel de Randstad zal niet direct te maken krijgen met krimp. Daarnaast wil het niet zeggen dat wanneer er minder mensen wonen, er een kleinere mobiliteitsvraag is.
Dat je krimp etc niet in beleidsnotas terugvindt, heft voor een groot deel te maken dat het politiek gevoelig ligt (wie wil nou krimp), klikt als stagnatie, en dat wil niemand. Kan in de praktijk natuurlijk genuanceerder zijn;)
 

10-05-2011 16:09:22
6414
6414
Zonder me al te veel in de materie te willen verdiepen, kwam dit toch in me op naar aanleiding van de verwachte bevolkingskrimp: hoe zit die krimp in elkaar? Het aantal ouderen neemt toe, waardoor het aantal werkenden theoretisch gezien ook kleiner wordt in verhouding tot de rest van de bevolking. Maar neemt het aantal werkenden wel af, of krimpt vooral de groep ouderen de komende tijd? Werkenden (of de beroepsbevolking, als dat een beter begrip is) zal veel meer van de trein gebruik maken als de groep gepensioneerden. Door de lage grondprijzen in het noorden, bestaat er een kans dat veel bedrijven hier hun zetel zullen krijgen - en daarmee nieuwe werkenden aan zullen trekken. Dan kan het bevolkingsaantal in het noorden wel teruglopen, maar kan het aantal 'arbeiders' daar juist groeien. Met andere woorden: is het verantwoord om krimp mee te wegen bij de afweging van het aanleggen van een spoorlijn of niet aanleggen van een spoorlijn?  

10-05-2011 16:28:00
mren
mren
Krimp in bevolkingsaantallen in Oost-Groningen in Zuid-Limburg komt momenteel vooral door het wegtrekken van jongeren. Die komen minder vaak terug (bijvoorbeeld na studie in andere stad) dan anderen, dus stichten elders een gezin.
In het algemeen krijgen mensen veel minder kinderen dan 60 jaar terug (vooral in het katholieke zuiden), waardoor je nu veel 55-65-jarigen hebt, die er over een jaar of 30 niet meer zullen zijn. Ook dat zorgt voor krimp. Tevens kent Nederland een emigratieoverschot; oftewel meer mensen vertrekken uit Nederland dan dat er binnen komen.
Ganzedijk (Gr) is het bekende verhaal: dat dorp zou gewoon opgeheven worden.

(Voorziene) krimp en wijzigende bevolkingssamenstelling leidt tot een ander voorzieningenniveau waar zeker het spoor ook mee te maken zal krijgen. Omdat met investeringsbeslissingen over infra minstens 50 jaar in de toekomst wordt gekeken, zal dat dus ook meegenomen worden.
 

10-05-2011 17:31:39
phantom
phantom
Quote
alle46 (di 10 mei 2011 00:01:31 https://www.somda.nl/forum/8605/p334003/):
Quote
phantom (ma 09 mei 2011 18:08:35 https://www.somda.nl/forum/8605/p333890/):
Als er nu al geroepen wordt dat de Afsluitdijk niet echt veilig meer genoemd kan worden voor auto's en andere die de weg gebruiken,en dat de dijk eigenlijk moet worden aangepakt om weer echt veilig te zijn.
Dan lijkt me dat zeker tellen voor treinen die gemiddeld iets zwaarder wegen.


Een kleine correctie lijkt mij hier wel op zijn plaats!
De veiligheid heeft niets te maken met het draagvermogen van de Afsluitdijk. Als deze geen treinen kan dragen was de dijk al binnen 10 jaar als een plumpudding in elkaar gezakt.
De veiligheid heeft alleen te maken met Deltahoogte in relatie tot een te verwachte stijging van de zeespiegel. Zo eenvoudig is het.

Ik was dan ook niet degene die riep dat de Dijk nodig aangepakt moet worden ivm verzakking e.d. ,daarvoor moet je bij Maxime zijn.
 

10-05-2011 17:39:39
Pim530
Pim530
Quote
kleine_man (ma 09 mei 2011 22:16:09 https://www.somda.nl/forum/8605/p333978/): Om al het gefantaseer gelijk een plaats te geven. Vanaf het moment dat er gesproken is over de afsluitdijk is er gesproken over een spoorlijn over de dijk zelf.

Met de aanleg is er zelfs rekening gehouden met de toekomstige aanleg van een spoorlijn naast de weg. Landhoofden waren al geplaatst.

Uit mijn hoofd zeg ik dat de plannen voor een spoorlijn in de '60 definitief van tafel geveegd waren en dat de vijgehouden ruimte beschikbaar is gesteld voor de weg die erover loopt.

Of het dagdromen is of niet. Feit is dat onze Randstad redelijk aan zijn grenzen zit. Willen "we" in de toekomst nog verder willen groeien met Nederland, zal er verder gekeken moeten worden. Momenteel is de afstand Randstad - Groningen/Leeuwarden nog relatief lang per trein. De Hanzelijn verkort de reis wel iets, maar kan nog niet tegen de auto op. De zuiderzeelijn en het spoor over de afsluitdijk --> met nadruk op


Hanzelijn kan niet op tegen de auto? Redelijk knap als je in twee uur met je wagentje van Gn naar Shl rijdt...

Laatst bewerkt door Pim530 op 10-05-2011 17:40
 

10-05-2011 17:41:09
jorgo
jorgo
Quote
mren (di 10 mei 2011 00:05:45 https://www.somda.nl/forum/8605/p334006/):
Quote
alle46 (ma 09 mei 2011 23:56:46 https://www.somda.nl/forum/8605/p334001/): Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken.

Nee want infra wordt aangelegd met een verwachte levensduur van 60-100 jaar en woonwijken staan er meestal ook minstens 50 jaar.

In Zuid-Limburg (Voerstreek) en Groningen is krimp zeker al actueel en daar moet je nu al met de bouw van vanalles rekening mee gaan houden om de zaak leefbaar te houden.


Even ter correctie: de Voerstreek ligt in België. De grootste krimp in Limburg vinden we met name in het zuiden en dan in de regio Parkstad (oa Brunssum/Kerkrade/Landgraaf/Heerlen) en diverse Mergellandgemeenten (mn. Vaals) in het bijzonder.

Ter geruststelling wordt er terdege met dit verschijnsel rekening gehouden. Ik ben werkzaam in een non-profit adviesorganisatie van overheden, en krimp staat bij de betrokken overheden inmiddels bijna dagelijks op de agenda.

Wat betreft openbaar vervoer wordt er wel getracht innovatie aan te wenden om het platteland bereikbaar en aantrekkelijk te houden, cq om mensen te kunnen brengen naar de voorzieningen die ze in hun eigen dorp niet meer vinden.

In Limburg wordt dan niet zozeer de lange afstand (vgl. een afsluitdijk) onder de aandacht gesteld (wat overigens antieke reistijd tot de Randstad tot gevolg heeft) maar vooral, en dat is zeker zo belangrijk, lokale en Euregionale lightrail.
 

10-05-2011 17:45:05
jorgo
jorgo
Quote
mren (di 10 mei 2011 16:28:00 https://www.somda.nl/forum/8605/p334125/): Krimp in bevolkingsaantallen in Oost-Groningen in Zuid-Limburg komt momenteel vooral door het wegtrekken van jongeren. Die komen minder vaak terug (bijvoorbeeld na studie in andere stad) dan anderen, dus stichten elders een gezin.
In het algemeen krijgen mensen veel minder kinderen dan 60 jaar terug (vooral in het katholieke zuiden), waardoor je nu veel 55-65-jarigen hebt, die er over een jaar of 30 niet meer zullen zijn. Ook dat zorgt voor krimp.


Negatieve migratie is zelfs een kleiner verschijnsel dan een laag geboortecijfer in de context van krimp.
 

10-05-2011 18:19:45
maxime
maxime
Quote
Ik was dan ook niet degene die riep dat de Dijk nodig aangepakt moet worden ivm verzakking e.d. ,daarvoor moet je bij Maxime zijn.
Helaas phantom. Lees nog eens goed wat ik schreef.;) Niets over verzakking..alleen dat de Dijk niet zou voldoen aan de eisen wanneer de zeespiegel blijft stijgen. Dat gaat over waterhoogte en niet over draagvermogen van infra.
 

10-05-2011 18:51:52
oudeaap
oudeaap
Verder, nog even inhakend op een prognose over gebruik van infra, de toekomst is lastig te voorspellen. Veel factoren hebben invloed, zoals de digitalisatie (thuiswerken, telezorg etc). Door snelle virtuele netwerken worden afstanden in kilometers minder belangrijk. De rol van zulke dingen is niet exact te bepalen.  

10-05-2011 19:04:39
timtrein
timtrein
Ha, krimp in relatie tot voorzieningen, m'n afstudeerscriptie!
De krimp is de afgelopen jaren begonnen, inderdaad als eerste in de Parkstad Limburg en in Oost-Groningen en Delfzijl. De komende decennia zet het door naar het halve land (het grootste gedeelte, behalve de meeste grote steden). Verhoudingsgewijs groeit de groep ouderen t.o.v. de beroepsbevolking zeer sterk. De bevolkingsomvang is omstreeks 2038 op z'n grootst, en rond dat jaartal is ook de vergrijzing het grootst.
"Het aantal ouderen bedraagt dan zo'n 25% van de bevolking, tegenover 14% anno 2007. Tegelijkertijd vindt een afname van de beroepsbevolking plaats en een lichte afname van het aantal jongeren"
Voeg daarbij nog maatschappelijke veranderingen als de trek van jongeren én ouderen naar de steden, en je ziet in het landelijk gebied forse wijzigingen ontstaan, ook op het gebied van OV heeft dat een flinke betekenis.
 

10-05-2011 19:14:10
oudeaap
oudeaap
Voor welke opleiding als ik vragen mag? Erg interessant namelijk!  

10-05-2011 21:10:49
Lorenzo
Lorenzo
Quote
Pim530 (di 10 mei 2011 17:39:39 https://www.somda.nl/forum/8605/p334144/): Hanzelijn kan niet op tegen de auto? Redelijk knap als je in twee uur met je wagentje van Gn naar Shl rijdt...


Met de auto via Zwolle AF Gng naar Schhl is inderdaad geen optie t/o de trein
dat verlies je (File's rond Zwolle en richting Amersfoort-Schiphol)

Wat Pim bedoeld, is met de auto Af Gng via de A7, de Afsluitdijk naar Asd-Schhl
via die route win je het altijd, van de Q-liner via Alkmaar-Schiphol

Het Afsluitdijk-spoor levert OOK Groningen een tijdswinst van 20 minuten op,
AF Lwd zelfs meer dan een uur, AF Sneek/Harlingen meer dan 1,5 uur
Andere relevantie vh Afsluitdijk-spoor is het verlies van zeehandelsfunctie Harlingen vanaf 4000 tons beladingen, over te hevelen naar Den Helder
waar net als in Beverwijk/Velzen tot 16.000 ton beladen kan worden
Belangrijk voor 80% van de Nederlandse landbouw-teelgebieden in Groningen, Friesland NOP en Kop-Noord-Holland. De overige 20% hiervan: In Zeeland via Vlissingen.....
In deze discussie mis ik het belang van binnenlands railgoederenvv AF Regio's Noord/Noord-Oost naar/via de Wadden zeehavens Eemsmond, Harlingen en Den helder.

Laatst bewerkt door spiketrain op 10-05-2011 21:18, reden: Quoot aangepast.
 

10-05-2011 22:18:49
thom
thom
Quote
Pim530 (di 10 mei 2011 17:39:39 https://www.somda.nl/forum/8605/p334144/):
Hanzelijn kan niet op tegen de auto? Redelijk knap als je in twee uur met je wagentje van Gn naar Shl rijdt...

Volgens ANWB.nl is de afstond zonder vertraging onderweg precies 1:56
En da's via Heerenveen en Lelystad via de A6.

Die opgegeven tijd is dan natuurlijk als je je correct aan de snelheid houdt, dus kan zéker korter %08%

Laatst bewerkt door thom op 10-05-2011 22:20