17-05-2010 07:46:22
gizmo
gizmo
Zaterdag 22 mei 2010: Duitse stoomtrein naar Amsterdam

Münster, Nottuln-Appelhülsen, Dülmen, Recklinghausen, Wanne-Eickel, Gelsenkirchen, Essen-Altenessen, Amsterdam. In Duitsland achter loc 41 360, vanaf Emmerich loc 01 1075. Aankomst Amsterdam ca. 12:00, vertrek ca. 19:00. Meer informatie.
 

17-05-2010 09:47:26
AlbertP
AlbertP
De SSN zelf vermeldt niets op hun site, blijkbaar is het geen SSN rit maar zijn zij gewoon ingehuurd om de trein te trekken, omdat de 41 360 geen ATB heeft.  

17-05-2010 10:49:10
TheKnitter
TheKnitter
Even een toelichting: SSN is gehuurd door Westfalendampf om in Nederland de tractie te verzorgen, samen met de 41 360.
De 41 360 blijft aangehaakt, en de 01 1075 komt voorop.
Dit levert in het Nederlandse gebied 2 locomotieven op.
De 41 360 heeft toestemming (en dus ATB (?)) om in het Nederlandse gebied te rijden, omdat hij in 2004, 2006 en 2009 nog in Nederland is geweest, aldus de website van Nico Spilt.

De planning is om 6,5 uur in Asd te blijven, maar verwacht word dat de locs plaats moeten maken voor overige treinen, en dus aan de kant gezet gaan worden.

Meer informatie is hier te vinden:
http://www.westfalendampf.de/index.php?page=6&zid=16

Laatst bewerkt door TheKnitter op 17-05-2010 10:49
 

17-05-2010 10:58:06
Apda
Apda
Op de Duitse website staat dat de 41 360 niet naar Nederland komt en dat de 01 1075 de trein hier alleen trekt. Reden: de 41 360 heeft geen ATB.  


17-05-2010 11:03:52
TheKnitter
TheKnitter
Oja, je hebt gelijk. Op de Engels talige pagina stond werkelijk dat er met 2 locomotieven in Nederland gereden zou worden, maar even de Duits talige pagina bekeken, welke aangeeft dat de 41 360 inderdaad Nederland niet in mag, maar eerst wel gepland was.  

17-05-2010 12:23:21
jbt
jbt
Quote
TheKnitter: De 41 360 heeft toestemming (en dus ATB (?)) om in het Nederlandse gebied te rijden, omdat hij in 2004, 2006 en 2009 nog in Nederland is geweest, aldus de website van Nico Spilt.


De 41 360 heeft geen ATB. In 2004 en 2006 was de regelgeving omtrent het rijden met ATB en stoomlocs nog niet zo streng als nu. In 2009 reed de loc naar de VSM achter een VSM-stoomloc.
 

17-05-2010 14:30:44
kiekkiek
kiekkiek
Voor zover ik weet is aan de regelgeving sinds die tijd niets veranderd! Alleen weigert IVW ontheffingen te verlenen, terwijl die mogelijkheid wel aanwezig is!

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-05-2010 15:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

17-05-2010 14:38:06
dennistd
dennistd
Wat heeft het als tweede loc meerijden te maken met ATB als ik vragen mag? Ik dacht dat het alleen van belang was dat de eerste loc de juiste beveiliging heeft.  

17-05-2010 14:46:05
Apda
Apda
Bij het driehoeken in Amsterdam zou de tweede loc ook even voorop komen te rijden, en dat wordt niet toegestaan. Aldus de Duitse website.  

17-05-2010 15:54:17
V200
V200
In de Hrp heb je volgens mij geen ATB en dus zou je daar zonder problemen kunnen driehoeken. Tenzij dat zelfs niet mag, maar dan vraag ik mij af, waar zijn we nu helemaal mee bezig?  

17-05-2010 19:44:06
timtrein
timtrein
Met mierenneuken op regels...
Maar ook als de loc als 2e loc zal rijden moet je speciaal een VGB aanvragen, kan me voorstellen dat dat de moeite niet loont. En stookolie is ook niet gratis...
 

17-05-2010 20:02:57
94-1640
94-1640
En als je nu eens een derde loc toevoegt tijdens het driehoeken in Amsterdam? Dan loopt de 41 steeds in het midden. Er staan altijd wel wat locs in de havens. Maar dat is waarschijnlijk niet gratis te regelen.  

17-05-2010 20:22:30
broek53
broek53
Gaan we nu een hele toer maken met als basis de geheel eigen veronderstelling dat het driehoeken in de Westhaven niet zou mogen? Eerst en vooral: in gebieden zonder ATB in de baan is ATB in het materieel niet nodig. Anders zouden de 700-en van NedTrain ook geen meter meer rijden, bijvoorbeeld.
Kortom: dat is de reden dus in ieder geval niet.
 

17-05-2010 22:41:33
Apda
Apda
Dit is wat onze Duitse vrienden er op hun website over zeggen:
Leider dürfen wir nicht - wie ursprünglich geplant - mit beiden Dampfloks bis nach Amsterdam fahren. Der Grund: Der 41 fehlt ein niederländisches Sicherungssystem (ATB). Da die 41 während der Drehfahrt im Raum Amsterdam auch zeitweise das "führende Triebfahrzeug" wäre, wurde unser ansinnen abgelehnt.
(Helaas mogen we niet - zoals oorspronkelijk gepland - met beide stoomlocs naar Amsterdam rijden. De reden: De 41 heeft geen Nederlands beveiligingssysteem (ATB). Omdat de 41 tijdens het driehoeken in de omgeving van Amsterdam ook tijdelijk het voorste tractievoertuig zou zijn, werd ons verzoek afgewezen.)
 

17-05-2010 23:04:01
Rolffiej19
Rolffiej19
Amsterdam Zaanstraat is ook nog een mogelijkheid en zoals al gezegt werd dan zou de 700 van nedtrain ook geen meter meer over de vrije baan mogen rijden  

17-05-2010 23:56:21
broek53
broek53
Quote
Apda: Dit is wat onze Duitse vrienden er op hun website over zeggen:
Leider dürfen wir nicht - wie ursprünglich geplant - mit beiden Dampfloks bis nach Amsterdam fahren. Der Grund: Der 41 fehlt ein niederländisches Sicherungssystem (ATB). Da die 41 während der Drehfahrt im Raum Amsterdam auch zeitweise das "führende Triebfahrzeug" wäre, wurde unser ansinnen abgelehnt.
(Helaas mogen we niet - zoals oorspronkelijk gepland - met beide stoomlocs naar Amsterdam rijden. De reden: De 41 heeft geen Nederlands beveiligingssysteem (ATB). Omdat de 41 tijdens het driehoeken in de omgeving van Amsterdam ook tijdelijk het voorste tractievoertuig zou zijn, werd ons verzoek afgewezen.)
Tsja, dat zal er wel over gaan dat men moet driehoeken via de vrije baan en niet IN de Houtrakpolder (denk ik dus). Het blijft overigens raar, want je kunt op allerlei manieren driehoeken met het omrijden van de trekkende loc, en zo aan deze (overigens kennelijk ad absurdam doorgevoerde) regeltjes voldoen; bijvoorbeeld via Zaandam en de Westhaven.
 

19-05-2010 06:37:16
nicospilt
nicospilt
Quote
gizmo: Zaterdag 22 mei 2010: Duitse stoomtrein naar Amsterdam
Münster, Nottuln-Appelhülsen, Dülmen, Recklinghausen, Wanne-Eickel, Gelsenkirchen, Essen-Altenessen, Amsterdam. In Duitsland achter loc 41 360, vanaf Emmerich loc 01 1075. Aankomst Amsterdam ca. 12:00, vertrek ca. 19:00. Meer informatie.
Gekopieerd van mijn site. Daar is niets mis mee (bij mij mág alles maar móét niets), maar kopieer dan ook de link die achter "Meer informatie" staat. Dat had weer een halve pagina discussie gescheeld.
 

19-05-2010 15:10:24
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Rolffiej19: Amsterdam Zaanstraat is ook nog een mogelijkheid en zoals al gezegt werd dan zou de 700 van nedtrain ook geen meter meer over de vrije baan mogen rijden


Even een zijsprong. Materieel dat niet sneller kan rijden dan 40 km/u heeft geen ATB nodig! Met een 700 kun je dus het hele land rond, mits er GSM-r op zit.
 

19-05-2010 19:52:14
Rolffiej19
Rolffiej19
700 kan wel degelijk harder dan 40 het is alleen niet toegestaan om dat te doen , heeft ook een speciale ontheffing voor bepaalde stukken spoor waar die loks mogen rijden Zoals: Aswpl-Asd-Wgm , Aswpl-Hlm mag niet zelfstandig%05%  

19-05-2010 23:01:06
timtrein
timtrein
Met 40 km/u kom je op de meeste baanvakken ook niet normaal tussen de gewone drgl door, dat is meestal al een vrij stevige beperking...  

21-05-2010 15:05:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Weet iemand of de loc spoortje 502 (onderdoorgang sporen Ass-Hmta) gaat gebruiken? Ik heb namelijk het idee, mede dankzij door de bouw van de 2e Coen, dit een mooie plek kan worden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-05-2010 16:03:03
train85
train85
Ja die gaat gebruikt worden voor de rit Awhv-Zd.  

24-05-2010 18:42:11
neushorn
neushorn
doorkomst van de trein in Oosterbeek http://www.youtube.com/watch?v=2ye4UmP7qOo  

24-05-2010 19:09:03
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Rolffiej19: 700 kan wel degelijk harder dan 40 het is alleen niet toegestaan om dat te doen , heeft ook een speciale ontheffing voor bepaalde stukken spoor waar die loks mogen rijden Zoals: Aswpl-Asd-Wgm , Aswpl-Hlm mag niet zelfstandig%05%


Onzin. Een 700 kan 40 km/u en weinig sneller. Slepen mag met 80 km/u, mits de bak wordt ontkoppeld. En die ontheffing. Waar is die voor nodig?. Een 700 mag gewoon in beveiligd gebied rijden, dus detectie OK. ATB is zinloos, want ding kan niet sneller dan 40 km/u en of GSM-r erop zit weet ik niet. Ik rij al een paar jaar niet meer met de 700.
 

24-05-2010 19:16:20
gertjan
gertjan
Geen GSM-R in d bediende cabine ... Vorig jaar vaak genoeg een los 06-nummer of 08-nummer van de mcn gehad.
Dus mobiele GSM-R unit of GSM-R noodtelefoon mee de trein op, en ook dat probleem is gedekt.
 

24-05-2010 21:14:18
TheKnitter
TheKnitter
Had deze trein rijtuigen van EuroExpress Treincharter (EETC) aan de haak?
Als ik dat filmpje zie, lijkt het wel zo
 

24-05-2010 23:51:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
kiekkiek:
Quote
Rolffiej19: 700 kan wel degelijk harder dan 40 het is alleen niet toegestaan om dat te doen , heeft ook een speciale ontheffing voor bepaalde stukken spoor waar die loks mogen rijden Zoals: Aswpl-Asd-Wgm , Aswpl-Hlm mag niet zelfstandig%05%


Onzin. Een 700 kan 40 km/u en weinig sneller. Slepen mag met 80 km/u, mits de bak wordt ontkoppeld. En die ontheffing. Waar is die voor nodig?. Een 700 mag gewoon in beveiligd gebied rijden, dus detectie OK. ATB is zinloos, want ding kan niet sneller dan 40 km/u en of GSM-r erop zit weet ik niet. Ik rij al een paar jaar niet meer met de 700.


Heb er de Afgelopen 2jaar mee gereden en ATBvv erop bouwen zou geen overbodige luxe zijn vind ik als je op Asd onder de 40 door de rooie rijd kan je een behoorlijke ravage aanrichten , en een 700 mag dus echt niet overal zelfstandig rijden regels zijn de laatste jaren behoorlijk aangescherpt voor die lokjes namelijk

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 24-05-2010 23:51
 

25-05-2010 11:54:25
timtrein
timtrein
Het wordt off-topic, maar ter afronding: de "Schnellgang" is bij de Nedtrain 700 geblokkeerd, normaliter kan zo'n loc 70 km/u.
Met ATB-e + vv en de Schnellgang zou je er trouwens uiterst bruikbare universele afsleep/rangeerlocs van kunnen maken maar dat terzijde!