Belgische I6/I10 stammen in Benelux
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-03-2010 01:53:27
TheKnitter
TheKnitter
Hoi,

Nu er I6/I10 stammen in de Benelux zitten, en ik altijd van die ICRm prio stammen tegenkom, als ik ermee moet reizen, hier even me vraag.

In welke treinen rijden de I6/I10 stammen vanuit Asd richting Shl/Rtd etc?
Aanstaande zaterdag doe ik een reisje, en probeer dan de Benelux van Shl tot Rtd te kunnen nemen, en dan (indien mogelijk) de I6/I10 stam.

Aan de nummers heb ik al genoeg, maar meer uitleg / informatie is altijd welkom.

Alvast bedankt!
 

07-03-2010 07:46:28
treinfan
treinfan
tip: kijk eens in de spots van de 9200  

07-03-2010 08:20:05
vrijgezel
vrijgezel
Van "rijtuig-stammen" kan je niet echt spreken; het is een bont bij elkaar samengestelde rijtuigcompositie waarbij zelfs de 1e klas op willigekeurige plekken in de trein kan zitten.

Bij de vorige dienstregeling [2009] was het nog samengesteld (gezien richting Brussel): lok + 4 B (I 10, al dan niet geklimatiseerd) + 1 Bd (I 6) + 2 A (I 10). Nu is het een mengeling van I 6 en I 10 en zowel 1e klas als 2e klas. De Bd heb ik sinds dienstregeling 2010 niet meer gezien.

Meestal zie ik de composities met I 6 en I 10 in de treinen (ma - za) 9264 en 9268.
Ik denk dat je hiermee de rest wel kunt uitrekenen met in het achterhoofd dat er "kort" wordt gekeerd in de Wgm en lang in Brussel.
 

07-03-2010 10:51:43
2296
2296
Zie hier: is al een keer gegeven waar ze in moeten zitten.

Op ma-vr in de volgende omlopen, dus ook morgen weer:
Omloop 1: 9201 - 9232 - 9237 - 9264
Omloop 2: 9205 - 9236 - 9241 - 9268

Komt uit https://www.somda.nl/forum/8182/Opvallende+dingen+24+februari/

Laatst bewerkt door 2296 op 07-03-2010 10:52
 


07-03-2010 11:03:27
TheKnitter
TheKnitter
Dank voor de reacties, maar dan rest me nog een vraag hierover:
De omlopen op ma-vr, rijden ze dezelfde op zaterdag?
Of is dat weer een andere omloop?
 

07-03-2010 11:51:52
Terminus
Terminus
Vorig weekend zaten de Belgische stammen in:

9205 - 9236 - 9241 - 9268
9209 - 9240 - 9245 - 9272

Opvallend: regelmatig verminderde samenstelling: 5 of 6 rijtuig, ook enkele malen zonder eerste klasse
 

07-03-2010 19:35:51
keesje
keesje
Dan moet de NMBS eens wat 1e klas rijtuigen uit de 11x serie Liers-Luxemburg gaan halen, want daar rijden vaak teveel 1e klas rijtuigen mee die dan ook deels gedeklasseerd zijn.  

25-05-2010 22:38:41
Pim530
Pim530
Even als Leek qua Belgische kennis: een I10 is zo'n 'modern' rijtuig en een I6 zo'n stokoude met van die oude coupétjes met zeer ouderwetse bruine stoelen, om het maar even subtiel te verwoorden?  

25-05-2010 23:30:54
cuneo56
cuneo56
Ja zo ongever.
I6 is ook wel bekend als Eurofima.
Van dit als standaard gedachte rijtuig hebben toendertijd ook meerdere andere landen het zelfde type besteld.
Een aantal echter alleen de 1e klas uitvoering( DB, SNCF en SBB b.v.)
I 10 is dan een puur Belgisch product met midden gang i.p.v. de zijgang van I6 en ook kunnen de raampjes(een stukje) open.
Maar het leeftijd verschil is niet zo groot als je met "stok oud" en "modern"suggereert hoor.
Ciao
 

27-05-2010 09:53:05
mdeen
mdeen
I10 wil ik niet direkt als modern bestempelen (ondertussen alweer ruim 20 jaar oud). De moderne rijtuigen van de NMBS zijn I11 (o.a. in de Maastricht-Brussel-Express te bewonderen).  

30-05-2010 22:22:19
Pim530
Pim530
ze zijn gemoderniseerd Maar die I6 jes passen echt niet meer in deze tijd  

26-06-2010 21:44:36
Terminus
Terminus
Iemand een idee welke treinen Amsterdam-Brussel momenteen in het weekend met Belgische rijtuigen worden verzekerd?

Btw: de meeste I6-rijtuigen zijn ook gemoderniseerd. Zeker de meeste eerste klasse rijtuigen zijn nog altijd van een zeer goed reizigerscomfort voorzien.
 

26-06-2010 22:03:33
thieskes
thieskes
volgens RailMagazine (275, juni 2010) zijn dit de huidge omlopen: (in theorie maar 1 compositie)
ma-vr: 9201, 9232, 9237, 9264
za,zo: 9205, 9236, 9241, 9268

garantie tot aan de deurklink

Laatst bewerkt door thieskes op 26-06-2010 22:06
 

26-06-2010 22:52:05
TheKnitter
TheKnitter
Als mijn bevindingen kloppen rijden er ook nogal eens twee I6/I10 stammetjes rond.  

27-06-2010 10:18:33
maxime
maxime
Klopt, was eergisteren, vrijdag 25 juni, (geloof ik) nog het geval.

Laatst bewerkt door maxime op 27-06-2010 10:19
 

27-06-2010 12:59:56
broek53
broek53
Voorlopig blijven er heus twee stammen NMBS-rijtuigen in de Benelux.  

28-06-2010 07:47:41
Pim530
Pim530
9257 rijdt die andere stam in, als dat niet omgewisseld is door de defecte stam zaterdag.  

28-06-2010 17:23:46
sander14
sander14
Gisteren (zondag) reed er in de omloop van IC 9245 de stam met I6/I10 rijtuigen.  

24-10-2010 19:23:06
Terminus
Terminus
Binnenkort geen Belgische rijtuigen meer in de Benelux? Dit zegt alvast de Wikipediapagina van de Beneluxtrein:

"Omdat NS Hispeed 2 stammen met PRIO's inhield voor de Fyra, moest een alternatief gezocht worden. Hiervoor zijn 2 stammen gevormd uit I6- en I10-rijtuigen van de NMBS. De rijtuigen van de NMBS worden echter ingezet tot 1 december 2010. Vanaf dan zullen de twee stammen van de NMBS vervangen worden door ICRm-rijtuigen van NS Reizigers."
 

24-10-2010 19:53:39
TheKnitter
TheKnitter
Dat is volledig waar. NMBS heeft laten weten aan NS HiSpeed dat de huurtermijn van I6/I10 stammen niet verlengd zal worden. Hiervoor neemt NS HiSpeed meer ICR-rijtuigen over van NS tot de V250 geleverd is. Daarna worden de ICR-rijtuigen terug geleverd aan NS.

En het zal een bonte boel worden in de Benelux aangezien de nieuwste rijtuigen van NS HiSpeed niet meer Prio-bestickering krijgen en de originele gouden stoelen behouden blijven et cetera.
 

24-10-2010 20:27:34
kleine_man
kleine_man
Hoezo?

Ze kunnen die rijtuigen ook tot 2 stammen smaenvoegen en 1op1 de I6/I10 omloop ingaan. Probleem opgelost
 

24-10-2010 20:37:24
broek53
broek53
Quote
Terminus: Binnenkort geen Belgische rijtuigen meer in de Benelux? Dit zegt alvast de Wikipediapagina van de Beneluxtrein: "Omdat NS Hispeed 2 stammen met PRIO's inhield voor de Fyra, moest een alternatief gezocht worden. Hiervoor zijn 2 stammen gevormd uit I6- en I10-rijtuigen van de NMBS. De rijtuigen van de NMBS worden echter ingezet tot 1 december 2010. Vanaf dan zullen de twee stammen van de NMBS vervangen worden door ICRm-rijtuigen van NS Reizigers."
Wikipedia heeft het mis. Althans: de uitkomst van alles is dat de NMBS de I-rijtuigen wil terugtrekken, maar de reden waarom ze rijden is niet dat er twee stammen naar de Fyra-dienst gingen. Zoals wij somdaers die dit topic natuurlijk uit het hoofd kennen, wel zullen weten.
Of niet?
Welnu, ter herinnering: de eerste NMBS-stam is gaan rijden omdat het aantal Beneluxstammen in de omloop met eentje verhoogd werd toen de trek-duweenheden ophielden trek-duw te zijn. Loc omrijden in Brussel Zuid mag niet en gebeurt dus elders, waardoor er in Bxl een lange kering gemaakt wordt. Met Fyra had dat niets te maken, want die reed al voordat de MBS-stam op de baan kwam.
De tweede NMBS-stam is wel gebruikt om ruimte te scheppen voor de groei van het aantal Fyra-stammen naar de huidige vier en is er nu nog om de ruimte zo groot mogelijk te houden de Beneluxstammen te completeren met rijtuigen die in Haarlem aangepast worden.
 

24-10-2010 20:45:52
broek53
broek53
Quote
kleine_man: Hoezo?Ze kunnen die rijtuigen ook tot 2 stammen smaenvoegen en 1op1 de I6/I10 omloop ingaan. Probleem opgelost
Dan krijg je heel korte stammen van uitsluitend B's. Het gaat maar om acht B's namelijk: naar het zich laat aanzien en onder voorbehoud de 213, 228, 258, 259, 247, 264, 543 en 547.
 

24-10-2010 20:53:21
geert
geert
Waarbij de 543 en de 547 dan weer terug keren in de Benelux-dienst, dit zijn immers originele stille reserve rijtuigen van de Benelux en ooit aangepast om ook met trek/duw met een 11.8 dienst te kunnen doen!  

25-10-2010 09:40:21
mdeen
mdeen
Wordt er nog moeite gedaan om alle Benelux stammen terug op 7 rijtuigen te krijgen? Want sinds de stuurstanden aan de kant zijn gezet rijdt een aantal met 6.
En het is voor mij nog altijd onduidelijk waarom die stuurstand er af moest.

Of is het tegenwoordig niet meer zo druk in die trein?
 

25-10-2010 11:11:13
cuneo56
cuneo56
Quote
mdeen: Wordt er nog moeite gedaan om alle Benelux stammen terug op 7 rijtuigen te krijgen? Want sinds de stuurstanden aan de kant zijn gezet rijdt een aantal met 6.


Ja , moet tussen nu en de nieuwe dienst van 12/12 geregeld zijn.
Quote

En het is voor mij nog altijd onduidelijk waarom die stuurstand er af moest.


Omdat de revisie termijn + alle denkbare mogelijkheden tot verlenging gebruikt waren.

Ciao.
 

25-10-2010 12:45:40
Terminus
Terminus
Is de datum van het "verwijderen" van de Belgische rijtuigen ook correct? 1 december lijkt me een beetje bizar, aangezien er midden december sowieso een wijziging van de dienstregeling is...

Laatst bewerkt door Terminus op 25-10-2010 12:47
 

25-10-2010 18:18:44
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53:
Quote
kleine_man: Hoezo?Ze kunnen die rijtuigen ook tot 2 stammen smaenvoegen en 1op1 de I6/I10 omloop ingaan. Probleem opgelost
Dan krijg je heel korte stammen van uitsluitend B's. Het gaat maar om acht B's namelijk: naar het zich laat aanzien en onder voorbehoud de 213, 228, 258, 259, 247, 264, 543 en 547.


Hmmm.... Dat had ik niet zien aan komen Maar er zijn toch nog een paar Prio 1e klasse over? Die kan je er dan bij passen.

Maar goed, bedankt voor de nummers %08%
 

25-10-2010 18:52:24
broek53
broek53
Quote
mdeen: Wordt er nog moeite gedaan om alle Benelux stammen terug op 7 rijtuigen te krijgen? Want sinds de stuurstanden aan de kant zijn gezet rijdt een aantal met 6.
En het is voor mij nog altijd onduidelijk waarom die stuurstand er af moest.
Of is het tegenwoordig niet meer zo druk in die trein?
Het eerste is maar gedeeltelijk waar: toen de stuurstanden eraf gingen, zijn twee stammen verkleind naar 6 rijtuigen. De overige hebben toen een B ter vervanging gekregen die over waren omdat de Fyra-stammen wèl naar 6 rijtuigen zijn verkleind (al eerder). Van de overige stammen zijn die extra rijtuigen er inmiddels allemaal weer af vanwege het vaker genoemde verbouwings- en doorschuifprogramma, en dan vooral omdat er per 4/10 twee Fyrastammen bij zijn gekomen. Die situatie hebben we nu. Aanvankelijk was het idee om per december de Benelux ook over de HSL te gaan rijden en ze daarbij op 6 rijtuigen te houden. Nu dat niet gaat gebeuren om redenen hier vaker genoemd (met name omdat de NMBS niet wil), is besloten de beneluxen voor zoalng het nog gaat duren weer op 7 rijtuigen te brengen. En DAT zijn nu die 8 B-rijtuigen bovengenoemd, die geen Prio-kleuren krijgen en alleen maar weer geschikt worden gemaakt voor dienst in de Benelux, d.w.z. er moeten weer spanjoletten in de deuren.
En raad eens waar die vandaan moeten komen .. (hint: ze staan inmiddels een half jaar terzijde)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-10-2010 19:17:59
Rinse
Rinse
Je bedoelt toch niet de terzijde gestelde BDs rijtuigen?  

25-10-2010 19:19:59
superboer
superboer
Nee, de Bs rijtuigen.


Garantie tot aan de voordeur.
 

25-10-2010 19:31:55
Rinse
Rinse
Ah, dat maakt het duidelijk  

25-10-2010 20:28:00
daniel81
daniel81
Quote
Terminus: Is de datum van het "verwijderen" van de Belgische rijtuigen ook correct? 1 december lijkt me een beetje bizar, aangezien er midden december sowieso een wijziging van de dienstregeling is...

In Spoorwegen 2010 staat dat NMBS met een overschot te kampen heeft en een aantal I6/I10 rijtuigen te koop staan. Momenteel staan deze rijtuigen niet te koop. Bovendien is het zo dat er nu regelmatig ligrijtuigen in binnenlandse treinen opduiken, dus zo'n overschot aan zitrijtuigen is er kennelijk toch niet.
 

25-10-2010 23:25:13
broek53
broek53
Quote
kleine_man:
Quote
broek53:
Quote
kleine_man: Hoezo?Ze kunnen die rijtuigen ook tot 2 stammen smaenvoegen en 1op1 de I6/I10 omloop ingaan. Probleem opgelost
Dan krijg je heel korte stammen van uitsluitend B's. Het gaat maar om acht B's namelijk: naar het zich laat aanzien en onder voorbehoud de 213, 228, 258, 259, 247, 264, 543 en 547.
Hmmm.... Dat had ik niet zien aan komen Maar er zijn toch nog een paar Prio 1e klasse over? Die kan je er dan bij passen.
Maar goed, bedankt voor de nummers %08%
Graag gedaan en neen: er zijn geen 1e klasse-rijtuigen Prio over.
 

26-10-2010 09:52:50
mdeen
mdeen
Quote
cuneo56:
Quote
mdeen:
En het is voor mij nog altijd onduidelijk waarom die stuurstand er af moest.


Omdat de revisie termijn + alle denkbare mogelijkheden tot verlenging gebruikt waren.


Dat begrijp ik niet. De Bs is van de laatste tranche ICR, ze zijn dus van de nieuwste rijtuigen (net als de rest van het BNL park). Waarom kunnen die stuurstanden dan niet in dienst gehouden worden en de rijtuigen wel?

Laatst bewerkt door mdeen op 26-10-2010 09:57
 

26-10-2010 09:56:36
nielske90
nielske90
Revisies? Van de oorspronkelijke ICR is niks meer over.  

26-10-2010 09:59:35
mdeen
mdeen
Ja, exact. Netzoals je een B kunt reviseren kun je toch ook een Bs reviseren?
NS zit nog altijd niet ruim in het materieel, en als de Benelux onverhoopt binnen 2 jaar wordt opgeheven en met V250 gereden gaat worden (en we weten allemaal dat dat zeer onwaarschijnlijk is) dan kan NS ze toch weer overnemen? Met de revisie van DD-AR komen er zelfs loks vrij om ze weer bij NS in te zetten.
 

26-10-2010 10:09:20
frankj
frankj
Volgens mij wordt er de laatste jaren vooral in de treinstelmodus gedacht bij 'de NS'. Locomotieven zijn alleen maar lastig, dus waarom zou je dan nog investeren in de bijpassende rijtuigen?  

26-10-2010 10:13:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
NS wil op termijn ook van de locs af, vandaar dat het DD-AR alleen met mDDM's wordt gereviseerd. ICR is goed tot ongeveer 2020.

Bovendien kan een Bs alleen een loc 11.8 aansturen, niet geschikt icm een 1700. En voor een 1700 heeft NS genoeg BDs'en die terzijde staat...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 26-10-2010 10:26
 

26-10-2010 17:45:47
broek53
broek53
Zeker kun je een Bs reviseren, maar niet op de termijn van een maand of wat. De Bs-en hadden er volgens oorspronkelijke plannen allang uit moeten zijn; Fyra zou immers al in 2007 zijn gaan rijden. En een revisielijn voor 11 rijtuigen in Haarlem opstarten is niet zomaar gedaan.
Verder komt NS als geheel inmiddels zowat om in het materieel - hetgeen ook de reden is dat Hispeed relatief gemakkelijk tientallen rijtuigen van NSR kan bij-huren. Ik snap niet hoe je aan het idee komt dat NSR nog altijd niet dik in het materieel zou zitten; dat is namelijk wel zo, al sinds het vroegtijdig naar huis sturen van het ICL.
 

26-10-2010 21:58:06
thom
thom
Hebben we het nog niet over de lading ICK's die we nog hebben staan...  

26-10-2010 22:54:05
edje
edje
`hmmmm reeks 11.8 + ICK + Bs inzetten op een ic dienst Enschede - Maastricht - Luik - Luxemburg  

26-10-2010 23:03:23
broek53
broek53
Voor dit soort gedachten hebben we een apart topic !  

09-11-2010 23:07:58
broek53
broek53
Zoals aangekondigd: de I6/I10-stammen gaan de Beneluxdienst uit. Volgende week wordt een van de stammen vervangen door een Fyrastam (die dus weer tijdelijk in de UC-modus gaat en vernummerd zal worden). Eind november gebeurt hetzelfde met de 2e stam; ook hiervoor komt dus een Fyrastam in de plaats.  

10-11-2010 12:39:16
Terminus
Terminus
Volgens een reactie op het Belgische forum www.hgbtf.net zouden er onderhandelingen zijn tussen NS (Hispeed) en NMBS om toch verder Belgische rijtuigen te gebruiken... Wordt waarschijnlijk vervolgd.  

10-11-2010 15:31:02
mdj
mdj
Waar op het Hgbtf dan? Ik heb het niet kunnen vinden...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-11-2010 17:54:35
nohab
nohab
Als er 1 forum is waar zelfs de meest vage en onwaarschijnlijke geruchten zonder bronvermelding als volmaakte feiten worden gepresenteerd is het dat forum wel.  

10-11-2010 21:24:56
Terminus
Terminus
Zoals ik ook al op dat forum zei: een van de twee Belgische stammen is er gekomen om de keertijd in Brussel-Zuid te verhogen. Dat was vooral een vraag van Infrabel (Belgische infrastructuurbeheerder)aan NMBS. Het zou me dan ook niet onlogisch lijken dat 1 van de 2 Belgische samenstellingen behouden blijft. De andere Belgische rijtuigstam kwam door een tekort aan Nederlands materieel. Als er Nederlands materieel vrij kan gemaakt worden en NMBS zou zijn I-rijtuigen voor andere trajecten nodig hebben ... dan kan ik me voorstellen dat die Belgische stam er uit gaat.

Zie ook het topic op hgbtf bij "gewijzigde samenstelling" in Normaalspoor Binnenland.
 

10-11-2010 21:28:52
ns1700
ns1700
Quote
nohab: Als er 1 forum is waar zelfs de meest vage en onwaarschijnlijke geruchten zonder bronvermelding als volmaakte feiten worden gepresenteerd is het dat forum wel.
ben ik het ook mee eens. eerst melden van dat de 11.8 terug komt... ja geef dan duidelijke bronnen ofzo maar nergens te zien.


groeten uit Spoorzone
 

10-11-2010 21:49:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Nahjah, het enige feit wat wel zo is, is dat de NMBS2800 terug naar B-cargo gaan (ja, dit staat op meerdere internetpagina's, maar nu even geen zin om te zoeken).
Dat van de 11.8 is inderdaad nog een gerucht, maar kans is echter wel aannemelijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

10-11-2010 23:48:16
broek53
broek53
Quote
Terminus: Zoals ik ook al op dat forum zei: een van de twee Belgische stammen is er gekomen om de keertijd in Brussel-Zuid te verhogen. Dat was vooral een vraag van Infrabel (Belgische infrastructuurbeheerder)aan NMBS. Het zou me dan ook niet onlogisch lijken dat 1 van de 2 Belgische samenstellingen behouden blijft. De andere Belgische rijtuigstam kwam door een tekort aan Nederlands materieel. Als er Nederlands materieel vrij kan gemaakt worden en NMBS zou zijn I-rijtuigen voor andere trajecten nodig hebben ... dan kan ik me voorstellen dat die Belgische stam er uit gaat.Zie ook het topic op hgbtf bij "gewijzigde samenstelling" in Normaalspoor Binnenland.
Het staat iedereen geheel vrij mij wel of niet te geloven, natuurlijk. Volgende week wordt de eerste stam vervangen, eind van de maand de tweede. Stand van de plannen van gisteren, om exact te zijn.
[Het is waar dat er vanwege de lange kering buiten Brussel Zuid een extra stam nodig was. De reden daarvoor is echter gewijzigd: aanvankelijk was de oorzaak dat de NMBS-bijdrage, namelijk de locs, gewijzigd werden zodat niet meer in trek-duwformatie gereden kon worden. Nu zijn de stuurrijtuigen weg, waardoor er niet meer in trek-duw gereden kan worden. Daarmee verschuift zo'n beetje de oorzaak/veroorzaker van de extra stam.]
 

11-11-2010 12:27:36
Terminus
Terminus
Ik geloof je zeker. Maar ik kan me ook voorstellen dat er nog onderhandelingen lopen tussen NL en B m.b.t. deze situatie.  

11-11-2010 14:31:58
TheKnitter
TheKnitter
Waarom zullen die onderhandelingen er zijn? NS HiSpeed krijgt extra Prio-stammen. Probleem opgelost, lijkt mij.  

11-11-2010 18:35:58
Pim530
Pim530
Jaja, en omdat de Belgen willen dat we daar wat langer gaan keren, moeten wij hier maar wat langer MAT op de baan houden, dat uiteindelijk aanvullen met SLT, als resultaat dat we geen belang meer hebben bij die stam zodra 'ie terugkomt?  


11-11-2010 18:43:31
WesselE
WesselE
Ah ja natuurlijk, want ICR stammen worden inderdaad altijd vervangen door Mat'64.


'Okeh'
 

11-11-2010 18:56:10
Pim530
Pim530
Elders in dit forum is te lezen dat één van de oorzaken van het langer op de baan houden van mat'64 de overheveling van ICR naar NSH is, ja.  

11-11-2010 21:58:40
thom
thom
Wat een drama zeg

Ook aleens bedacht dat dit soort zaken gewoon een samenwerking verband is tussen NS en de NMBS en ze over dit soort zaken gewoon een overleg hebben? Jullie praten alsof ze mekaar afpersen zeg

Laatst bewerkt door thom op 11-11-2010 21:59
 

11-11-2010 22:04:50
edje
edje
het is 1 grote samenzwering!!!  

11-11-2010 22:13:49
ns1700
ns1700
@Pim530, dat is grote onzin! MAT duikt weleens op in de 1900 ja, maar is meestal ter compensatie van een VIRM! doordeweeks rijdt het niet op een enkele keer na ja(zoals met de 531 toen in de 1972) maar in het weekend meer IPV VIRM.


groeten uit Spoorzone
 

11-11-2010 22:49:23
Pim530
Pim530
Ik wil niet zeggen dat ze dikke ruzie hebben, enkel dat mij dit een logische reden lijkt om de extra stam door de NMBS te laten leveren. Als dat verkeerd overkwam, bij deze mijn excuus.

@ 1700

Er rijdt planmatig (gelukkig) geen MAT in de 1900 nee. Maar zoals ik al zei, is het al wel eens voorbij gekomen dat één van de redenen dat MAT behalve Zl-Emn twee maanden later pas weg is, is dat er ICR overgeheveld moest worden. Dit ICR uit bijvoorbeeld de 1900 wordt vervangen door IRM en IRM in bijvoorbeeld de 12100 weer door MAT...
 

11-11-2010 23:59:16
ZJ37
ZJ37
Zal de afwijkende inzetten met Mat.'64 in de 1900 maar niet meer melden dan.

Trouwens: We dwalen nogal af!
 

12-11-2010 10:40:10
giuseppe
giuseppe
Volgens iemand op hgbtf zal er in december per trein èèn i10 rijtuig in de Maastricht - Brussel express komen. Dit omdat er i11 rijtuigen komen in de trein naar Luxemburg.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=7800&hilit=2011&start=255

Laatst bewerkt door giuseppe op 12-11-2010 10:47
 

12-11-2010 11:00:50
ZJ37
ZJ37
Iets offtopic: Hopelijk nog wel I6 in de 1xx Liers-Luxemburg?  

12-11-2010 13:03:02
Terminus
Terminus
Neen, dat is normaal al een tijdje gedaan. Ik ben zelf in Luxemburg op vakantie geweest en in augustus reden er enkel nog wat I6 eerste klasse rijtuigen mee (waarvan soms eentje gedeclasseerd tot tweede klasse). In september zouden ook deze er weggehaald zijn. Er rijden enkel I10-rijtuigen nu (met middengang dus), en de piekuurtreinen die de grens niet oversteken rijden met motorstellen type "Deense Neuzen".  

12-11-2010 17:24:27
Pim530
Pim530
Quote
ZJ37: Zal de afwijkende inzetten met Mat.'64 in de 1900 maar niet meer melden dan.

Trouwens: We dwalen nogal af!


Zoals ik al zei, het wordt niet direct vervangen, maar juist via inzet van MAT in bv. de 12100....
 

12-11-2010 18:16:02
ns1700
ns1700
blijf je doorgaan? geez...

om even ontopic te komen, ik kwam van de week een B-bak tegen die volgens UIC ook naar Duitsland en Luxemburg kan... hoeveel zijn er van deze wagons nog meer voor Duitsland en Luxemburg?


groeten uit Spoorzone
 

12-11-2010 18:55:50
jef143
jef143
zijn ze allemaal  

12-11-2010 19:12:26
ns1700
ns1700
dacht het niet, alleen voor België zie je een B naast NS staan. nu stond er ook nog D en L bij


groeten uit Spoorzone
 

12-11-2010 21:33:58
Pim530
Pim530
Maar als het goed is staat op een Belgisch rijtuig geen grote NS met daarnaast een B...  

12-11-2010 22:53:31
ns1700
ns1700
we hebben hier iemand die niet weet wat het UIC is... als je goed kijkt bij de ICRm wagens die toelating tot belgië hebben. zie je 160 staan, daarnaaast NS en dan in een van de kleine vakjes een B


groeten uit Spoorzone
 

12-11-2010 23:05:30
Pim530
Pim530
Dat klopt, maar op Belgische rijtuigen zie je dat zeerzeker niet staan

om even ontopic te komen, ik kwam van de week een B-bak tegen die volgens UIC ook naar Duitsland en Luxemburg kan...

Hoort dit in dat geval dan niet in het ICR(m) topic?
 

12-11-2010 23:14:40
mdj
mdj
Een B-bak... ICRm, I6, I10 ? Dat helpt al een groot beetje


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-11-2010 15:03:53
AlbertP
AlbertP
Hij zegt zelf ICRm. Ja, er zijn inderdaad ICRm bakken die naar België, Duitsland en Luxemburg mogen (hoewel ze niet planmatig in al die landen komen). Het zijn niet allemaal Benelux of Prio rijtuigen, ook de zogeheten 'buurland' rijtuigen die gewoon geel/blauw zijn.

Laatst bewerkt door AlbertP op 13-11-2010 15:07
 

13-11-2010 15:32:28
broek53
broek53
Het hoort niet in dit topic (want ICR), maar om het hier af te sluiten: er is geen ICRm die naar Duitsland mag. Als dat nog in het UIC-raster staat, is dat fout.  

13-11-2010 17:19:25
ns1700
ns1700
bedankt voor het antwoord! weet er nu meer van!


groeten uit Spoorzone
 

03-12-2010 12:55:17
Terminus
Terminus
Weet iemand hoe het intussen zit? Op 01/12 mocht de 9205 met Belgische rijtuigen de grens niet over. Op 02/12 mocht de IC 9209 dat dan weer wel...  

03-12-2010 12:58:25
TheKnitter
TheKnitter
Gister reed IC 9272 ook met I6/I10.  

03-12-2010 22:57:07
broek53
broek53
Voor de duidelijkheid: de eerste stam I6/I10 is op 13/11 vervangen door beneluxstam 4737 (ex-Fyrastam 4937). De tweede I-stam zal worden vervangen door stam 4773. Dat is de huidige Fyrastam 4973, die op 12/12 omgeswitched in dienst zal komen. Tot die tijd blijft de I6/I10-stam dus nog rijden.  

03-12-2010 23:26:10
MasterE
MasterE
De stam kan wel blijven rijden, maar het personeel heeft aangegeven deze rijtuigen onveilig te vinden en er niet meer mee te willen rijden.

De kans is dus groot dat de slagen met deze rijtuigen zullen worden opgeheven, zoals de afgelopen week ook een enkele keer is gebeurd.

Mcn Asd.
 

03-12-2010 23:33:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Onveilig? Aan wat voor manko's moet ik dan denken?!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-12-2010 01:26:08
MasterE
MasterE
Dat weet ik niet precies.

Mcn Asd
 

04-12-2010 10:53:23
spoorhaas
spoorhaas
Ik heb ongeveer wel een idee wat er onder "niet veilig" kan worden beschouwd, maar pin mij er niet 100% op vast!

Bij het centraal sluiten van de deuren, hebben veel deuren even tijd nodig om in vergrendeling te vallen en regelmatig ook een zetje nodig...

Het is al een paar keer voorgekomen dat de treinen zijn vertrokken met meerdere deuren niet in de vergrendeling, dan blijft ie op een kiertje staan, en met een goede windvlaag kans dat die deur weer openstaat tijdens de rit...
 

04-12-2010 14:17:12
jordydl1
jordydl1
en het is te veel werk om te controleren of de deuren in de vergrendeling zijn gevallen? wat ee slap volk.  

04-12-2010 15:30:25
broek53
broek53
nou, het kiertje zie je dus niet zo goed van buiten. Maar ik ben het eens dat het wel errug opvallend is dat Nederlands personeel problemen loopt te maken over materieel dat in België nog volop rondrijdt. Dergelijk gedoe dreigde overigens destijds ook al omtrent ICL.  

04-12-2010 17:45:15
smarkie
smarkie
grappige van dit alles is dat je het personeel (ik val er ook onder) hier over hoort maar dat er volgens de materieelbeheerders en de or leden niets aan de hand is.

het ligt ook niet alleen aan personeel, heb het zelf zien gebeuren dat de laatste deur dicht gaat na vertrekbevel, ik wil gan rijden en de (goed opgevoede) reiziger die nog mee wilt trekt zo een deur open en probeerd in te stappenmaar goed nog 1 week en 1 dag........


Mcn NS International Rtd
 

04-12-2010 18:30:50
cuneo56
cuneo56
Minder;
Ik zet in op 5 dagen.

Ciao.
 

04-12-2010 18:44:31
broek53
broek53
Als NT meegewerkt zou hebben wel. Maar het wordt niet eerder dan 12/12.  

04-12-2010 20:58:45
ZJ37
ZJ37
Quote
cuneo56: Minder;
Ik zet in op 5 dagen.

Ciao.
Of tot het een keer fout gaat, want dan kraait vast iedereen dat het gevaarlijk materieel is.
 

04-12-2010 22:26:35
broek53
broek53
Enige reden waarom het na twee jaar nu ineens fout zou gaan?  

05-12-2010 11:12:47
spoorhaas
spoorhaas
Dat weet ik niet, misschien gebrekkig onderhoud?

Maar idd zoals werd gezegd in dit topic is voornamelijk bij I6 en I10 moeilijk te zien of een deur op een kier blijft staan... maar als je hele goede oren heb, dan hoor je de zoemer afgaan bij de desbetreffende deur totdat die in vergrendeling valt....

Al met al is het best een "grote" veiligheidsstoring waar dus wel veel op gelet moet worden.
 

05-12-2010 12:06:54
dh3201
dh3201
Staat in heel België de volledige vloot I6 en I10 rijtuigen om dit veiligheidsgeval aan de kant? Of speelt dit alleen bij de Benelux?


Shqiperise-lopers?
 

05-12-2010 12:15:11
broek53
broek53
Uiteraard niet, net zo min als in Duitsland het materieel met klap/vouwdeuren. dit speelt ook niet bij de Benelux, alleen in de hoofden van enig Hispeed-personeel.  

05-12-2010 21:29:29
Terminus
Terminus
De I6 en I10 zullen ook na midden december in Nederland te zien, maar dan in Maastricht. Enkele van deze rijtuigen zijn intussen aangepast voor het rijden over de Belgische HSL en zullen ingezet worden op de Brussel-Maastricht, in combinatie met de op de lijn reeds bekende I11-rijtuigen.
(Ter info: een van de treinen Brussel-Maastricht zal ook met motorstellen break gereden worden)

Laatst bewerkt door Terminus op 05-12-2010 21:30
 

05-12-2010 21:49:43
ZJ37
ZJ37
Halen ze daarmee wel de rijtijden dan? Zo even uit mijn hoofd: I11 geschikt voor 200 km/u en I6/I10 voor max. 160 km/u?  

05-12-2010 23:17:41
janltv
janltv
Een deel van de vloot is aangepast tot 200 km/h. Speciaal voor de IC-A en IC-O ritten.  

06-12-2010 07:56:41
mdeen
mdeen
Quote
Terminus: (Ter info: een van de treinen Brussel-Maastricht zal ook met motorstellen break gereden worden)

Dat zal dan waarschijnlijk het treinpaar 462/485 zijn, omdat dat het enige treinpaar is dat er 20 minuten langer over doet.

Ook de 461 en de 481 zijn langer onderweg, maar hun beide kerende treinen niet.
 

31-12-2010 22:14:57
broek53
broek53
Return of the I-rijtuigen: vanwege schade aan enkele Beneluxtammen zal er de komende week weer een I6/I10-stam optreden in de Benelux. Normaliter in 9201 - 9232 - 9237 - 9264 ma-vr en 9205 - 9236 - 9241 - 9268 za-zo.  

02-01-2011 15:44:25
mdj
mdj
Schade is ontstaan omdat er een snelheidsbord bij Essen(B) (blijkbaar) binnen PVR stond...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-01-2011 19:57:42
2296
2296
Buiten dat. Het heeft ook gevroren in den landen en daar kunnen ze niet goed tegen als er nog water in zit. Zoals je weet zet water uit als het vriest en dat is ook in het rijtuig gebeurd. Zeker als er een stam lok loos heeft gestaan en geen verwarming heeft.  

08-01-2011 20:28:47
ruysdael
ruysdael
Is er een kans dat deze rijtuigen komende week (10-16 januari) ook nog rijden?