hgvic
 |
Quote keesje: Ja ja, dagelijks hordes mensen van Schoonebeek naar Londen... Daar laat je wel een IC voor stoppen in Hgv!
Reageer nuttig en inhoudelijk of reageer niet! Davidov08 onderbouwt zijn mening. 
Quote davidov08: Ik ben de laatste om te zeggen dat de berekeningen en modellen van de NS (altijd) correct zijn, sterker nog, ik durf te beweren dat ze (zeker in dit geval) naar het voordeel van de NS worden gebogen, omdat deze zijn ongelijk niet wil toegeven, maar jouw voorbeeld is nou pcies één waarom Hgv NIET een IC stop zou moeten krijgen.
Hoevaak gaan ze in Schoonenbeek eo. naar Londen? 5x per week? Als de IC stop alleen moet draaien op de 10 mensen die iedere dag naar Shl gaan, is er weinig draagvlak. Je mag dus hopen dat Hvs, Asdz en Amf flink meer reizigers trekken uit deze agglomeratie.
Desalniettemin, moet je de je dan alsnog afvragen of een rechtstreekse verbinding noodzakelijk is, want daar gaat het eigenlijk om. Bijvoorbeeld, als de 4500 straks doorrijd naar Amf, gaan de mensen in Purmerend dan ook zeuren om een IC stop, omdat "zoveel" mensen connectie hebben met Hvs en Amf? Immers, Purmerend heeft ook een 'enorm' achterland, wel 100.000 mensen. En met de auto ga je daar niet, je staat al vanaf de oprit totaan Amf in de file (itt tot regio Hgv), dus nog meer recht op IC stop, toch?
Hoe dan ook, ik ben uiteraard voorstander van het 'proberen' van het Hgv-voorstel; bij de opening van de Hanzelijn zal 't er toch wel uitgaan (je kan niet een Hgv stop rechtvaardigen en Lls voorbijstormen), wellicht rijdt de stopper 9100 (ICM) dan door als IC vanaf Zl naar Amf.
Schoonebeek is sporadisch tot niet, daar ben ik reëel in, maar dat zegt wel dat Hoogeveen een groot verzorgingsgebied heeft. In de rest van het land heb je niet vaak dat mensen 40KM gaan rijden naar een station.
Maar het wordt een beetje onderschat heb ik het idee. Het gaat om een achterland hier van 200.000 mensen. Das dus het dubbele van Purmerend. En misschien is het een idee om alle IC stations van Nederland eens te onderzoeken. Nederland groeit, dus het aantal reizigers ook. De opening van de Hanzelijn lijkt me een goede start. 
Als je naar het intercity netwerk kijkt, valt het wel op dat tussen Zwolle en Assen 1 stop zit. Terwijl er op de "rustige" lijn naar Leeuwarden 2 stops zitten. link . De bocht bij Hoogeveen lijkt me dan een logische plek. Persoonlijk vind ik Steenwijk dan weer een "rare" plek voor een IC station, maar goed weet dat het uit verleden komt etc.
Dat laatste voorstel vind ik ook niet slecht hoor. Wat er eerder is gezegd, je kan hem ook vanaf Zwolle aan de 500 of 700 knopen. Dat zou ik ook niet slecht vinden. Enige wat er dan verandert is dat de 9100 dan een ICM is en de nieuwe stopper ook. En doorrijdt dus als IC naar de bekende plaatsen.  |
|