02-05-2009 13:37:36 | ||
---|---|---|
gizmo
|
Weekend 9 en 10 mei 2009: stoom in Friesland De Stichting Stoomtrein Fryslân laat weer een stoomtrein van de VSM overkomen om een aantal ritten tussen Sneek en Stavoren te maken. Vertrek naar Leeuwarden meestal de vrijdag er voor dus 8 mei rond 12.00 uur. Laatst bewerkt door spiketrain op 27-08-2010 15:10, reden: Topictitel aangepast |
02-05-2009 18:46:26 | ||
---|---|---|
keesje
|
Neem aan dat de normale treindienst dan wordt opgeheven gedurende dit evenement? En... zijn de eerste bezwaren van de Sneeker buurtvereniging al binnen vanwege de 'overlast' die de stoomtreinen met zich meebrengen? |
03-05-2009 11:52:57 | ||
---|---|---|
lw-o
|
wat ik heb begrepen is dat er in dat weekend ook weer een buffel die lijn op gaat. |
03-05-2009 12:11:23 | ||
---|---|---|
train85
|
Wat ik heb kunnen zien is dat er alleen een stoomtrein nog gaat komen. De 41 of 186 kwam alleen als er ATB-e in zat en heel misschien gaat het lukken voor 9 mei. Afwachten of het gaat lukken, 6 mei ga ik een bijeenkomst bijwonen daar in Sneek, dus hopen we te horen of er een diesel bij gaat komen of niet. Zal jullie dan verder informeren. Laatst bewerkt door train85 op 03-05-2009 12:12 |
03-05-2009 12:28:57 | ||
---|---|---|
mv
|
Ben benieuwd waarmee jullie komen. Het is hier altijd weer een spektakel en feest. En ach ja zeurkousen houd je toch altijd. Ze vergeten alleen de fijne economische belangen die het weer met zich mee brengt. Wel de lusten maar niet de lasten dragen willen. Het is maar 1 weekend per jaar. p.s: neem aan dat de VSM rond 17.00u weer aankomt op LW-CS?? Greetz:MV |
03-05-2009 12:56:07 | ||
---|---|---|
amtrak
|
Quote Klopt idd http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/Home/De%20Buffel.html Met vriendelijke stoomgroet Amtrak |
03-05-2009 13:01:37 | ||
---|---|---|
train85
|
QuoteVSM zal rond 17:00 uur inderdaad aankomen te spoor 19A. Laatst bewerkt door train85 op 03-05-2009 13:02 |
03-05-2009 13:14:08 | ||
---|---|---|
keesje
|
Is het trouwens niet een beetje raar dat reizigers die totaal niet geïnteresseerd zijn in dit gebeuren, nu verplicht meer moeten betalen omdat er geen reguliere treindienst is (en ook langer onderweg zijn)? Of is er vervangend vervoer geregeld door Arriva? De reisplanner geeft namelijk nog gewoon een trein uit de normale dienst als advies om mee te reizen tussen Stv en Sk. |
03-05-2009 13:33:34 | ||
---|---|---|
wadloper
|
Op NS.nl staat bij werkzaamheden dat er op 9 en 10 mei Arriva-bussen rijden tussen Sneek en Stavoren i.v.m. beperkt spoorgebruik vanwege een evenement. Laatst bewerkt door wadloper op 03-05-2009 13:35 |
03-05-2009 13:49:21 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dan is OV9292 dus nog niet bijgewerkt. |
03-05-2009 13:57:18 | ||
---|---|---|
lucky
|
Interessant, je kunt dus met de stoomtrein heen, en met de buffel terug. Gezien je dit jaar kaartjes voor enkele reis dient te bestellen. |
03-05-2009 17:36:17 | ||
---|---|---|
sik214
|
Ja, oftwel iedereen met 5 of 6 bakken heen (stoom) en in 2 bakken terug (Buffel). |
03-05-2009 17:37:00 | ||
---|---|---|
lucky
|
Worden het 2 bakken buffel? zijn er niet minimaal 4 nodig i.v.m detectie enzo? |
03-05-2009 17:38:19 | ||
---|---|---|
sik214
|
Detectieproblemen zijn er volgens mij alleen op niet-NG baanbakken. |
03-05-2009 20:03:27 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ik kan je vertellen dat de 41 dan écht niet af is en dusook niet zal komen... |
03-05-2009 22:05:57 | ||
---|---|---|
train85
|
Zojuist een email gekregen met verdere informatie. Er komt een DM'90 extra te rijden. Op de website: http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/ kan je kaartjes bestellen om met de DM'90 mee te gaan. En ook nog voor de stoomtrein. Er staan ook op de website een concept dienstregeling van de stoomtrein en buffel voor zaterdag en zondag. |
03-05-2009 22:16:35 | ||
---|---|---|
lucky
|
Ik wacht liever op een drgl vanaf deze site, gezien het feit dat het al eerder is voorgekomen dat er stops op de website daar stonden gepland welke in de werkelijkheid dus niet plaats vonden. (Zoals hier wel vermeld) Ik weet dat er nu geen stops staan gepland, maar moet er niet in Workum worden gekruisd met de buffel rit? Laatst bewerkt door lucky op 03-05-2009 22:17 |
03-05-2009 22:22:39 | ||
---|---|---|
keesje
|
Tenminste één trein gaat zeker stoppen natuurlijk, want twee doorijdende treinen die bijvoorbeeld te Workum gaan kruisen lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of er moet een fantasievolle dienstregeling in elkaar geflanst zijn... |
04-05-2009 00:04:09 | ||
---|---|---|
wimhoekema
|
beveiligingstechnisch zijn onderweg (zoals bij alle voorgaande jaren) stops nodig te Wk (kruisen), Hnp (alleen treinen richting Stv). Op de terugritten Stv-Sk stop te Kdm en Wk. Puur om te sleutelen/lasergunnen dus, niet voor in- en uitstappen reizigers. Laatst bewerkt door wimhoekema op 04-05-2009 00:10 |
04-05-2009 00:59:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quotedetectieproblemen zijn er met DM '90 ueberhaupt niet meer. En zo ze er zouden zijn, dan heeft ATB er niets mee te maken (of alleen heel zijdelings, in de zin dat een beveiliging zonder geïsoleerd-spoor-detectie niet voorzien kan worden van ATB EG). |
04-05-2009 09:37:06 | ||
---|---|---|
keesje
|
Opvallend aan de dienstregeling: Trein 82294 Sk-Lw komt te Lw aan om 20.23 uur en dan is er om 20.14 uur een 82296 van Lw naar Zl vertrokken! En niet op maandag zoals vermeld bij de bijzondere ritten, maar ingelegd op zondag. Ik neem aan een foutje bij het inleggen van deze treinen. Vraag is nu op het spul nu eerder gaat aankomen te Lw, later vertrekt uit Lw of een dag later vertrekt uit Lw... |
04-05-2009 10:06:14 | ||
---|---|---|
train85
|
Dat was mij ook al opgemerkt. Foutje van prorail die deze rit heeft ingelegd, zal nog wel een keer aangepast worden. Laatst bewerkt door train85 op 04-05-2009 10:06 |
04-05-2009 10:25:58 | ||
---|---|---|
teus-baars
|
Vorig jaar kwam dit verschijnsel volgensmij ook al voorbij. Toen is de trein al voor zessen vanuit Sneek naar Leeuwarden vertokken |
04-05-2009 16:59:57 | ||
---|---|---|
wimhoekema
|
op zondag 6:21 uit Lw zal ook wel een uurtje later worden, aangezien het baanvak naar Sk dan nog dicht is voor evt. onderhoud. 82294D op zondag ging vorig jaar onder deze tijden weg: Sk v. 17:49 Mg 18:08 / 18:11 (kruisen met Arriva 30055) Lw a 18:26 Lw v 20:23 na het rangeren van beide loks naar de kop van de trein en aanhaken verblijfsrijtuigen VSM. Zo ongeveer zal 't dit jaar ook wel weer gaan. Prorail heeft waarschijnlijk dezelfde foute aanschrijving als vorig jaar uit een kast getrokken... |
04-05-2009 17:15:22 | ||
---|---|---|
keesje
|
En dát is nou onze capaciteitsverdeler, bijzonder treurig dat zo'n simpel ritje al niet goed gepland kan worden... %03% Dat ritje Sk-Lw kan inderdaad veel eerder en kan er ook gewoon om 20.14 uur vertrokken worden uit Lw. |
04-05-2009 22:25:35 | ||
---|---|---|
tjoekdjg
|
%02%volgens mij bebben ze er nog assen tel systeem er in (weet het niet zeker) maar de Dm' 90 komt dan in sneek %02% Laatst bewerkt door mark op 04-05-2009 23:08, reden: msn-taal verwijderd. |
05-05-2009 07:48:04 | ||
---|---|---|
train85
|
QuoteZondag 10 Mei gaat het nachtgat voor eventueel onderhoud niet door, Prorail CV heeft dit verwerkt in VPT. EDIT 16:01: Inmiddels is trein 82294 op de zondag aangepast en is er geen negatieve overgang meer met de 82296. Laatst bewerkt door train85 op 07-05-2009 16:00 |
09-05-2009 13:58:21 | ||
---|---|---|
lucky
|
Buffel 3416 verzorgt de buffelritjes tussen Sk en Stv. edit door admin: vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan Laatst bewerkt door admin op 10-05-2009 21:24 |
10-05-2009 20:28:24 | ||
---|---|---|
train85
|
Ik weet geen treinnummers, kan het zelf ook niet achterhalen ergens, zijn als last-minute door Prorail ingelegd. Laatst bewerkt door admin op 10-05-2009 21:25, reden: Originele bericht is aangepast |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
10-05-2009 21:55:28 | ||
---|---|---|
lucky
|
Jammer, toch bedankt voor het zoeken! |
10-05-2009 22:04:47 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
82296 op tijd in Zl. |
11-05-2009 15:12:28 | ||
---|---|---|
lw-o
|
ook de doorkomst te hrmk was op tijd |
11-05-2009 18:52:36 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Tot hoelaat was eigenlijk de reguliere treindienst tussen Sk en Stv gestaakt? Op zondag zag ik bij Mg om 17:12 twee gekoppelde Spurts naar Sk rijden, waarvan er een half uur later een terug naar Lw kwam. De trein van 18:12 (kruisend met de stoomtrein naar Lw) had Stv op de koersdisplay. Een half uur later kwam het andere stel van het bovengenoemde duo terug. Om 19:12 kwam er weer een Spurt met Stv op de display door Mg. Er werd in Mg toen nog steeds omgeroepen dat er geen treinen naar Stv reden en dat Arriva bussen inzette met een extra reisduur. Of is men vergeten dit bandje op tijd uit te zetten? Shqiperise-lopers? |
11-05-2009 19:41:58 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dat laatste waarschijnlijk. Toen de stoomtrein gepland rond genoemde tijd terugkeerde naar Lw, was de normale treindienst Lw-Stv v.v. al gepland gestart. Die kruising was ook gepland overigens. |
11-05-2009 20:02:38 | ||
---|---|---|
kbrandsma
|
Jammer dat Arriva daar zelf niet meer duidelijkheid in verschaft. Ik ben gister tijdens de laatste rit nog even bij de stoomtrein wezen kijken. Het was weer lekker gezellig nabij station Sneek en alle overwegen ten zuiden daarvan. Eveneens als vorig jaar pendelde een Den Oudsten-Leyland MB200 cabriobus naar station IJlst voor diegene die in het bezit waren van een treinkaartje. Verder was o.a. de NVBS en het NNTTM met een stand bij station Sneek vertegenwoordigd. Opvallende gast was de terugkeer van dieselhydraulisch matereriaal te Sneek. Zelfs een Arriva steward riep verbaasd naar de vrijwilligers: "Hé dat is een gewone NS trein!". Jammer dat mensen van hier denken te menen het recht te hebben om met hun keukentrapje de doorgang voor het overige verkeer bij een overweg te moeten versperren... |
12-05-2009 07:29:10 | ||
---|---|---|
train85
|
SNEEK - Minstens negen machinisten van de Friese Stoom Trein Maatschappij (FSTM) gaan in september naar Zwitserland voor een opleiding. Het gaat om mannen die nu al machinist zijn bij Arriva, NS of Railion. Ze krijgen een opleiding tot stoommachinist. De FSTM heeft vijftien machinisten nodig om de trein in 2010 acht maanden lang, drie dagen in de week van Sneek naar Stavoren te laten rijden. De club heeft zo'n tweehonderd vrijwilligers die dit weekeinde in touw waren tijdens het jaarlijkse stoomtreinweekeinde. Volgens organisator Max Kooijmans, zelf stoker, kan er weinig meer misgaan om de trein daadwerkelijk in 2010 te laten rijden. Hij verwacht in juni een akkoord met de provincie. Die regelt en betaalt de benodigde aanpassingen aan het spoor met een waarde van EUR2 miljoen. De aanpassingen zijn nodig zodat de stoomtrein in Sneek en Stavoren kan omkeren. Verder moet de stoomtrein in Workum de 'normale' Arrivatrein kunnen passeren. De stichting heeft zelf inmiddels de benodigde gronden in Sneek en Stavoren in handen voor het inrichten van een emplacement. Het gaat in Sneek om 13.000 vierkante meter grond. Beide locaties hebben een waarde van zo'n EUR3 miljoen. Kooijmans experimenteerde het afgelopen weekeinde met kaartverkoop via internet en met de verkoop van enkeltjes. Dat liep gesmeerd. Het bedrijf draait met slechts twee betaalde krachten; de een is hoofd technische dienst, de ander doet de marketing. Bron: Leeuwarder Courant. |
12-05-2009 10:16:38 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Dat is misschien zo, maar waar vind je het nog dat een vervoerder een groot deel van de dag ruimte maakt voor een dergelijk evenement. Overigens was zondag trein 30051 de eerste trein die weer moest rijden naar Stv. |
12-05-2009 17:41:21 | ||
---|---|---|
teus-baars
|
Omrop Fryslan heeft in het programma Hea! een leuke reportage over het bunkeren of restaureren van de lokomotieven tijdens het stoomweekend opgenomen. Zie: http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=v&fn=HEA11MEI09.wmv Laatst bewerkt door teus-baars op 12-05-2009 17:41 |
12-05-2009 18:00:45 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Dat kan inderdaad kloppen, trein 30051 kwam met twee stellen door Mg en trein 30066 kwam met alleen het achterste stel terug. De voorste kwam een uur later door Mg en is intussentijd dus naar Stv geweest. Shqiperise-lopers? |
12-05-2009 18:48:47 | ||
---|---|---|
keesje
|
En ook dat klopt: 30051 reed planmatig met 2 stellen Lw-Sk en het voorste stel ging solo door naar Stv. |
12-05-2009 18:53:30 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote Wel één die werkelijk schitterend was die dag, de gele kleur was weer terug van weggeweest in Friesland. Wel meer mensen daar zullen de gele treinen vast en zeker missen, en wel zo'n beetje zijn uitgekeken op dat rode materieel. Het wijde ruime Friese landschap intrekken en verkennen vind ik zelf ook best leuk, maar als je niet van superknal-rode (Arriva)treinen houdt én niet van stoomtreinen, houdt het op. Behalve als ze zo'n mooie gele trein inzetten.%02% Dit jaar vond ik het dus erg geslaagd, en vast wel meer mensen die van NS-treinen houden en de knalrode GTW's niet mooi vinden. Zelfs een Wadloper wordt er lelijk bij... kijk maar op http://wadloper.diesel-trein.nl/plaatjes/mini/dh2arriva2.gif , dan vind je zelfs de Wadloper niet meer mooi in die afschuwelijk kleur! Die gele NS-trein trok dit weekend anders wel langs Friese zwarte paarden, meren met zeilboten en pleziervaartuigen, grote windmolens, schattige draaibruggetjes, pitoreske dorpjes en de typerend Friese boerderijen. Dat heb ik dus mooi vastgelegd, dat bijzondere landschap bij de inderdaad 'normale' NS-trein. Laatst bewerkt door treintim op 14-05-2009 19:20 |
27-08-2010 14:22:34 | ||
---|---|---|
keesje
|
Misschien moet het topictitel worden aangepast (kon even niks anders vinden over dit gebeuren). Anyway: It giet oan: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/vanaf_2011_rijdt_de_friese_stoomtrein-142779 Wat wordt er in dit artikel eigenlijk bedoeld met 'flankbeveiliging'? Is dat een journalistieke dwaling? Wat gaat er concreet met de infra gebeuren tussen Sk en Stv? |
27-08-2010 15:05:41 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Volgens mij een zelfde soort iets als wat er in Rsn en Brn ligt: een wissel richting het hoofdspoor, zodat als er iets door het rode gaat op het zijspoor dit niet op het hoofdspoor terecht komt maar tegen een juk in het verlengde van het zijspoor. |
27-08-2010 15:14:19 | ||
---|---|---|
john2
|
Via google flankbeveiliging ingevoerd. Zag net op de tijd dat de uitleg van flankbeveiliging auteursrechtelijk beschermd is. Zodoende kon ik dit niet als link plaatsen. De uitleg van dennistd komt in de beurt wat in de betreffende uitleg staat. Plus dat er nog bij lage snelheid een trein opzettelijk ontspoord kan worden, als er een flankaanrijding schijnt te gebeuren. |
27-08-2010 15:22:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
In geval van Sneek; Wissel 1255 wordt verwijderd en het emplacement krijgt via een ander wissel aan de zuidwestkant toegang tot het hoofdspoor. Wissel 931 wordt vervangen door een engelsman die dan van spoor 5 (en 6, 7) toegang bied tot de wissel in de hoofdbaan of `t kopspoortje 8. Kopspoortje 8 is dan dus de flankbeveiliging! Spoor 5 krijgt een perron waardoor de stoomtreinen niet vanaf `t reizigersstation hoeft te vertrekken. In Stavoren wordt iets gelijkswaardig geconstrueerd met een aansluitwissel in `t hoofdspoor. |
27-08-2010 15:25:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Flankbeveiliging? Op een baanvak met ATB NG? Belachelijk. Tenzij de stoomtrein geen volwaardige ATB NG zou hebben (of voortdurend locomotiefloze Speno-treinen tegenkomt ). Anders is dat de manier waarop ProRail geprobeerd heeft het project onbetaalbaar te maken, c.q. de eigen spullenboel op kosten van de stoomtrein te upgraden. |
27-08-2010 15:30:53 | ||
---|---|---|
roeter
|
De term - en uitleg ervan - zijn zo oud als de spoorwegen zelf, dus ouder dan 50 jaar en kunnen dus niet auteurs-rechtelijk beschermd zijn. Maar dat terzijde. Vroeger was flankbeveiliging verplicht, met name bij inhaalsporen op enkelsporige baanvakken, maar ook bij invoegingen vanaf emplecementen. In een aantal landen (o.a. GB) is dit grotendeels nog zo. Ook vrijwel alle invoegingen in HSL-lijnen hebben flankbeveiliging. Vaak zie je ook 'zandbakken' of iets dergelijks om doorlopende treinen op te vangen i.p.v. stootjukken. @broek53 : ook een trein met ATB kan nog altijd doorschieten. En aangezien 'moment' nog altijd wordt bepaald door snelheid én massa, en dit laatste bij een stoomtrein nogal aanzienlijk is, is voorkomen toch heel wat beter dan genezen : het effect van een frontale botsing van een 'lightrail' op een stoomtrein, zelfs bij lage snelheid, wil je niet meemaken. Laatst bewerkt door roeter op 27-08-2010 15:38 |
27-08-2010 15:50:31 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Tja, leuk die stoomhobbies enzo. Maarre was het niet datzelfde Prorail dat overal en nergens druk bezig is juist de boel te saneren en dan met name wissels? Emplacementen als Ht krijgen over een paar jaar een qua wissels en mogelijkheden een geheel uitgekleed emplacement. Tegelijkertijd bouwen we er weer een paar bij in Stv en Sk (en zelfs een peperdure Engelsman!). |
27-08-2010 16:04:25 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Misschien hebben Bert & Bert enige affiniteit met de Friezen Verder kijkt Prorail graag naar Japan waar een maximale treindienst gebruikt maakt van een minimale infra en wil die naar NL importeren. Helaas werkt zoiets alleen in Japan vanwege hun mentaliteit... Laatst bewerkt door gvttreinen op 27-08-2010 16:11 |
27-08-2010 16:36:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Tsja, dat sprookje hoor ik ook steeds - treinen die op mentaliteit rijden. Maarre.. we dwalen heftig af. Overnutteloze veiligheidskopjes die bruikbare bijsturingswissels vervangen, kunnen we wel een boom opzetten, maar dat heeft bitter weinig met de stoomtrein in Friesland te maken. Deze gekte is namelijk landelijk (en schandelijk), en de stoomtrein is voor dit baanvak ongetwijfeld niet meer dan de aankeiler ervan. |
27-08-2010 16:42:58 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteYep, en als mijn tante wieletjes had, was zij een omnibus. Ik ben nogal rechtlijnig in die dingen: als je de Stadlers 'light rail' wilt noemen, best, maar ze hebben aan de botsveiligheidseisen te voldoen (en dat voldoen ze ook ruimschoots), punt. De rest is allemaal emotie in de zin van "dat grote boze zware stoommonster versus die arme lichte trein". Tsja. Denk je dat SLT er beter tegen kan of zo? Waarom moeten we dan niet het hele land volbouwen met veiligheidskopjes of stoomlocs verbieden (en Class 66 uiteraard ook)? Er is geen voorschrift dat daar rekening mee houdt of het daar over heeft (en Prorail heeft een paar duizend voorschriften). van dit type opportunisme (bij Prorail) kan ik heel erg niet goed worden (dat zal uit bovenstaande wel duidelijk zijn) |
27-08-2010 23:08:35 | ||
---|---|---|
ludotje2
|
Waar blijft die zwitserse stoomlok? Groeten .... Ludo |
28-08-2010 07:22:46 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Alsof zo'n stoomtrein ineens tonnen zwaarder is dan een gemiddeld andere trein. Bv een Klaas, 1200 of 1300 verschillen in gewicht weinig van de gemiddelde stoomlok hoor... |
28-08-2010 09:12:12 | ||
---|---|---|
V200
|
QuoteDie blijft dit jaar nog in Zwitserland Laatst bewerkt door V200 op 28-08-2010 09:12 |
28-08-2010 11:13:02 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Worden er weer rijtuigen van de VSM gebruikt, of dit jaar wel de ICK's en de plan W's? |
28-08-2010 12:38:42 | ||
---|---|---|
robins
|
hangt van de tijd van het jaar af plan W heeft met stoom namelijk geen verwarming en/of verlichting %08% mvg, Robin |
28-08-2010 17:26:56 | ||
---|---|---|
tjoekdjg
|
dit jaar worden nog de rijtuigen van de VSM gebruikt 5 blokkedoosrijtuigen en 1 diner rijtuig de ICK, en plan W worden eerst nog opgeknapt en aangepast voordat ze gebruikt gaan worden. |
31-08-2010 21:09:10 | ||
---|---|---|
straver
|
Mooie documantaire van/bij omrop fryslan. Nu terug te zien via http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=vn&fn=STOOMTREIN31AUG10.wmv Laatst bewerkt door straver op 01-09-2010 22:21 |
10-11-2010 21:54:34 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Het lijkt er dan toch van te gaan komen. Er wordt in Zwitserland voor 21 november een rit met de Eurovapor 23 058 aangekondigd in het kader van het ombouwen dan deze locomotief voor de Friese stroomtrein maatschappij. In de flyer wordt geschreven dat de machine vanaf dit voorjaar voor drie jaar aan de Friesen is verhuurd. http://www.dlm-ag.ch/attachments/23%20058_Dampffahrt_2010_11_21.pdf Laatst bewerkt door jeanne op 10-11-2010 21:55 |
17-01-2011 20:17:43 | ||
---|---|---|
tjoekdjg
|
het gaat nu ook los de lok wordt nu omgebouwd bij DLM in Zwitserland. de 2 Plan W en 4 ICK rijtuigen zijn voor revisie bij Shunter in Roosendaal. Er wordt begonnen met de het emplacement leeg te halen voor de bouw van de lokloods. erkomt een gesloten goederenwagon type G 212 voor een agegraat en om fietsen mee te kunnen nemen.%02% |
20-01-2011 21:03:58 | ||
---|---|---|
phantom
|
Nog 2 andere zaken die wijzen op concrete rijdagen met stoom zijn dan ook via de volgende links te zien en evt te lezen. http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/ en even goed lezen in deze digitale spooragenda voor dit jaar afkomstig van het spoorforum,doet je het volgende ontdekken. April: 23-04-2011 Fries stoommaatschappij overbrengen Stoomloc Schaffhausen Sneek Kortom het LIJKT erop dat er toch dingen plaats gaan vinden |
14-02-2011 21:25:47 | ||
---|---|---|
tjoekdjg
|
het gaat zeker plaats vinden%05% afgelopen zaterdag is er een groep van FStM techniek naar Roosendaal geweest om een begin te maken met het strippen van de eerste ICK, die omgebouwd wordt tot een diner rijtuig. In Sneek zijn ze begonnen met de bouw van de loods, en in stavoren zijn ze ook al bezig. voor foto's zie: http://www.flickr.com/photos/47966289@N02/ Laatst bewerkt door tjoekdjg op 14-02-2011 21:27 |
14-02-2011 22:39:13 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wat gaan ze in Stv doen dan? |
14-02-2011 22:48:52 | ||
---|---|---|
sik214
|
Omloopspoor en eigen perron realiseren? |
18-04-2011 13:07:36 | ||
---|---|---|
train85
|
Persbericht: Zaterdag open dag bij Friese Stoomtrein Maatschappij Voor alle (trein)enthousiastelingen, omwonenden en geinteresseerden organiseert de Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM) op zaterdag 23 april een open dag. De toekomstige remise van de stoomtrein is op die dag tussen 10:00 en 16:00 uur door iedereen te bezichtigen. Op locatie wordt voorlichting en informatie over de remise en maatschappij gegeven. Voor de bedenker van de meest originele naam van de remise zijn er kaartjes voor de stoomtrein te winnen. De stoomlocomotief die komend weekend naar Nederland komt is live te volgen op de open dag. Remise De in aanbouw zijnde remise van de FStM wordt vanaf juli het onderdak voor de locomotieven en rijtuigen van de maatschappij. Een stoom, diesel en rangeer-locomotief en zes rijtuigen vinden straks hun plaats in of rondom de remise. Daarnaast zal de eigen treindienst vanuit de remise de trein aansturen. De remise van de FStM is te vinden aan de Zuidwesthoekweg in Sneek en staat ca. 400 meter van het trein en busstation van Sneek. Werkgroepen Op het Open Huis presenteren de verschillende werkgroepen van de FStM zich. Zo laat Techniek zijn wat er komt kijken bij het rijdend houden van een stoomtrein, voorziet de werkgroep Horeca de bezoekers van een drankje en geeft Marketing & Communicatie een preview van de splinternieuwe website in aanbouw. Uiteraard zijn er ook andere werkgroepen vertegenwoordigd. Voor degenen die zelf misschien vrijwilliger willen worden bij de FStM is dit de gelegenheid om een kijkje in de keuken te nemen bij een stoomtreinmaatschappij. |
16-05-2011 10:22:55 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
De start van de exploitatie is verschoven naar april 2012: http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/nl/nieuws/Start%20FStM%20verschoven%20naar%202012.html |
16-05-2011 20:48:44 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Als reactie op het FStM persbericht http://www.friesestoomtreinmaatschappij.nl/nl/nieuws/Start%20FStM%20verschoven%20naar%202012.html, meld een informatiebron uit Zwitserland mij, dat de locomotief vrijdag 13 mei goed door de keuring gekomen is, maar door het niet tijdig betekenen van de benodigde papieren er voor zorgen dat de machine niet voor op 5 juni a.s. haar reis kan aanvaarden. |
17-05-2011 10:56:25 | ||
---|---|---|
john2
|
Komt die stoomloc op eigen kracht naar Friesland? Of wordt ze gesleept, bijvoorbeeld met andere cargo? |
17-05-2011 11:22:17 | ||
---|---|---|
train85
|
Gaat denk ik achter een lok aan, net zoals ze al eerder wouden doen. |
17-05-2011 14:05:48 | ||
---|---|---|
Daniel1
|
dat krijg je he, als je hem op vrijdag de 13e tekent %08% Maar wel jammer, had leuk geweest als we over een paar maanden een stoomtrein hadden gehad hier in friesland. |
17-05-2011 18:01:39 | ||
---|---|---|
phantom
|
Wat dan wel frapant is dat als de loc op z'n vroegst 5 juni de reis zou kunnen aanvangen,waarom men dan pas volgend jaar van de loc gebruik wil gaan maken. (zoals te lezen valt in het berichtje van de Fstm) Wat gaat men in die tussentijd doen ? |
17-05-2011 18:44:14 | ||
---|---|---|
edje
|
instructie en dergelijk. Waar je nu veel meer de tijd voor hebt. |
17-05-2011 18:46:07 | ||
---|---|---|
sik214
|
Het zou een flinke financiele strop kunnen betekenen. Als de loc 5 juni afgenomen wordt/is, gaat de huurteller lopen. Dat geldt straks ook voor de rijtuigen etc. Daarbij heb je nog geen exploitatieopbrengsten dit jaar. Hopelijk voor hen loopt dat goed af. |
17-05-2011 18:50:35 | ||
---|---|---|
edje
|
Een beginnende stichting die gelijk een nieuw depot kan bouwen, + 2 perrons, zal wel niet erg krap in het geld zitten, al heb ik wel andere dingen gehoord... Maar je kunt natuurlijk ook praten met de leverancier van de lok. hun leveren de lok niet op tijd zodat je er niks meer aan hebt. Daar kan natuurlijk ook iets tegenover staan. |
17-05-2011 21:10:04 | ||
---|---|---|
Oscar.B
|
Waarschijnlijk hebben ze veel geld weten los te peuteren bij sponsoren en banken |
17-05-2011 21:17:08 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Nouhjah, als ik het goed hoorde bij de opendag komt er zelfs een kuilwielenbank in de werkplaats (zoiets was in de fundering wel zichtbaar). Wellicht is er een leuk dealtje gesloten met Arriva, hun een goede werkplaats, Arriva een Kwb die dichtbij is Maargoed, ik zou haast zeggen dat ik begin te speculeren Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
17-05-2011 21:27:26 | ||
---|---|---|
amtrak
|
een aardwind is toch echt wat anders dan een kuilwielenbank mvg amtrak |
17-05-2011 21:37:37 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Tsjah, dat Friese taaltje blijft lastig te verstaan Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
17-05-2011 22:09:41 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteZoals hier http://railhobby.nl/spoornieuws/1480-alternatief-plan-tot-komst-van-de-stoomtrein?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter te lezen valt is de loc NIET goed door de keuring gekomen, helaas Gr Joop mcn Lls |
17-05-2011 23:09:12 | ||
---|---|---|
broek53
|
Bij ProRail ontsnapt nu een diepe, diepe zucht van verlichting. Op geen enkele manier zouden de aanpassingen in Sneek en Staveren op tijd klaar hebben kunnen zijn. Het infraproject is prompt stilgelegd om de zaken op orde te krijgen. |
17-05-2011 23:34:26 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Even wat zitten bladeren in dit topic en op 27 augustus 2010 staan er al concrete plannen gemeld t.a.v. wat er in Sk moet gaan gebeuren. En volgens mij zou er in Stv nog een omloopspoortje komen. Die werkzaamheden zijn toch niet van zulke aard dat ze zoveel tijd in beslag zullen nemen? |
17-05-2011 23:45:38 | ||
---|---|---|
broek53
|
Niet bepaald, maar er is in de voorbereiding heel erg geklungeld met beveiligingsaanpassingen (TPRB aanpassen voor rangeren valt niet mee), het werk is veel te laat aanbesteed en inmiddels is men tegen elke vorm van pech en onkunde wel aan gelopen. Bomen die ten onrechte gekapt zijn, andere bomen mochten daarom niet gekapt worden en toe het wel mocht, was het broedseizoen daar - je kent dat wel. Aannemer stuit op iets van funderingen bij een overweg en men wil de archeologen op deze mogelijk prehistorische resten af sturen, terwijl iedereen op de uitstekende tekeningen sinds de aanleg van het spoor kan zien dat daar een opslaghokje gestaan heeft - kortom: het is echt een soap in vele bedrijven daar. |
19-05-2011 20:33:26 | ||
---|---|---|
tjoekdjg
|
Quotedie verbreding in de put is voor het zakken van de assen onder de lok/rijtuigen weg, aangezien we niet de lucht in kunnen. |
19-05-2011 21:02:45 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Quote Ik denk eerder bij het verantwoordelijke IB..... |
19-05-2011 21:47:58 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Een aardwind dus |
19-05-2011 22:23:51 | ||
---|---|---|
FourRoses
|
Quote In stavoren zijn de funderingen naar boven gehaald van een waterput en draaischijf. Dat stond níet op tekening. Overigens word dat gesloopt, omdat het geen enkele waarde heeft voor de FSTM. |
19-05-2011 22:39:26 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ow en daar de archeologen figuren ook prompt zomaar mee akkoord ? Lijkt me dat er vast wel een paar historisch geinteresseerde mensen zijn die miss iets anders denken dan de Fstm. Trouwens als die loc dan toch voorlopig nog niet gaat rijden,waarom heeft men nu dan ineens zoveel haast %03% Laatst bewerkt door spiketrain op 20-05-2011 05:00, reden: Quoot laatste bericht verwijderd. |
19-05-2011 22:45:43 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
ProRail gaat wel redelijk op zijn muil als ze de boel niet op tijd klaar hebben. Zeker als de datum al enkele keren naar achteren geschoven is. |
19-05-2011 22:59:39 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Beste Joop, Railhobby heeft waarschijnlijk gewoon haar bericht overgenomen van de FStM webstek. Omdat ik dat hele verhaal een beetje vreemd vond en mij ook niet kon voorstellen ging ik te raden bij een Zwitser die goede contacten heeft bij DLM. Ook deze persoon verwonderde en heeft navraag gedaan. Later melde hij dat de machine op 6 mei door de technische keuring gekomen is, maar dat de papieren niet goed geregeld waren. Hij noemde ook de nieuwe vertrek datum op z'n vroegst 5 juni a.s. is. Wie voor deze faux pas verantwoordelijk is weet ik niet! |
20-05-2011 15:25:09 | ||
---|---|---|
MDDM
|
We gaan het allemaal afwachten, hoe de ontwikkelingen in het hoge noorden zich gaan ontpoppen. Gr Joop mcn Lls |
20-05-2011 17:48:51 | ||
---|---|---|
phantom
|
Na enige praatjes blijkt het zelfs al zo triest te zijn dat 1 stempel het heeft verknalt. 1 stempel ontbrak schijnbaar op de stapel papieren en bij controle voor vertrek ri NL kwam dit blijkbaar uit. Waarop prompt het scheepsanker werd uitgegooid geketend aan de 23 er waardoor deze niet verder mocht in een speciaal georganisserd convooi ri zijn nieuwe standplaats. Toch ergens best triest dat door het ontbreken van 1 stempel op de (waarschijnlijke grote stapel papieren die moesten worden gestempeld)dat daardoor het begin van een nieuwe maatschappij onder stoom kan worden verpest. Best wel ziekelijke bureaucratie en die papieren bende,en t kost nog veel ook %03% |
20-05-2011 19:38:13 | ||
---|---|---|
sik214
|
Als je dat nou van te voren weet, dan check je alles zelf toch nog een keer of alles compleet is... Bureaucratie of niet, je weet van te voren waaraan je moet voldoen. Bovendien, je schrijft "na enige praatjes", weet je wat je uiteindelijk van kind 6 hoort als je aan kind 1 een geheimpje verteld..... |
20-05-2011 20:00:06 | ||
---|---|---|
Gast
|
Hierbij nog wat opmerkingen n.a.v. bezoek op 23 april jl. aan het in aanbouw zijnde depot van de Fstm. Samen met collega Pieter aandachtig naar uitleg geluisterd van een fanatiek sprekende medewerker. Belangrijkste punt: het is wonderbaarlijk én geweldig dat in deze tijd een compleet nieuwe stoomtreinmaatschappij uit de grond wordt gestampt. Feit: Pieter en ik hebben ons al afgevraagd hoe ALLES (en dus niet alleen de stoomtrein zelf) klaar zou zijn; de deadline is/was 2 juli! Problemen zijn er genoeg, naast de ambtelijke molen in Zwitserland! In Stv waren op dat moment net de sporen gereed. Dit was eigenlijk nog niet de bedoeling: eerst zouden de sporen in Sk worden aangelegd, echter de bouwvakkers zakten tot hun middel weg in de drab, dus daar was eerst maar eens 5000 kuub zand gestort om de boel in te klinken. Daarnaast heeft men langdurig moeten "onderhandelen" over water! Voordat e.e.a. rond is gekomen zou men na een slag Sk-Stv v.v. eerst naar Lw moeten om water te halen (afrekenen per ingenomen liter!). Vervolgens: m.b.t. aansluiting op het hoofdspoor heeft men zwaar geschut (= media) in moeten zetten wegens de hebberige houding van Prorail (die de wisselbediening vanuit Gn bedient): per aansluiting op het hoofdspoor (1 in Sk, 1 in Stv) moest per aansluiting een half miljoen worden betaald. Dit is flink teruggebracht (meende 150000 euro). De personenrijtuigen die gebruikt gaan worden zijn oude ICK's. Deze hebben deuren die met 7,5 bar druk open gaan. De stoomloc levert van zichzelf 5 bar. Keuze: rijtuigen ombouwen (= duur) of extra leiding vanaf de stoomloc maken voor 2,5 bar extra druk (= goedkoop en zeer briljant gevonden). In Tilburg is de werkplaats opgeheven en daar hadden ze nog pallets vol reserve delen voor de ICK's liggen! Mocht men overnemen als men het er zelf weg haalde. Tot slot: de stoomtrein is zeer milieuvriendelijk, want rijdt op biobrandstof (toegegeven, de charme van het échte zware puffen is er niet meer echt bij, maar ik wil het eerst zelf horen en zien voordat ik een oordeel vel. Als je alle bovenstaande zaken leest, dan zijn er genoeg problemen en is men ook creatief! Elk boutje moet 2x omgedraaid worden aldus de reeds aangehaalde fanatieke spreker! Want hoe mooi het allemaal lijkt, met sponsorgelden, subsidie van o.a. provincie etc. praat je over "maar" een miljoen of 11. Als je dan niet goed met je financiën omgaat, is 't zo op (zie hierboven prorail stukje). Dat het niet kunnen exploiteren dit jaar flink geld gaat kosten staat buiten kijf; men rekent op 60.000 bezoekers per jaar!!! Ik moet dat eerlijk gezegd nog zien... Maar áls ze volgende jaar dan gaan starten ben ik van de partij, ook al moet ik er eerst 1,5 uur voor naar Sk! p.s. e.e.a. was op 23 april, er kan in de loop van afgelopen maand iets weggezakt zijn, dus mocht ik zaken incorrect/onvolledig hebben weergegeven, schroom niet |
20-05-2011 22:26:27 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Daar is niks briljants aan, elke lok na het stoomtijdperk is daarvan voorzien. Toen ICK's nog in dienst waren, kregen ze ook een hoofdreservoirdruk aangeboden van de trekkende lok. Quote Dat sluiten zal weinig met die onderdelen te maken hebben, de werkplaats is danwel dicht maar onderdelen komen uit het Landelijke Logistiek Centrum wat ook in Tb zit maar dat blijft gewoon op zijn plek en stond los van de werkplaats. |
20-05-2011 23:22:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Zoals Broek al stelde, kent het baanvak Leeuwarden - Stavoren TPRB, Ter Plaatse Bediend Relaisblokstelsel. Het treinpersoneel stelt de rijwegen in, niet Groningen. Wat er in Sneek en Stavoren gemaakt wordt weet ik niet maar handwissels met elektrisch grendel in twee aansluitingen die in de vrije baan uitkomen, liggen voor de hand omdat elektrische wissels rijwegen en dus seinen vragen, wat weer veel duurder is. Voor anderhalve ton leg je dit niet aan. Te Workum kan worden gekruist met de diensttrein van Arriva. Zowel te Sneek als te Stavoren wordt de stomer dan opgesloten op de aansluiting. |
21-05-2011 13:56:45 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
admin: bericht met verboden inhoud verwijderd Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
21-05-2011 20:43:05 | ||
---|---|---|
locje1
|
Quote Het zware puffen zoals jij dat noemt heeft helemaal niets te maken met de manier van stoken van de loc. Het maakt dus niet uit of de loc kolen of (bio)olie gestookt is. Zwaar 'puffen' ontstaat als de loc zwaar moet trekken. Met die paar rijtuigjes achter een 23-er zoals men daar in Friesland van plan is zal dat niet meer dan een snifelsnaffel geluid opleveren. mvg, Locje1, VSM mcn |
21-05-2011 20:59:21 | ||
---|---|---|
Gast
|
Hieruit blijkt weer dat de ervaring van een kenner terecht zwaarder weegt dan het positief bedoelde praatje van de Fstm medewerker en al helemaal zwaarder dan deze a-technische luisteraar tijdens de open dag, hahahaha! Bedankt voor de juiste duiding! Laatst bewerkt door admin op 27-05-2011 10:24, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten |
28-05-2011 12:42:33 | ||
---|---|---|
tjoekdjg
|
De koop van de 2200 voor de FStM is zo goed als rond. Als de koop rond is zal de 2278 gereviseeed worden waarna hij naar sneek komt.%08% |
28-05-2011 14:58:14 | ||
---|---|---|
maxime
|
Ik neem aan dat het dan om een kleine revisie gaat? Ik meende dat de loc bij de SMMR al dienstvaardig was gemaakt. |