runneke
  | Hierbij nog wat opmerkingen n.a.v. bezoek op 23 april jl. aan het in aanbouw zijnde depot van de Fstm. Samen met collega Pieter aandachtig naar uitleg geluisterd van een fanatiek sprekende medewerker.
Belangrijkste punt: het is wonderbaarlijk én geweldig dat in deze tijd een compleet nieuwe stoomtreinmaatschappij uit de grond wordt gestampt.
Feit: Pieter en ik hebben ons al afgevraagd hoe ALLES (en dus niet alleen de stoomtrein zelf) klaar zou zijn; de deadline is/was 2 juli!
Problemen zijn er genoeg, naast de ambtelijke molen in Zwitserland!
In Stv waren op dat moment net de sporen gereed. Dit was eigenlijk nog niet de bedoeling: eerst zouden de sporen in Sk worden aangelegd, echter de bouwvakkers zakten tot hun middel weg in de drab, dus daar was eerst maar eens 5000 kuub zand gestort om de boel in te klinken.
Daarnaast heeft men langdurig moeten "onderhandelen" over water! Voordat e.e.a. rond is gekomen zou men na een slag Sk-Stv v.v. eerst naar Lw moeten om water te halen (afrekenen per ingenomen liter!).
Vervolgens: m.b.t. aansluiting op het hoofdspoor heeft men zwaar geschut (= media) in moeten zetten wegens de hebberige houding van Prorail (die de wisselbediening vanuit Gn bedient): per aansluiting op het hoofdspoor (1 in Sk, 1 in Stv) moest per aansluiting een half miljoen worden betaald. Dit is flink teruggebracht (meende 150000 euro).
De personenrijtuigen die gebruikt gaan worden zijn oude ICK's. Deze hebben deuren die met 7,5 bar druk open gaan. De stoomloc levert van zichzelf 5 bar. Keuze: rijtuigen ombouwen (= duur) of extra leiding vanaf de stoomloc maken voor 2,5 bar extra druk (= goedkoop en zeer briljant gevonden).
In Tilburg is de werkplaats opgeheven en daar hadden ze nog pallets vol reserve delen voor de ICK's liggen! Mocht men overnemen als men het er zelf weg haalde.
Tot slot: de stoomtrein is zeer milieuvriendelijk, want rijdt op biobrandstof (toegegeven, de charme van het échte zware puffen is er niet meer echt bij, maar ik wil het eerst zelf horen en zien voordat ik een oordeel vel.
Als je alle bovenstaande zaken leest, dan zijn er genoeg problemen en is men ook creatief! Elk boutje moet 2x omgedraaid worden aldus de reeds aangehaalde fanatieke spreker! Want hoe mooi het allemaal lijkt, met sponsorgelden, subsidie van o.a. provincie etc. praat je over "maar" een miljoen of 11. Als je dan niet goed met je financiën omgaat, is 't zo op (zie hierboven prorail stukje). Dat het niet kunnen exploiteren dit jaar flink geld gaat kosten staat buiten kijf; men rekent op 60.000 bezoekers per jaar!!! Ik moet dat eerlijk gezegd nog zien...
Maar áls ze volgende jaar dan gaan starten ben ik van de partij, ook al moet ik er eerst 1,5 uur voor naar Sk!
p.s. e.e.a. was op 23 april, er kan in de loop van afgelopen maand iets weggezakt zijn, dus mocht ik zaken incorrect/onvolledig hebben weergegeven, schroom niet |