Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Stoom in Friesland

Zaterdag 02 mei 2009 - 13:37:36
gizmo
gizmo
Weekend 9 en 10 mei 2009: stoom in Friesland
De Stichting Stoomtrein Fryslân laat weer een stoomtrein van de VSM overkomen om een aantal ritten tussen Sneek en Stavoren te maken.

Vertrek naar Leeuwarden meestal de vrijdag er voor dus 8 mei rond 12.00 uur.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 27 aug 2010 om 15:10:00, reden: Topictitel aangepast

Zaterdag 02 mei 2009 - 18:46:26
keesje
keesje
Neem aan dat de normale treindienst dan wordt opgeheven gedurende dit evenement? En... zijn de eerste bezwaren van de Sneeker buurtvereniging al binnen vanwege de 'overlast' die de stoomtreinen met zich meebrengen?

Zondag 03 mei 2009 - 11:52:57
lw-o
lw-o
wat ik heb begrepen is dat er in dat weekend ook weer een buffel die lijn op gaat.

Zondag 03 mei 2009 - 12:11:23
train85
train85
Wat ik heb kunnen zien is dat er alleen een stoomtrein nog gaat komen. De 41 of 186 kwam alleen als er ATB-e in zat en heel misschien gaat het lukken voor 9 mei. Afwachten of het gaat lukken, 6 mei ga ik een bijeenkomst bijwonen daar in Sneek, dus hopen we te horen of er een diesel bij gaat komen of niet. Zal jullie dan verder informeren.

Laatst bewerkt door train85 op Zondag 03 mei 2009 om 12:12:15

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 03 mei 2009 - 12:28:57
mv
mv
Ben benieuwd waarmee jullie komen.
Het is hier altijd weer een spektakel en feest.
En ach ja zeurkousen houd je toch altijd.
Ze vergeten alleen de fijne economische belangen die het weer met zich mee brengt.
Wel de lusten maar niet de lasten dragen willen.
Het is maar 1 weekend per jaar.
p.s: neem aan dat de VSM rond 17.00u weer aankomt op LW-CS??
Greetz:MV

Zondag 03 mei 2009 - 12:56:07
amtrak
amtrak
Quote
lw-o: wat ik heb begrepen is dat er in dat weekend ook weer een buffel die lijn op gaat.
Klopt idd link

Met vriendelijke stoomgroet Amtrak

Zondag 03 mei 2009 - 13:01:37
train85
train85
Quote
mv: p.s: neem aan dat de VSM rond 17.00u weer aankomt op LW-CS??
Greetz:MV
VSM zal rond 17:00 uur inderdaad aankomen te spoor 19A.

Laatst bewerkt door train85 op Zondag 03 mei 2009 om 13:02:01

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Zondag 03 mei 2009 - 13:14:08
keesje
keesje
Is het trouwens niet een beetje raar dat reizigers die totaal niet geïnteresseerd zijn in dit gebeuren, nu verplicht meer moeten betalen omdat er geen reguliere treindienst is (en ook langer onderweg zijn)? Of is er vervangend vervoer geregeld door Arriva? De reisplanner geeft namelijk nog gewoon een trein uit de normale dienst als advies om mee te reizen tussen Stv en Sk.

Zondag 03 mei 2009 - 13:33:34
wadloper
wadloper
Twitter rail4louis
Op NS.nl staat bij werkzaamheden dat er op 9 en 10 mei Arriva-bussen rijden tussen Sneek en Stavoren i.v.m. beperkt spoorgebruik vanwege een evenement.

Laatst bewerkt door wadloper op Zondag 03 mei 2009 om 13:35:44

Zondag 03 mei 2009 - 13:49:21
keesje
keesje
Dan is OV9292 dus nog niet bijgewerkt.

Zondag 03 mei 2009 - 13:57:18
lucky
lucky
Interessant, je kunt dus met de stoomtrein heen, en met de buffel terug. Gezien je dit jaar kaartjes voor enkele reis dient te bestellen.

Zondag 03 mei 2009 - 17:36:17
sik214
sik214
Ja, oftwel iedereen met 5 of 6 bakken heen (stoom) en in 2 bakken terug (Buffel).

Zondag 03 mei 2009 - 17:37:00
lucky
lucky
Worden het 2 bakken buffel? zijn er niet minimaal 4 nodig i.v.m detectie enzo?

Zondag 03 mei 2009 - 17:38:19
sik214
sik214
Detectieproblemen zijn er volgens mij alleen op niet-NG baanbakken.

Zondag 03 mei 2009 - 20:03:27
thom
thom
Quote
train85: Wat ik heb kunnen zien is dat er alleen een stoomtrein nog gaat komen. De 41 of 186 kwam alleen als er ATB-e in zat en heel misschien gaat het lukken voor 9 mei. Afwachten of het gaat lukken, 6 mei ga ik een bijeenkomst bijwonen daar in Sneek, dus hopen we te horen of er een diesel bij gaat komen of niet. Zal jullie dan verder informeren.
Ik kan je vertellen dat de 41 dan écht niet af is en dusook niet zal komen...

Zondag 03 mei 2009 - 22:05:57
train85
train85
Zojuist een email gekregen met verdere informatie. Er komt een DM'90 extra te rijden. Op de website: link kan je kaartjes bestellen om met de DM'90 mee te gaan. En ook nog voor de stoomtrein.
Er staan ook op de website een concept dienstregeling van de stoomtrein en buffel voor zaterdag en zondag.

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Zondag 03 mei 2009 - 22:16:35
lucky
lucky
Ik wacht liever op een drgl vanaf deze site, gezien het feit dat het al eerder is voorgekomen dat er stops op de website daar stonden gepland welke in de werkelijkheid dus niet plaats vonden. (Zoals hier wel vermeld)

Ik weet dat er nu geen stops staan gepland, maar moet er niet in Workum worden gekruisd met de buffel rit?

Laatst bewerkt door lucky op Zondag 03 mei 2009 om 22:17:37

Zondag 03 mei 2009 - 22:22:39
keesje
keesje
Tenminste één trein gaat zeker stoppen natuurlijk, want twee doorijdende treinen die bijvoorbeeld te Workum gaan kruisen lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of er moet een fantasievolle dienstregeling in elkaar geflanst zijn...

Maandag 04 mei 2009 - 00:04:09
wimhoekema
wimhoekema
beveiligingstechnisch zijn onderweg (zoals bij alle voorgaande jaren) stops nodig te Wk (kruisen), Hnp (alleen treinen richting Stv). Op de terugritten Stv-Sk stop te Kdm en Wk. Puur om te sleutelen/lasergunnen dus, niet voor in- en uitstappen reizigers.

Laatst bewerkt door wimhoekema op Maandag 04 mei 2009 om 00:10:21

Maandag 04 mei 2009 - 00:59:01
broek53
broek53
Quote
sik214: Detectieproblemen zijn er volgens mij alleen op niet-NG baanbakken.
detectieproblemen zijn er met DM '90 ueberhaupt niet meer. En zo ze er zouden zijn, dan heeft ATB er niets mee te maken (of alleen heel zijdelings, in de zin dat een beveiliging zonder geïsoleerd-spoor-detectie niet voorzien kan worden van ATB EG).

Maandag 04 mei 2009 - 09:37:06
keesje
keesje
Opvallend aan de dienstregeling: Trein 82294 Sk-Lw komt te Lw aan om 20.23 uur en dan is er om 20.14 uur een 82296 van Lw naar Zl vertrokken! En niet op maandag zoals vermeld bij de bijzondere ritten, maar ingelegd op zondag. Ik neem aan een foutje bij het inleggen van deze treinen. Vraag is nu op het spul nu eerder gaat aankomen te Lw, later vertrekt uit Lw of een dag later vertrekt uit Lw...

Maandag 04 mei 2009 - 10:06:14
train85
train85
Dat was mij ook al opgemerkt. Foutje van prorail die deze rit heeft ingelegd, zal nog wel een keer aangepast worden.

Laatst bewerkt door train85 op Maandag 04 mei 2009 om 10:06:27

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Maandag 04 mei 2009 - 10:25:58
teus-baars
teus-baars
Vorig jaar kwam dit verschijnsel volgensmij ook al voorbij. Toen is de trein al voor zessen vanuit Sneek naar Leeuwarden vertokken

Maandag 04 mei 2009 - 16:59:57
wimhoekema
wimhoekema
op zondag 6:21 uit Lw zal ook wel een uurtje later worden, aangezien het baanvak naar Sk dan nog dicht is voor evt. onderhoud.

82294D op zondag ging vorig jaar onder deze tijden weg:

Sk v. 17:49
Mg 18:08 / 18:11 (kruisen met Arriva 30055)
Lw a 18:26
Lw v 20:23 na het rangeren van beide loks naar de kop van de trein en aanhaken verblijfsrijtuigen VSM.

Zo ongeveer zal 't dit jaar ook wel weer gaan.
Prorail heeft waarschijnlijk dezelfde foute aanschrijving als vorig jaar uit een kast getrokken...

Maandag 04 mei 2009 - 17:15:22
keesje
keesje
En dát is nou onze capaciteitsverdeler, bijzonder treurig dat zo'n simpel ritje al niet goed gepland kan worden... Dat ritje Sk-Lw kan inderdaad veel eerder en kan er ook gewoon om 20.14 uur vertrokken worden uit Lw.

Maandag 04 mei 2009 - 22:25:35
tjoekdjg
tjoekdjg
Youtube tjoekdjg Flickr tjoekdjg
volgens mij bebben ze er nog assen tel systeem er in (weet het niet zeker)
maar de Dm' 90 komt dan in sneek

Laatst bewerkt door mark op Maandag 04 mei 2009 om 23:08:05, reden: msn-taal verwijderd.

Dinsdag 05 mei 2009 - 07:48:04
train85
train85
Quote
wimhoekema: op zondag 6:21 uit Lw zal ook wel een uurtje later worden, aangezien het baanvak naar Sk dan nog dicht is voor evt. onderhoud.

82294D op zondag ging vorig jaar onder deze tijden weg:

Sk v. 17:49
Mg 18:08 / 18:11 (kruisen met Arriva 30055)
Lw a 18:26
Lw v 20:23 na het rangeren van beide loks naar de kop van de trein en aanhaken verblijfsrijtuigen VSM.

Zo ongeveer zal 't dit jaar ook wel weer gaan.
Prorail heeft waarschijnlijk dezelfde foute aanschrijving als vorig jaar uit een kast getrokken...
Zondag 10 Mei gaat het nachtgat voor eventueel onderhoud niet door, Prorail CV heeft dit verwerkt in VPT.

EDIT 16:01: Inmiddels is trein 82294 op de zondag aangepast en is er geen negatieve overgang meer met de 82296.

Laatst bewerkt door train85 op Donderdag 07 mei 2009 om 16:00:34

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Zaterdag 09 mei 2009 - 13:58:21
lucky
lucky
Buffel 3416 verzorgt de buffelritjes tussen Sk en Stv.

edit door admin: vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan

Laatst bewerkt door admin op Zondag 10 mei 2009 om 21:24:36

Zondag 10 mei 2009 - 20:28:24
train85
train85
Ik weet geen treinnummers, kan het zelf ook niet achterhalen ergens, zijn als last-minute door Prorail ingelegd.

Laatst bewerkt door admin op Zondag 10 mei 2009 om 21:25:00, reden: Originele bericht is aangepast

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Zondag 10 mei 2009 - 21:55:28
lucky
lucky
Jammer, toch bedankt voor het zoeken!

Zondag 10 mei 2009 - 22:04:47
kiekkiek
kiekkiek
82296 op tijd in Zl.

Maandag 11 mei 2009 - 15:12:28
lw-o
lw-o
ook de doorkomst te hrmk was op tijd

Maandag 11 mei 2009 - 18:52:36
dh3201
dh3201
Tot hoelaat was eigenlijk de reguliere treindienst tussen Sk en Stv gestaakt?
Op zondag zag ik bij Mg om 17:12 twee gekoppelde Spurts naar Sk rijden, waarvan er een half uur later een terug naar Lw kwam. De trein van 18:12 (kruisend met de stoomtrein naar Lw) had Stv op de koersdisplay. Een half uur later kwam het andere stel van het bovengenoemde duo terug. Om 19:12 kwam er weer een Spurt met Stv op de display door Mg. Er werd in Mg toen nog steeds omgeroepen dat er geen treinen naar Stv reden en dat Arriva bussen inzette met een extra reisduur. Of is men vergeten dit bandje op tijd uit te zetten?

Shqiperise-lopers?

Maandag 11 mei 2009 - 19:41:58
keesje
keesje
Dat laatste waarschijnlijk. Toen de stoomtrein gepland rond genoemde tijd terugkeerde naar Lw, was de normale treindienst Lw-Stv v.v. al gepland gestart. Die kruising was ook gepland overigens.

Maandag 11 mei 2009 - 20:02:38
kbrandsma
kbrandsma
Jammer dat Arriva daar zelf niet meer duidelijkheid in verschaft.

Ik ben gister tijdens de laatste rit nog even bij de stoomtrein wezen kijken. Het was weer lekker gezellig nabij station Sneek en alle overwegen ten zuiden daarvan. Eveneens als vorig jaar pendelde een Den Oudsten-Leyland MB200 cabriobus naar station IJlst voor diegene die in het bezit waren van een treinkaartje. Verder was o.a. de NVBS en het NNTTM met een stand bij station Sneek vertegenwoordigd. Opvallende gast was de terugkeer van dieselhydraulisch matereriaal te Sneek. Zelfs een Arriva steward riep verbaasd naar de vrijwilligers: "Hé dat is een gewone NS trein!".

Jammer dat mensen van hier denken te menen het recht te hebben om met hun keukentrapje de doorgang voor het overige verkeer bij een overweg te moeten versperren...

Dinsdag 12 mei 2009 - 07:29:10
train85
train85
SNEEK - Minstens negen machinisten van de Friese Stoom Trein Maatschappij (FSTM) gaan in september naar Zwitserland voor een opleiding. Het gaat om mannen die nu al machinist zijn bij Arriva, NS of Railion. Ze krijgen een opleiding tot stoommachinist. De FSTM heeft vijftien machinisten nodig om de trein in 2010 acht maanden lang, drie dagen in de week van Sneek naar Stavoren te laten rijden.
De club heeft zo'n tweehonderd vrijwilligers die dit weekeinde in touw waren tijdens het jaarlijkse stoomtreinweekeinde. Volgens organisator Max Kooijmans, zelf stoker, kan er weinig meer misgaan om de trein daadwerkelijk in 2010 te laten rijden. Hij verwacht in juni een akkoord met de provincie. Die regelt en betaalt de benodigde aanpassingen aan het spoor met een waarde van EUR2 miljoen. De aanpassingen zijn nodig zodat de stoomtrein in Sneek en Stavoren kan omkeren.
Verder moet de stoomtrein in Workum de 'normale' Arrivatrein kunnen passeren. De stichting heeft zelf inmiddels de benodigde gronden in Sneek en Stavoren in handen voor het inrichten van een emplacement. Het gaat in Sneek om 13.000 vierkante meter grond. Beide locaties hebben een waarde van zo'n EUR3 miljoen. Kooijmans experimenteerde het afgelopen weekeinde met kaartverkoop via internet en met de verkoop van enkeltjes. Dat liep gesmeerd. Het bedrijf draait met slechts twee betaalde krachten; de een is hoofd technische dienst, de ander doet de marketing.

Bron: Leeuwarder Courant.

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Dinsdag 12 mei 2009 - 10:16:38
keesje
keesje
Quote
kbrandsma: Jammer dat Arriva daar zelf niet meer duidelijkheid in verschaft.
Dat is misschien zo, maar waar vind je het nog dat een vervoerder een groot deel van de dag ruimte maakt voor een dergelijk evenement. Overigens was zondag trein 30051 de eerste trein die weer moest rijden naar Stv.

Dinsdag 12 mei 2009 - 17:41:21
teus-baars
teus-baars
Omrop Fryslan heeft in het programma Hea! een leuke reportage over het bunkeren of restaureren van de lokomotieven tijdens het stoomweekend opgenomen.
Zie: link

Laatst bewerkt door teus-baars op Dinsdag 12 mei 2009 om 17:41:36

Dinsdag 12 mei 2009 - 18:00:45
dh3201
dh3201
Quote
keesje: Overigens was zondag trein 30051 de eerste trein die weer moest rijden naar Stv.
Dat kan inderdaad kloppen, trein 30051 kwam met twee stellen door Mg en trein 30066 kwam met alleen het achterste stel terug. De voorste kwam een uur later door Mg en is intussentijd dus naar Stv geweest.

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 12 mei 2009 - 18:48:47
keesje
keesje
En ook dat klopt: 30051 reed planmatig met 2 stellen Lw-Sk en het voorste stel ging solo door naar Stv.

Dinsdag 12 mei 2009 - 18:53:30
treintim
treintim
Quote
kbrandsma: Opvallende gast was de terugkeer van dieselhydraulisch matereriaal te Sneek. Zelfs een Arriva steward riep verbaasd naar de vrijwilligers: "Hé dat is een gewone NS trein!".
Wel één die werkelijk schitterend was die dag, de gele kleur was weer terug van weggeweest in Friesland. Wel meer mensen daar zullen de gele treinen vast en zeker missen, en wel zo'n beetje zijn uitgekeken op dat rode materieel. Het wijde ruime Friese landschap intrekken en verkennen vind ik zelf ook best leuk, maar als je niet van superknal-rode (Arriva)treinen houdt én niet van stoomtreinen, houdt het op. Behalve als ze zo'n mooie gele trein inzetten. Dit jaar vond ik het dus erg geslaagd, en vast wel meer mensen die van NS-treinen houden en de knalrode GTW's niet mooi vinden. Zelfs een Wadloper wordt er lelijk bij... kijk maar op link , dan vind je zelfs de Wadloper niet meer mooi in die afschuwelijk kleur! Die gele NS-trein trok dit weekend anders wel langs Friese zwarte paarden, meren met zeilboten en pleziervaartuigen, grote windmolens, schattige draaibruggetjes, pitoreske dorpjes en de typerend Friese boerderijen. Dat heb ik dus mooi vastgelegd, dat bijzondere landschap bij de inderdaad 'normale' NS-trein.

Laatst bewerkt door treintim op Donderdag 14 mei 2009 om 19:20:40

Vrijdag 27 aug 2010 - 14:22:34
keesje
keesje
Misschien moet het topictitel worden aangepast (kon even niks anders vinden over dit gebeuren). Anyway: It giet oan: link

Wat wordt er in dit artikel eigenlijk bedoeld met 'flankbeveiliging'? Is dat een journalistieke dwaling? Wat gaat er concreet met de infra gebeuren tussen Sk en Stv?

Vrijdag 27 aug 2010 - 15:05:41
dennistd
dennistd
Twitter spoornieuws Youtube spoornieuws Flickr spoornieuws
Volgens mij een zelfde soort iets als wat er in Rsn en Brn ligt: een wissel richting het hoofdspoor, zodat als er iets door het rode gaat op het zijspoor dit niet op het hoofdspoor terecht komt maar tegen een juk in het verlengde van het zijspoor.

Treinnieuws en meer: http://www.spoornieuws.nl (maar nu even niet...)

Vrijdag 27 aug 2010 - 15:14:19
john2
john2
Via google flankbeveiliging ingevoerd. Zag net op de tijd dat de uitleg van flankbeveiliging auteursrechtelijk beschermd is. Zodoende kon ik dit niet als link plaatsen. De uitleg van dennistd komt in de beurt wat in de betreffende uitleg staat. Plus dat er nog bij lage snelheid een trein opzettelijk ontspoord kan worden, als er een flankaanrijding schijnt te gebeuren.

Vrijdag 27 aug 2010 - 15:22:29
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
In geval van Sneek;
Wissel 1255 wordt verwijderd en het emplacement krijgt via een ander wissel aan de zuidwestkant toegang tot het hoofdspoor.
Wissel 931 wordt vervangen door een engelsman die dan van spoor 5 (en 6, 7) toegang bied tot de wissel in de hoofdbaan of `t kopspoortje 8.
Kopspoortje 8 is dan dus de flankbeveiliging!
Spoor 5 krijgt een perron waardoor de stoomtreinen niet vanaf `t reizigersstation hoeft te vertrekken.

In Stavoren wordt iets gelijkswaardig geconstrueerd met een aansluitwissel in `t hoofdspoor.

Vrijdag 27 aug 2010 - 15:25:09
broek53
broek53
Flankbeveiliging? Op een baanvak met ATB NG? Belachelijk. Tenzij de stoomtrein geen volwaardige ATB NG zou hebben (of voortdurend locomotiefloze Speno-treinen tegenkomt ). Anders is dat de manier waarop ProRail geprobeerd heeft het project onbetaalbaar te maken, c.q. de eigen spullenboel op kosten van de stoomtrein te upgraden.

Vrijdag 27 aug 2010 - 15:30:53
roeter
roeter
De term - en uitleg ervan - zijn zo oud als de spoorwegen zelf, dus ouder dan 50 jaar en kunnen dus niet auteurs-rechtelijk beschermd zijn. Maar dat terzijde.
Vroeger was flankbeveiliging verplicht, met name bij inhaalsporen op enkelsporige baanvakken, maar ook bij invoegingen vanaf emplecementen. In een aantal landen (o.a. GB) is dit grotendeels nog zo. Ook vrijwel alle invoegingen in HSL-lijnen hebben flankbeveiliging. Vaak zie je ook 'zandbakken' of iets dergelijks om doorlopende treinen op te vangen i.p.v. stootjukken.

@broek53 : ook een trein met ATB kan nog altijd doorschieten. En aangezien 'moment' nog altijd wordt bepaald door snelheid én massa, en dit laatste bij een stoomtrein nogal aanzienlijk is, is voorkomen toch heel wat beter dan genezen : het effect van een frontale botsing van een 'lightrail' op een stoomtrein, zelfs bij lage snelheid, wil je niet meemaken.

Laatst bewerkt door roeter op Vrijdag 27 aug 2010 om 15:38:08

Vrijdag 27 aug 2010 - 15:50:31
keesje
keesje
Quote
gvttreinen: In geval van Sneek;
Wissel 1255 wordt verwijderd en het emplacement krijgt via een ander wissel aan de zuidwestkant toegang tot het hoofdspoor.
Wissel 931 wordt vervangen door een engelsman die dan van spoor 5 (en 6, 7) toegang bied tot de wissel in de hoofdbaan of `t kopspoortje 8.
Kopspoortje 8 is dan dus de flankbeveiliging!
Spoor 5 krijgt een perron waardoor de stoomtreinen niet vanaf `t reizigersstation hoeft te vertrekken.

In Stavoren wordt iets gelijkswaardig geconstrueerd met een aansluitwissel in `t hoofdspoor.
Tja, leuk die stoomhobbies enzo. Maarre was het niet datzelfde Prorail dat overal en nergens druk bezig is juist de boel te saneren en dan met name wissels? Emplacementen als Ht krijgen over een paar jaar een qua wissels en mogelijkheden een geheel uitgekleed emplacement. Tegelijkertijd bouwen we er weer een paar bij in Stv en Sk (en zelfs een peperdure Engelsman!).

Vrijdag 27 aug 2010 - 16:04:25
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Misschien hebben Bert & Bert enige affiniteit met de Friezen

Verder kijkt Prorail graag naar Japan waar een maximale treindienst gebruikt maakt van een minimale infra en wil die naar NL importeren.
Helaas werkt zoiets alleen in Japan vanwege hun mentaliteit...

Laatst bewerkt door gvttreinen op Vrijdag 27 aug 2010 om 16:11:38

Vrijdag 27 aug 2010 - 16:36:17
broek53
broek53
Tsja, dat sprookje hoor ik ook steeds - treinen die op mentaliteit rijden. Maarre.. we dwalen heftig af. Overnutteloze veiligheidskopjes die bruikbare bijsturingswissels vervangen, kunnen we wel een boom opzetten, maar dat heeft bitter weinig met de stoomtrein in Friesland te maken. Deze gekte is namelijk landelijk (en schandelijk), en de stoomtrein is voor dit baanvak ongetwijfeld niet meer dan de aankeiler ervan.

Vrijdag 27 aug 2010 - 16:42:58
broek53
broek53
Quote
roeter: De term - en uitleg ervan - zijn zo oud als de spoorwegen zelf, dus ouder dan 50 jaar en kunnen dus niet auteurs-rechtelijk beschermd zijn. Maar dat terzijde.
Vroeger was flankbeveiliging verplicht, met name bij inhaalsporen op enkelsporige baanvakken, maar ook bij invoegingen vanaf emplecementen. In een aantal landen (o.a. GB) is dit grotendeels nog zo. Ook vrijwel alle invoegingen in HSL-lijnen hebben flankbeveiliging. Vaak zie je ook 'zandbakken' of iets dergelijks om doorlopende treinen op te vangen i.p.v. stootjukken.

@broek53 : ook een trein met ATB kan nog altijd doorschieten. En aangezien 'moment' nog altijd wordt bepaald door snelheid én massa, en dit laatste bij een stoomtrein nogal aanzienlijk is, is voorkomen toch heel wat beter dan genezen : het effect van een frontale botsing van een 'lightrail' op een stoomtrein, zelfs bij lage snelheid, wil je niet meemaken.
Yep, en als mijn tante wieletjes had, was zij een omnibus. Ik ben nogal rechtlijnig in die dingen: als je de Stadlers 'light rail' wilt noemen, best, maar ze hebben aan de botsveiligheidseisen te voldoen (en dat voldoen ze ook ruimschoots), punt. De rest is allemaal emotie in de zin van "dat grote boze zware stoommonster versus die arme lichte trein". Tsja. Denk je dat SLT er beter tegen kan of zo? Waarom moeten we dan niet het hele land volbouwen met veiligheidskopjes of stoomlocs verbieden (en Class 66 uiteraard ook)? Er is geen voorschrift dat daar rekening mee houdt of het daar over heeft (en Prorail heeft een paar duizend voorschriften). van dit type opportunisme (bij Prorail) kan ik heel erg niet goed worden (dat zal uit bovenstaande wel duidelijk zijn )

Vrijdag 27 aug 2010 - 23:08:35
ludotje2
ludotje2
Waar blijft die zwitserse stoomlok?

Groeten .... Ludo

Zaterdag 28 aug 2010 - 07:22:46
thom
thom
Quote
roeter: @broek53 : ook een trein met ATB kan nog altijd doorschieten. En aangezien 'moment' nog altijd wordt bepaald door snelheid én massa, en dit laatste bij een stoomtrein nogal aanzienlijk is, is voorkomen toch heel wat beter dan genezen : het effect van een frontale botsing van een 'lightrail' op een stoomtrein, zelfs bij lage snelheid, wil je niet meemaken.
Alsof zo'n stoomtrein ineens tonnen zwaarder is dan een gemiddeld andere trein.

Bv een Klaas, 1200 of 1300 verschillen in gewicht weinig van de gemiddelde stoomlok hoor...

Zaterdag 28 aug 2010 - 09:12:12
v200
v200
Quote
ludotje2: Waar blijft die zwitserse stoomlok?
Die blijft dit jaar nog in Zwitserland

Laatst bewerkt door v200 op Zaterdag 28 aug 2010 om 09:12:23

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 28 aug 2010 - 11:13:02
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Worden er weer rijtuigen van de VSM gebruikt, of dit jaar wel de ICK's en de plan W's?

Zaterdag 28 aug 2010 - 12:38:42
robins
robins
hangt van de tijd van het jaar af plan W heeft met stoom namelijk geen verwarming en/of verlichting

mvg,
Robin

Zaterdag 28 aug 2010 - 17:26:56
tjoekdjg
tjoekdjg
Youtube tjoekdjg Flickr tjoekdjg
dit jaar worden nog de rijtuigen van de VSM gebruikt 5 blokkedoosrijtuigen en 1 diner rijtuig
de ICK, en plan W worden eerst nog opgeknapt en aangepast voordat ze gebruikt gaan worden.

Dinsdag 31 aug 2010 - 21:09:10
straver
straver
Mooie documantaire van/bij omrop fryslan.


Nu terug te zien via link

Laatst bewerkt door straver op Woensdag 01 sep 2010 om 22:21:26

Woensdag 10 nov 2010 - 21:54:34
jeanne
jeanne
Het lijkt er dan toch van te gaan komen. Er wordt in Zwitserland voor 21 november een rit met de Eurovapor 23 058 aangekondigd in het kader van het ombouwen dan deze locomotief voor de Friese stroomtrein maatschappij. In de flyer wordt geschreven dat de machine vanaf dit voorjaar voor drie jaar aan de Friesen is verhuurd. link

Laatst bewerkt door jeanne op Woensdag 10 nov 2010 om 21:55:09

Maandag 17 jan 2011 - 20:17:43
tjoekdjg
tjoekdjg
Youtube tjoekdjg Flickr tjoekdjg
het gaat nu ook los
de lok wordt nu omgebouwd bij DLM in Zwitserland. de 2 Plan W en 4 ICK rijtuigen zijn voor revisie bij Shunter in Roosendaal. Er wordt begonnen met de het emplacement leeg te halen voor de bouw van de lokloods. erkomt een gesloten goederenwagon type G 212 voor een agegraat en om fietsen mee te kunnen nemen.

Donderdag 20 jan 2011 - 21:03:58
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Nog 2 andere zaken die wijzen op concrete rijdagen met stoom zijn dan ook via de volgende links te zien en evt te lezen.
link
en even goed lezen in deze digitale spooragenda voor dit jaar afkomstig van het spoorforum,doet je het volgende ontdekken.
April:
23-04-2011 Fries stoommaatschappij overbrengen Stoomloc Schaffhausen Sneek

Kortom het LIJKT erop dat er toch dingen plaats gaan vinden

Maandag 14 feb 2011 - 21:25:47
tjoekdjg
tjoekdjg
Youtube tjoekdjg Flickr tjoekdjg
het gaat zeker plaats vinden
afgelopen zaterdag is er een groep van FStM techniek naar Roosendaal geweest om een begin te maken met het strippen van de eerste ICK, die omgebouwd wordt tot een diner rijtuig. In Sneek zijn ze begonnen met de bouw van de loods, en in stavoren zijn ze ook al bezig. voor foto's zie: link

Laatst bewerkt door tjoekdjg op Maandag 14 feb 2011 om 21:27:09

Maandag 14 feb 2011 - 22:39:13
ZJ37
ZJ37
Wat gaan ze in Stv doen dan?

Maandag 14 feb 2011 - 22:48:52
sik214
sik214
Omloopspoor en eigen perron realiseren?

Maandag 18 apr 2011 - 13:07:36
train85
train85
Persbericht: Zaterdag open dag bij Friese Stoomtrein Maatschappij

Voor alle (trein)enthousiastelingen, omwonenden en geinteresseerden organiseert de Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM) op zaterdag 23 april een open dag. De toekomstige remise van de stoomtrein is op die dag tussen 10:00 en 16:00 uur door iedereen te bezichtigen. Op locatie wordt voorlichting en informatie over de remise en maatschappij gegeven. Voor de bedenker van de meest originele naam van de remise zijn er kaartjes voor de stoomtrein te winnen. De stoomlocomotief die komend weekend naar Nederland komt is live te volgen op de open dag.

Remise
De in aanbouw zijnde remise van de FStM wordt vanaf juli het onderdak voor de locomotieven en rijtuigen van de maatschappij. Een stoom, diesel en rangeer-locomotief en zes rijtuigen vinden straks hun plaats in of rondom de remise. Daarnaast zal de eigen treindienst vanuit de remise de trein aansturen. De remise van de FStM is te vinden aan de Zuidwesthoekweg in Sneek en staat ca. 400 meter van het trein en busstation van Sneek.

Werkgroepen
Op het Open Huis presenteren de verschillende werkgroepen van de FStM zich. Zo laat Techniek zijn wat er komt kijken bij het rijdend houden van een stoomtrein, voorziet de werkgroep Horeca de bezoekers van een drankje en geeft Marketing & Communicatie een preview van de splinternieuwe website in aanbouw. Uiteraard zijn er ook andere werkgroepen vertegenwoordigd. Voor degenen die zelf misschien vrijwilliger willen worden bij de FStM is dit de gelegenheid om een kijkje in de keuken te nemen bij een stoomtreinmaatschappij.

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Maandag 16 mei 2011 - 10:22:55
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet
De start van de exploitatie is verschoven naar april 2012: link


Maandag 16 mei 2011 - 20:48:44
jeanne
jeanne
Als reactie op het FStM persbericht link , meld een informatiebron uit Zwitserland mij, dat de locomotief vrijdag 13 mei goed door de keuring gekomen is, maar door het niet tijdig betekenen van de benodigde papieren er voor zorgen dat de machine niet voor op 5 juni a.s. haar reis kan aanvaarden.

Dinsdag 17 mei 2011 - 10:56:25
john2
john2
Komt die stoomloc op eigen kracht naar Friesland? Of wordt ze gesleept, bijvoorbeeld met andere cargo?

Dinsdag 17 mei 2011 - 11:22:17
train85
train85
Gaat denk ik achter een lok aan, net zoals ze al eerder wouden doen.

www.stichtingde3.nl wordt Donateur

Dinsdag 17 mei 2011 - 14:05:48
Daniel1
Daniel1
Youtube 1996Train1 Flickr 55301942@N08
dat krijg je he, als je hem op vrijdag de 13e tekent

Maar wel jammer, had leuk geweest als we over een paar maanden een stoomtrein hadden gehad hier in friesland.

Favo materieel: ICM(m)

Dinsdag 17 mei 2011 - 18:01:39
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Wat dan wel frapant is dat als de loc op z'n vroegst 5 juni de reis zou kunnen aanvangen,waarom men dan pas volgend jaar van de loc gebruik wil gaan maken.
(zoals te lezen valt in het berichtje van de Fstm)
Wat gaat men in die tussentijd doen ?

Dinsdag 17 mei 2011 - 18:44:14
edje
edje
instructie en dergelijk. Waar je nu veel meer de tijd voor hebt.

www.flickr.com/photos/spoorkeerl -- Liever verdriet dan een ajacied -- proud to be a tukker

Dinsdag 17 mei 2011 - 18:46:07
sik214
sik214
Het zou een flinke financiele strop kunnen betekenen. Als de loc 5 juni afgenomen wordt/is, gaat de huurteller lopen. Dat geldt straks ook voor de rijtuigen etc. Daarbij heb je nog geen exploitatieopbrengsten dit jaar. Hopelijk voor hen loopt dat goed af.

Dinsdag 17 mei 2011 - 18:50:35
edje
edje
Een beginnende stichting die gelijk een nieuw depot kan bouwen, + 2 perrons, zal wel niet erg krap in het geld zitten, al heb ik wel andere dingen gehoord...
Maar je kunt natuurlijk ook praten met de leverancier van de lok. hun leveren de lok niet op tijd zodat je er niks meer aan hebt. Daar kan natuurlijk ook iets tegenover staan.

www.flickr.com/photos/spoorkeerl -- Liever verdriet dan een ajacied -- proud to be a tukker

Dinsdag 17 mei 2011 - 21:10:04
Oscar.B
Oscar.B
Waarschijnlijk hebben ze veel geld weten los te peuteren bij sponsoren en banken

Dinsdag 17 mei 2011 - 21:17:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nouhjah, als ik het goed hoorde bij de opendag komt er zelfs een kuilwielenbank in de werkplaats (zoiets was in de fundering wel zichtbaar).
Wellicht is er een leuk dealtje gesloten met Arriva, hun een goede werkplaats, Arriva een Kwb die dichtbij is
Maargoed, ik zou haast zeggen dat ik begin te speculeren

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 17 mei 2011 - 21:27:26
amtrak
amtrak
een aardwind is toch echt wat anders dan een kuilwielenbank

mvg amtrak

Dinsdag 17 mei 2011 - 21:37:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Tsjah, dat Friese taaltje blijft lastig te verstaan

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 17 mei 2011 - 22:09:41
MDDM
MDDM
Quote
jeanne (ma 16 mei 2011 20:48:44 link ):
Zoals hier link te lezen valt is de loc NIET goed door de keuring gekomen, helaas

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 17 mei 2011 - 23:09:12
broek53
broek53
Bij ProRail ontsnapt nu een diepe, diepe zucht van verlichting. Op geen enkele manier zouden de aanpassingen in Sneek en Staveren op tijd klaar hebben kunnen zijn. Het infraproject is prompt stilgelegd om de zaken op orde te krijgen.

Dinsdag 17 mei 2011 - 23:34:26
ZJ37
ZJ37
Even wat zitten bladeren in dit topic en op 27 augustus 2010 staan er al concrete plannen gemeld t.a.v. wat er in Sk moet gaan gebeuren. En volgens mij zou er in Stv nog een omloopspoortje komen.

Die werkzaamheden zijn toch niet van zulke aard dat ze zoveel tijd in beslag zullen nemen?

Dinsdag 17 mei 2011 - 23:45:38
broek53
broek53
Niet bepaald, maar er is in de voorbereiding heel erg geklungeld met beveiligingsaanpassingen (TPRB aanpassen voor rangeren valt niet mee), het werk is veel te laat aanbesteed en inmiddels is men tegen elke vorm van pech en onkunde wel aan gelopen. Bomen die ten onrechte gekapt zijn, andere bomen mochten daarom niet gekapt worden en toe het wel mocht, was het broedseizoen daar - je kent dat wel. Aannemer stuit op iets van funderingen bij een overweg en men wil de archeologen op deze mogelijk prehistorische resten af sturen, terwijl iedereen op de uitstekende tekeningen sinds de aanleg van het spoor kan zien dat daar een opslaghokje gestaan heeft - kortom: het is echt een soap in vele bedrijven daar.

Donderdag 19 mei 2011 - 20:33:26
tjoekdjg
tjoekdjg
Youtube tjoekdjg Flickr tjoekdjg
Quote
dlm4yjp (di 17 mei 2011 21:17:08 link ): Nouhjah, als ik het goed hoorde bij de opendag komt er zelfs een kuilwielenbank in de werkplaats (zoiets was in de fundering wel zichtbaar).
Wellicht is er een leuk dealtje gesloten met Arriva, hun een goede werkplaats, Arriva een Kwb die dichtbij is
Maargoed, ik zou haast zeggen dat ik begin te speculeren
die verbreding in de put is voor het zakken van de assen onder de lok/rijtuigen weg, aangezien we niet de lucht in kunnen.

Donderdag 19 mei 2011 - 21:02:45
tjabbe73
tjabbe73
Quote
broek53 (di 17 mei 2011 23:09:12 link ): Bij ProRail ontsnapt nu een diepe, diepe zucht van verlichting. Op geen enkele manier zouden de aanpassingen in Sneek en Staveren op tijd klaar hebben kunnen zijn. Het infraproject is prompt stilgelegd om de zaken op orde te krijgen.
Ik denk eerder bij het verantwoordelijke IB.....

Donderdag 19 mei 2011 - 21:47:58
thom
thom
Quote
tjoekdjg (do 19 mei 2011 20:33:26 link ):
Quote
dlm4yjp (di 17 mei 2011 21:17:08 link ): Nouhjah, als ik het goed hoorde bij de opendag komt er zelfs een kuilwielenbank in de werkplaats (zoiets was in de fundering wel zichtbaar).
Wellicht is er een leuk dealtje gesloten met Arriva, hun een goede werkplaats, Arriva een Kwb die dichtbij is
Maargoed, ik zou haast zeggen dat ik begin te speculeren
die verbreding in de put is voor het zakken van de assen onder de lok/rijtuigen weg, aangezien we niet de lucht in kunnen.
Een aardwind dus

Donderdag 19 mei 2011 - 22:23:51
FourRoses
FourRoses
Quote
broek53 (di 17 mei 2011 23:45:38 link ): Niet bepaald, maar er is in de voorbereiding heel erg geklungeld met beveiligingsaanpassingen (TPRB aanpassen voor rangeren valt niet mee), het werk is veel te laat aanbesteed en inmiddels is men tegen elke vorm van pech en onkunde wel aan gelopen. Bomen die ten onrechte gekapt zijn, andere bomen mochten daarom niet gekapt worden en toe het wel mocht, was het broedseizoen daar - je kent dat wel. Aannemer stuit op iets van funderingen bij een overweg en men wil de archeologen op deze mogelijk prehistorische resten af sturen, terwijl iedereen op de uitstekende tekeningen sinds de aanleg van het spoor kan zien dat daar een opslaghokje gestaan heeft - kortom: het is echt een soap in vele bedrijven daar.
In stavoren zijn de funderingen naar boven gehaald van een waterput en draaischijf. Dat stond níet op tekening.
Overigens word dat gesloopt, omdat het geen enkele waarde heeft voor de FSTM.

Donderdag 19 mei 2011 - 22:39:26
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ow en daar de archeologen figuren ook prompt zomaar mee akkoord ?
Lijkt me dat er vast wel een paar historisch geinteresseerde mensen zijn die miss iets anders denken dan de Fstm.
Trouwens als die loc dan toch voorlopig nog niet gaat rijden,waarom heeft men nu dan ineens zoveel haast

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 20 mei 2011 om 05:00:17, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.

Donderdag 19 mei 2011 - 22:45:43
kleine_man
kleine_man
ProRail gaat wel redelijk op zijn muil als ze de boel niet op tijd klaar hebben. Zeker als de datum al enkele keren naar achteren geschoven is.

Donderdag 19 mei 2011 - 22:59:39
jeanne
jeanne
Quote
MDDM (di 17 mei 2011 22:09:41 link ):
Quote
jeanne (ma 16 mei 2011 20:48:44 link ):
Zoals hier link te lezen valt is de loc NIET goed door de keuring gekomen, helaas
Beste Joop, Railhobby heeft waarschijnlijk gewoon haar bericht overgenomen van de FStM webstek.

Omdat ik dat hele verhaal een beetje vreemd vond en mij ook niet kon voorstellen ging ik te raden bij een Zwitser die goede contacten heeft bij DLM. Ook deze persoon verwonderde en heeft navraag gedaan. Later melde hij dat de machine op 6 mei door de technische keuring gekomen is, maar dat de papieren niet goed geregeld waren. Hij noemde ook de nieuwe vertrek datum op z'n vroegst 5 juni a.s. is. Wie voor deze faux pas verantwoordelijk is weet ik niet!

Vrijdag 20 mei 2011 - 15:25:09
MDDM
MDDM
We gaan het allemaal afwachten, hoe de ontwikkelingen in het hoge noorden zich gaan ontpoppen.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 20 mei 2011 - 17:48:51
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Na enige praatjes blijkt het zelfs al zo triest te zijn dat 1 stempel het heeft verknalt.
1 stempel ontbrak schijnbaar op de stapel papieren en bij controle voor vertrek ri NL kwam dit blijkbaar uit.
Waarop prompt het scheepsanker werd uitgegooid geketend aan de 23 er waardoor deze niet verder mocht in een speciaal georganisserd convooi ri zijn nieuwe standplaats.
Toch ergens best triest dat door het ontbreken van 1 stempel op de (waarschijnlijke grote stapel papieren die moesten worden gestempeld)dat daardoor het begin van een nieuwe maatschappij onder stoom kan worden verpest.
Best wel ziekelijke bureaucratie en die papieren bende,en t kost nog veel ook

Vrijdag 20 mei 2011 - 19:38:13
sik214
sik214
Als je dat nou van te voren weet, dan check je alles zelf toch nog een keer of alles compleet is...
Bureaucratie of niet, je weet van te voren waaraan je moet voldoen.

Bovendien, je schrijft "na enige praatjes", weet je wat je uiteindelijk van kind 6 hoort als je aan kind 1 een geheimpje verteld.....

Vrijdag 20 mei 2011 - 20:00:06
runneke
runneke
Facebook ronny.broekgaarden Flickr 63403674@N07/
Hierbij nog wat opmerkingen n.a.v. bezoek op 23 april jl. aan het in aanbouw zijnde depot van de Fstm. Samen met collega Pieter aandachtig naar uitleg geluisterd van een fanatiek sprekende medewerker.

Belangrijkste punt: het is wonderbaarlijk én geweldig dat in deze tijd een compleet nieuwe stoomtreinmaatschappij uit de grond wordt gestampt.

Feit: Pieter en ik hebben ons al afgevraagd hoe ALLES (en dus niet alleen de stoomtrein zelf) klaar zou zijn; de deadline is/was 2 juli!

Problemen zijn er genoeg, naast de ambtelijke molen in Zwitserland!

In Stv waren op dat moment net de sporen gereed. Dit was eigenlijk nog niet de bedoeling: eerst zouden de sporen in Sk worden aangelegd, echter de bouwvakkers zakten tot hun middel weg in de drab, dus daar was eerst maar eens 5000 kuub zand gestort om de boel in te klinken.

Daarnaast heeft men langdurig moeten "onderhandelen" over water! Voordat e.e.a. rond is gekomen zou men na een slag Sk-Stv v.v. eerst naar Lw moeten om water te halen (afrekenen per ingenomen liter!).

Vervolgens: m.b.t. aansluiting op het hoofdspoor heeft men zwaar geschut (= media) in moeten zetten wegens de hebberige houding van Prorail (die de wisselbediening vanuit Gn bedient): per aansluiting op het hoofdspoor (1 in Sk, 1 in Stv) moest per aansluiting een half miljoen worden betaald. Dit is flink teruggebracht (meende 150000 euro).

De personenrijtuigen die gebruikt gaan worden zijn oude ICK's. Deze hebben deuren die met 7,5 bar druk open gaan. De stoomloc levert van zichzelf 5 bar. Keuze: rijtuigen ombouwen (= duur) of extra leiding vanaf de stoomloc maken voor 2,5 bar extra druk (= goedkoop en zeer briljant gevonden).

In Tilburg is de werkplaats opgeheven en daar hadden ze nog pallets vol reserve delen voor de ICK's liggen! Mocht men overnemen als men het er zelf weg haalde.

Tot slot: de stoomtrein is zeer milieuvriendelijk, want rijdt op biobrandstof (toegegeven, de charme van het échte zware puffen is er niet meer echt bij, maar ik wil het eerst zelf horen en zien voordat ik een oordeel vel.

Als je alle bovenstaande zaken leest, dan zijn er genoeg problemen en is men ook creatief! Elk boutje moet 2x omgedraaid worden aldus de reeds aangehaalde fanatieke spreker! Want hoe mooi het allemaal lijkt, met sponsorgelden, subsidie van o.a. provincie etc. praat je over "maar" een miljoen of 11. Als je dan niet goed met je financiën omgaat, is 't zo op (zie hierboven prorail stukje). Dat het niet kunnen exploiteren dit jaar flink geld gaat kosten staat buiten kijf; men rekent op 60.000 bezoekers per jaar!!! Ik moet dat eerlijk gezegd nog zien...

Maar áls ze volgende jaar dan gaan starten ben ik van de partij, ook al moet ik er eerst 1,5 uur voor naar Sk!

p.s. e.e.a. was op 23 april, er kan in de loop van afgelopen maand iets weggezakt zijn, dus mocht ik zaken incorrect/onvolledig hebben weergegeven, schroom niet

Vrijdag 20 mei 2011 - 22:26:27
thom
thom
Quote
runneke (vr 20 mei 2011 20:00:06 link ):

De personenrijtuigen die gebruikt gaan worden zijn oude ICK's. Deze hebben deuren die met 7,5 bar druk open gaan. De stoomloc levert van zichzelf 5 bar. Keuze: rijtuigen ombouwen (= duur) of extra leiding vanaf de stoomloc maken voor 2,5 bar extra druk (= goedkoop en zeer briljant gevonden).
Daar is niks briljants aan, elke lok na het stoomtijdperk is daarvan voorzien. Toen ICK's nog in dienst waren, kregen ze ook een hoofdreservoirdruk aangeboden van de trekkende lok.
Quote
In Tilburg is de werkplaats opgeheven en daar hadden ze nog pallets vol reserve delen voor de ICK's liggen! Mocht men overnemen als men het er zelf weg haalde.
Dat sluiten zal weinig met die onderdelen te maken hebben, de werkplaats is danwel dicht maar onderdelen komen uit het Landelijke Logistiek Centrum wat ook in Tb zit maar dat blijft gewoon op zijn plek en stond los van de werkplaats.

Vrijdag 20 mei 2011 - 23:22:05
sjoerd
sjoerd
Quote
runneke (vr 20 mei 2011 20:00:06 link ): Vervolgens: m.b.t. aansluiting op het hoofdspoor heeft men zwaar geschut (= media) in moeten zetten wegens de hebberige houding van Prorail (die de wisselbediening vanuit Gn
Zoals Broek al stelde, kent het baanvak Leeuwarden - Stavoren TPRB, Ter Plaatse Bediend Relaisblokstelsel. Het treinpersoneel stelt de rijwegen in, niet Groningen. Wat er in Sneek en Stavoren gemaakt wordt weet ik niet maar handwissels met elektrisch grendel in twee aansluitingen die in de vrije baan uitkomen, liggen voor de hand omdat elektrische wissels rijwegen en dus seinen vragen, wat weer veel duurder is. Voor anderhalve ton leg je dit niet aan. Te Workum kan worden gekruist met de diensttrein van Arriva. Zowel te Sneek als te Stavoren wordt de stomer dan opgesloten op de aansluiting.

Zaterdag 21 mei 2011 - 13:56:45
admin
Moderator
admin
Twitter SomdaTweet Facebook PeterVanDerLeek
admin: bericht met verboden inhoud verwijderd

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Zaterdag 21 mei 2011 - 20:43:05
locje1
locje1
Quote
runneke (vr 20 mei 2011 20:00:06 link ):
Tot slot: de stoomtrein is zeer milieuvriendelijk, want rijdt op biobrandstof (toegegeven, de charme van het échte zware puffen is er niet meer echt bij, maar ik wil het eerst zelf horen en zien voordat ik een oordeel vel.


Het zware puffen zoals jij dat noemt heeft helemaal niets te maken met de manier van stoken van de loc. Het maakt dus niet uit of de loc kolen of (bio)olie gestookt is. Zwaar 'puffen' ontstaat als de loc zwaar moet trekken. Met die paar rijtuigjes achter een 23-er zoals men daar in Friesland van plan is zal dat niet meer dan een snifelsnaffel geluid opleveren.

mvg,

Locje1, VSM mcn

Zaterdag 21 mei 2011 - 20:59:21
runneke
runneke
Facebook ronny.broekgaarden Flickr 63403674@N07/
Hieruit blijkt weer dat de ervaring van een kenner terecht zwaarder weegt dan het positief bedoelde praatje van de Fstm medewerker en al helemaal zwaarder dan deze a-technische luisteraar tijdens de open dag, hahahaha! Bedankt voor de juiste duiding!

Laatst bewerkt door admin op Vrijdag 27 mei 2011 om 10:24:25, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten

Zaterdag 28 mei 2011 - 12:42:33
tjoekdjg
tjoekdjg
Youtube tjoekdjg Flickr tjoekdjg
De koop van de 2200 voor de FStM is zo goed als rond. Als de koop rond is zal de 2278 gereviseeed worden waarna hij naar sneek komt.

Zaterdag 28 mei 2011 - 14:58:14
maxime
maxime
Ik neem aan dat het dan om een kleine revisie gaat? Ik meende dat de loc bij de SMMR al dienstvaardig was gemaakt.