18-12-2008 21:22:14
henk_b
henk_b
De laatste heimwee-express van dit jaar zal niet met Spoorwegmuseum Mat'24 en Jaap rijden maar met Mat'46.
Zie site spoorwegmuseum/heimwee express

Henk B
 

18-12-2008 21:39:25
rudolfph
rudolfph
Oké, bedankt voor de informatie, ik heb de gegevens aangepast.

En voor de rest stel ik voor alle discussies m.b.t. de Heimwee-expressen in dit draadje te voeren, zodat niet voor alles een nieuw draadje geopend hoeft te worden. Daarom heb ik ook de topictitel aangepast .
 

18-12-2008 21:55:56
htmtram
htmtram
Net de nieuwsbrief van het nsm gelezen:

NIEUWE ROUTE HEIMWEE EXPRESS

De Heimwee Express, de historische trein die ieder laatste weekend van de maand rijdt, gaat een nieuwe route rijden. Hij volgt vanaf januari de Oosterspoorlijn naar Hilversum. Dit is het traject waaraan station Maliebaan zijn bestaansrecht ontleent. In 1874 wordt het traject Hilversum – Utrecht Maliebaan geopend en daarmee ook het station Utrecht Maliebaan, het huidige Spoorwegmuseum. Bijzonder aan dit stuk spoor zijn de 164 ‘Gotische bogen’ waaraan de bovenleiding bevestigd is. Deze bogen staan op de monumentenlijst en zijn nergens anders in Nederland te zien. Nabij station Hilversum wordt ‘kop gemaakt’ en rijdt de trein via dezelfde route terug naar het Maliebaanstation.

In het weekend van 24 en 25 januari rijdt de Blauwe Engel voor het eerst de nieuwe route.


Bron: NSM nieuwsbrief
 

18-12-2008 21:56:34
treinfan
treinfan
Van de site van het spoorwegmuseum%02%:

Heimwee Express 2009
Vanaf januari 2009 rijdt de Heimwee Express een nieuwe route. De rit duurt dan maar liefst 38 minuten en neemt je naar de mooiste plekjes in regio Utrecht. De trein rijdt vanaf het museum vanaf Utrecht Maliebaan naar Hilversum om vervolgens het rondje te eindigen in het museum (Utrecht Maliebaan).

Overigens is daar ook te vinden dat er het komende jaar meer treinsoorten in deze trein gaan rijden, eind augustus zelfs een loc met rijtuigen%05%
Dit alles is te vinden op http://www.spoorwegmuseum.nl/nl/hetmuseum/heimwee.htm
 


18-12-2008 22:08:46
henk_b
henk_b
Quote
treinfan: Van de site van het spoorwegmuseum%02%:


Overigens is daar ook te vinden dat er het komende jaar meer treinsoorten in deze trein gaan rijden, eind augustus zelfs een loc met rijtuigen%05%
Dit alles is te vinden op http://www.spoorwegmuseum.nl/nl/hetmuseum/heimwee.htm

En in je onderschrift: Wat is mooier dan 1 loc? 2 loc's.
Wordt je op je wenken bediend want die trein rijdt met loc voor en achter.

Henk B
 

18-12-2008 22:13:18
louisbd_
louisbd_
een leuke combinatie zou kunnen zijn : 1202 voor 1300 achter of 2200 voor en 2400 achter
of de 3737 voor en 2200 achter
 

18-12-2008 22:16:24
wietse
wietse
1202+1312 gaat het zijn volgens de genoemde URL, daar hoeft helemaal niet zo over gegist te worden  

18-12-2008 22:24:11
plant
plant
Quote
loebd: of de 3737 voor en 2200 achter


In diezelfde nieuwsbrief staat de revisie voor de 3737 niet meer doorgaat, de 3737 zal dus niet meer rijden.

Laatst bewerkt door plant op 18-12-2008 22:24


Youri
 

18-12-2008 22:27:08
taigagaai
Moderator
taigagaai
En ook de 386 zal te zien zijn en wel op 4 en 5 juli  

18-12-2008 22:32:53
thom
thom
Je vergeet de 21 en 22 februari...  

18-12-2008 22:36:43
zaza
zaza
Ik vind die Heimwee express een prima gebeuren.
Niets is toch mooier dan dat historische treinen ook daadwerkelijk rijden en dat je er zelf met mee kan reizen %02%
 

19-12-2008 06:54:38
treinfan
treinfan
Quote
wietse: 1202+1312 gaat het zijn volgens de genoemde URL, daar hoeft helemaal niet zo over gegist te worden
Ik zie 1202/1312 staan, niet allebei hoor
 

19-12-2008 10:20:26
idolaat
idolaat
lijkt me toch niet dat ze iedere rit gaan omlopen...  

19-12-2008 10:33:46
henk_b
henk_b
Inderdaad.
Zal loc voor en loc achter zijn in verband met snel keren.
tenminste, zo is het vaak gebeurt in het verleden

Henk B

Laatst bewerkt door henk_b op 19-12-2008 10:34
 

19-12-2008 15:22:48
AlbertP
AlbertP
Omlopen is in zowel Utm als Hvs niet mogelijk.  

19-12-2008 16:33:36
fermon
fermon
Ik zit net te kijken op www.sporenplan.nl voor de nieuwe route van de Heimwee-Express en er komt een vraag naar boven.
Zal de trein in "station" Maliebaan van hetzelfde spoor kopmaken voor een nieuw ritje naar Hilversum en dan gedeeltelijk op "verkeerd" spoor rijden en dan bij Blauwkapel aansl. door de wissels gaan?
 

19-12-2008 21:21:28
thom
thom
Nee, eerst halter die aan ene zijde van perron voor de uitstappers en na een leeg slagje Db weer aan de andere kant voor de instappers

VS rijden is "not done" daar...

Laatst bewerkt door thom op 19-12-2008 21:22
 

19-12-2008 21:50:13
fermon
fermon
Oke duidelijk  

19-12-2008 22:26:47
kevinevers
kevinevers
Quote
taigagaai: En ook de 386 zal te zien zijn en wel op 4 en 5 juli


Is de 386 rijvaardig dan?
 

19-12-2008 22:40:04
treinfan
treinfan
Ja, deze is al rijvaardig (reed laatst met de 273 in dubbeltractie en de pec in opzending van ldd naar utrecht )
Eertijds zal de 386 ook dienstvaardig worden gemaakt (zodat deze ook solo mag rijden)%02%
 

19-12-2008 22:44:38
kevinevers
kevinevers
Gaaf man%08%  

19-12-2008 23:18:12
broek53
broek53
Quote
treinfan: Ja, deze is al rijvaardig (reed laatst met de 273 in dubbeltractie en de pec in opzending van ldd naar utrecht )
Even terzijde het correct gebruik van het spoorjargon: dubbeltractie is voorbehouden aan locomotieven. Bij treinstellen, als je wilt benadrukken dat de stellen allemaal meewerken, heet het "in treinschakeling". En "in opzending" betekent bij een treinstel dat het afgesloten is en niet voor reizigersvervoer gebruikt wordt. Bij een Pec betekent het idem, dat hij ongebruikt meegevoerd wordt (dus zonder post en postsorteerders) Als je zou willen benadrukken dat een treinstel niet zelf tractie geeft, wordt het "gesleept" - maar voor een Pec is dat natuurlijk wel erg dubbelop

Laatst bewerkt door broek53 op 19-12-2008 23:19
 

20-12-2008 12:32:09
keesje
keesje
Quote
thom: Nee, eerst halter die aan ene zijde van perron voor de uitstappers en na een leeg slagje Db weer aan de andere kant voor de instappers
VS rijden is "not done" daar...


Beetje offtopic: de kans bestaat dat het linkerspoor Utm-Blz-Blo geschikt gemaakt gaat worden voor linkerspoorrijden en net voorbij Blo (op het spoor Bloa-Blo) een keervoorziening komt. Hierdoor hoeft de museumpendel niet meer via Db te rijden.

Alleen als het daar bij blijft dan heeft de Heimwee Expres Utm-Hvs v.v. er niks aan omdat zowel te Blz als Bln niet terug kan naar het rechterspoor (er liggen alleen 'vaste' kruizen).
 

26-12-2008 15:52:38
seinhuis
seinhuis
Quote
thom: Nee, eerst halter die aan ene zijde van perron voor de uitstappers en na een leeg slagje Db weer aan de andere kant voor de instappers
Waarom laten ze de reizigers niet gewoon in zitten, als de trein toch rijd?
 

26-12-2008 17:14:07
thom
thom
Omdat je aan beide kanten van het middenperron maar kort kunt halteren omdat je daar in de aankondiging staat van een overweg.

Als je alleen mensen in of uit moet laten stappen is de tijd die je daarvoor nodig hebt een stuk korter en dan ligt de overweg dus ook minder lang dicht.

Daarnaast is het ook een stuk overzichtelijker en zo intressant is dat stukje naar Db of Mrnge niet aangezien je daar weer even wortel staat te schieten...

Laatst bewerkt door thom op 26-12-2008 17:15
 

26-12-2008 20:21:51
elizabeth
elizabeth
Quote
thom: Omdat je aan beide kanten van het middenperron maar kort kunt halteren omdat je daar in de aankondiging staat van een overweg.


Dat verhaal klopt, want de overweg in het SpM ligt normaal dicht omdat die voor het sein zit. Maar met de "oude" heimwee expres stapte men ook uit en de volgende ploeg er in. Maar dat gaf vaak chaotische taferelen.


jaapfan.
 

26-12-2008 20:53:57
thom
thom
En door het nu gescheiden te doen hopen we dat choatische een beetje voorkomen

Overigens geld dat van die overwegen nu dus twee kanten op, richting Lunetten heb je de overweg van het NSM die dicht ligt, en waardoor laat aankomende mensen voor de Heimwee Expresse dus niet het perron op kunnen [ook dat probleem ben je nu kwijt]

De andere kant op heb je echter de overweg van de Burgemeester de Reigerstraat en de daarop volgende die al dicht liggen als je langs het perron staat en dat zijn nog veel drukkere overwegen ook dus die wil je zosnel mogelijk weer open hebben...

Laatst bewerkt door thom op 26-12-2008 20:57
 

26-12-2008 21:00:53
bjornl
bjornl
Quote
thom: Daarnaast is het ook een stuk overzichtelijker en zo intressant is dat stukje naar Db of Mrnge niet aangezien je daar weer even wortel staat te schieten...

Bij een stremming tussen Mrn en Db (of Ut) heb ik nog wel eens gevraagd of ik mee mocht met het slagje naar Mrg (Maarn GE) van de pendel Rhn-Mrn, maar de HC vertelde dat dat om verzekeringtechnische redenen niet was toegestaan (bij een dergelijke beweging mochten ze geen reizigers meenemen).

Laatst bewerkt door bjornl op 26-12-2008 21:01
 

27-12-2008 19:59:02
thom
thom
Ligt er ook aan of de trein als reizigerstrein ingelegd is of als LM...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-12-2008 22:10:28
kleine_man
kleine_man
Quote
elizabeth:
Quote
thom: Omdat je aan beide kanten van het middenperron maar kort kunt halteren omdat je daar in de aankondiging staat van een overweg.


Dat verhaal klopt, want de overweg in het SpM ligt normaal dicht omdat die voor het sein zit. Maar met de "oude" heimwee expres stapte men ook uit en de volgende ploeg er in. Maar dat gaf vaak chaotische taferelen.


Voor de duidelijkheid: De overweg in de Zonstraat is gekoppeld aan de seinen van de sporen richting lunetten. De beveiliging is dusdanig dat als het sein veilig is, de overweg al sluit. Het sein in het museum werd meestal op rood gehouden totdat de meester meldde dat hij gereed was voor vertrek. Zodoende lag de Zonstraat niet al te lang dicht. In de Nachtegaalstraat (richting Hvs/Amf) speelt hetzelfde, alleen zit hier geen sein tussen, dus deze overweg wordt dan al gesloten. Als er dan nog reizigers in moeten, ligt de overweg erg lang dicht. Na 5 minuten gaat de overweg automatisch in storing. Vind de VL niet leuk.

Aan de nieuwe dienstregeling wordt nog hard gesleuteld. Een idee is om (zoals nu) al op het linkerperron mensen in te laten stappen en dan naar Mrg te rijden en dan als doorgaande trein naar Hvs. Maar ook hier zitten haken een ogen aan. Men heeft nog een maand.......
 

28-12-2008 22:52:01
keesje
keesje
Hoezo heeft men nog een maand? De dienstregeling zoals die nu ligt, wordt gewoon het hele jaar uitgevoerd. In Ln komt de pendel al niet meer, maar Lak kan nog wel na januari '09 bereden worden van Utm naar Db v.v.  

29-12-2008 01:02:49
thom
thom
In januari gaat dat kruis buiten dienst waardoor die maand die Heimwee via zijn nieuwe route zal moeten rijden.

Vandaag was de laatste Heimwee over het kruis...
 

29-12-2008 01:06:33
railfan
railfan
Quote
thom: In januari gaat dat kruis buiten dienst...
Om precies te zijn in de nacht van 10/11 januari 2009.
 

03-02-2009 19:12:54
fermon
fermon
Dit las ik net in de nieuwsbrief van het Spoorwegmuseum, die ik per mail ontving:
"Tijdens het weekend van 28 februari en 1 maart zal de Blokkendoos als Heimwee Express rijden. Oorspronkelijk was de Mat '46 (de 'Muizenneus') ingepland, deze is echter beschadigd door een botsing met de pendeltrein. De trein wordt momenteel bij Nedtrain in Tilburg gerepareerd. Hij wordt in april/mei weer terug verwacht."
 

03-02-2009 20:17:56
admin
Moderator
admin
Thanks, de DRGL is aangepast.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

21-02-2009 00:11:28
elizabeth
elizabeth
Hoe zit dat nu, rijd de heimwee express van 28 feb en 1 maart nu met de mBD de Cecr en de Ces of ipv de Ces de Jaap?? Dit omdat er eerst de Jaap er bij stond en nu niet en de tijden niet vast staan.

Las net even op site van de SpM (NSM) dat ze dan de mat '54 weer inzetten, weet iemand ook hier meer over?

Laatst bewerkt door elizabeth op 21-02-2009 00:14


jaapfan.
 

21-02-2009 02:28:17
thom
thom
Reken maar op de mat'54, zie ook https://www.somda.nl/www/forum/6394/1/

Laatst bewerkt door thom op 21-02-2009 02:31
 

21-02-2009 10:15:58
kleine_man
kleine_man
Quote
elizabeth: Hoe zit dat nu, rijd de heimwee express van 28 feb en 1 maart nu met de mBD de Cecr en de Ces of ipv de Ces de Jaap??


De Ces zal voorlopig niet meer in actie komen. Combi met de Jaap levert op: mBD-Cecr-mC.
 

21-02-2009 14:47:56
wouderobva
wouderobva
Vandaag zoals gepland de 386. Veel fotospotters nabij Utrecht-Biltstraat. Hier mijn foto gemaakt om 12:18 bij het verlaten van het Maliebaanstation. http://robvanderwoude654.fotopic.net/c1242581.html  

21-02-2009 18:25:34
icetha
icetha
En reed alle ritten mooi op tijd.
Filmpje vanuit "onder de boogjes": http://www.youtube.com/watch?v=JYn4HbAZ6G8

Laatst bewerkt door admin op 21-02-2009 19:49, reden: Onnodige quote verwijderd
 

22-02-2009 11:28:22
elizabeth
elizabeth
Het gaat mij om de heimwee express van 28 feb en 1 maart. Gisteren in het SpM geweest en daar gaan ze van de 386 uit. De blokkendoos stam stond niet op zijn plek. Daar stond nu de 386. Zal eens informeren op de NMLD site wat er loos is.


jaapfan.
 

23-04-2009 14:11:05
mw
mw
Kan ik voor de heimwee-express van dit weekend uitgaan van de tijden van de vorige ritten?

Alvast bedankt!
 

23-04-2009 14:48:08
fugazi
fugazi
Er rijden sowieso drie slagjes als er niks uitvalt met dezelfde tijden als voorheen.  

23-04-2009 20:04:15
lokfuhrer
lokfuhrer
386 rijdt a.s. weekend

Lokführer
 

23-04-2009 20:37:07
martin
martin
Dan starten de slagen ook vanaf Maarn Goederen en dan via de Maliebaan naar Hvs?  

23-04-2009 22:11:22
seinhuis
seinhuis
Kunnen jullie niet zelf kijken op www.spoorwegmuseum.nl  

23-04-2009 22:38:23
thom
thom
@ Seinhuis, inderdaad

HWE ritten rijden nog steeds slagen tussen Mrg en Hvs waarvan alleen Utm - Hvs en vv met reizigers en dat geld gewoon voor elk ingezet materieel.
 

23-04-2009 23:06:24
nicospilt
nicospilt
De lege slagen naar Maarsbergen staan niet op de site van het museum, maar zijn natuurlijk wel zelf ongeveer te berekenen.

Laatst bewerkt door nicospilt op 23-04-2009 23:07
 

05-07-2009 19:51:32
joostsomda
joostsomda
Geplande ritten voor 2009
- 4 & 5 juli, Hondekop
- 25 & 26 juli, Blokkendoos
- 29 & 30 augustus, 1202/1312 + Rijtuigen
- 26 & 27 september, Blauwe Engel
- 24 & 25 oktober, Mat’54
- 28 & 29 november, Mat’46
- 26 & 27 december, Blokkendoos
 

07-07-2009 19:08:03
dh3201
dh3201
Quote
nicospilt: De lege slagen naar Maarsbergen staan niet op de site van het museum, maar zijn natuurlijk wel zelf ongeveer te berekenen.

Ergens in het drgl-archief staat nog wel de gehele dienstregeling. Die klopt zo goed als nog steeds.


Shqiperise-lopers?
 

07-07-2009 20:10:58
timtrein
timtrein
Is de Blokkendoos langzamerhand weer rijvaardig dan?  

07-07-2009 21:33:45
henk_b
henk_b
Bij mijn weten niet
Ces nog in Tb, mBD nog geen ATB-E
En Jaap kan niet bijspringen want daar zit de ATB-E inbouw ook zwaar tegen

Henk B
 

07-07-2009 21:52:11
nedtrain25
nedtrain25
en de 273 dan?  

07-07-2009 22:26:49
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wordt aan gewerkt, volgens de site van het NSM. Er staat nog niet dat deze al werkende ATB-E heeft.

Ik citeer mezelf even uit een ander topic:

Quote
SleutelMan: Het enige wat ik erover kan vinden is dat de heimwee-express op 29&30 november met mat'46 rijdt...

de site van het NSM meldt het volgende:

Quote

Minder treinen inzetbaar als Heimwee Express
Al het rijvaardig materieel van Het Spoorwegmuseum moet van de Inspectie Verkeer en Waterstaat voor 1 april voorzien zijn van ATBe. Dit is een veiligheidssysteem dat er voor zorgt de trein automatisch stopt bij het passeren van een rood sein. Aan de Blauwe Engel en de Blokkendoos wordt op het moment hard gewerkt. Ook staat, na de botsing met de pendeltrein in december, de Muizenneus nog voor reparatie in Tilburg. Deze krijgt ook ATBe ingebouwd. Wij houden u op de hoogte wanner deze treinen weer rijvaardig zijn.

 


08-07-2009 00:20:28
thom
thom
Dat lijstje op de site is danook maar het lijstje zoals het bedoeld was.

Soms loopt het in de praktijk nou eenmaal wat anders helaas...
 

19-07-2009 20:46:45
wittetrein
wittetrein
De Blokkendoos rijdt dus a.s. weekend niet begrijp ik?
Iemand enig idee wat er dan wel rijdt? Ik ga a.s. zaterdag voor o.a. de rit met de Blokkendoos naar het spoorwegmuseum, samen met onze zoon van 3,5 jaar.
 

19-07-2009 21:16:19
thom
thom
Dat zal de 386 zijn.  

20-07-2009 15:28:28
cuijk
cuijk
Hier mat 46 273 als Heimwee Express - EEN maand voor de botsing
http://www.youtube.com/watch?v=OVCkkWBkIwM
 

20-07-2009 17:33:26
john2
john2
Quote
htmtram: Net de nieuwsbrief van het nsm gelezen:

NIEUWE ROUTE HEIMWEE EXPRESS

De Heimwee Express, de historische trein die ieder laatste weekend van de maand rijdt, gaat een nieuwe route rijden. Hij volgt vanaf januari de Oosterspoorlijn naar Hilversum. Dit is het traject waaraan station Maliebaan zijn bestaansrecht ontleent. In 1874 wordt het traject Hilversum – Utrecht Maliebaan geopend en daarmee ook het station Utrecht Maliebaan, het huidige Spoorwegmuseum. Bijzonder aan dit stuk spoor zijn de 164 ‘Gotische bogen’ waaraan de bovenleiding bevestigd is. Deze bogen staan op de monumentenlijst en zijn nergens anders in Nederland te zien. Nabij station Hilversum wordt ‘kop gemaakt’ en rijdt de trein via dezelfde route terug naar het Maliebaanstation.

In het weekend van 24 en 25 januari rijdt de Blauwe Engel voor het eerst de nieuwe route.


Bron: NSM nieuwsbrief

De oosterspoorlijn is dat de spoorlijn waar de stations Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark aan liggen, of Soest zuid, Soest, Soestdijk en Baarn. Wordt de nieuwe route met de klok meer gereden of tegen de klok in?

Laatst bewerkt door john2 op 20-07-2009 17:37, reden: type fout herstellen
 

20-07-2009 17:35:50
ettenrail
ettenrail
de nieuwe route die nu al weer enkele keren gereden is: Utm-Hvs-Utm  

20-07-2009 17:41:08
john2
john2
Dus al ik het goed begrijp. Wordt Utrecht centraal niet meer aangedaan. In mij reactie boven Ettenrail ging ik hier van wel uit dat Utrecht centraal werd aangedaan. Al dit niet het geval is en ik wil met de heimwee expers reizen. Moet ik eerst vaf het zuiden van het land naar Hilversum reizen. Klop deze visie?  

20-07-2009 17:42:44
WesselE
WesselE
Jouw visie is onjuist, aangezien je in Hilversum niet in of uit kunt stappen, dat kan alleen in het NSM. Je moet gewoon naar Ut reizen en daar met de trein naar het spoorwegmuseum gaan, alwaar je kunt overstappen op de Heimwee Express


'Okeh'
 

20-07-2009 18:08:50
john2
john2
Dan was mij eerste visie toch juist, toen ik er vanuit ging dat ik in Utrecht centraal op deze trein kon stappen. Blijft alleen voor mij de vraag open. Langs welke stations gaat deze trein, vanaf Utrecht centraal uit gezien. Heb ik in enkele topic hier boven al aangehaald. Omdat ik niet precies weet hoe de Oosterspoorlijn loopt. Op dit forum topic lees ik hier voor het eerst van. Heb wel enig voorstellings vermogen. Het is de lijn die langs station Soest loop, of de lijn langs Hilversum sportpark.  

20-07-2009 18:29:51
ettenrail
ettenrail
De 2e, de lijn loopt: Utm-Blauwkapel-Hor-Hvsp-Hvs  

20-07-2009 18:30:05
WesselE
WesselE
De Oosterspoorbaan is nogal een geval apart. Deze lijn takt t.h.v. Lunetten af van het spoor Arnhem-Utrecht en loopt dan via station Utrecht Maliebaan naar Blauwkapel, alwaar de lijn weer aansluit op de lijnen naar Hilversum en Zwolle. De Heimwee express rijdt dus langs de stations Utm, Hor, Hvsp en Hvs en gaat daarna weer terug naar Utm.


'Okeh'
 

20-07-2009 21:29:18
thom
thom
Quote
john2: Dan was mij eerste visie toch juist, toen ik er vanuit ging dat ik in Utrecht centraal op deze trein kon stappen. Blijft alleen voor mij de vraag open. Langs welke stations gaat deze trein, vanaf Utrecht centraal uit gezien. Heb ik in enkele topic hier boven al aangehaald. Omdat ik niet precies weet hoe de Oosterspoorlijn loopt. Op dit forum topic lees ik hier voor het eerst van. Heb wel enig voorstellings vermogen. Het is de lijn die langs station Soest loop, of de lijn langs Hilversum sportpark.

De oosterspoorlijn is Lunetten » Blauwkapel

Beste kun je even kijken op www.sporenplan.nl staat de routegeving op.

Daarnaast is het heel simpel, voor HWE kun je alléén opstappen in Utm als je en een kaartje voor de HWE gekocht hebt en de entree van het NSM voldaan hebt.
 

21-07-2009 00:13:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Hoewel de naamgeving nogal verwarrend is is de Oosterspoorweg toch echt de lijn Asd-Zp. De lijn Ln-Hvs is een aftakking hiervan.  

21-07-2009 00:43:23
thom
thom
Volgens mij loopt de lijn maar tot Utrecht, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Hilversum_-_Lunetten  

21-07-2009 08:39:42
mdeen
mdeen
Quote
john2: Dan was mij eerste visie toch juist, toen ik er vanuit ging dat ik in Utrecht centraal op deze trein kon stappen.

Nee, die is niet juist. De Heimwee Express vertrekt in Utrecht Maliebaan en gaat via Hollandse Rading en Hilversum Sportpark naar Hilversum. Daar keert hij (je mag niet uit- of instappen) en gaat dezelfde route weer terug naar Utrecht Maliebaan.
De Heimwee Express is alleen toegankelijk van binnen het museum.

Je kunt met de Museumpendel van Utrecht Centraal naar Utrecht Maliebaan, die rijdt van Utrecht Centraal naar Driebergen-Zeist, maakt daar kop en dan naar Utrecht Maliebaan. Terug dezelfde route.
Deze trein stopt normaliter op spoor 1 in Utrecht Maliebaan zodat je geen toegangsbewijs voor het museum moet hebben om deze trein te nemen, je moet wel een apart kaartje ervoor kopen.

Dit zijn dus twee verschillende treinen. De Heimwee Express wordt met historisch materieel gereden, de Museumpendel met Plan V of SGM.

Laatst bewerkt door mdeen op 21-07-2009 08:41
 

21-07-2009 11:03:50
john2
john2
mdeen Helden. Bedank voor je uitleg. Dan zat ik er compleet naast. Nu begrijp ik dat de museumpendel en de heimwee expres twee aparte treinen zijn. Ik was in de veronderstelling dat de heimwee expres als museumpendel dienst deed.  

21-07-2009 11:06:11
john2
john2
Quote
thom:
Quote
john2: Dan was mij eerste visie toch juist, toen ik er vanuit ging dat ik in Utrecht centraal op deze trein kon stappen. Blijft alleen voor mij de vraag open. Langs welke stations gaat deze trein, vanaf Utrecht centraal uit gezien. Heb ik in enkele topic hier boven al aangehaald. Omdat ik niet precies weet hoe de Oosterspoorlijn loopt. Op dit forum topic lees ik hier voor het eerst van. Heb wel enig voorstellings vermogen. Het is de lijn die langs station Soest loop, of de lijn langs Hilversum sportpark.

De oosterspoorlijn is Lunetten » Blauwkapel

Beste kun je even kijken op www.sporenplan.nl staat de routegeving op.

Daarnaast is het heel simpel, voor HWE kun je alléén opstappen in Utm als je en een kaartje voor de HWE gekocht hebt en de entree van het NSM voldaan hebt.

Thom, bedank voor je nette uitleg! Inmiddels heb ik in de gaten hoe het in elkeer zit met de heimwee expres en de musuempendel.
 

21-07-2009 11:26:58
john2
john2
Zag op www.sporenplan.nl dat er vanuit Lunetten geen aansluiting meer is richting Maliebaanstation. Dat was me ook al opgevallen toen ik in mei naar het spoorwegmuseum ben geweest. Deze aansluiting is er wel geweest. Blijft deze situatie zo? Of wordt deze aansluiting nog eens hersteld?

Laatst bewerkt door john2 op 21-07-2009 18:27, reden: type fout hersteld
 

21-07-2009 12:18:06
mdeen
mdeen
Die aansluiting is geofferd voor de viersporigheid Houten - Utrecht en komt (zoals het een echt offer betaamt %03% ) niet terug.

Dat is ook de reden dat de Heimwee Express nu naar Hilversum gaat en de Museumpendel in Driebergen-Zeist keert. Vroeger kon de Heimwee Express een rondje doen met kopmaken op Lunetten en Den Dolder en maakte de Museumpendel ook kop op Lunetten (ze stonden dan naast elkaar), maar helaas is dat voorbij.
 

27-08-2009 10:58:57
AlbertP
AlbertP
Quote
thom: Nee, eerst halter die aan ene zijde van perron voor de uitstappers en na een leeg slagje Db weer aan de andere kant voor de instappers

VS rijden is "not done" daar...

Nee, geen leeg slagje Db spoor 3b, daar staat de museumpendel al dus dat past niet, maar een leeg slagje Mrg spoor 3b. En de gemeente Utrecht heeft VS rijden op de Maliebaan verboden.

Quote
sleutelman: Hoewel de naamgeving nogal verwarrend is is de Oosterspoorweg toch echt de lijn Asd-Zp. De lijn Ln-Hvs is een aftakking hiervan.

Ln-Hvs is de Oosterspoorlijn van Utrecht: hij loopt langs de oostkant van het centrum van Utrecht. Ut Centraal ligt aan de westkant.
Asd-Zp is de Oosterspoorlijn van Amsterdam: hij loopt van Amsterdam naar het oosten.

Laatst bewerkt door AlbertP op 27-08-2009 11:01
 

27-08-2009 11:03:36
keesje
keesje
Een gemeente die een VS-rijden verbiedt? Neem aan dat daar gewoon Prorail of een IVW over gaat?  

27-08-2009 11:18:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
AlbertPool:
Quote
thom: Nee, eerst halter die aan ene zijde van perron voor de uitstappers en na een leeg slagje Db weer aan de andere kant voor de instappers

VS rijden is "not done" daar...

Nee, geen leeg slagje Db spoor 3b, daar staat de museumpendel al dus dat past niet, maar een leeg slagje Mrg spoor 3b.



Laten we dat even op spoor 813b houden bij Mrg
 

27-08-2009 11:20:08
rolandrail
rolandrail
Nee, in dit geval niet en terecht. De VS-schakeling in dit geval (Utm-Bkp) is dusdanig dat alle overwegen pas weer open gaan als de laatste is afgereden. Kortom, je blokkeert dus de complete binnenstad als je VS gaat rijden. VS-rijden op Utm-Bkp mag daarom alleen met toestemming van de burgemeester.  

27-08-2009 11:35:52
martijnham
martijnham
Quote
lokführer: A.s. weekeinde rijdt mat'54 386 de Heimwee express. De combi 1200/1300 is voorlopig (dus onder voorbehoud) doorgeschoven naar september.


Toch gek dat het spoorwegmuseum een dergelijke wijzging niet op de website aanpast. Op de site staat de getrokken trein nog steeds voor het komend weekend gemeld.
Je zou juist verwachten dat als je dergelijke zaken meldt op de website je ook zorgt dat de informatie correct/actueel is ...
 

29-08-2009 00:09:30
BGM104
BGM104
Dit staat nu op de website:

Toch Hondekop op 29 en 30 augustus 2009

In tegenstelling tot wat we eerder meldden zal de trein in bijzondere samenstelling met de locs 1202 en 1312 niet rijden! Als vervanging zal de Hondekop worden ingezet.

De eerder aangekondigde trein zal nu als Heimwee Express rijden in september. De trein bestaat dan uit twee locomotieven en drie rijtuigen.Tussen de E loc. 1202 (een stoere Amerikaanse locomotief uit 1952) en de elegante maar sterke E Loc. 1312 (uit 1956) zal een trein rijden van 3 rijtuigen uit verschillende periodes:
*Plan D 7709 (Werkspoor 1950): een luxueus rijtuig 1e /2e klasse met eindbalkons met slagportieren en 8 royale compartimenten.
*Plan E 6703 (Werkspoor 1956): een rijtuig voor de binnenlandse sneltreinen, met drie open afdelingen en balkons met dubbele schuifdeuren.
*Plan W 5084 (Werkspoor 1968): zeer lang rijtuig met drie open afdelingen, met daartussen twee balkons met draai-slagdeuren die ook centraal met lucht kunnen worden gesloten.

De hele trein zal ongeveer 109 meter lang zijn!

van: http://www.spoorwegmuseum.nl/nl/hetmuseum/heimwee.htm
 

29-08-2009 02:34:03
thom
thom
Quote
martijnham:
Quote
lokführer: A.s. weekeinde rijdt mat'54 386 de Heimwee express. De combi 1200/1300 is voorlopig (dus onder voorbehoud) doorgeschoven naar september.


Toch gek dat het spoorwegmuseum een dergelijke wijzging niet op de website aanpast. Op de site staat de getrokken trein nog steeds voor het komend weekend gemeld.
Je zou juist verwachten dat als je dergelijke zaken meldt op de website je ook zorgt dat de informatie correct/actueel is ...

Het mag toch zoonderhand niet gek meer lijken dat last minute wijzigingen sneller hier terecht komen door mensen die goed op de hoogte zijn, dan dat het NSM een last minute wijziging op hun site kunnen doorvoeren door mensen wie het hun werk is.

En inmiddels is het ook op de site aangepast van het NSM, dus ik denk dat dat nog altijd wat zegt over de meldende gebruikers van Somda... %08%
 

30-08-2009 15:27:56
wittetrein
wittetrein
Het was vandaag inderdaad de groen "Hondekop" die reedt als Heimwee Express.
Ons zoontje vond het niet erg, die heeft er van genoten.

Wel leuk om te zien dat de Sprinter Maliebaan binnen komt rijden en de Hondekop net Maliebaan verlaat.

http://img42.imageshack.us/img42/5566/dsc03089t.jpg

Laatst bewerkt door admin op 01-09-2009 19:53
 

22-09-2009 15:44:26
fermon
fermon
Ook a.s. weekend rijdt de Hondekop 386 de Heimwee Express. Het was de bedoeling om de 1202/1312-combi te laten rijden, maar volgens de http://www.spoorwegmuseum.nl/nl/hetmuseum/heimwee.htm van het Spoorwegmuseum gaat het niet door en wordt de 386 ingezet.  

22-09-2009 16:19:17
sander14
sander14
Komt door tekort aan bevoegd personeel voor de 1202 en de 1312.  

22-09-2009 18:13:57
AgentX
AgentX
Mvd: Vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan.

Laatst bewerkt door mvd op 22-09-2009 18:19
 

22-09-2009 20:40:25
nicospilt
nicospilt
Vragen is niet nodig ook! De tijden van de lege ritten zijn gebaseerd op waarnemingen vanuit Blokpost Bunnik. Afwijkingen van luttele minuten komen regelmatig voor, maar er is genoeg ander vertier op de lijn.

Vertrek uit Utm | Terug in Utm
--------------------|-------------------
11.30 naar Mrg | 12.10 (leeg)
12.15 naar Hvs | 12.55 (publiek)
13.00 naar Mrg | 13.25 (leeg)
13.29 naar Hvs | 14.09 (publiek)
14.10 naar Mrg | 14.50 (leeg)
14.59 naar Hvs | 15.41 (publiek)
15.45 naar Mrg | 16.20 (leeg

Laatst bewerkt door nicospilt op 22-09-2009 20:52
 

22-09-2009 20:44:36
thom
thom
Quote
sander14: Komt door tekort aan bevoegd personeel voor de 1202 en de 1312.

Geen direct te kort aan personeel, maar het bevoegde personeel is niet beschikbaar...
 

22-09-2009 21:32:12
dh3201
dh3201
Of je kijkt eens in het drgl archief, de hele drgl staat er bij 28 februari 2009 of zo helemaal in. Er is sindsdien weinig aan veranderd zo te zien.


Shqiperise-lopers?
 

23-09-2009 00:52:55
thom
thom
Alleen vorige maand was de DRGL wat ruimer, dit omdat de bedoeling was dat de stam rijtuigen zouden rijden en dus de ombouwtijden wat langer zouden zijn.  

23-09-2009 21:16:18
BGM104
BGM104
Het lijkt erop dat het museum nu geen herkansing gepland heeft voor de rijtuigen. De rest van de datums in 2009, met inzet van ander mat, staan al op de website. Jammer!  

23-09-2009 22:37:17
thom
thom
Wat niet is kan nog komen, zo´n rijtje op een site is natuurlijk zo weer aangepast Het idee om met rijtuigen te gaan rijden is er nog steeds wel.

Daarnaast moet je dat lijstje verder toch een beetje onder voorbehoud zien denk ik.
 

25-09-2009 09:12:19
nsr1855
nsr1855
Quote
sander14: Komt door tekort aan bevoegd personeel voor de 1202 en de 1312.


Zou het dan mogelijk zijn om er te solliciteren oid? Heb het tegen me vader gezegd. En die zou er zo mee weg kunnen rijden. Vroeger heel wat kilometertjes meegereden. En zou er al te graag weer mee oppad gaan.
 

25-09-2009 11:33:36
thom
thom
Quote
markrijs: En die zou er zo mee weg kunnen rijden. Vroeger heel wat kilometertjes meegereden.

En dat kan dus niet zomaar, want ondanks dat je er eerder meegereden heb zul je opnieuw instructie moeten krijgen omdat die uiteraard verlopen is en er nog steeds wel het eea gewijzigd word aan de lokken.

Laatst bewerkt door thom op 25-09-2009 11:34
 

25-09-2009 11:37:22
nsr1855
nsr1855
Rustig.. Ik snap ook wel dat er instructie moet worden gekregen en gegeven. Maar het ging hier alleen om het feit dat wanneer er mensen gezocht worden er wel mensen zijn die zich beschikbaar willen stellen.

Laatst bewerkt door nsr1855 op 25-09-2009 11:37
 

27-09-2009 00:47:59
thom
thom
Ik begreep je volkomen hoor  

27-09-2009 20:10:42
elizabeth
elizabeth
Quote
fermon: Ook a.s. weekend rijdt de Hondekop 386 de Heimwee Express. Het was de bedoeling om de 1202/1312-combi te laten rijden, maar volgens de http://www.spoorwegmuseum.nl/nl/hetmuseum/heimwee.htm van het Spoorwegmuseum gaat het niet door en wordt de 386 ingezet.


Ze moeten bij het spoorwegmuseum toch een snel cursus herkenging van materieel gaan geven. Want toen ik gisteren belde om te vragen wat er reed had de persoon aan de telefoon het over de mat '46. Ook al eens een aanvaring gehad met iemand die niet wist wat de diesel 3 is, maar dat terzijde. Dus dat gaat lekker daar.


jaapfan.
 

27-09-2009 20:37:15
MDDM
MDDM
Weet jij hoeveel telefoontjes ze misschien krijgen met vragen over materieel inzet.Daarom misschien een stom antwoord op alweer een telefoontje van e.o.a spotter.Gaat lekker met camera en thermoskan koffie/thee langs de baan staan of zitten en wacht af.


Gr Joop mcn Lls
 

27-09-2009 20:42:55
broek53
broek53
Dat is een enorme jij-bak natuurlijk. Als het waar zou zijn dat iemand expres een verkeerd antwoord geeft omdat iemand uit het publiek iets vraagt, dan moet die persoon verboden worden ooit nog de telefoon op te nemen van een publieke instelling als het spoorwegmuseum.  

27-09-2009 21:13:24
MDDM
MDDM
Wie zegt dat iedereen bij NSM verstand van materieel moet hebben? Iemand die aan de receptie zit hoeft per definitie geen verstand van materieel te hebben. Daarom zeg ik,ga lekker langs de baan staan en ga doen wat je hobby is.Treinen spotten.Maak er een mooie foto van en deel die al dan niet met anderen of hou hem lekker in je eigen plakboek.(En dit is niet badinerend bedoeld jegens treinen spotters) (op een paar uitzonderingen na)

En nee,ik ga er niet van uit dat iemand expres verkeerde materieel info geeft op een vraag van een publiek persoontje.


Gr Joop mcn Lls
 

27-09-2009 21:28:44
mdj
mdj
Ben ik de enige die valt over het feit dat ze belde om wat voor een materieel gereden werd, terwijl dat gewoon in het topic staat?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-09-2009 21:31:05
MDDM
MDDM
Nee hoor,maar niet iedereen heeft zoals de meeste hier onbeperkt toegang tot internet


Gr Joop mcn Lls