Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen DH-stellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
17-10-2008 00:30:01
broek53
broek53
Tijdje gewacht tot ik de precieze koper ook weet, maar dat lukt nog niet erg. Zeker is echter dat alle DH-stellen verkocht worden en naar Polen zullen vertrekken (mits ze ook werkelijk betaald worden uiteraard).

Wat precies de status daarbij is van de stellen die naar Albani� zouden gaan, weet ik nog niet. Staan ze eigenlijk nog aan de haven?

Laatst bewerkt door admin op 02-01-2014 22:12, reden: Titel aangepast
 

17-10-2008 00:43:47
NDS
NDS
Verbaast me niet gezien eerdere materieel aankopen( br627.0 en 628.0) in de afgelopen jaren door vervoerders in Polen.

Ben benieuwd of de verkoop goed en volledig door gaat, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-10-2008 00:50:00
peterselie
peterselie
Quote
broek53: Wat precies de status daarbij is van de stellen die naar Albanië zouden gaan, weet ik nog niet. Staan ze eigenlijk nog aan de haven?
Bij mijn weten stonden de 3222 en 3226 nog in de haven enkele weken geleden.

Zie ook http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=11737.0
 

17-10-2008 11:18:58
mich
mich
Worden de stellen met meer of mindere defecten ook meeverkocht? Ze hebben de 3105 en 3226 ook met een defect verkocht, maar om nu bijv. de 3119 en 3227 te verkopen die zijn alleen nog goed als plukstel. Ben wel benieuwd wie nu eigenlijk de koper is.  


17-10-2008 12:55:37
NDS
NDS
Als vervoerder neem ik aan dat je graag reserve onderdelen bij je materieel wilt hebben, pluk stellen kunnen dan zeer nuttig zijn. Het mee verkopen van dat soort plukbakken lijkt me dan ook wel logisch uiteraard wel tegen de prijs die de onderdelen waard zijn.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

17-10-2008 13:11:20
gkw1969
gkw1969
Dat is met de voormalige stadsbussen van Almere ook gebeurt. De firma Vogt in Detmold (D) heeft een totaal van 7 van deze bussen aangeschaft, 6 voor inzet en 1 als plukbus. Dus ja, persoonlijk zou ik er ook voor kiezen er enkele plukstellen bij te nemen.  

17-10-2008 19:33:21
timtrein
timtrein
Nouja, "alle DH-stellen" lijkt me op zich vrij duidelijk. Hoop alleen wel dat er voor het stel voor het NSM een uitzondering wordt gemaakt... want die zou er dan zo te lezen ook onder vallen %09%

Laatst bewerkt door timtrein op 17-10-2008 19:33
 

17-10-2008 21:31:42
admin
Moderator
admin
Gelieve het hier on-topic te houden en niet door te gaan over de bussen.

Edit: het bericht van gkw1969 mag dus blijven staan, dat is geen probleem. De reactie van timtrein er op echter niet, die was off-topic.
Voor de rest van de communicatie hebben we een mooie link "Meld bericht"


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

17-10-2008 21:38:35
kleine_man
kleine_man
Mogen trams ook?

Enkele jaren geleden had Rotterdam een paar Weense trams gekocht om ze vervolgens te ontmantelen. Dit is zelfs in het programma "over de balk" geweest. Omdat men fl 80.000 verspilt zou hebben met de aankoop van deze stellen.

om het helemaal on topic te krijgen. In de jaren 80 toen de NS de serie 1500 kocht werden alle 7 loks gekocht, 6 in dienst gesteld en de laatste werd ontmanteld voor onderdelen. Vreemd is het dus niet.

Groet Patrick
 

18-10-2008 14:23:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
timtrein: Nouja, "alle DH-stellen" lijkt me op zich vrij duidelijk. Hoop alleen wel dat er voor het stel voor het NSM een uitzondering wordt gemaakt... want die zou er dan zo te lezen ook onder vallen %09%
Dat zou toch de 3101 of de 3102 worden? Ik dacht dat deze juist apart gehouden zijn van de rest van de stellen.
 

18-10-2008 14:54:44
kevinevers
kevinevers
Zo apart staan deze niet hoor, staan gewoon bij de rest in Amf..  

18-10-2008 16:12:57
mat64
mat64
worden deze stellen (die buiten staan) in Amf
ook wel goed bewaakt eigenlijk camera's die buiten hangen en op de treinstellen gericht staan enzo?
ik weet alleen dat er wel stroom op het hek zit
 

18-10-2008 20:53:16
timtrein
timtrein
Ja, en dat hek kom je dus niet zo makkelijk over. Waarom zou je ook de moeite nemen als er veel dichterbij genoeg andere treinen staan %03%  

19-10-2008 19:18:50
kbrandsma
kbrandsma
Dus, alle DH's naar Polen. Opvallend, omdat dit materiaal in mijn ogen nauwelijks een vooruitgang is. Ze zouden beter nieuw materiaal in kunnen zetten, wat bepaalde andere Oost-Europese landen wel doen. Ik ben benieuwd waar de stellen dan ingezet zullen worden, al schat ik zo dat de stellen naar het minder ontwikkelde oosten des lands zullen verkassen. Anders ben ik bang dat het nooit wat wordt met het land, en dat dat imago ook bij velen blijft kleven.  

19-10-2008 21:05:07
thom
thom
Het lijkt me nou niet echt zo moeilijk te bedenken dat er tussen een aankoop van de DH's en bouwen van nieuwbouw nopgal een verschil in euri's zit...

ALs men geld voor nieuwe stellen had, hadden ze dat ook vast wel gedaan lijkt me...

Laatst bewerkt door thom op 19-10-2008 21:08
 

19-10-2008 23:10:42
kleine_man
kleine_man
Wie weet speelt de levertijd ook een rol. Enkele dagen na betaling of enkele maanden (tot bijna een jaar of nog langer).

Groet Patrick
 

25-10-2008 20:21:27
kbrandsma
kbrandsma
Het lijkt mij dat de aankopende partij eerst wel even informeert over de technische staat van het materiaal, voordat met tot koop overgaat. Dan weten ze ook dat het materiaal na levering niet meteen voor de volle 100% inzetbaar is.
Quote
thom: Het lijkt me nou niet echt zo moeilijk te bedenken dat er tussen een aankoop van de DH's en bouwen van nieuwbouw nogal een verschil in euri's zit...
ALs men geld voor nieuwe stellen had, hadden ze dat ook vast wel gedaan lijkt me...

Natuurlijk is er groot verschil in euro's tussen een partij DH's en nieuw materiaal. Bedenk wel dat nieuw materiaal wel 30 jaar mee kan, terwijl die DH's dat nooit uitzingen. Het allerbelangrijkste van nieuw materiaal lijkt mij de positieve impuls voor het OV aldaar, alsmede het goede beeld van het land door de buitenlander. Waarom zou anders de landelijke spoorwegmaatschappij van Slowakije in 2000! al 6 DMU GTW's bij Stadler hebben besteld? Waarschijnlijk niet omdat ze geld over hadden...
 

25-10-2008 20:24:14
thom
thom
Nee, maar wie zegt dat de koper van de DH's wel geld over heeft...  

26-10-2008 00:31:58
geertw
geertw
Het lijkt mij niet dat het imago voor buitenlandse bezoekers doorslaggevend is bij de keuze voor bepaald materieel...


http://www.ovinnederland.nl/
 

26-10-2008 00:41:41
thom
thom
Wat is hier de relatie met buitenlandse bezoekers en hun imago?  

26-10-2008 11:49:58
geertw
geertw
Quote
thom: Wat is hier de relatie met buitenlandse bezoekers en hun imago?

Ik reageerde op deze quote:
Quote
kbrandsma: Het allerbelangrijkste van nieuw materiaal lijkt mij de positieve impuls voor het OV aldaar, alsmede het goede beeld van het land door de buitenlander.



http://www.ovinnederland.nl/
 

13-11-2008 20:39:08
mren
mren
OdR meldt verkoop van de Wadjes aan Sigma een Poolse tweedehandstreinenboer. Vervoer over spoor ri Polen.  

13-11-2008 21:03:26
fenno2
fenno2
Klopt zij staan in de Whz, en worden of zijn al verscheept.

Laatst bewerkt door fenno2 op 13-11-2008 21:06
 

13-11-2008 21:15:19
kevinevers
kevinevers
Dat zijn de 3110, 3105 3222 3226. De rest staat gewoon nog in Amersfoort en op de Dijksgracht hoor.  

13-11-2008 21:17:22
jeanne
jeanne
Eerst maar eens zien en daarna geloven we het pas echt!  

13-11-2008 21:21:35
broek53
broek53
Ja, de deal is bijna rond en NS is gevraagd het transport te (helpen) verzorgen. Het gaat om alle (echt alle) DH1 en DH2.  

13-11-2008 21:24:06
MDDM
MDDM
En dat is mooi.Schept weer ruimte in Amersfoort en op de Dijksgracht.%08%

Laatst bewerkt door MDDM op 13-11-2008 21:24


Gr Joop mcn Lls
 

13-11-2008 23:50:24
manuel25
manuel25
Krijgen de DH's eers in Nederland ook een opknapbeurt/revisie, zodat ze weer rijvaardig zijn? of gebeurt dit in polen. Volgens mij zijn de DH's nu niet meer rijvaarig omdat ze (veel te) lang stil hebben gestaan.
Ik ben blij dat de wadjes weer een tweede leven hebben, en nu maar hopen dat hun niet hetzelfde lot staat te wachten als de Plan U's van de BKRS in Slowakije.
 

14-11-2008 00:13:07
broek53
broek53
Ze worden - als de deal doorgaat - naar Polen gesleept zoals ze er nu bij staan.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-11-2008 11:12:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Er zou toch een DH-I overblijven voor het NSM? Of gaat dit nu niet door, nu alle stellen verkocht zijn?  

14-11-2008 11:22:06
broek53
broek53
Krek. Ergens heeft men buiten de waard gerekend dat het overdragen van materieel aan NSFS ook werkelijk iets betekent... NSFS heeft (kennelijk) niets van doen met museale overwegingen, noch met vage afspraken uit het verleden toen de wereld nog in orde was %09%  

14-11-2008 13:59:33
lex_t
lex_t
Aan de andere kant, de geschiedenis van de DH'tjes is blijkbaar nog niet afgelopen. Vgl. de 1200'en, die van ACTS hebben toch een interessantere geschiedenis dan die 1202..
alleen moet je er dan een uit Polen ophalen!

Laatst bewerkt door lex_t op 14-11-2008 13:59
 

14-11-2008 14:30:30
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Krek. Ergens heeft men buiten de waard gerekend dat het overdragen van materieel aan NSFS ook werkelijk iets betekent... NSFS heeft (kennelijk) niets van doen met museale overwegingen, noch met vage afspraken uit het verleden toen de wereld nog in orde was %09%


Volgens mij is een modelinge afspraak ook een afspraak, als het schriftelijk vastligt is het helemaal makkelijk.

Ik acht het onwaarschijnlijk dat er geen DH in het museum terecht komt. Het zal even modderen worden.

Groet Patrick
Geheel op eigen titel een pak speculaas aan het leegeten

Laatst bewerkt door kleine_man op 14-11-2008 14:30
 

14-11-2008 14:59:30
martijn
martijn
Ach en ze blijven vast niet tot in de eeuwigheid in Polen. Als ze daar een keer uitgereden zijn, kan er altijd weer eentje naar NL gehaald worden. Net als met de 2400-en, 2200-en en het TEE-stel  

14-11-2008 15:04:58
broek53
broek53
Ik wou' dat ik m'n mond gehouden had.  

14-11-2008 15:11:44
MDDM
MDDM
In de zin van,je hebt je mond voorbij gepraat?
Of in de zin van,dat door jou uitspraak er nu pakken speculaas leeg gegooid worden?


Gr Joop mcn Lls
 

14-11-2008 15:17:00
broek53
broek53
De speculaas over 1 (één) mogelijk museumachtig stel en het ge-oh wat er nu weer pagina's lang de kop zal gaan opsteken over wat iedereen eigenlijk zou hebben moeten mogen doen en hebben moeten kunnen nalaten. Excuus als dat allemaal wat geborneerd klinkt; ik snap best dat velen dat een belangrijk item zullen vinden, maar ik word er persoonlijk zó moe van. En in dit geval had ik dat helemaal zelf kunnen voorkomen door m'n mond te houden.%03%

Laatst bewerkt door broek53 op 14-11-2008 15:18
 

14-11-2008 15:18:11
mren
mren
Quote
MDDM: In de zin van,je hebt je mond voorbij gepraat?
Of in de zin van,dat door jou uitspraak er nu pakken speculaas leeg gegooid worden?

Dat laatste uiteraard. Bij elke hele of halve roddel, wordt daar weer pagina's lang op los gehoopt, gespeculeert of geblaat.
 

14-11-2008 15:40:12
john2
john2
Dan kan de NS ook het terzijde gezet materieel in Nuth aan Polen verkopen. Dan te laten verkommeren in Nuth. Enkele rijtuigen in Nederland houden voor museumlijnen en het spoorwegmuseum.  

14-11-2008 16:00:28
broek53
broek53
Ja, als zich een koper meldt, dan kunnen ze het op termijn krijgen, het ICK. Nu is het nog even strategische reserve, maar binnen een jaar ongeveer zal ook de formele status wel sloopmaterieel worden.  

14-11-2008 16:06:09
bjornl
bjornl
Hoewel we wat dreigen af te dwalen: ICK zou juist als reserve ("mottenballenvloot") moeten gaan dienen. Bovendien zijn deze van NSR, in tegenstelling tot de DH's die van NSFS zijn.  

14-11-2008 16:07:57
broek53
broek53
Tenzij het gewijzigd is de laatste jaren, zijn (zo uit mijn hoofd) 99 rijtuigen van NSFS en 50 van NSR. Maar als we het daarover gaan hebben, moeten we naar het topic ICK-rijtuigen, neem ik aan.  

14-11-2008 16:34:00
rob46
rob46
Quote
broek53: De speculaas over 1 (één) mogelijk museumachtig stel en het ge-oh wat er nu weer pagina's lang de kop zal gaan opsteken over wat iedereen eigenlijk zou hebben moeten mogen doen en hebben moeten kunnen nalaten. Excuus als dat allemaal wat geborneerd klinkt; ik snap best dat velen dat een belangrijk item zullen vinden, maar ik word er persoonlijk zó moe van. En in dit geval had ik dat helemaal zelf kunnen voorkomen door m'n mond te houden.%03%
Kop op Michiel, het is bijna weekend !!
 

14-11-2008 19:34:53
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mren: OdR meldt verkoop van de Wadjes aan Sigma een Poolse tweedehandstreinenboer. Vervoer over spoor ri Polen.

Helaas geen vervoersbedrijf. Het zou dus kunnen dat de stellen daar op een verlaten rangeerterrein worden gestald, in de hoop dat vervoersbedrijven belangstelling krijgen voor de stellen.

Ben benieuwd wat deze handelstoko beweegt om al deze stellen te kopen. Wellicht is er al een belangstellende partij die zich bij deze firma heeft gemeld. De toekomst zal het uitwijzen...
 

14-11-2008 19:41:36
thom
thom
Alsof een aankoop van vervoersbedrijf een garantie is voor daadwerkelijke inzet... ?
Ik herinner me vaag iets wat BKRS heet...

Ik denk dat die handelsmaatschappij er zondermeer geld aan wil verdienen en echt wel over nadenkt wat ze doen.

Laatst bewerkt door thom op 14-11-2008 19:42
 

15-11-2008 00:13:53
dh3201
dh3201
Quote
martijn: Ach en ze blijven vast niet tot in de eeuwigheid in Polen. Als ze daar een keer uitgereden zijn, kan er altijd weer eentje naar NL gehaald worden. Net als met de 2400-en, 2200-en en het TEE-stel

De Denen zijn maar wat blij dat ze 1 half MA stel niet aan Polen verkocht hebben destijds, alle aan Polen verkochte MA stellen waren binnen enkele jaren in polen gesloopt...


Shqiperise-lopers?
 

28-11-2008 12:49:09
mich
mich
Meer informatie over Sigma: http://www.virtualmarket.innotrans.de/index.php5?id=36081&fid=523&offset=0&highlight=&count=100&Action=showCompany&bmp=10111 en http://www.sigmawagon.pl/ Het bedrijf doet aan fabricage, modernisering en reparatie van spoorwegmaterieel en Verhuur en leasing van spoorwegmaterieel.  

28-11-2008 13:51:48
gkw1969
gkw1969
Dan kunnen we misschien zelfs voor oude Nederlandse treinen naar Rusland en Cuba.
Hoewel Cuba heel veel Duits materiaal heeft opgekocht in het verleden.
 

08-12-2008 17:18:00
bert
bert
De vier dh's in de Whz:
Staan er vandaag 8 december 2008 nog steeds, inmiddels in enigszins desolate toestand.

Laatst bewerkt door bert op 08-12-2008 17:18
 

08-12-2008 19:16:20
MarkJB
MarkJB
Maar wanneer zullen al die stellen dan richting Oost-Europa vertrekken? Want daar hoor je de laatste tijd ook niet veel meer over.  

08-12-2008 19:40:32
railfan
railfan
Zodra er iets nieuws te melden is, lees je dat hier vanzelf wel. Dus gewoon rrrrrrrustig afwachten.  

03-01-2009 17:08:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik heb nog een vraag over de 3227. Waar is dit stel eigenlijk gebleven? Volgens de spots zou hij nog bij de werkplaats in Tilburg moeten staan, maar deze zijn van april 2008. Ook de wadlopersite van Niels Karsdorp spreekt over Tilburg, maar dat was ook in het voorjaar van 2008.  

03-01-2009 17:15:26
1855
1855
Nog steeds in Tb.  

03-01-2009 17:17:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hartelijk dank voor het snelle antwoord!  


04-01-2009 11:44:37
rail4marce
rail4marce
De wadlopers stonden 27 december niet meer op de kade in de buurt van de waalhaven.


Naam is rail4marcel maar dat was 1 karakter teveel bij het aanmelden :P
 

04-01-2009 15:19:03
aarclay
aarclay
Zou het dan toch zo zijn dat ze eindelijk verkocht zijn en een nieuwe werkgebied krijgen in een der oostbloklanden ofzo?  

04-01-2009 16:35:43
marcel72
marcel72
En een dag later stonden ze er weer, ik heb ze 28 december nog gefotografeerd.  

04-01-2009 20:00:02
kevinevers
kevinevers
Misschien stond Marcel op de verkeerde kade?  

04-01-2009 23:17:09
rolandrail
rolandrail
De juiste kade is die van het Rotterdams HavenBedrijf (is dus wat anders als het Havenbedrijf Rotterdam) gevestigd te Waalhaven Oost, zie http://www.rolandrail.net/nieuws/08/fp_02097.htm
Dor de normaal dichte spoorpoort zijn de stellen dus niet te bewonderen, als je de hoek om gaat (de lange weg met aan het begin een RET-garage) dan heb je wat straatpoorten waardoor heen je de meuk wel kunt zien staan.
 

05-01-2009 14:31:07
john2
john2
Rolandrail, ik heb via je link 2 foto's gezien van wadlopers bij de haven. Onder de onderste foto staat dat er treinstellen zijn omgehaald. Wat bedoel met omgehaald. Dit begrip heb ik nog nooit gehoord bij de spoorwegen. En hoe ik het inschat, bij het zien van de foto's worden de treinstellen verscheept. Klopt deze inschatting?  

05-01-2009 15:35:27
rolandrail
rolandrail
Omgehaald kun je afleiden uit beide foto's en onderschrift.
Je inschatting wás correct maar is zoals hier op somda ook duidelijk gemaakt en te lezen ingehaald door de werkelijkheid.
 

05-01-2009 16:02:49
timtrein
timtrein
Om weer eeuwige discussies te voorkomen: omhalen is een term voor het op een ander spoor zetten (spoor ernaast dus). Maar dat staat er eigenlijk ook gewoon bij...  

05-01-2009 16:27:12
john2
john2
Dus omhalen is gewoon een Nederlands woord voor omrangeren  

05-01-2009 17:38:02
timtrein
timtrein
Roland mag als expert het eindoordeel vellen maar bij "omrangeren" denk ik meer aan "een loc omrangeren" = omrijden = omlopen, en da's weer wat anders.  

05-01-2009 17:57:55
marcel72
marcel72
En om het nog spannender te maken staat nu op 1 spoor de kleuren bak-combinatie ; geel, wit, geel, groen, groen, wit.  

05-01-2009 20:58:06
rolandrail
rolandrail
Quote
timtrein: Roland mag als expert het eindoordeel vellen maar bij "omrangeren" denk ik meer aan "een loc omrangeren" = omrijden = omlopen, en da's weer wat anders.
O boy... Why mé?? Máámááááa! Hoe zal ik het eens proberen duidelijk te maken Omrangeren is b.v. de laatste wagen aan de andere kant van de trein plaatsen. Een loc omrangeren zeg je eigenlijk nooit, het is dan al snel omhalen, omlopen (= niet hetzelfde als omhalen dus). Met wagens "ff zagen", "ff keren" (door de voormalige lus te Utn, en. enz. maar dat ga ik allemaal niet verder uitleggen. Experts als ik hebben we wat beters te doen %08%
 

13-01-2009 10:39:43
broek53
broek53
Quote
MarkJB: Maar wanneer zullen al die stellen dan richting Oost-Europa vertrekken? Want daar hoor je de laatste tijd ook niet veel meer over.
In de verte gloort een contract voor het transport naar Polen, waarbij gemikt wordt op een start ergens in februari.
 

28-03-2009 16:48:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Als het waar is wat men zegt, zullen komende maandag de stellen die nabij de Waalhaven staan daar weggehaald worden en per spoor richting het oosten vervoerd gaan worden. Aldus een bron bij het RHB.

Laatst bewerkt door taigagaai op 28-03-2009 16:49
 

29-03-2009 17:28:22
mvschoon
mvschoon
Vandaag stonden de stellen voorzover ik tussen de boten door kon zien weer naast elkaar op twee sporen in plaats van verspreid over 1 spoor.  

30-03-2009 22:13:06
timtrein
timtrein
Voor de statistieken: vandaag is het spul van de kade gehaald. Staat nu 'elders (locatie noemen we maar even niet voor het geval iemand ze wil vernielen)  

30-03-2009 22:22:52
pvduin
pvduin
Op de kade bij RHB vanmiddag werd gesproken over een kopende Poolse partij én een partij uit oost of centraal Europa: 2 kopers dus.  

30-03-2009 22:23:58
p.s
p.s
voor het bewijs dat ze vandaag zijn verhuist: http://www.schraal.nl/  

30-03-2009 22:38:03
train85
train85
Ahha dat is bekend terrein voor me, heb daar vlak in de buurt in 2006 een half jaar stage gelopen bij een spoorbedrijf. Lokatie zal ik niet noemen.  

30-03-2009 22:45:50
fastguy84
fastguy84
Stellen zien er van buiten nog goed uit trouwens. Heeft iemand overigens een idee waarom hier overwegbomen staan en wat dan het nut is? http://www.schraal.nl/2009/Maart/14_rrf2-3226-3110-3222-3105_4_waalhaven_20090330.jpg  

30-03-2009 22:48:34
train85
train85
Toen ik daar in 2006 voor het laatst was had je er alleen lampen. Maar waarom die overwegen het niet doen op zo'n moment mijn een raadsel. Er rijdt daar per week nog weleens lege wagenladingentrein voorbij. En af en toe een trein met wat spul er op, om het verderop op te slaan.  

30-03-2009 22:53:10
thom
thom
Redelijke kans dat je die overweg moet sleutelen...  

31-03-2009 13:02:18
seinhuis
seinhuis
Quote
fastguy84: Stellen zien er van buiten nog goed uit trouwens. Heeft iemand overigens een idee waarom hier overwegbomen staan en wat dan het nut is? http://www.schraal.nl/2009/Maart/14_rrf2-3226-3110-3222-3105_4_waalhaven_20090330.jpg
Waar is deze foto gemaakt?
 

31-03-2009 13:07:48
mich
mich
Dat staat in de naam van de foto het is het spoor tussen de waalhaven en waalhaven oost.  

31-03-2009 19:17:06
timtrein
timtrein
Quote
pvduin: Op de kade bij RHB vanmiddag werd gesproken over een kopende Poolse partij én een partij uit oost of centraal Europa: 2 kopers dus.
Dat zal best ja. De zes bakken bij het RHB zijn al veel langer geleden verkocht, pas later is ook de rest van de partij (naar verluidt) verkocht.
 

03-04-2009 20:52:08
broek53
broek53
NSFS meldt: al het DH-materieel is verkocht aan het Poolse Sigma, ook de stellen die eerder zo onbesuisd naar de Waalhaven zijn gebracht. De eerste tranche is recent betaald. NS Chartertrains organiseert het overbrengen van alle stellen naar Polen en schakelt daarvoor - zoals het er nu sterk naar uitziet - ITL in. Er zou op korte termijn een eerste stelletje naar Polen moeten; voor de rest vinden de transporten plaats met max. acht bakken tegelijk.  

03-04-2009 21:51:51
ATBvv
ATBvv
En wat is het Poolse Sigma, niets over te vinden op het Internet.
Is het een spoorwegmaatschappij (en waar is hun lijn dan) of is het een bedrijf wat bv in oude treinen doet ?
 

03-04-2009 22:25:50
rolandrail
rolandrail
Leve google (tip, zoeken doe je dan niet met Nederlandse termen, probeer dus wat termen/taal die meer in de buurt komt van het gezochte).
Een revisiebedrijf. Sigma Sp. z o.o. ( http://www.sigmawagon.pl/ ) wat gerelateerd is of voortkomt (sorry, m'n Pools is niet meer wat het geweest is %08%) aan/uit ZNTK Poznan S.A. ( http://www.zntkpoznan.com.pl/ )waar o.a. lelijke motorwagentjes worden gebouwd.

Laatst bewerkt door rolandrail op 03-04-2009 22:28
 

03-04-2009 22:45:05
2296
2296
Om het in grote lijnen toch een beetje te snappen is dit vertaal linkje wel handig. Het komt redelijk overeen. http://www.google.nl/language_tools  

06-04-2009 23:45:48
aarclay
aarclay
Er was toch ook een defecte wadloper die al enige tijd in Tbwpl stond?
Is die al gerepareerd overigens?

En blijft er echt geen eentje over, als monumentaal treinstelletje... ?

Laatst bewerkt door aarclay op 06-04-2009 23:45


Choo choo.....
 

07-04-2009 00:17:17
broek53
broek53
Ja, neen en echt niet.  

07-04-2009 00:34:59
aarclay
aarclay
Er wordt in Nederland verder geen afwerking meer aan gedaan verder, en ze gaan dus gewoon linea-reactie naar Polen dan?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-04-2009 00:35


Choo choo.....
 

07-04-2009 00:55:35
broek53
broek53
Jawel, alles gaat erheen zoals het er nu bij staat.  

07-04-2009 09:56:45
kleine_man
kleine_man
Quote
aarclay: En blijft er echt geen eentje over, als monumentaal treinstelletje... ?


Op dit moment niet. Alles is verkocht aan die Poolse handelaar. Wellicht dat er ooit nog eens eentje terug gehaald wordt naar Nederland door iets/iemand. Na vele jaren omzwerven is de TEE ook weer teurg gekomen. Zeg nooit nooit, maar nu even niet
 

07-04-2009 10:48:41
mich
mich
Laat Sigmawagon ze eerst maar reviseren Ze zullen erg defecte stellen als de 3119 en 3227 wel gebruiken voor onderdelen lijkt me, om manke stellen als de 3103(VTT overleden) en 3105(koppakking lek) te repareren.  

12-04-2009 17:26:22
kbrandsma
kbrandsma
Begrijpelijk dat ze de 6 bakken, die eerder bestemd waren voor Albanië, er nu ook bij gekocht hebben. Kunnen ze misschien toch nog 75 bakken rijvaardig maken. Ik ben benieuwd hoe snel Sigma een nieuwe koper heeft gevonden.  

12-04-2009 23:58:46
willy84
willy84
Wat mij opvalt is dat er heel veel over deze stelletjes wordt gebabbeld maar dat er nog geen enkele daadwerkelijk de grens is gepasseerd. Wanneer kunnen wij concrete zichtbare stappen verwachten?  

13-04-2009 00:43:09
rolandrail
rolandrail
Als de toelatingen voor de transporten verkregen zijn, met name de Duitse spoorwaakhond EBA kan die tranportregelaar een flinke hoofdpijn bezorgen %08%  

18-04-2009 23:19:45
broek53
broek53
Komende week zoekt de koper een DH1 en een DH2 in de loods in Amf uit, die daarna zsm naar Polen gesleept zullen worden. Optimisten zeggen nog deze week, realisten dat het wel een weekje later zal worden. Vervoerder zal ITL zijn, rangeerwerk in Amf door RRF.

@ edit: het wordt inderdaad in de optimistische variant as vrijdag 24/4, in de iets minder optimistische variant maandag 27/4. Voor de nieuwsgierigen; de Wadlopers profiteren van de Europese wetgeving dat de spoorwegmaterieel dat in één land is toegelaten, in principe in andere landen ook wordt toegelaten, afgezien uiteraard van landspecifieke zaken als beveiligingsapparatuur etc. Zolang de Wadlopers dus gesleept worden vervoerd, is er geen probleem.

Laatst bewerkt door broek53 op 22-04-2009 17:51
 

23-04-2009 22:20:26
broek53
broek53
Alsnog weer gedoe over de contracten voor de transporten, dus het wordt de eerste dagen tot een week nog niks met een transport...  

29-04-2009 14:20:13
broek53
broek53
Het spel is bijna op de wagen: vandaag zijn de 3102 en 3206 in Amersfoort geselecteerd om als eerste naar Polen te gaan. Transport gaat, al naar gelang de mogelijkheden, maandag of dinsdag as op pad.  

29-04-2009 17:20:03
nielsie600
nielsie600
Is er al iets bekent over welke grensovergang de treinen gaan?  

29-04-2009 23:32:22
wadloper32
wadloper32
Lijkt me logisch als dat via Bad Bentheim zou gaan. En dan via Berlijn naar Poznañ(als het goed is gingen ze daar heen). Dit is de kortste route.

Is er overigens al bekend met wat voor loc ze op transport gaan. Gewoon een diesel, of gaan ze de hele rit wisselen tussen elektrisch en diesel?

Laatst bewerkt door wadloper32 op 29-04-2009 23:35
 

30-04-2009 00:06:47
broek53
broek53
Hoe ITL (want die is het) het gaat doen qua transport, weet ik niet zeker. Het basisidee was een doorgaande elektrische loc, en het gebruik van eenvoudigeweg de sleepkoppeling (dus geen remwagencircus), maar of dat ook zo gaat gebeuren, weet ik niet. Na deze protozending is het idee dat er ongeveer elke maand een sleep van acht bakken naar Polen gaat.

@ edit 1 mei: transport wordt voorbereid voor maandag 4 mei; gepland wordt inderdaad een (doorgaande) Eloc met sleepkoppeling. Drgl uiteraard nog niet bekend.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-05-2009 23:48
 

30-04-2009 07:53:48
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
nielsie600: Is er al iets bekent over welke grensovergang de treinen gaan?

Quote
wadloper32:Is er overigens al bekend met wat voor loc ze op transport gaan.
Zullen we gewoon eens rustig afwachten tot Broek53 meer weet?


Groet, Spiketrain
 

02-05-2009 12:59:45
broek53
broek53
Nou, het laatste nieuws is dat het NIET op 4 mei gaat gebeuren, omdat er nog geen formeel bericht van toelating van de (gesleepte) stellen in Polen is. Het was 1 mei en nu is het weekend, en dan werken ook Poolse ambtenaren niet... Duitsland is geen probleem, maar daar wil men er niet mee blijven zityten als ze aan de grens mochte blijven staan, denk ik. Komt de toestemming, dan staat alles scherp om het transport per ommegaande te laten vertrekken - maar helaas is daar dus nog niet een concrete datum aan te plakken.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl