Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl
Ontwikkelingen locomotieven serie 1600 en 1800
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
11-03-2014 22:36:45
Edb3
Edb3
Jurre (di 18 feb 2014 16:11:04 link ): Locon-huurloc SR 303001 bracht vanmiddag de Locon 1824 + 1830 + 1829 naar Amfge (aankomst 15.31). Locs zijn afkomstig uit de Hrp(?) en zijn voorzien van een klein Locon-logo'tje.

Twee stuks worden opgeknapt, in Locon-huisstijl beplakt en in dienst gesteld binnen 1 tot anderhalve maand. De derde is plukloc.

Laatst bewerkt door Edb3 op 11-03-2014 22:37
 

12-03-2014 23:55:54
timtrein
timtrein
Dik 1200 ton aan locs achter e1n V 100 is ook wel redelijk optimistisch...
Met 1 loc achtergebleven, een loc in het Spoorwegmuseum en drie stuks gesloopt (1638, 1641, 1652) mist er nog een... waar is de 1842? Kennelijk nog steeds in Maastricht bij de werkplaats.

Laatst bewerkt door timtrein op 12-03-2014 23:57
 

13-03-2014 08:45:21
rob46
rob46
Klopt, 1842 staat deels geplukt bij Ob Mt.


57 jaar OV-fotografie.
 

13-03-2014 09:58:04
mich
mich
1200 ton moet opzich gaan maar loccen lopen zwaarder door de tractiemotoren.  


13-03-2014 10:15:27
lex_t
lex_t
Quote
rob46 (di 11 mrt 2014 20:28:58 https://www.somda.nl/forum/5392/p488341/): Vandaag werden vanaf de ACT in Hrp 15 terzijde gestelde 1800-en naar Nm overgebracht.


Wat was de reden van het transport? Stallingskosten Hrp?
 

13-03-2014 10:28:22
midniight
midniight
Kan het ook opslag van DDZ-rijtuigen zijn?


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

13-03-2014 11:50:08
timtrein
timtrein
De stalling bij de terminal zal sowieso maar als tijdelijk bedoeld zijn (en ongetwijfeld inderdaad niet gratis), dus dat de locs daar weg zijn gehaald is niet vreemd. In Nijmegen staat meer spul langdurig terzijde dus dat het daar wordt neergezet is wel logisch.
Als alle Mat'64 gesloopt is en DDAR weer in dienst is gesteld blijven er eind dit jaar twee grote terzijde-locaties over: Nijmegen voor DM'90, DDM-1, ICK en 1800 en Dijksgracht voor 1700 en V250 (en in Amf een kleine concentratie restjes)
 

13-03-2014 12:19:13
snowie
snowie
Ik voorspel dat het terrein voorlopig nog wel in gebruik is - als de Bvk DDAR verbouwd zijn moeten ze ergens heen, hetzelfde met de BDs van ICRm .... dit kan niet allemaal op Dijksgracht en grote voordeel van ACT is afgeschermd gebied met bewaking. En nee, stalling bij ACT is niet gratis.

Laatst bewerkt door snowie op 13-03-2014 12:21
 

13-03-2014 15:18:32
thom
thom
Reken er maar op dat Nm en Dgr ed ook niet gratis zullen zijn...  

03-04-2014 16:29:35
AgentX
AgentX
Op Amfge staat een glimmende Locon 9908. Is dat een van drie de eerder genoemde locs?  

03-04-2014 16:45:58
rob46
rob46
Vandaag werden de terzijdegestelde 1839,1843,1844 en 1850 door VR-loc 203-3 van het opstelterrein Nm naar het Ob Mt overgebracht.Zie: https://www.flickr.com/photos/rob46/13603336633/


57 jaar OV-fotografie.
 

03-04-2014 16:48:46
snowie
snowie
Quote
AgentX (do 03 apr 2014 16:29:35 https://www.somda.nl/forum/5392/p490524/): Op Amfge staat een glimmende Locon 9908. Is dat een van drie de eerder genoemde locs?
Dit is 1 van de 3 1800s die naar Locon zijn overgegaan en als ik het goed heb orgineel de 1830
 

04-04-2014 10:54:15
mich
mich
Quote
rob46 (do 03 apr 2014 16:45:58 https://www.somda.nl/forum/5392/p490529/): Vandaag werden de terzijdegestelde 1839,1843,1844 en 1850 door VR-loc 203-3 van het opstelterrein Nm naar het Ob Mt overgebracht.Zie: https://www.flickr.com/photos/rob46/13603336633/


Zal wel voor onderdelen zijn. 1839 heeft hs sluiting, 1844 is krom, 1850 heeft wielen aan de afkeurmaat.

Laatst bewerkt door mich op 04-04-2014 10:54
 

04-04-2014 14:03:08
M-BASS
M-BASS
Denk het ook, ik geloof niet dat NSR nog gaat investeren in de 1800's. Zelfs in de 1700's investeren ze liefst zo min mogelijk, en die zijn 10 jaar jonger.  

04-04-2014 19:13:03
1855
1855
Quote
mich (vr 04 apr 2014 10:54:15 https://www.somda.nl/forum/5392/p490597/):
Quote
rob46 (do 03 apr 2014 16:45:58 https://www.somda.nl/forum/5392/p490529/): Vandaag werden de terzijdegestelde 1839,1843,1844 en 1850 door VR-loc 203-3 van het opstelterrein Nm naar het Ob Mt overgebracht.Zie: https://www.flickr.com/photos/rob46/13603336633/


Zal wel voor onderdelen zijn. 1839 heeft hs sluiting, 1844 is krom, 1850 heeft wielen aan de afkeurmaat.


Dat zouden geen redenen zijn om ze, indien gewenst, niet meer in dienst te stellen. Bovendien is de 1844 niet krom (dwz niet krommer dan menig andere 1800 die nu in bijvoorbeeld oranje/witte uitmonstering rondrijdt) en heeft de 1850 wel een maand voor de buitendienststelling nog twee gereviseerde tractiemotoren gekregen.
 

05-04-2014 21:51:50
mich
mich
De 1844 niet krom? %08% De luchtroosters vallen er nog net niet uit. Bak staat in het midden enkele centimeters omhoog.  

05-04-2014 22:44:50
thom
thom
Heeft die lok daar nog mee gereden of was het zijn waterloo ?  

06-04-2014 10:19:54
mich
mich
Hij is na een aanrijding in Amersfoort hersteld en heeft weer gereden. Ik vermoed dat hij na de herstelling weer vrij recht was, maar door het werken en de temperatuur weer een klein beetje krom is gaan staan. We hebben dat met 5 man gezien tijdens inspectie op de Dijksgracht.  

06-04-2014 11:09:32
timtrein
timtrein
Hij kan natuurlijk later ook nog es een keer af en toe een extra stootje gehad hebben...  

06-04-2014 17:25:07
broek53
broek53
Ja, of hij is krom getrokken door de warmte. Is there any point in this?  

12-04-2014 18:59:56
sammy
sammy
De 4 locs staan nog steeds aan de stations kant : https://www.flickr.com/photos/leurske01/13801620185/in/photostream  

16-06-2014 19:22:13
martijnmet
Moderator
martijnmet
Volgens Op de Rails op Facebook krijgt de voormalige 1823 bij Shunter een dieselmotor ingebouwd! Voor plaatjes zie: https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/505104559590183  

16-06-2014 19:33:23
sfj
Wel grappig, vroeger is dat ook al eens overwogen of getest heb ik ooit eens ergens gelezen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-06-2014 19:46:01
nohab
nohab
Een uitvoering als last-mile als ik het zo lees. Met een gebruikte motor zo te zien. En met een loc van 30 jaar oud loop je niet zoveel financieel risico als blijkt dat niemand hem wil hebben.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-06-2014 20:07:45
mich
mich
De hoogspanningsinstallatie is eruit. Zal niet meer elektrisch kunnen rijden.

Laatst bewerkt door mich op 16-06-2014 20:11
 

16-06-2014 20:49:35
aarclay
aarclay
Leuk idee, maar wat willen ze er mee bereiken, is de vraag.
Naar dieseltractie is weinig vraag, tenzij het in de on-geëlektrificeerde haven of fabriekssporen is.


Choo choo.....
 

16-06-2014 20:55:27
edje
edje
Haven of fabrieksspoor is 1 van de tientallen 6400 die aan de kant staan, toch veel beter geschikt.  

16-06-2014 21:10:28
nohab
nohab
Quote
aarclay (ma 16 jun 2014 20:49:35 https://www.somda.nl/forum/5392/p497807/): Leuk idee, maar wat willen ze er mee bereiken, is de vraag.
Gewoon een luchtballonnetje om te kijken of er belangstelling voor is.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-06-2014 21:23:22
bart84
Moderator
bart84
Naast dat dit waarschijnlijk een proefballonnetje is. Zullen de 1800 waarschijnlijk goedkoper zijn dan de 6400.


Mvg. Bart
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-06-2014 21:51:35
5001516
5001516
Prijsverschil 1600/6400 is ca. € 800.000... Dus 1600 is stuk goedkoper.  

16-06-2014 22:04:50
Nelis
Nelis
Met een beetje fantasie kring je dan de oude ACTS situatie waarmee je altijd 2 locs voor bijvoorbeeld de coevorden shuttle had. De electrische om de snelle meters door het land te maken en de diesel om rustig naar de losplaats te rijden. Een loc met zowel diesel als electrisch lijkt me best interessant voor veel vervoerders. Maar de prijs/ ontwikkelingskosten zullen vast een mega probleem zijn.

Laatst bewerkt door Nelis op 16-06-2014 22:17, reden: Typo, ik moet ook niet met mijn mobiel posten.
 

16-06-2014 22:10:45
fugazi
fugazi
Eerst allemaal maar eens zien, dan pas conclusies trekken.  

16-06-2014 22:14:59
Ovindel
Ovindel
Bombardier levert op dit moment een aantal Traxx 3'en met hulpdieselmotor voor het laatste stukje rangeren aan BLS: https://www.flickr.com/photos/elmeon/9180801015
Een nieuwe loc zal echter wel duurder uitpakken.
 

16-06-2014 22:48:55
dennistd
dennistd
Quote
Nelis (ma 16 jun 2014 22:04:50 https://www.somda.nl/forum/5392/p497813/): Met een beetje fantasie kring je dan de oude ACTS situatie waarmee je altijd 2 locs voor bijvoorbeeld de coevorden shuttle had. De electrische om de snelle meters door het land te maken en de diesel om rustig naar de losplaats te rijden. Een loc met zowel diesel als electrisch lijkt me best interessant voor veel vervoerders. Maar de prijs/ ontwikkelingskosten zullen vast een mega probleem zijn.
En een voordeel van een 1600 gebruiken is dat de volgorde van de locs niet uitmaakt. Bij ACTS kon de dieselloc wel vanuit de 1200 bediend worden maar niet andersom. Een normale 1600 lijkt me prima aan te sturen vanuit een 1600 zonder elektrische motor maar waar de stuurtafel nog aanwezig is.
 

16-06-2014 22:52:18
sfj
Helaas is het met twee 1600'en niet mogelijk om in dubbeltractie te rijden. Een van de verschillen met de 1700. Tenzij ze daar natuurlijk ook gelijk aanpassingen voor doen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-06-2014 23:13:46
rick
rick
Klein verschil: het is wel mogelijk maar niet toegestaan met een 1600 in dubbeltractie te rijden. Of het dan mogelijk is om een diesel-1600 vanuit een andere 1600 aan te sturen is een ander verhaal of gaat er een dubbele stuurtafel in?  

16-06-2014 23:21:55
sfj
Ik zeg het inderdaad verkeerd, het is niet toegestaan vanwege stoorstromen. Overigens waren dat de choppers met wisselende frequentie, wat misschien met 1 diesel en 1 elektrische geen problemen meer geeft.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-06-2014 23:49:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij lag het niet direct daar aan, maar aan het gecombineerd vermogen.
1700 schakelt bij dubbeltractie de helft terug in vermogen, een 1600 kent die functie niet. Het resultaat zou een roodgloeiende waslijn zijn


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-06-2014 01:05:19
sfj
Volgens mij toch die variabele frequentie hoor, wat stoorstromen kan opwekken die de ATB (onder andere) in de weg zaten.
Roodgloeiende waslijn een tweede inderdaad, maar daar valt ook wel wat op te verzinnen lijkt me. Voor het dubbel 1700 rijden is destijds de energievoorziening ook op diverse plaatsen aangepast.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-06-2014 08:14:43
treinfan
treinfan
Quote
dlm4yjp (ma 16 jun 2014 23:49:38 https://www.somda.nl/forum/5392/p497825/): 1700 schakelt bij dubbeltractie de helft terug in vermogen
Even het verhaal compleet maken, twee 1700'en die gewoon met een stuurstroomkabel zijn verbonden, kunnen in dubbeltractie rijden met vol vermogen (de machinist moet zelf erop letten dat er niet teveel vermogen wordt verbruikt). Enkel als een 1700 in een DD-AR-stam gekoppeld is via de BSI-koppeling zal de 1700 niet vol vermogen gebruiken en is dat inderdaad ongeveer gehalveerd.
Bij de 1600'en zijn beide problemen aan het licht gekomen (gloeiende bovenleiding bij rijden in dubbeltractie op vol vermogen en storing van het ATB-signaal door de choppers met variabele frequentie), dus 1600'en in dubbeltractie zal je niet meer snel zien (in Nederland in ieder geval niet).
 

17-06-2014 10:33:40
daniel81
daniel81
Quote
martijnmet (ma 16 jun 2014 19:22:13 https://www.somda.nl/forum/5392/p497797/): Volgens Op de Rails op Facebook krijgt de voormalige 1823 bij Shunter een dieselmotor ingebouwd! Voor plaatjes zie: https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/505104559590183

In Frankrijk staan tientallen 'diesel-1600-en' terzijde. Als er zo'n grote vraag naar is had zich daar vast ook al iemand gemeld.
 

17-06-2014 12:43:45
maigoda
maigoda
Quote
treinfan (di 17 jun 2014 08:14:43 https://www.somda.nl/forum/5392/p497836/):
Quote
dlm4yjp (ma 16 jun 2014 23:49:38 https://www.somda.nl/forum/5392/p497825/): 1700 schakelt bij dubbeltractie de helft terug in vermogen
Even het verhaal compleet maken, twee 1700'en die gewoon met een stuurstroomkabel zijn verbonden, kunnen in dubbeltractie rijden met vol vermogen (de machinist moet zelf erop letten dat er niet teveel vermogen wordt verbruikt). Enkel als een 1700 in een DD-AR-stam gekoppeld is via de BSI-koppeling zal de 1700 niet vol vermogen gebruiken en is dat inderdaad ongeveer gehalveerd.

Aanvulling hierop: de 1700 schakelt tussen de 40 km/h en de 80 km/h terug naar halve tractie. Tot 40 km/h rijden beide locs dus op vol vermogen. Boven de 40 km/h (bij vol ingeschakelde tractie) zie je op de ampéremeters dat deze per stuk teruglopen van 2000A naar 1000A. Dat gebeurt niet als een 1700 solo rijdt.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 17-06-2014 12:48
 

17-06-2014 13:45:40
geert
geert
Quote
daniel81 (di 17 jun 2014 10:33:40 https://www.somda.nl/forum/5392/p497852/):
Quote
martijnmet (ma 16 jun 2014 19:22:13 https://www.somda.nl/forum/5392/p497797/): Volgens Op de Rails op Facebook krijgt de voormalige 1823 bij Shunter een dieselmotor ingebouwd! Voor plaatjes zie: https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/505104559590183

In Frankrijk staan tientallen 'diesel-1600-en' terzijde. Als er zo'n grote vraag naar is had zich daar vast ook al iemand gemeld.
En wat zijn volgens jou dan diesel 1600-en in Frankrijk? CC 72000/72100? Lijkt er qua uiterlijk op maar wel echt een andere machine en ca 10 jaar ouder...
 

17-06-2014 14:02:10
Nelis
Nelis
En de power output van deze franse locs is ongeveer de helft van een normale 1600. Waarbij opgemerkt moet worden dat het nog maar de vraag is welke dieselpower de 1600 mee krijgt.  

17-06-2014 14:14:47
daniel81
daniel81
Quote
geert (di 17 jun 2014 13:45:40 https://www.somda.nl/forum/5392/p497882/): En wat zijn volgens jou dan diesel 1600-en in Frankrijk? CC 72000/72100? Lijkt er qua uiterlijk op maar wel echt een andere machine en ca 10 jaar ouder...
Die bedoel ik inderdaad. Ze mogen dan 10 jaar ouder zijn, maar 32 en 42 jaar gaat in de moderene spoorwereld allebei door voor 'stokoud'.
Ik heb geen flauw idee waarom iemand zit te wachten op zo'n lok, die nog niet eens beproefd en toegelaten is, terwijl er honderden overtollige vergelijkbare loks (niet alleen deze, maar ook de BB 67000, de Duitse BR 218/225 en zo kan ik nog wel even doorgaan) in andere landen staan weg te roesten (en ook onze eigen 6400-en)
Dan kies je óf voor een echt nieuwe lok óf voor een lok die zich al jarenlang bewezen heeft, niet voor een oude lok waarbij kinderziektes en toelatingsproblemen te verwachten zijn.
 

17-06-2014 20:43:20
mich
mich
Quote
daniel81 (di 17 jun 2014 10:33:40 https://www.somda.nl/forum/5392/p497852/):
Quote
martijnmet (ma 16 jun 2014 19:22:13 https://www.somda.nl/forum/5392/p497797/): Volgens Op de Rails op Facebook krijgt de voormalige 1823 bij Shunter een dieselmotor ingebouwd! Voor plaatjes zie: https://www.facebook.com/OpdeRails/posts/505104559590183

In Frankrijk staan tientallen 'diesel-1600-en' terzijde. Als er zo'n grote vraag naar is had zich daar vast ook al iemand gemeld.


Nee, ik heb gezocht voor een diesel loc voor HSL Logistik en alles wat niet al een toelating heeft valt af. Toelating is heel heel erg duur.
 

30-06-2014 13:30:53
daniel81
daniel81
Maar je gaat me toch niet vertellen dat een 'zelfbouw'diesel-1600 al op voorhand toegelaten is?  

30-06-2014 14:41:44
mich
mich
Omdat je aan het remsysteem het onderstel de beveiliging enzo niks wijzigt zal die met een beetje geluk geen compleet nieuwe toelating moeten hebben nee.  

30-06-2014 17:15:00
maigoda
maigoda
Ik ben bang dat het wijzigen van "de hoogspanningsinstallatie voor een dieselmotor" al genoeg reden is voor een nieuwe toelating. Overigens is het remsysteem wel degelijk veranderd. Hoe dacht je zonder de achterliggende apparatuur nog de ED-rem te gaan gebruiken? Toch het systeem wat je zowat 90% van de tijd gebruikt. Verder vraag ik me af of het altijd gebruiken van de kunststof remblokken wel zo bevorderlijk is voor die blokken. Verglazing ligt dan op de loer met remvermindering tot mogelijk gevolg.
Groetjes,
Emiel
 

30-06-2014 20:01:53
thom
thom
Sowieso komt het voertuig dan niet meer overeen met zoals dat beschreven is in de type toelating dus reken dan maar op een nieuwe toelating...  

30-06-2014 21:59:40
timtrein
timtrein
Misschien helpt het dat ze alles dat niet is gewijzigd wel kunnen overnemen?  

30-06-2014 22:28:55
maigoda
maigoda
Nee, want het gaat om de wijzigingen. Niet om wat hetzelfde is gebleven. Dus dat speelt geen enkele rol in het geheel. Ik voorzie al minstens twee grote wijzigingen: het totaalgewicht en als gevolg daarvan de beremming. Plus dat de beremming door het wegvallen van de ED-rem als onderdeel al aan verandering onderhevig is. En of je met dat lullige motortje voldoende vermogen kan opwekken betwijfel ik zeer. Als losse loc zal het geen probleem zijn, maar zodra je er een trein achter gaat hangen, is het denk ik snel over met de pret. Vergelijk het maar met een BMW 7-serie F01 die van een Citroen 2CV-motor is voorzien.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 30-06-2014 22:29
 

03-07-2014 19:22:33
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij hoeft er met het wegvallen van de ED rem niets aan de toelating gedaan te worden, de remwaarden voor de normale rem zijn immers bekend (die hanteer je immers ook als de ED door een storing niet beschikbaar is).
Hoe echter die waarden dan weer beïnvloed worden door de ombouw is vraag 2 voor de toelating.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

03-07-2014 19:31:08
mich
mich
Correct de remwaarden veranderen niet. Het totaalgewicht wel maar dat zal geen tonnen afwijken en daarmee met een beetje geluk met een aanpassing toe kunnen.

Emiel: de class66 rijdt ook volledig op zijn kunstof blokjes en afgezien van stank kan dat geen kwaad. De remberekening gaat uit van de luchtrem zonder ED, en die luchtrem heeft geen automatische lastafremming, het remgewicht blijft altijd hetzelfde.

Overigens lijkt mij persoonlijk het idee wel leuk maar deze uitvoering niet bruikbaar.
 


04-07-2014 00:06:40
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (do 03 jul 2014 19:22:33 https://www.somda.nl/forum/5392/p500005/): Volgensmij hoeft er met het wegvallen van de ED rem niets aan de toelating gedaan te worden, de remwaarden voor de normale rem zijn immers bekend (die hanteer je immers ook als de ED door een storing niet beschikbaar is).
Hoe echter die waarden dan weer beïnvloed worden door de ombouw is vraag 2 voor de toelating.

Het vervelende van die remblokken is dat ze prima aan de rempercentages voldoen, maar dat ze niet geschikt zijn voor langdurig gebruik. Je kunt er mee de baan af komen, een loc in opzending mee vervoeren, maar wekenlang mee blijven rijden niet. Dan gaan ze verglazen, met remkrachtvermindering tot gevolg. Wellicht zijn ze te vervangen door een type wat daar wel tegen kan, maar dat zullen ze dan nader moeten onderzoeken.
Groetjes,
Emiel
 

04-07-2014 00:20:44
thom
thom
Er zijn zoveel verschillende samenstellingen van kunststof remblokken dat ik denk dat je daar eigenlijk weinig zinnigs over kunt zeggen...  

04-08-2014 12:37:02
rob46
rob46
Quote
rob46 (do 03 apr 2014 16:45:58 https://www.somda.nl/forum/5392/p490529/): Vandaag werden de terzijdegestelde 1839,1843,1844 en 1850 door VR-loc 203-3 van het opstelterrein Nm naar het Ob Mt overgebracht.Zie: https://www.flickr.com/photos/rob46/13603336633/
Eind juli werden de 1839 en 1850 als donor voor de toekomstige DDAR-locs serie 1700 in het Ob Mt binnengenomen.


57 jaar OV-fotografie.
 

04-08-2014 21:23:47
timtrein
timtrein
Met name draaistellen (wielstellen en tractiemotoren) neem ik aan?  

05-08-2014 01:54:45
maigoda
maigoda
Wellicht nog een stroomafnemer, maar verder niet wat het interessant maakt op er speciaal een 1800 voor te gaan verslepen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 05-08-2014 02:00
 

26-08-2014 16:53:11
rob46
rob46
De als enige op de ACT in de Hrp achtergebleven 1849 werd vanmorgen door VR naar Awhv gesleept. Na het losbranden van de draaistellen ging de bak per dieplader naar HKS waar een proefsloop voor deze serie zal plaatsvinden.Plaatje:https://www.flickr.com/photos/rob46/15043432965/


57 jaar OV-fotografie.
 

27-08-2014 23:42:02
broek53
broek53
De tel ben ik ietwat kwijt, maar van NSR-zijde wordt gemeld dat er 17 1800-en gesloopt zullen worden - en ik neem aan dat dat alle 1800-en zijn die NSR bezit.  

28-08-2014 00:03:10
Frontier
Frontier
Naast de 1849 zou dat dan tevens de nummers 1839, 1840, 1842, 1843, 1844, 1845, 1846, 1847, 1848, 1850, 1851, 1853, 1854, 1855, 1857 en 1858 betreffen, totaal 17 stuks inderdaad.

Laatst bewerkt door Frontier op 28-08-2014 00:03


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-08-2014 00:07:07
marciekemp
marciekemp
Tja je moet wat die 1800 locs wordt je niet meer kwijt, de markt daarvoor wordt nu gewoon echt te klein nu je er niet meer mee in Em kan komen...  

28-08-2014 09:28:08
mich
mich
Neehoor, die loccen willen ze niet verkopen.  

28-08-2014 09:29:41
AgentX
AgentX
Waarom niet? En waarom de eerder verkochte wel?  

28-08-2014 09:36:31
rob46
rob46
Quote
Frontier (do 28 aug 2014 00:03:10 https://www.somda.nl/forum/5392/p506130/): Naast de 1849 zou dat dan tevens de nummers 1839, 1840, 1842, 1843, 1844, 1845, 1846, 1847, 1848, 1850, 1851, 1853, 1854, 1855, 1857 en 1858 betreffen, totaal 17 stuks inderdaad.
De standplaatsverdeling is momenteel als volgt: Ob Mt 1839, 1842, 1843 ,1844 en 1850 (5 stuks)en Nm 1840, 1845/1848, 1850, 1851, 1853/1855, 1857 en 1858 (12 stuks).


57 jaar OV-fotografie.
 

28-08-2014 09:37:46
mich
mich
De eerder verkochte waren van NSFC. Deze vroegen er redelijke prijzen voor. De NSR machines waren te duur en in slechte staat.  

28-08-2014 18:07:58
sammy
sammy
Wel typisch dat de jongste locs gesloopt zouden worden.  

28-08-2014 18:26:46
thom
thom
Dat zal een logisch gevolg zijn van de verdeling NSR/NSFC.

Daarnaast zijn aardig wat van die machines defect, en zullen ze wel ontdaan zijn van de nodige onderdelen die te gebruiken zijn bij 1700'en
 

28-08-2014 19:58:52
broek53
broek53
Het is voor de historie wel grappig eigenlijk: de locs die van NSFS waren, zijn daar gekomen als een soortement constructie om ze over te hevelen van NS Cargo naar NS Reizigers. Na de verdeling van de locs (1601-1637 bij Cargo en 1638-1658 bij NSR) bleek na een aantal jaren dat Cargo er teveel had en NSR te weinig. Toen is de constructie bedacht om via NSFS de 1624-1637 van Cargo naar NSR te krijgen. En dat resulteerde er dus vele jaren later in dat de 1824 - 1837 te koop waren en de 1839-1858 niet. Ik weet overigens niet waarom NSR zoveel moeite had met de verkoop van 1800-en en ook nu ze niet te koop aanbiedt, c.q. geld uit moet geven om ze gesloopt te krijgen.  

28-08-2014 20:28:40
broek53
broek53
Quote
rob46 (do 28 aug 2014 09:36:31 https://www.somda.nl/forum/5392/p506150/):
Quote
Frontier (do 28 aug 2014 00:03:10 https://www.somda.nl/forum/5392/p506130/): Naast de 1849 zou dat dan tevens de nummers 1839, 1840, 1842, 1843, 1844, 1845, 1846, 1847, 1848, 1850, 1851, 1853, 1854, 1855, 1857 en 1858 betreffen, totaal 17 stuks inderdaad.
De standplaatsverdeling is momenteel als volgt: Ob Mt 1839, 1842, 1843 ,1844 en 1850 (5 stuks)en Nm 1840, 1845/1848, 1850, 1851, 1853/1855, 1857 en 1858 (12 stuks).
Dat is er eentje teveel en dat komt omdat de 1850 een wonderbaarlijke vermenigvuldiging heeft ondergaan. Het zijn er dus nog "maar" 16 (en de 1849 was de 17e).
 

28-08-2014 21:27:25
rob46
rob46
Sorry, je weet het, van verzekeren had ik meer verstand: 1850 niet in Nm maar alleen in Mt.


57 jaar OV-fotografie.
 

29-08-2014 10:52:30
mich
mich
Quote
thom (do 28 aug 2014 18:26:46 https://www.somda.nl/forum/5392/p506210/): Dat zal een logisch gevolg zijn van de verdeling NSR/NSFC.

Daarnaast zijn aardig wat van die machines defect, en zullen ze wel ontdaan zijn van de nodige onderdelen die te gebruiken zijn bij 1700'en


Klopt. Van de 1845, 1851, 1855, 1857 zijn de tractiemotoren uitgenomen(zit gek genoeg wel een lege behuizing in). De 1842 is leeg geplukt, de 1858 en 1847 zijn defect, 1843 1846 1848 1850 hebben dunne wielbanden. Redelijke staat zijn de 1839, 1840, 1853. De 1854 en 1844 waren in erg goede staat, hadden nog voldoende batterijspanning en waren na een onderhoudsbeurt en een reparatie aan de oliepomp zonder meer rijvaardig.
 

15-09-2014 22:17:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Terwijl NS Reizigers zijn locomotieven laat slopen, gaat DB Schenker zijn locomotieven nog eens reviseren. Gisteren zag ik de 1612 te Beverwijk met als revisiedatum: LT4 05.14 SHWHV En daar boven staat de datum van aflevering in Tb: 6.81.  

16-09-2014 07:06:48
PlanX
PlanX
In Amersfoort bij de werkplaats staat een pas gespoten 9900 van LOCON zonder nummers. https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/15254623075/  

16-09-2014 07:51:15
martijn
martijn
Staat er zeker al een paar maanden zo bij, dus dat pas gespoten valt wel mee  

16-09-2014 09:57:11
nathanvos2
nathanvos2
De 9901, zal die ooit nog eens oranje gespoten worden? Er zitten al wel oranje tinten op.  

16-09-2014 11:47:45
maigoda
maigoda
Quote
thom (do 28 aug 2014 18:26:46 https://www.somda.nl/forum/5392/p506210/): Dat zal een logisch gevolg zijn van de verdeling NSR/NSFC.

Daarnaast zijn aardig wat van die machines defect, en zullen ze wel ontdaan zijn van de nodige onderdelen die te gebruiken zijn bij 1700'en

Verder dan uitbouwen van de tractiemotoren, de snelschakelaar, de stroomafnemers en voor zover nog in goede staat wat cabinedeuren zullen ze niet komen. De rest is afwijkend.
Groetjes,
Emiel
 

16-09-2014 12:43:30
M-BASS
M-BASS
Quote
PLANX (di 16 sep 2014 07:06:48 https://www.somda.nl/forum/5392/p508305/): In Amersfoort bij de werkplaats staat een pas gespoten 9900 van LOCON zonder nummers. https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/15254623075/


Is dat niet toevallig ex1833 of ex1837?

Laatst bewerkt door M-BASS op 16-09-2014 12:45
 

16-09-2014 16:37:14
sik214
sik214
De 1833 staat in Nordhorn bij de BE. De 1837 rijdt al als 9903. Zou de 1829 moeten zijn denk ik.  

16-09-2014 17:29:21
timtrein
timtrein
Maanden geleden stond de 9908 daar, maar die is al een tijdje in dienst... het zal nu inderdaad de 9901 wel zijn.  

16-09-2014 17:42:54
martijn
martijn
Ik ga toch voor de 1829. De 9901 is regelmatig rijdend gezien, terwijl die oranje loc daar in Amersfoort stond (en de 9908 reed toen ook al).  

16-09-2014 17:49:31
NS1707
NS1707
Die oranje loc zonder nummers,mdat wordt denk ik de 9907.
Naar mijn weten de 1829.
 

16-09-2014 19:49:21
javanree
javanree
De ongenummerde oranje Locon lok die thans op spoor 73 staat is inderdaad de ex-1829 "Ede"  

16-09-2014 21:33:14
Edb3
Edb3
Navraag levert op dat dat inderdaad een nieuwe -en voorlopig laatste- Locon-loc wordt, de 9909 die over een kleine maand de baan op gaat.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-09-2014 21:58, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

08-10-2014 18:32:54
TSNL250
TSNL250
Ik was 05-10-14 te Amsterdam container terminal, alle 1800'en waren weg. Weet iemand misschien wat ermee gebeurd is?  

08-10-2014 18:33:35
Bert13
Bert13
Die zijn maanden geleden al richting het zuiden vertrokken in één grote sleep. Alleen de 1849 bleef achter, die gesloopt is, zie elders op deze pagina.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-10-2014 19:01:17
rob46
rob46
Zijn op 11 maart naar Nm vertrokken, zie: https://m.flickr.com/#/photos/rob46/13089210545/


57 jaar OV-fotografie.
 

25-10-2014 11:42:15
mich
mich
Alle resterende locomotieven van HUSA zijn hoogstwaarschijnlijk verkocht aan Locon. Locon heeft ze opgehaald op de Kijfhoek en Waalhaven. Hiermee zijn er geen 16/1800 den meer te koop.  

25-10-2014 23:02:16
fermon
fermon
Ik zag vandaag in Amersfoort een zwarte G1206 staan met daarachter 2 Husa 1600'en en een aantal andere 1600'en waaronder de 1607 en de 1618. Helaas geen foto kunnen maken.

Laatst bewerkt door fermon op 25-10-2014 23:02
 

25-10-2014 23:07:01
timtrein
timtrein
Interessant, gebeurt daar tenminste ook nog eens wat mee! Twee stuks "rijdend" en de rest zeer divers qua staat...  

25-10-2014 23:09:40
rob46
rob46
Quote
fermon (za 25 okt 2014 23:02:16 https://www.somda.nl/forum/5392/p513224/): Ik zag vandaag in Amersfoort een zwarte G1206 staan met daarachter 2 Husa 1600'en en een aantal andere 1600'en waaronder de 1607 en de 1618. Helaas geen foto kunnen maken.
Is al gemeld: Husa 1619, 1621 en de pluklocs van Railmotion 1607, 1618, 1617, 1608 en 1620.


57 jaar OV-fotografie.
 

26-10-2014 06:54:39
lex_t
lex_t
Die 1618 staat toch al best een tijdje aan de kant?  

26-10-2014 08:24:49
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt die heeft dan ook als een van de enige 1600'en nog NS logo's


MCN ASD
 

26-10-2014 08:33:46
rob46
rob46
Quote
lex_t (zo 26 okt 2014 06:54:39 https://www.somda.nl/forum/5392/p513233/): Die 1618 staat toch al best een tijdje aan de kant?
De 1618 is Tz sinds 5-3-2000; alles straks weer te lezen in de volgende editie van http://www.treinwebshop.nl/shop/spoor-editie-25/


57 jaar OV-fotografie.
 

26-10-2014 10:57:05
timtrein
timtrein
Die andere vier pluklocs staan ook al jaren terzijde, dat verschilt niet zo heel veel. De 1618 is jaren na zijn terzijdestelling weer gecompleteerd en heeft zelfs (voorjaar 2004) proefgereden, ten behoeve van de toenmalige verkoop aan Italië die niet door is gegaan. De andere vier zijn eind 2004 aan de kant gegaan (1620 met schade). Dus ze staan allemaal al tien jaar stil, ongetwijfeld zal dat ook zo blijven. De andere drie locs (Locon heeft nog een loc, tot nu toe voor onderdelen) maken dan meer kans denk ik.  

26-10-2014 10:59:52
thom
thom
Volgens mij zijn deze ook al knap geplukt van onderdelen voor de rest van de vloot.  

26-10-2014 17:50:17
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Over de Husa/RailMotion-locomotieven:

De locs moesten weg van de Waalhaven en alle locs zijn nu onder beheer van Jacko Fijn (het onderhoudsbedrijf dat ook de Locon 1800-en onderhoudt en de 1200-en) naar Amersfoort gebracht en gaan later naar Crailoo.
Jacko Fijn gaat de locs inspecteren en pas daarna wordt gekeken wat er mee gaat gebeuren en/of ze wel of niet naar EETC gaan dan wel een andere vervoerder worden aangeboden. De locs staan al geruime tijd te koop en zijn ook nog gewoon in eigendom van Husa.


Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails
 

27-10-2014 14:11:51
Daniel1
Daniel1
Voor ieder die een beetje beeld van de locs wil krijgen: https://www.flickr.com/photos/55301942@N08/15638798971/

Overigens zien de Railmotion locs er inderdaad echt uit als pluklocs...
 

29-10-2014 16:58:21
PimTH
PimTH
Voor de goede orde: op 28-10 zijn de 1620, 1608, 1617, 1618, 1607, 1619 en 1621 overgebracht van Amf naar Cmb door een loc van Strukton G 1206 met tussen de BB 1600'en en de G 1206 drie lege Slps'en.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Locomotieven_serie_1600
RailWiki.nl