13-06-2008 20:17:40 | ||
---|---|---|
treinenvid
|
Ik zag zojuist dat er op dit moment proefritten op de HSL worden gereden. Met welk materieel gebeurt dat? |
13-06-2008 20:46:58 | ||
---|---|---|
train85
|
Traxx 186er met ICRm rijtuigen. |
13-06-2008 20:53:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vandaag zaten er twee stammen op de HSL Zuid: een complete HST-prio-stam met Traxx 114 die een paar zogeheten IPB-slagen maakt (Integraal Proefbedrijf) waarmee personeel van Hispeed oefent, en daarnaast de "stofexpress" die de komende dagen en weken nog wel heen en weer blijft scheuren. Dat zijn de Traxx-en 112 en 118 (nog groen) met zes B-rijtuigen ertussen. Deze hele combinatie is door ProRail gehuurd om de stofoverlast in de Groeneharttunnel vast te stellen. |
13-06-2008 22:49:56 | ||
---|---|---|
Somda
|
En is jou toevallig ook bekend of die ritten helpen?Of de stof overlast al minder is? |
13-06-2008 23:19:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nee, ik heb helemaal geen idee. De rijtuigen zien er overigens niet meer uit, ook niet van binnen.... |
14-06-2008 09:38:17 | ||
---|---|---|
thijmen007
|
Rijd de stam vandaag ook? Of niet vanwege het weekend? |
14-06-2008 12:42:56 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteEr zijn dienstregelingen voor en een paar dagen geleden was het plan ook werkelijk te rijden. |
15-06-2008 07:59:07 | ||
---|---|---|
leen
|
Zaterdag morgen niets gezien op Rotterdam CS,maar zaterdag rond 17.00 uur stonden de E 186 118 en E 186 112 op Rotterdam CS |
16-06-2008 15:14:01 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ik reed afgelopen donderdag avond van Amsterdam naar Rotterdam met de auto,en kwam halfverwege op dat stuk een test trein tegen waarbij op 1 groen/grijze loc de txt powered by prorail op de zijkant stond. deze was gekoppeld aan een stam rijtuigen en aan het andere eind nog een groen grijze 186er zonder txt. Weet iemand trouwens wanneer men zulke ritten gaat maken op het HSL deel Rtd-Antwerpen of een deel van die route ? Het blijft op dat deel namelijk al vrij lang vrij rustig en stil Laatst bewerkt door phantom op 16-06-2008 15:20 |
16-06-2008 15:18:02 | ||
---|---|---|
jordydl1
|
waar wil jij op Rtd-antwerpen stofritten gaan rijden?? |
16-06-2008 15:22:39 | ||
---|---|---|
phantom
|
t ging me ook niet om stofritten,die rijd men op het deel rtd-asd ook niet alleen toch ? Zitten toch ook testritten tussen tbv instructie en weet ik het al niet meer ? |
01-07-2008 18:18:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
De "stofritten" op de HSL Zuid (noord) zijn zondag beëindigd en men is de komende week doende de schade aan de stofstam op te nemen. Als die maar groot genoeg is, heeft ProRail bewezen dat het Rijk de lijn niet gebruiksklaar heeft opgeleverd en dan gaat het drama nog wel even voort. Niet gebruiksklaar opleveren betekent immers dat Hispeed niet met instructie en proefrijden hoeft te beginnen, laat staan met exploitatie, en sowieso dat de Ingangsdatum van de concessie niet kan worden vastgesteld. |
01-07-2008 19:17:51 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Maar even voor het goede begrip: waren die 'stofritten' bedoeld om vast te stellen of er met de huidige hoeveelheid stof veilig gereden kan worden, of om als een soort van stofzuiger eens wat door die tunnel te blazen? Me dunkt namelijk dat dat laatste effect heeft, wat weer van invloed is op dat eerste. En wie gaat er -objectief- vaststellen of de hoeveelheid stof acceptabel is/er schade aan rijtuigen onstaat? ProRail? NS/HiSpeed? Lloyd's? IVW? RIVM? |
01-07-2008 19:38:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wat dat laatste betreft, overvraag je me. Maar voordat het rijk accepteert dat de vervoerder zoveel stof niet accepteert, zal dat wel door een door alle partijen erkende instantie moeten gebeuren, vermoed ik zomaar. Het doel van de stofritten was het eerste, ongetwjfeld. De SNCF stelde geen Thalys meer ter beschikking door de stofschade aan de motoren die de eerste stellen hebben opgelopen (of opgelopen zouden kunnen hebben, toen ze ze goed gingen bekijken). |
25-07-2008 21:26:39 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteGoed dat duurt dus nog een paar jaar... Is er bekend waarom het stofprobleem zo groot is; en waarom de tunnel niet gewoon betegeld kan worden? (de kosten lijken mij nogal in het niet te vallen tov de miljarden die de lijn tot nu toe al gekost heeft). |
25-07-2008 21:30:44 | ||
---|---|---|
mren
|
Omdat betegelen lang duurt en duur is en omdat beton veel beter tegen hitte kan (zeker met deze coating) dat keramiek. En het laatste wat je wil is dat je reizigers die al uit een brandende trein zijn geklommen en doorweekt zijn door de sprinklers ook nog eens rondschietende stukken tegel in ogen of andere lichaamdelen krijgen. |
25-07-2008 21:45:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik denk dat de proeven hebben opgeleverd dat het stofprobleem op zijn minst vermindert. De SNCF heeft inmiddels toegestemd in het maken van hogesnelheidsritten door de tunnel en tot nu toe deden ze dat niet. Dat gaat in week 33 en 34 in de nachten gebeuren met een Thalys uit de gewonen dienst die normaliter overnacht op de Watergraafsmeer. |
25-07-2008 22:31:15 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteOp zich opmerkelijk, omdat de tunnels in het wegverkeer wel allemaal betegeld zijn; en de kans op een brandend voertuig / brand in de tunnel mij veel groter lijken in zulke gevallen dan in een HSL-tunnel. |
25-07-2008 23:25:32 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat 'allemaal' van jou omvat waarschijnlijk veel tunnels waar je wel eens doorheen komt, en niet van alle tunnels in het land. Zeker, betegeling komt voor in wat oudere tunnels als de Kiltunnel. Maar in moderne tunnels (Westerscheldetunnel, Hubertustunnel) wordt ook gewoon coating toegepast, ongetwijfeld ongeveer het zelfde als die in de groene harttunnel. Roertunnel kent weer wel betegeling volgens mij. Veel tunnels (zoals de Kiltunnel, en ook de HSL- en Schilholtunnel bij spoorvervoer) zijn trouwens verboden voor gevaarlijke stoffen. Laatst bewerkt door mren op 25-07-2008 23:27 |
01-08-2008 12:37:39 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
cool, welke datums zijn in week 33/34? wil best wel gaan kijken |
01-08-2008 13:36:52 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als je het hebt over de Thalys: het is allemaal nachtwerk, dat realiseer je je toch wel? Voor de eerste week (33) is het nu gepland in de nachten zo/ma t/m wo/do (10 tot 14 augustus). |
01-08-2008 15:29:54 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
ja, ik weet dat het 's nachts is maar wil wel is van dichtbij trein met 300km/h mee maken, nu nog zorgen dat me ouders me laten kijken. anyway, bedankt voor de reactie |
01-08-2008 15:46:17 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
Als het goed is kun je dat je hele leven nog zien... overdag! |
01-08-2008 17:58:49 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
QuoteBeetje OT, maar de Kiltunnel is een tunnel van categorie II, dus met minder veiligheidsvoorzieningen dan een tunnel van categorie I. Dat betekent dat slechts een beperkt aantal stoffen van de klassen 2, 3 en 6.1 door die tunnel vervoerd mag worden en niet dat deze in het geheel verboden is voor gevaarlijke stoffen. Groet, Spiketrain |
02-08-2008 14:32:56 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
Quote ja, maar ook juist dat het 's nachts is maakt het leuk (vind ik tenmiste) |
09-08-2008 19:44:00 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
Quote op internet zie ik er nog niks over, weet je toevallig ook de rij tijden? twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
09-08-2008 21:27:07 | ||
---|---|---|
jklx
|
Het is geen pochen, maar ik zou de mcn geweest zijn, dat is om de betrouwbaarheid van deze info te verzekeren, daar moeten jullie me op vertrouwen. Het is n.l. zo dat de ritten vorige week al gecanceld zijn. Rijtijden waren er zowiezo niet want het zou op buitendienst gesteld spoor worden gedaan. Ik heb er wel een week langer vakantie door! Groet Jos |
10-08-2008 16:10:26 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
Edit Mark: Het vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan. Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 10-08-2008 16:10 twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-08-2008 15:47:47 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
zijn de proefritten dit op dit moment bezig zijn met traxx of met thalys? twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
21-08-2008 15:52:03 | ||
---|---|---|
Arjen-V
|
NS gaan proefrijden op HSL-spoor (betreft noordelijke deel) SCHIPHOL De NS gaan vanaf 8 september proefrijden met treinstellen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Hoe lang de proef gaat duren, wil de NS niet zeggen. Zowel de trein als de rails en het beveiligingssysteem worden getest. Minister van verkeer Camiel Eurlings verklaarde in de Tweede Kamer te hopen dat de HSL vanaf 1 oktober zou kunnen gaan rijden. Maar dat lijkt nu niet meer haalbaar. De reisduur tussen Schiphol en Rotterdam wordt met de nieuwe treinen teruggebracht van 47 naar 26 minuten. Huurtrein NS rijden in eerste instantie met gehuurde treinen. Die kunnen 160 kilometer per uur rijden op het hogesnelheidstraject, in plaats van de huidige 140 kilometer per uur op de normale rails. Daarnaast is het traject ook korter dan het huidige traject en zijn er minder stops. Echte trein De NS gaat er nog steeds van uit dat de eerste echte hogesnelheidstrein, die geleverd wordt door het Italiaanse AnsaldoBreda, eind dit jaar naar Nederland komt. Ook daar zullen dan eerst proeven mee gehouden worden. Op het zuidelijke deel van de hogesnelheidslijn, van Rotterdam naar Antwerpen, worden nog geen proeven gehouden. Bron RTVNH http://www.rtvnh.nl/nieuws/regionieuws/index.asp?regionid=1&tijdlijn=1&newsid=89355 |
21-08-2008 16:08:35 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
ik had het over deze ritten: ma 18 augustus 2008 t/m vr 05 september 2008 -- Proefbedrijf HSL-zuid bron: https://www.somda.nl/drgl/396/ twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
21-08-2008 19:07:24 | ||
---|---|---|
metrofan
|
Traxx + prio's (dat was iig 19 augustus zo) Kijk ook eens op www.fotobos.net |
22-08-2008 00:02:17 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
ok, als het thalys was had ik zeker gaan kijken, nu weet ik nog niet lol twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
23-08-2008 19:32:28 | ||
---|---|---|
joahn93
|
Edit door admin: vragen naar dienstregelingen is niet toegestaan op Somda |
23-08-2008 20:35:57 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
Bij vorige proefritten stond de tijd over het Bleiswijk viaduct er ook bij (daar in de buurt heb ik me video's gemaakt), maar (helaas) bij deze niet, maar ik zal wel ff kijken en vergelijken met de oude ritten. edit: Hfd V 07:54 Hsvbw D 08:08 Rtd V 08:37 Hsvbw D 08:44 dus richting Rotterdam ongeveer 14 min na Hoofddorp en richting Watergraafsmeer ongeveer 7 min na Rotterdam Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 23-08-2008 20:42 twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
02-09-2008 21:41:59 | ||
---|---|---|
rogier
|
Ik vind dit wel aparte treinen: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/dn/336792/418527/498200/136836/80?ld=212.201&rt=1&time=15:00&station_evaId=8400561&station_type=arr& http://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/dn/46377/321719/782988/376035/80?ld=212.201&rt=1&time=15:11&station_evaId=8400058&station_type=arr& Zo zie ik er meerdere gedurende de dag. Laatst bewerkt door rogier op 02-09-2008 21:46 |
02-09-2008 22:25:51 | ||
---|---|---|
lucky
|
Ik heb het idee dat dat proefritten zijn waar mensen zijn vergeten het vinkje "niet voor reizigers" aan te zetten. |
02-09-2008 22:34:53 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Ik heb mij laten vertellen dat die dingen er om de een of andere reden (vaag rinkelt bij mij het belletje dat dat iets met ERTMS te maken zou hebben) als reizigerstrein in staan. Ze verschijnen ook op actuele vertrektijden volgens mij. |
02-09-2008 22:53:12 | ||
---|---|---|
webguy
|
Oops, foutje bij het ontwerpen van het systeem Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
03-09-2008 15:00:02 | ||
---|---|---|
ludotje2
|
Vandaag rond 14:26 even op Amsterdam Zuid gestaan. Niets langs zien komen. Weet iemand of er vertraging is of dat er niet gereden wordt? Groeten .... Ludo |
03-09-2008 16:12:59 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
het is nog geen 8 september edit: o, ik zie dat de test ritten daar zouden moeten stoppen Laatst bewerkt door Jeffrenzo op 03-09-2008 16:14 twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
03-09-2008 16:23:55 | ||
---|---|---|
train85
|
Die stop te Asdz is gedaan, omdat de 4300 er voor gaat ri. Shl. |
03-09-2008 22:48:31 | ||
---|---|---|
ludotje2
|
ok, maar vandag zou deze dus rijden volgens Somda en ik heb deze niet de geplande tijd gezien. Iemand daar een antwoord op? Groeten .... Ludo |
03-09-2008 22:51:54 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Nou, het is niet voor niks een proefbedrijf he. Dus er kan van alles misgaan waardoor er vertraging ontstaat. Het is dan ook vooral een indicatie en geen harde regel (maar dat is niks met spotten) |
03-09-2008 22:59:42 | ||
---|---|---|
geertw
|
Sowieso heeft er vandaag iets gereden; ik zag rond rond kwart voor 7 's avonds een rode Traxx met Prio-stam staan wachten op het HSL-spoor bij Blijdorp (Wspl). Die stam stond er eerder vandaag nog niet. http://www.ovinnederland.nl/ |
04-09-2008 20:57:02 | ||
---|---|---|
tom82
|
volgens mij start het proefbedrijf TRAXX V160 km/h op 8 september en stoppen ze te Asd - SHL en RTD... |
05-09-2008 07:59:44 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Zie hier: https://www.somda.nl/www/drgls/409/ Laatst bewerkt door aestudent op 05-09-2008 08:03 |
19-09-2008 21:42:35 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
gaat de thalys eigenlijk op het noordelijk deel van de hsl rijden als die open gaat? of blijft die tot ook het zuidelijk deel open is z'n normale route rijden? en gaat de thalys nog testen op de hsl binnenkort? twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
19-09-2008 22:03:11 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Ik had begrepen dat de Thalys alle diensten van Amsterdam naar Parijs op zich neemt. Ik neem aan dat hij nog wel wat gaat testen, maar ze hebben al op 2.3.0 min getest. |
21-09-2008 15:09:55 | ||
---|---|---|
vinny004
|
QuoteDe Thalys zal pas in de loop van 2009 (gehoopt wordt aan het begin van de zomerdienstregeling) over de HSL rijden. |
21-09-2008 17:35:45 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
jammer had gehoopt datie al zodra traxx ging rijden ook met 160 over de hsl zou gaan twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
16-10-2008 00:16:38 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
er staat een nieuwe DRGL online, word die nou met thalys gereden? want er staat (THA) voor het treinnummer tussen Rtd en Asd, en (LM) voor het treinnummer tussen Asd en Wgm twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
16-10-2008 01:05:27 | ||
---|---|---|
gertjan
|
Voor zover ik weet hebben we nog geen thalys met ETCS ... En wat voor beveiliging ligt er op de HSL ... Precies, ETCS Denk dus dat je een 186'ert met rijtuigen te zien krijgt. |
16-10-2008 01:07:50 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
jammer, maar volgens mij is er wel iig een thalys die het heeft, want daar deden ze de test ritten mee voor dat de traxxen er waren geloof ik twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
16-10-2008 08:14:20 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Als je al iets te zien krijgt tenminste, want heb de 1009 al heel de week niet meer gezien (terwijl 'ie volgens de drgl nu ook zou moeten rijden) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
16-10-2008 09:14:17 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
QuoteJa, die is er ook. En wel de 4536. En waar kennen wij die van? Juist, van Gouda. |
16-10-2008 09:44:02 | ||
---|---|---|
maxime
|
Volgens mij heeft Thalys PBKA 4341 het ook hoor. Deze werd namelijk in juli 2008 gebruikt voor het testen van ERTMS level 1 en level 2. Bewijs: http://www.hsl-zuid.nl/ |
16-10-2008 11:54:44 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
Quote ik denk dat dat komt omdat, vanwege de werkzaamheden bij Den Haag HS, verschillende treinen op andere sporen moesten stoppen en er daardoor geen ruimte meer was voor de hsl trein twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
16-10-2008 14:22:57 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Lijkt me niet, zeker afgelopen ma, di en wo niet. De 705000 keerde op spoor 4 en daardoor was de 1900 naar spoor 3 gespoorwijzigd, maar die had net zogoed naar 6 gekund en dan was 3 gewoon vrij geweest voor de HSL-proeftreinen. Vanmorgen was alles in Rtd weer normaal, maar van een 1009 was desondanks geen spoor te bekennen Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
11-02-2009 13:29:48 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
wat ik uit de 1e 2 dingen van de nieuwste drgl begrijp word er met 2 treinen gereden, rijd er ook een tussen rtd en asd heen en weer? het gaat over deze: https://www.somda.nl/drgl/545/ twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
12-02-2009 01:56:45 | ||
---|---|---|
mren
|
Ja, voor druktesten in de tunnel is het wel handig als je ook twee treinen hebt |
12-02-2009 02:16:58 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
maar rijden ze alle 2 heen en weer tussen rtd en asd of gaat er 1 naar bd en de andere tussen rtd en asd of beide naar bd? twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
12-02-2009 02:34:47 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik weet net zo veel als jij, maar als ik die DRGL zo zie, is alleen aan/afvoer naar de tunnel geregeld en verder zullen ze daar een beetje door die buizen gaan raggen en kijken wat dat voor invloed heeft. Met trein met 130 door een tunnel merk je al drukverschillen (in je oren), met twee kruisende treinen met elk 300km/uur zal dat effect wellicht erger zijn. Staat wel scheidingswandtussen en waarschijnlijk sluit zo'n Thalys zich even luchtdicht af in een tunnel. Laatst bewerkt door mren op 12-02-2009 02:35 |
12-02-2009 13:05:27 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
ok,ik fiets er strax wel gewoon ff naar toe om te kijken dan twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
13-02-2009 22:05:16 | ||
---|---|---|
railfan
|
Iemand die toevallig weet of de ritten van vandaag gereden hebben, en met welke samenstelling? |
14-02-2009 12:54:07 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Quote Ik meen me inderdaad te herinneren dat de TGV stellen net zo luchtdicht zijn als de Eurostar variant; daar merk je helemaal niets van de tunnelkruising aan je oren. |
31-03-2009 02:28:30 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
gebeurt er eigenlijk nog wel wat of zijn ze het (voor nu even) een beetje aan het laten hangen? twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
31-03-2009 12:32:42 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Teovallig zag ik 19 maart een trein over het HSL rijden. Maar de trein waar ik in zat ging sneller |
31-03-2009 12:44:49 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Ja, hoelang kan je ook testritten blijven doen? Na een keer of 100 is toch wel duidelijk dat er geen problemen zijn. Wanneer kunnen de Traxxen in reizigersdienst? Per juni/oktober? |
31-03-2009 13:06:05 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Was het maar zo, dat er geen problemen zijn... Het fijne weet ik er niet van, maar er schijnen nog steeds problemen met het beveiligingssysteem te zijn. Laatst bewerkt door dumpy_dump op 31-03-2009 13:06, reden: Aangevuld |
31-03-2009 18:43:28 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Ach... 't was ook te mooi om waar te zijn %09% In Amerika lag er nu waarschijnlijk een claim bij de jojo die het ERTMS systeem heeft ontworpen, plus een bij degene die het verplicht heeft gesteld bij alle aan te leggen spoorwegen in Europa terwijl het nog volsterkt ongetest was en onzeker was hoe het zou functioneren. |
31-03-2009 19:12:04 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
ERTMS werkt al op diverse baanvakken, zoals in Zwitserland. |
31-03-2009 19:21:15 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Dichter bij huis ook hoor (de Betuweroute). Het probleem bij de HSL zit niet zozeer in de baan als wel in de loc(s) geloof ik... |
31-03-2009 20:14:16 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De ERTMS-installatie van Bombardier in o.a. de TRAXX'en heeft geloof ik nog steeds problemen, of eigenlijk: onvolkomenheden die de toelating in de weg staan. |
01-04-2009 19:10:05 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Sorry hoor, maar wat mij betreft zijn zowel het spoor-deel als het loc-deel onderdeel van het beveiligingssysteem. Het spoordeel mag dan zgn. goed werken, maar als zowel Traxx als TGV problemen hebben met het loc-deel is er volgens mij wel degelijk iets aan de hand met het (ontwerp) v/h systeem. . Ik 'vermoed' overigens dat ook de v250 moeite heeft met ERTMS. De problemen lagen toch vn. rond ERTMS level 2? Btw, ook op de Betuweroute ging het niet van een leien dakje met ERTMS in het begin; dat heeft ook maanden geduurd. En hoelang heeft het geduurd voor dat de ICE 3M daadwerkelijk in meerdere landen kon rijden? Ook jarenlang problemen met de verschillende beveiligingssystemen? Nee. Het integreren van een beveiligingssysteem in een loc met van origine een ander type systeem zou dus prima moeten lukken. Wat mij betreft had beter gekozen kunnen worden voor een Europese inzetting van een reeds beproeft systeem. Was ook goedkoper in de ontwikkeling geweest. De systemen van Frankrijk en Duitsland liggen voor de hand (PZB en TVM). Als er een bezwaar was dat een van deze landen dan 'voordeel' had, zou het betreffende land mee moeten betalen aan het integreren van het systeem in de rest van de EU. |
01-04-2009 19:18:30 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Thalys heeft een werkend ERTMS-systeem. Siemens heeft een werkend ERTMS-systeem (op de BR189). Alleen in de Traxxen schijnt het niet te willen lukken om er wat werkends van te maken. PZB en TVM zijn oude systemen. Als we verder willen moeten we wat nieuws ontwikkelen, wat bijvoorbeeld rijden zonder seinen mogelijk maakt. Af en toe moet je een grote stap nemen. Stoom werkte vroeger ook prima, maar nu hoef je er niet meer mee aan te komen. Laatst bewerkt door dumpy_dump op 01-04-2009 19:18 |
01-04-2009 19:21:58 | ||
---|---|---|
geertw
|
Quote Het ontwerp kan wel goed zijn, maar de implementatie van Bombardier is kennelijk niet goed. Dat kun je niet zonder afschuiven op de ontwerper, zeker niet als Siemens en Ansaldo (leverancier voor de TGV's) kennelijk wel iets werkends opgeleverd hebben. Quote Overigens is de reden dat men ERTMS/ETCS heeft verplicht helemaal niet slecht: één uniform beveiligingssysteem voor heel Europa lijkt mij een mooi streven. De redenen waarom men niet voor bestaande systemen heeft gekozen kunnen verschillend zijn: te weinig functionaliteit, niet genoeg uit te breiden in de toekomst of patenten waardoor de producent van het systeem in een keer monopolist zou zijn. http://www.ovinnederland.nl/ |
01-04-2009 19:23:07 | ||
---|---|---|
raymond16
|
Quote Zullen we daar Alstom van maken? |
01-04-2009 19:28:22 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Nee. Ansaldo levert ETCS/ERTMS voor Thalys. Ik kon het ook niet geloven toen ik het hoorde, maar het is echt zo! |
01-04-2009 19:36:04 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Quote En waarom rijdt 'ie dan nog niet over de HSL-zuid? Dan zou die immers vanaf het (internationaal) wijzingsblad van juni dit jaar de HSL op kunnen, en naar mijn weten is dat absoluut niet zo. (Noch dat het zeker is dat de Thalys in DRGL2010 over de HSL gaat rijden). @geertw; ik ben er ook helemaal voor een uniform systeem in Europa in te voeren. Dat heb ik niet betwist. Maar blijf erbij dat ik twijfels heb aan de robuustheid van ERTMS. De mogelijkheden tot uitbreiding / seinloos rijden zijn een redelijk argument, maar de vraag is of al die 'mogelijkheden' opwegen tegen het inzetten van een veel sneller implementeerbaar systeem. Maar goed, we zijn nu op weg met ERTMS, dus over een jaar of 5 zijn de kinderziektes eruit en zijn we er blij mee. Maar nu niet. Laatst bewerkt door davidov08 op 01-04-2009 19:40 |
01-04-2009 21:08:28 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Thalys rijdt niet over de HSL-Zuid omdat er nog maar 1 Thalys is die werkend ERTMS heeft. De andere stellen moeten nog verbouwd worden, dus het is lastig om nu een regelmatige dienstregeling te rijden. De eerste Thalys is op proef verbouwd. |
01-04-2009 21:38:05 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Zijn de storingen die de onder 25 kV rijdende treintjes op de ATB van hun ernaast rijdende "gewone" collega's hadden inmiddels al opgelost? |
01-04-2009 21:41:29 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Lijkt me wel: dezelfde storingen was sprake van op de MerwedeLingeLijn die nu eenmaal gedeeltelijk naast de met 25 kV geëlektrificeerde Betuweroute ligt. Daar zijn inmiddels alweer een aardig tijdje geleden werkzaamheden uitgevoerd om dit probleem te verhelpen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-04-2009 22:34:50 | ||
---|---|---|
davidov08
|
^^ op dat probleem doelde ik ook. Maar goed, mooi dat dat is opgelost. Overigens, wel een beetje merkwaardig dat het vernieuwen van de Thalys zo laat gestart is, er was toch al tijden bekend dat er ERTMS gebruikt zou worden? Zelfs als ze ten tijde van de 'geplande' opening van de infrastructuur waren begonnen (die flinke vertraging had opgelopen), waren nu alle stellen al klaar geweest. Het lijkt mij een beetje veelgevraagd als de dienstregeling pas ingaat wanneer alle 26 PBA en PBKA stellen zijn verbouwd? Dat zou nog wel een jaar duren. Wordt er nu eigenlijk gewerkt aan een stel, nee toch? Laatst bewerkt door davidov08 op 01-04-2009 22:46 |
01-04-2009 23:18:09 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Misschien wat ICE3M laten pendelen. De inbouw van ETCS(ook in de NS hispeed stellen?) is bijna afgerond, en vanaf Juni gaan ze tussen Luik en Aken over de HSL rijden Laatst bewerkt door giuseppe op 01-04-2009 23:21 |
01-04-2009 23:35:02 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Daar zijn niet voldoende ICEs voor beschikbaar: die zijn allemaal al in vol gebruik op de bekende trajecten ri. Duitsland Als de NS al niet eens tegemoet kunnen komen aan het 'mislukken' van een 1 April grap op Somda, is 't ver te zoeken met de flexibiliteit van dat materieel %08% |
02-04-2009 00:24:15 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteBetreft het hier geen "light" versie? |
02-04-2009 10:15:17 | ||
---|---|---|
fastguy84
|
Er lopen hier een heleboel dingen door elkaar mbt ERTMS. Geïnteresseerden zou ik aanraden het OVL-archief eens door te pluizen. Vergeet niet dat als het voor treinspotters al lastig is alles rondom ERTMS te snappen, het dat voor leken al helemaal is. Om die reden is het mogelijk om hier telkens 'politieke spelletjes' mee te spelen. Voorbeeldje: Bombardier krijgt geen fatsoenlijke werkende ERTMS in zijn loc's gepropt. Andere fabrikanten lukt dit wel. Vervolgens komen er verhalen in de wereld over moeilijk-moeilijk en wordt speciaal voor Bombardier de infra aangepast (bakens verder uit elkaar op de BR). Blijf daarom altijd gezond verstand gebruiken wanneer het argument 'omdat ERTMS zo nieuw/lastig/geweldig is' wordt gebruikt. Wat betreft de Thalys: de regel is dat de maatschappij (SNCF/NMBS-SNCB/NS) betaalt naar gelang de tijd dat de Thalys onderweg is in dat land. Bouwt de eigenaar (SNCF) ERTMS in, zal het voertuig minder lang onderweg zijn in (m.n.) Nederland. Dus wordt deze investering beloond met relatief hogere kosten voor SNCF. Zo gek is het niet dat de Fransen hier dus geen haast mee maken. Het helpt vervolgens overigens ook niet om het teststel bij Gouda in de grindbak te parkeren, maar dat is iets anders. Meer interessante info op http://www.ertms.com/2007v2/projects_country.aspx?country=NL&groupid=0 of Google gewoon eens op 'ERTMS'. |
02-04-2009 12:49:50 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Uit de NRC van nov 08: Een woordvoerder van NS wijst erop dat niet alleen met de treinen van AnsaldoBreda problemen zijn op de hsl zuid, maar ook met de Thalys en de Traxx-treinen van Bombardier. De Thalys moet over de hsl tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden, een verbinding die nu op gewone snelheid over het oude spoor wordt uitgevoerd. En de Trax-treinen zijn tweedehands treinen, die door NS zijn gehuurd om de vertraagde Albatros tijdelijk te vervangen. „Het punt is dat ERTMS veel ingewikkelder is dan eerst werd gedacht. Geen van de drie treinen werkt goed op ERTMS en er is geen alternatief.” --> zo geweldig is het dus allemaal niet met ECTS/ERTMS. En aangezien de VIRMs ook van Bombardier komen verheug ik me al op de Hanzelijn. Ik hoop maar dat eerst met ATB 160km/h gereden gaat worden... Verder vind ik het nogal asociaal van de SNCF om het inbouwen van ERTMS uit te stellen zodat ze iets minder kosten hoeven te betalen. Niet voor niets hebben de spoorwegmaatschappijen een convenant gesloten voor beter internationaal treinverkeer. Het lijkt me dat iedere partij er op de lange duur profijt van heeft als de infrastructuur beter, en de reistijden korter zijn. Hogere klantteveredenheid, meer reizigers etc. |
02-04-2009 13:27:16 | ||
---|---|---|
geertw
|
Het geciteerde artikel betreft de stand van zaken van november 2008, inmiddels zijn we alweer een half jaar verder en zoals hierboven al aangegeven werkt ERTMS van andere leveranciers nu wel goed (of goed genoeg, in ieder geval). Je kunt van de SNCF vinden wat ze willen, maar ieder bedrijf streeft ernaar om te besparen op kosten. Zolang de infrastructuur voor de HSL nog niet volledig is vrijgegeven kun je nog helemaal geen reizigersdienst starten op de HSL. http://www.ovinnederland.nl/ |
02-04-2009 22:22:47 | ||
---|---|---|
timtrein
|
En waarom zou je haast maken met iets waar je zelf niet om gevraagd hebt, waar je ook geen belang bij hebt, en wat je ook nog eens geld kost? SNCF heeft de ombouw al ruim van tevoren ingepland, dus dat dat even ging duren wist men allang. |
12-04-2009 10:18:12 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Laat mij nou toch denken dat men helemaal niet van plan is om thalys op de hsl in te zetten. IS dat wel het plan dan houd dat in dat men bij Ansaldo voor niks die geflopte hispeed treinstellen heeft besteld tegen een leuk bedrag in euri's . Of moeten die dan nog een andere rol gaan krijgen ? (Al moet ik toegeven aangezien de grote bedrijven en de regering toch wel houden van on nodig geld over de balk smijten dat het perfect in hun strategie zou passen. Weer een manier om de werkende mens in NL wat geld extra afhandig te maken %03% ) Laatst bewerkt door phantom op 12-04-2009 10:20 |
12-04-2009 10:39:34 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Nounou, wat een Telegraafpraat weer. De V250 is bedoeld voor de vervanging van de Beneluxdienst, dus de treinen Amsterdam-Brussel en alle tussenliggende varianten als Asd-Rtd, Breda-Antwerpen en wat dies meer zij. De Thalys blijft gewoon de treinen Amsterdam-Parijs (en verder) rijden, over de HSL-Zuid |
12-04-2009 20:06:53 | ||
---|---|---|
davidov08
|
Inderdaad, V250 is uitsluitend voor binnenlandse dienst en naar Belgie. Die gaat nooit naar Parijs, en kan ook 'maar' 250km/h. De Thalys mag overigens niet gebruikt worden voor binnenlands vervoer (je mag niet in Asd opstappen en in Rtd weer uitstappen met je HSL kaartje). |
14-05-2009 23:23:20 | ||
---|---|---|
Jeffrenzo
|
met hoeveel traxx treinen word er op dit moment op het noordelijk deel getest? volgens mij is het er 1, maar soms lijkt het alsof het er 2 zijn (kan ook gehoors misleiding (kan het goede woord niet meer bedenken) zijn) twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/ |
16-05-2009 01:42:19 | ||
---|---|---|
lucky
|
De telegraaf heeft een nieuw bericht over de HSL-Zuid op hun website staan, welke ik met toeval tegen kom. Ben zelf niet zo van het hele HSL gebeuren dus geen idee hoeveel het toevoegt. Voor de volledigheid post ik het toch maar hier. (Bericht van vandaag 15 mei) http://www.telegraaf.nl/binnenland/3928917/__Hsl-tunnel_in_Groene_Hart_niet_veilig__.html |
16-05-2009 07:37:34 | ||
---|---|---|
tgvfan
|
Zo, weer een aardig stukje riool journalistiek. Maar dat hadden we wel weer verwavht van de telegraaf. ~(ik minacht dat vodj zo erg dat ik het nieteens met een hoofdletter schrijf). |
16-05-2009 12:32:43 | ||
---|---|---|
thom
|
Overdrijven is ook een kunst anders... |
16-05-2009 17:50:41 | ||
---|---|---|
rick
|
En wat is nu precies het probleem? Brandgevaar van de tunnel, de Thalys als deze erdoorheen rijdt, het gras bij de opening of de spoorstaven? |