Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
SLT
RailWiki.nl
Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontwikkelingen SLT

Woensdag 03 feb 2010 - 22:03:36
al2202
al2202
Quote
broek53: Nou ja, het verhaal dat de afname weer volop van start zou gaan en de zegetocht beginnen, heb ik sinds ongeveer september al een paar maal gehoord. Sterker nog (en relevanter): daar komen steeds die aannames over het aantal diensten per wijzigingsblad vandaan. Zoals wij allen weten is dat dus een paar maal weer vies tegengevallen, laatstelijk toen begin december weer nieuwe stellen kwamen en vervolgens de zaak voor de overname weer krakend tot stilstand kwam.
De 2601-2607 en 2401-2406 zijn overgenomen, maar zover ik weet zijn er een stuk of drie, vier terug naar de fabrikant. Anderzijds zijn er enkele stellen van de golf van december in het land die nog niet overgenomen zijn: als ik goed geïnformeerd ben, de 2416 + 2417, 2611, 2612 en 2616. In Duitsland moeten vele tientallen stellen staan inmiddels; reken maar uit, bij een gepland tempo van een stel per week die afgeleverd had moeten worden sinds de levering van de 2607...
Op 22-10-2009 heb ik de 2608 gespot te Gvc in de 19847. Dat stel moet dus ook overgenomen zijn, lijkt mij.

Donderdag 04 feb 2010 - 13:11:57
smarkie
smarkie
Quote
jacokran: wat toont het display dan?) mcn bouwt de cabine aan de andere kant weer op, display toont weer gvc, trein rijdt weer naar het perronspoor.
als er een nieuw treinnummer staat ingesteld voordat de sleutel wordt omgedraaid, blijft de bestemming er instaan.
vanochtend getest op gdg. met de 19825 ri gdg, ri opstel gelijk omgezet naar 9718, sleutel er uit alles staat goed, vertrekken ri gdg weer en bij gouda roept ze gewoon goed om. te rtd sleutel er uit, niet instappen.....

Mcn NS International Rtd

Donderdag 04 feb 2010 - 13:48:00
jacokran
jacokran
Bedankt voor het uitzoeken! Ik hoop dat men dat ook nog eens aanpakt in software update versie X.Y

Donderdag 04 feb 2010 - 14:20:22
broek53
broek53
Quote
al2202:
Quote
broek53: De 2601-2607 en 2401-2406 zijn overgenomen, maar zover ik weet zijn er een stuk of drie, vier terug naar de fabrikant. Anderzijds zijn er enkele stellen van de golf van december in het land die nog niet overgenomen zijn: als ik goed geïnformeerd ben, de 2416 + 2417, 2611, 2612 en 2616. In Duitsland moeten vele tientallen stellen staan inmiddels; reken maar uit, bij een gepland tempo van een stel per week die afgeleverd had moeten worden sinds de levering van de 2607...
Op 22-10-2009 heb ik de 2608 gespot te Gvc in de 19847. Dat stel moet dus ook overgenomen zijn, lijkt mij.
De nummers van de overgenomen stellen zijn 100 % juist (meer dan 100 %, als dat mogelijk zou zijn) en daar is de 2608 dus niet bij. Over de spots c.q. de inzet in de reizigersdienst heb ik verder geen idee: ik kan mij alleen voorstellen dat het stel een slagje 19800 gemaakt heeft om te zien of een paar wijzigingen in de software goed werkten (kennelijk niet, want hij is terug naar Duitsland).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 04 feb 2010 - 14:35:11
robbertc
robbertc
2608 is sinds eind november in Duitsland en nog niet weer terug in Nederland geweest..

Donderdag 04 feb 2010 - 14:49:15
mdj
mdj
Maar 22-10 (22 oktober) is voor eind november. Is het stel uberhaupt in Nederland geweest, vraag ik mij dan af.

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 04 feb 2010 - 14:49:39
broek53
broek53
Es geht wirklich los, is de bedoeling. Het streven is om vanaf volgende week vier nieuwe SLT's per week (!) over te nemen.

Donderdag 04 feb 2010 - 15:26:26
smarkie
smarkie
Quote
broek53: ik kan mij alleen voorstellen dat het stel een slagje 19800 gemaakt heeft om te zien of een paar wijzigingen in de software goed werkten (kennelijk niet, want hij is terug naar Duitsland).
wordt niet alleen nieuwe software ingestopt, ook de snelheidsmeter wordt indien nog niet gedaan vervangen.
de oude had kleine streepjes per 5 km/h (en alleen 50, 100, 150, 200 genoemd als snelheid) de nieuwe gewoon per 10 km/h. dus ff wat makkelijker om mee te rijden

Laatst bewerkt door smarkie op Donderdag 04 feb 2010 om 15:28:38

Mcn NS International Rtd

Donderdag 04 feb 2010 - 16:06:54
ari
ari
Quote
smarkie:
Quote
jacokran: wat toont het display dan?) mcn bouwt de cabine aan de andere kant weer op, display toont weer gvc, trein rijdt weer naar het perronspoor.
als er een nieuw treinnummer staat ingesteld voordat de sleutel wordt omgedraaid, blijft de bestemming er instaan.
vanochtend getest op gdg. met de 19825 ri gdg, ri opstel gelijk omgezet naar 9718, sleutel er uit alles staat goed, vertrekken ri gdg weer en bij gouda roept ze gewoon goed om. te rtd sleutel er uit, niet instappen.....
Hoe wordt dat nieuwe treinnummer ingesteld? Doet de machinist dat, of 'weet' de trein wat z'n volgende rit/treinnummer is obv een of ander plan (Welk plan dan)?

Laatst bewerkt door ari op Donderdag 04 feb 2010 om 16:08:27

Donderdag 04 feb 2010 - 16:12:35
jacokran
jacokran
Smarkie schrijft al dat hij zelf het treinnummer er in zet. Dat verklaart ook dat het display op "niet instappen" gaat als op de eindbestemming de stuurstroomsleutel eruit wordt getrokken. Er is dan gen treinnummer meer.
Als het treinnummer op basis van het plan wordt bepaald door de boordcomputer zou er gewoon een nieuwe eindbestemming getoond worden.

Donderdag 04 feb 2010 - 17:50:46
smarkie
smarkie
klopt helemaal, via de boordcomputer stel je het RIS Systeem in, en het treinnummer staat op je dienstkaartje en dat gaat weer volgens een plan

Mcn NS International Rtd

Donderdag 04 feb 2010 - 17:50:47
willy84
willy84
Quote
broek53: Es geht wirklich los, is de bedoeling. Het streven is om vanaf volgende week vier nieuwe SLT's per week (!) over te nemen.
Zo dan gaat het toch eindelijk écht gebeuren. Hoe snel komen zij daadwerkelijk indienst? Als dat net zo snel gaat dan wordt heel wat mat'64 naar de zijlijn verwezen

Donderdag 04 feb 2010 - 17:57:52
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zolang er nog iets van 150 bakken ICM tekort zijn, kan dat mat'64 nog wel een paar weekjes doorrijden (1500, anyone? )
Maar als ze nu zo snel stellen gaan overnemen, kun je er vanuit gaan dat ze ook snel de dienst ingaan, anders lopen de opstelterreinen over. Pak de oude planning er maar bij, grote kans dat dat 'm wordt lijkt me. Sowieso zal het wijzigingsblad van april weer over de kop kunnen

Donderdag 04 feb 2010 - 17:58:48
salieri
salieri
Waarom kunnen ze niet gewoon zoals bij Arriva doen? Als je je treinnummer afmeldt, blijft de eindbestemming gewoon staan


Donderdag 04 feb 2010 - 20:23:58
smarkie
smarkie
tijdens de cursus e.d. is mij verteld dat dit gedaan is om mensen duidelijk te maken dat niet iedere trein, die aan een perron staat, bestemd is voor reizigers.
ik heb hier zo mn twijfels over, dan kan je beter het licht uit zetten en de deuren gesloten houden, maar goed, wie weet komt dit nog wel in een update van de software

Mcn NS International Rtd

Donderdag 04 feb 2010 - 20:33:25
MDDM
MDDM
Geeft de keerpuntreinigers ook mooi de vrijheid de trein schoon te maken. Hebben ze geen last van de reizigers.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 04 feb 2010 - 20:41:30
broek53
broek53
Quote
willy84:
Quote
broek53: Es geht wirklich los, is de bedoeling. Het streven is om vanaf volgende week vier nieuwe SLT's per week (!) over te nemen.
Zo dan gaat het toch eindelijk écht gebeuren. Hoe snel komen zij daadwerkelijk indienst? Als dat net zo snel gaat dan wordt heel wat mat'64 naar de zijlijn verwezen
Je moet er nog altijd bij zeggen: als het goed (blijft) gaan, natuurlijk. Maar ik stel mij van de seriematige afname net zoiets voor als bij VIRM-4. Een goedgekeurd stel reed de dag erna vaak al in de dienst, soms zelf dezelfde avond nog. Maar laten we niet te hard van stapel lopen: voorshands is het streven om zsm de 15 diensten gevuld te kijgen die in de huidige omloop zijn opgenomen. Hoeveel diensten er in april op dit moment voorzien zijn, weet ik (nog) niet.

Donderdag 04 feb 2010 - 21:16:23
keesje
keesje
Vandaag waren 6 verschillende zesjes in dienst en 3 viertjes. Voor wie het weten wil.

Laatst bewerkt door keesje op Donderdag 04 feb 2010 om 21:16:40

Donderdag 04 feb 2010 - 22:34:22
279
279
en dan maar hopen dat de machinisten al hun opleiding SLT hebben gehad....
afgelopen dinsdag zat er een SLT in de 4072 / 4091.
mcn van de 4091 (een Rotterdammer) kende niet de SLT. overige Rtd'se
mcn'en in de buurt op dat moment ook niet! een Asd'se reserve toevallig wel en vooruit met de geit.

Donderdag 04 feb 2010 - 23:55:43
Duitje
Duitje
@Muizenneus Vandaar dat de SLT in de 4091 dus zonder front- en sluitseinen reed tussen Amr en Asd

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Vrijdag 05 feb 2010 - 10:07:27
jorgo
jorgo
Heel even recupererend voor mijn beeldvorming: was het nu de bedoeling dat het volledige restpark mat'64 door het nu bestelde SLT wordt afgelost? (Inclusief DDM1 en reserve voor te reviseren DDAR?). Ik hoor het 'aan de kant gaan' van mat'64 nl. nogal eens langskomen hier en daar tegenwoordig.

Vrijdag 05 feb 2010 - 10:46:55
broek53
broek53
Dat SLT primair bedoeld is om mat '64 te vervangen, mag duidelijk zijn. Hoe en in welk tempo dat plaatsvindt in de praktijk is een tweede. Gezien de kostenbesparingen waar NS het laatste jaar zwaar op aan het sturen is, vermoed ik dat er niet veel mat '64 ruim voor het eind van zijn levensduur (= revisietermijn) aan de kant gezet zal worden. Het streven om nog dit jaar al het DDM-1 (duur in exploitatie) in de mottenballen te zetten, duidt daar al op.

Vrijdag 05 feb 2010 - 11:15:46
jorgo
jorgo
Oké, helder. Maar ik bedoel vooral ook: is er überhaupt genoeg SLT besteld om al het mat'64 te vervangen, of zijn er nog steeds een aantal nodig als al het SLT in dienst is? Cq is er een vervolgorder nodig om al het mat '64 en DDM1 te vervangen.

Vrijdag 05 feb 2010 - 14:02:57
peterselie
peterselie
Ga er maar vanuit dat er vervolgorders nodig zijn om al het mat'64 vervangen te krijgen. Als ik het goed heb komen er voorlopig 99 treinstellen. Een deel is al afgeleverd.

Volgens Wiki zijn er 50 viertjes besteld en 49 zesjes.

Vrijdag 05 feb 2010 - 14:35:25
broek53
broek53
Op zich zou dat ongeveer genoeg moeten zijn om mat '64 te vervangen, schat ik grofweg. Maar als iemand zich geroepen voelt het aantal zit- en staplaatsen te vergelijken met dat van mat'64, dan weten we het zeker.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 04 mrt 2010 om 01:08:37

Vrijdag 05 feb 2010 - 14:57:05
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Voor wat betreft de zitplaatsen;

50x SLT-4 = 2000 1ste klas, 8800 2de klas
49x SLT-6 = 2744 1ste klas, 13034 2de klas
Totaal SLT = 4744 1ste klas, 21834 2de klas

31x Plan T = 1271 1ste klas, 7130 2de klas
246x Plan V = 5904 1ste klas, 25584 2de klas
Totaal Mat'64 = 7175 1ste klas, 32714 2de klas

Dit op basis van de cijfers van Wikipedia.nl en uitgegaan van de oorspronkelijke voorrraad mat'64, die is momenteel dus al wel een flink stuk kleiner.

Laatst bewerkt door nielske90 op Vrijdag 05 feb 2010 om 14:57:32

Vrijdag 05 feb 2010 - 15:04:32
broek53
broek53
Nu ja, daar zie je het al aan. Qua zitplaatsen kan SLT heel mat '64 dat er nog is, vervangen. En als je de staanplaatsen meerekent (en daar hebben SLT's er substantieel meer van), zeker.

Vrijdag 05 feb 2010 - 15:44:02
bjornl
bjornl
Dan mag je dus aannemen dat de vervolgbestellingen onder andere ter vervanging van het DD-AR zijn. Wat is eigenlijk de beoogde levensduur van SGMm?

Vrijdag 05 feb 2010 - 16:11:51
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ga maar uit van 15 tot max. 20 jaar na de revisie. Die is van SGMm net een paar jaar achter de rug, dus ruwweg 2020-2025 maximaal. Maar daar spelen zoveel factoren in mee dat je er nog niet echt een harde datum aan kan verbinden.

Vrijdag 05 feb 2010 - 16:57:06
ruysdael
ruysdael
Quote
bjornl: Dan mag je dus aannemen dat de vervolgbestellingen onder andere ter vervanging van het DD-AR zijn. Wat is eigenlijk de beoogde levensduur van SGMm?
De DDAR's die momenteel op de stoptreindiensten zitten verschuiven dan naar de IC-diensten. Maar over welke diensten hebben we het dan? Het enige wat ik kan bedenken is een deel van de 3400, een deel van de 2200, de 3900 en de 3700. Voor de rest rijden alle IC's redelijk met IC-waardig materieel toch?


Vrijdag 05 feb 2010 - 16:58:06
maxime
maxime
Quote
broek53: Nu ja, daar zie je het al aan. Qua zitplaatsen kan SLT heel mat '64 dat er nog is, vervangen. En als je de staanplaatsen meerekent (en daar hebben SLT's er substantieel meer van), zeker.
Maar als je nu de revisie van DDAR naar IC-mat. meeneemt, zou dat betekenen dat er meer stoptrein materieel nodig is. Dus in dat kader kan ik me voorstellen dat er nog vervolgbestellingen SLT nodig zijn. Of men moet bij NS een ander soort materieel in gedachten hebben, maar dat kan ik me toch haast niet indenken.

Vrijdag 05 feb 2010 - 17:09:02
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Er zijn inderdaad niet voor niets nog drie opties / deelseries SLT. Wat men dan met zoveel IC-mat moet is dan weer de volgende vraag

Vrijdag 05 feb 2010 - 17:10:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
het zogenaamde spoorboekloos rijden toch?


Vrijdag 05 feb 2010 - 17:19:38
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
ICR terzijde stellen bijvoorbeeld?

'Okeh'

Vrijdag 05 feb 2010 - 17:31:17
ruysdael
ruysdael
Ja, erg rendabel. Na een revisie die er net op zit


Vrijdag 05 feb 2010 - 17:37:55
broek53
broek53
(Voorzichtige suggestie: laten we de ontwikkeling van het materieelpark van NS in een ander topic houden dan in dat van het SLT)

Maandag 08 feb 2010 - 22:21:51
broek53
broek53
Om het topic maar weer te gebruiken waarvoor het is bedoeld: vandaag is de 2415 op de Bokkenduinen aangekomen (vanuit Aken via Sittard). Morgen weer een viertje, zelfde route.

Maandag 08 feb 2010 - 23:48:38
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Betekent het al dat ze overgedragen zijn aan de NSR, zodat ze in Leidschendam gereed worden zullen worden gemaakt?

En is het nog steeds zo dat de zesjes via Venlo gaan?

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 08 feb 2010 om 23:49:55

Een gezellig forum begint bij jezelf!

Dinsdag 09 feb 2010 - 00:17:59
broek53
broek53
De overdracht gaat zoals het steeds gegaan is (ook met VIRM): Bombardier maakt de stellen op de Bokkeduinen helemaal in orde, dan wordt er een overnameproefrit gereden (ik neem aan nog steeds van Amf via Shl naar Gv v.v.) waarbij een aantal dingen live wordt bekeken (160 rijden, noodstop, rammelt er niet iets dat niet moet rammelen) en als dat goed is en de stationaire zaken zijn ook goed bevonden, wordt het stel overgenomen door NS. De eerste keer dat een stel Leidschendam ziet, is dan - als het goed gaat - pas bij het eerste onderhoud.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 09 feb 2010 om 00:19:01

Dinsdag 09 feb 2010 - 00:41:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Waar worden eigenlijk die noodstops uitgevoerd?

Met de VIRM-4 was dat vaak tussen Hfd en Ledn, geld dat ook voor de SLT?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 09 feb 2010 - 00:58:39
broek53
broek53
In ieder geval op een stuk waar 160 gereden kan worden, want daar gaat het om qua snelremming. Wellicht (maar dat weet ik niet zeker) is er een gemarkeerd stuk, zodat je ook kunt zien hoe lang de remweg was. Op Helmond - Horst heb je dat soort stukken in ieder geval wel.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 09 feb 2010 om 00:59:01

Dinsdag 09 feb 2010 - 18:10:05
broek53
broek53
Uit het OD: vandaag de 2421 overgebracht van Aken naar de Bokkeduinen. Vernomen dat er eerst veelal hoge nummers geleverd zullen worden - domweg omdat de nieuwste vooraan in de rij staan.
Ook aangekomen via Venlo de 2618.
Tevens is gisteren (8/2) de geslaagde overnamerit geweest van de 2407.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 09 feb 2010 om 21:58:36

Dinsdag 09 feb 2010 - 18:32:58
stefanvdw
stefanvdw
De SLT-VI die vandaag via Vl het land is binnengekomen is de 2618

Dinsdag 09 feb 2010 - 20:18:18
nedtrain25
nedtrain25
dat eerst hoge nummers worden afgeleverd heeft te maken met de boeteclausule. ze gaan eerst de stellen afleveren die volgens contract op tijd zijn.
er worden iedere week 4 stellen afgeleverd en in mei moet de achterstand ingelopen zijn.

Dinsdag 09 feb 2010 - 20:47:19
MDDM
MDDM
Het zal toch ook wel te maken hebben hoe de stellen nu op het terrein staan opgesteld. Ik neem aan dat ze niet eerst de boel gaan om rangeren om de lage nummers als eerste te laten vertrekken.

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 09 feb 2010 - 20:56:40
rogier
rogier
Flickr rogierp
Als het anders ten koste gaat van contractual leverage zeker wel.

Laatst bewerkt door rogier op Dinsdag 09 feb 2010 om 20:57:02

Dinsdag 09 feb 2010 - 21:10:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
ik denk niet dat in het contract zwart op wit staat dat de lage nummers per se op een eerdere datum moeten worden geleverd. Het lijkt me meer dat erin staat dat er per een bepaalde datum een bepaalde hoeveelheid SLT geleverd moet zijn. Dan maakt het weinig uit welk nummer het stel heeft (afgezien van of het een 4tje of 6je is)


Dinsdag 09 feb 2010 - 21:54:22
thom
thom
Het lijkt me dat er gewoon een lijst is, met wanneer welk stel uit de fabriek behoort te komen, en wanneer ie dan naar NL getransporteerd zou worden...

Zowieso moet er zo'n planning zijn, het lijkt me niet dat die fabriek afwacht en wel ziet wanneer er een stel toevallig van de band af komt rollen....

Dat die plannig van afleveren nu totaal naar de maan is, lijkt me duidelijk, maar er moet ergens een punt zijn waar ze de draad weer op willen pakken...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 09 feb 2010 om 21:56:20

Dinsdag 09 feb 2010 - 21:58:00
broek53
broek53
We kunnen overal wel een moeilijke toer van maken, maar hoe het ook eventueel op papier moge zijn: het zal NS de spreekwoordelijke rooie rotzorg zijn welk stel er wanneer in welke volgorde komt - en dat is 100 % zeker.

Dinsdag 09 feb 2010 - 22:03:08
kiekkiek
kiekkiek
Is er niet ergens een plaatje van al die SLT's bij de fabriek? Ik heb zo snel niets kunnen vinden.

Dinsdag 09 feb 2010 - 22:48:40
Damian
Damian
Quote
dlm4yjp: Waar worden eigenlijk die noodstops uitgevoerd?

Met de VIRM-4 was dat vaak tussen Hfd en Ledn, geld dat ook voor de SLT?
Ik heb zelf een keer zo'n slag gemaakt van Amf naar Ledn. De snelremming heb ik ingezet na Hoofddorp op het moment dat ik de 160 km/h bereikt had. Een paar kilometer verderop moet je dat niet doen omdat er dan een kans bestaat dat je tot stilstand komt op een stroomloze brug.

Er waren in iedergeval geen regels waar en hoe laat de snelremming ingezet moest worden. Ik hoop deze rit ook nog een paar keer met de SLT te maken. Niet omdat het zo'n leuk dienstje is maar vooral omdat het gewoon een gezellig dagje is en je lekker een flink portie vis kan gaan eten op rekening van Bombardier

Woensdag 10 feb 2010 - 00:11:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
zo'n vermoeden had ik inderdaad al maar bedankt voor de info

Off-topic: Vis op de rekening van bombardier? Kun je met de snelremming meteen kijken of de ruiten vis(saus)bestendig zijn

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 10 feb 2010 om 00:13:06

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 10 feb 2010 - 09:01:37
willy84
willy84
Je test eerder je maag dan je voorruit.

Vrijdag 12 feb 2010 - 16:25:58
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
De 2619 is sinds gisteren ook al in het land volgens de OD van gisteren.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 12 feb 2010 om 16:34:46

Een gezellig forum begint bij jezelf!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 14 feb 2010 - 11:48:28
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Even een interessante vraag. Na hoeveel tijd of gereden kilometers, krijgen de SLT's hun eerste onderhoud?

Een gezellig forum begint bij jezelf!

Maandag 15 feb 2010 - 08:29:39
ari
ari
Vanochtend reden de 2604 en 2404 de 9823. Opvallend was dat de klok van het RIS in de 2404 2 min. voorliep, zowel op de stationsklokken als het RIS van de 2604.
Kennelijk wordt eea niet (goed) gesynchroniseerd.

Grappig effect was dat het RIS nu meldde de de trein vertraagd was, te zien aan de rode lijn onder de verwachte aankomsttijd.

Opvallend was dat gedurende de rit tussen Utt en Ut de verwachte aankomsttijd te Ut een paak keer wisselde tussen 7:28, 7:29 en 7:30. Opvallend omdat tussen Utt en Ut geen stations liggen waar je een nieuwe vertraging zou kunnen berekenen. Kennelijk bepaalt het RIS vertraging op een andere manier. Iemand een idee hoe? Vertraging berekenen op tussenliggende drglpunten Utlr en Utwaw? Vertraging berekenen obv huidige positie en snelheid (GPS) en de geschatte tijdsduur tot het volgende stationnement?

Maandag 15 feb 2010 - 12:59:05
NDS
NDS
Zal inderdaad net als bij bussen wel via GPS gaan, het steeds verschuiven van aankomsttijden zie ik bij de bussen hier in Arnhem namelijk ook constant en daarvoor hoef je geen dienstregelingspunten te passeren.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Maandag 15 feb 2010 - 16:27:33
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
De 2604 en 2404 reden vandaag ook de 9850. Ik heb ze gezien in Wd.


Woensdag 17 feb 2010 - 23:51:54
broek53
broek53
Voor de administrateurs (en wie van ons is dat niet?): de 2407 is op 8 februari in dienst gekomen bij NS (= overgenomen van de fabrikant), de 2415 op 15 februari.
Het in dienst stellen van de 2618, die men op 15 feb op proefrit gezien heeft, is nog niet gelukt. Vandaag, 17 feb, hebben de 2421 en 2619 overnameproefritten gereden; resultaat nog niet bekend.

Donderdag 18 feb 2010 - 09:10:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Dus als ik het nu goed heb, zijn de 2401-2407, 2415 en 2601-2607 nu vrij gegeven voor de dienst en kunnen ingezet worden? Want zo heb ik het nu in het nieuwsbericht staan, als ik alle berichten hier in het forum heb gelezen.

Donderdag 18 feb 2010 - 09:15:44
broek53
broek53
Ja, dat klopt.

Donderdag 18 feb 2010 - 11:08:13
rharmsen
rharmsen
Is er eigenlijk ergens een overzicht van.
* Welke SLTs in Nederland zijn.
* Wanneer ze in Nederland zijn aangekomen.
* Wanneer ze hun proefrit hebben/hadden.
* Wanneer ze in dienst gegaan zijn.
* Welke trajecten ze bedienen.

Donderdag 18 feb 2010 - 11:31:46
broek53
broek53
Hadden we HOV nog maar....
Op de Rails doet de meest manmoedige pogingen om dit soort gegevens bij te houden & is daar sowieso het meest betrouwbaar in.

Donderdag 18 feb 2010 - 11:32:24
MDDM
MDDM
Ja kan beginnen met pagina 1 van dit topic. Alle info die je vraagt staat hier wel vermeld. En dan rustig aan doorlezen.

Laatst bewerkt door MDDM op Donderdag 18 feb 2010 om 11:33:26

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 18 feb 2010 - 11:37:38
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
*Arien duikt even de boekenkast in en en trekt op OdR eruit, om jullie eens te verwennen, en speurt tegelijkertijd af in dit topic en komt met deze lijst:


Nummer - Aflevering - In dienst
-------------------------------------
2401 - onbekend - 20 feb. '09
2402 - onbekend - 20 feb. '09
2403 - 13 feb. '09 - 5 maart '09
2404 - 4 maart '09 - 18 maart '09
2405 - 19 maart'09 - 6 april '09
2406 - 3 april '09 - 9 april '09
2407 - 22 april '09 - 8 feb '10
2408 - 12 mei '09 - onbekend
2415 - onbekend - 15 feb '10
2416 - 1 december '09 - onbekend
2417 - 20 nov '09 - 1 dec. '09
2421 - 9 feb. '10 - onbekend


2601 - onbekend - 5 maart '09
2602 - onbekend - 5 maart '09
2603 - 17 feb '09 - 5 maart '09
2604 - 9 maart '09 - 18 maart '09
2605 - 24 maart '09 - 31 maart '09
2606 - 4 april '09 - 16 april '09
2607 - 27 april '09 - onbekend
2608 - 13 mei '09 - onbekend
2611 - 25 nov ' 09 - 1 dec '09
2612 - 1 dec. '09 - onbekend
2616 - 7 dec. '10 - onbekend
2618 - 9 feb. 10 - onbekend
2619 - 11 feb '10 - onbekend

Alleen nog niet helemaal compleet, maar het is een mooi begin.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 18 feb 2010 om 12:06:10

Een gezellig forum begint bij jezelf!

Donderdag 18 feb 2010 - 13:06:29
rharmsen
rharmsen
Heel erg bedankt!
Erg interessant om te zien hoe snel het nu verder gaat lopen met de indiensttelling

Vrijdag 19 feb 2010 - 22:37:44
marcelloch
marcelloch
Facebook mpchenevert
vandaag voor het eerst met een SLT meegeweest, en wel de 2601, deze zat in trein 9864, ben meegeweest van Ut naar Wd... De aankomst tijden op de schermpjes klopten m.i. niet helemaal. Zzo stond er bijv: verwachte aankomsttijd woerden: 19.23 ipv 19.18u. werkelelijke tijd. Maarja dat zullen de kinderziektes wel zijn

Zaterdag 20 feb 2010 - 00:32:24
Jeffrenzo
Jeffrenzo
stond er ene rood streepje onder? want dan klopte de tijd van de klok niet (zoals bij veel SLT's)

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Zaterdag 20 feb 2010 - 00:40:16
superboer
superboer
Twitter OVMaik Youtube maik17
Een rode streep onder de verwachte aankomsttijd betekend dat de eventuele vertraging erin verwerkt is.

Zaterdag 20 feb 2010 - 00:43:34
Jeffrenzo
Jeffrenzo
ja, dus als de interne klok voor loopt denk tie dat die om 24 op de interne klok aankomt ook al is het 19 in het echt, zo bedoel ik het

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Zaterdag 20 feb 2010 - 10:09:42
broek53
broek53
Quote
aarclay:
Nummer - Aflevering - In dienst
-------------------------------------
2401 - onbekend - 20 feb. '09
2402 - onbekend - 20 feb. '09
2403 - 13 feb. '09 - 5 maart '09
2404 - 4 maart '09 - 18 maart '09
2405 - 19 maart'09 - 6 april '09
2406 - 3 april '09 - 9 april '09
2407 - 22 april '09 - 8 feb '10
2408 - 12 mei '09 - onbekend
2415 - onbekend - 15 feb '10
2416 - 1 december '09 - onbekend
2417 - 20 nov '09 - 1 dec. '09
2421 - 9 feb. '10 - onbekend


2601 - onbekend - 5 maart '09
2602 - onbekend - 5 maart '09
2603 - 17 feb '09 - 5 maart '09
2604 - 9 maart '09 - 18 maart '09
2605 - 24 maart '09 - 31 maart '09
2606 - 4 april '09 - 16 april '09
2607 - 27 april '09 - onbekend
2608 - 13 mei '09 - onbekend
2611 - 25 nov ' 09 - 1 dec '09
2612 - 1 dec. '09 - onbekend
2616 - 7 dec. '10 - onbekend
2618 - 9 feb. 10 - onbekend
2619 - 11 feb '10 - onbekend

Alleen nog niet helemaal compleet, maar het is een mooi begin.
Als correctie op mijzelf: niet de 2407 is op 8 februari in dienst gesteld (die staat zelfs geloof ik nog in Duitsland), maar de 2417. Als correctie op OdR: de 2417 en 2611 hebben op 1 december wel proefgereden, maar zijn toen niet overgenomen (waarna de hele overnamecyclus destijds weer tot stilstand is gekomen). Verder nog als aanvulling: de 2415 is op 8 februari afgeleverd.

Zaterdag 20 feb 2010 - 10:26:46
marcelloch
marcelloch
Facebook mpchenevert
Quote
Jeffrenzo: stond er ene rood streepje onder? want dan klopte de tijd van de klok niet (zoals bij veel SLT's)
ehh ja er stond idd een rode streep onder, ehcter ik heb de tijd van de klok niet goed waar kunnen nemen, zat te ver van het scherm vandaan.... zal de volgende keer eens opletten als ik er wee inzit;)

gr, marcel

Dinsdag 23 feb 2010 - 10:29:02
ari
ari
De klok van de 2606 liep gisteren exact 4 minuten voor. Dit zorgde ervoor dat alle verwachte aankomsttijden 4 min. later zijn dan in werkelijkheid (en dus voorzien worden van een rode streep). Het RIS houdt trouwens geen rekening met het evt. inlopen van vertragingen (zoals bijv. zou kunnen bij de lange stop van de 9800 te Gdg). (Zie ook mijn post van 15 feb. in dit topic.)

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 23 feb 2010 om 10:32:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Dinsdag 23 feb 2010 - 12:46:32
rharmsen
rharmsen
Hebben de SLTs overigens een mogelijkheid om de tijden automatisch te synchroniseren met een (goed gelijk lopende) klok?

Je zou toch verwachten dat er wel over nagedacht is, maar als er steeds 4 min vooruit gelopen wordt...

Dinsdag 23 feb 2010 - 12:49:00
mich
mich
Flickr 77593728@N08
GTW heeft dat niet in ieder geval...

Dinsdag 23 feb 2010 - 17:04:48
Jeffrenzo
Jeffrenzo
zijn er eigenlijk ondertussen al weer meer afgeleverd? of licht het op z'n gat/heeft het vakantie?

twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/

Dinsdag 23 feb 2010 - 17:40:14
maxime
maxime
Vandaag zou er eentje het land binnen moeten komen aldus Broek53 (opvallende dingen 23 feb.). Echter is er nog geen transport waargenomen bij Landgraaf, dus dat betekent zeker +60.

Laatst bewerkt door maxime op Dinsdag 23 feb 2010 om 17:43:53

Dinsdag 23 feb 2010 - 20:35:05
broek53
broek53
Het transport gaat een uur of vijf later, kennelijk - en het betreft de 2420. Deze week zal er nog een viertje worden overgebracht. Inmiddels blijkt de 2423 al een tijdje in het land te zijn; ombekend wanneer en hoe deze in het land gekomen is.

Dinsdag 23 feb 2010 - 20:48:08
robbertc
robbertc
Tracking and Tracing heeft SLT 2423 in ieder geval nog niet getracked en getraced (dat wil niet zeggen dat-ie dús niet in het land is; ding heeft misschien nog geen antenne o.i.d.)

Dinsdag 23 feb 2010 - 20:50:52
broek53
broek53
Hij is maandag gespot in Hvs en zover ik de nummers kan ontcijferen op enige afstand, stond hij vandaag op de Bokkeduinen.

Dinsdag 23 feb 2010 - 22:47:38
treinfan
treinfan
De V155 met de 2420 stond inderdaad iets na 18:15 even te wachten te Lg richting Std.

[Bezig met laden...] {{parent.name}}

Woensdag 24 feb 2010 - 09:07:42
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Een technisch vraagje: vanmorgen zat ik in de 2601 (als trein 9827) en het viel mij op dat de twee reizigersinformatieschermen die ik kon zien, niet allebei dezelfde informatie gaven.
Zo gaf op gegeven moment het ene scherm een tijd van 8.12 uur, terwijl het andere al vond dat het 8.13 uur was. Verder klopten de snelheden niet: bij Harmelen moet standaard afgeremd worden naar 80 km/h. Terwijl, net na het loslaten van de rem, het ene scherm netjes aangaf dat we 78 km/h reden, dacht het andere scherm dat we nog 109 km/h reden!
Verder gaven beide schermen de indruk dat we 5 minuten vertraging hadden, terwijl we in Wd, Vtn en Utt vrijwel op tijd vertrokken. De verwachte aankomsttijd te Ut was eerst 8.30 uur (terwijl we op tijd waren) en toen we er werkelijk waren, was dit bijgesteld naar 8.33 uur, terwijl we binnenreden om 8.29 uur.

Om een lang verhaal kort te maken: worden die schermen niet centraal aangestuurd, omdat ze verschillende informatie geven?

Martijn

Woensdag 24 feb 2010 - 10:22:33
rharmsen
rharmsen
@martw
Als ik het zo lees zijn alle schermen dus los van elkaar.
Ook is er al eerder spraken geweest dat de tijden van sommige SLTs niet goed loopt, het kan bij gekoppeld rijden zelfs per treinstel verschillen.

Het is jammer om te lezen dat er blijkbaar geen goede synchronisatie methode in de treinen zit om automatisch de klok altijd gelijk te laten lopen.

Woensdag 24 feb 2010 - 11:15:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
de 2601 is sowieso een geval apart, de interne klok loopt al tijden verkeerd. Ik gisteren ook al het genoegen om er (weer) in te mogen zitten, terwijl de klok netjes de goede tijd aangaf (en de trein ook op tijd reed) werd de verwachte aankomsttijd 5 minuten vooruit geprojecteerd (aankomst Gd om .28 dus i.p.v. .22).

En over de snelheidsindicatie: ik heb al langer de indruk dat deze verre van nauwkeurig is, de verversingssnelheid is ook al niet echt goed, heel vaak blijft de snelheid haken op 130 km/h en vervolgens springt het opeens naar een lagere snelheid terwijl de trein allang is afgeremd...


Woensdag 24 feb 2010 - 14:53:15
AlbertP
AlbertP
Gisteren was de eerste inzet in de reizigersdienst 1 jaar geleden!


Donderdag 25 feb 2010 - 01:26:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ik zal me er maar even mee bemoeien:

Over het algemeen denk ik dat er geen GPS word gebruikt, dit omdat het lang niet altijd beschikbaar is en vaak storingsgevoelig voor elektrische straling. Verder bestaat Nederland uit veel tunnels en overkappingen welke het GPS-Signaal blokkeren. Het gebruik van een asomwenteling-teller is dan ook logischer, waarmee de GTW's ook zijn uitgerust.

Als men zich afvraagt hoe het kan dat ik deze conclusie trek, dat komt namelijk door de werking van het GPS, deze heeft namelijk de actuele tijd nodig.
Als men een GPS verbinding opstart word er altijd eerst de tijdsynchronisatie uitgevoerd, mislukt dit, dan werkt de GPS-verbinding ook niet.
Dus daarom is het mogelijk dat de tijden niet kloppen in de trein omdat simpelweg er geen GPS is...
(Of de programmeurs moeten zo stom geweest zijn om de tijd van de RIS niet te koppelen aan de GPS-tijd).

Leek mij aardig logisch zo?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Donderdag 25 feb 2010 om 01:29:05

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 25 feb 2010 - 07:27:33
Bollie65
Bollie65
Op 24-02-2010 kwam de 2420 om ca 06.50 aan op de bokkeduinen OEK

Op de Bok staan nu
spoor 210 de 2416 - 2612 - 2611
spoor 211 de 2420 - 2419 - 2423

Groeten,
Nico

Laatst bewerkt door Bollie65 op Donderdag 25 feb 2010 om 07:29:19

Donderdag 25 feb 2010 - 13:52:58
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De 2620 kwam 13:39 door Ut vanuit het zuiden, zo te zien ri Amf.

Dick van den Hoven

Donderdag 25 feb 2010 - 14:29:33
keesje
keesje
De 2419 is aan het eind van de ochtend begonnen met een ritje Amf-Gv via Shl en rond 14.00 uur vanuit Gv weer in noordelijke richting vertrokken.

Donderdag 25 feb 2010 - 16:28:26
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
vanochtend stond er een SLT met problemen te Gd op spoor 3. volgens mij de 2406.

Donderdag 25 feb 2010 - 16:38:40
broek53
broek53
2419... weer zo eentje waarvan ik niet weet hoe en wanneer hij is gearriveerd - dus als er mensen zijn die dat wel weten (en dat weten van de 2423), houd ik mij aanbevolen.

Donderdag 25 feb 2010 - 16:43:09
bogger
bogger
Quote
joahn93: vanochtend stond er een SLT met problemen te Gd op spoor 3. volgens mij de 2406.
En gisteren was het de 2602 die kaduuk was te Ut op spoor 11. Dit alles zo rond het middaguur.. Zat geen beweging meer in het stel

Donderdag 25 feb 2010 - 16:56:53
treinfan
treinfan
22 februari had de 2423 zijn afnameproefrit, 23 februari kwam de 2420 het land in.
Gisteren (24 februari) was er een SLT bezig met zijn afnameproefrit (14:00 stilstaand te Gv achter ander opgesteld materieel). Dit moet dan de 2420 zijn geweest, die vandaag meeliep achter de 2419, die vandaag op afnameproefrit was.
Verder nog even een vraagje: ik zie hierboven dat de 2415 op 15 februari is afgeleverd, maar deze zag ik 12 februari op afnameproefrit. Die rit was dus niet succesvol?

[Bezig met laden...] {{parent.name}}

Vrijdag 26 feb 2010 - 11:56:29
rharmsen
rharmsen
Gaat dus nog steeds erg goed met de SLTs

Vrijdag 26 feb 2010 - 12:02:13
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Stel 2415 is nu in dienst, vanmorgen gespot in de 9827.

Martijn

Vrijdag 26 feb 2010 - 12:02:58
Stefanovic
Stefanovic
Nu de inzet nog; ik heb het idee dat er nog steeds relatief weinig stellen in dienst rondrijden. Hebben de deze maand afgeleverde stellen al diensten gereden bijvoorbeeld?

Vrijdag 26 feb 2010 - 13:19:40
treinfan
treinfan
in de 9700, 9800 en 19800 rijden deze gewoon in dienst, zoals ook al vaker in dit topic gemeld en zoals ook in de spot langskomt. waarisdetrein.nl voor een volledig overzicht wat met SLT moet rijden, ik gok dat ongeveer 80% daarvan ook daadwerkelijk met SLT rijdt

Vrijdag 26 feb 2010 - 17:39:54
broek53
broek53
Aankomstdata update: 2423 op 16/2, 2419 op 17/2, 2420 op 23/2 (reeds bekend), 2620 op 25/2 (idem) en 2411 op heden.

Indienststellingsupdate (= afnamedata): 2415 op 15/2, 2421 op 17/2, 2423 op 22/2, 2619 op 25/2.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 27 feb 2010 om 09:41:50

Zondag 28 feb 2010 - 00:16:16
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Vandaag stond SLT 2437 te Zl, op het spoor naast het spoor waar de Kampen trein vertrekt.

Zondag 28 feb 2010 - 00:25:34
jeroen
jeroen
ik meende vanuit tr 767 te zien dat er 2423 op het stel stond. Gezien te Den Haag HS de stellen 2406+2606(Delft/Rotterdam zijde) gekoppelt en met stroomafnemer tegen de bovenleiding te wachten op wat komen gaat

Laatst bewerkt door jeroen op Zondag 28 feb 2010 om 00:26:06
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
SLT
RailWiki.nl