18-01-2006 07:56:13
rob1
rob1
Hallo allemaal,
Ik heb van het NOS Journaal begrepen dat vandaag de NS de nieuwe dienstregeling voor 2007, dus waarschijnlijk de grote veranderingen, publiceerd. Weet iemand waar (op internet ?!) en/of weet iemand hier meer van?!!



Laatst bewerkt door rob1 op 18-01-2006 07:56
 

18-01-2006 10:47:45
dumpy_dump
dumpy_dump
Het Locov (http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/index.aspx) gaat er ongetwijfeld over berichten, die mogen tenslotte advies uitbrengen. Rover (http://www.rovernet.nl/) zal ongetwijfeld ook met een reactie komen. Verder denk ik dat NS zelf dit ook wel weer zal bejubelen, dus een persbericht op http://www.ns.nl zal ook wel volgen.

Daarnaast natuurlijk de normale nieuwskanalen, en ik denk dat de diverse forums op internet, waaronder in dit geval ook zeker http://www.opeenshadikhetforum.nl (ik maak graag reclame) ook wel in discussie zullen gaan hierover.
 

18-01-2006 15:45:46
aestudent
aestudent
Inmiddels zijn veel details bekend gemaakt, zie bijv. http://www.rovernet.nl/nieuws/berichten/ber060118bijl3.pdf

(Druk bezig met het maken van een samenvatting...)
 

18-01-2006 16:11:54
rogier
rogier
Het staat inmiddels ook op de locov-site, onder adviesaanvragen.

(student-af )
 


18-01-2006 17:12:07
aestudent
aestudent
Een van de dingen die mij net opvalt is dat het volgens dit voorstel in 2009 niet meer mogelijk is vanaf Schiphol direct naar Den Haag HS of Rotterdam te reizen, want zowel de stoptreinen als de intercity’s zouden dan naar Den Haag Centraal rijden. %03%

Ach, dat wordt voor mij dan overstappen in Gvc als Hfd een IC-station is tegen die tijd...

Laatst bewerkt door aestudent op 18-01-2006 17:14
 

18-01-2006 17:13:31
julius
julius
En de 7500 Ed-Ut eruit...

Laatst bewerkt door julius op 18-01-2006 17:13
 

18-01-2006 17:22:27
bloober
bloober
7400 bedoel je. Maar dat is logisch aangezien Connexxion op de Kippenlijn gaat rijden.

Laatst bewerkt door bloober op 18-01-2006 17:22
 

18-01-2006 17:32:49
julius
julius
Nee ik bedoel 7500.  

18-01-2006 19:04:02
mark
mark
Wat lees ik nu? Gaat de stopper Apd-Aml (met slagen Hgl en Es in de spits) ineens Sprinter heten??
Zie trouwens nu dat alle stoptreinen straks Sprinter heten



Laatst bewerkt door mark op 18-01-2006 19:07
 

18-01-2006 19:04:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Mark de Koning: Wat lees ik nu? Gaat de stopper Apd-Aml (met slagen Hgl en Es in de spits) ineens Sprinter heten??
Dan wel graag met 2 stellen rijden Of gooi er een DD-AR in %02%
 

18-01-2006 19:05:25
julius
julius
Sterker nog, alle stoppers gaan Sprinter heten. Nieuw productbeeld...de Sprinter. Stoptrein verdwijnt geheel, tenzij Syntus en Arriva het zo willen blijven noemen.  

18-01-2006 19:52:32
aestudent
aestudent
Het was even werk, maar hier zijn de belangrijkste wijzigingen voor de treinen in de Randstad - onder voorbehoud van fouten uiteraard.


Algemene opmerkingen

- Ik heb voor het gemak de diensten aangegeven met de treinnummers van de dienstregeling 2006;
- Waar geen frequentie bij een dienst staat blijft de frequentie van de dienstregeling 2006 gehandhaafd;
- Alle stoptreinen krijgen vanaf de nieuwe dienstregeling de naam sprinter;
- Alle sneltreinen worden samengevoegd met de intercity's en worden voortaan intercity genoemd.

Wijzigingen in 2007 ten opzichte van de dienstregeling 2006

- 500/1700 Gvc Ut stopt niet te Vb maar te Gd;
- 500/1700 Rtd Ut stopt extra te Gd;
- 700/1600 stopt niet langer te Dvd;
- 800/900 gaat Asd Amr (Sgn in spits) rijden i.p.v. Asd Hlm (zie ook Asd Zvt);
- 2000 wordt intercity Gvc/Rtd Ut met stop te Gd;
- 3000 stopt op het traject Hdr Cas op alle stations;
- 3400 stopt op het traject Hn Utg op alle stations;
- 4000/4800 gaat elk half uur Rtd Utg rijden via Asd;
- 4900 wordt intercity en stopt op het traject Almo Ndb op alle stations;
- 5800 wordt intercity Amf Vathorst Asd;
- 7300 wordt opgeheven (zie ook 4000/4800);
- 8800 wordt intercity* en stopt niet langer op het traject Ut Wd;
- 14000 vervalt;
- Apn Ledn: in de spits 2x per uur een extra sprinter;
- Asd Zvt: 2x per uur een extra intercity (stopt op het traject Hlm Zvt op alle stations);
- Gvc Ut: 2x per uur extra sprinter.

*) Op het traject Ledn Wd stoppen intercity¡¦s op elk station.

Wijzigingen in 2009 ten opzichte van de dienstregeling 2007

- 700/1600 rijdt door naar Gvc;
- 2100/2400 gaat via Hlm rijden met een extra stop te Sdm;
- 3300 gaat 2x per uur Hnk Gvc rijden via Shl;
- 3400 gaat Rtd Hn rijden en niet langer Gvc Hn;
- 4000/4800 rijdt alleen Rtd Wd;
- 4500 wordt intercity Asd Ekz (stopt op het traject Ekz Hn op alle stations);
- 5000 wordt Gvc Bd (zie ook 3300);
- 5700 rijdt alleen Hfd Ut (zie ook 3300);
- 5800 wordt sprinter Amf Vathorst Asd;
- 7300 rijdt alleen Ut Bkl;
- Shl Ut: 2x per uur een extra intercity.

Stations die (gedeeltelijk) intercitystation worden

- Almere Buiten;
- Almere Centrum;
- Amsterdam Lelylaan;
- Amsterdam Sloterdijk;
- Delft;
- Den Haag Laan van NOI (alleen 2100/2400);
- Hilversum Sportpark;
- Hoofddorp (2x per uur);
- Rotterdam Blaak;
- Utrecht Overvecht (alleen 4900).

Stations die de status van intercitystation kwijtraken

- Rotterdam Lombardijen;
- Voorburg;
- Zoetermeer.

Trajecten met aangepaste frequentie
Treinen op onderstaande trajecten rijden elke avond na 19 uur wintertijd of 20 uur zomertijd, de drie vroegste uren op zaterdag en de vijf vroegste uren op zondag met een aangepaste frequentie.

- Almo Ut: frequentie intercity's gehalveerd**;
- Amr Asd: frequentie intercity's gehalveerd;
- Asd Lls: geen intercity's***;
- Asd Utg: frequentie sprinters gehalveerd;
- Gvc Shl: frequentie intercity's gehalveerd;
- Hlm Rtd: frequentie intercity's gehalveerd;
- Shl Ut: frequentie intercity's gehalveerd**.

**) Omdat er vanaf 2007 meer treinen op dit traject rijden, betekent dit geen verandering ten opzichte van de huidige (dag)dienstregeling.
***) Reizigers kunnen gebruik maken van de sprinters.



Laatst bewerkt door aestudent op 19-01-2006 11:25
 

18-01-2006 20:55:17
mark
mark
Nu ik even verder lees, voor Hgl:

140: Gaat 4x per dag op de tijden van de 1600 rijden, de 1600 van dat uur rijdt alleen tussen Hgl en Es, zodat reizigers van/naar Es over moeten stappen in Hgl. Er staat ook dat de trein i.v.m. de drukte wordt verlengd met binnenlandse rijtuigen... Wordt dat dan soms een combo van DB-rijtuigen en ICR?
1600: Niet meer naar Amsterdam en vanaf 2009 via Shl naar Leiden.
1700: Stopt voortaan in Gouda en niet meer in Voorburg.
7000: Verlengd naar Apd, geen idee op de spits-uitlopers naar Hgl en Es blijven bestaan...
7900 en 31200: ongewijzigd
 

19-01-2006 01:33:48
dumpy_dump
dumpy_dump
Er zitten als ik het zo snel goed bekeken heb nog wel wat meer veranderingen en veranderingetjes in dan hier beschreven. Duidelijk is dat er veel verandert, sommige dingen ten goede en anderen ten kwade  

19-01-2006 07:23:45
edegroot
edegroot
Quote


- 800/900 gaat Asd <-> Hdr rijden i.p.v. Asd <-> Hlm (zie ook Asd <-> Zvt);
- 5800 wordt intercity Amf Vathorst <-> Sgn;





Volgens mij klopt dit niet.

Dit is volgens mij de juiste:

- 800/900 tijdens spits Schagen - Maastricht/Heerlen (daarbuiten vanaf Alkmaar)
Hiermee komt trouwens ook meteen een einde aan ICRm in de 800/900.

- 5800 ingekort tot Asd.


Mvg,

Ed de Groot
 

19-01-2006 07:58:35
rob1
rob1
Hallo allemaal,

Ik vind het een beetje voorbarig van de consumentenorganisaties om nu al zoveel kritiek te hebben. Laten we het eerst eens afwachten!

Ik heb er in ieder geval zin in!
 

19-01-2006 08:09:08
edegroot
edegroot
Quote


julius: Sterker nog, alle stoppers gaan Sprinter heten. Nieuw productbeeld




Mooi zo'n productbeeld... vooral het feit dat er nog steeds een aantal materieelsoorten zijn, die niet vooruit te branden zijn.

Geweldig


Mvg,

Ed de Groot
 

19-01-2006 08:10:23
Jack5812
Jack5812
Ik denk dat de nieuwe drgl voor metname Castricum en Heiloo een verbetering is omdat er weer een rechtstreekse verbinding met Duivendrecht en Utrecht Centraal terugkomt. Alleen onbegrijpelijk dat Castricum 4 IC´s naar asd-Ut krijgt en Heiloo slechts 2. Naar verluid vanwege de bedieningstijden van de brug over het NH kanaal bij Alkmaar

Groet

Jack
 

19-01-2006 11:10:45
aestudent
aestudent
Quote
Ed:
Dit is volgens mij de juiste:

- 800/900 tijdens spits Schagen - Maastricht/Heerlen (daarbuiten vanaf Alkmaar)
Hiermee komt trouwens ook meteen een einde aan ICRm in de 800/900.

- 5800 ingekort tot Asd.

Ja, klopt. Ik heb dat kennelijk verkeerd gezien, maar het is nu aangepast hierboven.
 

19-01-2006 11:20:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het zal pas een verbetering zijn, als de stoptrein uit Zl beter aansloot in Aml op de IC. Als ik vanuit Dv naar Bn wil reizen, dan sta ik in Aml 17 minuten te wachten, in Hgl zelfs 23 en via Es ben ik zelfs 45 minuten langer onderweg%09% En die 2 laatste opties mogen niet, omdat ik dan mijn eindstation voorbij reis. En dan zegt de NS dat bepaalde aansluitingen wel zullen blijven bestaan en anderen niet, waardoor er een wachttijd van 15 minuten of langer ontstaat.  

19-01-2006 11:49:50
rudolfph
rudolfph
Je kunt er ook voor kiezen om met de 7000 (stopper Dv-Aml) naar Wdn of Aml te gaan, en daar over te stappen op de 7900 naar Bn. Dat hoef je minder lang in de kou te staan wachten en ben je zelfs 4 minuten dan met de intercity. Ook de terugreis met de stoptrein is 4 minuten sneller, maar dan MOET je overstappen in Wdn.

Enige uitzondering (op de terugreis) is de 7062, die niet in Aml begint, maar in Hgl, welke om 1646 uit Bn vertrekt. Deze trein wacht in Wdn niet op de aansluiting van de 7962 uit Es, omdat de 7062 wordt opgejaagd door de IC 142 uit Berlijn en dus wat vroeger rijdt (volgens mij bestaat dit straks niet meer met de nieuwe dienstregeling, omdat de 140 wordt samengevoegd met de 1600). Een studiegenoot van mij pendelt tussen Hon en Esd, en kan 's middags dus niet de 7962 nemen, omdat hij dan in Wdn de aansluiting mist.

Verder vind ik het wel leuk dat de 140 en de 1600 gecombineerd worden, meer variatie hier in Twente, maar voor de rest zie ik voor mij weinig verbeteringen.

Groeten van Rudolfph



Laatst bewerkt door rudolfph op 19-01-2006 11:53
 

19-01-2006 12:47:00
kniesoor
kniesoor
Ik denk dat je nog een aantal belangrijke wijzigingen bent vergeten, sowwieso voor het zuiden:

* 2100 Vs-Hlm-Asd 2x per uur, tussen Vs en Rsd stoptrein. Bediening van Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke staat ter discussie, te weinig reizigers. Waarschijnlijk een pure centenkwestie, want waarom Rilland-Bath dan niet met vraagteken?
* 3600 gesplist: Rsd-Ah en Nm-Zl. Rijdt als IC, geen stops meer in Gz en Tbwt.
* 1900/2500 twee keer in het uur tot Hm en Vl
Tussen Bd en Tb dus 4 intercity's per richting per uur.

* 5200: 2x in het uur Bd-Tb-(Wt?)
Verder 2x per uur extra sprinter Tb-Tbwt (pendel??)
Men rekent in Tb op verschuiving uit- en instapstations.

* 800/900: gaat door tot Amr. Gat Asd-Hlm wordt opgevangen door IC naar Zvt.

Morgn ga ik het in de trein eens goed doorlezen, dit is wat me zo snel voor mijn regio al opviel.
 

19-01-2006 12:56:51
rogier
rogier
Quote
Rob:Ik vind het een beetje voorbarig van de consumentenorganisaties om nu al zoveel kritiek te hebben. Laten we het eerst eens afwachten!

Ik heb er in ieder geval zin in!
Er is een aantal aspecten waar de consumentenorganisaties kritiek op hebben. Het is nu de tijd om die kritiek te spuien, niet als straks alles in kannen en kruiken is en er niets meer veranderd kan worden (wat dus gebeurt als iedereen lekker eerst gaat afwachten).



Laatst bewerkt door rogier op 19-01-2006 12:58
 

19-01-2006 13:06:05
aestudent
aestudent
Quote
Suzanne: Ik denk dat je nog een aantal belangrijke wijzigingen bent vergeten, sowwieso voor het zuiden

Daarom had ik er ook bijgezet dat het voor de Randstad was , waarmee ik bedoel dat mijn stuk over de treinen gaat ten noorden/westen van Rtd-Ut (oftewel het gebied waar ik veel in reis). Als ik de wijzigingen voor het hele land op moet gaan sommen ben ik nog wel even bezig...
 

19-01-2006 13:22:19
luc
luc
Nog leuker: 800/900 wordt gesplitst in Std, twee keer per uur naar Mt en (aannemelijk ook twee keer per uur) naar Hrl. Voor Limburg zo te zien alleen maar positieve veranderingen.



Laatst bewerkt door luc op 19-01-2006 13:23
 

19-01-2006 13:34:27
rogier
rogier
En Venlo krijgt 2x per uur een IC naar Gvc
Zal vast beter zijn dan de huidige 16/44 verdeling. %06%
 

19-01-2006 14:39:16
mark
mark
Wat gaat er trouwens gebeuren met het ICR dat uit de 8/900 komt?  

19-01-2006 15:03:42
dumpy_dump
dumpy_dump
5200 wordt Bd-Ht, er komt een nieuwe serie Tbwt-Dne, en de 9600 wordt Ht-Wt. Stuivertje wisselen daar dus.
IC's serie 1900 stoppen vanaf Dne bij elke boom, serie Tbwt-Dne en Ht-Wt komen in strakke kwartierligging op Btl-Ehv.
 

19-01-2006 16:13:14
rogier
rogier
Het vanaf Dn (niet Dne) stoppen bij elke boom betekent dus alleen extra stops te Hrt en Br. Hoeft opzich geen ramp te zijn, zolang de rijtijd van de 1900-serie niet exorbitant toeneemt en er te Vl redelijke overstappen op de bus blijven (is nu ook al niet geweldig).  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-01-2006 16:46:01
luytjes
luytjes
Quote
Mark de Koning: Wat gaat er trouwens gebeuren met het ICR dat uit de 8/900 komt?

Ik denk naar de IC1900 Gvc-Vl, IC3500 Ehv-Shl en de IJssel-Brabantroute?



Laatst bewerkt door luytjes op 19-01-2006 16:46
 

19-01-2006 17:02:12
julius
julius
Dat ICRm kan naar zoveel series nu er minder gesplitst/gecombineerd wordt; klinkt mss heel vreemd, maar waarom niet in de 2000? Er wordt niet meer gesplitst/gecombineerd en past overal wel m.i. ICK kan daar natuurlijk ook. Verder maken de twee 3600-delen natuurlijk een kans. Maar goed, dat is allemaal speculaas; ik neem niet aan dat daar nu al heel concrete dingen over bekend zijn.

Quote
Ed de Groot:

Mooi zo'n productbeeld... vooral het feit dat er nog steeds een aantal materieelsoorten zijn, die niet vooruit te branden zijn.

Geweldig


Mvg,

Ed de Groot


Ik neem aan dat je doelt op Mat'64; ik ben benieuwd of je dat ook nog zegt als die nieuwe meuk met dat gewéldige vandalismebestendige interieur is uitgeleverd.

Groet,
Julius
 

19-01-2006 17:11:51
bloober
bloober
Nog veel gekker. ICRm misschien wel in de spits tussen Utrecht en Veenendaal?  

19-01-2006 17:13:15
rudolfph
rudolfph
Quote
Mark de Koning: Wat gaat er trouwens gebeuren met het ICR dat uit de 8/900 komt?


En ze hebben denk ik ook wat rijtuigen nodig voor de 140 die in de 1600 opgaat, er worden namelijk binnenlandse rijtuigen bijgeplaatst. Er vanuit gaande dat de dienstregeling hetzelfde blijft, zijn er minstens 3 stammetjes nodig van zeg A-BD-B-B (DB-trein is A-AR-4B, dus 10 bakken totaal, lijkt me wel nodig, 12 mag ook), dus minstens 12 rijtuigen in de rijdende dienst, plus nog een stammetje op reserve in Asd en misschien in Hgl. Is dus alles bij elkaar ook weer niet zoveel... Persoonlijk geef ik trouwens de voorkeur aan ICK boven ICRm, maar ik verwacht dat het ICRm wordt.

Groeten van Rudolfph
 

19-01-2006 17:15:45
luc
luc
De stop in Br vind ik eigenlijk onnodig als dezelfde stops op de Maaslijn zoals nu worden aangehouden. Br heeft nu een halfuurdienst met Vl en Nm én om .11/.22 of zo de trein van/naar Ehv. Ook nog de IC laten stoppen voegt in mijn ogen niks toe. Diegene die per sé met de IC wil, die rijdt die 500 meter naar Vl zelf ook nog wel ff door.  

19-01-2006 17:24:08
rogier
rogier
De stoptrein tussen Ehv en Vl rijdt in drgl 2007 niet verder dan Dn.
Het zou dan van de uitwerking van de drgl liggen of reizigers uit Br gemakkelijk via Vl (hoe wordt de overstap daar?) naar Ehv zouden kunnen. Nog afgezien van het feit dat de IC-stop in Br een stuk klantvriendelijker is voor de reizigers aldaar.
 

19-01-2006 17:29:37
luc
luc
Hm, zit wat in. Die IC stopt ook in Dn neem ik aan?  

19-01-2006 18:38:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rudolfph:
Quote
Mark de Koning: Wat gaat er trouwens gebeuren met het ICR dat uit de 8/900 komt?


En ze hebben denk ik ook wat rijtuigen nodig voor de 140 die in de 1600 opgaat, er worden namelijk binnenlandse rijtuigen bijgeplaatst. Er vanuit gaande dat de dienstregeling hetzelfde blijft, zijn er minstens 3 stammetjes nodig van zeg A-BD-B-B (DB-trein is A-AR-4B, dus 10 bakken totaal, lijkt me wel nodig, 12 mag ook), dus minstens 12 rijtuigen in de rijdende dienst, plus nog een stammetje op reserve in Asd en misschien in Hgl. Is dus alles bij elkaar ook weer niet zoveel... Persoonlijk geef ik trouwens de voorkeur aan ICK boven ICRm, maar ik verwacht dat het ICRm wordt.

Groeten van Rudolfph
In deze dienstregeling komen de locs uit Bh steeds naar Hgl. Hoe gaat dit in de toekomst? Komen de locs weer terug naar Nederland met hun stammetje Nederlandse rijtuigen of blijven de loc en/of rijtuigen in Bentheim staan?
 

19-01-2006 18:41:00
rogier
rogier
Quote
luc: Hm, zit wat in. Die IC stopt ook in Dn neem ik aan?
Kennelijk wel:
"In de dienstregeling 2007 rijdt 2 keer per uur een Intercity tussen Den Haag - Eindhoven – Helmond – Deurne en Venlo. Deze trein stopt ook 2 keer per uur op de stations Horst-Sevenum en Blerick."



Laatst bewerkt door rogier op 19-01-2006 18:42
 

19-01-2006 19:07:12
mark
mark
Quote
Martin Verwoert:
In deze dienstregeling komen de locs uit Bh steeds naar Hgl. Hoe gaat dit in de toekomst? Komen de locs weer terug naar Nederland met hun stammetje Nederlandse rijtuigen of blijven de loc en/of rijtuigen in Bentheim staan?


Denk dat het zaakje in Bentheim blijft staan, anders moet je in Hgl steeds omlopen, wil je een lok aan de goede kant van de rijtuigen houden.
Het kan ook zijn dat de ICR maar tot Hgl meegaat, en dat deze daar afgetrapt worden om met de volgende IC weer naar Asd te gaan... Wat mij betreft mogenh ze die rijtuigen dan wel als "mobiele wachtruimte" op spoor 11 in Hgl zetten, verwarmd wachten in een ICR %08%
 

19-01-2006 19:15:01
luytjes
luytjes
Quote
veentrein:
Het kan ook zijn dat de ICR maar tot Hgl meegaat, en dat deze daar afgetrapt worden om met de volgende IC weer naar Asd te gaan...

Ik denk dat het handiger zou zijn om die ICR-bakken in Bentheim af te trappen en aan te koppelen, omdat daar toch al van loc gewisseld moet worden.
 

19-01-2006 19:17:40
julius
julius
Dat was vroeger ook zo, in Bh koppelen. Overigens heb ik ook gehoord dat DB R&T n.a.w. meer bakken gaat stellen; in Bh worden er in de huidige situatie namelijk (B-)rijtuigen afgekoppeld. Feit is wel dat een tweede A-bak dan geen kwaad zou kunnen.  

19-01-2006 23:06:25
kwant_ban
kwant_ban
In 2007 gaat er een IC rijden tussen Leiden Centraal via Bodegraven naar Utrecht. Maar werk materieel zouden ze gaan inzetten. ICM, ICR, ICRm, VIRM of het huidige plan V/T  

19-01-2006 23:33:45
luc
luc
Lijkt het bediscussieren van de materieelinzet je niet tamelijk nutteloos als de plannen voor de dienstregeling pas nét gepresenteerd zijn? Daar is toch amper wat zinnigs over te zeggen nu? Op dit moment kun je eens gaan bedenken welk materieel voor welke dienst geschikt is, maar uitgewerkte omlopen e.d. hoef je nu nog niet te verwachten.



Laatst bewerkt door luc op 19-01-2006 23:40
 

20-01-2006 04:02:51
joep
joep
Is het nou de bedoeling dat de symmetrie bij de nieuwe dienstregeling gaat veranderen naar :00 en :30? En hoe zit het met de IC Lw-Rtd? Ik krijg de indruk uit de kaart met intercitynetwerk en de beschrijving onder Regio Utrecht op de NS-site dat deze twee keer per uur gaat rijden i.p.v. één keer nu. Dat kan ik me echter niet voorstellen, omdat deze dan toch één keer per uur in aanvaring komt met de IC Es-Gvc en ondertussen moet Gn-Shl ook nog ergens blijven.



Laatst bewerkt door joep op 20-01-2006 04:23
 

20-01-2006 10:30:07
dumpy_dump
dumpy_dump
De symmetrie wordt inderdaad .00/.30. De NoordOost blijft dezelfde opzet als nu, met als enige verandering dat het deel Amersfoort - Amersterdam voortaan apart rijdt.  

20-01-2006 11:52:55
luytjes
luytjes
Quote
dumpy_dump: De NoordOost blijft dezelfde opzet als nu, met als enige verandering dat het deel Amersfoort - Amersterdam voortaan apart rijdt.

En de extra IC Amf-Ut-Rtd die op Amf-Ut in kwartiersdienst met de IC500 en IC1700, en op Ut-Rtd in kwartiersdienst met de IC20500 en IC21700 gaat rijden. De IC2000 gaat alleen naar Gvc en gaat op Ut-Gvc in kwartiersdienst met de IC500 en IC1700 rijden.

Hoe de Sprinters op Ut-Gvc/Rtd rijden is bijna hetzelfde zoals ik het zou doen. Alleen zou ik de Sp9700 ook buiten de spits laten rijden. De 8800 een IC noemen omdat die alleen tussen Ut en Wd doorrijdt vind ik nogal onzin. Ze kunnen beter de 8800 Sprinter noemen en tussen Ut en Wd in kwartiersdienst met de nieuwe Sprinter Ut-Gvc gooien. Zo zou ik het tenminste doen.

Mwah, het valt dus wel mee met hoe "onlogisch en klantonvriendelijk" deze dienstregeling is. Afgezien van een aantal minpunten, ben ik er best wel tevreden mee en verheug ik me er eigenlijk al een beetje op

Bastiaan



Laatst bewerkt door luytjes op 20-01-2006 11:53
 

20-01-2006 16:39:44
bloober
bloober
1: Er rijden geen rechtstreekste sprinters meer tussen Utrecht en Rotterdam. Alleen tussen Utrecht en Den Haag.

2: Ook ik verheug me wel op deze nieuwe dienstregeling. Als reiziger uit Rhenen (woonplaats Wageningen) kan ik straks met de OV-Chipkaart rechtstreeks naar Amsterdam Bijlmer om daar op de metro te stappen naar Amsterdam als ik weer eens een keer naar Amsterdam wil.

Groetjes, Bloober
 

20-01-2006 17:15:32
fr
fr
Ik kijk absoluut niet naar de nieuwe dienstregeling uit aangezien het aantal treinen dat in Elst stopt zo'n beetje gehalveerd wordt. Kost me met een beetje pech meer dan een uur per week. Zal de bus wel wat vaker gaan nemen, denk ik.



Laatst bewerkt door fr op 20-01-2006 17:16
 

20-01-2006 17:17:52
luc
luc
Een uur per week, dat zijn wel zes minuten per reis.... Laten we eerlijk zijn, de bediening die Elst nu kent is wel erg overdreven in mijn ogen. Vergeet niet dat Syntus ook blijft rijden hè. Sowieso, voor veel mensen verbetert het, voor een paar verslechtert het. Jammer dan.



Laatst bewerkt door luc op 20-01-2006 17:18
 

20-01-2006 17:21:00
roadrunner
roadrunner
Jammer dan is typisch een antwoord van iemand voor het allemaal wel voordeliger gaat uitpakken.  

20-01-2006 17:27:11
fr
fr
@luc: vergeet niet dat de universiteit vaste tijden heeft en ik me daar aan aan moet passen, niet andersom . Als de trein straks om bijv. 7.45 gaat moet ik die nemen in plaats van die van 8.00 nu om op tijd te kunnen komen. Is al 5x15 is 75 minuten. En dan hebben we de terugreis nog niet gehad.
Syntus blijft rijden ja, maar niet naar Nijmegen (dat in Elst per trein populairder is dan Arnhem per trein, iig in de spits).
Hoe het met reizigeraantallen en aantal keren bediening per uur zit zou ik niet weten.



Laatst bewerkt door fr op 20-01-2006 17:27
 

20-01-2006 17:33:12
aestudent
aestudent
Tja... Voor mij wordt de nieuwe dienstregeling denk ik niet veel sneller, maar wel veel betrouwbaarder, omdat het er naar uit ziet dat mijn overstap van Ledn naar Gvc verplaatst wordt en de treinen daar wél op elkaar zullen wachten, omdat er verder geen verbinding naar Rtd is vanaf Shl. Daarnaast stopt er elk half uur een IC op Hfd in die richting, maar of dat veel uitmaakt weet ik niet, omdat ik mij net als Fr(ank?) moet aanpassen aan de tijden van de uni...



Laatst bewerkt door aestudent op 20-01-2006 17:34
 

20-01-2006 17:52:13
fr
fr
Het is Frank ja .  

20-01-2006 18:49:52
jmt
jmt
Voor mij ziet 't er op zich wel redelijk uit, nu Asd Zuid WTC nog meer treinen krijgt te verwerken Zo kun je bijna gaan zien dat Amstelveen dadelijk eindelijk een "eigen" station heeft (al is 't nog wel zo'n 6 minuten vanaf Uilenstede (gemeentegrens) met de tram maar dat terzijde )  


20-01-2006 19:06:48
luc
luc
@, ehm, fr of zoiets: Ja, en? Het werk heeft in de regel ook vaste tijden.  

20-01-2006 19:23:45
aestudent
aestudent
Quote
Frank: Het is Frank ja .

Het was maar een gok. 't had ook Frederik, Fred, Freek, Frans, Frits of wat anders kunnen zijn.

Quote
Luc: Het werk heeft in de regel ook vaste tijden.

Ja, al denk ik wel dat je het bij de meeste werkgevers kunt uitleggen als je vanwege de treinen wil dat je werk een kwartier later begint en eindigt. Op de universiteit (tenminste waar ik zit) is dat totaal onbespreekbaar. Bij een college hangt het vaak van de docent af of je na aanvang nog naar binnen mag, bij een practicum mag je meteen een volgende keer terugkomen (en ja, daarom pak ik dus de auto als in dat geval de treindienst verstoord raakt)...



Laatst bewerkt door aestudent op 20-01-2006 19:24
 

20-01-2006 19:23:59
fr
fr
Ja, dat begrijp ik. Maar het is wel zo (dat in het door mij genoemde geval) ik elke dag 15 minuten (of meer) kwijt ben aan het reizen. Ik noem dat een verslechtering, omdat dat is wat het is.
Ik vind de nieuwe dienstregeling voor het K(nooppunt) A(rnhem)-N(ijmegen) sowieso een behoorlijke verslechtering. In het weekend gaan flink wat minder treinen rijden richting Utrecht. Arnhem verliest geloof ik z'n rechtstreekse verbinding met Rotterdam. Elst verliest z'n 4x per uur verbinding met Dieren en Zutphen en z'n 2x per uur verbinding met bijvoorbeeld Arnhem Presikhaaf (hoge school), Deventer en Zwolle.
Nijmegen verliest ook 2x per uur een verbinding met Presikhaaf, Dieren en Zutphen en krijgt er slechts een intercityverbinding met Arnhem (ipv sneltreinverbinding met extra stop in Elst) voor terug.
Overstappers uit Tiel zullen er waarschijnlijk ook niet beter op worden, want als ze de overstap missen mogen ze nu een half uur extra in Elst gaan wachten.



Laatst bewerkt door fr op 20-01-2006 19:26
 

20-01-2006 21:25:11
julius
julius
Quote

Frank: In het weekend gaan flink wat minder treinen rijden richting Utrecht.


Hoezo? Je hebt toch gewoon de IC Hdr-Nm en Gvc-Ah ieder 2x per uur, dus de kwartierdienst blijft overeind. Doordeweeks gaat er wel minder rijden omdat de 7500 helaas weg moet.

 

20-01-2006 22:06:41
fr
fr
's Avonds en (gedeeltelijk) in het weekend wordt Arnhem - Utrecht in 2007 nog maar twee keer per uur bediend als ik het goed begrepen heb.



Laatst bewerkt door fr op 20-01-2006 22:06
 

21-01-2006 00:18:26
tgvfan
tgvfan
Met het vervallen van de 8/900 op Hlm neem ik aan dat ze voor de treinen naar Zvt groot geschut gaan inzetten om de capaciteitsvraag op te kunnen vangen tussen Asd en Hlm. Ik vrees dan ook dat DD-AR op deze lijn zal domineren. Ik zie in dat geval liever die DDM-1 stammen (gedegradeerde A bakken die heerlijke zetels hebben).

Ik vraag me ook af of er met de komst van de 2100/2400 over Hlm nog speelruimte is om een extra treinpaar iedere 30 minuten naar Zvt in te leggen als strandtrein (huidige 15400 serie in de zomermaanden)

Verder vrees ik voor de verbinding Hlm - Ass - Shl.
Ik vrees dat ook ik verplicht wordt via Asd te reizen, en aldaar de HST te nemen naar Shl.

Jammer dat ze de randstaf metro/treinformule hebben laten schieten in de jaren 60. Had ze nu wel goed uitgekomen... een dienst over: Asdm (m = metrotunnel) Asa - Asdz - Shl.

Maarten Otto
 

21-01-2006 00:20:16
tgvfan
tgvfan
quote:
omdat er verder geen verbinding naar Rtd is vanaf Shl
einde quote-

Die verbinding is er wel. en hoe.....

Met een supertrein (6x per uur) waar alles, maar dan ook alles voor moet wijken. Inclusief de inhoud van je portemonai.

NS liegfunctie aan:

"hoezo er gaan mensen op achteruit op Rotterdam - Shiphol"?
Als het ze niet bevalt gaan ze maar met de HST, die is er niet voor niks. DIe is gekomen omdat de huidige verbindingen zo traag zijn!!!!

NS liegfunctie uit.


Neehoor.... we plagen echt niemand op dat traject..... ahum ahum.





Laatst bewerkt door tgvfan op 21-01-2006 00:33
 

21-01-2006 01:22:00
luc
luc
Tgvfan, misschien moet je ook snappen dat een bedrijf dat winst wil (moet) maken, nu eenmaal op zo'n manier werkt. Dat het niet handig is ben ik absoluut met je eens, maar om dat maar direct overal bij te betrekken waar de letters NS in voorkomen vind ik een beetje blöd worden....  

21-01-2006 10:07:00
aestudent
aestudent
Quote
Maarten:
Die verbinding is er wel. en hoe.....

Misschien had ik beter kunnen zeggen richting Rtd, want dat is waar ik op doelde. Reizigers die direct van Asd of Shl naar Rtd reizen, die krijgen medio 2008 de HSL (edit: en al eerder een zooi gehuurd ICRm), maar de reizigers die op het traject Shl tot (niet en met...) Rtd willen reizen (zoals ik), die worden afgescheept zonder directe verbinding (= waarschijnlijk met overstap in Gvc)... Niet dat mij dat overigens uitmaakt hoor, want zoals ik al zei wordt de betrouwbaarheid van de treindienst mogelijk wel hoger, zonder dat de rit langer duurt...



Laatst bewerkt door aestudent op 21-01-2006 13:38
 

21-01-2006 13:58:47
kniesoor
kniesoor
Ik heb aangekruist wat mij is opgevallen, en blader nu van voor naar achter door het advies heen:


Positieve punten
* Rechtstreekse IC Almere Oostvaarders-Hilversum-Untrecht, hele dag 2 keer per uur. Goede vooruitgang, zeker omdat deze trein op alle station van Almere stopt.
* Sprinter Rotterdam-Woerden-Breukelen-Amsterdam gaat 2 keer per uur rijden.
* Dootrekking van de internationale trein naar Leiden (wordt die daar afgerangeerd naar Den Haag??)
* Meer IC's Den Haag-Schiphol.
* Vervallen van het splitsen en combineren in Gouda, een erg tijdrovend iets.
* Ieder kwartier een Sprinter Den Haag - Gouda Goverwelle. Met het wegvallen van de intercity-stops in Voorburg en Zoetemeer een goed alternatief.
* Ieder kwartier een IC tussen Utrecht en Amersfoort (door naar Amersfoort Schothorst)
* In de spits twee extra Sprinters per uur tissen Utrecht en Veenendaal.
* Rechtstreekse sprinterverbinding Rhenen - Amsterdam Zuid.
* Twee keer IC per uur Vlissingen - Amsterdam, moest ook wel na wegvallen internationale trein.
* Stoptrein NMBS Antwerpen - Roosendaal blijft waarschijnlijk rijden.
* Splitsing van de 3600 in Roosendaal-Arnhem en Nijmegen-Zwolle, beter voor het tegengaan van sneeuwbaleffect door vertragingen. Ook positief is dat deze trein niet meer stopt in Gilze-Rijen en Tilburg West.
* Zowel vanuit Heerlen als Maastricht 2x per uur een IC naar de Randstad, die gecombineerd worden in Sittard. Dit zal wel VIRM worden?
* Het schrappen van Geleen Oost als Ic station, te weinig reizigers.
* Integratie van de IC naar Berlijn met de IC naar Enschede. Kwaliteitsvooruitgang, en minder bezetting van de infrastructuur.


Negatieve punten
* Geen rechtstreekse IC meer tussen Urecht en Haarlem, maar met overstap in Amsterdam. Daarvoor is Haarlem een te grote en te belangrijke plaats.
* Spits IC's Amsterdam - Hoorn/Enkhuizen stoppen niet in Zaandam.
* Waarschijnlijke sluiting stations in Zeeland.
* Station Nijmegen wordt in de spits wel heel erg zwaar belast, evenals Arnhem, maar daar de hele dag door.
* Het schrappen van aansluitingen in de regio Noordoost.
* Vanuit Groningen/Leeuwarden moet richting Amsterdam Centraal in Amersfoort worden overgestapt naar een ander perron. Met de opening van Hilversum als IC station (2009?) zal daar richting Amsterdam kunnen worden overgestapt.

Vraagtekens
* Verbinding Leiden-Alphen aan den RIjn-Utrecht zal met dubbeldeks materieel worden gereden. Is dat niet wat veel capaciteit?
* Worden de Sprinters Utrecht - Tiel/Den Bosch losgekoppeld? Vermeldt staat "4 sprinters. Hiervan rijden er twee per uur door naar Tiel, de andere twee naar Den Bosch." (Pagina 18)
* Deurne wordt een IC station, waar waarschijnlijk een overstap zal zijn van de sprinter Eindhoven-Deurne op de IC naar Horst-Sevenum, Blerick en Venlo.


Leuk
* Het LOCOV kent blijkbaar de stationsvolgorde niet tussen Utrecht en Woerden: "Utrecht Centraal, Vleuten, Utrecht Terwijde, Worden." (Bladzijde 17)
* Grote groei van het verkeer tussen Utrecht en Arnhem: "De stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp worden om en om bediend door de IC's tussen Utrecht en Arnhem. (...) Voor deze stations wordt tot 2010 een groei van 1.000 reizen per dag verwacht." (Pagina 17)
* De commissie geeft al een leuke zin waarmee NS zich kan indekken: "Er blijft een rechtstreekse IC van het Noorden naar Amsterdam, want de IC stopt ook in Amsterdam Zuid WTC." Ja, maar probeer vandaar uit maar eens in het centrum te komen als de Noord-ZUid lijn er nog niet is... (Pagina 24/25)

Overwegens positief dus, nu maar eens de uitwerking van de NS zien...
 

21-01-2006 14:18:08
mikos
mikos
Quote
* Splitsing van de 3600 in Roosendaal-Arnhem en Nijmegen-Zwolle, beter voor het tegengaan van sneeuwbaleffect door vertragingen. Ook positief is dat deze trein niet meer stopt in Gilze-Rijen en Tilburg West.


Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, want nu moet ik wel in een keer over gaan stappen in Nijmegen... Konden ze dat niet verleggen naar Den Bosch, vanwaar je een goede verbinding hebt met het Zuiden (IC's naar Limburg). Wat het sneeuwbaleffect geef ik ze gelijk dat ze het niet door blijven trekken, maar dit is misschien een ongelukkig punt om ze te gaan stoppen.
 

21-01-2006 14:49:42
aestudent
aestudent
Quote
Suzanne schreef:
* Dootrekking van de internationale trein naar Leiden (wordt die daar afgerangeerd naar Den Haag??)

Nee, hij gaat vanaf 2009 in z'n geheel doorrijden naar Gvc...

Quote
Suzanne schreef ook:
* Geen rechtstreekse IC meer tussen Urecht en Haarlem, maar met overstap in Amsterdam. Daarvoor is Haarlem een te grote en te belangrijke plaats.

Tja, 4.000 reizigers per dag volgens het Locov advies. Een alternatief is de trein uit Mt door te laten rijden naar Zvt en een extra intercity Asd Amr te maken, maar ik denk dat dat ongeveer hetzelfde aantal reizigers treft...

Quote
Suzanne schreef nog meer, namelijk:
* Spits IC's Amsterdam - Hoorn/Enkhuizen stoppen niet in Zaandam.

Die snap ik niet, want stoppen doet de spits-sneltrein van nu ook niet en volgens mij hebben ze daar al sprinters zat naar Asd (en dat blijft ook zo)...

Quote
Suzanne scheeft tot slot:
* Worden de Sprinters Utrecht - Tiel/Den Bosch losgekoppeld? Vermeldt staat "4 sprinters. Hiervan rijden er twee per uur door naar Tiel, de andere twee naar Den Bosch." (Pagina 18)

Ja, in Gdm, net zoals dat nu gebeurt met het mat '64 (6000 gesplitst in 6000/16000)...



Laatst bewerkt door aestudent op 21-01-2006 14:52
 

21-01-2006 15:04:49
jmt
jmt
Quote
* De commissie geeft al een leuke zin waarmee NS zich kan indekken: "Er blijft een rechtstreekse IC van het Noorden naar Amsterdam, want de IC stopt ook in Amsterdam Zuid WTC." Ja, maar probeer vandaar uit maar eens in het centrum te komen als de Noord-ZUid lijn er nog niet is... (Pagina 24/25)


Je kan vanaf Asdz prima met (stads)tram 5 naar 't centrum komen, of met sneltram 51 via Rai - Asa en de metrotunnel naar Centraal...
 

21-01-2006 15:12:48
aestudent
aestudent
Hangt er een beetje vanaf waar je zijn moet natuurlijk. Asdz richting Asd doe ik ook wel 's met de 51. Als je in de buurt van centraal moet zijn is dat vaak sneller dan (om)reizen met de trein of lijn 5.  

21-01-2006 15:13:40
mikos
mikos
Maar het gaat er uiteindelijk toch om dat je niet rechtstreeks meer op Amsterdam Centraal kunt komen... en als ik een kaartje Raalte - Asd koop, wil ik niet ook nog met de bus... %03%  

21-01-2006 15:23:51
aestudent
aestudent
Niet vanuit het 'hoge' noorden (Friesland/Groningen), maar er rijden nog wel rechtstreekse ICs naar Asd vanaf Amf (2x/uur) en Ut (4x/uur)...  

21-01-2006 15:24:03
job
job
Quote

Quote
Suzanne scheeft tot slot:
* Worden de Sprinters Utrecht - Tiel/Den Bosch losgekoppeld? Vermeldt staat "4 sprinters. Hiervan rijden er twee per uur door naar Tiel, de andere twee naar Den Bosch." (Pagina 18)

Ja, in Gdm, net zoals dat nu gebeurt met het mat '64 (6000 gesplitst in 6000/16000)...


Volgens mij bedoelt Suzanne dat het ene kwartier een Sprinter Ut-Tl gaat rijden en het andere kwartier een Sprinter Ut-Ht, dus juist zonder aan- en afkoppelen in Gdm.
Dus 'loskoppelen' in de zin van niet meer in een treinserie rijden.
 

21-01-2006 15:28:13
aestudent
aestudent
Dan zal ik mijn bril eens opzetten... Ja, je hebt gelijk...

Maar dan lijkt het mij juist een verbetering, omdat er 2 sprinters per uur extra rijden Ut <-> Gdm en de diensten naar Tl en Ht hetzelfde blijven?
 

21-01-2006 15:32:36
job
job
Misschien een andere bril nodig? %02% Niks persoonlijks hoor...
Maar het staat ook bij vraagtekens en niet bij verslechteringen.
Bovendien rijdt nu ook al de 19600 tussen Ut en Gdm, dus eigenlijk verandert er niet zoveel.



Laatst bewerkt door job op 21-01-2006 15:34
 

21-01-2006 15:33:34
jmt
jmt
Quote
aestudent: Hangt er een beetje vanaf waar je zijn moet natuurlijk. Asdz richting Asd doe ik ook wel 's met de 51. Als je in de buurt van centraal moet zijn is dat vaak sneller dan (om)reizen met de trein of lijn 5.

Mja oke, maar als je bijv op 't Museumplein of Leidseplein moet zijn is dat toch vrij makkelijk te bereiken. Centraal is beter/sneller te bereiken via de 51 idd
 

21-01-2006 15:37:08
job
job
Quote
Joost: Mja oke, maar als je bijv op 't Museumplein of Leidseplein moet zijn is dat toch vrij makkelijk te bereiken. Centraal is beter/sneller te bereiken via de 51 idd

Plus dat je met lijn 5 een mooie sight-seeing tour door Amsterdam krijgt...
 

21-01-2006 15:40:55
aestudent
aestudent
Veel dingen tegelijk doen op zaterdagmiddag werkt kennelijk niet... Ik zeg al niets meer.  

21-01-2006 15:55:00
kniesoor
kniesoor
Quote
Job:
Quote

Quote
Suzanne scheeft tot slot:
* Worden de Sprinters Utrecht - Tiel/Den Bosch losgekoppeld? Vermeldt staat "4 sprinters. Hiervan rijden er twee per uur door naar Tiel, de andere twee naar Den Bosch." (Pagina 18)

Ja, in Gdm, net zoals dat nu gebeurt met het mat '64 (6000 gesplitst in 6000/16000)...


Volgens mij bedoelt Suzanne dat het ene kwartier een Sprinter Ut-Tl gaat rijden en het andere kwartier een Sprinter Ut-Ht, dus juist zonder aan- en afkoppelen in Gdm.
Dus 'loskoppelen' in de zin van niet meer in een treinserie rijden.



Dat bedoelde ik inderdaad, een kwartierdienst. Dan zal de tussentrein naar Geldermalsen er dus wel uitgaan.
 

21-01-2006 16:23:51
rogier
rogier
Quote
Leuk
* Het LOCOV kent blijkbaar de stationsvolgorde niet tussen Utrecht en Woerden: "Utrecht Centraal, Vleuten, Utrecht Terwijde, Worden." (Bladzijde 17)
* Grote groei van het verkeer tussen Utrecht en Arnhem: "De stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp worden om en om bediend door de IC's tussen Utrecht en Arnhem. (...) Voor deze stations wordt tot 2010 een groei van 1.000 reizen per dag verwacht." (Pagina 17)
* De commissie geeft al een leuke zin waarmee NS zich kan indekken: "Er blijft een rechtstreekse IC van het Noorden naar Amsterdam, want de IC stopt ook in Amsterdam Zuid WTC." Ja, maar probeer vandaar uit maar eens in het centrum te komen als de Noord-ZUid lijn er nog niet is... (Pagina 24/25)



Wat heb ik gemist? Het document dat hier bediscussieerd wordt is de adviesaanvraag, die door _NS_ is ingediend bij het LOCOV. Overal waar in bovenstaande tekst 'LOCOV" danwel "de commissie" staat dient dus "NS" gelezen te worden.
 

21-01-2006 17:41:06
jmt
jmt
Quote
Job Teunissen:
Quote
Joost: Mja oke, maar als je bijv op 't Museumplein of Leidseplein moet zijn is dat toch vrij makkelijk te bereiken. Centraal is beter/sneller te bereiken via de 51 idd

Plus dat je met lijn 5 een mooie sight-seeing tour door Amsterdam krijgt...

Precies, ik ga ook juist daarom regelmatig 's maandags na m'n werk (zaak sluit 's maandags om 15:00) nog even met de 5 de stad in naar de Dam of CS om zo toch nog wat te kunnen zien van de binnenstad etc Met 51 naar CS doe ik alleen als ik daar snel(ler) moet zijn, dan maar wat lezen oid in de saaie metrobuis
 

21-01-2006 23:23:26
edegroot
edegroot
kniesoor schreef:

Quote


* Spits IC's Amsterdam - Hoorn/Enkhuizen stoppen niet in Zaandam.




Dat doet de 3200 nu ook niet.

En kijk voor het westfriese lijntje ook eens naar de plannen voor de uiteindelijke fase (2009).
Ik kan mij voorstellen dat men in Purmerend en omgv. niet erg blij is met die plannen. Een overstap in Zaandam, wie er op dat zotte idee is gekomen ? %04%

Nog wat meer vraagtekens:

Gaat de 3400 in 2007 ook 's avonds en op zondag weer elk half uur rijden?
Deze gaat de aansluiting naar Alkmaar verzorgen, voor reizigers uit de zaanstreek.
Anders is het straks een wel erg magere aansluiting geworden.



Groeten,

Ed de Groot
 

22-01-2006 00:00:56
dumpy_dump
dumpy_dump
3400 gaat/blijft inderdaad elk half uur rijden, staat ergens in de plannen.  

28-01-2006 16:58:37
NDS
NDS
Quote
kniesoor: Station Nijmegen wordt in de spits wel heel erg zwaar belast, evenals Arnhem, maar daar de hele dag door.


Nijmegen word in de dienstregeling 2007 niet zwaarder belast als nu, er rijden op Arnhem-Nijmegen dan net zo veel treinen als nu en het aantal dat daarvan keert blijft ook gelijk. Ook het verkeer tussen Nijmegen en S'Hertogenbosch neemt niet toe.

Groetjes Michiel(mijn echte naam en gebruikers naam bij OHIH.



Laatst bewerkt door NDS op 28-01-2006 17:00
 

28-01-2006 18:52:08
kniesoor
kniesoor
Quote
Michiel: Nijmegen word in de dienstregeling 2007 niet zwaarder belast als nu, er rijden op Arnhem-Nijmegen dan net zo veel treinen als nu en het aantal dat daarvan keert blijft ook gelijk. Ook het verkeer tussen Nijmegen en S'Hertogenbosch neemt niet toe.
.


Van/naar Boxmer wordt in de spits een kwartierdienst gereden. Dat zal wel weer betekenen dat een gedeelte van spoor 1 voor die treinen moet worden vrijgemaakt. Als de treinen uit Randstad/Den Helder dan weer een paar minuten te laat zijn, loopt alles mis.
 

28-01-2006 18:55:44
job
job
Waarom, als ik vragen mag? Tot voor kort vertrokken de (snel)treinen naar Limburg toch ook van spoor 1 en kwamen de IC's uit Arnhem vaak aan op spoor 3?  

28-01-2006 19:08:42
kniesoor
kniesoor
Ja, maar in de spits kan dat toch niet? Dan heb je zowel de 2000 als de 3000.  

28-01-2006 19:09:11
patrick21
patrick21
ik heb gehoord dat de 2e kamerleden die op station Zoetermeer een grootschalige handtekeningen actie hadden opgezet afgelopen woensdag, gaan er bij de minister van verkeer op aandringen de nieuwe dienstregeling van 2007 niet goed te keuren. Zoetermeer wil de snelle verbinding naar Utrecht en Den haag C niet kwijt. Aangezien Zoetermeer de grootste stad is over 2 jaar met 120.000 inwoners na Rotterdam en Den haag. Dat betekent groter dan Leiden, en Gouda die de intercity verbindingen wel behouden. Volgens de plaatselijke krant zijn de kansen heel groot dat Zoetermeer toch die verbinding houd. De gemeente is er tegen en ze hebben veel 2e kamerleden achter zich staan.  

28-01-2006 19:18:55
job
job
Quote
Suzanne: Ja, maar in de spits kan dat toch niet? Dan heb je zowel de 2000 als de 3000.


Maar de 2000 gaat toch onmiddellijk weer terug na aankomst en komt toch niet op spoor 1b? En ipv sp 1 zou de 3000 dan weer gewoon sp 3 kunnen gebruiken, lijkt mij.



Laatst bewerkt door job op 28-01-2006 21:52
 

28-01-2006 23:04:17
kwant_ban
kwant_ban
Dat zal nog een probleem worden tussen Utrecht en Den Haag. Als Zoetermeer zijn sneltreinverbinding niet wil afstaan, dan weet ik zeker dat Voorburg ook begint te klagen en Woerden volgt dan ook. Ze kunnen moeilijk aan al die wensen voldoen. Want dan is het geen Intercity meer, maar een stoptrein. En die is er al. Deze wordt Spinter genoemd. Of ze moeten net als dat nu ook al is twee IC's laten stoppen in Gouda en Zoetermeer en de andre twee in Woerden en Gouda. Het blijft toch een spoorverbinding door de randstad, waarbij bijna alle stations recht hebben op een Intercity. Maar nogmaals een Intercity die overal stopt is geen Intercity maar een stoptrein.  

29-01-2006 10:35:22
bloober
bloober
Het lijkt me sterk dat Woerden begint te klagen. Die reizigers die naar Den Haag en Rotterdam moeten kunnen dat toch ook best met de sprinter? Bovendien gaat Woerden met de verbinding naar Amsterdam er nog op vooruit ook.  

29-01-2006 11:09:39
fr
fr
Voor zover ik weet ik Voorburg al aan het klagen over behoud van de intercitystop. De ANWB wil ook dat de huidige sneltreinstop in Woerden behouden blijft.  

29-01-2006 12:21:46
NDS
NDS
Kniesoor:
Quote
Van/naar Boxmer wordt in de spits een kwartierdienst gereden. Dat zal wel weer betekenen dat een gedeelte van spoor 1 voor die treinen moet worden vrijgemaakt. Als de treinen uit Randstad/Den Helder dan weer een paar minuten te laat zijn, loopt alles mis.


Als je de dienstregeling een beetje handig opzet is het bij een strakke kwartierdienst ook goed te doen met alleen spoor 35, die treinen zijn niet zolang dus kunnen die vrij snel keren en met een keer tijd van 9 a 10min moet dat kunnen.

Groetjes Michiel.



Laatst bewerkt door NDS op 29-01-2006 12:23
 

09-02-2006 21:49:33
train85
train85
Wat er ook gaat veranderen in 2007 is dat er vanaf de nieuwe dienstregeling voor 2007 er weer elke 2 uur een ICE gaat rijden. Er gaan er 2 ICE's naar Munchen en 1 ICE naar Basel en de rest naar Frankfurt Hbf.

Florian
 

09-02-2006 22:52:29
jmt
jmt
Naar München zelfs?! Wauw, [droommudus] nog even en dan is er hopelijk ook eindelijk weer een directe trein naar Wien [/droommodus]  

10-02-2006 07:29:04
julius
julius
Maar wel alleen maar ICE's begrijp ik en geen terugkeer van een getrokken trein. Blijft de CNL wel rijden?  

10-02-2006 15:44:51
htmtram
htmtram
IK heb een vraag. De intercity denhaag naar einhoven en venlo gaat daar wat mee gebeuren?  

10-02-2006 15:47:37
jmt
jmt
Quote
Julius: Maar wel alleen maar ICE's begrijp ik en geen terugkeer van een getrokken trein. Blijft de CNL wel rijden?

Zolang 't sowieso al een (directe) trein naar Wenen zou zijn was ik allang blij München is op zich trouwens ook een mooie bestemming, bijv met de oktoberfesten..... Oewaah...
 

10-02-2006 16:01:46
julius
julius
Quote
htmtram: IK heb een vraag. De intercity denhaag naar einhoven en venlo gaat daar wat mee gebeuren?


Hij gaat twee keer per uur doorrijden naar Vl; tussen Ehv en Vl komen er enkele stopplaatsen bij.
 

10-02-2006 16:25:12
kniesoor
kniesoor
Quote
Julius:
Quote
htmtram: IK heb een vraag. De intercity denhaag naar einhoven en venlo gaat daar wat mee gebeuren?


Hij gaat twee keer per uur doorrijden naar Vl; tussen Ehv en Vl komen er enkele stopplaatsen bij.



Om preciezer te zijn Deurne, Horst=Sevenum en Blerick, tot Dn rijdt 2x in het uur een sprinter die ook stopt in Helmond Brandevoort.
 

10-02-2006 17:54:38
luc
luc
Zoals in dit topic al eerder is besproken. Góh, ctrl+F vandaag al weekend?  

04-04-2006 18:08:29
stephan90
stephan90
Even nog wat DIKKE minpunten. Tussen de volgende stations zijn namelijk geen rechtstreekse verbindingen meer:

Utrecht C. - Duivendrecht:
De huidige 8/900 (zal wel 800 worden met treinen tussen Sittard en Heerlen als 20800) en de 3000 slaan Duivendrecht over. De rest van de treinen uit Utrecht, de 3500 en 5900, slaan naar Bijlmer af richting de zuidas. De enigste trein die nog boven stopt is de 4800. Geluukig gaat deze wel ieder halfuur rijden, maar wil je naar Utrecht C. moet je met deze trein eerst naar Bijlmer en daar overstappen op de 3500 of 5900. Het gekke is dat er de onderkant wel IC's stoppen, zelfs de INT uit Berlijn.

Driebergen-Zeist - Veenendaal de Klomp:
Ook hier vervalt de rechtstreekse verbindg. Hoewel de 3000 een extra stop krijgt in Zeist verliest de 2000 deze. En zoals jullie weten is de 2000 de enigste trein die op de Klomp stopt. Ook in de spits is er geen rechtstreekse verbinding meer, omdat de 7500 tussen Utrecht C. en Veenendaal Centrum gaat rijden en station de Klomp niet meer aan zal doen.

Voor de rest ben ik wel tevreden met de nieuwe dienstregeling, maar deze punten moeten echt snel verbeterd worden!

Wat vinden jullie hier trouwens van?

Stephan