06-11-2018 00:53:21 | ||
---|---|---|
samsam538
|
Er komt een test met de ICNG naar Groningen https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/05/ns-snel-van-adam-naar-groningen-a2754053 Laatst bewerkt door moderator op 06-11-2018 11:46 |
06-11-2018 06:22:09 | ||
---|---|---|
diesels
|
Waar staat dat dat met de ICNG is? Die zijn er dan nog niet eens |
06-11-2018 06:53:41 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Sterker nog, er staatQuote En daar mogen lok en rijtuigen niet harder dan 160 mee. Het zou geinig zijn om het met een Vectron en een stam IC-Berlijn rijtuigen te doen, maar dat is natuurlijk heel erg wishful thinking. |
06-11-2018 07:19:56 | ||
---|---|---|
icened
|
Gebruik deze linkje: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwje44Czj7_eAhUIpIsKHRy0AoQQFjABegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fvaaju.com%2Fnederland%2Fns-snel-van-adam-naar-groningen%2F&usg=AOvVaw2FcRo8tfP_PxGFgLpVhrdq NS wil supersnelle intercity tussen Amsterdam en Groningen gebruiken. In dit proces worden een aantal stations, zoals Lelystad en Assen, overgeslagen. De reistijd wordt ingekort met een kwart van een kwartaal. Als op tijd met nieuwe apparatuur 200 kilometer per uur kan worden gereden, kan de reistijd tussen Amsterdam en Groningen worden teruggebracht tot anderhalf uur. Nu is het ongeveer twee uur. Onderzoek en een proefrit, begin volgend jaar, moeten de komende maanden uitwijzen of een dergelijke snelle intercity mogelijk is en welke aanpassingen nodig zijn voor infrastructuur en apparatuur. ProRail moet bijvoorbeeld de rijstroken en spoorlijnen aanpassen aan die hogere snelheden. De testrit wordt uitgevoerd met de apparatuur die NS nu voor de Intercity Direct gebruikt. Na 2020 krijgt NS toegang tot nieuwe treinapparatuur die 200 kilometer per uur kan rijden. Een reis van anderhalf uur is mogelijk omdat nieuwe technologieën zelfrijdende treinen mogelijk maken, waardoor treinen veel korter en efficiënter kunnen rijden. Afhankelijk van tests en onderzoeken verwacht NS dat deze nieuwe interferenties in 2021 Andere trajecten Als de test een succes is, wil NS dergelijke snelle intercityverbindingen met andere trajecten introduceren, waar het bestaande functieveld het mogelijk maakt rijden met snelheden van 160 of 200 kilometer per uur. Dit geldt voor delen van de route Amsterdam-Groningen en Amsterdam-Breda. De cursus Amsterdam-Utrecht en vervolgens richting Nijmegen is geschikt voor intercity's die 160 kilometer per uur kunnen rijden. Nu geldt voor NS een maximale snelheid van 140 kilometer per uur. Onderzoek zou moeten aangeven of er meer rijstroken elders op het spoorwegnet kunnen worden gemaakt voor snellere intercity. Duitsland dichter bij NS-voorzitter Roger van Boxtel noemt de test met die snelle intercity naar Groningen "leren" voor andere regio's: "NS zal ook de reistijd naar andere steden verkorten om de trein aantrekkelijker te maken voor reizigers", aldus Van Boxtel. " De provincie Groningen doet dit al jaren, Een snelle intercity van en naar de Randstad. Volgens Griffier, Fleur Gräper (Verkeer en Vervoer, D66), is zo'n directe intercity vooral belangrijk voor woon-werkverkeer tussen Randstad en Groningen. Volgens Gräper laat onderzoek van reizigers zien hoeveel interesse er is. Volgens Gräper brengt zo'n snelle intercity niet alleen de Randstad dichter bij Groningen, maar ook Amsterdam dichter bij Bremen en Kopenhagen. " Groningen praat al jaren met Duitsland over een directe treinverbinding met Duitsland en Denemarken en heeft er nog 60 miljoen euro voor over. Voor nu, het is op een beschadigde spoorbrug aan de Duitse kant van de grens, de Friesenbrücke over de Eems. Duitsland heeft nu beloofd om een ​​nieuwe spoorbrug te bouwen, die in 2024 moet zijn. Goed initiatief van NS. Integreer de HSL in het hoofdrailnet. Laatst bewerkt door icened op 06-11-2018 07:23 |
06-11-2018 09:03:54 | ||
---|---|---|
pluisje
|
De https://nos.nl/artikel/2258105-ns-test-snellere-verbinding-tussen-amsterdam-en-groningen.html pikt het ook op. Blij dat deze test eindelijk een keer wordt gedaan. Liefst morgen nog. Zou je Almere niet ook schrappen? Lijken me twee verschillende doelgroepen: ver/snel versus regionaal/frequent. |
06-11-2018 13:46:34 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Men had het in het nieuws over één testtrein zonder reizigers. Daar hebben reizigers dus helemaal 0.0 aan. |
06-11-2018 14:04:51 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Waarom? Waarom een google linkje en waarom vaaju.com die blijkbaar iets automatisch vertaalt? Wat is dat überhaupt voor een site? "verwacht NS dat deze nieuwe interferenties in 2021" "De cursus Amsterdam-Utrecht en vervolgens richting Nijmegen" "Onderzoek zou moeten aangeven of er meer rijstroken elders op het spoorwegnet" Quote Nee. Amsterdam - Bremen is nu 3:16 met de IC-Berlijn en een IC vanuit Osnabrück. Via Leer (met bus, die volgens mij sneller dan de trein is) is het 4:58. Met een uur versnelling wordt dat 3:58, Amsterdam - Kopenhagen is nu 1 uur langer via Groningen, dat wordt dus dezelfde tijd, maar wel tot Hamburg 3x overstappen terwijl via Osnabrück maar 1 overstap is. Via Groningen stap je in Bremen op dezelfde IC als via Osnabrück, maar dan stap je dus over in Groningen, Leer en Bremen terwijl je anders alleen in Osnabrück overstapt. |
06-11-2018 15:15:54 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
QuoteIk stel mijzelf deze vraag ook al enkele maanden. |
06-11-2018 15:24:59 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Ik zou graag uitgelegd willen zien waardoor een zelf rijdende trein korter kan zijn dan een met mcn ..%08% Peter |
06-11-2018 16:01:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Misschien volgens de theorie dat als je steeds frequenter rijdt, je dan op den duur kunt volstaan met 1 rijtuig. |
06-11-2018 16:23:12 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
Logisch, Friesland wil nu ook een snellere trein: https://www.lc.nl/friesland/Test-snelle-trein-naar-Randstad-Willen-wij-ook-zegt-provinsje-23775041.html Zomaar een gok, Twente, Zeeland en Limburg willen dat straks ook... %08% Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
06-11-2018 17:12:48 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Ruim 3 weken sneller dan nu. Kijk, da's nog eens de moeite%08% |
06-11-2018 19:16:03 | ||
---|---|---|
timtrein
|
QuoteIk heb horen fluisteren dat Juinen en Ter Weksel dan wel een IC-station willen Over de rijtijdverkorting ben ik overigens wat minder optimistisch aangezien je toch ook je reizigers moet kunnen oppikken. Heel veel meer dan Assen en Lelystad schrappen kun je dan al bijna niet meer, ondanks het artikel van het Dagblad van het Noorden dat alleen het begin- en eindpunt nog had overgelaten... |
06-11-2018 21:34:39 | ||
---|---|---|
JcJay
|
Quote Amsterdam-Bremen nu 3:16 met IC Berlijn en overstap op IC in Osnabrück Volgens mij mis jij een uurtje: Amsterdam-Osnabrück met IC Berlijn is al 3:06. Check de dienstregeling van bijvoorbeeld de 141 (v0700-a1006) of 143 (v0900-a1206). Osnabrück-Bremen met IC is ca. 45-50 min. Amsterdam-Bremen met IC Berlijn + overstap Osnabrück moet minstens 4 uur zijn... Laatst bewerkt door JcJay op 06-11-2018 21:37 |
07-11-2018 08:14:20 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Hmm, ja. Geen idee wat ik daar fout gedaan heb. Goed, dan wordt het een beetje sneller via Groningen, met als afweging dat je vaker moet overstappen. |
07-11-2018 08:24:23 | ||
---|---|---|
brun
|
De vraag blijft desondanks of er zo veel interesse is in een directe trein Amsterdam-Bremen. Amsterdam-Hamburg kan ik me wel voorstellen. |
07-11-2018 09:09:10 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Echt sneller via Groningen is het ook niet. Amsterdam via de hanzelijn en Groningen is 5 uur reizen en met de IC Berlijn via Osnabruck is het 4:16. |
07-11-2018 09:35:31 | ||
---|---|---|
yappa
|
Dat hangt er maar net van af waar je opstapt |
07-11-2018 11:39:53 | ||
---|---|---|
nathanvos2
|
Ik doelde eigenlijk op opstappen in Amsterdam centraal. |
07-11-2018 11:45:48 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Waarschijnlijk is een rechtstreekse IC(E) Amsterdam - Hamburg nu niet interessant. Daarvoor is de reistijd te lang. En is waarschijnlijk te weinig vervoerspotentieel voor. Maar als de IC(E) Kopenhagen - Hamburg over 10 jaar in minstens 2 uur en 50 minuten kan rijden wordt het interessanter. |
07-11-2018 18:18:48 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Ik neem dan ook aan dat het hele verhaal 'Noord-Duitsland beter bereikbaar' vooral op gaat als de IC Bremen gerealiseerd is, waar de provincie Groningen al langer over droomt. Dat gaat uiteraard pas mogelijk zijn als de brug klaar is, maar ik heb het idee dat de snelle IC's ook maar tests gaan zijn. Voordat er permanent ICNG's naar Groningen rijden zijn we ook jaren verder. Verder lijkt het me niet onrealistisch dat de IC Groningen - Bremen er komt. Stoptreinen als deze zijn geen realistisch alternatief voor de auto, en de IC Berlijn via Hengelo is een enorme omweg als je naar Bremen wilt. |
07-11-2018 21:21:33 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De Drentse gedeputeerde gaat "eisen" dat de snelle IC ook in Assen gaat stoppen. Uhm, volgens mij is de snelle IC juist snel omdat je stations overslaat %03% Een snelle IC die in Assen stopt hebben we al elk halfuur... |
07-11-2018 22:10:41 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Zonder proef zie ik over een aantal jaren IC 700 en 1800 met ICNG rijden en dan op de Hanzelijn met 200 kilometer. |
07-11-2018 23:29:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, nogal wiedes. ICNG wordt niet voor niets gebouwd....5 |
08-11-2018 00:19:46 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Het potentieel zal inderdaad ook weer niet zoooo groot zijn. Dat zie je overigens heel goed aan de luchtvaartconcurrentie. Tussen Amsterdam en Hamburg vliegen alleen Eurowings (Lufthansa) en KLM. Dat slechts een paar keer per dag met echt opvallend lage prijzen. Easyjet vloog die route tot voor kort ook, maar kreeg ondanks woekerprijzen de vliegtuigen niet vol en heeft 't weer opgegeven. |
08-11-2018 08:26:10 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Amsterdam - Bremen is hemelsbreed maar 280 km, en daarmee vergelijkbaar met Groningen - Maastricht. Ik denk dat de hoeveelheid vliegverkeer daardoor niet zo veel zegt, aangezien ik me in kan denken dat de meeste mensen gewoon zullen rijden. Ik zie alleen nu dat je het over Hamburg ipv Bremen had, excuses. Laatst bewerkt door Marco op 08-11-2018 08:30, reden: Afstand tussen Amsterdam en Bremen ipv Hamburg |
08-11-2018 11:08:04 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Quote Dan heb je de enkeldeks ICM-11/12 combinaties tijdens de spits naar gvc zeker nog niet gezien: overvol, zelfs vanuit Gvc naar Shl zijn ze vol. Ik denk eerder dat de 700/1800 integraal dubbeldeks zullen gaan moeten worden. Tevens zie ik ook weinig succes in het aan elkaar knopen van de HSL en Asdz. Als ik de 900/1000 rijd dan gaan de meeste reizigers mee naar Asd of stappen in op Shl naar Asd. Laatst bewerkt door MCN-GVC op 08-11-2018 11:12 |
08-11-2018 11:10:32 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Daarom gaan er straks meer treinen op Gvc-Asdz rijden. |
08-11-2018 11:11:05 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Gewoon weer met VIRM doen volgend jaar? Dan zitten die ook weer eens dichter bij OB Onnen |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-11-2018 11:17:12 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Zoiets denk ik ook dat het gaat worden. Of integraal DDZ (en de half lege DDZ's weer laten verdwijnen uit de 3600, zeker omdat er al veel opschudding over is dat er andere drukke treinen zijn met enkeldesk materieel). Of idd VIRM waarbij er misschien met 160 gereden mag worden tussen Gvm-Hfd en Lls-Zl. Ze zullen niet voor niets proeven gedaan hebben. |
08-11-2018 11:54:16 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteGezien het capaciteitstekort op Laa-Ledn-Shl geen verkeerd plan om volgend jaar in te voeren. De uitbreiding die je noemt is echter pas voorzien voor 2025 Ã 2030, dat zou ik niet straks noemen%09% |
08-11-2018 12:18:51 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Zelf zag ik zelfs een toekomst in het behoud van de traxx, waar men nu alle moeite in steekt om alle kinderziektes eruit te halen, mogelijk met nieuwe dubbeldeksrijtuigen zoals de DB IC2. Dat zal nooit gebeuren, dat weet ik ook. Maar bijvoorbeeld de 2400/1000 dan de route Lls-Shl-HSL-Rtd-Ddr te laten rijden met ICNG en een nieuwe serie Rtd-Ledn-Shl-Asd-Alm zoals de (ik dacht oude ic Lls-Vs) 2600 met normaal dubbeldeks mat, los je gelijk een deel van het capaciteitsprobleem Asd-Shl op en krijgt de politiek zijn Hsl-Asdz aansluiting. De 900 blijft zijn huidige route rijden met ICNG. Dat lijkt mij de beste koste/baten inzet qua dubbeldeks en enkeldeks Conventioneel/Hsl. Zeker omdat men denkt aan een werkplaats voor ICNG in Lls. Bij een verdere stijging in reizigersaantallen zal er toch echt wel een HSL geschikte dubbeldekker komen. De door mij gecreëerde 2400/1000 zou zelfs vanuit Ddr door kunnen naar Bd en kan daar dan keren op de 900 langs het perron. Bij verstoringen op het Zuidelijk deel heb je dan al een alternatief goed aansluitende IC die met het dubbele mat van de 900 + 2400/1000 zou kunnen rijden voor meer capaciteit. Laatst bewerkt door MCN-GVC op 08-11-2018 12:27 |
08-11-2018 12:36:00 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Er is natuurlijk nóg een optie: de frequentie verhogen. Zie de bezetting van de (huidige) serie 1500 van/naar Deventer die duidelijk in een behoefte voorziet. Scheelde daar meteen dat je dan de 1700 in de middagspits niet meer met 15 bakken ICM hoeft te rijden. En het biedt een betere dienstverlening richting klant. Laatst bewerkt door mren op 08-11-2018 12:36 |
08-11-2018 13:05:17 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Per 2021 zou een extra IC Asdz-Rtd moeten gaan rijden. Op wat langere termijn ook meer op Ledn-Gvc en Ledn-Hlm-Asd. |
08-11-2018 13:07:56 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Quote Klopt, daar komt ook de gedachte vandaan waarschijnlijk om snelle IC's extra tijdens de spits te laten rijden (het topic onderwerp). Het probleem dat je tussen Laa-Ledn-Shl houdt is dat het hier al aardig aan de max is. Je kan de 700/1800/2100 integraal met lange dubbeldeks laten rijden en extra laten stoppen op Laa. Maar eigenlijk/uiteindelijk zal je een extra treinserie nodig hebben in de spits, waarbij de snelle spits IC's geen uitkomst zijn omdat deze de andere kant op gaan. |
08-11-2018 15:01:36 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Dit is wel het punt dat er twee verschillende discussies door elkaar gaan lopen. De frequentieverhoging op alle vier de takken rondom Leiden komt er sowieso voor een groot deel van de dag. Dat lost de drukte op en hoeven we niet uitgebreid als issue te bediscussiëren. Als dat de drukte voldoende oplost om ook een deel van de treinen enkeldeks te rijden dan is dat een kans voor de snelle ritten Groningen-Randstad. NS geeft al aan nog te kijken naar hoe die opzet eruit gaat zien. Misschien wordt het wel Groningen-Amsterdam Zuid-HSL-Rotterdam of Groningen-Amsterdam Centraal. Als het een van deze twee wordt voeren we de discussie over de drukke treinen op de Oude lijn in het verkeerde topic. |
07-12-2018 08:36:16 | ||
---|---|---|
icened
|
Het experiment van NS lijkt nu al een succes: https://www.lc.nl/friesland/Ook-Friesland-krijgt-proef-met-snelle-trein-naar-Randstad-23912139.html De testritten zijn nog niet gereden. Maar NS bereikt er nu al mee dat er interesse is ontstaan voor snellere verbindingen tussen Noord Nederland - Randstad. Dat is al winst. Zien of de snelle IC in de toekomst de ICNG vanaf de HSL doorrijdt naar Groningen/Leeuwarden. Dat is natuurlijk speculatie. Wel is het een feit dat de integratie van HSL in het hoofdrailnet met ICNG meer mogelijkheden creëert. |
07-12-2018 09:33:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
We zouden het IC-Max kunnen noemen - gerechtigheid na 25 jaar Waarschijnlijk is het al ter sprake geweest, maar lees ik uit dit Plan nu dat er met een IC-Direct-stam gereden gaat / moet gaan worden? Anders kun je niet met 160 over de Hanzelijn. |
07-12-2018 09:45:49 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Dat klopt Broek. |
07-12-2018 10:23:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De Koplopers en VIRMm zijn toch ook in staat om die snelheid te rijden? Of is daarvan de snelheid en/of de ATB begrensd? Of kan dat daar alleen onder ERTMS? |
07-12-2018 10:52:16 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In verband met een langdurige veiligheidsdiscussie is ATB-EG beperkt tot 140 km/h zolang er geen ATB+ gebruikt wordt (Thalys-PBKA-oplossing). Daarmee zitten we vast aan ERTMS-treinen. Interessant detail van de Hanzelijn is ook dat de baanvaksnelheid onder NS'54+ATB-EG afwijkt van die onder ERTMS. Dit is 140 km/h vs. 200 km/h. |
07-12-2018 11:00:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dank je voor de uitleg. Dat laatste zal wel samenhangen met de remwegafstanden met de huidige seingeving. Al kan je met een Koploper en een VIRMm normaal gesproken ook met 160 km/h wel op tijd stilstaan. |
07-12-2018 11:05:53 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Die seingeving met bijbehorende regelgeving is ooit voor 160 km/h uitgedacht. Daar zit het issue hem niet in. Platgeslagen werd te weinig 160 km/h gereden waardoor het geen issue was om alle systemen terug te zetten op 140 km/h. Toen men dat weer om wilde draaien hadden het veiligheidsdenken en Europese regelgeving roet in het eten gegooid. De optie om 160 km/h met bestaande ATB-installaties 160 km/h te rijden zonder echte aanpassingen (ATB-groen=160 ipv 140) is niet veilig genoeg bevonden door veiligheidsclubjes, het grootschalig aanpassen om dat op te lossen past niet in de Europese regelgeving wat uitgaat van een uitsterfbeleid van nationale systemen. Het is allemaal begonnen met ATB ook als snelheidsbewakingssysteem te beschouwen. |
07-12-2018 11:17:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ah, wederom dank voor de info. Nou ja, onder het zwaard van Damocles van de trage uitrol (40 jaar?) van ERTMS als gevolg van de enorme kosten en de technische problemen, zou er nog wel eens lucht gezocht kunnen worden voor de zogenaamd uitstervende ATB, maar dat terzijde. Ook met een intercity-max zou het een heel goede oplossing kunnen zijn om wel met betrouwbare treinstellen 160 te rijden over de Hanzelijn. |
07-12-2018 11:39:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Yep, als die ERTMS aan boord heeft, is dat voor dat baanvak geen enkel probleem, omdat de Hanzelijn immers al ERTMS heeft. Zou je elders ook 160 willen, dan kom je terecht in de ATB-mag-niet-aangepast-worden-discussie waar Klaasje op doelt. |
07-12-2018 11:54:12 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Het enige issue met de Hanzelijn is dat het onderhoud niet gericht zou zijn op 200 km/u. Dat is nog wel een ding, aangezien NS vanaf najaar volgend jaar met de ICNG daar met 200 km/u wil gaan proefrijden. Ik geloof dat er inmiddels gesprekken worden gevoerd om het baanvak weer echt geschikt te maken voor 200. |
07-12-2018 12:05:31 | ||
---|---|---|
mdeen
|
De Hanzelijn staat al sinds de aanleg met een baanvaksnelheid van "161/220 km/h" in de netverklaring. Dus als er iemand aankomt met ERTMS en die wil 200 rijden moet dat gewoon kunnen, of er moet een TSB in de ERTMS zitten. |
07-12-2018 12:06:22 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
De vele overgangen van spoorbaan naar kunstwerk, verdienen idd wel enige aandacht. Bij sommige is dat met 140 km/h al erg merkbaar. |
07-12-2018 12:10:22 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Dus op Ledn-Gv zou NS dus met geschikt materieel en aangepaste ATB gewoon 160 kunnen rijden net als de Thalys destijds. |
07-12-2018 12:23:07 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteEen trein die harder kan dan km/h is toch drukdicht? Dan zou je er in de afdaling (of stijging)naar (uit) de tunnel geen last van moeten hebben. Of gaat het om het regelmatig "bijstoppen" van de overgang baanvak/kunstwerk? |
07-12-2018 12:56:48 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Niet noodzakelijk. In Duitsland rijden/reden de IC's ook 200 km/h met rijtuigen die niet drukdicht waren, waar de ramen zelfs open konden. Maar ik weet niet of er in Nederland regelgeving over is. En de Drontermeertunnel is zoals bekend te krap aangelegd. Daarvan vindt men al dat met een passage met 140 km/h veel drukverschil optreedt. De reizigers en machinisten vinden dat, Prorail zegt dat het volgens specificatie is. |
07-12-2018 13:04:51 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteNou nee, want een aangepaste ATB bestaat niet. De PBKA-stellen maken hier gebruik van een soort ATB NG waartoe balises in de baan zijn aangebracht, de Reseaustellen (als ik ze zo mag noemen) vormen het enige materieel in NL waarbij de begrenzing van de code 'groen" in de ATB in de stellen zelf op 160 km/h is gezet. Dat is destijds toegestaan vanwege het speciale karakter van de Thalys, beperkt aantal machinisten enzovoort. Zo'n stel kan dus door het hele land op alle baanvakken waar 140 is toegestaan, 160 km/h rijden. Daarom is het bij ander materieel nooit gebeurd, al had destijds de Benelux er bijvoorbeeld ook van kunnen profiteren. |
07-12-2018 13:09:18 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
QuoteDat dus. Heb het niet over de tunnel. |
07-12-2018 13:25:20 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Kunnen rijden en willen rijden is een heel verschil. Technisch kan je prima 200, maar door de slechte spoorligging zal het heel oncomfortabel zijn. |
07-12-2018 13:50:33 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
|
Tevens moet je de mcn'en ook allemaal gaan opleiden voor ETCS en Dual-Signalling om op de Hanzelijn onder ETCS te mogen rijden. Onder de HSL machinisten zal er ook maar een kleine groep zijn die zelfs Dual-Signalling heeft, want dit is alleen gegeven ten tijde voor de ERTMS-SLT proef op Ut-Asd. Als hiervoor ook herinstructies verplicht zijn, dan zullen deze zelfs al vervallen zijn. Als dat zo is kunnen de proeftreinen denk ik alleen maar gereden worden door de TTC mcn'en. Tevens zullen de traxx loccen voor de proef ook een extra baanvakpakket moeten krijgen. Want alleen de HSL start hij op. Bij Ut-Asd probeert de loc wel in te bellen maar doet voor de rest niets. Op Lls-Zl heb ik nog nooit een traxx mee gekregen dus over dat baanvak kan ik geen praktijkinfo delen, maar zal het zelfde zijn naar de info niet ik heb. Hoe de regelgeving nu is qua drukbeveiliging weet ik niet exact, maar ooit is mij verteld dat de max. snelheid 160 zou zijn die men accepteerbaar acht in Nederland. Laatst bewerkt door MCN-GVC op 07-12-2018 14:21 |
07-12-2018 15:02:09 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Tunneltje is geschikt voor 200 km/h. |
07-12-2018 15:02:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Moet je niet zoiets als een "sleutel" voor de verschillende baanvakken hebben? |
07-12-2018 15:17:29 | ||
---|---|---|
rick
|
QuoteDe PBA-stellen zijn eigenlijk geen Reseaustellen of hadden deze een andere beveiliging aan boord? Al kan ik me dat ook niet voorstellen. De Benelux met Traxx had er misschien wel iets aan gehad, de maximumsnelheid van de reeks 11.8 was 140 km/u. |
07-12-2018 15:47:57 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Quote Correct. De NS Traxx-en in de normale dienst hebben alleen de sleutels voor de HSL-Zuid vziw. Een tijdje hebben ze ook van Amsterdam - Utrecht en de Hanzelijn de sleutels aan boord gehad, dus kon je inderdaad onder Dual Signalling rijden op die baanvakken. De baanvakken staan wel al (met alle gegevens voor het RBC) voorgeprogrammeerd, inclusief goederenlijnen als het A15 tracé en de havenspoorlijn. Laatst bewerkt door mtlx op 07-12-2018 15:48 |
07-12-2018 16:13:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteToch is het zo. De PBKA-stellen zijn dan ook een generatie jonger. |
07-12-2018 16:25:43 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote Ik en andere collega`s krijgen nog steeds gewoon herinstructie voor Dual-Signalling geen enkel probleem %08% MCN ASD |
07-12-2018 16:47:20 | ||
---|---|---|
mich
|
Het is ook niet zo dat dat geweldig ingewikkeld is. |
07-12-2018 19:54:33 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Ze hebben de ICE op de Hanzelijn getest: https://www.youtube.com/watch?v=bbRCD_FXTKs Ze hebben het spoor getest. En de testritten zijn prima gegaan. Dus wat is het probleem? Quote In Berlijn trein is 140 km p/u door Drontermeertunnel geen probleem. DDZ, V-IRM en ICM-M wel. Vermoed dat een ICNG geen probleem heeft bij 160 km p/u met luchtdruk Laatst bewerkt door icened op 07-12-2018 20:07 |
08-12-2018 05:23:26 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Quote Zo is dat. Met DM '90 en ATB-NG deden we niet anders Laatst bewerkt door kiekkiek op 08-12-2018 05:23 |
08-12-2018 10:54:56 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
QuoteBij geen enkel door jou genoemde materieelsoorten is het een probleem hoor.QuoteHet probleem is dat het baanvak momenteel nou niet echt een biljartlaken is. Als er ProRail het hele baanvak weer eens goed onderhanden zou laten nemen, is dat probleem opgelost. En dan, zoals eerder al gezegd, vooral bij de overgangen van spoorbed naar kunstwerken. |
08-12-2018 11:53:39 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Buiten de vraag of er wel of niet genoeg bevoegde Mcn zijn voor DS. Alle testritten met ICNG worden uitgevoerd door het TTC. Pas na toelating en aflevering aan NS komen andere in aanmerking voor het rijden met ICNG. Daarnaast zal er in 2020 toch gestart moeten worden met het opleiden van alle Mcn voor ERTMS. Laatst bewerkt door MasterE op 08-12-2018 11:56 Mcn Asd |
24-01-2019 18:30:26 | ||
---|---|---|
daniel81
|
https://nieuws.ns.nl/persuitnodiging-ns-test-snellere-intercity-groningen--den-haag/ De proefrit gaat plaatsvinden! Midden in de nacht en met onderweg overal stationnementen van 1 minuut, kortom de realiteit wordt zeer goed benaderd Maar wel positief dat dit initiatief genomen wordt! Ik vraag me wel af wat er nou precies getest moet worden |
24-01-2019 18:50:59 | ||
---|---|---|
michaben
|
Winst op Gn - Asdz is 10 minuten, te verdelen in 3 minuten winst door Asn over te slaan en nog eens 3 door Lls over te slaan, 2 door korter te halteren te Zl en Alm en tot slot 2 minuten winst door 160 ipv 140km/u te rijden? Niet heel erg spectaculair. |
24-01-2019 19:46:56 | ||
---|---|---|
timtrein
|
De test is natuurlijk alleen voor de mediabelangstelling. Dat NS een trein volgens een kloppende dienstregeling kan rijden is natuurlijk wel bekend |
24-01-2019 20:29:36 | ||
---|---|---|
Coryza
|
Quote Idd. Een reguliere IC kan al met gemak +15 inhalen tussen Gn en Gvc. Dan zet je pas hoog in! |
24-01-2019 22:02:52 | ||
---|---|---|
icened
|
's Nachts 15 minuten tijdswinst halen? Knap hoor. Niet gehinderd door welke trein dan ook. Moet maar zien of een dergelijke IC met PHS in de toekomst overal tussendoor kan rijden. Met een ICNG die 200 km p/u op de Hanzelijn en HSL kan rijden en op toekomstige ERTMS spoortrajecten met 140 - 160 km lijk me 15 minuten tijdswinst tussen Gn - Rotterdam C via Hanzelijn, OV SAAL, Zuidtak en HSL mogelijk. Noord Nederland wil al een tijd een snellere IC naar Randstad. |
24-01-2019 22:23:45 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Het zijn ook allemaal stopjes van een minuut, gezien de dienstregeling. Dat lukt je in Zl overdag al niet, want dan is het een aansluiting van niks. |
24-01-2019 22:25:46 | ||
---|---|---|
PeterJ
|
Er worden in elk geval nu niet allemaal treinen stiekum eruit gegooid of ingekort (je zou er eens ruchtbaarheid aan geven) voor een of ander bobo-IC, zoals pas geleden met die versnelde IC naar Berlijn. |
24-01-2019 22:27:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
@ Icened: Kom kom, niet zo cynisch. We kunnen er ook door zien of er voldoende plekken zijn om zo'n racetrein andere treinen voorbij te laten rijden en wat de gevolgen zijn, namelijk dat andere treinen er trager door zullen worden, dat een racetrein echt niet alle burgemeesters zal plezieren, en dat er waarschijnlijk in de toekomst nog een kwartier af kan. Allemaal voordelen!%02% Laatst bewerkt door sjoerd op 24-01-2019 22:27 |
25-01-2019 01:39:27 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
160 km/u over de Hanzelijn in de huidige toestand? Dat wordt geen aangename rit. |
25-01-2019 06:50:44 | ||
---|---|---|
nohab
|
Waarom? De lijn is gebouwd voor 200 km/h. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
25-01-2019 08:04:10 | ||
---|---|---|
sander14
|
Omdat de lijn op veel plekken nu al verzakt is en 140 km/h al niet altijd een pretje is qua comfort. |
25-01-2019 08:18:40 | ||
---|---|---|
icened
|
Quote Krijg ook het idee dat het vooral bedoeld is om bepaalde topmensen te behagen. Maar of het realistisch is. Maar ach het lijk me heel leuk als ik vanaf Zwolle over 3 - 6 jaar met 200 km p/u over de Hanzelijn kan reizen. Kortom laat ik minder cynisch zijn. Het is een toch een win - win situatie. |
25-01-2019 08:31:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Treinnummers: 28401 heen en 28402 terug, tussen Zl en Lls idd met 160 ingelegd, Zl v 0.57 (spoor 3), Lls door 1.20 (23 minuten), terug Lls door 4.12 en Zl a 4.36 op spoor 6 (24 minuten), normaal doet de 700 er 25/26 minuten over waarbij men nog in Lls moet stoppen....2 minuten winst vanwege die 160 km/h en doorrijden te Lls. |
25-01-2019 09:02:54 | ||
---|---|---|
Marco
|
Misschien hebben ze een minuutje ingepland om met 80 km/h door de Drontermeertunnel te rijden, of is de luchtdruk onderdeel van het snelheidsgevoel? %08% De Traxx-locs hebben natuurlijk wel een hoog ongeveerd gewicht, en waren daarom alleen toegelaten voor 160 op de 'gladde' HSL, dacht ik. Op de Hanzelijn zal die wel redelijk kunnen stuiteren denk ik. |
25-01-2019 09:13:18 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In het toelatingsrooster staat NL achter 160. Je zou verwachten dat NL achter 140 staat als het alleen op de HSL kan. Naar mijn idee is de Hanzelijn tussen de Drontermeertunnel en Lelystad redelijk vlak en is het vooral in de omgeving van Kampen een golfbaan. Dat is uiteindelijk niet zo'n heel lang stuk. |
25-01-2019 09:22:51 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteEr zijn ongetwijfeld restzettingseisen gesteld aan het ontwerp. Hoe dat in de praktijk uitpakt is dan weer punt twee. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
25-01-2019 10:21:13 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Tja, dat valt te verwachten. De voormalige lokaalspoorweg Hattem - Kampen Zuid was in het verleden al lastig boven water te houden: overstroming en verzakking waren een jaarlijkse zorg. En waar ken ik die slechte ondergrond toch van? Tja, dat is bij het spoortje uitgestorven kennis... |
25-01-2019 10:24:02 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Tussen Lelystad en Hattemerbroek aansluiting is het hobbel de bobbel. En dan met name t.h.v de ingebrachte kunstwerken. |
25-01-2019 10:35:58 | ||
---|---|---|
b2py
|
Perceptie hobbel de bobbel of veiligheid in het geding hobbel de bobbel. |
25-01-2019 10:38:00 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Denkt ProRail er rond Geldermalsen ook zo over? "Och, het is maar perceptie"... |
25-01-2019 11:01:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat wordt goed in de gaten gehouden, maar bij de aanleg van de spoorwegen indertijd werd niet veel meer gedaan dan het graven van twee spoorsloten en bij hoofdspoorwegen het opwerpen van een zandbed van zo'n 50 cm dik. Bij lokaalspoorwegen was het zandbed veel dunner. Het is wel duidelijk dat het zware ballastbed van nu en het zware treinverkeer de oude ondergrond zwaar op de proef stelt. Dat blijft dus veel onderhoud vragen, en daarna zit het misschien twee weken echt goed... Zo zit dat op veel plekken. Pas later maakte men cunetten om de baan te beschermen tegen zijdelings wegglijden als er een dik zwaar zandbed werd gemaakt. En nu gaat er een goed dragend zandbed en dikke laag puingranulaat onder. Dat kan weer alleen als er voldoende draagvlak is. Terug maar naar de snelheidsproef! |
25-01-2019 11:06:52 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
160 tussen Asd en Ut was toch ook afgeketst vanwege de slechte conditie ondergrond? |
25-01-2019 14:29:17 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Quote De Traxx is gewoon in heel NL toegelaten voor 160km/h waar dat mogelijk is, dus ook de Hanzelijn en Asd-Ut alleen heeft de loc normaal de zogenaamde " digitale sleutels" niet aan boord om met de ERTMS beveiliging verbinding te maken op die 2 baanvakken. De testtrein zal die natuurlijk wel aan boord hebben MCN ASD |
25-01-2019 14:39:53 | ||
---|---|---|
geert
|
QuoteDat rijdt de ICE er toch al tijden onder ETCS? |
25-01-2019 14:54:37 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
O ja, vergeten...dacht dat die proeven toen negatief waren. Toch bedankt voor de rechtzetting. |
25-01-2019 15:00:14 | ||
---|---|---|
brun
|
Ik zit regelmatig in de ICE tussen Amsterdam en Utrecht (of omgekeerd) en hij rijdt er nooit 160. Misschien heb ik pech? (was namelijk nieuwsgierig en meet 't elke keer met een snelheidsappje, telefoon voor het raam leggen) |
25-01-2019 15:13:19 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Kan het zijn dat het makkelijker is om met een ICE ATB actief te laten en gewoon 140km/h te rijden dan om te schakelen naar ERTMS om 160km/h te mogen? |
25-01-2019 15:21:58 | ||
---|---|---|
sander14
|
160 km/h gaat ook niet, aangezien de ICE richting Duitsland kort achter de 800 aan gaat richting Ut. |
25-01-2019 15:23:11 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Ik kan me herinnerend dat er eerder hier op Somda is gezegd dat 160 alleen bij vertraging van de ICE gebeurt. |
25-01-2019 15:41:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Makkelijker is niet echt een keuze, Bij het oprijden van dit traject schakelt materieel voorzien van de juiste ETCS sleutel automatisch over. Enkel na een reset of ingebruikname van een cabine op het traject ( kopmaken) bestaat de mogelijkheid dit te beinvloeden. Moet in dit kader denken aan de reactie van een ICE-machinist toen een meerijdende technicus begon over het toekomstige rijden onder ETCS en v max 200 daar: "je denkt toch niet dat ik levensmoe ben"! Rijdt maar eens mee per ICE daar en houdt de bakovergangen eens in de gaten, vooral tussen Ac en Bkl. |
25-01-2019 16:02:16 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je bent verplicht gebruikt te maken van het hoogst mogelijke beveiligingsniveau indien dat voor handen is. |
25-01-2019 19:49:43 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteDat is niet wat ik zeg. Wat ik zeg is dat er normen zijn voor hoogteligging en dwarsonzuiverheden en deze regelmatig gemeten worden door de meettreinen. Zo lang die niet voldaan aan de veiligheidsnorm is er defacto nog niets aan te hand, en ik hoef toch niet uit te leggen hier wat er gebeurt als de veiligheidsnorm wel wordt overschreden, of wel? |
25-01-2019 20:43:32 | ||
---|---|---|
rob46
|
Wgm 20:35 vertrek van de snelle IC trein naar Gn.a.23:24, daarna Gn-Gvc-Gn-Wgm. Laatst bewerkt door rob46 op 25-01-2019 21:56 57 jaar OV-fotografie. |
25-01-2019 20:57:53 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nee, vannacht. Komende nacht. |