Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 10 juli

Dinsdag 10 jul 2018 - 05:52:54
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Goedemorgen!

We zijn nog voor zessen, en we noteren een aanrijding met een persoon bij de overweg Burgemeestersdijk tussen Wdn en Rsn. Geen goede ochtend in Twente.

En in Apn is de 8810 om mysterieuze redenen niet in de reisinfo op komen dagen.

Dinsdag 10 jul 2018 - 06:12:07
Spartaan
Spartaan
In Gdg vergat de machinist van trein 14017 bijna dat hij een sprinter bestuurde. Met een adequate remming kwam de 2613 op puntje perron tot stilstand.

Dinsdag 10 jul 2018 - 06:50:22
martijn
martijn
BRT-91 Jules maakte om 6:40u een korte stop op spoor 2 te Dv om vervolgens richting Zp te rijden.

Edit: om 6:55 werd de ex-motorpost richting de werkplaats geduwd.

Laatst bewerkt door martijn op Dinsdag 10 jul 2018 om 06:56:09

Dinsdag 10 jul 2018 - 07:11:26
evangoor
evangoor
Quote
Z2N (di 10 jul 2018 05:52:54 www.somda.nl): We zijn nog voor zessen, en we noteren een aanrijding met een persoon bij de overweg Burgemeestersdijk tussen Wdn en Rsn. Geen goede ochtend in Twente.
DB meldt met deze argumentatie dat IC242 niet verder zal rijden dan Bad Bentheim. En dat is een beetje vreemd, want vandaag is de laatste dag dat er sowieso gekeerd zou worden in Bad Bentheim.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 10 jul 2018 - 07:26:56
jelmerrr
jelmerrr
Vorige week werd bij de storing tussen Rsn en Wdn ook de ICB er over het hele traject eruit geknikkerd..

Dinsdag 10 jul 2018 - 09:35:51
daniel81
daniel81
Wat was het toch handig geweest als Zl-Wdn bij de elektrificatie ook geschikt zou zijn gemaakt als omleidingsroute....

Dinsdag 10 jul 2018 - 09:48:36
nohab
nohab
Flickr bvisser
Asdta 9:44 Thalys 9328 met twee stellen richting Shl: 4331 + 4304.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 10 jul 2018 - 09:48:58
abbm
abbm
Quote
daniel81 (di 10 jul 2018 09:35:51 www.somda.nl): Wat was het toch handig geweest als Zl-Wdn bij de elektrificatie ook geschikt zou zijn gemaakt als omleidingsroute....
Er is één fysieke beperking: geheel Zwolle ligt eruit

Laatst bewerkt door abbm op Dinsdag 10 jul 2018 om 09:49:38

Dinsdag 10 jul 2018 - 09:49:49
ZJ37
ZJ37
Buiten dat: in theorie kan dat spul toch gewoon rijden op dat traject?

Dinsdag 10 jul 2018 - 09:51:32
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Nee! Zl-Wdn is ATB NG en het baanvak zit vol. Als je de ICB erover heen wilt sturen, moet je Keolis treinen gaan opheffen. Maar dan moet je ook nog ATB-NG geschikte locomotieven hebben.
Gaan we deze discussie nou tich keer overdoen in allerlei topics?

Laatst bewerkt door dvdhoven op Dinsdag 10 jul 2018 om 09:53:11

Dick van den Hoven

Dinsdag 10 jul 2018 - 10:21:52
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik meende dat de treinen op de Kippenli...euh, Valleilijn een keer 'opgeofferd' zijn geweest t.b.v. omgeleide ICE`s en goederentreinen.
In het andere half uur wanneer 17900 niet rijdt kan je mooi een ICB inproppen, kopmaken te Zl en dan weer kopmaken te Dvge...tja.
Ik zou zeggen, in Hgl een 234`r ervoor en doorkachelen over Go naar Zp - Ah e.v.

Dinsdag 10 jul 2018 - 10:44:28
freek1985
freek1985
Flickr freekverhoof
Vandaag uitval van de 1124 (vanuit Tb) en de 1133 (vanuit Gvc).

Dinsdag 10 jul 2018 - 11:01:50
treinfan
treinfan
Quote
gvttreinen (di 10 jul 2018 10:21:52 www.somda.nl): Ik meende dat de treinen op de Kippenli...euh, Valleilijn een keer 'opgeofferd' zijn geweest t.b.v. omgeleide ICE`s en goederentreinen.
Slecht voorbeeld. Omgeleide ICE's paste destijds (2013) keurig volgens plannormen (en een beetje schuiven van de dienstregeling), maar niet in realiteit. Er waren geen treinen opgeheven, enkel vertraagd.
Nog langer geleden is wel eens bij werkzaamheden de dienst op de Valleilijn vervangen door NS met VIRM. Toen ging er inderdaad een enkele goederentrein tussen de halfuursdienst Nm-Ed-Amf-Ut v.v. door, maar de uitvoering van de dienstregeling was in de uren daarvoor ook een puinhoop.

Beter voorbeeld: aanpassingen in de dienstregeling van Arriva op de lijnen van/naar Gn. Vorig jaar werd een trein van Arriva opgeheven op Lw-Gn, zodat trein 61300 omgeleid kon worden bij werkzaamheden tussen Gn en Mp.

[Bezig met laden...] {{parent.name}}

Dinsdag 10 jul 2018 - 11:55:05
broek53
broek53
Zie zojuist (11.53) een SNG4 vertrekken van spoor 2 te Enkhuizen.

Dinsdag 10 jul 2018 - 12:45:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
gvttreinen (di 10 jul 2018 10:21:52 www.somda.nl): In het andere half uur wanneer 17900 niet rijdt kan je mooi een ICB inproppen, kopmaken te Zl en dan weer kopmaken te Dvge...tja.
Dat past alleen niet: de 7900 rijdt namelijk al een iets scheve halfuursdienst om de 17900 in te passen.

Laatst bewerkt door dennistd op Dinsdag 10 jul 2018 om 12:45:46

Dinsdag 10 jul 2018 - 13:15:33
Jelmer
Jelmer
om 10.15 uur zag ik SNG 2710 rijden tussen Zaandam en Zaandam Kogerveld.
Op de bestemmingsdisplays stond Enkhuizen vermeld.

Dinsdag 10 jul 2018 - 14:08:20
Apda
Apda
IC 143 (Asd-Bh) reed vanmorgen nog met loc 1746 vooraan en loc 1761 achteraan. Dezelfde rijtuigen als IC 148 (Bh-Asd) hebben (te Apd) alleen nog loc 1761 vooraan.

*aanvulling: Met IC 146 is (te Apd) ongeveer hetzelfde aan de hand: het zijn de rijtuigen die al dagen tussen Asd en Bh pendelen, maar nu met alleen loc 1765.
Dit lijkt op een voorbereiding van terugkeer naar het normale IC Berlijn-verkeer.

Laatst bewerkt door Apda op Dinsdag 10 jul 2018 om 16:22:32

Dinsdag 10 jul 2018 - 15:55:48
DDZ7504
DDZ7504
Youtube stevenoskam Flickr ddz7504
Check van bovenstaande op de webcam van Dvc om 15:53, inderdaad 1 loc voorop en niets achterop. EDIT: de trein die ik zag was natuurlijk de 146
Voor de liefhebber: Captrain 186 151 (aldus V-Rail Facebook) is onderweg met een lege aluminiumtrein naar Whz, om 15:38 door Dvc (webcam) ri Dvge.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Dinsdag 10 jul 2018 om 15:57:22

Hallo!

Dinsdag 10 jul 2018 - 16:05:03
robbertc
robbertc
Loc 9702 met lege Pon-trein aan in Amf om 16.04 vanaf de Pon-lijn, met loc 1828 achterop. Kon niet in 1x door, waardoor die de 555 even ophoudt en met +3 er uit gaat.

Laatst bewerkt door robbertc op Dinsdag 10 jul 2018 om 16:09:06

Dinsdag 10 jul 2018 - 16:12:35
Sully123
Sully123
Quote
DDZ7504 (di 10 jul 2018 15:55:48 www.somda.nl): Check van bovenstaande op de webcam van Dvc om 15:53, inderdaad 1 loc voorop en niets achterop. EDIT: de trein die ik zag was natuurlijk de 146
Voor de liefhebber: Captrain 186 151 (aldus V-Rail Facebook) is onderweg met een lege aluminiumtrein naar Whz, om 15:38 door Dvc (webcam) ri Dvge.
Check van 186 151 om 15:48 te Twl ri Apd

Laatst bewerkt door Sully123 op Dinsdag 10 jul 2018 om 16:12:57

Dinsdag 10 jul 2018 - 16:49:22
brun
brun
Quote
Apda (di 10 jul 2018 14:08:20 www.somda.nl): IC 143 (Asd-Bh) reed vanmorgen nog met loc 1746 vooraan en loc 1761 achteraan. Dezelfde rijtuigen als IC 148 (Bh-Asd) hebben (te Apd) alleen nog loc 1761 vooraan.

*aanvulling: Met IC 146 is (te Apd) ongeveer hetzelfde aan de hand: het zijn de rijtuigen die al dagen tussen Asd en Bh pendelen, maar nu met alleen loc 1765.
Dit lijkt op een voorbereiding van terugkeer naar het normale IC Berlijn-verkeer.
Zit nu in de IC 142. Benieuwd of ie doorrijdt. De twee DB-collega's in het Bistrorijtuig weten het zelf ook niet.

Zo'n locwissel is een beetje als een hond die een reukje heeft. Je ergert je eraan, maar als ie er niet meer is, mis je 'm ineens.

Dinsdag 10 jul 2018 - 17:11:44
Rolffiej19
Rolffiej19
Virmm 8671 rijd inmiddels ook in de reizigersdienst rond zag hem zojuist achterop in trein 3054 te Asd

MCN ASD

Dinsdag 10 jul 2018 - 18:14:36
Apda
Apda
IC 144 bestaat (te Apd) uit loc 1744 en een stam die uit Duitsland kwam. Deze was op wo 27 juni voor het laatst in Nederland.

Dinsdag 10 jul 2018 - 18:59:06
brun
brun
Quote
brun (di 10 jul 2018 16:49:22 www.somda.nl):
Zit nu in de IC 142. Benieuwd of ie doorrijdt. De twee DB-collega's in het Bistrorijtuig weten het zelf ook niet.
We rijden door, maar de heren van de restauratie zijn in Bad Bentheim uitgestapt, dus er is geen drank & spijs tot Amsterdam.

Dinsdag 10 jul 2018 - 20:20:50
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
Z2N (di 10 jul 2018 05:52:54 www.somda.nl): En in Apn is de 8810 om mysterieuze redenen niet in de reisinfo op komen dagen.
Blijkens reiseauskunft.bahn.de reed trein 8810 vandaag niet.

NS heeft het reisinformatiesysteem verbeterd, waardoor in dergelijke gevallen treinen gewoon uit de planners gehaald worden en er verder geen ruchtbaarheid aan hoeft te worden gegeven. Reizigers moeten immers dagelijks de reisplanner checken of hun vaste reis wel gemaakt kan worden.

Reiziger met hoofdletter R......

Dinsdag 10 jul 2018 - 21:10:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
robbertc (di 10 jul 2018 16:05:03 www.somda.nl): Loc 9702 met lege Pon-trein aan in Amf om 16.04 vanaf de Pon-lijn, met loc 1828 achterop. Kon niet in 1x door, waardoor die de 555 even ophoudt en met +3 er uit gaat.
Heeft ProRail toch wat gedaan met de kritiek uit Amf op de PON-treinen in de spits. Een passerende trein tussen het verkeer door gaat nog wel, maar een PON-trein die voor een rood sein 204 loopt houdt met z'n staart nog de overweg op de Leusderweg dicht met een half verkeersinfarct in Amersfoort-Zuid als gevolg.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 10 jul 2018 - 22:16:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Op Amf staat aannemelijk RXP9901+Railadventure wagens met daartussen 2x SNG gereed ri Ndb/Asd om 21:50

EDIT: om 22:28 door Asd Ri Aswplz 9901+2707+2305

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op Dinsdag 10 jul 2018 om 22:28:45

MCN ASD

Dinsdag 10 jul 2018 - 23:16:37
brun
brun
Vraagje - wat wordt bedoeld met Amsterdam Werkplaats Zuid (Aswplz)? Is dat bij de Zaanstraat of in de Watergraafsmeer?

Dinsdag 10 jul 2018 - 23:27:31
cuneo56
cuneo56
De (ex) werkplaats in Amsterdam Zaanstraat kent 3 Dienstregelings punten waar treinen beginnen/eindigen.

Aswplz ( Amsterdamwerkplaats Zuid) , is het meest gebruikt en is daar waar de sporen van de werkplaats aansluiten op de sporen bij de Singel gracht.

Aswpln ( Amsterdam Werkplaats Noord) ligt "voorbij"de werkplaats aan de "oude"spoorlijn naar de Hembrug, treinen vanaf de werkplaats maken daar kop en kunnen dan via Transformatorweg aansluiting naar de "Lage sporen"van de singelgracht en Amsterdam Centraal.
En dan heb je nog
Aswplm, ( Amsterdam Werkplaats Midden). Dat is een spoortje ( 50) waar je van de werkplaats richting Schiphol via de westtak kan vertrekken.

Laatst bewerkt door cuneo56 op Dinsdag 10 jul 2018 om 23:29:15

Dinsdag 10 jul 2018 - 23:27:40
IJsbergsla
IJsbergsla
De 'lijnwerkplaats' ligt aan de Zaanstraat.

Dinsdag 10 jul 2018 - 23:49:23
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
cuneo56 (di 10 jul 2018 23:27:31 www.somda.nl): De (ex) werkplaats in Amsterdam Zaanstraat kent 3 Dienstregelings punten waar treinen
En dan heb je nog
Aswplm, ( Amsterdam Werkplaats Midden). Dat is een spoortje ( 50) waar je van de werkplaats richting Schiphol via de westtak kan vertrekken.
Aswplm is spoor 93

MCN ASD

Woensdag 11 jul 2018 - 07:37:42
brun
brun
Dank voor de uitleg!

Woensdag 11 jul 2018 - 12:24:24
Amazonous
Amazonous
Quote
rogier (di 10 jul 2018 20:20:50 www.somda.nl):
NS heeft het reisinformatiesysteem verbeterd, waardoor in dergelijke gevallen treinen gewoon uit de planners gehaald worden en er verder geen ruchtbaarheid aan hoeft te worden gegeven. Reizigers moeten immers dagelijks de reisplanner checken of hun vaste reis wel gemaakt kan worden.
Dat was al heel lang, de planners e.d. hadden SD (dagplan) als basis. Alleen de Infoplus-keten hanteerde BD (jaarplan) waardoor de informatie op o.a. stations niet consistent was met de reisplanner. Dat is gelijkgetrokken.

Woensdag 11 jul 2018 - 12:38:37
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
afko`s SD = Speciale Dagen (b.v. werkzaamheden, tussentijdse wijzigingen), BD = Basis Dagen (per wijzigingsblad) BU = Basis Uurpatroon (nieuwe dienstregeling per december)....als ik het zo goed heb ;-0

Woensdag 11 jul 2018 - 12:53:41
Amazonous
Amazonous
Sorry, je raakt besmet met die afkortingen na een paar jaar werken in deze wereld.

VO = VoorOntwerp
BU = BasisUur
BD = Basis Dagen (=Jaarplan)
BDu = Basis Dagen update (=Wijzigingsblad)
SD = Specifieke Dagen (=Dagplan)

Voor VO zit nog een strategisch verhaal, na SD komt VL/bijsturing etc.

Vast wel een BID (=Business Information Document) waarin deze afkortingen gedocumenteerd zijn

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 11 jul 2018 om 13:02:18

Woensdag 11 jul 2018 - 20:35:27
rogier
rogier
Flickr rogierp
Prachtig. Quizvraag: welk plan zou de dagelijkse vaste reiziger hanteren?

Reiziger met hoofdletter R......

Woensdag 11 jul 2018 - 21:20:15
Amazonous
Amazonous
Antwoord wat ik geef zal waarschijnlijk linksom of rechtsom niet bevallen, dus een verwijzing naar het advies van Locov destijds: www.locov.nl

Woensdag 11 jul 2018 - 21:31:58
rogier
rogier
Flickr rogierp
Wat ik persoonlijk kwalijk vind is dat NS bij het laten vervallen van een enkele trein niet eens meer de moeite neemt om dit op te nemen op de werkzaamhedenpagina.
Wordt er nog wel omgeroepen op stations en / of zijn er affiches? Of moet je als reiziger echt zelf achter je info aan?

Reiziger met hoofdletter R......

Woensdag 11 jul 2018 - 22:49:58
Amazonous
Amazonous
Een enkele (vaak vroege of late) trein die uitvalt verscheen vroeger al niet in de Reisplanner, maar wel op de borden. Dat is nu in ieder geval consistent. Je zou op zo'n moment inderdaad op zijn minst een omroep verwachten, en daarover is inmiddels ook de nodige discussie gaande nadat dat een aantal keer niet het geval is geweest.

Laatst bewerkt door Amazonous op Woensdag 11 jul 2018 om 22:59:28, reden: Het was vroeg vandaag

Woensdag 11 jul 2018 - 23:26:56
Frontier
Frontier
Quote
rogier (wo 11 jul 2018 21:31:58 www.somda.nl): Of moet je als reiziger echt zelf achter je info aan?
Ja, iedere dag weer braaf 'kort van te voren' de reisplanner checken.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 11 jul 2018 - 23:37:56
sjoerd
sjoerd
Ook een fijn advies voor de groep mensen die geen foon of pc hebben. Je hebt wel korting als je op leeftijd komt, maar of je trein rijdt, is dan een complete verrassing. Nou ja, dat was 50 jaar terug voor iedereen een gok. We gaan vooruit.

Donderdag 12 jul 2018 - 10:50:11
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Op Deventer Colmschate is een phone haast verplicht. Zonder ben je aangewezen op de omroep. Treinaanwijsbakken en vertrekstaten zijn sinds vorig jaar herfst op "vakantie". Ergens volgend jaar zullen ze wel terug komen.

Dick van den Hoven