Chinese HSL-net
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
28-05-2017 18:23:18
icened
icened
In China blijft men in razend tempo uitbreiden met HSL:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/28244021/__China_wil_overal_hsl_s__.html

Bijna elke plaats in China die minimaal 200.000 inwoners willen ze aansluiten op een HSL. Naar Nederlandse en westerse maatstaven zal dat bij ons niet kostendekkend zijn. Maar het Chinese systeem is natuurlijk heel anders dan bij ons.

Als Nederland spoorlijnen zou aanleggen zoals in China hadden ze hier de Zuiderzeelijn en HSL Oost waarschijnlijk ook aangelegd.

Laatst bewerkt door moderator op 28-05-2017 18:24, reden: Correctie topictitel
 

28-05-2017 19:21:16
b2py
b2py
Is het Chinese systeem naar westerse maatstaven wel kostendekkend dan?  

28-05-2017 19:29:32
broek53
broek53
Ik hoop niet dat iemand de illusie heeft dat de HSL in Nederland zelfs maar bij benadering kostendekkend is.  

28-05-2017 20:46:50
mren
mren
Telegraafbericht is erg kort en mist (uiteraard ) de nodige achtergrondinformatie.

De Chinese economie is vooral gebaseerd op groei en er is bijna geen nuttiger investering dan infratructuur: dat houdt velen aan het werk. China kent aan bijvoorbeeld staal een massale overproductie.

Hiermee samenhangend is het stilzwijgende contract tussen overheid en burgers dat er voorspoed wordt 'geregeld' in ruil voor enige represse. Zolang de Chinese middenklasse zich voldoende luxe kan permitteren wordt de heerschappij van de Communistische Partij China getolereerd.

Ergo: of die lijn nu kostendekkend is of niet, maakt geen deel uit van de afwegingen.
 


28-05-2017 22:48:28
icened
icened
Snap nu in ieder geval beter waarom ze in China in een enorm tempo die HSL net kunnen aanleggen. Kunnen ze een lange neus trekken naar Trump. Die wilt ook (spoor) infrastructuur aanleggen of verbeteren in de USA.

Maar Trump belooft wel vaker wat.

Laatst bewerkt door icened op 28-05-2017 22:53
 

28-05-2017 23:04:15
mren
mren
Grappig dat je die vergelijking maakt, want feitelijk doet Trump het om vergelijkbare redenen: werk voor de eigen bouwbedrijven en het in dienst houden van de blue collar workers.

Overigens is de infrastructuur in de VS grotendeels in deplorabele toestand, dus daar zou ook objectief gezien wel flink in geïnvesteerd mogen worden. En zoals ik al eerder zei: an sich zijn investeringen in infrastructuur behoorlijk nuttig. Al is het directe financiële rendement vaak lastig te meten. Maar dat geldt ook voor investeringen in onderwijs. Investeringen in Defensie is daarentegen vaak wel dom, omdat de schattingen van de multipliereffecten hier rond de 0,7 liggen.
 

29-05-2017 07:14:30
bacr
bacr
Geheel OT, maar toch maar even: waarbij Trump dan ook nog vergeet dat het geld kost en dat hij dat niet uittrekt voor de infra in zijn begrotingen.
Het heeft heel veel moeite gekost om zelfs een onder Obama al geaccordeerde railverbetering (HSL?) bij San Francisco van CalTrain alsnog van geld te voorzien; het leek erop alsof die zou worden afgeblazen.
 

29-05-2017 08:58:16
icened
icened
Lees dat bestaande spoortrajecten verbeterd worden. Met name het deel waarop Caltrain gaat rijden. Het is wel een onderdeel van de California HSL:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiErt-PwZTUAhUOZlAKHUWCB0gQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FCalifornia_High-Speed_Rail&usg=AFQjCNGD9Rsc1bb_0NmSKMorRDhUmAw0bA&sig2=7GCRvXp1Bz_PAKCUK-csnA

In China wonen in het oostelijke deel tussen Beijing - Hongkong HSL vele miljoenen inwoners. Maar het midden en westen van China is veel dunbevolkter. Waarschijnlijk zal daar geen HSL worden aangelegd. Zeker niet dwars door de Himalaya.

Laatst bewerkt door icened op 29-05-2017 09:00
 

29-05-2017 14:04:38
bacr
bacr
Ik schreef dan ok "leek", wan te elfder ure kwamen er alsnog fondsen.  

22-08-2017 16:29:23
icened
icened
In China gaat niet alleen de aanleg van de HSL in een hoog tempo. Ook de HST in China rijden nog veel sneller als in Europa en Japan:

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/28989934/__China_zet_groot_in_op__kogeltreinen___.html

Zal het energieverbruik relatief hoger zijn. Maar als ze daardoor vele extra treinreizigers aantrekken kunnen ze dat ook terugverdienen.

Lees wel eens dat er in Italië of Spanje plannen zijn om de HST met 350 km p/u te laten rijden. Maar tot nu gebeurt dat nog niet. Heeft dat met ERTMS te maken? Of is het toch niet rendabel voor AVE of Trenitalia?
 

22-08-2017 22:18:35
jor[D]1
jor[D]1
Ik denk dat de reden dat ze daar 350km/h rijden meer te maken heeft met de enorme afstanden. 350 tegen 300km/h over een traject van ruim 1300km geeft een aardige tijdswinst. In Europa zijn de afstanden aanmerkelijk korter.  

23-08-2017 10:10:37
Coryza
Coryza
Grensdenken. Europa is nagenoeg net zo groot als China. Stel je de mogelijkheden voor als wij hetzelfde netwerk hier in Europa zouden bouwen. Gaat niet.. want we hebben ooit grenzen bedacht...

Laatst bewerkt door Coryza op 23-08-2017 10:11
 

23-08-2017 10:15:56
b2py
b2py
Er zijn wel meer belemmeringen dan 'grenzen'.  

23-08-2017 11:06:10
phantom
phantom
Ja dat kost geld en dat hebben de meeste er niet voor over %08%

Laatst bewerkt door phantom op 23-08-2017 11:06


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-08-2017 11:59:24
mdeen
mdeen
Daarvoor moet je eerst vervoersvraag hebben en dat is wat er vaak aan schort bij grensoverschrijdend verkeer. Maar we hebben toch de HSL-1 (Brussel - Parijs), HSL-Zuid (Rotterdam - Antwerpen) en de HSL Perpignan - Barcelona?  

23-08-2017 14:29:07
Coryza
Coryza
Zelfs in Afrika gaan ze harder met de HSL's... Zowel Marokko als Algerije als Tunisie als Libie zijn ieder hun deel van de HSL aan't bouwen voor 1 integraal net.

En zeg me niet dat daar een enorm vervoersaanbod ligt... want momenteel zijn en paar van die grenzen nog dicht... dus cijfertjes hebben ze niet.

Laatst bewerkt door Coryza op 23-08-2017 14:30
 

24-08-2017 07:14:18
mdeen
mdeen
Ja, soms zit er ook een prestigefactor in. Overigens hoeft de vervoersvraag niet alleen per trein te zijn maar ook bijvoorbeeld per vliegtuig of per auto.  

24-09-2018 09:05:25
icened
icened
HSL Hong Kong - Guangzhou is in gebruik. In China ligt nu tussen Beijng - Hong Kong HSL:

https://nos.nl/artikel/2251688-china-en-hongkong-met-hogesnelheidslijn-aan-elkaar-verbonden.html

Vanaf Hong Kong kunnen reizigers met de HST rechtstreeks naar 44 bestemmingen.