Revisietermijnen
Forum: Algemeen - Algemeen
07-03-2017 18:16:30
hkuyeren
hkuyeren
Hallo,
Ik wil graag op Treinreiziger.nl een verhaal maken over de materieelontwikkelingen van NS. Welk materieel komt er aan? En welk materiaal moeten we de komende jaren afscheid van gaan nemen omdat ze te oud zijn? Ik heb NS vragen gesteld wanneer de revisietermijnen verlopen van ICM-3, ICRm/prio-rijtuigen, de DDAR en DDM-treinen en SGM-treinen. Dat schijnt echter "bedrijfsgeheim" te zijn. Nu heb ik de indruk dat sommige kenners dit wel weten. Wie weet hier iets over?
Natuurlijk weet je nooit precies tot wanneer een trein meegaat, er kan altijd nog een nieuwe revisie volgen, en andersom: treinen kunnen voor het einde van de revisie afgedankt worden als strategisch reserve materieel.
In mijn beleving gaan we straks meer treinen krijgen, maar wordt het beeld dat geschetst wordt wel wat overdreven, omdat voor het gemak even vergeten wordt dat er ook treinen gaan verdwijnen. Ik denk zelf dat de FLIRT de DDAR en DDM gaat vervangen. SNG extra is, en ter vervanging van SGM. ICNG gaat natuurlijk op de HSL rijden en vervangt daarmee ICRm/Prio-rijtuigen, maar zal mij ook niet verbazen als deze later de oudste ICMm treinen gaan vervangen. Die zijn in 2023 immers ook 40 jaar oud.

Laatst bewerkt door moderator op 07-03-2017 18:28, reden: Spelfout topictitel
 

07-03-2017 18:25:07
Jan-Mark
Jan-Mark
Nee, haal de Flirt en de SNG niet door elkaar. De SNG is juist besteld als opvolger van de SGM, en het eerste stel zal dit of volgend jaar in Nederland arriveren. De Flirt is juist t.bv. de uitbreiding van het materieelpark bedoeld, o.a. door de uitbreiding van de Studentenkaart. Doordat de Flirt echter eerder is geleverd dan de SNG (a.g.v. een spoedbestelling, verder is het een standaard trein en kan Stadler extreem snel leveren), zou je denken dat juist de Flirt de vervanging is. Dit is echter niet zo, want de SNG is eerder besteld en juist als vervanging bedoeld. DDM-1 zou volgens mij nog wel wat jaartjes in dienst moeten blijven, het fungeert immers als 'regelkraan' in het IC-park, doordat het naar believen VIRM of ICM kan vervangen. Met de modernisering van het VIRM-materieel en de mogelijke inbouw van ETCS ben je namelijk wat stellen kwijt, en het enige IC-materieel dat 'over' is, is dan DDM-1.

Wat als eerste weg zou moeten gaan, zijn de SGM-2'jes. Deze hebben geen magneetremmen en zijn daardoor bijna een halfjaar niet inzetbaar, erg ongunstig dus. Daarna zullen de darretjes waarschijnlijk uitstromen, die zijn ook best wel afgereden. De SGM-3'jes blijven daarentegen nog een tijd langer rijden, NS wil die juist in dienst houden om het materieelpark andermaal uit te breiden.
 

07-03-2017 18:36:34
hkuyeren
hkuyeren
Ik weet inderdaad dat FLIRT een spoedbestelling was, maar is DDM ook niet als spoed weer op de rails gebracht? Maar, dat maakt mij niet heel precies uit, wat nu precies wat vervangt. Maar wel het totaal plaatje  

07-03-2017 18:55:30
Jan-Mark
Jan-Mark
DDM-1 was ook 'ongepland', omdat NS haar volledige strategische reserve wilde inzetten, kwamen ze inderdaad weer op de baan.  


07-03-2017 19:07:29
cuneo56
cuneo56
Het begrip Revisie termijn wordt langzamerhand een verdwijnend begrip.
Dat materieel een min of meer vaste cyclus doorloopt is bij NS zowat afgelopen. Volgens mij zijn de sprinters daarvan min of meer de laatste vertegenwoordiger.
Het nieuwere materieel wordt niet meer vanuit de historische gewoonte van revisies onder houden en het is daardoor niet meer tot op de dag precies te voorspellen wat de mogelijk laatste inzet dag zal zijn.
Hierbij speelt veel meer kosten van onderhoud , wat wel toeneemt met leeftijd, en b.v. storingsgevoeligheid een rol.
Theoretisch zouden als eerste nu de Sprinter drietjes aan de kant moeten gaan , maar daar wordt nu sterk over een levensduur verlenging nagedacht.
De sprinter tweetjes hebben recenter hun grote ombouw gehad , maar kunnen door de beperking die NS zich zelf oplegt niet langer dan de drietjes in dienst blijven.
Dan over de DDAR en DDM stammen; die zijn bewust voor een korte tijd opgelapt en zullen denkelijk als SNG instroomt wel het veld ruimen, mede omdat er ook over een paar jaar strengere eisen voor stoptreinen gaan gelden zoals b.v. de gelijkvloerse instap etc.
 

07-03-2017 21:28:26
thom
thom
Die revisie termijnen bestaan nog wel degelijk, echter kun je daar onderbouwd ook gewoon van afwijken door bv een verlengingsbeurt met remcontrole beurten zoals met plan V gebeurde.  

07-03-2017 23:08:23
jeanne
jeanne
Aan het begin van de jaren tachtig werd de gestandaardiseerde revisie termijn steeds vaker ter discussie gesteld en nadrukkelijk betrokken in het maken van efficiëntie slagen. Er werd steeds vaker gestreefd om de stand-tijden van alle componenten op te rekken. Vanaf die tijd kom je de kreet onderhouds-research tegen i.p.v. het vroegere proefrevisie. Voor de bakken betekende dit dat er al op de tekentafel veel meer aan corrosie bestrijding gedaan moest worden dan voor die tijd. Denk hierbij aan de 1600-en maar vooral het ICR en het ICM. Tijdens mijn stage in de Wph Hlm werd mij door een ingenieur, waarschijnlijk de heer Legger, uitgelegd dat hoe en waar je iets last heel veel bepaalt voor later of iets wel of niet corrosie gevoelig is in een constructie. Bij de locomotieven serie 1600-en werd daarom b.v. een duurder soort gelegeerd staal gebruik dan voor de Franse hun zuster machines de 7200-en. Langzaam maar zeker ging men over naar het systeem van Lange Termijn onderhoud (LT) en als iets om wat voor reden dan ook uit de pas dreigde te lopen werd er een Tussen Tijdse-Actie (TTA) georganiseerd. Als je de ontwikkeling wilt ontrafelen kun je heel veel terugvinden in het vroegere MATblad en met name in de POMP artikelen.


Jeanne Kok
 

08-03-2017 10:49:31
VIRMm1
VIRMm1
Waar veel mensen zich in vergissen is dat de ICNG de huidige traxx / ICRm wel gaat vervangen op de HSL maar dat niet betekend dat de laatstgenoemde ook meteen afgevoerd wordt.
ICRm is weliswaar oud materieel maar het heeft net een grote revisie achter de rug. Daarbij blijft NSR Traxx locomotieven bestellen dus de sandwich combinaties zullen ook na de komst van ICNG nog gewoon blijven rijden.

ICMm is echter in slechtere staat. De revisie van dat materieel is al wat langer geleden plus het is sowieso oud materieel.
Tevens zijn ze voorzien van de 'oude' ATB fase 3.
Hier en daar hoor ik wel geluiden dat NSR daar van af wil (al dan niet gedwongen door IL&T).

Er wordt nu gesproken dat ICMm over 5 jaar afgevoerd zal gaan worden.
 

08-03-2017 11:02:52
mtlx
mtlx
De drietjes als het goed is voor 2025, de viertjes zouden nog van ETCS voorzien moeten gaan worden, als ik het goed heb begrepen.
Maar uiteraard kan dat plan ondertussen alweer gewijzigd zijn. Niets is zo veranderlijk als het spoor %08%
 

08-03-2017 11:06:10
hkuyeren
hkuyeren
Quote
cuneo56 (di 07 mrt 2017 19:07:29 https://www.somda.nl/forum/19139/p609743/): Dan over de DDAR en DDM stammen; die zijn bewust voor een korte tijd opgelapt en zullen denkelijk als SNG instroomt wel het veld ruimen, mede omdat er ook over een paar jaar strengere eisen voor stoptreinen gaan gelden zoals b.v. de gelijkvloerse instap etc.



Dat is precies de reden dat ik een totaal beeld wil schetsen, in de berekeningen van NS richting de pers wordt alleen rekening gehouden met nieuw materieel. Dat DDAR, DDM en naar mijn weten ook ICR gaat verdwijnen (na levering ICNG), wordt vergeten.

Laatst bewerkt door hkuyeren op 08-03-2017 11:07
 

08-03-2017 11:16:30
hkuyeren
hkuyeren
Nog een vraag: weet iemand hoeveel ICR-rijtuigen er straks ingezet zullen worden als de IC Den Haag - Breda weer door gaat naar Eindhoven?  

08-03-2017 11:21:00
Jan-Mark
Jan-Mark
12 stammen, de 16501 t/m de 16512. Slechts de 16504 is (als het goed is) nog niet '1100-proof': de 3 extra rijtuigen moeten nog worden voorzien van volwielen.  

08-03-2017 11:51:56
Daan!
Daan!
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 10:49:31 https://www.somda.nl/forum/19139/p609807/): Daarbij blijft NSR Traxx locomotieven bestellen dus de sandwich combinaties zullen ook na de komst van ICNG nog gewoon blijven rijden.



De 'dus' in je zin hoeft helemaal geen 'dus' te zijn. Het kan ook zijn dat NSR een hoge reserve wil hebben van Traxxen om uitval op de HSL tegen te gaan. Daarmee sluit ik niet uit dat ICRm ook na de instroom van ICNG nog een poos blijft rijden, maar een oorzakelijk verband tussen het extra leasen van traxx en het in dienst blijven van ICRm na instroom van ICNG is daarmee niet per se gelegd. Maar je weet het nooit in het spoor. Het zou kunnen.

Laatst bewerkt door Daan! op 08-03-2017 11:52
 

08-03-2017 11:54:40
jeanne
jeanne
Quote
hkuyeren (wo 08 mrt 2017 11:06:10 https://www.somda.nl/forum/19139/p609811/): Dat is precies de reden dat ik een totaal beeld wil schetsen, in de berekeningen van NS richting de pers wordt alleen rekening gehouden met nieuw materieel. Dat DDAR, DDM en naar mijn weten ook ICR gaat verdwijnen (na levering ICNG), wordt vergeten.


Hildebrand kijk dan ook een naar deze artikelen:
http://www.infrasite.nl/articles/article.php?ID_articles=491
http://www.infrasite.nl/articles/article.php?ID_articles=492


Jeanne Kok
 

08-03-2017 12:40:03
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Daan! (wo 08 mrt 2017 11:51:56 https://www.somda.nl/forum/19139/p609819/):
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 10:49:31 https://www.somda.nl/forum/19139/p609807/): Daarbij blijft NSR Traxx locomotieven bestellen dus de sandwich combinaties zullen ook na de komst van ICNG nog gewoon blijven rijden.



De 'dus' in je zin hoeft helemaal geen 'dus' te zijn. Het kan ook zijn dat NSR een hoge reserve wil hebben van Traxxen om uitval op de HSL tegen te gaan. Daarmee sluit ik niet uit dat ICRm ook na de instroom van ICNG nog een poos blijft rijden, maar een oorzakelijk verband tussen het extra leasen van traxx en het in dienst blijven van ICRm na instroom van ICNG is daarmee niet per se gelegd. Maar je weet het nooit in het spoor. Het zou kunnen.


De rijtuigen zijn nog in goede staat.
De 1700's gaan straks samen met DDAR/DDM aan de kant. Waarmee ga je dan de ICRm rijtuigen trekken/duwen?
En wat moet NSR met een grote vloot Traxx wanneer de ICRm weg zou zijn?

Volgens mij is 1+1 in dit geval ook zeker 2 en die 'dus' is geheel op zijn plaats.
 

08-03-2017 13:18:16
hkuyeren
hkuyeren
Traxx locomotieven zullen in elk geval niet op de HSL blijven rijden, hoog uit richting België. Vanaf 2021 heeft NS namelijk 200 kilometer per uur beloofd. Ook bij de IC Den Haag - Eindhoven, alleen niet bij de Benelux.

Toevallig staat net in een Kamerbrief dat de huidige ICR rijtuigen richting Brussel mee kunnen tot 2024, daarna is er nieuw materieel nodig. Daarom gaat NS nog 2 treinen ICNG bestellen, die ook in België kunnen rijden, zojuist bekend geworden, en ga ik nu uitwerken.
 

08-03-2017 13:45:51
mtlx
mtlx
Heb je een linkje naar dat bericht dat er twee treinen voor de Benelux besteld zijn?
Ik kan er niets over vinden, ook intern niet.
 

08-03-2017 13:53:15
b2py
b2py
Staat op de site van Rijksoverheid namens MinFin, is een bericht van gisteren.  

08-03-2017 13:59:11
reisthijs
reisthijs
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 10:49:31 https://www.somda.nl/forum/19139/p609807/): ICMm is echter in slechtere staat. De revisie van dat materieel is al wat langer geleden plus het is sowieso oud materieel.
Tevens zijn ze voorzien van de 'oude' ATB fase 3.
Hier en daar hoor ik wel geluiden dat NSR daar van af wil (al dan niet gedwongen door IL&T).

Er wordt nu gesproken dat ICMm over 5 jaar afgevoerd zal gaan worden.
ICMm is dan dus in slechtere staat doordat de revisie langer geleden is, niet doordat het "sowieso oud materieel" is, want dat is ICRm net zo goed...

ICNG was in de eerste plaats ook bedoeld als vervanger voor ICMm. Niet voor niets is indienststelling gepland voor 2021, 15 jaar na de revisie van de oudste ICMm. Net zoals SNG 15 jaar na de revisie van de oudste SGMm komt.
 

08-03-2017 14:03:07
Daan!
Daan!
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 12:40:03 https://www.somda.nl/forum/19139/p609829/):
Quote
Daan! (wo 08 mrt 2017 11:51:56 https://www.somda.nl/forum/19139/p609819/):
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 10:49:31 https://www.somda.nl/forum/19139/p609807/): Daarbij blijft NSR Traxx locomotieven bestellen dus de sandwich combinaties zullen ook na de komst van ICNG nog gewoon blijven rijden.



De 'dus' in je zin hoeft helemaal geen 'dus' te zijn. Het kan ook zijn dat NSR een hoge reserve wil hebben van Traxxen om uitval op de HSL tegen te gaan. Daarmee sluit ik niet uit dat ICRm ook na de instroom van ICNG nog een poos blijft rijden, maar een oorzakelijk verband tussen het extra leasen van traxx en het in dienst blijven van ICRm na instroom van ICNG is daarmee niet per se gelegd. Maar je weet het nooit in het spoor. Het zou kunnen.


De rijtuigen zijn nog in goede staat.
De 1700's gaan straks samen met DDAR/DDM aan de kant. Waarmee ga je dan de ICRm rijtuigen trekken/duwen?
En wat moet NSR met een grote vloot Traxx wanneer de ICRm weg zou zijn?

Volgens mij is 1+1 in dit geval ook zeker 2 en die 'dus' is geheel op zijn plaats.


Dat rijtuigen nog in goede staat zijn, hoeft niet te betekenen dat ze op de baan worden gehouden. NS kan ICR wel te duur gaan vinden, onderdelen kunnen niet meer leverbaar zijn/worden. Behalve technische en economische aspecten moet je de rijtuigen ook ergens gaan inzetten. Ik zie geen potentieel inzetgebied na 2021.
Terugkomend op waar ik begon; het in goede staat zijn van rijtuigen geen garantie dat ze ook op de baan blijven.
 

08-03-2017 14:13:04
thom
thom
Quote
Daan! (wo 08 mrt 2017 11:51:56 https://www.somda.nl/forum/19139/p609819/):
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 10:49:31 https://www.somda.nl/forum/19139/p609807/): Daarbij blijft NSR Traxx locomotieven bestellen dus de sandwich combinaties zullen ook na de komst van ICNG nog gewoon blijven rijden.



De 'dus' in je zin hoeft helemaal geen 'dus' te zijn. Het kan ook zijn dat NSR een hoge reserve wil hebben van Traxxen om uitval op de HSL tegen te gaan. Daarmee sluit ik niet uit dat ICRm ook na de instroom van ICNG nog een poos blijft rijden, maar een oorzakelijk verband tussen het extra leasen van traxx en het in dienst blijven van ICRm na instroom van ICNG is daarmee niet per se gelegd. Maar je weet het nooit in het spoor. Het zou kunnen.

Volgens mij zijn die nieuwe Traxx'en om de BNL ook in sandwich te gaan rijden, dus alleen ter uitbreiding van de bestaande stammen en dus levert dat niks extra op aan reserve.

Of die stammen na dat ze vervangen worden op de HSL ook zullen blijven rijden kun je maar naar gissen en de bestelling van de Traxx'en bied daar geen zekerheid in.
Die zet je tegen die tijd in de verkoop en zullen gezien hun leeftijd tegen die tijd het nog wel aardig doen in de markt.
 

08-03-2017 16:41:21
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Daan! (wo 08 mrt 2017 14:03:07 https://www.somda.nl/forum/19139/p609839/):
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 12:40:03 https://www.somda.nl/forum/19139/p609829/):
Quote
Daan! (wo 08 mrt 2017 11:51:56 https://www.somda.nl/forum/19139/p609819/):
Quote
VIRMm1 (wo 08 mrt 2017 10:49:31 https://www.somda.nl/forum/19139/p609807/): Daarbij blijft NSR Traxx locomotieven bestellen dus de sandwich combinaties zullen ook na de komst van ICNG nog gewoon blijven rijden.



De 'dus' in je zin hoeft helemaal geen 'dus' te zijn. Het kan ook zijn dat NSR een hoge reserve wil hebben van Traxxen om uitval op de HSL tegen te gaan. Daarmee sluit ik niet uit dat ICRm ook na de instroom van ICNG nog een poos blijft rijden, maar een oorzakelijk verband tussen het extra leasen van traxx en het in dienst blijven van ICRm na instroom van ICNG is daarmee niet per se gelegd. Maar je weet het nooit in het spoor. Het zou kunnen.


De rijtuigen zijn nog in goede staat.
De 1700's gaan straks samen met DDAR/DDM aan de kant. Waarmee ga je dan de ICRm rijtuigen trekken/duwen?
En wat moet NSR met een grote vloot Traxx wanneer de ICRm weg zou zijn?

Volgens mij is 1+1 in dit geval ook zeker 2 en die 'dus' is geheel op zijn plaats.


Dat rijtuigen nog in goede staat zijn, hoeft niet te betekenen dat ze op de baan worden gehouden. NS kan ICR wel te duur gaan vinden, onderdelen kunnen niet meer leverbaar zijn/worden. Behalve technische en economische aspecten moet je de rijtuigen ook ergens gaan inzetten. Ik zie geen potentieel inzetgebied na 2021.
Terugkomend op waar ik begon; het in goede staat zijn van rijtuigen geen garantie dat ze ook op de baan blijven.


ICRm is relatief goedkoop materieel. Enkel de locomotief die ervoor of erachter hangt maakt het totaalplaatje duur.

De Traxx sandwich combinaties kunnen overigens prima dienst gaan doen na 2021 op trajecten met ERTMS. Dan kan er 160 gereden worden.


Maar de kern van mijn verhaal is dat ICRm er later uit gaat als ICMm. Dat kan hier nu tegen gesproken gaan worden door mensen met een mening of met vermoedelijke kennis maar het huidige plan van NS is zoals ik het beschrijf.
ICMm over 5 jaar eruit en ICRm over een jaar of 8-10
 

08-03-2017 17:23:05
phantom
phantom
Quote
mtlx (wo 08 mrt 2017 13:45:51 https://www.somda.nl/forum/19139/p609834/): Heb je een linkje naar dat bericht dat er twee treinen voor de Benelux besteld zijn?
Ik kan er niets over vinden, ook intern niet.


http://www.treinreiziger.nl/ns-koopt-twee-ic-treinstellen-richting-belgie/

Alstublaft


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-03-2017 17:43:44
mtlx
mtlx
Jep, die was geplaatst na mijn bericht %08%
Maar ik had de oorspronkelijke brief na de post van b2py alweer gevonden.