Uitbreiding spoor Zwolle - Noord-Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
07-03-2017 08:06:15
icened
icened
Bij Hoogeveen willen ze het spoor sneller maken:

http://www.treinreiziger.nl/prorail-verbouwt-spoor-bij-hoogeveen-2019/

80 seconden tijdswinst lijkt weinig. Maar zorgt in combinatie met uitbreiding met spoor tussen Zwolle - Herfte voor betere punctualiteit. Een snellere boog is één van de compensatiemaatregelen na het wegvallen van de Zuiderzeelijn.

Hier de laatste ontwikkeling van spooruitbreiding Zwolle - Herfte:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi32v3_7MPSAhWKSRoKHceHBgUQFgggMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fprojecten%2Fzwolle%2Fnieuws%2Ftrac-besluit-spooruitbreiding-zwolle-herfte-vastgesteld&usg=AFQjCNETo_j-_VC29zxVxbYbcIV3TxByAw

Laatst bewerkt door moderator op 07-03-2017 13:17
 

07-03-2017 08:21:04
Berk24
Berk24
Naast reistijdvermimdering van de IC's, kunnen de Sprinters nu ook bij Hoogeveen worden ingehaald door IC's, waardoor er meer capaciteit ontstaat op Groningen-Zwolle, dat lijkt mij wel positief.  

07-03-2017 10:07:10
kiekkiek
kiekkiek
Hoogeveen krijgt 2 sporen en meer niet. Geen inhaalmogelijkheid dus. Je kunt er wel blijven keren.  

07-03-2017 10:55:14
Henk1619
Henk1619
Of die 80 seconden nu zo nuttig is daar kun je uiteraard een mening over hebben maar op zijn minst is dit eens een investering uit het zuiderzeelijn compensatie potje die doet waar het voor bedoeld was: infrastructuur verbeteren.

Een groot deel van dat geld wordt besteed aan leuke dingetjes waarvan je op het eerste gezicht nooit van had verwacht dat je daarmee sneller van Groningen in Amsterdam komt, een paar voorbeelden: een topsportzorgcentrum in Groningen, toiletvoorzieningen in IJlst, een gezondheidsonderzoek, een Bed en Breakfast in Diever, talloze projectjes voor zeilbootjes en een cultuurgebouw.

En over dat inhalen van de stopper in Hgv door de IC. Dat kan nu ook al maar gebeurt niet omdat NSR liever Zl 5 minuten per half uur helemaal vol zet met treinen. Als je ten noorden en ten zuiden van Zl stoppers laat inhalen dan was er ook geen noodzaak geweest om Zl en Zl-Hea te verbouwen.
 


07-03-2017 11:51:20
SchuurB
SchuurB
Quote
icened (di 07 mrt 2017 08:06:15 https://www.somda.nl/forum/19138/p609679/):
80 seconden tijdswinst lijkt weinig. Maar zorgt in combinatie met uitbreiding met spoor tussen Zwolle - Herfte voor betere punctualiteit.


Volgens mij gaat die kleine reistijdverkorting (door Zwolle Spoort en dit project) om een verbetering van de aansluitingen in Zwolle enerzijds en Groningen anderzijds. Niet voor het verbeteren van de punctualiteit, dan moet je gewoon wat meer rijtijdspeling rekenen.

Laatst bewerkt door SchuurB op 07-03-2017 16:40, reden: Citaat toegevoegd
 

07-03-2017 12:32:40
icened
icened
Quote
SchuurB (di 07 mrt 2017 11:51:20 https://www.somda.nl/forum/19138/p609703/): Volgens mij gaat die kleine reistijdverkorting (door Zwolle Spoort en dit project) om een verbetering van de aansluitingen in Zwolle enerzijds en Groningen anderzijds. Niet voor het verbeteren van de punctualiteit, dan moet je gewoon wat meer rijtijdspeling rekenen.


Dat is de functie van station Zwolle. Het is vooral een overstapstation. Een scharnier tussen Oost Nederland - Noord Nederland/Randstad. Het uitbreiden van het spoor tussen Zwolle - Herfte, snellere boog bij Hoogeveen en de komende verbouwing van station zorgt ervoor dat treinreizigers soepeler kunnen overstappen.

De verbouwing van de tunnel was al één van de maatregelen. Had ook te maken met de ingebruikname van de Hanzelijn. Dat de series 500, 600 en 700 2 minuten later vertrekken vanaf station Zwolle richting Den Haag/Rotterdam is ook gunstiger voor de treinreizigers vanaf Kamperlijntje. Die hebben wat meer tijd om over te stappen.
 

07-03-2017 12:37:59
Klaasje
Klaasje
Quote
icened (di 07 mrt 2017 12:32:40 https://www.somda.nl/forum/19138/p609707/):
Quote
SchuurB (di 07 mrt 2017 11:51:20 https://www.somda.nl/forum/19138/p609703/): Volgens mij gaat die kleine reistijdverkorting (door Zwolle Spoort en dit project) om een verbetering van de aansluitingen in Zwolle enerzijds en Groningen anderzijds. Niet voor het verbeteren van de punctualiteit, dan moet je gewoon wat meer rijtijdspeling rekenen.


Dat is de functie van station Zwolle. Het is vooral een overstapstation. Een scharnier tussen Oost Nederland - Noord Nederland/Randstad. Het uitbreiden van het spoor tussen Zwolle - Herfte, snellere boog bij Hoogeveen en de komende verbouwing van station zorgt ervoor dat treinreizigers soepeler kunnen overstappen.

Hij zegt toch niet dat het niet zo is? Daarmee had je het net zo goed niet kunnen zeggen. Dat geldt nog meer voor wat hieronder staat. We weten inmiddels allemaal dat je er veel van te weten bent gekomen. Dat hoeven we niet in iedere post op het forum terug te zien. Zeker niet als het voor de voortgang van de discussie niet nodig is.

Quote
De verbouwing van de tunnel was al één van de maatregelen. Had ook te maken met de ingebruikname van de Hanzelijn. Dat de series 500, 600 en 700 2 minuten later vertrekken vanaf station Zwolle richting Den Haag/Rotterdam is ook gunstiger voor de treinreizigers vanaf Kamperlijntje. Die hebben wat meer tijd om over te stappen.
 

07-03-2017 16:41:18
SchuurB
SchuurB
Het was eigenlijk een reactie op @icened maar ik was vergeten te citeren. Bij deze gecorrigeerd.  

07-03-2017 18:23:24
timtrein
timtrein
Quote
SchuurB (di 07 mrt 2017 11:51:20 https://www.somda.nl/forum/19138/p609703/):dan moet je gewoon wat meer rijtijdspeling rekenen.
Onderhand mag ik toch hopen dat de gedachten eerder weer eens gaan naar mínder rijtijdspeling in plaats van nóg meer....
 

07-03-2017 20:04:51
Coryza
Coryza
In plaats van al die verbouwingen... is het niet veel makkelijker om gewoon íétsie harder te rijden? E.g. 160... of gaat dat niet.  

07-03-2017 21:33:23
thom
thom
Daar zul je infratechnisch gezien ook verbouwingen voor nodig hebben, evenals ERMTS.

Laatst bewerkt door thom op 07-03-2017 21:33
 

07-03-2017 21:57:07
MasterE
MasterE
ERTMS!


Mcn Asd
 

07-03-2017 21:58:18
thom
thom
Jawohl! %08%

Ik vertik me er steeds weer in
 

07-03-2017 22:05:13
yappa
yappa
Of twee extra wissels neer te leggen bij Aansluiting Hanzelijn (weet de officiële naam niet), zodat je beide sporen richtingen parallel van / naar Zwolle kunt rijden vlak voor en vlak na de knooptijd?  

07-03-2017 22:28:29
MasterE
MasterE
Quote
thom (di 07 mrt 2017 21:58:18 https://www.somda.nl/forum/19138/p609768/): Jawohl! %08%

Ik vertik me er steeds weer in


Maakt niet uit, ik blijf gewoon verbeteren, tegen de tijd dat het er ligt weet iedereen het wel.


Mcn Asd
 

07-03-2017 22:33:06
thom
thom
Ik ga het proberen %08%  

07-03-2017 22:41:52
Henk1619
Henk1619
Quote
yappa (di 07 mrt 2017 22:05:13 https://www.somda.nl/forum/19138/p609770/): Of twee extra wissels neer te leggen bij Aansluiting Hanzelijn (weet de offici�le naam niet), zodat je beide sporen richtingen parallel van / naar Zwolle kunt rijden vlak voor en vlak na de knooptijd?
Voordat de fantasie nu helemaal op hol slaat kan ik nog toevoegen dat er een inhaalspoor bij Vama moet worden gebouwd als de Hgv niet op de schop gaat. Tenzij de IC weer overal gaat stoppen natuurlijk maar dat weigert NSR...
 

07-03-2017 23:42:44
BGM104
BGM104
Het inhaalspoor te Vama is nodig voor...Goederen? En wat is er in de toekomst anders dat dit noodzakelijk is?  

08-03-2017 01:17:53
Henk1619
Henk1619
Nee dat inhaalspoor is nodig om het mogelijk te maken dat NSR 2 IC's en 2 stoppers per uur Gn-Zl laat rijden. Er is in de toekomst niets anders dan nu aangezien NSR al begonnen is met meer treinen dan past op de huidige infra.

Voordat het inhaalspoor Vama een eigen leven gaat leiden, het gaat er niet komen. Bij Onz worden sneller te berijden overloopwissels gelegd en seinverdichting toegepast als alternatief. Maar dat alternatief werkt alleen maar in combinatie met aanpassingen bij Asn, Hgv en Hea-Zl welke om andere redenen toch al waren gepland.
 

08-03-2017 06:57:26
b2py
b2py
Er rijden al 2 IC's en 2 sprinters?  

08-03-2017 08:05:05
Pim530
Pim530
Wordt die boog overigens wel geschikt gemaakt voor 160 of 200 voor het moment waarop men misschien wel snelheidsverhoging wil toepassen, of kunnen we dan weer een nieuwe boog aanleggen?  

08-03-2017 09:14:06
icened
icened
Quote
b2py (wo 08 mrt 2017 06:57:26 https://www.somda.nl/forum/19138/p609789/): Er rijden al 2 IC's en 2 sprinters?


Ja. En daar komt straks de Sprinters Zwolle - Leeuwarden bij. Maar mogelijk wacht NS daarmee totdat het spoor tussen Zwolle - Herfte uitgebreid is.
 

08-03-2017 09:39:30
b2py
b2py
Tussen Groningen en Zwolle?  

08-03-2017 10:16:15
FourRoses
FourRoses
Inhaalspoor bij Hgv is inderdaad nodig om goederentreinen in te kunnen halen. Momenteel gebeurt dat nu ook met de dolomiettrein tussen Veendam en België. Anders krijg je zo'n constructie als de 568, die eerder uit Gn moet vertrekken om een lange goederentrein voor te gaan die niet onderweg kan worden ingehaald. Hoewel de lengte van goederentreinen uit Groningen momenteel erg meevalt..  

08-03-2017 11:41:28
Henk1619
Henk1619
Toen NSR begon met die onmogelijke dienstregeling ging de afvoer van On dagelijks over de 580 meter heen. NSR kan natuurlijk ook gewoon voor vertrek van IC568 die trein opnieuw in laten leggen zonder extra stops als de lengte van de goederentrein toch korter blijkt te zijn maar blijkbaar is de bijsturing daar niet toe in staat. Prorail verwacht dat over 5 jaar de constructie als bij IC568 vier keer per dag moet worden toegepast.  

08-03-2017 11:49:46
Klaasje
Klaasje
Ik heb in die tijd een aantal keren die trein "langer dan 580 meter" gezien. Op iets van 30 waarnemingen heb ik geen enkele keer een trein langer dan 580 meter kunnen waarnemen die niet ook gepaard ging met een e-loc. Laten de treinen met een e-loc nu net weer in staat zijn om 100 kilometer per uur te rijden waardoor het 95 km/h-pad (die geen inhaling nodig heeft) haalbaar is.

Kortom: Er is vooral sprake van een realiteit op papier.
 

08-03-2017 11:59:03
jeanne
jeanne
Quote
FourRoses (wo 08 mrt 2017 10:16:15 https://www.somda.nl/forum/19138/p609806/): Inhaalspoor bij Hgv is inderdaad nodig om goederentreinen in te kunnen halen. Momenteel gebeurt dat nu ook met de dolomiettrein tussen Veendam en België. Anders krijg je zo'n constructie als de 568, die eerder uit Gn moet vertrekken om een lange goederentrein voor te gaan die niet onderweg kan worden ingehaald. Hoewel de lengte van goederentreinen uit Groningen momenteel erg meevalt..


Er is toch ook al een tijdje sprake van dat er in Beilen een inhaalspoor met een lengte van 750meter moeten komen?


Jeanne Kok
 

08-03-2017 12:13:34
icened
icened
Quote
b2py (wo 08 mrt 2017 09:39:30 https://www.somda.nl/forum/19138/p609804/): Tussen Groningen en Zwolle?


Bedoel de series 500, 700 en 8100 tussen Zwolle - Groningen. En de serie 9000 tussen Leeuwarden - Meppel wordt op termijn doorgetrokken naar Zwolle.
 

08-03-2017 12:58:37
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (wo 08 mrt 2017 11:49:46 https://www.somda.nl/forum/19138/p609818/): Ik heb in die tijd een aantal keren die trein "langer dan 580 meter" gezien. Op iets van 30 waarnemingen heb ik geen enkele keer een trein langer dan 580 meter kunnen waarnemen die niet ook gepaard ging met een e-loc. Laten de treinen met een e-loc nu net weer in staat zijn om 100 kilometer per uur te rijden waardoor het 95 km/h-pad (die geen inhaling nodig heeft) haalbaar is.

Kortom: Er is vooral sprake van een realiteit op papier.


Prorail rekent met een pad voor 1600 ton, kruissnelheid 85 km/h en max snelheid 100 km/h. De oude Veendam shuttle ging riant over die 1600 ton heen en een combinatie waarbij beladen ketelwagens de plek innemen van relatief lichte containers maakt het zeker niet lichter. Die e-loc heb je waarschijnlijk wel nodig om het normale pad te kunnen halen. Naar een sneller pad is wel gekeken maar dan waren wagens nodig die minimaal 110 km/h konden rijden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-04-2017 08:55:18
icened
icened
Uitbreiding spoor Zwolle - Herfte ligt nu definitief vast:

https://www.prorail.nl/projecten/zwolle/nieuws/tracebesluit-spooruitbreiding-zwolle-herfte-onherroepelijk

Voor de rest geen nieuwe feiten.
 

26-04-2017 14:08:33
mv
mv
Goede zaak!!  

28-04-2017 11:31:50
broek53
broek53
Blijft een vreemde zaak dat er een vrije kruising wordt/moet worden aangelegd alleen maar om de lijn naar Emmen op die ongelukkige kopspoortjes van Zwolle te krijgen.  

28-04-2017 11:38:29
alle46
alle46
Helemaal mee eens. Echter toegeven dat de indeling van de sporen eigenlijk niet zo handig is of vele tientalle miljoenen waard is.....  

28-04-2017 11:57:00
mdeen
mdeen
Tja, Zwolle is net voor veel geld verbouwd en als je die lijn op een betere plek had moeten zetten (kruisingsvrij dus tussen de treinen van/naar Lw/Gn en Es in) dan had je een extra eilandperron moeten aanleggen.  

28-04-2017 12:44:04
broek53
broek53
Precies, en aangezien de echte grote verbouwing van Zwolle nog moet beginnen... (er is nu alleen iets semi-provisorisch gedaan in de vorm van een vierde perron omdat de Hanzelijn nu eenmaal kwam. Zelfs de meest basale gelijktijdigheid voor de Knoop Zwolle zit er nog niet in).  

28-04-2017 12:53:40
ZJ37
ZJ37
Het is sowieso verwonderlijk dat er inmiddels al een poos een dramatisch stukje infra ligt aan de oostzijde van het station, waarbij volop kruisende dwangrijwegen in tegengestelde richtingen benut moeten worden en tal van kritische opvolgtijden bij het ontbreken van gelijktijdigheden.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 28-04-2017 13:37
 

28-04-2017 13:03:42
jeanne
jeanne
Quote
mdeen (vr 28 apr 2017 11:57:00 https://www.somda.nl/forum/19138/p614501/): Tja, Zwolle is net voor veel geld verbouwd en als je die lijn op een betere plek had moeten zetten (kruisingsvrij dus tussen de treinen van/naar Lw/Gn en Es in) dan had je een extra eilandperron moeten aanleggen.

Tja, dat is niet meer mogelijk met de relatief beperkte ruimte. In alle wijsheid heeft men besloten om juist die spoorgrond voor een busstation te gaan gebruiken. Overigens, wil ik niet ontkennen dat er iets voor al die bussen in de Zwolse binnenstad gedaan moet worden. Vooral als er maar ietsje tegen zit in de spits loop het verkeer rond de oude binnenstad gewoon vast. Maar dat je op deze manier de Zwolse problemen oplost door daarmee een landelijk spoorwegknooppunt op slot mag gooien is weer een heel ander verhaal. Vanaf de prille begin van het dossier Hanzelijn is men op het dossier "de knoop van Zwolle" tamelijk houtje touwtje bezig (Salamitactiek). Men is helaas zonder enige overall visie nog ambitie bezig op dit dossier in mijn optiek. En die knoop, die blijft nog wel eventjes in de knoop.%04%


Jeanne Kok
 

28-04-2017 13:19:27
michaben
michaben
Het grootste knelpunt van Zwolle bestaat naar mijn idee ook vooral op papier, namelijk de overdreven lange opvolgtijden. Met goede seinplaatsing, deelrijwegen, aftelklokken en dynamische rijweginstelling kun je, ook onder ATB-EG, betrouwbaar een opvolgtijd van 90 seconden halen. Klinkt misschien onwaarschijnlijk voor sommigen, maar op de vrije baan komen die 90 seconden overeen met twee remafstanden volgens de al zeer ruime remcurves die men hanteert. Je hebt dus al marge bovenop marge qua treinopvolging.

Maar nee, dat vind men niet genoeg, er moet nóg meer marge overheen met een opvolgtijd van 3 minuten. Dat is, bovenop de remafstand, nog circa 5(!) kilometer marge tussen twee treinen op de vrije baan. Ik vind het redelijk bizar om vier sporen aan te gaan leggen zodat je met de verouderde techniek en verouderde denkwijze kan blijven doorborduren.
 

28-04-2017 14:54:19
broek53
broek53
De discussie over hele korte treinopvolgingen die dan ook nog eens de air van betrouwbaarheid zouden hebben, ga ik in dit topic maar niet voeren - maar dat er meer uit de bestaande infra gehaald kan worden, is wel duidelijk ja. Alleen de overkruisligging in Herfte Aansluiting is wel een moeilijk punt. Er is overigens een idee geweest om alleen een derde spoor tussen Zwolle en Herfte aan te leggen aan de oostkant van de bestaande lijn voor de afkomende treinen uit Dalfsen. De trein richting Dalfsen gebruikte daarin het opgaand spoor richting Herfte zoals nu. Maar dan ook is een extra perronspoor aan de zuidkant van Zwolle nodig.
Aan enige visie op dat punt heeft het zeer ontbroken bij het eerste ontwerp van Zwolle, waarvan het vierde perron nu dus een schamel 'restant-resultaat' is.
 

28-04-2017 15:53:21
michaben
michaben
Perron aan de zuidkant zou fijn zijn, maar is niet eens heel hard nodig, en je kunt geld slechts een keer uitgeven. Het zogenaamde kaartenhuis dat instort bij hoge frequenties zou al een heel stuk stabieler zijn indien je geen dom systeem als ARI hebt dat vasthoudt aan de treinvolgorde en spoortoewijzing zoals deze uit het grote plan komen. Zeker met drie sporen kun je de plek van het overkruisen dynamisch maken. Iets wat je incidenteel nog wel eens ziet als er een ervaren treindienstleider achter de knoppen zit bij een station waar nog wissels liggen: de stoptrein een wisseltje eerder al naar links sturen, waardoor de intercity op tijd kan vertrekken via het andere spoor.  

28-04-2017 20:39:43
FourRoses
FourRoses
Een andere uitbreiding in het noorden; vanaf begin mei wordt de nieuwe spoorbrug in Coevorden in gebruik genomen. De tien goederentreinen per week rijden dan niet meer via station Coevorden, maar rijden van/naar het Europark direct de lijn van/naar Zwolle op.  

28-04-2017 20:51:38
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (vr 28 apr 2017 15:53:21 https://www.somda.nl/forum/19138/p614522/): Zeker met drie sporen kun je de plek van het overkruisen dynamisch maken.


Hoe zou dat dan moeten werken kwa infra? Om de 500 meter overloopwissels?
 

28-04-2017 21:16:52
icened
icened
Quote
jeanne (vr 28 apr 2017 13:03:42 https://www.somda.nl/forum/19138/p614507/):
Quote
mdeen (vr 28 apr 2017 11:57:00 https://www.somda.nl/forum/19138/p614501/): Tja, Zwolle is net voor veel geld verbouwd en als je die lijn op een betere plek had moeten zetten (kruisingsvrij dus tussen de treinen van/naar Lw/Gn en Es in) dan had je een extra eilandperron moeten aanleggen.

Tja, dat is niet meer mogelijk met de relatief beperkte ruimte. In alle wijsheid heeft men besloten om juist die spoorgrond voor een busstation te gaan gebruiken. Overigens, wil ik niet ontkennen dat er iets voor al die bussen in de Zwolse binnenstad gedaan moet worden. Vooral als er maar ietsje tegen zit in de spits loop het verkeer rond de oude binnenstad gewoon vast. Maar dat je op deze manier de Zwolse problemen oplost door daarmee een landelijk spoorwegknooppunt op slot mag gooien is weer een heel ander verhaal. Vanaf de prille begin van het dossier Hanzelijn is men op het dossier "de knoop van Zwolle" tamelijk houtje touwtje bezig (Salamitactiek). Men is helaas zonder enige overall visie nog ambitie bezig op dit dossier in mijn optiek. En die knoop, die blijft nog wel eventjes in de knoop.%04%


Er komt een busbrug zodat de huidige stad en regionale bussen verhuizen van de oostzijde naar de westzijde van de station:

https://www.zwolle.nl/wonen-en-leven/wijken/hanzeland/uitgelicht/nieuwe-busbrug-over-station-zwolle-aanbesteed-aan-bam

Wanneer station Zwolle een knooppunt wordt i.p.v. een knelpunt is nog afwachten. Het viersporig spoortraject Amsterdam Zuid - Duivendrecht en het overslaan van station Duivendrecht zorgt voor meer marge. Maar nog steeds is het lastig voor de IC Den Haag - Groningen om precies op tijd in Zwolle te komen. Toch regelmatig kleine vertragingen van ongeveer 5 minuten.

In omgekeerde richting heeft de IC Groningen - Den Haag weinig marge. Het viersporig maken van spoor Herfte - Zwolle zorgt hopelijk voor een gunstig effect. En tussen station Zwolle - Hanzeboog zal ERTMS (Perceel Noord) geïnstalleerd worden i.p.v. ATB. Maar of dat ervoor zorgt dat de treinen dichter achter mekaar kunnen rijden is afwachten.
 

28-04-2017 21:21:35
michaben
michaben
Quote
Henk1619 (vr 28 apr 2017 20:51:38 https://www.somda.nl/forum/19138/p614560/): Hoe zou dat dan moeten werken kwa infra? Om de 500 meter overloopwissels?

Tot ProRail wissels als iets duivels ging zien kon dat op veel emplacementen al, veel grote stations hadden zowel direct na de perrons een set wissels als circa anderhalve kilometer verderop. De lijn Rtd - Gd heeft dit nog met de wissels bij Wspl en daar laat men dan ook met enige regelmaat nog wel eens een treintje anderhalve kilometer links rijden als dat beter uitkomt voor de exploitatie.
 

28-04-2017 22:44:39
jeanne
jeanne
Quote
icened (vr 28 apr 2017 21:16:52 https://www.somda.nl/forum/19138/p614565/):

Er komt een busbrug zodat de huidige stad en regionale bussen verhuizen van de oostzijde naar de westzijde van de station.


Het is mij zeer wel bekent dat er een busbrug komt met de nodige busbanen om Zwolle te ontslakken. Dat hier wat aan gedaan wordt is echt alleen maar te loven. Wat mij dwars zit is dat men een stuk van de zo spaarzaam voorhanden zijnde spoorgrond opoffert ten behoeve van een “busstation a niveau”. Dit had naar mij mening echt anders en beter gemoeten als ik zo onbescheiden mag zijn. In mijn optiek was hier een busplatform toch een veel toekomst bestendiger oplossing geweest. Daarmee is een extra perron (met kopsporen) definitief een verkeken zaak, omdat daar nu juist bussen gaan komen. In deze menig sta ik niet alleen, zelfs (ex)gemeente ambtenaren heb ik daar al wel eens iets over horen zeggen! Maar ja de centjes maken dat men voor de korte termijn is gegaan in het Zwolse, bij alles rond de Hanze lijn en wat daar verder uit volgde.


Jeanne Kok
 

28-04-2017 22:56:57
Frontier
Frontier
Kostbare spoorgrond verkwanseld ten behoeve van een busstation, goh, waar hebben we dat toch eerder gezien?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-04-2017 22:57:57
thom
thom
Ik denk dat een gemeente het ziet als grond met bestemming OV, en dat is het nu natuurlijk nog steeds.  

29-04-2017 09:58:59
Klaasje
Klaasje
Het zou mij niets verbazen als we rondom Zwolle langzaam maar zeker een verschuiving naar kwartierdiensten gaan zien. In het geval dat dat doorzet zal de daadwerkelijke behoefte aan sporen eerst gaan dalen om pas daarna weer te gaan stijgen.  

29-04-2017 10:28:49
phantom
phantom
Dat is dus wat je krijgt als je mensen laat besluiten over dingen waar ze geen verstand van hebben.
Gezien het feit dat men altijd probeert mensen uit de auto te krijgen en de trein in.
Daarvoor laat men meer treinen rijden,die je nu nog vaak kwijt kan op het zelfde spoor door slimme technieken te gebruiken,maar op een bepaald punt zul je als de reizigers aantallen blijven groeien,spoor bij moeten leggen.
Nu al is overduidelijk dat stations ingeklemd liggen tussen de in de loop der tijd begebouwde panden,bedrijven terreinen en veranderde infra structuur.
Daardoor is er voor toekomstige uitbreidingen al amper grond "vrij/beschikbaar" ,nu heeft men in zwolle nog wat ruimte over maar verkoopt die ruimte voor iets anders.
Ik ben benieuwd hoelang men met de huidige ruimte/sporen kan volstaan alvorens men bv zal moeten gaan verbouwen maar dan de grond in om ruimte te vinden.
Lange termijn denken had met stations verbouwingen wellicht al toekomstige spoor problemen kunnen voorzijn.
(Het enigste voorbeeld daarvan wat ik me nu kan voorhalen is delft met een extra tunnel die is meegebouwd desondanks dat men die nu nog niet gebruikt,maar in de toekomst wel degelijk nodig zal hebben.)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-04-2017 10:57:55
alle46
alle46
Dit vraag ik mij al veel langer af. Met de inzichten van nu worden stations, onder het motto van een eigentijdse kreet, verbouwd en gelijktijdig volledig ingeklemd tussen kantoren en andere bebouwing. Over 50 jaar kunnen we volgens mij nooit en te nimmer met dezelfde ruimte 10, 20 of desnoods 30% meer reizigers opvangen.
Dus dan maar de grond in?
Misschien iets voor een nieuwe discussie?

Laatst bewerkt door alle46 op 29-04-2017 10:58
 

29-04-2017 11:10:56
Klaasje
Klaasje
Daar zullen vanzelf wel weer oplossingen voor komen. Het zou mij niets verbazen als over 30 jaar een soort S-bahn met lightrailtreinen rond Amsterdam wordt gebouwd om op de klassieke sporen ruimte voor IC's te maken. Dat bij Utrecht een spoorlijn via de Uithof naar Amersfoort is gebouwd en dat bij Den Haag meer treinen dan ooit over het spoor tussen laan van NOI en Hollands Spoor rijden. Dan resteert nog een oplossing bij Schiphol als we dan allemaal nog van het vliegtuig gebruik maken. Bij Zwolle worden op de meeste lijnen vier keer per uur gereden zodat het station niet te klein is.

Kortom: Er komen vanzelf oplossingen die passen bij de ontstane (on)mogelijkheden. Die zouden wel eens goedkoper en slimmer kunnen zijn dan we ons nu kunnen voorstellen. Terug naar Noord-Nederland.
 

29-04-2017 11:16:28
treinfan
treinfan
Pssst, de GVB rijdt al jaren op Ass-Asdz-Asa/Dvd/Dmnz en (Asd-)Asa-Ashd  

29-04-2017 11:26:02
michaben
michaben
Pssst, het GVB rijdt niet in Zwolle

Maar ik zal me inderdaad niet te druk maken over hoe het station er over 50 jaar uit ziet, want de kans is redelijk dat de treinen die er dan rijden totaal niet meer lijken op de huidige treinen, en deze treinen van de toekomst hele andere eisen stellen aan infrastructuur dan waar je nu op kunt anticiperen.
 

29-04-2017 12:15:43
Oldskool
Oldskool
@michaben: Treinfan reageert natuurlijk hier op:
Quote
Klaasje (za 29 apr 2017 11:10:56 https://www.somda.nl/forum/19138/p614634/): Daar zullen vanzelf wel weer oplossingen voor komen. Het zou mij niets verbazen als over 30 jaar een soort S-bahn met lightrailtreinen rond Amsterdam wordt gebouwd om op de klassieke sporen ruimte voor IC's te maken.
En laat dat nou net WEL over Asd gaan
 


29-04-2017 12:17:53
michaben
michaben
Zucht %04% Twee hints om weer terug naar het onderwerp te gaan waren blijkbaar niet genoeg. Dus voor de duidelijkheid: dit onderwerp gaat over de uitbreidingen in en ten noorden van Zl, laten we het dan ook daar over hebben.

Laatst bewerkt door michaben op 29-04-2017 12:19
 

29-04-2017 15:47:43
dh3201
dh3201
Ja, en de S-bahn rond Zwolle wordt met bussen gereden, en laten die nu net een nieuw busstation nodig hebben.... %08%


Shqiperise-lopers?
 

29-04-2017 17:34:12
icened
icened
Quote
phantom (za 29 apr 2017 10:28:49 https://www.somda.nl/forum/19138/p614627/): .
Lange termijn denken had met stations verbouwingen wellicht al toekomstige spoor problemen kunnen voorzijn.
(Het enigste voorbeeld daarvan wat ik me nu kan voorhalen is delft met een extra tunnel die is meegebouwd desondanks dat men die nu nog niet gebruikt,maar in de toekomst wel degelijk nodig zal hebben.)


De gemeente Dronten is een ander goed voorbeeld. Vele jaren lang hadden ze al rekening gehouden met de aanleg van de Hanzelijn en daar grond voor 'gereserveerd'. En ze kunnen vanaf het station nog flexibel uitbreiden richting het winkelcentrum.

Maar ook dit is niet topic.
 

28-10-2017 16:21:03
icened
icened
Niet helemaal topic. Maar wist geen andere topic voor te vinden:

http://www.lc.nl/friesland/Extra-stroom-voor-vierde-trein-Zwolle-video-22614548.html

Tegenwoordig kan op bijna elke spoortraject 4 treinen p/u rijden. Maar blijkbaar was hier zo weinig geïnvesteerd dat hier slechts 3 treinen p/u kan rijden.
 

28-10-2017 18:34:52
peterselie
peterselie
De meeste onderstations op de lijn tussen Lw en Mp hadden maar één tractiegroep, uitgezonderd Stobbega. In de huidige situatie is dat bij optrekkende treinen al penibel tussen Sw en Wv en rond Akm waar de spanning tot onder de 1200V kan zakken in normale bedrijfsvoering, helemaal als de treinen wat langer zijn.

Zie bijvoorbeeld dit document: https://www.prorail.nl/sites/default/files/overbelastverklaring_2.pdf

en de discussie uit een draadje van vorig jaar: https://www.somda.nl/forum/15804/p587469/Dienstregeling+2017%2C+wat+is+waar%3F/ (en verder naar beneden lezen)
 

01-11-2017 21:29:58
icened
icened
Nieuwe gegevens uitbreiding spoor Zwolle - Herfte:

https://www.destentor.nl/zwolle/prorail-start-bouw-aan-viaduct-herfte-in-januari~ac220264/

Citaat:

ProRail en NS vertimmeren in hun 'Spoorplan Noord Nederland' voor een miljard aan het spoor.

Tussen Zwolle - Herfte wordt de uitbreiding van twee sporen nu geraamd op 250 miljoen. Waar wordt die overige 750 miljoen euro aan uitgegeven?

Laatst bewerkt door icened op 01-11-2017 21:32
 

01-11-2017 22:44:49
broek53
broek53
Assen, de extra sneltrein Lw - Gn, een deel van de spoorknoop Groningen, reizigerstreinen naar de Eemshaven, extra sneltrein Winschoten, de Wunderline, kwartierdienst Sneek, en zo zal ik er nog wel een paar vergeten hebben.  

02-11-2017 00:37:14
AlbertP
AlbertP
Hier het capaciteitsvergrotingsplan van Prorail voor Lw-Mp, het logische vervolg op het document dat hierboven door peterselie werd gelinkt: https://www.prorail.nl/sites/default/files/leeuwarden_-_meppel_capaciteitsanalyse_en_-vergrotingsplan.pdf

De onderstations worden nog dit jaar voorzien van een extra tractiegroep, en om uitval te verminderen komen er extra voedingskabels die eind 2018 worden opgeleverd.

Laatst bewerkt door AlbertP op 02-11-2017 00:37
 

02-11-2017 09:52:07
icened
icened
Citaat:

4.3 Mogelijke dienstregeling 2020, doortrek Sprinter tot Zwolle De provincie Fryslân heeft de ambitie om de Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel op termijn door te trekken tot Zwolle. Voordat dit werkelijkheid kan worden, moet de viersporigheid tussen Zwolle en Herfte aansluiting gereed zijn.

Zien of NS deze Sprinterverbinding mag behouden. Uit eerdere berichten lijkt het dat Arriva het van NS gaat overnemen.
 

02-11-2017 10:53:48
Oldskool
Oldskool
Blijkt nergens uit. Men wil die sprinter verbinding aanbesteden, en NS mag, net als andere vervoerders, gewoon mee doen met deze aanbesteding.  

02-11-2017 21:16:07
icened
icened
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2017/11/02/een-miljard-euro-voor-verbetering-spoor-noord-nederland/  

02-11-2017 21:57:52
yappa
yappa
Wat ik nog steeds niet snap: Zwolle is een knoop die echt in golven wordt bediend: dan weer alle treinen richting Zwolle, dan weer alle treinen weg uit Zwolle.

Waarom dan zo star vasthouden aan het principe dat een spoor maar in één richting gebruikt mag worden? Bij zo'n consequente knoop zou je toch ideaal parallel kunnen in- en uitrijden, en zo rijtijd én infra besparen? Vlak buiten Zwolle waaieren de treinen immers uit in alle windrichtingen?

Hooguit is Zwolle - Meppel daar wat te lang voor, maar in alle andere richtingen moet dat toch gewoon kunnen??!
 

03-11-2017 11:02:56
dennistd
dennistd
Van/naar Heino en Wijhe gebeurt dat al en blijft dat op zo. Maar jij doelt waarschijnlijk op een parallelfahrt over de Hanzeboog (IJsselbrug)?  

03-11-2017 23:26:50
sneltram
sneltram
Op dit moment ontbreekt het aan het benodigde wissel, maar als je aan de Hatterzijde van de brug een hogesnelheidswissel neerlegt, dan kun je parallel uitrijden en inrijden met IC's. %02%  

04-11-2017 09:58:57
mdj
mdj
Aan 1 heb je dan niet genoeg... Een stuk of vier...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

04-11-2017 10:28:06
phantom
phantom
Dan kan je t al schudden,prorail heeft iets tegen wissels houden /nieuw aanleggen,al enige tijd %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-11-2017 13:22:38
thom
thom
Goed om te weten!  

05-11-2017 13:39:37
luytjes
luytjes
Parallel rijden tussen Zwolle en de IJsselbrug of tussen Zwolle en Herfte gaat niet lukken op het moment dat er treinen in een kwartierdienst rijden (Vechtdallijn) of treinen buiten de knoop vallen (de 14600). Die kom je dan namelijk onderweg tegen.  

13-11-2017 10:07:53
icened
icened
Eerste werkzaamheden met uitbreiding spoor Zwolle - Herfte:

https://www.destentor.nl/zwolle/prorail-start-bouw-aan-viaduct-herfte-in-januari~ac220264/
 

13-11-2017 12:29:30
V64
V64
Begin werkzaamheden januari 2018, dive-under gereed in juni 2021.
Waar zijn ze mee bezig, een nieuwe Kanaaltunnel?

Laatst bewerkt door V64 op 13-11-2017 12:30
 

13-11-2017 12:49:18
Klaasje
Klaasje
Het spoor moet een paar keer verlegd worden en daarbij is het aanpassen van de bovenleiding maatgevend. Grote kans dat het meerdere malen voor langer dan een weekend buiten dienst moet waartussen dan weer het een en ander voorgebouwd wordt voor de volgende stap. Al met al zijn de buitendienststellingen zomaar maatgevend. Als je het vrij zou kunnen bouwen door het spoor weg te knippen lukt het vast wel binnen een jaar. Maarja, wat is het doel en welke middelen mogen daar tegenover staan?  

13-11-2017 12:49:41
b2py
b2py
Was het maar zo, nu heb je last van je omgeving  

13-11-2017 13:46:38
jeanne
jeanne
Quote
Waar zijn ze mee bezig, een nieuwe Kanaaltunnel?


Is een beetje te gemakkelijke opmerking. Als het nu alleen maar om die dive-under zou gaan,ja.
Er gaat grofweg z'n 5 km spoor op de schop met tenminste 5 kunstwerken.
Misschien je toch even een beetje inlezen. %08%


Jeanne Kok
 

13-11-2017 14:03:40
ToH
ToH
"Zoveel mogelijk onnodige wissels weghalen"

Klinkt bekend. Iets met Utrecht? En bleek dat niet ook al zo'n succes?
 

13-11-2017 14:55:55
icened
icened
Quote
Klaasje (ma 13 nov 2017 12:49:18 https://www.somda.nl/forum/19138/p631572/): Als je het vrij zou kunnen bouwen door het spoor weg te knippen lukt het vast wel binnen een jaar. Maar ja, wat is het doel en welke middelen mogen daar tegenover staan?


In dezelfde tijd als ze nu de dive-under willen aanleggen bij Herfte hebben ze in China al een nieuwe HSL aangelegd. Maar in Nederland overwegen ze terecht meer voordat ze een stuk nieuw spoor aanleggen.
 

13-11-2017 15:09:29
b2py
b2py
Appels - peren  

13-11-2017 15:18:36
ZJ37
ZJ37
Quote
ToH (ma 13 nov 2017 14:03:40 https://www.somda.nl/forum/19138/p631576/): "Zoveel mogelijk onnodige wissels weghalen"

Klinkt bekend. Iets met Utrecht? En bleek dat niet ook al zo'n succes?
En tegelijk: "minder wissels betekent minder storingen". Alleen ontbreekt aan deze propaganda natuurlijk weer dat bij 1 defect wissel een complete corridor op zijn gat gaat.
 

13-11-2017 16:35:15
thom
thom
Quote
icened (ma 13 nov 2017 14:55:55 https://www.somda.nl/forum/19138/p631577/):
Quote
Klaasje (ma 13 nov 2017 12:49:18 https://www.somda.nl/forum/19138/p631572/): Als je het vrij zou kunnen bouwen door het spoor weg te knippen lukt het vast wel binnen een jaar. Maar ja, wat is het doel en welke middelen mogen daar tegenover staan?


In dezelfde tijd als ze nu de dive-under willen aanleggen bij Herfte hebben ze in China al een nieuwe HSL aangelegd. Maar in Nederland overwegen ze terecht meer voordat ze een stuk nieuw spoor aanleggen.

Lekkere vergelijking, een NIEUWE HSL, dus geen bestaande situatie die om gebouwd moet worden en waar treinverkeer ook nog gewoon mogelijk moet blijven...
 

13-11-2017 16:47:58
icened
icened
Andere en ingewikkeldere situatie. Vergelijking met China was vooral bedoeld om te laten zien hoe snel ze in China een geheel nieuwe spoorlijn kunnen aanleggen,

Maar zoals b2py al aangaf is het appels met peren vergelijken.
 

13-11-2017 18:00:40
phantom
phantom
Quote
ZJ37 (ma 13 nov 2017 15:18:36 https://www.somda.nl/forum/19138/p631580/):
Quote
ToH (ma 13 nov 2017 14:03:40 https://www.somda.nl/forum/19138/p631576/): "Zoveel mogelijk onnodige wissels weghalen"

Klinkt bekend. Iets met Utrecht? En bleek dat niet ook al zo'n succes?
En tegelijk: "minder wissels betekent minder storingen". Alleen ontbreekt aan deze propaganda natuurlijk weer dat bij 1 defect wissel een complete corridor op zijn gat gaat.

Ik zag het inderdaad staan en dacht t zelfde.
Alsof we ,punt 1 nog kunnen spreken hier over strenge winters,want zo streng vind ik ze al jaren niet meer,dus als t nu al/nog steeds bevriest dan zegt dat eerder iets over de kwaliteit van de voorzieningen die dit moeten voorkomen.
En punt 2,als je er achter komt dat je minder wissels beleid zorgt voor problemen als 1 klein ding niet meer werkt,dan krab je jezelf toch is achter de oren over het beleid wat je doorduwt ?
Punt 3,wat is het criteria/wat maakt een wissel bij wie overbodig ?
Daar moet een regel/richtlijn voor zijn.
Een wissel laten liggen wat aftakt naar een stamlijn die 5 jaar geleden is opgebroken,ja die is wel overbodig,maar zoiets telt in de situaties zoals nu spelen/speelde nou niet echt een rol %08%%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

13-11-2017 18:31:17
sjoerd
sjoerd
En een goed voorbeeld daarvan is de spooraansluiting van Defensie bij Vijf Eiken tussen Breda en Gilze-Rijen, die al meer dan tien jaar is opgebroken. Op Vijf Eiken staat ook al jaren geen enkele Munitieloods meer. Maar het aansluitingswissel ligt er nog in het hoofdspoor Breda - Tilburg.
Maar voor deze discussie hebben we al een draadje.

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-11-2017 18:31
 

16-03-2018 16:58:31
icened
icened
Steeds meer spoorprojecten worden uitgevoerd. Zo ook spoorverdubbeling Zwolle - Herfte:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/288196/prorail-ondertekent-contract-van-170-miljoen-euro-voor-aanpak-spoorzone-zwolle
 

23-04-2018 16:55:54
DDietzen
DDietzen
Daar zijn ze weer: http://www.dvhn.nl/groningen/Werkgroep-snelle-spoorlijn-Groningen-Randstad-kost-nog-geen-3-miljard-23118996.html
Quote

Werkgroep: snelle spoorlijn Groningen- Randstad kost nog geen 3 miljard

De Noord-Nederland zo lang gekoesterde rechtstreekse spoorlijn naar Lelystad is minder duur en dus rendabeler dan gedacht.

Dat stelt het nieuwe spoorplan NoordLink. ,,De aanleg kost 2,8 miljard euro’’, zegt mede-opsteller Daniël de Ruig. ,,We hopen dat dit nieuwe idee de hele discussie over de Zuiderzeelijn in een ander daglicht zet.’’

Hij is een van de vrijwilligers die zich binnen de werkgroep Spoor in Friesland, inzetten voor spoorverbindingen in het Noorden. Net als de plannen voor de Zuiderzeelijn in de jaren ‘80 en rond 2006, gaat de route van Groningen via Leek, Drachten, Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad. Leeuwarden wordt via Heerenveen aangesloten. Het Centraal Planbureau sprak in 2006 over 4 tot 9 miljard euro aanlegkosten. De werkgroep heeft de procedure en de grondaankopen niet bij de berekening meegenomen. Ze schat de bouwtijd op tussen 5 en 7 jaar.

Wat is het geheim?
,,Het geheim van NoordLink zit in de aanleg van gewoon spoor, dus géén hogesnelheidslijn (hsl), en een efficiëntere opzet van de treindienst. Die organiseren wij met twee echte intercity’s per uur en een soort sneltrein die tweemaal per uur op alle stations stopt’’, aldus De Ruig.

Volgens hem kunnen treinen over nieuw gewoon spoor 200 km/uur rijden. Dan is geen hsl-snelheid, maar wel veel sneller dan de 140 km/uur van nu. ,,De Hanzelijn naar Zwolle is ook al voor die snelheid gebouwd. Harder hoeft niet. De kortere afstand en 200 km/uur scheelt al een uur tussen Groningen en Schiphol.’’

Wat moet er gebeuren?
aanpassen verschillende op- en afritten van de A7 en de A6, waar de spoorbaan naast komt te liggen

tunnel van 3600 meter onder Hoogkerk (tussen Bangeweer en Westpoort)

viaduct bij Midwolde/ Pasop (spoor gaat van noordzijde naar zuidzijde A7)

stations in Leek, Drachten, Heerenveen Zuid (bij de A32) en Emmeloord

boog om natuurgebied Oranjewoud (eventuele tunnel zit niet in de berekening)

verbinding bij Heerenveen Zuid met spoorlijn Leeuwarden - Meppel

brug (1200 meter) bij de passage van klaverblad Emmeloord

tunnel van 3 kilometer onder het Ketelmeer

brug over de A6 bij Swifterband

Kans voor huidige stations
De plannenmakers handhaven de huidige verbindingen van Leeuwarden en Groningen naar Zwolle. Ook voor de Hanzelijn hebben de initiatiefnemers een plan klaar. Kleinere stations zoals Haren Hoogeveen of Wolvega kunnen via die lijn ook een rechtstreekse verbinding met de Randstad krijgen. Voor treinverkeer naar Hamburg is het spoor ook geschikt (,,Moet Duitsland ook investeren’’). De Ruig is vooral blij dat het spoor robuuster wordt. ,,Nu het Noorden voor alle treinverkeer onbereikbaar als er een storing is bij Meppel.’’

De Ruig is overtuigd van het succes van de Zuiderzeelijn nieuwe stijl. ,,Een verdubbeling van het spooraanbod lijkt misschien veel, maar het is beslist geen overkill. Hier is al zo lang zo veel vraag naar. Het zal veel nieuwe reizigers opleveren en mensen uit de auto halen.’’


Laatst bewerkt door DDietzen op 23-04-2018 16:58
 

23-04-2018 18:14:59
DDZ7504
DDZ7504
Is deze berekening van 2.8 miljard inclusief of exclusief de tegenslagen die je bij elk spoorproject gegarandeerd krijgt? %03%


DDZ in dienst, ik blij!
 

23-04-2018 18:36:21
gvttreinen
gvttreinen
De sprookjes van H.C. Andersen zijn geloofwaardiger  

23-04-2018 20:13:24
mren
mren
Quote
DDZ7504 (ma 23 apr 2018 18:14:59 https://www.somda.nl/forum/19138/p653354/): Is deze berekening van 2.8 miljard inclusief of exclusief de tegenslagen die je bij elk spoorproject gegarandeerd krijgt? %03%

Gewoon hele zaak DBFM aanbesteden en risico's bij de aannemers leggen. Is bij A15 MaVa ook prima bevallen...
 

23-04-2018 20:29:41
Michael98
Michael98
Quote

Werkgroep: snelle spoorlijn Groningen- Randstad kost nog geen 3 miljard
...De werkgroep heeft de procedure en de grondaankopen niet bij de berekening meegenomen. ...
En met deze zin valt die 3 miljard in het water, leuk dat men weet wat de bovenbouw gaat kosten, maar bij zo'n omvangrijk tracé krijg je vrijwel gegarandeerd geldverslindende procedures aan je broek en in ons drukbezette landje is grond ook niet meer gratis.
 

23-04-2018 21:29:24
icened
icened
Afgezien van de aanlegkosten is het ten eerste de vraag of het nieuwe spoorlijn zich terugverdient. En ten tweede is het ook de vraag of de rendabiliteit van het spoor Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad dan niet minder wordt.  

24-04-2018 08:10:55
pluisje
pluisje
Rondom Herfte de eerste verdachte werkzaamheden. Kabelboeren, wat rijplaten.
Things like that
 

24-04-2018 09:29:20
bacr
bacr
Quote
icened (ma 23 apr 2018 21:29:24 https://www.somda.nl/forum/19138/p653438/): Afgezien van de aanlegkosten is het ten eerste de vraag of het nieuwe spoorlijn zich terugverdient. En ten tweede is het ook de vraag of de rendabiliteit van het spoor Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad dan niet minder wordt.

Het is er hier al vaker over gegaan, maar 'zich terugverdienen' is ook een defintiekwestie. Voor spoorverbindingen is de standaard gebruikte termijn van terugverdienen, 30 jaar, meestal wat tekort. En sowieso geldt dat ook gekeken moet worden naar de maatschappelijke opbrengsten die zo'n nieuwe lijn met zich meebrengt. Een verschuiving van een paar procent autoreizigers naar een nieuwe treinverbinding levert ook al winst op in termen van verminderde uitstoot van van alles, minder files, productievere reizigers etc. etc.
 

24-04-2018 13:02:07
sjoerd
sjoerd
Inderdaad: bij de vraag naar de rentabiliteit wordt helaas vrijwel nooit gedacht aan de opbrengsten op het gebied van milieu, welzijn, woongenot, spreiding van congestie op andere plekken, en ga zo nog maar even door.
En vergeet de besparingen niet, die anderen boeken. Het bedrijfsleven becijfert altijd zo knap dat het ze honderden miljoenen kost als het transport van goederen in de file belandt. Welnu: als die files verminderen of wegblijven (?) levert dat blijvend meer op dan het afschaffen van de dividendbelasting.
 

24-04-2018 13:12:45
phantom
phantom
Niet te vergeten
Hoeveel trein reizigers gaan er nu dagelijks uit het noorden met de trein ri Randstad ?
Hoeveel Automobilisten gaan er nu dagelijks uit het noorden met de trein ri Randstad ?
En hoeveel % van die auto rijders is werkelijk bereid om door de komst van die nieuwe lijn,zn auto te laten staan om dan de trein te pakken ?

Om nog maar te zwijgen over het feit dat de lijst met dingen die nu genoemd word om die lijn te kunnen bouwen,volgens mij nooit voor dat geld gebouwd gaan wrden,daar moet geld bij.
2 tunnels van 3km+
2 Bruggen waarvan 1 langer dan een km
Hoelang die brug bij swifterbant over de A6 moet worden omschrijft men maar niet
Aanpassen van vele op/af ritten van A7 en A6
Wat grond onteigenen kost alleen voor bovenstaande dingen al zat,over procedures en vergunningen nog maar te zwijgen,huidige kabel trace's verleggen en dan nog "even" een paar stations bij bouwen.
Gaat vast allemaal gratis


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-04-2018 13:24:22
sjoerd
sjoerd
Klopt wat je zegt, maar dat geldt ook voor autowegen en vliegvelden, en daarvoor rolt het geld zo uit de broekzakken. Dan wordt er nauwelijks gevreesd wat dat kost. Dan gaat het gek genoeg altijd over de opbrengsten. Daar gaat het om.  

25-04-2018 10:22:38
phantom
phantom
Zolang er zoveel auto's rondrijden dat er meermaals per dag en per snelweg lang in de file word gestaan,zal daarover ook weinig worden gevreesd.
In de file staan kost tijd en geld,dus zolang dat niet weg is,zal men dr niet zo moeilijk over doen.
Van vliegvelden heb ik weinig kaas gegeten,maar we hebben er niet veel die commercieel geschikt en interessant zijn.
Voorlopig hoor je ook niets anders dan dat telkens meer mensen hierheen komen vliegen voor zaken of vakantie,dus t zal geld opleveren.
Wel zijn voor zowel auto en snelweg en vliegveld en hun passagiers heel andere aantallen en getallen in omloop,mijn idee is dat geïnvesteerd geld in bovenstaande zich (snel) zal terug betalen.
In elk geval sneller dan voor in dit geval die ene vaak besproken spoorlijn die men wil maken


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-04-2018 11:12:32
sjoerd
sjoerd
Jawel, maar dan ook weer strikt geredeneerd naar een terugverdienmodel waarin voor het gemak allerlei andere zaken niet worden meegewogen, zoals ik al eerder heb aangegeven: duurzaamheid, woon- en reisgenot en bijbehorende (ont-)stressing, oplossen van congestie elders enz. enz..  

25-04-2018 11:22:52
alle46
alle46
En waar het terugverdienmodel toe leidt kunnen we zien. Het noorden loopt leeg, met uitzondering van enkele grote steden, en de randstad loopt vast of slipt dicht (hoe je het maar wilt noemen).
Inverteren in railinfra is niet economisch rendabel en met dit argument poetsen de beleidsmakers deze plannen van tafel. Veel te kostbaar, weg ermee!