'Instapzones' voor betere spreiding
Forum: Algemeen - Algemeen
28-09-2016 10:55:22
mren
mren
Op de kleinere stations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven komen speciale instapzones die de drukte in de trein moeten verminderen. Uit proeven is gebleken dat reizigers zo beter verspreid worden, waardoor meer mensen kunnen zitten en de trein sneller kan vertrekken. De NS laat weten dat de zones volgens de planning vanaf begin 2017 worden ingevoerd.

Twee borden op de perrons geven aan waar de instapzone begint en waar hij eindigt. Wie tussen de borden in gaat staan, weet zeker dat de sprinter op die plek komt te staan. Door op de verschillende stations de instapzones in te richten op andere stukken perron, worden de reizigers beter verdeeld, zegt een woordvoerder van de NS:

Hele artikel: http://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/28/instapzones-gaan-treinreizigers-aan-een-zitplaats-helpen-a1523717

Laatst bewerkt door moderator op 28-09-2016 12:26, reden: Backslashes topictitel verwijderd.
 

28-09-2016 11:59:48
lex_t
lex_t
En dan is de trein 3 rijtuigen te kort. Rennen.  

28-09-2016 12:02:10
mren
mren
Ik neem aan dat de treinlengte net als via de NS App en het blijkbaar dure bord in Den Bosch aangegeven gaat worden aan de reiziger.  

28-09-2016 12:06:14
treinfan
treinfan
Ga maar uit van de geverfde strepen op het perron zoals in o.a. Culemborg er al langere tijd is (of is de streep al versleten?): daar wordt de lengte van een SLT-6 aangegeven met een blauwe streep.  


28-09-2016 13:03:42
maurits
maurits
Pssst, de combinatie van letterbordjes op het perron en de treinsamenstelling op de CTA schijnt in bepaalde landen in Europa prima te werken, zie: http://www.bahnbilder.de/bilder/die-zugzielanzeige-bahnhof-basel-sbb-206047.jpg of http://www.bahnbilder.de/1024/zugzielanzeiger-fuer-ice-575-nach-653126.jpg

Zeker met de huidige digitale CTA's moet dat toch makkelijk te realiseren zijn. Waarom zouden we opnieuw het wiel uitvinden?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-09-2016 13:11:06
DingeZ
DingeZ
Omdat in Duitsland er geen sprake is van dynamische inzet. In principe staat de lengte van een specifieke trein daar voor het hele jaar al vast.  

28-09-2016 13:16:01
bacr
bacr
Er zit vast een iemand met erg weinig historisch besef over waar die letterborden ooit voor waren bedoeld. Sowieso blijft het interessant om op nieuw gerenoveerde stations die letterborden terug te zien komen, terwijl ze vrijwel niet meer gebruikt worden. Met een ICE hoor je alleen nog maar 'de eerste klas bevindt zich vooraan/achteraan in de trein'. Met een letteraanduiding zou dat al een stuk klantvriendelijker zijn.  

28-09-2016 13:20:04
treinfan
treinfan
Als de letterborden er zijn, zou het alleen maar makkelijker worden met de huidige schermen: de actuele(!) treinsamenstellingen zijn toch al beschikbaar in Infoplus.  

28-09-2016 13:23:26
mren
mren
Quote
DingeZ (wo 28 sep 2016 13:11:06 https://www.somda.nl/forum/18622/p592836/): Omdat in Duitsland er geen sprake is van dynamische inzet. In principe staat de lengte van een specifieke trein daar voor het hele jaar al vast.

Sja, in Nederland worden lengtes ook gepland. Maar ja, die verdomde praktijk toch steeds hè?
 

28-09-2016 13:32:00
AgentX
AgentX
Quote
treinfan (wo 28 sep 2016 13:20:04 https://www.somda.nl/forum/18622/p592839/): Als de letterborden er zijn, zou het alleen maar makkelijker worden met de huidige schermen: de actuele(!) treinsamenstellingen zijn toch al beschikbaar in Infoplus.


Ach, die schermen kunnen sowieso veel betere informatie tonen dan ze nu doen. Ik zag laatst een tweet van iemand die veel liever die oude CTA's zag, omdat je daarop veel sneller kon zien of je trein stopte op "jouw" station. Tegenwoordig moet je wachten tot de verschillende stations (soms maar één per keer) voorbij knipperen. Die schermen zijn veel groter, dus je zou zeggen dat er ruimte zat is om gewoon alle tussenstations tegelijk te tonen.
 

28-09-2016 13:57:44
umbusko
umbusko
Quote
DingeZ (wo 28 sep 2016 13:11:06 https://www.somda.nl/forum/18622/p592836/): Omdat in Duitsland er geen sprake is van dynamische inzet. In principe staat de lengte van een specifieke trein daar voor het hele jaar al vast.

Maar als die inzet toevallig eens anders is (of omgekeerd), staat de actuele treinsamenstelling getekend op die CTA's (inclusief vermelding in de witte doorlopende balk dat de treinsamenstelling veranderd is), dus dat kan toch het argument niet zijn...
 

28-09-2016 14:26:31
Amazonous
Amazonous
Quote
treinfan (wo 28 sep 2016 13:20:04 https://www.somda.nl/forum/18622/p592839/): Als de letterborden er zijn, zou het alleen maar makkelijker worden met de huidige schermen: de actuele(!) treinsamenstellingen zijn toch al beschikbaar in Infoplus.

Ik kan het geklaag al horen wanneer het bij een verstoring eens niet klopt
 

28-09-2016 15:25:16
phantom
phantom
Om nog maar te zwijgen over het feit dat als je mensen aanleert bij een bord te gaan staan zodat ze "goed" staan,dat niemand ooit zal weglopen van dat plek.
Tot er inderdaad een kortere trein aankomt die buiten die ruimte met bordjes staat,en dan gaan mensen wel zeiken dat ze moeten rennen om überhaupt nog in die trein te komen.
Het begint steeds meer te lijken op een kleuterschool,hier blijven staan jantje dan ben je braaf,krijg je straks een sticker omdat je zo goed hebt geluisterd %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

28-09-2016 15:27:33
Z2N
Z2N
Daarom zou het ook zo makkelijk zijn als de actuele lengte gewoon op de CTA-bak geplaatst zou worden, dan ziet men vanzelf waar de trein stopt...  

28-09-2016 15:45:20
lex_t
lex_t
De app doet dat ook al. Ik kijk vaak even hoe lang mijn trein is. Als-ie geen 12 maar 7 rijtuigen is, ga ik ergens anders staan.. Lijkt me kleine moeite om dat aan de cta toe te voegen?  

28-09-2016 16:06:42
ZJ37
ZJ37
In Ht zag je dat reizigers braaf in rijen gingen staan zodra de borden op spoor 4 aan flitsten met de posities van de deuren.

Het neemt echter weer in geloofwaardigheid af zodra treinen regelmatig niet op de juiste plek stoppen of omdat dit systeem niet kan omgaan met niet-symmetrische indelingen van het materieel.

Het is te hopen dat er een systeem ontwikkeld wordt dat wel daarmee kan omgaan en dan vervolgens ook zijn nut in de praktijk kan bewijzen.
 

28-09-2016 16:46:01
maurits
maurits
Zelf kijk ik ook even in de app en ga bij het juiste bakbord staan. Als je de informatie uit de app publiceert op de CTA en de bakborden aanvult met letterborden begrijpt ook de "gewone" reiziger het.

Ik weet zeker dat reizigers in de spits bereid zijn om de CTA te checken en hierdoor een grotere kans op een zitplaats te krijgen. Maar maak de info dan ook een beetje toegankelijk.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-09-2016 16:46:33
jorgo
jorgo
Ik weet niet of iemand het ook zo leest, maar als ik het bericht van de topicstarter lees vermoed ik dat er moedwillig een zone zal worden aangegeven die juist kórter is dan de verwachte trein. Mensen stappen bij station A dan bijvoorbeeld in bij het voorste treinstel, zo meent men, als de instapzone bij het voorste treinstel wordt gesuggereerd.
Bij station B wil men dan de instapzone suggereren bij het achterste treinstel, waardoor reizigers dan ook daar zullen instappen.

Effectief wordt er dan dus helemaal niet op elk station de lengte van de trein weergegeven, wat de reacties tot nu toe veronderstellen, maar wordt deze spreiding gerealiseerd door mensen op verschillende stations in andere delen van de trein te laten instappen.

En dat zou wel nieuw zijn.

Of ik lees het verkeerd.

Laatst bewerkt door jorgo op 28-09-2016 16:47
 

28-09-2016 16:51:59
maurits
maurits
Die instapzones kwamen toch ook op de Sprinterstations tussen Ut en Gdm? Is daar het probleem niet al opgelost doordat de Sprinters vanaf spoor 20/21 bij de trappen vertrekken en niet meer het wandelpad naar Lunetten wat bekend stond als spoor 18b en 19b?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-09-2016 16:52:19
ZJ37
ZJ37
Nou, reizigers die in Gdm de krappe overstap richting Gr-Ddr moeten hebben laten zich echt niet wijsmaken dat ze onderweg voorin moeten stappen. Of misschien 1x totdat ze de overstap missen door de krappe tijd inclusief het chipkaart-circus.  

28-09-2016 17:32:15
mren
mren
Quote
ZJ37 (wo 28 sep 2016 16:06:42 https://www.somda.nl/forum/18622/p592875/): of omdat dit systeem niet kan omgaan met niet-symmetrische indelingen van het materieel.

Goed punt. Bij VIRM-VI weet je precies waar de stiltecoupés zitten, maar bij DDZ is het 50% kans op 150m lopen.
 

28-09-2016 17:32:47
reisthijs
reisthijs
Quote
phantom (wo 28 sep 2016 15:25:16 https://www.somda.nl/forum/18622/p592863/): Tot er inderdaad een kortere trein aankomt die buiten die ruimte met bordjes staat,en dan gaan mensen wel zeiken dat ze moeten rennen om überhaupt nog in die trein te komen.
Als je de plaatsing van de instapzonebordjes en de bakbordjes goed op elkaar afstemt sta je altijd goed ook bij een korte trein.
In Houten hingen de (tijdelijke, nu weer verdwenen) instapzonebordjes zodanig dat je bij een losse SLT ook goed stond.

Het zou wel kunnen betekenen dat op sommige stations een korte trein verder van de trap moet gaan stoppen omdat daar nu eenmaal de instapzone is. Of de reiziger daar nu beter van wordt?
 

28-09-2016 18:09:32
fred67nl
fred67nl
Quote
ZJ37 (wo 28 sep 2016 16:06:42 https://www.somda.nl/forum/18622/p592875/): In Ht zag je dat reizigers braaf in rijen gingen staan zodra de borden op spoor 4 aan flitsten met de posities van de deuren.

Het neemt echter weer in geloofwaardigheid af zodra treinen regelmatig niet op de juiste plek stoppen of omdat dit systeem niet kan omgaan met niet-symmetrische indelingen van het materieel.

Het is te hopen dat er een systeem ontwikkeld wordt dat wel daarmee kan omgaan en dan vervolgens ook zijn nut in de praktijk kan bewijzen.


Hebben onze oosterburen zo,n syteem al zij het analoog al niet sinds tientallen jaren?


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

28-09-2016 20:09:08
jor[D]1
jor[D]1
Quote
bacr (wo 28 sep 2016 13:16:01 https://www.somda.nl/forum/18622/p592837/): Er zit vast een iemand met erg weinig historisch besef over waar die letterborden ooit voor waren bedoeld. Sowieso blijft het interessant om op nieuw gerenoveerde stations die letterborden terug te zien komen, terwijl ze vrijwel niet meer gebruikt worden. Met een ICE hoor je alleen nog maar 'de eerste klas bevindt zich vooraan/achteraan in de trein'. Met een letteraanduiding zou dat al een stuk klantvriendelijker zijn.


Op het perron (in elk geval Asd en Shl) staat een elektronisch bord, met een beeld van de trein en bij welk bord welk rijtuig stopt.
Het systeem is er dus al, alleen niet op de CTA's en niet voro alle treinen. Alleen internationaal en HSL volgens mij.
Ze roepen ook om dat je voor de actuele rijtuig volgorde op het bord bij letterbord ABC kan kijken.
Overigens heb ik al vaak genoeg op Asd toeristen zien zoeken naar een letter/bord in combinatie met hun ticket, waarbij de verwarring ontstond door de perron fasen.
 

28-09-2016 20:27:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Zolang NS nog nieteens weet waar z'n reizigers in de trein zitten als het aan de reizigers zelf overgelaten wordt waar ze instappen heb ik er een hard hoofd in dat zo'n instapzone wel zou werken.
De slechtst spreidende reizigers zijn daarnaast ook nog eens de dagjesmensen en niet persé de forensen. Die laatste groep zie je op veel stations juist wel verspreiden om zich vervolgens bij de voorste deur naar binnen te proppen als de trein onverwacht korter dan gepland is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-09-2016 22:01:13
anton_
anton_
Quote
mren (wo 28 sep 2016 10:55:22 https://www.somda.nl/forum/18622/p592809/): Door op de verschillende stations de instapzones in te richten op andere stukken perron, worden de reizigers beter verdeeld.

Is dit niet een variant van wat de NS op Rotterdam CS deed met de IC naar Utrecht ? Deze werd een paar jaar geleden vaak zo geparkeerd dat het achterste deel van de trein buiten de kap stond (richting Dordrecht). Dit had dan als voordeel dat de achterste bakken relatief leeg waren bij vertrek, zodat op Rotterdam Alexander (waar de meeste reizigers instappen aan de achterzijde) het in- en uit-stappen vlot ging. Vanaf Rotterdam Alexander waren de reizigers ook goed verdeeld over de gehele trein)
 

28-09-2016 22:06:30
ZJ37
ZJ37
Die gedachte is op zich wel prima, maar de dagelijkse reizigers zullen echt niet van hun patroon afwijken om hun vaste plekje in de trein in te willen nemen om zo op hun aankomststation direct te kunnen uitkomen bij de trap.  

28-09-2016 22:07:41
IC2000
IC2000
Ik weet nog van de tijd dat ik in Kloten (Bij Zürich) heb gewoond dat toen al niet alleen de grote stations, maar zelfs elk klein station van de S-bahn een indeling in 4 sectoren had, A; B; C; en D. En op de CTA's stond gewoon aangegeven hoe lang de trein was, wat de samenstelling was en waar de Motorwagen, 1e klas, 2e klas enzovoort zouden zijn. Zelfs als de treinsamenstelling last minute veranderde kwam dat toen al op het bord. Waarom wordt er niet geshopt om dit systeem ook hier op de borden te krijgen. Dan is het voor iedereen duidelijk. Zó moeilijk kan dat niet zijn, kost op z'n hoogst wat geld voor de broncode.  

28-09-2016 22:34:12
anton_
anton_
Quote
ZJ37 (wo 28 sep 2016 22:06:30 https://www.somda.nl/forum/18622/p592935/): Die gedachte is op zich wel prima, maar de dagelijkse reizigers zullen echt niet van hun patroon afwijken om hun vaste plekje in de trein in te willen nemen om zo op hun aankomststation direct te kunnen uitkomen bij de trap.

Op rotterdam CS leek het erop dat (voor een grote groep) het toch anders werkt.
Niet de plek bij uitstappen (vlak bij de trap) bepaald de instap locatie, maar de plaats waar de trein tot stilstand kwam op Rotterdam CS (onder het motto - ik neem de deur die het dichtst bij de plek is waar ik het perron op kom)
Ik moet wel zeggen dat ik dit vooral in de middags spits heb gezien - of dit ´s morgens ook zo werkt weet ik niet.

Laatst bewerkt door anton_ op 28-09-2016 22:35
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-09-2016 23:18:31
umbusko
umbusko
Is dat niet het verschil tussen "op het perron al wachtend op de trein een plekje kiezen" en "het perron opkomen en instappen in de klaarstaande trein"?
Zeker op een station als Rtd komen er vaak nog mensen op het laatste moment en die stappen natuurlijk zo snel mogelijk in. Maar wie de tijd heeft zal eerder naar zijn favoriete plekje toelopen, al zijn er ook genoeg mensen die niet consequent hetzelfde doen.
 

28-09-2016 23:35:13
kiekkiek
kiekkiek
Quote
IC2000 (wo 28 sep 2016 22:07:41 https://www.somda.nl/forum/18622/p592936/): Ik weet nog van de tijd dat ik in Kloten (Bij Zürich) heb gewoond dat toen al niet alleen de grote stations, maar zelfs elk klein station van de S-bahn een indeling in 4 sectoren had, A; B; C; en D. En op de CTA's stond gewoon aangegeven hoe lang de trein was, wat de samenstelling was en waar de Motorwagen, 1e klas, 2e klas enzovoort zouden zijn. Zelfs als de treinsamenstelling last minute veranderde kwam dat toen al op het bord. Waarom wordt er niet geshopt om dit systeem ook hier op de borden te krijgen. Dan is het voor iedereen duidelijk. Zó moeilijk kan dat niet zijn, kost op z'n hoogst wat geld voor de broncode.

Inderdaad. De SBB heeft al jaren een systeem dat fantastisch werkt. Waarom nu hier weer het wiel opnieuw uitvinden?
 

29-09-2016 07:10:00
bacr
bacr
Omdat slecht zelf bedacht voor de hobby van een aantal mensen per definitie beter is dan goed gejat? Je zou eens wat van elkaar kunnnen leren...
Of beter nog: ze mogen wel van ons leren, maar wij gaan niet van hunnie leren.
 

29-09-2016 08:39:38
ZJ37
ZJ37
En daarbij: NS zag in de SBB nog op een ander vlak als het grote voorbeeld, dus waarom hierbij niet?  

29-09-2016 10:25:25
rolandrail
rolandrail
Omdat shoppen i.p.v. zelf bedenken het opheffen van je eigen baan betekent.  

29-09-2016 12:47:41
jor[D]1
jor[D]1
in hoeverre weten de huidige systemen welke kant "voor" zit. Bij symetrische indelingen zoals slt niet zo'n probleem. Maar als je een asymetrische indeling hebt en je wilt 1e klas bijjv aanduiden moet je wel weten hoe de trein staat.
Kan me voorstellen dat zoiets een aardige uitdaging is om altijd goed te krijgen.
Daarnaast hebben lang niet alle stations/perrons letterborden.
Laat ze dan toch eerst mee trein lengte op de cta weergeven. Die info is er, in de apps lukt het ook.
 

29-09-2016 13:04:27
ZJ37
ZJ37
Tegenwoordig zou je systeemtechnisch al veel moeten kunnen, vraag is tot in welk detail je de reizigers wilt informeren. Daarbij zou minimaal moeten gelden: kan ik de reizigers ten alle tijde goed informeren.

Zoals gezegd: het systeem in Ht is echt zo gek niet, alleen het kan niet omgaan met de niet symmetrische indeling van het materieel. Dat is funest voor het verdere draagvlak van zo'n systeem en ik word van de pilot tussen Ut en Gdm daardoor op voorhand al wat huiverig.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 29-09-2016 13:05
 

29-09-2016 14:29:48
jbt
jbt
Het systeem hebben we zo'n twintig jaar geleden toch ook hier gehad, althans iets wat er op leek. Er waren toen op de perrons bordjes met letters, voor elk rijtuig een letter. In die tijd waren de 800 en de 900 (zo heette de Intercity van Heerlen naar de Randstad) getrokken treinen (ICR) en zaten de eerste klasse rijtuigen bij elkaar aan de noordzijde en de tweede klasse rijtuigen aan de zuidzijde. Daartussenin de BKD. Er werd toen altijd keurig omgeroepen dat de rijtuigen eerste klasse stopten bij de bordjes met de letters C, D, E en F. Lang heeft het echter niet mogen duren. Er warenb verstoringen en de treinen werden steeds 'bonter' (Belgische, maar oorspronkelijk Franse rijtuigen en later ICK). Vervolgens is men overgestapt op 'stammetjes'(B-A-B). Het systeem is toen maar overboord gezet. Op sommige stations hangen die bordjes volgens mij nog.  

29-09-2016 15:10:37
NSR-fan
NSR-fan
Quote
jorgo (wo 28 sep 2016 16:46:33 https://www.somda.nl/forum/18622/p592881/): Ik weet niet of iemand het ook zo leest, maar als ik het bericht van de topicstarter lees vermoed ik dat er moedwillig een zone zal worden aangegeven die juist kórter is dan de verwachte trein. Mensen stappen bij station A dan bijvoorbeeld in bij het voorste treinstel, zo meent men, als de instapzone bij het voorste treinstel wordt gesuggereerd.
Bij station B wil men dan de instapzone suggereren bij het achterste treinstel, waardoor reizigers dan ook daar zullen instappen.


De enig juiste opmerking tot nu toe !
Goed opgemerkt Jorgo %02%

Er komen ZONES. Op het ene station aan de voorkant, volgende station aan de achterkant, volgende station in het midden.
Enig doel: de reizigers gelijkmatig over de trein verdelen zodat OTR goed kan worden uitgevoerd.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 29-09-2016 15:11
 

29-09-2016 16:14:22
sjoerd
sjoerd
Mwah, juist??? Ik word van dit soort vruchteloze spreidingskuren altijd bijzonder baldadig. Want ik kijk gewoonlijk hoe lang de trein is en word dan door dit onwerkbare systeem geholpen: iedereen hoopt zich straks op bij enkele deuren (spreiding???) zodat ik als enige bij een rustige deur naar binnen kan gaan. Hoewel, als enige, ik denk dat er hier veel forumleden zijn die hier hun kansen zien. %08%  

29-09-2016 16:22:51
ZJ37
ZJ37
Wat moet ik me hier nu bij voorstellen? Dat een Sprinter Ut-Gdm te Htn helemaal naar voren doorrijdt en te Htnc helemaal achteraan blijft staan? Met als gevolg dat loop-lamme reizigers allemaal door dezelfde deur de trein in en uit gaat?

En ik heb het al eerder gezegd, ik weet niet of de ontwerpers van deze systematiek een beetje praktisch zijn ingesteld, maar al zet je de trein een halve kilometer voor of achter station Ut: reizigers die in Gdm de korte overstap moeten halen naar Ddr gáán gewoon achterin zitten of staan.

Of werkt het anders?
 

29-09-2016 16:28:21
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, je hebt volkomen gelijk. Maar we gaan het zien en we gaan wederom plezier hebben over het zoveelste misbaksel vanachter tekentafels, uit denktanks en uit kantoren met theoretici die van de praktijk van menselijk gedrag totaal geen kaas hebben gegeten.  

29-09-2016 17:34:20
fred67nl
fred67nl
Quote
IC2000 (wo 28 sep 2016 22:07:41 https://www.somda.nl/forum/18622/p592936/): Ik weet nog van de tijd dat ik in Kloten (Bij Zürich) heb gewoond dat toen al niet alleen de grote stations, maar zelfs elk klein station van de S-bahn een indeling in 4 sectoren had, A; B; C; en D. En op de CTA's stond gewoon aangegeven hoe lang de trein was, wat de samenstelling was en waar de Motorwagen, 1e klas, 2e klas enzovoort zouden zijn. Zelfs als de treinsamenstelling last minute veranderde kwam dat toen al op het bord. Waarom wordt er niet geshopt om dit systeem ook hier op de borden te krijgen. Dan is het voor iedereen duidelijk. Zó moeilijk kan dat niet zijn, kost op z'n hoogst wat geld voor de broncode.


Is helaas geen vergelijking met Nederland. Wij hebben meest treinstellen, en er is geen land waar dagelijks zo wordt gehusseld met de materieelinzet bij verstoringen.

De basis van een systeem in Nederland zou zijn, dat een computer op het station precies weet welk(e) stelnummer(s) in een trein zit(ten), hoe de samenstelling van een stel is. en welke kant voor zit. Dan kan je pas aangeven waar de 1e klas, 2e klas, stiltecoupe,s e.d. bevinden. De volgende vraag is dan hoe je dat aan de reiziger laat weten.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

29-09-2016 17:43:33
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (do 29 sep 2016 16:22:51 https://www.somda.nl/forum/18622/p593034/): Wat moet ik me hier nu bij voorstellen? Dat een Sprinter Ut-Gdm te Htn helemaal naar voren doorrijdt en te Htnc helemaal achteraan blijft staan? Met als gevolg dat loop-lamme reizigers allemaal door dezelfde deur de trein in en uit gaat?

En ik heb het al eerder gezegd, ik weet niet of de ontwerpers van deze systematiek een beetje praktisch zijn ingesteld, maar al zet je de trein een halve kilometer voor of achter station Ut: reizigers die in Gdm de korte overstap moeten halen naar Ddr gáán gewoon achterin zitten of staan.

Of werkt het anders?

En zelfs al zou het "doel" bereikt worden en zou iedereen door dezelfde deur naar binnen gaan, dan gaan de reizigers zich in de trein wel spreiden. Als achterin volzit, loopt iedereen die nog geen plekje heeft natuurlijk door naar voren en andersom. De wet van de communicerende vaten dus. Pas bij meerdere stellen wordt het een iets genuanceerder verhaal.
 

29-09-2016 20:42:37
treinfan
treinfan
@fred67nl daar ben ik het niet mee eens. Het voegt al heel veel toe als je alles reiziger kan zien hoe lang je trein is. Waar precies dan de eerste klas zit is niet relevant om te bepalen waar de trein stilstaat.  

29-09-2016 20:49:56
timtrein
timtrein
Quote
fred67nl (do 29 sep 2016 17:34:20 https://www.somda.nl/forum/18622/p593057/): De basis van een systeem in Nederland zou zijn, dat een computer op het station precies weet welk(e) stelnummer(s) in een trein zit(ten), hoe de samenstelling van een stel is. en welke kant voor zit. Dan kan je pas aangeven waar de 1e klas, 2e klas, stiltecoupe,s e.d. bevinden. De volgende vraag is dan hoe je dat aan de reiziger laat weten.
Dat moet met GPS en OBIS e.d. toch allemaal appeltje-eitje zijn... je geeft een treinstel een voor- en achterkant en de samenstelling is via de boordcomputer bekend (voor elk treinnummer). Koppel het aan de TPB's of hoe die dingen heten en je kan op elk scherm de lengte en de samenstelling doorgeven. Moet je alleen nog de uitzonderingen regelen (koppelen en aftrappen).
 

29-09-2016 21:44:09
fred67nl
fred67nl
Quote
treinfan (do 29 sep 2016 20:42:37 https://www.somda.nl/forum/18622/p593089/): @fred67nl daar ben ik het niet mee eens. Het voegt al heel veel toe als je alles reiziger kan zien hoe lang je trein is. Waar precies dan de eerste klas zit is niet relevant om te bepalen waar de trein stilstaat.


Voor stoptreinen en de meeste IC niet nee, maar voor andere zoals de ICD, ICB wel.
Maak wel een standaard softwaresysteem voor alle trein anders krijg je weer verschillen in alles. Eenheid is beter.


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

30-09-2016 00:10:16
IC2000
IC2000
@fred67nl, In mijn tijd ging het eigenlijk ook altijd goed als er een keer een Re450 of een Mirage voor kwam rijden in de plaats van de normale RABe 514. En deze hadden toch hele andere samenstellingen. En op Zürich HB werden eventuele bijgeplaatste rijtuigen aan de voorzijde ook gewoon aangegeven. Dus dat argument van teveel verschuivingen gaat gewoon niet op.
Ik vind 1e/2e klas aangeven echt wel een voordeel hebben, omdat je dan ook een betere spreiding ziet van de mensen voor de wagen waar ze moeten zijn. (en dus geen last-minute geren)
@Timtrein, koppelen en aftrappen is op dit moment ook al in de trein zichtbaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Op z'n hoogst het puntje richting in het geval ICM-IV en VIRM-VI
 

30-09-2016 22:14:21
bnv
bnv
Quote
sjoerd (do 29 sep 2016 16:28:21 https://www.somda.nl/forum/18622/p593037/): Nee, hoor, je hebt volkomen gelijk. Maar we gaan het zien en we gaan wederom plezier hebben over het zoveelste misbaksel vanachter tekentafels, uit denktanks en uit kantoren met theoretici die van de praktijk van menselijk gedrag totaal geen kaas hebben gegeten.


Tsja, ik kijk al zo'n 60 jaar lang hoe lang de trein is, hoeveel stellen die heeft en waar al reizigers op het perron staan.
Vaak geeft mij houvast de vierkante blauwe borden in ruitvorm langs het spoor waar de machinist moet stoppen afhankelijk van hoeveel bakken die heeft. Kan ik zelf rekenen waar ik moet/wil staan.

Wat mij eerder verbaast dat dit een bijzondere vorm van klantvriendelijkheid is die, natuurlijk weer goed bedoeld van NS zijde, aan de andere kant leidt tot een vorm van dwangmatigheid, ook al is die vrijwillig, door reizigers te bestempelen als geautomatiseerde poppetjes die slechts ondergeschikt zijn of moeten worden gemaakt aan het proces.
Waar kennen we dit gedrag van het management eerder van?
 

30-09-2016 23:22:08
thom
thom
Omgekeerd vraag ik me weleens af waarom we alles vooraf al zo negatief in moet zien.

En je kunt het dwangmatig gaan noemen, maar niemand die je belet buiten die zone te gaan staan, maar daarop vraag ik me af waarom je dat zou willen?
 

01-10-2016 09:39:08
phantom
phantom
Omdat je bv op een andere plaats aan het perron in de trein komt waardoor je later in je reis een overstap wel haalt met rennen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-10-2016 10:53:14
b2py
b2py
Je hoeft niet te rennen want het instapproces gaat soepeler waardoor er geen vertraging door gecreëerd wordt  

01-10-2016 11:34:00
bert
bert
Mooie gedachte, ontdaan van elke realiteitszin. Er zijn tal van officiële overstaps die je niet haalt als je op de verkeerde plek in de trein zit.  

01-10-2016 12:25:57
Klaasje
Klaasje
Op Utrecht Centraal en een beperkt aantal overstappen op Amsterdam Centraal misschien. Verder zou ik niet weten waar dat zou moeten zijn. Zelfs als je in een trein van 12 bakken aan de verkeerde kant van station Zwolle zit is 5 minuten naar ieder perron (op het kamperlijntje na) op de sloffen te doen.

Laatst bewerkt door Klaasje op 01-10-2016 12:26
 

01-10-2016 13:18:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Probeer in Geldermalsen maar eens de trein ri. Dordrecht te halen als je vanaf Utrecht komend helemaal voorin zit. Dat is dan echt een compleet onmogelijke overstap terwijl je 'm op je gemak kunt halen als je achterin zit.

Daarnaast nog alle gevallen waarin je op Ut door instapzones aan de B-zijde uitkomt waar zeker in de spits opstoppingen bij de (rol)trappen ontstaan omdat je geen andere opties hebt. Iets soortgelijks is trouwens van toepassing wanneer je op de A-fase aan het uiteinde van het perron uitstapt maar een overstap naar spoor 18-21 hebt waar je niet kunt komen via de Noordertunnel.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


01-10-2016 13:55:08
b2py
b2py
Dat zegt meer iets over de overstaptijden dan over de plek waar je instapt. Dan is simpelweg de tijd niet ruim genoeg in Geldermalsen. Over een paar jaar ook opgelost, dan ligt de MLL aan een apart perron.  

01-10-2016 14:02:20
ZJ37
ZJ37
Moet je de overstaptijden dan maar verruimen omdat het spoorbedrijf je min of meer adviseert nog verder te gaan lopen in Gdm?  

01-10-2016 14:41:41
b2py
b2py
Het zegt meer iets over de algehele stemming hier om iedere afwijking van de norm uitvoerig te behandelen. Vervoersbedrijven maken keuzes en hebben afhankelijkheden in de dienstregeling. Voor 90% van de spitsreizigers is zo'n instaplocatie een prima werkwijze en die andere 10% houdt zich er niet aan.

De basis blijft dat het een advies is om daar in te stappen, niet een gebod. Je zal ook nooit 100% van de reizigers overtuigen om het advies te gaan volgen.
 

01-10-2016 14:42:56
Klaasje
Klaasje
Het lijkt mij dat als je een bepaald reisadvies met de planner geeft je dat ook haalbaar maakt voor een reiziger die geen flauw idee waar die in moet stappen en hoe die moet lopen. Dat staat nog los van de instapadviezen wat mij betreft.  

01-10-2016 14:45:46
b2py
b2py
Dat zei ik post ervoor toch, voldoende ruime overstappen. Als het nu onhaalbaar is dan is de overstap niet ruim genoeg.  

01-10-2016 15:18:12
bert
bert
@Klaasje: Leeuwarden. Alle officiële aansluitingen van NSR en Arriva.  

01-10-2016 16:40:02
dh3201
dh3201
Zijn het echt zulke grote aantallen reizigers die die overstap steeds moeten halen? Of zijn dat slechts enkele reizigers op het totale aantal?
Als het overgrote deel van de reizigers zich aan de instapzones houdt en een enkeling (die zo'n krappe overstap wil halen) niet, dan is het al een hele winst.


Shqiperise-lopers?
 

01-10-2016 19:20:33
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (vr 30 sep 2016 23:22:08 https://www.somda.nl/forum/18622/p593235/): Omgekeerd vraag ik me weleens af waarom we alles vooraf al zo negatief in moet zien.

En je kunt het dwangmatig gaan noemen, maar niemand die je belet buiten die zone te gaan staan, maar daarop vraag ik me af waarom je dat zou willen?


Het plan zal niet/nauwelijks gaan werken om een paar simpele redenen.

Een groot deel van de stations zijn simpel niet ingericht voor de manier van denken. Stations als Mt, Std, Ehv, Ht, Nm, Ed, Amf, Asd, Gn, Lw, Gvc, Ledn dwingen mensen om in een bepaald deel van de trein in te stappen (dit zijn degene die mij zo te binnen schieten, er zullen er vast nog meer zijn waarvoor dit geldt). Dit komt door de huidige layout of gebruik van perron fasen. Wil je mensen hier verder het perron op krijgen betekend dat mensen langer op een station moeten verblijven. Kijk je integraal naar een OV reis, dan zie je veel overstappen van


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-10-2016 19:35:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Amf is hier een fout voorbeeld, daar zit immers ook nog een traverse achteraan het perron. Trouwens, de reizigers staan daar ook gewoon over het perron verspreid: onderaan de trap uit de hal is het niet extreem drukker.

Daarnaast is de stelling van NS dat reizigers naar Amf voorin willen zitten vanwege de uitgang een leuk verzinseltje, maar de praktijk laat anders zien: staat de trein met de kop nabij de Noordertunnel op Ut dan willen die reizigers blijkbaar ineens niet meer voorin zitten want dan is 't opeens een stuk rustiger voorin de trein ri. Amf

Verder is het in Ut weer wel goed merkbaar dat de A-fase drukker is wat hier ook door de layout van het station veroorzaakt wordt: de A-fase heeft immers vier verspreid gelegen toegangspunten terwijl dat erop de B-fase maar twee zijn die naast elkaar liggen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-10-2016 21:41:38
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (za 01 okt 2016 14:02:20 https://www.somda.nl/forum/18622/p593278/): Moet je de overstaptijden dan maar verruimen omdat het spoorbedrijf je min of meer adviseert nog verder te gaan lopen in Gdm?

Utrecht-Gorinchem is sneller met de bus, Utrecht-Leerdam idem. Waarom zou je je druk maken om een overstap die maar door een klein aantal reizigers gebruikt wordt (de stations tussen Utrecht en Geldermalsen-de stations aan de Merwede-Lingelijn en Beesd-Utrecht)?
 

01-10-2016 21:43:43
ZJ37
ZJ37
Ja, waarom zou je je druk maken om je klanten.  

01-10-2016 21:48:39
Berk24
Berk24
Omdat er een alternatief bestaat die sneller is. Voor overstappen die niet veel gebruikt worden is 18 minuten ook nog redelijk te noemen. 's Hertogenbosch->Gorinchem is veel erger et een 21-minuten overstap en daar bestaat geen alternatief in vorm van een bus.  

01-10-2016 22:13:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Berk24 (za 01 okt 2016 21:41:38 https://www.somda.nl/forum/18622/p593313/): Utrecht-Gorinchem is sneller met de bus, Utrecht-Leerdam idem. Waarom zou je je druk maken om een overstap die maar door een klein aantal reizigers gebruikt wordt (de stations tussen Utrecht en Geldermalsen-de stations aan de Merwede-Lingelijn en Beesd-Utrecht)?
Ik kan je aanraden eens in de praktijk te gaan kijken. Er zijn veel meer reizigers die die overstap in Geldermalsen maken dan jij lijkt te denken. Leerdam - Houten is bv. helemaal niet zo'n rare woon-werkverbinding en dat kan (nog) niet per bus.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-10-2016 22:29:59
mren
mren
Bovendien wordt een treinreis over het algemeen als comfortabeler/hoogwaardiger gezien dan een bus.  

01-10-2016 22:36:26
thom
thom
Quote
phantom (za 01 okt 2016 09:39:08 https://www.somda.nl/forum/18622/p593250/): Omdat je bv op een andere plaats aan het perron in de trein komt waardoor je later in je reis een overstap wel haalt met rennen ?

Euh, als je buiten de instapzone gaat staan moet je sowieso lopen voor je trein als die binnenkomt met als effect dat je alsnog in de instapzone terecht komt?
 

01-10-2016 22:37:28
treinfan
treinfan
Nee, de instapzone houdt geen rekening met spitstreinen die hopelijk meer dan één treinstel hebben.  

01-10-2016 23:57:54
IC2000
IC2000
Quote
daniel_ddr (za 01 okt 2016 19:35:23 https://www.somda.nl/forum/18622/p593306/): Amf is hier een fout voorbeeld, daar zit immers ook nog een traverse achteraan het perron. Trouwens, de reizigers staan daar ook gewoon over het perron verspreid: onderaan de trap uit de hal is het niet extreem drukker.

Daarnaast is de stelling van NS dat reizigers naar Amf voorin willen zitten vanwege de uitgang een leuk verzinseltje, maar de praktijk laat anders zien: staat de trein met de kop nabij de Noordertunnel op Ut dan willen die reizigers blijkbaar ineens niet meer voorin zitten want dan is 't opeens een stuk rustiger voorin de trein ri. Amf

Verder is het in Ut weer wel goed merkbaar dat de A-fase drukker is wat hier ook door de layout van het station veroorzaakt wordt: de A-fase heeft immers vier verspreid gelegen toegangspunten terwijl dat erop de B-fase maar twee zijn die naast elkaar liggen.


Gek dat ik daar vorig jaar toch hele andere ervaringen mee had, met name in de richting Ut -> Amf is de verdeling zeer sterk naar de voorzijde van de trein gericht. Alleen als het Rotterdamse deel centraal op het perron ging staan was het anders kan ik uit ervaring zeggen. Daarnaast dient ook te worden opgemerkt dat de traverse aan de a-zijde op Amf eigenlijk alleen nut heeft voor overstappers van spoor 1/2 naar 6/7 en andersom (en een paar wijkbewoners).

Op Ut zou een extra tunnel aan de zuidzijde geen overbodige luxe zijn volgens mij.
 

01-10-2016 23:58:49
thom
thom
Of een brug... %08%  

02-10-2016 06:49:03
maurits
maurits
Een paar trappen is al voldoende . Voor de spreiding in Ut zou dat zoveel meer doen dan iedere instapzone.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-10-2016 14:48:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
IC2000 (za 01 okt 2016 23:57:54 https://www.somda.nl/forum/18622/p593332/): Gek dat ik daar vorig jaar toch hele andere ervaringen mee had, met name in de richting Ut -> Amf is de verdeling zeer sterk naar de voorzijde van de trein gericht. Alleen als het Rotterdamse deel centraal op het perron ging staan was het anders kan ik uit ervaring zeggen.
Er staan gemiddeld meer reizigers aan de A-zijde dan aan de B-zijde ja, maar dat merk je alleen als er een kortere trein rijdt die daardoor vrij ver naar achteren stopt. Dan is het voorin de trein overvol.
Rijdt er echter een trein van normale lengte die dus ook meer verdeeld over de A-fase stopt dan merk je heel goed dat er weliswaar een hoop reizigers op de A-fase staan, maar dat deze toch wel degelijk verspreid staan en daardoor geen plaatselijk overvolle trein opleveren.
Integendeel zelfs, zo had ik afgelopen vrijdag nog een mooi voorbeeldje van zo'n situatie: de 1759 is normaalgesproken een behoorlijk druk bezette trein in de vrijdagavondspits, maar met de voorste bak t.h.v. de noordertunnel had ik zelfs een privé-vierzit.

Zelf zit ik in elk geval in veruit de meeste gevallen voorin op Ut -> Amf. Niet vanwege de uitgang, maar juist omdat ik met het wat naar voren lopen in 99% van de gevallen een zitplek heb. En staat er als ik het perron op kom juist een wat kortere trein met de kopbak bij de trappen dan loop ik juist naar achteren om dezelfde reden.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-10-2016 14:49


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-10-2016 15:13:21
gvttreinen
gvttreinen
Mbt de Rabo...euh, Moreelsebrug...idd zal trapopgangen dan veel voor spreiding kunnen zorgen want werknemers voor Rabobank, Belastingkantoor, Rechtbank en de HGB's etc. zullen er gebruik van maken.
Nou blijkt dus weer dat commercieel belang belangrijker is dan reizigers belang en dat de reiziger zich moet aampassen.

Ik dacht dat het 'systeem' ten dienste noest staan voor de mensheid maar blijkbaar vindt men dat de mensheid maar ten dienste moet staan van het 'systeem'.
 

02-10-2016 15:49:30
umbusko
umbusko
Quote
Klaasje (za 01 okt 2016 12:25:57 https://www.somda.nl/forum/18622/p593270/): Op Utrecht Centraal en een beperkt aantal overstappen op Amsterdam Centraal misschien. Verder zou ik niet weten waar dat zou moeten zijn. Zelfs als je in een trein van 12 bakken aan de verkeerde kant van station Zwolle zit is 5 minuten naar ieder perron (op het kamperlijntje na) op de sloffen te doen.

Probeer maar eens in Std in twee minuten over te stappen van de 3500 op de 6800 als je helemaal voorin zit (richting Hrl/Mt). Als je pech hebt, rijdt die 3500 door tot puntje perron en dan mag je zo een bak of acht terugrennen. Is die 3500 een minuutje later, dan wordt het al helemaal krap; is hij twee minuten later, dan maakt het met conducteurs die op de seconde fluiten geen fluit meer uit, want dan kun je nog net tikkertje spelen met de 6800, die er dan zonder jou vandoor gaat.
 

02-10-2016 19:50:28
5431
5431
Waarbij ik nooit heb begrepen waarom de 6800 in Sittard vóór de 3500 uit vertrekt. Andersom vertrekken had de overstap beter haalbaar gemaakt en de 3500 een paar minuten versneld.  

02-10-2016 23:44:27
nougo
nougo
Dat is vanwege de kering van 4 minuten van de 6800
op Randwyck.
 

03-10-2016 07:34:53
ZJ37
ZJ37
En evenzo dat de 3500 anders te Hrl in conflict komt met de tegentrein.  

04-10-2016 20:07:29
kleine_man
kleine_man
Quote
kleine_man (za 01 okt 2016 19:20:33 https://www.somda.nl/forum/18622/p593304/):
Quote
thom (vr 30 sep 2016 23:22:08 https://www.somda.nl/forum/18622/p593235/): Omgekeerd vraag ik me weleens af waarom we alles vooraf al zo negatief in moet zien.

En je kunt het dwangmatig gaan noemen, maar niemand die je belet buiten die zone te gaan staan, maar daarop vraag ik me af waarom je dat zou willen?


Het plan zal niet/nauwelijks gaan werken om een paar simpele redenen.

Een groot deel van de stations zijn simpel niet ingericht voor de manier van denken. Stations als Mt, Std, Ehv, Ht, Nm, Ed, Amf, Asd, Gn, Lw, Gvc, Ledn dwingen mensen om in een bepaald deel van de trein in te stappen (dit zijn degene die mij zo te binnen schieten, er zullen er vast nog meer zijn waarvoor dit geldt). Dit komt door de huidige layout of gebruik van perron fasen. Wil je mensen hier verder het perron op krijgen betekend dat mensen langer op een station moeten verblijven. Kijk je integraal naar een OV reis, dan zie je veel overstappen van


Even op mijzelf reageren omdat ik zie dat een groot deel van argumentatie niet doorgekomen is.

Kijk je integraal naar een OV reis, dan zie je veel overstappen van dan zie je dat er tussen trein/tram/bus vaak maar enkele minuten bedraagt. Dit betekent dat reizigers een bus/tram eerder/later moeten nemen. Dit kan ook weer vervelende gevolgen hebben.

Verder betekent dit plan dat alle faciliteiten (zoals overkapping, wachtruimte, kiosk) bij de instapzone moeten zijn, anders zullen reizigers zich daar niet snel naar toe bewegen.

Een instapzone kan gezien het huidige materieel niet groter zijn dan 2 bakken (minimale lengte). Dit houdt in dat reizigers zich nog steeds door 4 deuren de trein in moeten. Het probleem dat reizigers zich nu maar door 4 deuren naar binnen wringen los je daarmee ook niet op. Tevens zullen alle bakbordjes op de juiste lengte gezet moeten worden.

Ik denk dat het terughangen van de vakborden en het tonen van de treinlengte in de CTA de snelste en goedkoopste oplossing is. Voor het meeste materieel is de eerste klasse binnen 25 meter wel te voorspellen. Alleen de VIRM-6 worden wat lastig.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-11-2016 16:46:10
gvttreinen
gvttreinen
Inmiddels zijn op Utln, Htnc en Cl bijvoorbeeld al lichtbakken op palen geplaatst met aanduiding Begin- en Einde Instapzone.
Vaste palen dus onafhankelijk van treinlengte...
 

09-11-2016 17:17:51
reisthijs
reisthijs
Wat had je anders gedacht?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat een vaste instapzone ook vaste palen heeft.
 

09-11-2016 18:10:14
gvttreinen
gvttreinen
Omdat het materieel varieerd van SLT4 tot SLT10.
Ben nog niet zeker van de zones per station maar Cl is het t.h.v. de perronkap (voor dus) en Htnc ook t.h.v. de perronkap (midden)..richting Ut.
 

09-11-2016 18:14:27
maxje
maxje
Tussen Ehv en Ht zijn de borden ook geplaatst, maar nog wel afgedekt toen ik het gister zag. Op de stations Eindhoven Strijp-S, Best en Boxtel zijn de bakborden ook aangepast.  

09-11-2016 20:10:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Wanneer volgen de schotten in het SLT om te voorkomen dat reizigers doorlopen naar buiten de instapzone? Of heeft men de volstrekt theoretische verwachting dat reizigers braaf blijven staan in de instapzone i.p.v. alsnog de vrije plekken op te zoeken.

En daarna dan natuurlijk nog wat extra rijtijd doordat je iedereen wilt dwingen een beperkt aantal deuren te gebruiken i.p.v. alle deuren wat veel sneller is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-11-2016 21:08:12
umbusko
umbusko
Ach, dat zal zich vanzelf wel oplossen. Reizigers zullen na een tijdje ook wel gewoon op het perron gaan spreiden. Zo blijf ik bij mijn bushalte ook nooit bij de haltepaal of in het hokje staan (tenzij het heel hard regent), maar ga ik altijd bij de lantaarnpaal staan die twee meter achter dat hokje staat, omdat dat nou eenmaal de plek is waar de bus altijd stopt, omdat hij daar verreweg het makkelijkst kan stoppen.
Een paar keer trial and error en dan weet je vanzelf wel wat het handigste is. En incidentele reizigers? Daarvan kun je toch al nauwelijks verwachten dat ze op een "gewaagde" plek gaan staan.
Het enige jammere blijft dan dat er een hoop geld uitgegeven is aan een systeem dat nauwelijks iets toevoegt...
 

09-11-2016 21:08:35
michaben
michaben
Zolang je niet de volnorm hanteert en de bakborden dusdanig plaatst dat bij elk station de meest rustige bakken bij de instapzone stoppen zou het in theorie kunnen werken. Maar dan moet men wel de theorie baseren op het werkelijke gedrag van de reiziger, dus eerst zoeken naar een plek is waar er niemand naast of tegenover je zit en dan de klapstoelen op de balkons. En zodra 75% van de zitplaatsen bezet is blijf je op de balkons staan en klaag je via de NS app dat de trein vol is.  

09-11-2016 21:17:51
b2py
b2py
Volgens mij is het juist de bedoeling om het standaardgedrag van een reiziger te beinvloeden  

09-11-2016 21:28:31
umbusko
umbusko
Ja en ik vermoed (en volgens mij meerderen met mij) dat dat knap lastig is en dat dat alleen met vaste paaltjes die een instapzone aangeven niet gaat lukken. Maar misschien wel, wie weet, we zullen het zien.  

09-11-2016 21:39:45
b2py
b2py
Betere suggestie dan dit met wat literaire onderbouwing?  

09-11-2016 21:53:45
michaben
michaben
Heb je zelf enige onderbouwing hoe dit het gedrag wél zou gaan beïnvloeden? Instapzones lijken me niet echt iets dat er voor gaat zorgen dat reizigers nu eerst alle tweezitters en daarna alle vierzitters 100% gaan vullen bij de plek waar men instapt voor men door gaat lopen of de balkons gaat bezetten.

Laatst bewerkt door michaben op 09-11-2016 21:54
 

09-11-2016 22:52:55
yappa
yappa
In elk geval niet heel handig hoe het nu in Bkl wordt aangepakt. Enkele weken geleden werden daar flyers uitgedeeld met de melding "bij het bakboord "6" is altijd nog plek, loop vooral door naar voren".

Nu enkele weken later wordt het bord "instapzone" geplaatst... Op de plek waar iedereen toch altijd al stond. Zo ga je niet veel verschil maken, denk ik.

Laatst bewerkt door yappa op 09-11-2016 22:53, reden: Typo
 

10-11-2016 08:17:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, sowieso heeft NS op wel meer trajecten wat moeite met vaststellen waar de trein vol zit en vooral ook waardoor dat komt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-11-2016 08:20:56
jor[D]1
jor[D]1
als je op de andere stations zorgt dat de trein vooorin vol zit werkt het in Bkl toch gewoon...
Als je een bord instap zone bij bakbord 6 plaatst weet je zeker dat iedereen vertikt erheen te lopen.
 

10-11-2016 20:03:04
ZJ37
ZJ37
Quote
yappa (wo 09 nov 2016 22:52:55 https://www.somda.nl/forum/18622/p597634/): In elk geval niet heel handig hoe het nu in Bkl wordt aangepakt. Enkele weken geleden werden daar flyers uitgedeeld met de melding "bij het bakboord "6" is altijd nog plek, loop vooral door naar voren".
En iedereen weet wat een bakbord is? Zolang reizigers elders met krappe aansluitingen zitten en weten dat ze daarvoor het beste achteraan kunnen instappen om die te halen, krijg je ze oo echt niet voorin de trein. Herinnert iemand zich nog de oude situatie met de 16000/6000 in Ut nog op spoor 18/19? Juist, geen mens die zin heeft om 400 meter te lopen.
 

10-11-2016 20:18:41
thom
thom
Tsja, het word wel een wellus-nietus spelletje zo tussen reiziger en NS.

Als je als reiziger zelf op de drukste plek van de trein instapt denk ik dat je ook niet moet gaan roepen dat je niet kun zitten terwijl er verderop gewoon plek is. NS kan moeilijk meer stoelen kwijt op de instapplek in de trein
 

10-11-2016 21:07:43
dh3201
dh3201
Dan kan NS beter de stoelen weghalen op de drukste instapplek. Dan kunnen daar veel meer mensen staan.
Als je wilt zitten moet je maar verder lopen. Hmm, gaat vast beter werken dan die borden %08%


Shqiperise-lopers?
 

10-11-2016 21:42:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thom (do 10 nov 2016 20:18:41 https://www.somda.nl/forum/18622/p597703/):
Als je als reiziger zelf op de drukste plek van de trein instapt denk ik dat je ook niet moet gaan roepen dat je niet kun zitten terwijl er verderop gewoon plek is. NS kan moeilijk meer stoelen kwijt op de instapplek in de trein
NS blijkt nu juist niet echt in staat om vast te stellen wat de drukste plek is... ik stap dagelijks in op wat volgens NS het drukste deel van de trein is maar toch kan ik elke dag weer gewoon zitten (zelfs als de trein al een tijdje langs het perron heeft gestaan). De laatste keer dat ik heb moeten staan kan ik me nieteens meer herinneren.

Er is dan wel een hoop gedrang bij de deuren bij dat treindeel, maar dat ligt meer aan dat de bakborden op Ut niet kloppen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 10-11-2016 21:43


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-11-2016 23:08:15
cuneo56
cuneo56
Hoewel er nog een doek over de borden begin- en einde instapzone hang in Maarssen ( en die zone is gelijk aan de overkapping) zijn vandaag wel de bak borden richting Breukelen opeens veranderd en is o.a. een bord 7 verschenen.  

11-11-2016 11:51:51
umbusko
umbusko
Nou, hoera, al die stoute reizigers die willens en wetens regen en koude wind trotseren zullen nu wel netjes onder de overkapping gaan staan... %03%%08%
Sorry dat ik lichtelijk sceptisch ben, maar dit is volgens mij toch echt een geval "bordje ophangen omdat de PR-afdeling wil kunnen aankruisen dat er een bordje hangt" in plaats van een bordje ophangen omdat dat nou echt iets toevoegt (en dan kun je het er nog altijd eens of oneens over zijn of dat beoogde doel op die manier ook bereikt gaat worden).

Op het verplaatsen van bakborden heb ik uiteraard geen kritiek, als dat helpt tenminste.

Laatst bewerkt door umbusko op 11-11-2016 11:52