Diverse werkzaamheden 23-24 juli
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
29-06-2016 21:00:12
michaben
michaben
In het weekend van 23-24 juli zijn er weer enkele interessante wijzigingen. Reisinformatie is nog in de maak, maar uit de IFF brondata haal ik inmiddels de volgende wijzigingen:

- Geen treinverkeer Amf - Apd.
- Geen treinverkeer Ledn - Bdg en Apn - Gd (dit loopt ook de week erna door).
- Geen treinverkeer Zl - Swk / Hgv.
- Geen treinverkeer Bv - Utg.
- Knip van alle intercity's te Ut.
- Geen sprinters Bkl - Db.
- Zondagochtend geen treinverkeer Ah - Nm.

De meest interessante maatregelen die me zijn opgevallen:
- Een aantal ICEs lijken via Wd (!) en Vl te gaan rijden. Informatie is nog een beetje vaag, maar ik zie een aantal ritten Asd - Wd - Ut - Vl - Koln in de dienstregeling.
- Een sprinter Bdg - Bd, ter vervanging van de 8800 wordt de 6100 verlengd en extra ingelegd in het weekend. Rijdt te Ut door als 16000 en te Ht als 13600.
- Eindelijk eens een kwartierdienst Rtd/Gvc-Ut tijdens DSSU werkzaamheden, splitsen en combineren te Gd van de 1700/11700 en 2000 met respectievelijk de 12800 en 28500 van/naar Rtd. Te Ut vervolgens door als respectievelijk 800 naar Mt en 3500 naar Hrl. De corridor Gd - Ehv zal dus geheel met dubbele stellen moeten gaan rijden dit weekend.
 

29-06-2016 23:14:22
icetha
icetha
Wat ik ook al had gezien: de CNL rijdt in NL tot / van Ht.
Rijdt via Vl; maar waar het materieel dan blijft...
De opstelsporen in Ht zijn iig tekort voor deze nachttrein.
 

30-06-2016 00:37:21
VIRMm1
VIRMm1
Nm?  

30-06-2016 17:23:06
waalkade
waalkade
Daarna door naar Ahg voor schone lakens?
Of kunnen ze niet langs Est omdat dat baanvak er ook uit ligt?

Laatst bewerkt door waalkade op 30-06-2016 17:24
 


30-06-2016 22:36:29
Daniel1
Daniel1
Is hier overigens bekend wat er precies rondom Mp gaat gebeuren? Wordt die vreselijke wisselstraat bij Mpa eindelijk eens aangepakt of gaat slechts om vervanging?

Laatst bewerkt door Daniel1 op 30-06-2016 22:36
 

30-06-2016 23:13:23
jeanne
jeanne
Mag ik vragen wat is er zo vreselijk mis aan deze wisselstraat van Mpa, dat die eindelijk eens aangepakt moet worden?

Helaas merk ik dat ik oud word en je zult vragen wat dat in hemelsnaam met het onderwerp van doen heeft. Nu dat zal ik je vertellen.

Vroeger lag deze wisselstraat er nog slechter in nadat men de ligging voor Spoorslag '70 had aangepast naar 80 km/h in plaats van 60 km/h binnen komend uit de richting Hgv. Met het voorhanden standaard materiaal was het gewoon het optimum want daar neergelegd had omdat men er geen kant uit kan volgens de toenmalige chef Ww. Als je op een glad klapbankje zat schoof er daar bij het uitrijdend richting Swk er bijna vanaf. Later is dat nog aardig verbeterd.


Jeanne Kok
 

30-06-2016 23:27:59
b2py
b2py
Normen veranderen, zo ook de comfortnormen van reizigers  

30-06-2016 23:55:00
sjoerd
sjoerd
@Jeanne: Er is niet zoveel mis, want je kunt er in alle richtingen doorheen met 80 km/h, behalve over 285A/B. Maar als je van Meppel komt en je wilt zogenaamd rechtdoor naar het prachtige Steenwijk, dan passeer je eerst w 279 1:15 rechtdoor, dan w 281B 1:15 in de afbuigende stand naar rechts met de punt van het wissel mee, en vervolgens symmetrisch wissel 283 1:15 linksaf en ten slotte nog w 285A 1:9 rechtdoor en dan naar links en weer naar rechts in de s-bocht. Een hoop gerammel, zoals op elke aansluiting, maar in plaats van echt rechtdoor ga je dus naar rechts, naar links, weer naar links en weer naar rechts.
Van Hoogeveen naar Meppel is daardoor juist weer vrij vloeiend intakken. Een andere wisselligging kost ruimte die er niet is.

Laatst bewerkt door sjoerd op 30-06-2016 23:55
 

01-07-2016 01:39:40
jeanne
jeanne
@Sjoerd: het is mij bekent en sinds de bokkende slinger van Spoorslag '70 er uit is gehaald en vervangen door de huidige en veel vloeiende slinger hoor je mij echt niet meer klagen . In mijn ogen is er dan ook niets mis met Mpa! Vandaar ook mijn vraag naar aanleiding van de opmerking Daniel1 wat daar ter plaatse in zijn ogen moeten gebeuren?
@b2py: en verder wil ik graag nog opmerken dat normen aardige hulpmiddelen zijn, maar historische kennis in deze hier misschien wel eens waardevoller kon zij!

Laatst bewerkt door jeanne op 01-07-2016 01:46


Jeanne Kok
 

01-07-2016 11:20:10
SchuurB
SchuurB
Ik krijg de indruk dat b2py met comfortnormen geen officiële richtlijnen bedoelt maar dat wat reizigers als comfortabel ervaren. En ik ben bijna 5 jaar enkele malen per week door Mpa geforenst op weg naar Gn, en ik kan je vertellen: ik vind het maar sloom gehobbel. Mpa is eigenlijk nauwelijks beter dan Spa en Va, je mag er alleen iets sneller doorheen. Dat het ooit een verbetering is geweest zal best, maar dat maakt het nu niet ineens prettig om doorheen te rijden.

Natuurlijk snap ik ook wel dat de huidige opzet het beste werkt gemeten naar het aantal (bijsturings-)mogelijkheden die daar op elkaar gepakt zijn en wat ProRail spoorbouwtechnisch haalbaar acht. Een verbetering van de lijnvoering zal waarschijnlijk leiden tot
a. verdwijnen van bijsturingsmogelijkheden (want ProRail bouwt geen boogwissels)
b. snelheidsverlaging (zodat men ruimte maakt om de overlopen buiten de splitsing te leggen)
c. hoge kosten voor een dure aanpassing, zoals drie- of viersporig stuk tussen Mp en Mpa.

Ja, als er alleen daaruit gekozen kan worden, dan vind ik het begrijpelijk dat het ligt en blijft liggen zoals het ligt. Maar dat maakt het nog geen mooi stukje spoor.
 

01-07-2016 11:28:32
b2py
b2py
Yup, normen en waarden etc  

01-07-2016 18:19:13
michaben
michaben
Werkzaamheden in Mp zijn minstens twee weekenden, 9-10 juli is er ook geen treinverkeer daar, en 16-17 jul is er minder treinverkeer Zl - Mp (alleen de 500 en 700), vanuit het noorden keert men dan in Mp. En op 23-24 juli dus opnieuw geheel geen treinverkeer van/naar Mp. Er zijn dus drie weekenden op rij geen doorgaande treinen Lw - Zl. Rtd - Lw (12500) ligt er zelfs vier weekenden op rij uit als doorgaande treinserie, want komend weekend ligt Zl - Amf eruit (2600 wordt dan verlengd vanaf Lls naar Gn / Lw).

Laatst bewerkt door michaben op 01-07-2016 18:19
 

01-07-2016 22:39:28
Daniel1
Daniel1
Quote
jeanne (do 30 jun 2016 23:13:23 https://www.somda.nl/forum/18306/p583729/): Mag ik vragen wat is er zo vreselijk mis aan deze wisselstraat van Mpa, dat die eindelijk eens aangepakt moet worden?


Als dagelijks reiziger van die wisselstraat ligt 'ie er voor de 12500 Zl-Lw gewoon beroerd in in vergelijking tot een normale splitsing. Bekijk het maar eens op Google Maps: De trein rijdt niet gewoon rechtdoor, maar maakt (zoals Sjoerd zegt) twee enorme slingers die je in de trein (zeker met 80 km/h) toch echt goed voelt. Het zal ongetwijfeld beter zijn dan dertig jaar geleden, maar datzelfde geldt ook voor de treinen..:)
 

02-07-2016 09:24:36
sjoerd
sjoerd
Tja, maar het is logischerwijze wel een beetje de wet van behoud van ellende. Als je bij Vught Aansluiting uit Tilburg komt, heb je eerst de scherpe boog naar links, dan ga je met het wissel mee naar links, en vervolgens naar rechts en weer naar links om door de wisselverbinding te gaan. Wie te Meppel uit Groningen komt, heeft in feite één doorlopende boog naar links zonder slingers. Dat dan weer wel. Je hebt uit de aard van de lay-out langs de ene weg comfort en je hebt slingers langs de andere. De constructie te Meppel is weliswaar uniek in ons land, maar dat is in feite elke aansluiting.  

18-07-2016 12:43:47
abcde
abcde
Quote
michaben (wo 29 jun 2016 21:00:12 https://www.somda.nl/forum/18306/p583584/): ...- Eindelijk eens een kwartierdienst Rtd/Gvc-Ut tijdens DSSU werkzaamheden, splitsen en combineren te Gd van de 1700/11700 en 2000 met respectievelijk de 12800 en 28500 van/naar Rtd. Te Ut vervolgens door als respectievelijk 800 naar Mt en 3500 naar Hrl. De corridor Gd - Ehv zal dus geheel met dubbele stellen moeten gaan rijden dit weekend.

Als ik het goed begrijp wordt de 3500 uit Hrl in Ut gekoppeld aan de 2000 naar Gvc en de 28500 naar Rtd. Rijdt deze 3500 integraal met ICM ?