Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Verwijder discussie uit je favorieten

Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen

Dinsdag 08 mrt 2016 - 22:52:08
sfj
sfj
Hier worden FLIRT3 ontwikkelingen specifiek voor NS besproken.

Ontwikkelingen rondom de typetoelating en zaken algemeen gerelateerd aan het treintype FLIRT3 mogen in www.somda.nl

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 22 mrt 2016 om 10:05:50

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 10 mrt 2016 - 18:05:40
DVR
DVR
Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.

Laatst bewerkt door DVR op Donderdag 10 mrt 2016 om 18:09:36

Donderdag 10 mrt 2016 - 21:40:21
Daan!
Daan!
Yes qua nummering zat ik dus goed! B)

Donderdag 10 mrt 2016 - 23:07:31
moderator
Moderator
moderator
Vraag naar drgl details verwijderd.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 11 mrt 2016 - 21:51:13
moderator
Moderator
moderator
Dezelfde vraag naar details van de drgl en reacties daarop nogmaals verwijderd.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Donderdag 17 mrt 2016 - 18:30:46
marciekemp
marciekemp
Volgens de interne kanalen bij NSR wordt de 1e flirt pas over enkele weken naar NL gebracht, en dus niet zoals @DVR melde morgen al...

Donderdag 17 mrt 2016 - 18:41:42
VIRMm1
VIRMm1
A.s. Zondag is de planning dat de eerste komt vanuit Polen (onder voorbehoud uiteraard)

Laatst bewerkt door VIRMm1 op Donderdag 17 mrt 2016 om 18:42:19

Donderdag 17 mrt 2016 - 18:48:38
Dennis1977
Dennis1977
De datum van binnenkomst van de 2201 (ns flirt 3) klopt dan zeker ook niet?

Donderdag 17 mrt 2016 - 20:05:33
DVR
DVR
De NS Flirt komt, mits de toelating voor de overbrenging er is, naar alle waarschijnlijkheid via het lijntje Aken-Heerlen ons land binnen.

Donderdag 17 mrt 2016 - 20:19:48
ICM4444
ICM4444
Twitter pv443 Facebook profile.php?id=100011692824048 Flickr 105990757@N08
Via twitter kwam ik op dit filmpje van de NS FLIRTS link.brightcove.com

Donderdag 17 mrt 2016 - 20:31:41
Roy
Roy
Is het interieur niet eens in ns sprinter stijl? Heel bijzonder, absolut niet verwacht.

Edit: in een van de laatste shots zie ik ineens wel de ns huisstijl blauwe stoelen.

Laatst bewerkt door Roy op Donderdag 17 mrt 2016 om 20:33:39

Donderdag 17 mrt 2016 - 20:46:11
Daan!
Daan!
De kunst is hier meer aanwezig dan in de SNG

Vrijdag 18 mrt 2016 - 00:52:12
Mueslireep
Mueslireep
Wat mij opvalt is dat ze toch stoel A hebben gekozen. Dan heeft die hele stoelentest ook niet echt invloed gehad...

Het lijkt nog wat donker, maar het ziet er voor de rest netjes uit. De stoelen zijn alleen wel onhandig en lelijk met die uitstekende handvatten.

Hopen trouwens dat de deuren niet het standaard irritante Stadler-piepje krijgen

Komen de strepen bij de eerste klas en stickers voor de buitenkant er trouwens later op?

Vrijdag 18 mrt 2016 - 05:35:52
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
Mueslireep (vr 18 mrt 2016 00:52:12 www.somda.nl): Wat mij opvalt is dat ze toch stoel A hebben gekozen. Dan heeft die hele stoelentest ook niet echt invloed gehad...
In SNG zit wel type C uit de test. Blijkbaar was type A sneller leverbaar of past die beter in de FLIRT.


Vrijdag 18 mrt 2016 - 05:49:26
nathanvos2
nathanvos2
Youtube trainfannl Flickr 137342563@N03
Die test met die stoelen had alleen te maken met SNG. Die stoelentest stond los van de FLIRT.

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 18 mrt 2016 om 07:35:40, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Vrijdag 18 mrt 2016 - 08:12:07
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Treinreiziger.nl heeft een set foto's van de Flirt gemaakt. Interieur is gewoon in de standaard NS kleuren.
www.treinreiziger.nl

Valt mij wel op dat er dus gene vuilnisbakjes bij de zitplaatsen zijn, alleen grote gescheiden bakken op de balkons.
Ook is lijkt de gele lijn onderaan de bak erg dun geworden.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op Vrijdag 18 mrt 2016 om 08:14:05

Vrijdag 18 mrt 2016 - 10:56:59
daniel81
daniel81
Quote
nathanvos2 (vr 18 mrt 2016 05:49:26 www.somda.nl): Die test met die stoelen had alleen te maken met SNG. Die stoelentest stond los van de FLIRT.
Ja, want als er toen bij het gestaan dat het tbv de Flirt was hadden de reizigers een ander type gekozen

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 18 mrt 2016 om 10:57:17

Vrijdag 18 mrt 2016 - 11:35:47
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
Dat waarschijnlijk niet, maar het is toch ook niet super gek te denken dat een andere fabrikant misschien niet gelijke stoelen kan leveren?!

Vrijdag 18 mrt 2016 - 12:43:38
daniel81
daniel81
Reken er maar niet op dat Stadler of CAF ooit zelf een stoel hebben gebouwd.
Die kopen ze gewoon in bij een stoelenfabrikant, en zelf doen ze alleen de assemblage.

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 18 mrt 2016 om 12:43:56

Vrijdag 18 mrt 2016 - 13:06:14
Diedje
Diedje
Twitter DiederickB
Ja dat kan ik zeker volgen. Maar ook daar zullen er verschillende van zijn...

Vrijdag 18 mrt 2016 - 13:59:26
jeanne
jeanne
Quote
daniel81 (vr 18 mrt 2016 12:43:38 www.somda.nl): Reken er maar niet op dat Stadler of CAF ooit zelf een stoel hebben gebouwd.
Die kopen ze gewoon in bij een stoelenfabrikant, en zelf doen ze alleen de assemblage.
Bij Stadler Rail moet je z'n opmerking nu ook weer niet zo snel maken, want de holding heeft wel eens een (essentiële) toeleverende fabrikant opgekocht, omdat men het niet eens was met het prijs opdrijvende karakter dat die leverancier er op na hield.

Dat gaat dan zo. Ze bestellen dan gewoon een tijd toch niet meer en ontstaat er bij die leverancier een liquiditeitsprobleem. Toeleverancier in problemen en zo hebben ze wel eens iets gekocht. Of dit een meubelfabrikant was en nog steeds een onderdeel van de holding uitmaakt of Peter Spuhler privé bezit is kan ik je helaas niet vertellen. Het kan ook zijn dat z'n bedrijf al weer van de hand gedaan is.

Jeanne Kok

Vrijdag 18 mrt 2016 - 20:57:57
SchuurB
SchuurB
In dit artikel nieuws.ns.nl wordt gesproken over het "afleggen van 200m in 17 á 18 seconden" (vanaf stilstand neem ik dan aan). Als je uitgaat van een rechtlijnige versnelling krijg je:

200 (m)/18 (s) = 11,11 m/s als gemiddelde snelheid
11,11 * 2 = 22,22 m/s als maximumsnelheid (0 - 80 km/h in 18 seconden dus)
22,22 / 18 = 1,23 m/s/s als versnelling.

Lijkt veel op de 1,19 m/s/s die in dit document www.stadlerrail.com bij het drietje genoemd wordt. De FLIRTs worden onder 1,5kV = dus even snel als hun wisselspanningbroertjes.

Laatst bewerkt door SchuurB op Vrijdag 18 mrt 2016 om 20:59:25

Zaterdag 19 mrt 2016 - 18:56:00
DVR
DVR
Quote
jeanne (vr 18 mrt 2016 13:59:26 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (vr 18 mrt 2016 12:43:38 www.somda.nl): Reken er maar niet op dat Stadler of CAF ooit zelf een stoel hebben gebouwd.
Die kopen ze gewoon in bij een stoelenfabrikant, en zelf doen ze alleen de assemblage.
Bij Stadler Rail moet je z'n opmerking nu ook weer niet zo snel maken, want de holding heeft wel eens een (essentiële) toeleverende fabrikant opgekocht, omdat men het niet eens was met het prijs opdrijvende karakter dat die leverancier er op na hield.

Dat gaat dan zo. Ze bestellen dan gewoon een tijd toch niet meer en ontstaat er bij die leverancier een liquiditeitsprobleem. Toeleverancier in problemen en zo hebben ze wel eens iets gekocht. Of dit een meubelfabrikant was en nog steeds een onderdeel van de holding uitmaakt of Peter Spuhler privé bezit is kan ik je helaas niet vertellen. Het kan ook zijn dat z'n bedrijf al weer van de hand gedaan is.
De stoelen van de Flirt komen uit Tsjechië verwacht mag worden dat de prijs hier inderdaad zwaarder weegt dan de kwaliteit.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 18:59:02
DVR
DVR
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 www.somda.nl): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.
Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 20:42:24
Berk24
Berk24
Quote
SchuurB (vr 18 mrt 2016 20:57:57 www.somda.nl): In dit artikel nieuws.ns.nl wordt gesproken over het "afleggen van 200m in 17 á 18 seconden" (vanaf stilstand neem ik dan aan). Als je uitgaat van een rechtlijnige versnelling krijg je:

200 (m)/18 (s) = 11,11 m/s als gemiddelde snelheid
11,11 * 2 = 22,22 m/s als maximumsnelheid (0 - 80 km/h in 18 seconden dus)
22,22 / 18 = 1,23 m/s/s als versnelling.

Lijkt veel op de 1,19 m/s/s die in dit document www.stadlerrail.com bij het drietje genoemd wordt. De FLIRTs worden onder 1,5kV = dus even snel als hun wisselspanningbroertjes.
Lijkt mij sterk. Uit wisselspanning kun je veel meer vermogen uit halen en ik heb het gevoel dat de Duitse Flirts en Talent2's veel sneller optrekken dan de Nederlandse SLT.

Daarnaast is 1,19 ms^-2 wel erg optimistisch. De S-Bahn Rhein-Ruhr rijdt met treinen die in 1,0-1,1 ms^-2 kunnen versnellen, onder wisselspanning wel te verstaan. Met treinen die in 1,19 ms^-2 kunnen versnellen is het mogelijk om op de Emmerlijn een integrale halfuursdienst te rijden (met 2x/uur stops in Gramsbergen en Dalen). Dat gaat met de huidige E-GTW niet lukken.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 20:51:10
sfj
sfj
In de bedieningsdocumentatie van Stadler wordt ook gesproken over een maximale aanzetversnelling van 1,20 m/s-2 voor zowel de drietjes als viertjes onder 1500 V.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 20:52:29
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 www.somda.nl):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 www.somda.nl): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.
Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.
Ik weet dat diverse media-praat niet vaak te geloven valt, maar men spreekt er wel over, "over enkele weken".

Zaterdag 19 mrt 2016 - 22:04:50
thom
thom
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:56:00 www.somda.nl):
De stoelen van de Flirt komen uit Tsjechië verwacht mag worden dat de prijs hier inderdaad zwaarder weegt dan de kwaliteit.
Want uit Tsjechië komt alleen rotzooi ofzo? Dat is natuurlijk een beetje onzin.

Ik denk dat je niet wilt weten wat er allemaal in die landen allemaal gefabriceerd word voor ons hier...

Zaterdag 19 mrt 2016 - 22:25:23
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
NS stelletjes komen dus uit het Poolse Siedlce, en de RNET-stellen dus uit het Zwitserse Bussnang.

Heeft het een reden dat deze twee soorten stellen in twee werkplaatsen worden gemaakt? Heeft het gewoon met capaciteit te maken, of is er een dergelijk speciaal verschil tussen beide stellen dat de bouw in de Pools vestiging wordt gedaan?

Choo choo.....

Zaterdag 19 mrt 2016 - 22:34:51
michaben
michaben
Quote
Berk24 (za 19 mrt 2016 20:42:24 www.somda.nl): Lijkt mij sterk. Uit wisselspanning kun je veel meer vermogen uit halen
Het is een misvatting dat je veel vermogen nodig heb voor een hoge aanzetacceleratie, bij lage snelheid wordt het volledige vermogen namelijk helemaal niet aangesproken. Een SLT zou op basis van vermogen tot 30km/u ook harder kunnen accelereren, het verschil in reistijd is echter beperkt, per 10 stations misschien net een minuutje winst. Daarnaast is de limiet van het vermogen dat je onder 1500V kan opnemen is per trein en niet per treinstel. Zolang men bij meer dan twee gekoppelde treinstellen een begrenzing activeert kun je met korte sprintertjes best een hoger vermogen vragen. En dan gaat het wel harder met de reistijd en pak je per vijf stations als een minuut winst.

Zaterdag 19 mrt 2016 - 22:59:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
aarclay (za 19 mrt 2016 22:25:23 www.somda.nl): Heeft het een reden dat deze twee soorten stellen in twee werkplaatsen worden gemaakt? Heeft het gewoon met capaciteit te maken, of is er een dergelijk speciaal verschil tussen beide stellen dat de bouw in de Pools vestiging wordt gedaan?
Heeft te maken met capaciteit. Om deze order voor NS snel te kunnen leveren heeft men de aflevering van stellen voor PKP versnelt zodat er plek in die fabriek ontstond. Dat was in het artikel over de FLIRTs dat laatst op treinreiziger.nl stond te lezen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 20 mrt 2016 - 01:10:01
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Quote
michaben (za 19 mrt 2016 22:34:51 www.somda.nl):
Quote
Berk24 (za 19 mrt 2016 20:42:24 www.somda.nl): Lijkt mij sterk. Uit wisselspanning kun je veel meer vermogen uit halen
Het is een misvatting dat je veel vermogen nodig heb voor een hoge aanzetacceleratie, bij lage snelheid wordt het volledige vermogen namelijk helemaal niet aangesproken. Een SLT zou op basis van vermogen tot 30km/u ook harder kunnen accelereren, het verschil in reistijd is echter beperkt, per 10 stations misschien net een minuutje winst. Daarnaast is de limiet van het vermogen dat je onder 1500V kan opnemen is per trein en niet per treinstel. Zolang men bij meer dan twee gekoppelde treinstellen een begrenzing activeert kun je met korte sprintertjes best een hoger vermogen vragen. En dan gaat het wel harder met de reistijd en pak je per vijf stations als een minuut winst.
Als je de spanning hoog genoeg maakt of de geleider dik genoeg kun je uit dc prima hoge vermogens halen. Voor DC gelt: vermogen is spanning maal stroom. En die stroom is de beperking in nederland.
Denk bijvoorbeeld aan de elektrische voortstuwings motoren van grote cruise schepen. Deze zijn tientallen megawatt op gelijkstroom. Wisselstroom motoren zouden dat zelfs niet redden.

Daarnaast moet de trein instaat zijn het vermogen op de rails over te brengen. Als je het volledige vermogen bij optrekken vrijlaat blijft de trein staan. De wielen gaan dan flink slippen. Dus het vermogen is maar deels bepalend in de aanzet snelheid.

Modern materieel wordt sowieso vaak aangedreven met 3 fase motoren. Om dat te verkrijgen uit een 2 fase bovenleiding systeem wordt deze eerst aanboord gelijk gericht en met een inverter weer omgezet. Vroeger hadden treinen vrijwel altijd DC motoren. Een van de redenen dat er toen voor dc bovenleiding systemen gekozen werd was zodat treinen geen grote gelijk richters aan boord nodig hadden.
Volgend document is zeer interessant ten aanzien van verschillende tractie systemen en hun karakteristieken:
www.google.nl

De enigste reden dat treinen onder 3kV DC, 15kV AC en 25kV AC meer vermogen kunnen leveren is omdat de bovenleiding dat kan. Een spanning van 3kV halveert de stroom al ten opzichte van 1500v (bij gelijk vermogen) dus in theorie zou je dan 2x zoveel vermogen door de zelfde bovenleiding kunnen sturen bij 3kV.

Overigens als ik de vermogens van flirt-3 bekijk zit dat een eind onder het maximum vermogen wat de nederlandse bovenleiding kan leveren. Een 3 delige voor volia duitsland doet 1500kW, een achtdelige voor polen (3kV DC) doet max 3000kW. een stel hoeft bij 1500v dus niet eens een lager vermogen te hebben.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op Zondag 20 mrt 2016 om 01:39:28

Zondag 20 mrt 2016 - 09:45:28
michaben
michaben
Leuk betoog, maar je mist het punt dat acceleratie geen product is van spanning en stroom. Acceleratie is afhankelijk van de trekkracht en de massa. En die trekkracht is vervolgens het resultaat van het vermogen en de snelheid. Metro's op 750V halen prima een acceleratie van 1,2m/s/s, doordat deze een laag gewicht hebben en relatief lage topsnelheid, maar wel een hoge trekkracht hebben door veel aangedreven assen. Doordat het vermogen beperkt is houdt zo'n metro die acceleratie maar tot zo'n 40km/u vol, maar op trajecten met veel stations maak je er toch winst door. Het hogere vermogen dat je onder 25kV kan leveren verhoogt de trekkracht niet, maar verhoogt wel hoe lang je die trekkracht kan volhouden. Maar in het gelinkte document over de FLIRT stond ook dat deze hun trekkracht slechts tot 47km/u konden volhouden met dit vermogen.

Zondag 20 mrt 2016 - 21:26:38
Berk24
Berk24
Mocht die 1,2 ms^-2 kloppen dan lijkt mij zaak om de Flirts in te zetten op trajecten met korte stationsafstanden, waarbij bij 1 minuut reistijdwinst belangrijke aansluitingen veel vaker gehaald worden zoals tussen Arnhem en Zutphen waarbij in Velperpoort de aansluiting op de Arriva-trein naar Zevenaar veel vaker gehaald kan worden bij inzet van Flirt in plaats van SGM,Plan V of DD-AR. Ook op de Twentelijn zorgt de inpassing van de IC Berlijn voor minder problemen als de 7000 met Flirt gaat rijden.

Maandag 21 mrt 2016 - 00:07:46
Daan!
Daan!
m.facebook.com
Nieuwe foto's met logo's en belettering.

Maandag 21 mrt 2016 - 05:35:30
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
@Berk24: de FLIRT wordt straks o.a. ook in de 7600 ingezet.

Maandag 21 mrt 2016 - 16:12:56
Mueslireep
Mueslireep
Komt er niet, net zoals bij de SLT, een NS-logo op de voorkant?

Maandag 21 mrt 2016 - 18:26:20
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Lijkt mij dat die stellen op de foto klaar zijn. Dus daar zou dan geen logo op komen. SNG krijgt ze wel dacht ik.

Maandag 21 mrt 2016 - 21:39:37
DVR
DVR
Quote
thom (za 19 mrt 2016 22:04:50 www.somda.nl):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:56:00 www.somda.nl):
De stoelen van de Flirt komen uit Tsjechië verwacht mag worden dat de prijs hier inderdaad zwaarder weegt dan de kwaliteit.
Want uit Tsjechië komt alleen rotzooi ofzo? Dat is natuurlijk een beetje onzin.

Ik denk dat je niet wilt weten wat er allemaal in die landen allemaal gefabriceerd word voor ons hier...
De conclusie m.b.t. de "rotzooi" is voor u rekening. Maar als ervaringsdeskundige durf ik best te beweren dat een uurtje zitten op dit soort stoelen duidelijk zijn sporen nalaat. Bij voorbeeld doordat het gebruikte schuim van goedkopere kwalitiet en/of minder dik is. Dit staat overigens los van uit welk e.e.a. komt. Uiteraard doel ik wel op de arbeidskosten die in Tsjechië beduidend lager liggen.

Maandag 21 mrt 2016 - 22:48:43
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
wouterder (ma 21 mrt 2016 18:26:20 www.somda.nl): Lijkt mij dat die stellen op de foto klaar zijn. Dus daar zou dan geen logo op komen. SNG krijgt ze wel dacht ik.
SNG krijgt inderdaad een kleine witte NS-sticker op de neus.

Maandag 21 mrt 2016 - 22:53:11
AlexNL
AlexNL
Ter informatie, de stoelen in de 1e klas in een VIRM-4 komen uit dezelfde fabriek in Tsjechië. Het hangt af van "wat de klant wil hebben".

Dinsdag 22 mrt 2016 - 00:48:12
thom
thom
Daarom, dat het uit Tsjechië komt heeft natuurlijk geen directe relatie tot wat zij aan kwaliteit leveren. t'Is maar net wat je bij hun uit de catalogus kiest en wat je zelf voor kwaliteitseisen je opgeeft.

Dus je stelling dat de stoelen voorzien zijn van goedkoper schuim omdat ze uit Tsjechië komen gaat wat mank, het blijft de opdrachtgever die daar voor kiest.

Ongetwijfeld zal een zelfde kwaliteit stoel als hier geproduceerd wordt daar goedkoper zijn door het lagere uurloon daar, en dat is natuurlijk geen gekke reden om de keus te maken om ze daar te bestellen.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 09:02:21
SchuurB
SchuurB
Quote
Daan! (ma 21 mrt 2016 00:07:46 www.somda.nl): m.facebook.com
Nieuwe foto's met logo's en belettering.
Het valt mij eigenlijk nu pas op, maar wat krijgt dat spul een hoop deuropeningen. Zelfs de kopbakken hebben er twee per kant, waar een SLT er maar één heeft.

Laatst bewerkt door SchuurB op Dinsdag 22 mrt 2016 om 09:07:48, reden: ongelukkige zin verbeterd

Dinsdag 22 mrt 2016 - 09:08:30
Dead_Devil
Dead_Devil
Ben ik het mee eens. De bakken van de Flirt 3 zijn ook iets langer. Maar volgens mij is het standaard ontwerp. Verder erg benieuwd naar deze treinen. kan niet wachten tot ik er gebruik van kan maken in de 4400 straks

andere vraag. hebben deze Flirt 3 treinen nou eigenlijk ook 1 stroom afnemer net als de gtw of wel 2? dacht dat dat in nederland een eis was.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 09:14:07
VIRMm1
VIRMm1
2. Geen eis in Nederland maar wel een van NS.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 09:26:36
Daan!
Daan!
Waarom wil NS dat zo graag dan?

Dinsdag 22 mrt 2016 - 09:49:31
VIRMm1
VIRMm1
Wanneer bij een a/b controle blijkt dat de stroomafnemer defect is of de koolstrip te dun of uitgebrokkeld is kan er van stroomafnemer gewisseld worden door deze elektrisch en pneumatisch om te schakelen. Zo kan de trein toch zijn dienst gaan rijden waar deze voor ingepland stond. Anders zou het treinstel meteen niet meer inzetbaar zijn en in het meest ongunstigste geval zou het stel ver van een hoogwerker af staan waardoor hij niet eens op eigen kracht naar een herstel locatie zou kunnen rijden. (denk bijvoorbeeld aan Vlissingen, de dichtstbijzijnde locatie wordt dan Roosendaal, een afstand die je met een versleten koolstrip echr niet meer af kan leggen)

Dinsdag 22 mrt 2016 - 12:11:24
mvboetzela
mvboetzela
SM '90 had op proef maar 1 stroomafnemer: goedkoper in aanschaf en in onderhoud. Kennelijk waren de ervaringen daarmee dusdanig dat al het materieel daarna weer 2 panto's heeft gekregen.
Ook de NMBS 25.5 hadden maar 1 panto wegens gewichtsbesparing. Die hadden dan ook een koperen sleepstuk en geen koolstof.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 12:16:06
VIRMm1
VIRMm1
Ja het bespaart in aanschaf maar ik zie niet hoe het in onderhoud winst oplevert. Een stroomafnemer die plat ligt kosts niets.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 12:22:49
b2py
b2py
Ook een object dat niet gebruikt wordt moet onderhouden worden, het kost dus wel geld.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 13:26:13
VIRMm1
VIRMm1
Klaarblijkelijk weet je niet veel van een stroomafnemer af dan, want het enige wat er moet gebeuren aan zo'n ding (behalve koolslepers vervangen) is de boel smeren.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 13:51:08
b2py
b2py
Smeren is gratis?

Dinsdag 22 mrt 2016 - 13:58:27
mdj
mdj
En roestvorming zal vast ook wel tegengegaan moeten worden...

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 14:14:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Kortom, een extra stroomafnemer kost arbeid. Arbeid kost tijd, tijd kost geld

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 22 mrt 2016 - 16:41:00
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
MetroRET (za 19 mrt 2016 20:52:29 www.somda.nl):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 www.somda.nl):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 www.somda.nl): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.
Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.

vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32

Dinsdag 22 mrt 2016 - 16:43:43
MCN-GVC
MCN-GVC
I.d.d. wordt de tweede stroomafnemer minder gebruikt bij treinstellen (bij 1700 en dzz wissel je t.o.v. de rijrichting de stroomafnemer). Maar de tweede wordt i.d.d. gebruikt bij afbrokkelen van de eerste. Er rijden stellen vaak meerdere dagen rond met de tweede stroomafnemer op omdat er geen tijd/persoon/infra is die/waar het schuitje kan wisselen. Daarnaast kan bij een onvrijwillige stop op een stroomloze brug gewisseld worden (een trucje) om weg te kunnen komen. Een trein kan dus langer doorrijden met twee dan een pantograaf, waardoor de trein beter inzetbaar is.
Maar nu maar even eindigen met dit half off-topic onderwerp.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 17:05:17
thom
thom
Quote
VIRMm1 (di 22 mrt 2016 13:26:13 www.somda.nl): Klaarblijkelijk weet je niet veel van een stroomafnemer af dan, want het enige wat er moet gebeuren aan zo'n ding (behalve koolslepers vervangen) is de boel smeren.
En het controleren en afstellen van de druk die de stra tegen de rijdraad uitoefend.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 17:08:29
daniel81
daniel81
Quote
MCN-GVC (di 22 mrt 2016 16:43:43 www.somda.nl): I.d.d. wordt de tweede stroomafnemer minder gebruikt bij treinstellen (bij 1700 en dzz wissel je t.o.v. de rijrichting de stroomafnemer). Maar de tweede wordt i.d.d. gebruikt bij afbrokkelen van de eerste. Er rijden stellen vaak meerdere dagen rond met de tweede stroomafnemer op omdat er geen tijd/persoon/infra is die/waar het schuitje kan wisselen. Daarnaast kan bij een onvrijwillige stop op een stroomloze brug gewisseld worden (een trucje) om weg te kunnen komen. Een trein kan dus langer doorrijden met twee dan een pantograaf, waardoor de trein beter inzetbaar is.
Maar nu maar even eindigen met dit half off-topic onderwerp.
Betekent dit dan ook dat er echt een 1e en 2e stroomafnemer is? Ik bedoel dus een rangorde, van de 'echte' en de reserve?

Dinsdag 22 mrt 2016 - 17:20:46
treinfan
treinfan
Ja. Als je erop let, zal je zien dat bij ICM, SGM, SLT, VIRM etc. bij alle treinstellen meestal dezelfde stroomafnemer wordt gebruikt


Dinsdag 22 mrt 2016 - 17:53:33
VIRMm1
VIRMm1
Nee hoor, dat is geheel willekeurig. Is de stroomafnemer versleten, dan wordt deze omgeschakeld naar de ander en die blijft dan op staan tot die weer versleten is.

Puur toeval als er vaak dezelfde op staat maar dat is absoluut niet met reden.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 19:11:57
MCN-GVC
MCN-GVC
Er is WEL een volgorde. Er is 1 en 2 genummerd, meestal gezien vanaf cab 1. Bij SLT is het zelfs zo dat je een foutcode krijgt als stroomafnemer 2 op staat. Ik weet wel dat er bij een bepaalde VIRM generatie ook om de zoveel tijd wordt omgeschakeld.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 19:42:37
VIRMm1
VIRMm1
Er is inderdaad genummerd met 1 en 2 maar er is absoluut geen voorkeur.

Dinsdag 22 mrt 2016 - 19:56:55
treinfan
treinfan
Ik was iets te snel met mijn generalisering. Als ik foto's bekijk lijken bij ICM en VIRM inderdaad beide stroomafnemers ongeveer even vaak voor te komen. Bij SLT en SGM zie ik wel heel duidelijk een verschil.


Dinsdag 22 mrt 2016 - 20:34:41
VIRMm1
VIRMm1
Nogmaals: is geheel willekeurig.

Enkel DDZ en loc1700 werken anders.

Woensdag 23 mrt 2016 - 01:22:11
kiekkiek
kiekkiek
Quote
MCN-GVC (di 22 mrt 2016 19:11:57 www.somda.nl): Er is WEL een volgorde. Er is 1 en 2 genummerd, meestal gezien vanaf cab 1. Bij SLT is het zelfs zo dat je een foutcode krijgt als stroomafnemer 2 op staat. Ik weet wel dat er bij een bepaalde VIRM generatie ook om de zoveel tijd wordt omgeschakeld.
Je opmerking over de SLT is onzin. Als je netjes omschakelt krijg je geen foutcode.

Woensdag 23 mrt 2016 - 06:55:48
mdeen
mdeen
Quote
VIRMm1 (di 22 mrt 2016 12:16:06 www.somda.nl): Ja het bespaart in aanschaf maar ik zie niet hoe het in onderhoud winst oplevert. Een stroomafnemer die plat ligt kosts niets.
Naast het onderhoud wat anderen al aanstippen kost het ook nog eens het renteverlies van de aanschaf van dat ding.
Zeggen dat een stroomafnemer die plat ligt niets kost is zeggen dat een trein kopen om stil te staan niets kost.
Allebei niet waar.

Woensdag 23 mrt 2016 - 07:24:05
waalkade
waalkade
Rijden met een stroomafnemer kost energie door zijn windweerstand en gewicht.

Woensdag 23 mrt 2016 - 08:50:27
SchuurB
SchuurB
Allemachtig zeg, kunnen we het er nu over eens zijn dat de (betrekkelijk lage) kosten van een tweede stroomafnemer voor NS kennelijk acceptabel zijn gezien de verhoogde inzetbaarheid die er tegenover staat?

Woensdag 23 mrt 2016 - 09:00:00
broek53
broek53
Jawel, daar was ik het een bericht of 25 geleden ook al mee eens - al was het maar omdat het het constateren van een feit betreft.

Woensdag 23 mrt 2016 - 16:50:08
gose91
gose91
Zou de NS Flirt (want daar ging dit topic over) ook een voorkeur voor stroomafnemer hebben?

Woensdag 23 mrt 2016 - 17:00:32
b2py
b2py
Eentje voor 1,5kV

Woensdag 23 mrt 2016 - 19:03:34
pjkleton
pjkleton
In de NRC van vandaag staat een 2 pagina's groot artikel over de Flirts en de andere NS bestellingen.
Vr gr , Peter

Woensdag 23 mrt 2016 - 19:40:29
martijn
martijn
Ook online te lezen via: www.nrc.nl en www.nrc.nl (2 vrijwel dezelfde artikelen, verschillende plaatjes)

Laatst bewerkt door martijn op Woensdag 23 mrt 2016 om 19:51:55

Woensdag 23 mrt 2016 - 20:25:55
ChrisGBNL
ChrisGBNL
Facebook ChrisGBNL Flickr ChrisGBNL
Quote
vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32
Vertrekt deze trein dan donderdag uit Polen als het op vrijdagochtend in de vroege uren aankomt in Mt of wordt zaterdagochtend bedoeld?

Woensdag 23 mrt 2016 - 20:51:45
WJtW
WJtW
Zit er ATB-NG in zodat ze ook op Zl-Wdn kunnen rijden?

Laatst bewerkt door WJtW op Woensdag 23 mrt 2016 om 21:02:14

Woensdag 23 mrt 2016 - 21:03:37
AlexH
AlexH
De NS gaat niet op Zl - Wdn rijden. De lijn is aanbesteed aan Syntus en zodra de bovenleiding er hangt, blijft de NS nog gewoon met DM'90 rijden. De elektrische sprinters zijn elders hard nodig.

Woensdag 23 mrt 2016 - 21:09:44
erikw
erikw
En de tijd wat nodig is voor het omhoog en omlaag bewegen controleren / afstellen

Woensdag 23 mrt 2016 - 21:13:37
WJtW
WJtW
Ik neem aan dat alle Flirts technisch gelijk zijn, ongeacht welke vervoerder ze gaat gebruiken, anders wordt dit een 'logistieke' chaos.

Ben wel erg benieuwd als de ATB-NG er in zit.

Woensdag 23 mrt 2016 - 21:39:31
thom
thom
Nou, dat zij die Flirt's dus niet, omdat sommige vervoerders er dingen mee willen die een ander niet wil en omgekeerd

In de NSR stellen zal geen ATB-NG komen, want die komen nooit op een baanvak met NG...

@Erik,
Wat bedoel je met omhoog en omlaag bewegen?

Woensdag 23 mrt 2016 - 21:51:50
erikw
erikw
De tijd wat de stra nodig heeft om te zakken of om opgezet te worden wordt tijdens onderhoud ook gecontroleerd of afgesteld.

Donderdag 24 mrt 2016 - 18:35:58
DVR
DVR
Quote
AlexNL (ma 21 mrt 2016 22:53:11 www.somda.nl): Ter informatie, de stoelen in de 1e klas in een VIRM-4 komen uit dezelfde fabriek in Tsjechië. Het hangt af van "wat de klant wil hebben".
De 1e en 2e klas stoelen van VIRM4 zijn geleverd door de firma Klein. Deze zijn op enkele details na identiek aan de stoelen van VIRM2/3 die door de zwitserse firma Schlegel zijn geleverd. Dus hoe je aan je info komt is voor mij een raadsel. Uiteraard bestaat er altijd de mogelijkheid dat er ook onderdelen uit Tsjechië in zijn verwerkt.

Donderdag 24 mrt 2016 - 18:40:35
DVR
DVR
Quote
WJtW (wo 23 mrt 2016 20:51:45 www.somda.nl): Zit er ATB-NG in zodat ze ook op Zl-Wdn kunnen rijden?
Nee geen NG en geen -V

Donderdag 24 mrt 2016 - 18:49:13
DVR
DVR
Quote
slifor2 (di 22 mrt 2016 16:41:00 www.somda.nl):
Quote
MetroRET (za 19 mrt 2016 20:52:29 www.somda.nl):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 www.somda.nl):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 www.somda.nl): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.
Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.

vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32
Advies is je bron nog eens te raadplegen de 2501, 2502 en de 2201 vertrekken waarschijnlijk zondag samengesteld tot een konvooi uit Polen en komen dan in de nacht van maandag op dinsdag via Heerlen in Maastricht aan.

Donderdag 24 mrt 2016 - 22:25:38
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
In de loods van de voormalige wagenwerkplaats in Amf staat tevens een mock-up van de FLIRT.

Deze was op de achtergrond te zien in The Passion.
i68.tinypic.com

Choo choo.....

Donderdag 24 mrt 2016 - 22:35:05
BasSNG2001
BasSNG2001
Twitter Bas15501 Facebook Bas Folles Flickr https://www.flickr.com/photos/139631896@N03/
Dat viel mij dus ook al op. Ik wist al zeker dat het geen SLT was.

#DiscoverEU

Donderdag 24 mrt 2016 - 22:43:15
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Inmiddels is mij bevestigd, en heb ik op foto's van de CAF-mockup kunnen concluderen, dat het toch echt de mock-up is van de SNG die bij CAF in Spanje stond. Ook zou de FLIRT geen mock-up hebben.

Zonder deuren lijkt hij namelijk net iets anders...
Verder is er naar mijn weten zeker geen SLT in de loods aanwezig.

Choo choo.....

Vrijdag 25 mrt 2016 - 10:42:28
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
DVR (do 24 mrt 2016 18:49:13 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (di 22 mrt 2016 16:41:00 www.somda.nl):
Quote
MetroRET (za 19 mrt 2016 20:52:29 www.somda.nl):
Quote
DVR (za 19 mrt 2016 18:59:02 www.somda.nl):
Quote
DVR (do 10 mrt 2016 18:05:40 www.somda.nl): Het eerste NS FLIRT 4 wagentreinstel met nummer 2501 wordt volgende week vrijdag 18 maart vanuit Siedlice Polen op transport gezet richting Maastricht.
Het eerste 3 wagentreinstel de 2201 volgt vrijdag 25 maart.
Voor alsnog is het transport van de 1e NS Flirt met een week uitgesteld. Volgens de huidige inzichten dus vrijdag de 25e voor de 2501.

vr 25-3

tr 55110
D-loc + 2x Flirt

Hz 01.05
Hrl 01.15
Vk 01.26
Mt 01.32
Advies is je bron nog eens te raadplegen de 2501, 2502 en de 2201 vertrekken waarschijnlijk zondag samengesteld tot een konvooi uit Polen en komen dan in de nacht van maandag op dinsdag via Heerlen in Maastricht aan.
55110 opgeheven

nieuw ingelegd:
tr 44794 di 29/3
D-loc + treinstel
Hz 06.16
Hrl 06.30
Vk 06.46
Mt 06.56

Vrijdag 25 mrt 2016 - 13:50:06
Beel
Beel
Quote
martijn (wo 23 mrt 2016 19:40:29 www.somda.nl): Ook online te lezen via: www.nrc.nl en www.nrc.nl (2 vrijwel dezelfde artikelen, verschillende plaatjes)
Interessant artikel, maar jammer dat het NRC de motivatie voor de ‘noodzaak’ van een juridisch twijfelachtige spoedbestelling bij Stadler, kennelijk klakkeloos overneemt van een NS woordvoerder. Er is namelijk veel meer aan de hand. De uitbreiding van de Studentenkaart voor MBO – scholieren (sorry, ik vind dit geen studenten) onder de 18 jaar gaat pas in vanaf 1 januari 2017. Het tekort aan stoptreinmaterieel bestaat al een tijdje, ook zonder uitbreiding van de studentenkaart. De studentenkaart verergert dus het probleem maar is niet de echte oorzaak. Over hoe dat komt, volgt hier een aanvulling.

Het feit dat NS nu een tekort aan stoptreinmaterieel heeft is vooral het gevolg van besluiten die zijn genomen rondom de hele HSL/Fyra - geschiedenis. Directe aanleiding van de huidige tekorten is namelijk het besluit om voorafgaand aan de ernstig vertraagde V250-treinstellen, een ‘vervangende’ dienst op te zetten. Die tijdelijke dienst werd definitief op het moment dat besloten werd om de V250 treinstellen niet meer in te zetten, en uiteindelijk af te voeren. De Beneluxtrein was toen ook al opgeheven, en van de ene op de andere dag was er, behoudens de Thalys en de stoptrein vanuit Roosendaal, geen verbinding met België meer. Dit was uiteraard onacceptabel, en het vereiste rigoureuze maatregelen. Bovendien was er een dure concessie voor de exploitatie van de HSL die tot op de dag van vandaag doorloopt. Ondanks het feit dat NS (Highspeed) de concessievoorwaarden niet nakwam (zogenaamde ‘Material Breach’ van de concessieovereenkomst) streek de concessieverlener met de hand over het hart, maar toonde zich ook streng, want er moest wel snel een vervanger komen.

De ‘vervanger’ voor zowel de Fyra als de opgeheven Beneluxtrein bestond uit Traxx locs + ICR rijtuigen. De Traxx-en werden toen ook al via een zogenaamde spoedbestelling gekocht. Dit houdt in dat de bestelling rechtstreeks plaatsvindt bij de fabrikant, zonder openbare aanbesteding en dus zonder verdere mededinging (concurrentie). De ICR-rijtuigen kwamen uit de reguliere binnenlandse IC-dienst. Daar ontstond vervolgens een tekort wat o.a. weer opgelost werd door DDM te verbouwen tot 50 stuks DDZ. Hierdoor alleen al zijn een slordige 24.000 zitplaatsen aan de stoptreincapaciteit onttrokken. Daarnaast werd ook nog eens een deel van de DDM vloot buiten dienst gesteld, en ging de afvoer van het als onveilig bestempelde Plan V gewoon door. Dat laatste heeft trouwens ook weer te maken met de bestelling van de Flirts, immers de NedTrain werkplaats in Maastricht moet hiervoor verbouwd worden, en dan heb je even geen capaciteit voor onderhoud aan Plan V. Dus wat doe je dan? Je zegt dat Plan V onveilig is, en dat het onverantwoord is om dit nog langer in te zetten. En als het argument 'veiligheid' valt dan zijn er heel weinig mensen die dat nog ter discussie durven te stellen.

Het huidige tekort aan capaciteit in de stoptreindiensten, is dus vooral het gevolg van keuzes die NS zelf heeft gemaakt.

Maar de Fyra dan, zult u denken, die viel bijna letterlijk uit elkaar, en NS kón toch niet anders? Ja, en nee.
Natuurlijk gingen er zaken mis en kennen we allemaal de incidenten die breed zijn uitgemeten. Het ‘ja’ is dus gebaseerd op het feit dat NS gehoor gaf aan de heersende opvatting die was ingegeven door de publieke opinie, pers en politiek. In dit verband wil ik ook nog even memoreren dat het NMBS is geweest (Belgen zijn politiek nu eenmaal veel behendiger) die listig van de situatie gebruik heeft gemaakt en de knuppel in het Nederlandse hoenderhok heeft gegooid.
Het ‘nee’ is gebaseerd op het oordeel van pragmatische technici die direct met de geplaagde treinstellen te maken hadden. Feitelijk waren de problemen niet veel erger dan bij elke andere nieuwe materieelsoort. De maatschappelijke ophef was vooral het gevolg van de combinatie van de storingen door te vroege inzet, en de gelijktijdige opheffing van het enige alternatief: de Beneluxtrein.

Maar ik geloof dat ik inmiddels aardig off-topic bezig ben (vergeef me moderator), dus ik laat het hierbij.

Laatst bewerkt door Beel op Maandag 04 apr 2016 om 08:16:26

Vrijdag 25 mrt 2016 - 14:12:47
treinfan
treinfan
Quote
Beel (vr 25 mrt 2016 13:50:06 www.somda.nl):
Interessant artikel, maar jammer dat het NRC de motivatie voor de ‘noodzaak’ van een juridisch twijfelachtige spoedbestelling bij Stadler, kennelijk klakkeloos overneemt van een NS woordvoerder. Er is namelijk veel meer aan de hand. De uitbreiding van de Studentenkaart voor MBO – scholieren (sorry, ik vind dit geen studenten) onder de 18 jaar gaat pas in vanaf 1 januari 2017. Het tekort aan stoptreinmaterieel bestaat al een tijdje, ook zonder uitbreiding van de studentenkaart. De studentenkaart verergert dus het probleem maar is niet de echte oorzaak.
Het gaat niet om de uitbreiding van de studentenkaart, maar om de destijds aangekondigde afschaffing in 2015. Dat staat ook keurig zo in het artikel gemeld, dus ik raad je aan het artikel goed te lezen voordat je op een specifiek punt uit het artikel reageert.


Vrijdag 25 mrt 2016 - 14:27:58
broek53
broek53
Om ook maar eens te reageren op een deel van het 'artikel' van Beel: je zit nogal eens mis met de volgorde der dingen en daarmee met het oorzakelijk verband. Om de voornaamste maar te noemen: de verbouwing van 50 DDM tot DDZ heft helemaal niets te maken met ICR dat moet invallen voor de Fyra. De verbouwing was al bijna klaar toen de Fyra's door de mand begonnen te vallen. En dat is maar 1 voorbeeld.

Vrijdag 25 mrt 2016 - 14:42:52
bacr
bacr
Een tijdlijntje in je hoofd bij een verhaal maken helpt idd soms.... ;-/
Hoewel het wel klopt dat een deel van het materieeltekort zeker te wijten is aan (verkeerde) managementbeslissingen bij NS in de tweede helft van de jaren 00

Vrijdag 25 mrt 2016 - 16:49:56
broek53
broek53
Nietes.
Ja, met de kennis van nu en wijsheid achteraf zijn de beslissingen van toen niet goed geweest voor de situatie van nu. Maar dat beslissingen verkeerd uitpakken is iets anders dan dat beslissingen verkeerd zijn.

Vrijdag 25 mrt 2016 - 17:41:36
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Beel (vr 25 mrt 2016 13:50:06 www.somda.nl):
Feitelijk waren de problemen niet veel erger dan bij elke andere nieuwe materieelsoort.
Het kan natuurlijk aan mij liggen,maar ik heb bij andere nieuw toe telaten reizigersmaterieel nog nooit gehoord dat er afdekplaten van de bodem af vlogen om daarna een eigen weg te gaan.
Of meerdere keren brandjes op allerlei plekken in het systeem deel van een trein.
Er zijn met dat V250 zoveel dingen mis geweest op punten/plekken waar dat nooit had mogen gebeuren.
Als dat met ander materieel ook zo geweest was dan hadden we hier vast wel wat van gehoord in dit digitale tijdperk waar bij wijze van ,je nu een scheet laat en 20 seconden later gaat die "viraal"over internet en de andere media.
Afijn genoeg off topic

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 25 mrt 2016 om 18:38:28, reden: Vogelbekdier -> V250. Geen bijnamen voor mat. aub

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 25 mrt 2016 - 18:07:49
VIRMm1
VIRMm1
+ dat iedere trein elektrisch anders was opgebouwd. Zet je 2 exemplaten naast elkaar dan is de ene kast niet hetzelfde als de andere kast. Wat het herstellen van storingen ontzettend lastig maakt.

Vrijdag 25 mrt 2016 - 22:29:15
moderator
Moderator
moderator
En zo zijn we wel weer genoeg offtopic gegaan. Er is een ander topic over het materieeltekort bij de NS www.somda.nl ik stel voor dat jullie daar dan ook verder gaan.

Zaterdag 26 mrt 2016 - 09:54:11
Daan!
Daan!
Vanochtend moeten een aantal van deze stellen, waaronder 2501, in Nederland zijn gekomen toch?

Zaterdag 26 mrt 2016 - 09:57:50
stefanvw14
stefanvw14
Twitter stefanvw14 Facebook stefanvw14 Youtube stefanvw1994
55110 opgeheven

nieuw ingelegd:
tr 44794 di 29/3
D-loc + treinstel
Hz 06.16
Hrl 06.30
Vk 06.46
Mt 06.56

Deze trein komt nu pas na de paas zoals hierboven besproken is.

Laatst bewerkt door stefanvw14 op Zaterdag 26 mrt 2016 om 09:58:18

Vaste reiziger traject Zd - Amr, favoriete treinmaterieel ICMm en ICRmh. VIRM alleen 9547-9597.

Zondag 27 mrt 2016 - 13:37:58
marciekemp
marciekemp
De eerste stellen gaan morgen ochtend als het goed is vertrekken richting Herzogenrath... overbrenging lijkt toch door te gaan dit keer

Maandag 28 mrt 2016 - 15:14:03
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Op de Facebookpagina van Op De Rails las ik net dat er morgenochtend om 7:00 1 driedelige en 2 vierdelinge FLIRT treinen van NS in Maastricht worden verwacht.

Maandag 28 mrt 2016 - 15:24:32
TBloemink
TBloemink
Twitter TBloemink
Zo te zien zijn ze onderweg. Tweet van Jan Timmermans (foto onbekend): twitter.com

Groutnes Uut grunn
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl