Treinongeluk Dalfsen 23-2-2016
Forum: Algemeen - Algemeen
23-02-2016 20:59:08
wouter15
wouter15
Trein gekanteld door ongeluk met hoogwerker

23 februari 2016

Trein gekanteld door ongeluk met hoogwerker
Bij Dalfsen is een trein in aanrijding gekomen met een hoogwerker. Daarbij is de machinist van de trein om het leven gekomen. Zeven mensen raakte gewond, twee zijn ter behandeling naar het ziekenhuis gebracht.

Het ongeluk gebeurde omstreeks 8:50 uur op een beveiligde overweg. Het ongeluk is vermoedelijk het gevolg van een "inschattingsfout'' van de kraanmachinist. Dat heeft burgemeester Han Noten dinsdag gezegd op een persconferentie. De kraanmachinist wist op tijd uit op 2 a 3 meter hoogte uit de hoogwerker te springen en bleef lichamelijk ongedeerd maar is "afschuwelijk geschrokken", aldus de burgemeester.

Lees verder op http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/trein_gekanteld_door_ongeluk_met_hoogwerker-147473

Het lijkt me wel handig om alles ontrend het ongeluk bij Dalfsen in dit topic te houden en alle overige opvallende dingen van vandaag in het desbetreffende topic te plaatsen.
 

23-02-2016 21:04:04
sfj
We zijn helaas vandaag uit de lucht geweest, maar laten we dit inderdaad even apart behandelen.

Betreft trein 13819, treinstel 520 'Ilse de Lange'.

Vermoedelijk inschattingsfout van de bestuurder van de hoogwerker, die niet op de kwartierdienst had gerekend. Die zou er tien minuten over doen om het spoor over te steken en in de spits heb je maximaal een minuut of acht.
Een ander scenario wat besproken werd in de nieuwsverslagen vandaag is dat de hoogwerker te dicht bij het spoor stond en dus geschept is door de voorbij komende trein.

Helaas was er een mensenleven te betreuren, dat van de Arriva-machinist. Diverse gewonden zijn opgevangen en enkelen naar de Isala-klinieken in Zwolle overgebracht voor behandeling.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-02-2016 21:07:24
dvdhoven
dvdhoven
Link naar de Arriva pagina: http://www.arriva.nl/nieuws-en-acties/actueel/bericht/informatie-rondom-ongeval-tussen-ommen-en-dalfsen/


Dick van den Hoven
 

23-02-2016 21:13:24
selivio
selivio
Zowel Anne Hettinga alsook de burgemeester van Dalfsen zijn vanavond te gast bij Humberto Tan op RTL 4 (rond 22.30). Verder gewoon een vreselijk tragisch ongeluk voor alle betrokkenen en mijn gedachten gaan dan ook uit naar de nabestaande van de machinist.

Laatst bewerkt door selivio op 23-02-2016 21:14
 


23-02-2016 21:16:20
albertjan9
albertjan9
Zullen ook wel erg beangstigende momenten zijn geweest voor de passagiers in die trein...  

23-02-2016 21:29:18
midniight
midniight
Mijn gedachten gaan wel uit naar de nabestaanden. Helaas voor de nabestaanden, het verlies is niet terug te draaien. Hopen dat de camerabeelden een duidelijk beeld kunnen geven.

Alleen vraag ik mij af waarom de mcn niet heeft gevlucht. Ik weet niet of er kans toe was. Maar het lijkt mij dat wanneer je een groot object voor je ziet, dat je wel aan de rem trekt.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

23-02-2016 21:35:31
wouter15
wouter15
Misschien was de mcn niet voorin en heeft dus misschien wel niks in de gaten gehad in eerste instantie.  

23-02-2016 21:36:30
thom
thom
Hoe zie je dat voor je, een trein die rijdt zonder dat de Mcn voorin zit...?  

23-02-2016 21:40:21
DingeZ
DingeZ
Er zit een kleine bocht voor deze overweg, met wat bomen daarvoor aan de binnenkant. De overweg is pas enkele honderden meters ervoor zichtbaar.  

23-02-2016 21:41:40
rob46
rob46
Vandaag ter plaatse geweest, zie: https://m.flickr.com/#/photos/rob46/25188053466/


57 jaar OV-fotografie.
 

23-02-2016 21:43:50
sfj
Ik heb, mede omdat somda helaas plat lag, vandaag via een paar niet-spoorgerelateerde fora het verhaal gevolgd.

Vlak voor de plek des onheils ligt blijkbaar een redelijk scherpe bocht. De machinist zou de hoogwerker pas op net aan 500 meter afstand hebben kunnen zien, wat vele malen minder dan de remweg is.

Het verplaatsen van een hoogwerker met een dergelijk lage snelheid wordt in Nederland gedoogd. Over langere afstanden wordt deze op een trailer verplaatst.

Op het baanvak is ATB EG aanwezig, echter zijn er geen tussenblokken/seinen dus als het apparaat vlak na het vertrek van de trein uit Dalfsen begonnen was met oversteken danwel kortsluiting tussen de spoorstaven had veroorzaakt was er geen enkel sein of ATB-signaal meer wat de machinist had kunnen waarschuwen. Ook al waren de rupsbanden van staal en hadden ze een kortsluiting tussen de beide spoorstaven veroorzaakt.

De trein kwam op volle snelheid, of was na die twee kilometer nog bezig met optrekken, op de hoogwerker af gereden en had geen schijn van mogelijkheid meer om het ongeval te voorkomen.

De cabine was compleet weggevaagd, als de machinist nog kon vluchten toen hij de botsing aan zag komen, moet hij met fatale gevolgen door de trein geslingerd zijn.

Doordat het een trein naar Emmen was, in de 'tegenspits' met slechts enkele passagiers, valt het leed relatief mee aldus gemeente, Prorail en hulpdiensten. Een trein richting Zwolle of een uurtje eerder had vele malen meer slachtoffers gehad.

Er wordt vaak gesproken over 'vier treinstellen' of vier wagens. Dit klopt redelijk. Een GTW 2/8 heeft drie rijtuigen en een losse motorwagen die als vierde geteld wordt in dit geval. De NOS heeft blijkbaar geen benul van het verschil tussen wagens/rijtuigen of treinstellen. Het gaat nog steeds om de solo 520 van Arriva die de 13819 reed en op de hoogwerker knalde.

Correct me if i'm wrong uiteraard. Ik vat even wat dingen samen die ik door de dag heen via andere wegen verzameld heb.
Mijn voornaamste bron, een ander forum van mijn andere hobby (en beroepsgerelateerd): http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673565

Laatst bewerkt door sfj op 23-02-2016 21:49


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-02-2016 21:45:37
nougo
nougo
Ik kan met voorstellen dat, even los van mogelijke zonnestand, op het moment dat je vrij zicht krijgt op de overweg (Lastig in te schatten maar dat kan best een 100 tot 200 meter voor de overweg zijn) en je een rupsvoertuig van pak em beet 8 tot 15 ton voor je op de overweg ziet staan je verstijfd van angst.

Wat ook opvalt:
- De installatiekasten net na de overweg aan de noordzijde lijken intact;
- De afgerukte cabine ligt enkele tientalen meters voor de trein (zuidzijde spoor)
- De trein is nog gekoppeld;
- De trein is pas op het laatste moment gekanteld. Dat is duidelijk te zien aan de sporen van de draaistellen in het landschap aan de zuidzijde van het spoor en de juist ongeschonden spoorberm tussen de Giek van de hoogwerker en de laatste bak van de trein ten noorden van het spoor.

Wat nog meer opvalt:

Dat het, volgens de prognoses, dagen moet duren voordat er sprake is van opstarten treinverkeer omdat er ellenlang onderzoek nodig is etc. Ik bedoel, trein naast het spoor, spoorschade herstellen en er kan gedieseld worden. Dat ging vroeger toch echt anders (Haelen onder andere).

[edit laatste deel: Lees dat men toch vannacht al begint met bergen]

Laatst bewerkt door nougo op 23-02-2016 21:52
 

23-02-2016 21:51:55
thom
thom
Quote
sfj (di 23 feb 2016 21:43:50 https://www.somda.nl/forum/17825/p569474/):
Op het baanvak is ATB EG aanwezig, echter zijn er geen tussenblokken/seinen dus als het apparaat vlak na het vertrek van de trein uit Dalfsen begonnen was met oversteken danwel kortsluiting tussen de spoorstaven had veroorzaakt was er geen enkel sein of ATB-signaal meer wat de machinist had kunnen waarschuwen. Ook al waren de rupsbanden van staal en hadden ze een kortsluiting tussen de beide spoorstaven veroorzaakt.

Als je bij ATB-EG de spoorstaven zou kortsluiten, zou júist bij EG de ATB terug vallen naar 40 km/u, maar aangezien de spoorstaven altijd wat lager liggen in de overwegbevloering overweg is die kans ontzettend klein.

Plus je met stalen rupsen alles aan puin rijdt en die daarom dus meestal van kunststof zijn.

@Hierboven,
Je kunt leuk zeggen dan kan er gedieseld worden, maar dan moeten die stellen wel voorhanden zijn en de bovenleiding moet toch vervangen worden dus dan is het sneller om dat in 1x goed te doen dan eerst het tijdelijk op te leveren.

Daarnaast moet er een flink stuk spoor vernieuwd worden (Ik meen 200 meter gehoord te hebben) en zal de overwegbevloering ookwel wat schade opgelopen hebben...

Laatst bewerkt door thom op 23-02-2016 22:02
 

23-02-2016 21:55:42
V200
V200
Quote
nougo (di 23 feb 2016 21:45:37 https://www.somda.nl/forum/17825/p569475/):Wat nog meer opvalt:
Dat het, volgens de prognoses, dagen moet duren voordat er sprake is van opstarten treinverkeer omdat er ellenlang onderzoek nodig is etc. Ik bedoel, trein naast het spoor, spoorschade herstellen en er kan gedieseld worden. Dat ging vroeger toch echt anders (Haelen onder andere).


Trein ligt voor een deel dwars op het spoor, dus er kan nu geen andere trein langs. Het spoor is beschadigd. Om de trein weg te takelen heb je zwaar materieel nodig wat nu niet bij de trein kan komen ivm drassig weiland. Er moet eerst een noodweg aangelegd worden. Hadden we nu nog die grote bruine kranen op de rails gehad kon het wellicht daarmee.
 

23-02-2016 21:56:42
timtrein
timtrein
Een remweg "vele malen langer dan 500 meter" is voor een GTW 2/8 wat overdreven. Van 130 naar 0 zal met een snelremming in ruim 500 meter al aardig lukken. Maar dat zicht was er, zoals gezegd, niet. Boog, begroeiïng, zon, dat is allemaal ten nadele. Tragisch allemaal  

23-02-2016 22:05:01
mdj
mdj
Quote
v200 (di 23 feb 2016 21:55:42 https://www.somda.nl/forum/17825/p569481/):
Trein ligt voor een deel dwars op het spoor, dus er kan nu geen andere trein langs. Het spoor is beschadigd. Om de trein weg te takelen heb je zwaar materieel nodig wat nu niet bij de trein kan komen ivm drassig weiland. Er moet eerst een noodweg aangelegd worden.

Bij Borne (ontsporing fccpps) heeft defensie geholpen met de aanleg van een weg met wegenmatten: https://www.youtube.com/watch?v=G4zJLQCzd0c

Laatst bewerkt door mdj op 23-02-2016 22:06


Bij twijfel: gebruik beton.
 

23-02-2016 22:07:23
ZJ37
ZJ37
@sfj: Kleinigheidje: 13819 rijdt tot Co en niet naar Emn.  

23-02-2016 22:08:02
wouter15
wouter15
@thom: Excuses. Ik haalde de termen hc en mcn door elkaar.  

23-02-2016 22:09:16
sfj
Ik zie al diverse correcties, bedankt daarvoor. De "correct me if i'm wrong" was dus wel besteed.

Heb geprobeerd het even samen te vatten omdat ik het toch al de hele dag zit te volgen, maar de details maken nog een levendige discussie thanks.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-02-2016 22:16:02
thom
thom
Quote
wouter15 (di 23 feb 2016 22:08:02 https://www.somda.nl/forum/17825/p569486/): @thom: Excuses. Ik haalde de termen hc en mcn door elkaar.

Volgens mij zit er helemaal geen Hc op die treinen

En ik snap niet wat de Hc met het niet optijd weg kunnen komen van de Mcn te doen heeft eigenlijk.
 

23-02-2016 22:18:55
sfj
Er zit bij die Vechtdallijnen altijd wel iemand op die trein, een "steward", "hc", "servicemedewerker" of hoe je het wil noemen.... Ik zal echter mijn persoonlijke ervaringen met dat volk maar even voor me houden om de discussie verder niet te beinvloeden


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-02-2016 22:34:01
jeanne
jeanne
Wat mij direct opval als ik naar een overzicht ANP luchtfoto van plaats ongeval kijk is dat de boom, of moet je over een giek of arm spreken, van de hoogwerker voor het overgrote deel uitgestaan heeft. Daarmee werd de tijd die hoogwerker nodig had om de overweg te passeren bijna twee maal zolang. Persoonlijk vind ik dat een zeer slordig om het niet direct een grove nalatigheid te noemen.


Jeanne Kok
 

23-02-2016 22:35:22
cuneo56
cuneo56
Ik heb het proberen te volgen vandaag en al heel wat info langs zien en horen komen.
Een paar merkwaardige zaken die me opvielen:
Vanochtend op de radio meldde een ooggetuige dat de hoogwerker een trein afgewacht had en toen was overgestoken.Nu duurt het rijden vanaf daar naar Dalfsen en terug ( samen ca.9 Km) incl vertrek procedure etc zo'n 5 minuten.
Het meest waarschijnlijke type hoogwerker rijdt in werkstand 0,19 m/s , oftewel 11,4 meter per minuut.
De arm van het apparaat lijkt uitgeschoven, merkwaardig als je niet aan het werk bent.
De overweg is zelf niet beschadigd , alle 4 de palen staan overeind en enkel één boom iets omhoog. En ook de relais kasten zijn niet geraakt.

Naar mijn persoonlijk idee dus wel iets meer dan enkel een traag overstekend voertuig.

Over het herstel van het spoor daar , naast de wat lastig gelegen plek om het treinstel te bergen, zijn er ook twee bovenleiding palen omver die onderdeel van een afspan punt waren, maakt het iets lastiger.
 

23-02-2016 22:37:31
wouter15
wouter15
@thom: Ik gebruikte HC waar ik mcn bedoelde.  

23-02-2016 22:37:51
funtrucker
funtrucker
Er zit slechts een lichte knik in het spoor, maar dat neemt niet weg dat je de overweg zeker 1500 meter al kunt zien.
Kijk maar eens, overweg is 13:38
https://www.youtube.com/watch?v=uCEpqbaQ-dY
Ik denk eerder dat de laagstaande zon er iets mee van doen heeft.
 

23-02-2016 22:41:56
jeanne
jeanne
Het lijkt er op dat pas nadat de combinatie van hoogwerker en trein een bovenleidingsmast tegen kwamen het geheel ontspoorde.


Jeanne Kok
 

23-02-2016 22:45:31
thom
thom
Quote
jeanne (di 23 feb 2016 22:34:01 https://www.somda.nl/forum/17825/p569491/): Wat mij direct opval als ik naar een overzicht ANP luchtfoto van plaats ongeval kijk is dat de boom, of moet je over een giek of arm spreken, van de hoogwerker voor het overgrote deel uitgestaan heeft. Daarmee werd de tijd die hoogwerker nodig had om de overweg te passeren bijna twee maal zolang. Persoonlijk vind ik dat een zeer slordig om het niet direct een grove nalatigheid te noemen.

Om nual iemand te beschuldigen van grove nalatingheid gaat me te ver en daar zijn we hier ook niet voor, maar voor hetzelfde geld is die giek door de klap uitmekaar geschoven...
 

23-02-2016 22:54:35
thom
thom
Quote
cuneo56 (di 23 feb 2016 22:35:22 https://www.somda.nl/forum/17825/p569493/):
De overweg is zelf niet beschadigd , alle 4 de palen staan overeind en enkel één boom iets omhoog. En ook de relais kasten zijn niet geraakt.

Heb je het nu niet over de overweg waar de trein naar toe reed ipv degene waar de hoogwerker hem kruiste?

Edit: Hmm even gezocht maar op één van de foto's hier http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=238577#prettyPhoto lijkt inderdaad de overweg met de voorrangsregeling nog in tact te zijn...

Laatst bewerkt door thom op 23-02-2016 22:59
 

23-02-2016 22:57:27
jeanne
jeanne
Mocht de giek inderdaad door de klap z'n eind uitgeschoven kunnen zijn, dan spijt het mij dat ik voor mijn beurt gesproken heb, maar ook dat zou ik wel opvallen willen noemen!


Jeanne Kok
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-02-2016 23:02:52
nougo
nougo
Nee, Cuneo56 beschrijft het goed.  

23-02-2016 23:03:37
jeanne
jeanne
Op de luchtfoto lijkt alles van de installatie nog intact op de overweg van de aanrijding!


Jeanne Kok
 

23-02-2016 23:18:11
gvttreinen
gvttreinen
Heeft de relatieve zware motorunit die de twee lichtere rijtuigen voortduwen invloed op de totale ontsporing van het treinstel?  

23-02-2016 23:18:25
sjoerd
sjoerd
Helaas had de pers het natuurlijk weer over een bewaakte overweg, waar het gaat om een beveiligde overweg. Tot in het journaal toe. Taak voor de voorlichters!!
Helaas is een mensenleven te betreuren en zijn veel mensen de komende dagen belemmerd in hun reizen. Sterkte gewenst voor de naasten en het team van machinisten die een maat missen!
 

23-02-2016 23:20:29
thom
thom
Quote
gvttreinen (di 23 feb 2016 23:18:11 https://www.somda.nl/forum/17825/p569503/): Heeft de relatieve zware motorunit die de twee lichtere rijtuigen voortduwen invloed op de totale ontsporing van het treinstel?

https://www.flickr.com/photos/rtvoost/24583781374/in/dateposted/
Hier is in ieder geval te zien dat een eerste draaistel relatief snel ontspoort is, en wat later de trein het tweede draaistel uit het spoor getrokken heeft, waardoor die knik ontstaan is.
 

23-02-2016 23:31:27
jeanne
jeanne
Op die plaats stond de eerste bovenleidingsmast in de rijrichting links. http://www.geenstijl.nl/archives/images/ANP-40966739.jpg


Jeanne Kok
 

23-02-2016 23:45:09
cuneo56
cuneo56
Quote
sjoerd (di 23 feb 2016 23:18:25 https://www.somda.nl/forum/17825/p569504/): Helaas had de pers het natuurlijk weer over een bewaakte overweg, waar het gaat om een beveiligde overweg. Tot in het journaal toe. Taak voor de voorlichters!!


Heb geen zin om een eerdere discussie over te doen.
Maar dit is een bewaakte overweg.
Bewaking vindt hier plaats door techniek.( bellen, lampen, bomen)
(en ik meen nog maar in twee gevallen in Nederland ook door een mens).
 

24-02-2016 00:09:39
Roy
Roy
In elk beroep heb je vaktermen die door de media op een verkeerde manier gebruikt worden. Zelf zit ik in het onderwijs, precies het zelfde. Als het voor de leek maar duidelijk is, dat heeft het journaal als doel. Als je jouw eigen kennis over dit onderwerp wil vergroten koop je maar een vakblad of bezoek je Somda. (ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je niet onder de categorie leken valt.)  

24-02-2016 07:41:10
AJT
AJT
Het treinstel gaat volgens een woordvoerder van ProRail naar een depot in Meppel, zo zei hij bij WNL.  

24-02-2016 07:46:02
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sfj (di 23 feb 2016 22:18:55 https://www.somda.nl/forum/17825/p569489/): Er zit bij die Vechtdallijnen altijd wel iemand op die trein, een "steward", "hc", "servicemedewerker" of hoe je het wil noemen.... Ik zal echter mijn persoonlijke ervaringen met dat volk maar even voor me houden om de discussie verder niet te beinvloeden
Ik vind dat een uitermate negatieve term voor deze mensen. En ik wil mijn persoonlijke ervaring er dan wel tegenover stellen, altijd vriendelijk, behulpzaam en meedenkend. Ik ben zeer positief over het Arriva personeel.


Dick van den Hoven
 

24-02-2016 10:29:34
nathanvos2
nathanvos2
Via RTV oost is er een livestream te volgen van de berging.  

24-02-2016 10:40:48
david_meye
david_meye
Hier is de link er van http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=238695  

24-02-2016 11:09:12
BasSNG2001
BasSNG2001
Erg tragisch ongeluk. Ik leef heel erg mee met de nabestaanden van de machinist. Ik ga niet meer zeggen, omdat ik op vakantie ben.


#DiscoverEU
 

24-02-2016 11:14:36
VIRMm1
VIRMm1
Quote
sfj (di 23 feb 2016 22:18:55 https://www.somda.nl/forum/17825/p569489/): Er zit bij die Vechtdallijnen altijd wel iemand op die trein, een "steward", "hc", "servicemedewerker" of hoe je het wil noemen.... Ik zal echter mijn persoonlijke ervaringen met dat volk maar even voor me houden om de discussie verder niet te beinvloeden


Wat een nutteloze toevoeging, die laatste zin in je bericht.
Overigens vind ik de benaming 'dat volk' weinig getuigen van respect.

Van een forum moderator verwacht je toch anders.
 

24-02-2016 11:24:19
ZJ37
ZJ37
Rond 11.20 uur werd de motorbak uit het weiland getakeld door een hijskraan (gezien op de livestream).  

24-02-2016 11:28:40
yappa
yappa
Allereerst natuurlijk de constatering dat dit een verschrikkelijk bericht is, ik leef mee met de nabestaanden en collega's van deze mcn.

Verder op de inhoud: http://www.nu.nl/binnenland/4219724/twee-treindelen-verongelukte-trein-bij-dalfsen-weggetakeld.html meldt dat het wegtakelen van de motorbak een stuk langer gaat duren, omdat dit zware deel helemaal over de bovenleiding heen moet worden getild. Misschien een domme vraag van een leek, maar waarom dan niet even de bovenleiding doorgeknipt of laten zakken? Het spoor en alles er omheen moet toch al herbouwd worden, één kabel erbij lijkt me ook niet echt de kosten te zijn als je daarmee het herstel meerdere uren kunt bespoedigen?
 

24-02-2016 11:30:26
class66fan
class66fan
Voor de veiligheid kan men beter in het vervolg zo,n traag rupsvoertuig op een trailer zetten en dan de overweg oversteken met een truck of tractor wat veel sneller gaat, ik hoop dat men hieruit wat leert en in het vervolg anders gaat doen! Inderdaad triest dat de Mcn is overleden , en een geluk dat er geen tientallen of honderden mensen in de trein zaten , dan waren de gevolgen niet meer te overzien geweest.  

24-02-2016 11:40:05
dvdhoven
dvdhoven
Als je op de luchtfoto https://www.google.nl/maps/@52.5020958,6.3239358,442m/data=!3m1!1e3 kijkt, zie je dat het Het Lage Veld, waar het ongeluk gebeurt is, een paar hele scherpe haakse bochten heeft. Het zal heel veel moeite kosten om daar met een trailer door heen te komen. Dus daarom is de trailer op de Tolhuisweg gebleven en ging de hoogwerker naar de Tolhuisweg om daar opgeladen te worden.
En verder is Het Lage Veld ter hoogte van de overweg onverhard. Zeker met de moessons van de afgelopen tijd, zullen de meeste truckchauffeurs hartelijk bedanken om daar overheen te rijden. Het asfalt loopt tot de camping.
Een andere optie, opladen op de Hammerweg is ook lastig omdat je daar nauwelijks kunt keren met een groot gevaarte. Moet je achteruit vanaf de Vlierhoekweg.
De Hammerweg is tot het Lage Veld asfalt, daarna onverhard.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 24-02-2016 11:48


Dick van den Hoven
 

24-02-2016 13:17:25
alfred
alfred
Waar ik mij de afgelopen dagen steeds weer over verbaas is de lengte van de arm van de hoogwerker.

https://farm2.staticflickr.com/1585/24588910863_164585de87_b.jpg

Zal/kan deze door de klap een volledig deel 'uitschoten' zijn ?
Het zal toch niet zo zijn dat de hoogwerker in deze stand de overweg over is gegaan ?
Ik ben heel benieuwd of dit ook in de resultaten van het onderzoek benoemd gaat worden.

Bijzonder triest allemaal weer %04%
 

24-02-2016 13:37:56
Dead_Devil
Dead_Devil
Zojuist wat beelden op NOS gezien van de berging van de trein. Voor zo'n ongeluk heeft het stel weinig schade echter zie je alleen de kant waarop de trein niet heeft gelegen. ik vermoed dat het einde oefening is voor dit stel of qua verzekering etc moet er nog veel gebeuren dat ze het stel helemaal kunnen herstellen. Waar ik me toch ernstig over verbaas is dat er van de cabine 0,0 over is na dit ongeluk. is dat veiligheid technisch wel verantwoord?

ik weet nog wel dat toen het bij virm ontdekt werd dat de cabine compleet ingedrukt wordt bij een ongeluk er herinstructie is geweest om de cabine direct te verlaten na dat evt. de noodstop is ingezet.
 

24-02-2016 13:41:56
Diedje
Diedje
RTV Oost (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=238715&cat=1) meld dat de trein een aanzienlijke hoeveelheid diesel heeft verloren en dat daarom een bodemsanering noodzakelijk zou zijn.

Ligt het aan mij dat ik dit vreemd vind?
 

24-02-2016 13:47:02
krokodil
krokodil
Bericht op RTV Oost dat er een aanzienlijke hoeveelheid diesel heeft gelekt. Waarom zit er diesel in een elektrische trein?

Laatst bewerkt door krokodil op 24-02-2016 13:47
 

24-02-2016 13:48:36
sfj
Ligt meer voor dat hand dat het uit de hoogwerker kwam.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-02-2016 13:56:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
alfred (wo 24 feb 2016 13:17:25 https://www.somda.nl/forum/17825/p569561/): Waar ik mij de afgelopen dagen steeds weer over verbaas is de lengte van de arm van de hoogwerker.

https://farm2.staticflickr.com/1585/24588910863_164585de87_b.jpg

Zal/kan deze door de klap een volledig deel 'uitschoten' zijn ?
Het zal toch niet zo zijn dat de hoogwerker in deze stand de overweg over is gegaan ?
Ik ben heel benieuwd of dit ook in de resultaten van het onderzoek benoemd gaat worden.

Bijzonder triest allemaal weer %04%


Ga er maar vanuit dat die ingeklapt was, met uitgeschoven arm is zoiets totaal niet rijdbaar (een hobbel bij de band van 1cm is bij de armeinde al snel bijna een meter op volle lengte). Zo'n klap kan makkelijk de arm maar buiten slingeren (technisch ook makkelijk mogelijk).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-02-2016 13:58:21
nathanvos2
nathanvos2
@deaddevil Het nadeel van een VIRM is dat de kreukelzone in de cabine zit. Ik heb zelf wel eens begrepen dat machinisten die zien dat het mis gaat de instructie krijgen de cabine als een haas te verlaten. Ik krijg het idee dat het bij GTW het zelfde is. Ik heb wel eens bouw foto's gezien van zo'n GTW gezien en ik vond het er best wel ielig uit zien.  


24-02-2016 14:12:17
Diedje
Diedje
Quote
sfj (wo 24 feb 2016 13:48:36 https://www.somda.nl/forum/17825/p569567/): Ligt meer voor dat hand dat het uit de hoogwerker kwam.


Inmiddels zijn ze er bij RTV Oost ook achter en hebben ze Diesel aangepast in Hydraulische Olie.. Wat wel weer logisch is..

Laatst bewerkt door Diedje op 24-02-2016 14:13, reden: Tekst aangepast aangezien rtvoost tekst bewerkt is
 

24-02-2016 14:12:37
Dead_Devil
Dead_Devil
ik heb het idee niet meer de foto's van de ramp tonen een onder de trein weg gedrukte cabine vloer en overal liggen de resten van de overkapping van de cabine. (cabine is kreukel zone ipv daar achter) benieuwd of de Flirt 3 die er dit jaar veel naar Nederland komen het zelfde constructie princiepe hebben of net als slt zijn gebouwd.

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 24-02-2016 14:13
 

24-02-2016 14:13:37
Daan!
Daan!
Flirt-3 is een stuk zwaarder zag ik op wikipedia.  

24-02-2016 15:24:13
waalkade
waalkade
Quote
mdj (di 23 feb 2016 22:05:01 https://www.somda.nl/forum/17825/p569484/):
Quote
v200 (di 23 feb 2016 21:55:42 https://www.somda.nl/forum/17825/p569481/):
Trein ligt voor een deel dwars op het spoor, dus er kan nu geen andere trein langs. Het spoor is beschadigd. Om de trein weg te takelen heb je zwaar materieel nodig wat nu niet bij de trein kan komen ivm drassig weiland. Er moet eerst een noodweg aangelegd worden.

Bij Borne (ontsporing fccpps) heeft defensie geholpen met de aanleg van een weg met wegenmatten: https://www.youtube.com/watch?v=G4zJLQCzd0c
Schijnbaar heeft men nog nooit gegoogled op baggermatratzen.
 

24-02-2016 19:34:30
ToH
ToH
Om 18:22 reed de vrachtwagen met het laatste rijtuig van de ontspoorde trein weg van de plek des onheils. Betrof de 'intacte' kopbak.  

24-02-2016 20:08:55
bert
bert
Flirt kop lijkt niet sterker. Vergelijk het jongste ongeluk met Flirts in Beieren  

24-02-2016 20:21:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Ehh die 2 reden allebei zo'n 100km/h dus een klap van 200km/h ongeveer daar kan geen enkele cabine tegen dus niet bepaald een lekkere vergelijking


MCN ASD
 

24-02-2016 20:56:46
michaben
michaben
Maar dat werkt natuurlijk ook niet zo, twee maal 100km/u frontaal kun je niet optellen tot 200km/u. Met 100km/u tegen een muur of tegen een even hard rijdende tegenligger is hetzelfde resultaat. Maar je hebt wel gelijk dat je het niet kunt vergelijken, want elke situatie is hier uniek. Je rijdt hier ook niet tegen een muur op maar tegen een object dat meebeweegt. Door te ontsporen wordt de schade soms juist beperkt, anders resulteert dat nog meer in vervormingen (zie botsing Asd in 2004 waar ICR zich om de locomotief heen vouwde). Ontsporen brengt wel weer andere risico's met zich mee natuurlijk, dus bij een aanrijding met een relatief licht voertuig kan je beter op de rails blijven.

Laatst bewerkt door michaben op 24-02-2016 20:57
 

24-02-2016 21:08:39
alle46
alle46
Quote
alfred (wo 24 feb 2016 13:17:25 https://www.somda.nl/forum/17825/p569561/): Waar ik mij de afgelopen dagen steeds weer over verbaas is de lengte van de arm van de hoogwerker.

https://farm2.staticflickr.com/1585/24588910863_164585de87_b.jpg

Zal/kan deze door de klap een volledig deel 'uitschoten' zijn ?
Het zal toch niet zo zijn dat de hoogwerker in deze stand de overweg over is gegaan ?
Ik ben heel benieuwd of dit ook in de resultaten van het onderzoek benoemd gaat worden.

Bijzonder triest allemaal weer %04%

Wel erg ot maar de hydraulische arm van een hoogwerker of kraan kan niet uitschuiven, anders dan door bediening van de hydraulische pomp. Dan zou die facuum moeten trekken en vanwege de hoge hydraulische druk is dat niet voor de hand liggend.
 

24-02-2016 21:13:14
alle46
alle46
Quote
Dead_Devil (wo 24 feb 2016 13:37:56 https://www.somda.nl/forum/17825/p569563/): Zojuist wat beelden op NOS gezien van de berging van de trein. Voor zo'n ongeluk heeft het stel weinig schade echter zie je alleen de kant waarop de trein niet heeft gelegen. ik vermoed dat het einde oefening is voor dit stel of qua verzekering etc moet er nog veel gebeuren dat ze het stel helemaal kunnen herstellen. Waar ik me toch ernstig over verbaas is dat er van de cabine 0,0 over is na dit ongeluk. is dat veiligheid technisch wel verantwoord?

ik weet nog wel dat toen het bij virm ontdekt werd dat de cabine compleet ingedrukt wordt bij een ongeluk er herinstructie is geweest om de cabine direct te verlaten na dat evt. de noodstop is ingezet.

Ik vrees, dat de arm van de hoogwerker recht vooruit stond en op deze wijze gewerkt heeft als een blikopener op vloerhoogte. Het onderzoek zal het uitwijzen. Er zijn immers video opnamen vanuit de cabine.
 

24-02-2016 21:16:39
V64
V64
Waarbij je moet hopen dat zo'n camera een dergelijke crash overleefd heeft. We zullen zien, hopelijk wel.  

24-02-2016 21:21:13
PimTH
PimTH
Het maakt niet uit of de camera nog intact is: als het medium waar de beelden in worden opgeslagen maar intact is (en dat zal neem ik aan wel stevig gemonteerd zijn).  

24-02-2016 21:26:21
V64
V64
Misschien weet iemand meer te vertellen over hoe dat systeem werkt in zo'n trein en waar de fysieke elementen voor opslag zich bevinden.  

24-02-2016 21:41:09
rob46
rob46
Quote
AlexH (wo 24 feb 2016 19:34:30 https://www.somda.nl/forum/17825/p569629/): Om 18:22 reed de vrachtwagen met het laatste rijtuig van de ontspoorde trein weg van de plek des onheils. Betrof de 'intacte' kopbak.
Oftewel B 520.https://m.flickr.com/#/photos/rob46/24611166063/

Laatst bewerkt door rob46 op 27-02-2016 12:33


57 jaar OV-fotografie.
 

24-02-2016 21:45:03
dennistd
dennistd
Quote
V64 (wo 24 feb 2016 21:26:21 https://www.somda.nl/forum/17825/p569641/): Misschien weet iemand meer te vertellen over hoe dat systeem werkt in zo'n trein en waar de fysieke elementen voor opslag zich bevinden.
Ongetwijfeld zal dit gewoon op een SD-kaartje of iets dergelijks worden opgeslagen. Volgens mij kunnen die best wat hebben aan krachten (versnelling en vertraging met name, een harde schijf is kapot als je hem laat stuiteren vanaf 2 meter, een SD-kaart niet. Een stuk staal dat de kaart in tweeën breekt is natuurlijk wel teveel.).

Laatst bewerkt door dennistd op 24-02-2016 21:46
 

24-02-2016 21:49:58
selivio
selivio
Bij de GTW's zit de meet-, besturings- en datarecorder(een TELOC 1500 systeem) in de bestuurdersruimte van eindwagen B, in de kast links achter de bestuurdersstoel. De gegevens kunnen eruit gehaald worden via een simpele USb aansluiting.  

24-02-2016 22:38:32
SunKeeper
SunKeeper
Als die arm zover heeft uitgestoken is het mij een volledig raadsel hoe je daar de bocht vlak voor de overweg mee door kunt komen?

Je kunt niet hoger i.v.m. bovenleiding, maar de overwegboom aan de kant van het spoor die de hoogwerker moest bereiken (die dan nog omhoog stond in 'inactieve' stand) moet je dan overheen manoeuvreren met de mast van de hoogwerker.
Daarnaast zit je nog met de portaalmast (+de schuine afspankabel daaraan vast) vlak naast de overweg.

Kijk voor de situatie even op de Youtube-video hier een eindje omhoog op de pagina, dan wordt wat duidelijker wat ik bedoel.

Of zit ik helemaal mis en kwam de hoogwerker van de andere kant? (de kant van het huis waarvan de trein bijna in de tuin stond)
 

24-02-2016 22:58:16
timtrein
timtrein
Quote
nathanvos2 (wo 24 feb 2016 13:58:21 Het nadeel van een VIRM is dat de kreukelzone in de cabine zit. Ik heb zelf wel eens begrepen dat machinisten die zien dat het mis gaat de instructie krijgen de cabine als een haas te verlaten. Ik krijg het idee dat het bij GTW het zelfde is.
Ik maak me sterk dat dat niet bij ELK treinstel, ongeveer sinds de uitvinding van het treinstel, zo is... snelremming en wegwezen.
Ik waag trouwens te betwijfelen dat de kreukelzone bij VIRM in de cabine zit, die zal er namelijk achter zitten. Maar dat terzijde.
 

24-02-2016 23:01:57
nougo
nougo
@ Sunkeeper: De hoogwerker kwam vanaf de woning. Je ziet op de luchtfoto en video de gerooide boom bij de boerderij liggen incl spoor van de rupsen.  

24-02-2016 23:03:00
nhaven
nhaven
Even voortbordurend op de rijsnelheid van de hoogwerker: 11,4 meter per minuut.
Bij een AHOB beginnen de bellen te rinkelen 27 seconden (als ik tenminste juist ben geïnformeerd) voordat de trein passeert. In die 27 seconden legt de hoogwerker dus zo'n 5,5 meter af. Volgens berichten had de bestuurder van de hoogwerker deze manoeuvre de dag tevoren ook gedaan.

Laatst bewerkt door nhaven op 24-02-2016 23:04
 

24-02-2016 23:04:54
dennistd
dennistd
Quote
selivio (wo 24 feb 2016 21:49:58 https://www.somda.nl/forum/17825/p569645/): Bij de GTW's zit de meet-, besturings- en datarecorder(een TELOC 1500 systeem) in de bestuurdersruimte van eindwagen B, in de kast links achter de bestuurdersstoel. De gegevens kunnen eruit gehaald worden via een simpele USb aansluiting.
Was de vooroplopende bak de A-bak of de B-bak?
 

24-02-2016 23:12:26
jor[D]1
jor[D]1
Wat mij vooral opvalt is dat de cabine zelf compleet weggevaagd is maar het gedeelte erachter, de treinbak zegmaar, niet tot nauwelijks vervormt is. Geen deuken scheuren of of kreukels.
Nu heeft een GTW een cabine van glasvezel versterkt kuntstof. (En nog een aluminium frame waar het opzit)
Op deze foto is goed te zien dat de cabine geen onderdeel is van de constructie van de bak: https://www.flickr.com/photos/29336429@N00/316101009/
Zou dat verklaren waarom deze zo "eenvoudig" weggevaagd is?
De kreukelzone lijkt wel lager te zitten waar de buffers ook zitten. Op foto's van de aanrijding bij Amsterdam tussen de VIRM en SLT kun je heel goed het verschil zien tussen de manier waarop een hedendaagse trein en een ouder ontwerp kreukelen verschillen. Bij de SLT was de klap opgevangen door de constructie onder de cabine. De (kunststof) cabine was vrijwel intact. De Virm was de complete cabine ingedrukt. Daarnaast kreukelt/knikt een virm op de balkons bij bak overgangen.

Wat overigens ook nog interessant is, mat'64 zou een verhoogde kan op ontsporen hebben na een aanrijding met een voertuig. In hoeverre geldt dit eigenlijk voor ander materieel. Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen. Een paar jaar terug heeft er in Düsseldorf een BR189 haaks naast het spoor in een gebouw gestaan na een aanrijding met een bus.

Quote
alle46 (wo 24 feb 2016 21:08:39 https://www.somda.nl/forum/17825/p569636/):
Quote
alfred (wo 24 feb 2016 13:17:25 https://www.somda.nl/forum/17825/p569561/): Waar ik mij de afgelopen dagen steeds weer over verbaas is de lengte van de arm van de hoogwerker.

https://farm2.staticflickr.com/1585/24588910863_164585de87_b.jpg

Zal/kan deze door de klap een volledig deel 'uitschoten' zijn ?
Het zal toch niet zo zijn dat de hoogwerker in deze stand de overweg over is gegaan ?
Ik ben heel benieuwd of dit ook in de resultaten van het onderzoek benoemd gaat worden.

Bijzonder triest allemaal weer %04%

Wel erg ot maar de hydraulische arm van een hoogwerker of kraan kan niet uitschuiven, anders dan door bediening van de hydraulische pomp. Dan zou die facuum moeten trekken en vanwege de hoge hydraulische druk is dat niet voor de hand liggend.


Door zo'n klap kunnen de leidingen van naar de hydrauliek natuurlijk eenvoudig scheuren of afbreken. Dan is er geen druk meer om de zuiger vast te houden. Te meer er ook (hydro)olie gelekt is dat best plausibel. Het treinstel zal vrijwel geen hydrauliek hebben. (meeste is pneumatisch of elektrisch).
 

24-02-2016 23:20:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 https://www.somda.nl/forum/17825/p569653/): Wat overigens ook nog interessant is, mat'64 zou een verhoogde kan op ontsporen hebben na een aanrijding met een voertuig. In hoeverre geldt dit eigenlijk voor ander materieel. Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.


We hebben het hier over een hoogwerker met rupsbanden (dat weegt een paar ton, eerder in dit topic werd al 10 ton genoemd volgens mij), deze heeft de trein van het spoor 'gewipt'. Een mat64 zou al ontsporen bij een aanrijding met een auto (zie Teuge), dat doet een GTW als het goed is niet.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 24-02-2016 23:21
 

25-02-2016 00:40:14
gertjan
gertjan
Quote
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 https://www.somda.nl/forum/17825/p569653/): Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.
Dwars op de spoorbaan niet, maar op 5 december 2007 was er wel een deel van een stel gekanteld na een aanrijding met een tractor + aanhanger in Coevorden.
Quote
dennistd: Was de vooroplopende bak de A-bak of de B-bak?
Dat was de B-wagen.
 

25-02-2016 05:51:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
VIRMm1 (wo 24 feb 2016 23:20:35 https://www.somda.nl/forum/17825/p569655/):
Quote
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 https://www.somda.nl/forum/17825/p569653/): Wat overigens ook nog interessant is, mat'64 zou een verhoogde kan op ontsporen hebben na een aanrijding met een voertuig. In hoeverre geldt dit eigenlijk voor ander materieel. Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.


We hebben het hier over een hoogwerker met rupsbanden (dat weegt een paar ton, eerder in dit topic werd al 10 ton genoemd volgens mij), deze heeft de trein van het spoor 'gewipt'. Een mat64 zou al ontsporen bij een aanrijding met een auto (zie Teuge), dat doet een GTW als het goed is niet.


Nou, dan zal DD-AR ook maar afschaffen, die is in de bocht van Zdk ooit een keer door een personenauto van het spoor getikt... Nogmaals, de situatie is de boosdoener, niet het materieel. 15kg is immers al genoeg om een trein te laten ontsporen (ontsporingsblok).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-02-2016 07:24:59
rob46
rob46
Quote
gertjan (do 25 feb 2016 00:40:14 https://www.somda.nl/forum/17825/p569657/):
Quote
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 https://www.somda.nl/forum/17825/p569653/): Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.
Dwars op de spoorbaan niet, maar op 5 december 2007 was er wel een deel van een stel gekanteld na een aanrijding met een tractor + aanhanger in Coevorden.
Quote
dennistd: Was de vooroplopende bak de A-bak of de B-bak?
Dat was de B-wagen.
Hoe zijn die bakken dan samengesteld, ik las gisteren in het OD namelijk A+B+C+D. Achterop lag ABk=A. Dus voorop zou dan de D-bak zijn of begrijp ik dat verkeerd.?


57 jaar OV-fotografie.
 

25-02-2016 07:40:25
dvdhoven
dvdhoven
Normaal loopt bij de Vechtdal GTW's de bak met de fietsenafdeling voorop ri Em. En op de luchtfoto's lijkt dat ook zo te zijn. http://www.destentor.nl/regio/dalfsen/luchtbeelden-verduidelijken-toedracht-ontsporing-dalfsen-1.5755474
De bak met de fietsenafdeling zit namelijk niet tegen de motorwagen aan. Ik zeg het wat krom, maar dit is vanuit het oogpunt van mijn gebruik van deze stellen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 25-02-2016 07:40


Dick van den Hoven
 

25-02-2016 08:13:21
rob46
rob46
Ja dat klopt allemaal maar de vraag is wat is de bak/wagencode. Bv motorwagen is dat dan de B-wagen of zijn de kopbakken resp.A en B-wagen. Hoe verloop die lettervolgorde.?


57 jaar OV-fotografie.
 

25-02-2016 08:15:28
sik214
sik214
Quote
rob46 (do 25 feb 2016 07:24:59 https://www.somda.nl/forum/17825/p569662/):
Quote
gertjan (do 25 feb 2016 00:40:14 https://www.somda.nl/forum/17825/p569657/):
Quote
jor[D]1 (wo 24 feb 2016 23:12:26 https://www.somda.nl/forum/17825/p569653/): Voor zover ik weet heeft er geen Mat64 op zijn kant dwars op de spoorbaan gelegen.
Dwars op de spoorbaan niet, maar op 5 december 2007 was er wel een deel van een stel gekanteld na een aanrijding met een tractor + aanhanger in Coevorden.
Quote
dennistd: Was de vooroplopende bak de A-bak of de B-bak?
Dat was de B-wagen.
Hoe zijn die bakken dan samengesteld, ik las gisteren in het OD namelijk A+B+C+D. Achterop lag ABk=A. Dus voorop zou dan de D-bak zijn of begrijp ik dat verkeerd.?

De samenstelling is zo:
A: koprijtuig (1e en 2e klas)
D: tussenrijtuig (2e klas)
C: motorwagen
B: koprijtuig (2e klas)
 

25-02-2016 09:02:38
dvdhoven
dvdhoven
Volgens mij is het A C D B De motorwagen zit niet tegen de bak met fietsenafdeling en WC aan en dat is de B.


Dick van den Hoven
 

25-02-2016 09:29:45
nathanvos2
nathanvos2
Ik kwam via RTV oost tegen dat de oud machinist die de verongelukte speno bij Stavoren heeft gereden ook kritiek heeft op dat lichte spul. Hij zegt zelf als ik zo'n licht train in 2010 had bestuurd was ik er niet meer. Het hele verhaal http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=238603&cat=889&rub=0  

25-02-2016 09:51:42
Sietse
Sietse
Quote
dvdhoven (do 25 feb 2016 09:02:38 https://www.somda.nl/forum/17825/p569670/): Volgens mij is het A C D B De motorwagen zit niet tegen de bak met fietsenafdeling en WC aan en dat is de B.

Even in de praktijk gecheckt:
Het is B-C-D-A
B:2e klas kop
C:motor
D:2e klas
A:2e+1e klas+fiets kop

Geldt voor de Achterhoek maar zal op de Vechtdallijn niet anders zijn vermoed ik.
(Wat Sik214 dus al zei)
 

25-02-2016 10:00:00
j.jager
j.jager
De eerste klas zit in ditgeval bij de vechtdal stellen in de B bak.  

25-02-2016 10:43:22
gvttreinen
gvttreinen
Het rijden met de hoogwerker is op de openbare weg aan allerlei regels gebonden en als het voertuig zo langzaam rijdt moet voor het passeren van een (openbare) overweg zelfs ontheffing worden aangevraagd!
Aangezien er bij Prorail geen verzoek daartoe bekend was en het voertuig (zonder kenteken) op de openbare weg begaf is dit dus de reden voor aanhouding van de hoogwerkermachinist.
Aldus de (papieren) Gelderlander van vandaag.
 

25-02-2016 10:44:08
jeanne
jeanne
Quote
nathanvos2 (do 25 feb 2016 09:29:45 https://www.somda.nl/forum/17825/p569671/): Ik kwam via RTV oost tegen dat de oud machinist die de verongelukte speno bij Stavoren heeft gereden ook kritiek heeft op dat lichte spul. Hij zegt zelf als ik zo'n licht train in 2010 had bestuurd was ik er niet meer. Het hele verhaal http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=238603&cat=889&rub=0

Met welke reden wil deze man en/of RTV Oost een relatie leggen met het zeer tragische ongeluk bij Dalfsen. Dit is een vorm van koekhappen of speculaas eten wat mij betreft en draag niets wezenlijks bij.


Jeanne Kok
 

25-02-2016 10:58:00
nathanvos2
nathanvos2
Ik haak hier ook een beetje op eerdere berichten in. Er wordt hier ook nog linken gelegd met het ongeluk bij M�nchen enige tijd geleden. Er is ook nog wat voorzichtige kritiek op de kreukelzone. Het leek mij hierbij handig om een stukje van dit verhaal mee te nemen om dat dit vanuit de professionele hoek komt.

Laatst bewerkt door moderator op 26-02-2016 12:06, reden: quoten is niet nodig bij het laatste bericht
 

25-02-2016 11:13:58
jeanne
jeanne
@Nathan: wat mij betref geen enkel probleem met het doorplaatsen van het bericht, het is de inhoudelijke manier van het bericht die wat mij betreft niets wezenlijks toevoegd.

Laatst bewerkt door jeanne op 25-02-2016 11:15


Jeanne Kok
 

25-02-2016 14:33:57
Wijbe
Wijbe
Is het betrokken treinstel 'afgeschreven' of opgeknapt worden?  

25-02-2016 14:43:03
rob46
rob46
Quote
Sietse (do 25 feb 2016 09:51:42 https://www.somda.nl/forum/17825/p569675/):
Quote
dvdhoven (do 25 feb 2016 09:02:38 https://www.somda.nl/forum/17825/p569670/): Volgens mij is het A C D B De motorwagen zit niet tegen de bak met fietsenafdeling en WC aan en dat is de B.

Even in de praktijk gecheckt:
Het is B-C-D-A
B:2e klas kop
C:motor
D:2e klas
A:2e+1e klas+fiets kop

Geldt voor de Achterhoek maar zal op de Vechtdallijn niet anders zijn vermoed ik.
(Wat Sik214 dus al zei)
Uiteindelijk kom ik op m'n eigen antwoord, ik heb m'n foto's eens nader bekeken: in het klein staat b.v. 15520D
Het was in de rijrichting A+D+C+B
A: 2e klas kop
D: 2e klas middenbak
C: motorwagen
B: 1e/2e klas+fiets kop


57 jaar OV-fotografie.
 

25-02-2016 15:34:18
dvdhoven
dvdhoven
Nee, klopt volgens mij niet. Het fietsgedeelte zit richting Emmen voorop. En op de luchtfoto's http://www.destentor.nl/regio/dalfsen/luchtbeelden-verduidelijken-toedracht-ontsporing-dalfsen-1.5755474 ,foto 3, kun je heel duidelijk op de instapdeuren van de kopbak het fiets- en invalidesymbool zien. Dat grijzige. De instapdeuren van de achterste bak hebben dat niet.


Dick van den Hoven
 

25-02-2016 15:52:23
selivio
selivio
De bak met het eerste klas gedeelte zit bij de Vechtdal spurts altijd aan dezelfde zijde, en dat is de Zwolse zijde. Dit is de B bak. Deze bak zit ook altijd aan de motorbak(C) vast. De tussenbak is de D bak en de bij Dalfsen vooroplopende bak was dus de A bak. Dit betekend dus dat het TELOC systeem in de onbeschadigde cabine zit en dus zo uitgelezen kan worden.

Laatst bewerkt door selivio op 25-02-2016 15:52
 

25-02-2016 16:02:00
dennistd
dennistd
Dus even samenvattend:
A: 2e klas+stilte+fiets kop
B: 1e/2e klas kop
C: motorwagen
D: 2e klas middenbak

En de samenstelling van ongevalstrein 13819:
[voorzijde Omn] A-D-C-B [achterzijde Dl]

edit: A+B bakken aangepast, 1e klas naar B bak en stilte toegevoegd bij A bak

Laatst bewerkt door dennistd op 25-02-2016 16:24
 

25-02-2016 16:18:25
selivio
selivio
Samenstelling is correct, maar in de A-bak zit niet de eerste klasse. In de A bak zit 2de klasse stiltecoupé, toilet en fietsafdeling/multifunctionele ruimte. In de B-bak zit de eerste klasse en de stewards balie.  

25-02-2016 16:21:27
erikw
erikw
Normaal bij de GTW zit de 1e klas in de A bak, maar omdat bij de Vechtdallijn er een stiltecoupe is, is deze in de A bak geplaatst ivm het geluid van de compressor in de B bak. Daardoor zit de 1e klas in de B bak.  

25-02-2016 16:22:51
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Wijbe (do 25 feb 2016 14:33:57 https://www.somda.nl/forum/17825/p569697/): Is het betrokken treinstel 'afgeschreven' of opgeknapt worden?
Ik denk dat je nog te vroeg bent. Er zal eerst uitgebreid onderzoek worden gedaan.


Dick van den Hoven
 

25-02-2016 16:24:53
gvttreinen
gvttreinen
Klinkt logisch, een GTW 2/6 heeft dus A+B+C en een 2/8 (en dus ook een nadien verlengde 2/6) een D bak erbij.