10-12-2015 13:01:18
aarclay
aarclay
Vanaf vrijdag 18 december is het mogelijk om met een nieuwe en rechtstreekse treinverbinding naar Oostenrijk, weer de skilatten aan te kunnen binden. Allemaal mogelijk dankzij de Austria Express van Railpromo.

De Austria Express start in België en rijdt via Nederland en Duitsland naar Oostenrijk. Instappen is mogelijk op de stations Roosendaal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal, Den Bosch en Venlo. Door de inzet van moderne locomotieven kan de trein ongestoord doorrijden bij de landsgrenzen, er hoeft niet meer van locomotief gewisseld te worden.

Lees ook het bronbericht: https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/lange-trein-voor-lange-latten

Een leuke winterse foto van de trein in actie, mogelijk een proefrit.
https://www.prorail.nl/sites/default/files/field/image/railpromo.jpg

Het betreft dus een ÖBB Class 1044/1144, als ik de foto mag geloven. Maar die lijkt me weer niet geschikt voor de spanning in Nederland. En over de toelatingscircus nog te zwijgen.

Laatst bewerkt door aarclay op 10-12-2015 13:20


Choo choo.....
 

10-12-2015 13:04:24
cuneo56
cuneo56
Materieel zou een NMBS 186'er zijn met o.a de rijtuigen van de bewerkte foto, I6'en.  

10-12-2015 13:40:00
michaben
michaben
Dienstregeling en treinnummers: http://www.austriaexpress.nl/dienstregeling/

Volgens bericht van ProRail wordt de trein 440 meter lang, site meld loc+16 rijtuigen. Dit zal dus ook de eerste trein zijn die verdwijnt in deze vorm zodra DSSU af is.

Laatst bewerkt door michaben op 10-12-2015 14:38
 

10-12-2015 14:00:01
AgentX
AgentX
De loc op de foto is trouwens gephotoshopt, wat Railpromo wel meer doet.  


10-12-2015 14:32:18
DingeZ
DingeZ
Ik vind de 440m een beetje vreemd. Het enige perron wat aan die lengte voldoet te Ut is 4 (exact 440m), maar die is helemaal niet meer te bereiken vanaf Rtd.  

10-12-2015 14:40:51
albertjan9
albertjan9
Hoe lang is perron 12 te Ut dan, waar deze volgens de dienstregeling vertrekt, dan?  

10-12-2015 14:42:07
bacr
bacr
Oh jawel hoor, alleen dan wel via Gd-Bkl-Dmnz-Wp-Hvs-Uto....  

10-12-2015 14:44:45
michaben
michaben
In het laatste overzicht van ProRail staat 424 meter voor spoor 12. Zestien rijtuigen zijn 422 meter dus dat past, maar de locomotief van 18 meter past niet.  

10-12-2015 15:15:38
daniel81
daniel81
De lok hoeft dan ook niet aan het perron te staan toch?
Ik weet alleen niet hoe het met de seinplaatsing is
 

10-12-2015 15:17:18
b2py
b2py
@michaben, 5/7 en 18/19 blijven op Internationale lengte..  

10-12-2015 15:22:08
michaben
michaben
Alleen komt deze trein vanuit Rtd via Gd naar Ut, en de internationale perrons zijn alleen nog vanuit Asd/Shl bereikbaar in DSSU. En die zijn volgens mij ook berekend op 16 rijtuigen zonder loc.  

10-12-2015 15:27:29
b2py
b2py
Oftewel, niet stoppen te Utrecht en wel in Den Bosch of Eindhoven  

10-12-2015 15:34:24
ZJ37
ZJ37
Quote
michaben (do 10 dec 2015 15:22:08 https://www.somda.nl/forum/17535/p561794/): Alleen komt deze trein vanuit Rtd via Gd naar Ut, en de internationale perrons zijn alleen nog vanuit Asd/Shl bereikbaar in DSSU. En die zijn volgens mij ook berekend op 16 rijtuigen zonder loc.
In het eindplaatje zijn alleen spoor 5/7 en 18/19 geschikt voor 430 meter.
 

10-12-2015 16:08:57
qj7141
qj7141
Een infrabeheerder die iets roept over treinsamenstellingen. Ik vind het typisch iets voor een vervoerder.  

10-12-2015 16:51:30
michaben
michaben
ProRail roept helemaal niets over de samenstelling, alleen over de lengte. En dat lijkt me nogal logisch dat men daar over gaat, want zo'n trein kan je dus niet op elk perron. Te Rtd is spoor 14 ook de enige optie voor deze trein, weinig opties om uit te wijken dus als er iets kapot staat (spoor 13 kan als je een doorgaande rijweg instelt want het perron loopt nog een stuk door na het sein). Op zich ook opmerkelijk dat ProRail nu trots vermeld dat er een trein van 440 meter rijdt, wetende dat dit in hun eigen toekomstplannen onhoudbaar is. Mogelijk dat er volgend jaar al een rijtuigje af moet als deze trein blijft rijden.  

10-12-2015 17:52:58
class66fan
class66fan
Je moet wel uitkijken om verwarring te voorkomen. De NMBS goederentak B-Logistics BLOG rijdt ook met een Austria express , en die rijdt ook op de Brabant Route, het is maar dat jullie het weten, en die Austria express van BLOG is een goederentrein. Wel dezelfde naam,maar een heel ander type trein.  

10-12-2015 19:19:36
AlexNL
AlexNL
Quote
michaben (do 10 dec 2015 16:51:30 https://www.somda.nl/forum/17535/p561819/):

Op zich ook opmerkelijk dat ProRail nu trots vermeld dat er een trein van 440 meter rijdt, wetende dat dit in hun eigen toekomstplannen onhoudbaar is.


Ik denk eigenlijk niet dat de PR-afdeling van ProRail dat weet.
 

10-12-2015 19:53:38
wouterder
wouterder
Een nachtfoto zit er dan waarschijnlijk ook niet in ...  

10-12-2015 20:08:56
phantom
phantom
Van de retour rit zou dat wel gaan.(daglicht)
Maar als ik die DRGl bekijk dan splitst men de trein in Venlo op in meerdere treinen
Mag dat nog wel van onze spoor instantie's,extra vreemde locs,rangeren das toch eng ?
(of "lees"ik dat schema nou verkeerd ? )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-12-2015 20:13:51
albertjan9
albertjan9
De trein splitst in Wörgl of Kufstein, zie ook dit plaatje: http://www.railpromo.nl/wp-content/uploads/2015/05/Route-NL-AT.jpg
Het ene treindeel gaat dan naar Landeck-Zams, het andere naar Bischofshofen.

2016, 21 februari 2016 en 6 maart 2016 rijdt de Austria Express op de terugreis (Landeck / Bischofshofen > Brussel-Zuid) niet via Vl en Ht, maar via Ah (A 07.48)

Laatst bewerkt door albertjan9 op 10-12-2015 20:28
 

10-12-2015 20:15:12
b2py
b2py
Hoe verklaar je dan de verschillende aankomsttijden in Kufstein?  

10-12-2015 20:17:37
thom
thom
Quote
phantom (do 10 dec 2015 20:08:56 https://www.somda.nl/forum/17535/p561842/): Van de retour rit zou dat wel gaan.(daglicht)
Maar als ik die DRGl bekijk dan splitst men de trein in Venlo op in meerdere treinen
Mag dat nog wel van onze spoor instantie's,extra vreemde locs,rangeren das toch eng ?
(of "lees"ik dat schema nou verkeerd ? )

D'r splitsen dagelijks zoveel treinen, onzin dat zoiets niet mogelijk zou zijn...
 

10-12-2015 22:03:13
HZwoferink
HZwoferink
De trein zal gewoon in Wörgl gesplitst worden, daar worden de achterste rijtuigen afgehaakt en gaat de voorste set door naar Landeck, achterop komt een nieuwe loc en die brengt het overige setje naar Bischofshofen.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

11-12-2015 09:21:08
bacr
bacr
Overigens vind ik het verbazingwekkend dat Prorail zomaar ronkende persberichten van een vervoerder als nieuws op de eigen website plaatst.  

11-12-2015 10:00:40
albertjan9
albertjan9
Volgens mij gaat het hier niet zo zeer om reclame maken voor de Austria Express (al is dit natuurlijk wel mooi meegenomen), maar om het feit dat het de langste reizigerstrein in Nederland is, en om duidelijk te maken dat elke spoorwegonderneming speciaal personenvervoer mag verzorgen.

Laatst bewerkt door albertjan9 op 11-12-2015 10:00
 

11-12-2015 10:52:00
broek53
broek53
Quote
bacr (vr 11 dec 2015 09:21:08 https://www.somda.nl/forum/17535/p561886/): Overigens vind ik het verbazingwekkend dat Prorail zomaar ronkende persberichten van een vervoerder als nieuws op de eigen website plaatst.
Ach, ontwaakt hier de ware calvinist? Stel je voor dat we iets gewoon eens aardig of leuk zouden vinden, nietwaar?
 

11-12-2015 14:50:57
bacr
bacr
Ik zal ze binnenkort eens een persbericht van een ander spoorgebeuren doen toekomen, kijken of ze dat ook willen publiceren

En neen, Calvijn (or, for that matter, Luther) zijn aan mij niet besteed... hou het liever bij het oudste christelijke geloof

Laatst bewerkt door bacr op 11-12-2015 14:51
 

11-12-2015 16:56:49
treinfan
treinfan
Prorail probeert even goed NS-dingen zoals destijds ETMET te hypen, dan mag dit ook zeker. Ik vind het vooral goed vanuit Railpromo zoveel mogelijk kanalen worden aangegrepen om snel naamsbekendheid te maken voor de Austria Express.  

11-12-2015 23:48:37
WLE 21
WLE 21
Quote
albertjan9 (do 10 dec 2015 14:40:51 https://www.somda.nl/forum/17535/p561778/): Hoe lang is perron 12 te Ut dan, waar deze volgens de dienstregeling vertrekt, dan?
Tussen de seinen (186 en 1292) is dit 439m, achter sein 1292 ligt nog een meter of 3 perron.
Dat eventueel de sectie van het geklemde wissel 1407 bezet blijft is in dit geval geen probleem.
Met een BR186 (18,9m) en 16 rijtuigen (16x26,4) kom je op 441,3m

Laatst bewerkt door WLE 21 op 12-12-2015 00:01
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-12-2015 01:52:47
Basher
Basher
According to Wallorail, the Rail Promo train will be hauled by a B-Logistics HLE 28.

http://www.wallorail.be/index.php/voyageurs/sncb-international/2725-18-decembre-2015-le

So I expect the locos working the train will be from 2804$/05$/07$/08$/10$*/11/14$/16/17$/18$/19$/20$/22$/23$/24$/25/26$/27$/28$/29$*/30/31/34/36/37$/38/39/40/41$/42/43

*Both 2810 and 2829 are currently sidelined with collision damage.

$Have not worked a passenger train available to members of the public.

2841 and 2843 have both been fitted with Monceau energy saving vinyls and I suspect will remain on freight.

If I were a betting man, then I would say that the Rail Promo Train will be pulled by HLE 28 from one of 2804, 2817, 2827, 2830*, 2831* and 2840*. 2830, 2831 and 2840 have all worked a passenger train.

Iain

Laatst bewerkt door Basher op 12-12-2015 01:59
 

12-12-2015 23:19:30
Basher
Basher
NMBS 2831 / 186.223 was sat in the bay at Innsbruck Station on Friday 11th December 2015, I expect on a test run.

Iain