AM 75 New Look
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-11-2017 01:35:00
Amazonous
Amazonous
Doel je met "de informatievoorziening" op output van NTT/VPT? Want daar komt al jaren brakke informatie uit qua NMBS-lijntjes. Bekend probleem, niemand ligt er wakker van, for obvious reasons.

Laatst bewerkt door Amazonous op 20-11-2017 01:37
 

20-11-2017 14:18:14
aarclay
aarclay
Die afkortingen ken ik niet, maar ik kwam toevallig in DVS het nummer 800801 tegen. En dan denk ik natuurlijk niet aan een duikbril, maar aan een gemoderniseerde antieke MS75 die toevallig dat nummer draagt..

Aan de hand van jouw advies zal ik die materieelnummers voortaan negeren.


Choo choo.....
 

20-11-2017 14:45:24
IJsbergsla
IJsbergsla
Wat nog resteert is dat het niet erg chique is om iemand die met eigen ogen een spot meldt direct te "verbeteren" met, in dit geval incorrecte, informatie.  

20-11-2017 16:33:09
aarclay
aarclay
Dat deed ik uiteraard niet bewust, en het was goed bedoeld. Dus hier kan je mij niet op aanrekenen. Voor diegenen die ik in verwarring heb gebracht: Mijn excuses!

Laatst bewerkt door aarclay op 20-11-2017 16:35


Choo choo.....
 


20-11-2017 17:43:20
Amazonous
Amazonous
Niet alleen de materieelnummers, ik zou heel de materieelinzet negeren. Sinds die data openbaar is, het halffabrikaat is inderdaad een DVS-bericht, komen er klachten voorbij over NMBS-inzet die niet klopt. Soms zelfs totaal het verkeerde materieel.  

20-11-2017 17:54:56
spurt2244
spurt2244
Vandaag reed nieuwe Varkensneus 824 de P trein 7200 Roosendaal vertrek 6u53 Antwerpen Centraal aankomst 7u49.

Omdat nieuwe Varkensneuzen geen toelating hebben in Nederland reed deze trein uitzonderlijk van Essen i.p.v. van Roosendaal.
 

21-11-2017 08:24:17
dh3201
dh3201
Lang leve de Klant die weer niet op 1 2 en 3 staat %07%


Shqiperise-lopers?
 

21-11-2017 11:02:37
RudiL
RudiL
Naarmate er meer MS75 verbouwd wordt (en uitgerust met TBL1+) zullen er meer stellen de kans lopen om in de omloop (Roosendaal-)Essen-Puurs terecht te komen. En zal er dus meer moeten worden ingekort tot Essen. NMBS en ILT zullen toch echt in beweging moeten komen.  

21-11-2017 11:45:41
aarclay
aarclay
Quote
dh3201 (di 21 nov 2017 08:24:17 https://www.somda.nl/forum/16256/p632147/): Lang leve de Klant die weer niet op 1 2 en 3 staat %07%

Laten we het houden op een 'Oeps, sorry', en dat het niet meer gebeurt, zolang er nog geen toelating voor de trein is binnen Nederland. Verder had de trein wel door kunnen rijden, maar de inspectie is de afgelopen jaren veel strenger geworden als voorheen.

Maar uiteraard moeten NMBS, DVIS (Belgische Inspectie) en ILT echt een oplossing moeten verzinnen.

Laatst bewerkt door aarclay op 21-11-2017 11:47


Choo choo.....
 

21-11-2017 13:29:10
jordy94
jordy94
Quote
aarclay (zo 19 nov 2017 11:33:22 https://www.somda.nl/forum/16256/p631999/): De gemoderniseerde 801 is inmiddels in Rsd gespot, als ik deze spotmelding zie. Hoe zit het eigenlijk m.b.t. tot de toelating? Of is dit een gevalletje van: "Oeps!"?

Quote
aarclay (zo 19 nov 2017 11:30:03 https://www.somda.nl/forum/19892/p631998/):
Quote
jordy94 (zo 19 nov 2017 08:41:35 https://www.somda.nl/forum/19892/p631993/): Als ik mij niet vergis zag ik de 2579 met een gerenoveerde MS86 rijden vanuit de 2233 te Rsd.

Moet dan de 801 zijn geweest.



Sorry, zie dit nu pas. De kleur van de trein was sowieso grijs. Het meest leek het op een gerenoveerde duikbril. Had ik nu maar een fotootje gemaakt dan wisten we het 100% zeker.

Laatst bewerkt door jordy94 op 21-11-2017 13:35
 

21-11-2017 13:49:00
IJsbergsla
IJsbergsla
Het was daadwerkelijk een "Duikbril", de trein is ook elders gespot.  

21-11-2017 16:17:55
daniel81
daniel81
Quote
RudiL (di 21 nov 2017 11:02:37 https://www.somda.nl/forum/16256/p632162/): Naarmate er meer MS75 verbouwd wordt (en uitgerust met TBL1+) zullen er meer stellen de kans lopen om in de omloop (Roosendaal-)Essen-Puurs terecht te komen. En zal er dus meer moeten worden ingekort tot Essen. NMBS en ILT zullen toch echt in beweging moeten komen.


Zo'n geintje hebben we een paar jaar geleden ook gehad, meende toen dat het ging om de TBL1 die (nog) niet in Nederland toegelaten waren, waardoor NMBS ten behoeve van de veiligheid gedwongen was om het trajectdeel Atw-Esn met onveiliger materieel te rijden
 

21-11-2017 18:25:12
sjoerd
sjoerd
Is het nu de beveiliging of de krokodil/ATB, vroeger was het dat niet alle materieel naar Maastricht of Roosendaal kon omdat dan de Belgische treeplanken er af zouden worden gereden tegen de gebogen perronwanden. En dan kwam er toch wel eens breed materieel dat niet was toegelaten. Toen hebben ze er stukken vand e perronwanden afgezaagd.  

21-11-2017 22:47:21
BGM104
BGM104
Quote
RudiL (di 21 nov 2017 11:02:37 https://www.somda.nl/forum/16256/p632162/): NMBS en ILT zullen toch echt in beweging moeten komen.
Als de NMBS ATB gaat inbouwen komt ILT met een toelating, anders niet.
 

21-11-2017 22:49:18
MetroRET
MetroRET
Dus straks geen treinen meer tussen Esn en Rsd....  

21-11-2017 22:56:37
SunKeeper
SunKeeper
Reizigers bij NMBS op plek 1234.%08%  

21-11-2017 22:59:21
aarclay
aarclay
Quote
MetroRET (di 21 nov 2017 22:49:18 https://www.somda.nl/forum/16256/p632232/): Dus straks geen treinen meer tussen Esn en Rsd....

Gelukkig zijn er nog duikbrillen


Choo choo.....
 

21-11-2017 22:59:54
MetroRET
MetroRET
Nu je het zegt ... %08%  

22-11-2017 07:06:22
broek53
broek53
Quote
SunKeeper (di 21 nov 2017 22:56:37 https://www.somda.nl/forum/16256/p632233/): Reizigers bij NMBS op plek 1234.%08%
Bij NS ook. Zoals al eens gezegd: NMBS heeft geen toelatng tot het Nederlandse spoorwegnet en rijdt onder verantwoordelijkheid van NS.
 

22-11-2017 14:00:04
jordy94
jordy94
Zijn de (gerenoveerde) breaks niet toegestaan in Rsd?  

22-11-2017 14:03:52
Jan-Mark
Jan-Mark
Nee. Er is eens een gemoderniseerde Break naar Mt geweest (zo is mij verteld), maar dat ging toen mis bij de grens.  

22-11-2017 14:17:56
aarclay
aarclay
Mis op de manier van: Treindienstleiding gaf geen toestemming, of een technische belemmering waarbij de trein tot stilstand kwam/werd gedwongen?

Laatst bewerkt door aarclay op 22-11-2017 14:18


Choo choo.....
 

22-11-2017 16:29:44
dh3201
dh3201
Quote
aarclay (di 21 nov 2017 22:59:21 https://www.somda.nl/forum/16256/p632235/): Gelukkig zijn er nog duikbrillen

Zijn de gerenoveerde duikbrillen wel toegelaten, of krijgen we daarmee hetzelfde gedoe?


Shqiperise-lopers?
 

22-11-2017 18:15:28
phantom
phantom
Je kan dus stellen dat het wellicht handig zou zijn als men bij de NMBS probeert een eigen attest te krijgen en een pool maakt met treinstellen die geschikt gemaakt worden voor diensten naar NL.
Waarbij men dus o.a de goede beveiliging zou moeten inbouwen om over de grens te kunnen rijden.
Als men daartoe besluit en men laat toevoegingen voor bvbeveiliging gelijk met de renovatie van de stellen plaats vinden,dan gaat het in 1 moeite door,wel zo handig
Op andermans attest blijven rijden met in grijs geschreven regels,voor de uitzondering,was leuk,maar als NMBS langer grens overschrijdend vervoer naar NL wil blijven doen ,dan word het toch wel is tijd om een solide oplossing op tafel te gooien,ipv omslachtig half/half te blijven doen.
Maar das mijn mening.
Overigens wel interessant als er een keer een ongeluk zou gebeuren met een NMBS stel in NL en dat gebeurt onder de huidige situatie qua treinen en beveiliging hier,wie krijgt daarvoor dan de blaam en de rekening,NS voor het verantwoordelijk zijn en toelaten van deze constructie,of NMBS omdat hun stel/de mcn ervan een fout heeft gemaakt ?

Laatst bewerkt door phantom op 22-11-2017 18:15


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-11-2017 19:11:37
Jan-Mark
Jan-Mark
@Ariën: mis in de zin van "kortsluiting", defecte trein daardoor.
@Niels: ten eerste zijn er sinds begin 2016 geen ongemoderniseerde duikbrillen meer en ten tweede zijn de gemoderniseerde toegelaten, tevens reeds diverse malen in Nederland waargenomen. Doordat de helft van de vloot Varkensneuzen buiten dienst staat ivm revisie, zullen de duikbrillen ongetwijfeld vaker naar Nederland komen.
 

22-11-2017 20:49:49
DDZ7504
DDZ7504
Ik stem voor aanbesteding van Rsd-Atw en bicourante treinstellen  

22-11-2017 21:21:14
cuneo56
cuneo56
Het is uitermate jammer te moeten constateren dat Prorail / IL&T na het mislukken van het project om het Krokodil/Memor syteem tot in Rsd/ Mt te installeren ( gek he dat een krokodil binnen profiel komt) men nu wel moeilijk doet over de hernieuwde toelating van gereviseerde treinstellen en zich niet focust op het installeren van een systeem dat alle Belgisch treinen kunnen gebruiken om Rsd en Mt te bereiken.
Als je je realiseert dat al ik weet niet hoelang er treinen tussen Basel Bad en SBB/ Muttenz kunnen rijden waar de beide systemen Signum en Indusi elkaar niet bijten, hoe moeilijk kan het dan in de huidige tijd zijn om een paar TBL of ETCS balises te programmeren en te installeren?
 

23-11-2017 06:39:32
VIRMm1
VIRMm1
Of gewoon de boel toelaten zoals dat nu met ongereviseerde stellen ook gaat.
Atbvv is niet verplicht en op de emplacementen wordt niet harder dan 40 gereden...
 

23-11-2017 10:03:43
gvttreinen
gvttreinen
Vraagje tussendoor, klopt dat er dus geen krokodillen tussen Rsdg - Rsd en Edng - Mt liggen?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-11-2017 13:21:35
VIRMm1
VIRMm1
Mt weet km niet maar Rsd ligt enkel atb dus de Belgen rijden daar zonder beveiliging.

Na de overweg is er overigens al wel Belgische beveiliging, terwijl de spanningssluis verderop ligt
 

23-11-2017 17:44:09
Jan-Mark
Jan-Mark
Tussen Mtr en Visé liggen wel degelijk krokodillen.  

11-03-2018 09:00:02
spurt2244
spurt2244
Laatste stand van zaken is:

* Nieuwe Varkensneus 825 rijdt sinds januari 2018 rond.
* De nieuwe 811 rijdt sinds deze maand rond.
* De nieuwe 806 rijdt ook al een tijdje rond.
* Voor Roosendaal - Puurs v.v. zijn niet genoeg oude Varkensneuzen meer, waardoor er 1 of meer Duikbrillen rijden van/naar Roosendaal.
* Sinds vorige week staan de oude stellen 817, 839 en 840 in Schaarbeek.
* Tegen de komende zomer moet de toelating voor de nieuwe Varkensneuzen voor Roosendaal geregeld zijn.
 

11-03-2018 10:18:44
Ht
Ht
voor geïnteresseerde, de ongereviseerde AM75 stellen staan met bosjes rondom Merelbeke opgesteld. Vorige zaterdag namelijk tussen Gent-Sint-Pieters en Gentbrugge ook al 5 stuurwagons zien staan.

Op het moment is het grensoverschrijdend vervoer geregeld met Desiro MS08 op het traject Puurs - Essen en een Duikbril als pendeldienst Essen - Roosendaal op momenten dat er geen AM75 rijd.
 

11-03-2018 23:11:34
aarclay
aarclay
Stand van zaken is dat er nu nog maar ongeveer 3 gereviseerden rondrijden?
En ik kan hieruit dus opmaken dat er van de hele vloot maar een klein aantal in Nederland toegelaten zijn, die nu de revisie in zullen gaan?


Choo choo.....
 

12-03-2018 20:12:54
scooter
scooter
Zoals verderop in dit topic te lezen rijden er al zeker 5 rond(801 en 843 ook)  

12-03-2018 20:49:22
IJsbergsla
IJsbergsla
Het gaat inderdaad in een verschroeiend tempo waar we in Nederland jaloers op kunnen zijn  

12-03-2018 21:01:29
aarclay
aarclay
Dat merk ik. Maar ik kan ook opmaken dat er een beperkt aantal AM75'jes geschikt zijn voor om naar Rsd te rijden?


Choo choo.....
 

12-03-2018 21:03:01
scooter
scooter
Ik heb even doorgespit en nu zouden dus moeten rondrijden:
801
806
811
824
825
833
843 totaal dus 7 stuks
 

12-03-2018 21:07:31
spurt2244
spurt2244
Quote
aarclay (zo 11 mrt 2018 23:11:34 https://www.somda.nl/forum/16256/p644385/): Stand van zaken is dat er nu nog maar ongeveer 3 gereviseerden rondrijden?
En ik kan hieruit dus opmaken dat er van de hele vloot maar een klein aantal in Nederland toegelaten zijn, die nu de revisie in zullen gaan?


Er rijden 7 gereviseerde stellen rond:

01. 843 ==> Rijdt sinds januari 2016 rond.
02. 801 ==> Rijdt sinds december 2016 / januari 2017 rond.
03. 833 ==> Rijdt sinds Juli 2017.
04. 824 ==> Rijdt sinds begin oktober 2017.
05. 806 ==> Rijdt waarschijnlijk sinds november 2017.
06. 825 ==> Rijdt sinds januari 2018.
07. 811 ==> Rijdt sinds maart 2018.

Deze 7 stellen mogen Nederland niet binnen omdat ze geen derde koplamp hebben, er komen wel stellen die dit hebben, de nieuwe stellen die het nog niet hebben krijgen dat als nog op een later moment, zelfde verhaal geld voor het toelaten van nieuwe Breaks in Roosendaal en Maastricht, op het moment zijn er niet genoeg oude Varkensneuzen om naar Roosendaal te kunnen rijden, oorzaak is dat veel oude stellen aan de kant staan, NMBS moet daarom 1 of meer Duikbrillen inzetten wat onvoldoende capaciteit geeft op het deel Puurs - Essen v.v. in de spits, uiteindelijk is het de bedoeling dat gewoon alle nieuwe Varkensneuzen weer naar Roosendaal kunnen.
 

12-03-2018 21:11:17
daniel81
daniel81
Quote
aarclay (ma 12 mrt 2018 21:01:29 https://www.somda.nl/forum/16256/p644561/): Dat merk ik. Maar ik kan ook opmaken dat er een beperkt aantal AM75'jes geschikt zijn voor om naar Rsd te rijden?


Alle ongereviseerde stellen zouden nog naar NL mogen komen, en dat zijn er als ik het goed heb 37. Maar een deel daarvan is in revisie en kennelijk zijn er veel andere stellen waarvan de revisietermijn is overschreden en die daarom tijdelijk aan de kant staan. Dat probleem had men indertijd tijdens de revisie van de Duikbrillen ook.

Vreemd trouwens dat het ontbreken van een derde koplamp de reden is, de ongereviseerde stellen hebben die immers ook niet en mogen wel NL in....
 

12-03-2018 21:34:32
spurt2244
spurt2244
Wat ook nog een rol speelt is het ontbreken van TBL1+ in Roosendaal.  

13-03-2018 07:27:11
SunKeeper
SunKeeper
Quote
daniel81 (ma 12 mrt 2018 21:11:17 https://www.somda.nl/forum/16256/p644567/): Vreemd trouwens dat het ontbreken van een derde koplamp de reden is, de ongereviseerde stellen hebben die immers ook niet en mogen wel NL in....


Dat zal waarschijnlijk wel aan het toelatings-verhaal liggen. Na revisie is een nieuwe toelating nodig en als stellen op dit moment niet aan de huidige eisen voldoen houdt het verhaal op.
 

13-03-2018 07:50:14
maarten83
maarten83
Quote
IJsbergsla (ma 12 mrt 2018 20:49:22 https://www.somda.nl/forum/16256/p644555/): Het gaat inderdaad in een verschroeiend tempo waar we in Nederland jaloers op kunnen zijn


werken die Belgische revisiebedrijven nu zo inefficiënt? of gaat er steeds in stel naar binnen en werkt daar dan 1 persoon aan?
 

13-03-2018 11:14:35
jeanne
jeanne
Ja, en dat hele toelatings-verhaal gaat binnen afzienbare tijd over van de landelijk instanties naar Het Europese Bureau, met uitzondering van de voor een land zeer specifieke dossier gedeelten, zoals bijvoorbeeld in Nederland de ATB. Dit om de willekeur zoveel mogelijk te beperken en de toelating uniform te regelen. We gaan het zien wat Het Europese Bureau kan en wat er dan weer landelijk voor uitzonderingen bedacht gaan worden. %03%


Jeanne Kok
 

13-03-2018 16:33:03
gvttreinen
gvttreinen
Ik geloof dat al het NMBS spul naar Rsd of Mt mogen komen (afgezien van de toelatingen) ook al hebben ze geen 3e pit, Klassiekjes (zonder 3e pit) komen ook in Mt en Aachen.  

13-03-2018 18:52:34
spurt2244
spurt2244
Aan oude treinen worden andere eisen gesteld, er zijn in België genoeg treinen die niet naar Nederland kunnen even afgezien van toelatingen.  

13-03-2018 19:30:10
spurt2244
spurt2244
Er is ook iets duidelijk geworden over het tempo, sinds begin dit jaar rolt er elke 6 weken een vernieuwd treinstel uit de werkplaats van Mechelen, in de praktijk komen er dit jaar dus 8 stellen uit de werkplaats rollen.  

13-03-2018 19:39:35
SunKeeper
SunKeeper
Nu nog de vraag of dit gehaald gaat worden...%02%  

13-03-2018 21:23:42
Jan-Mark
Jan-Mark
Het is ook wel logisch dat het niet zo hard gaat: het revisieproject is namelijk puur bedoeld als werkverschaffing voor de werkplaatsen, en als je te hard gaat werken, komen de mannen in de werkplaats zonder werk te zitten  

01-04-2018 11:19:08
spurt2244
spurt2244
NMBS heeft op dit moment nog 11 oude Varkensneuzen rijden,
Er rijden 7 nieuwe stellen rond en er staan 26 stellen aan de kant waar van een aantal in de werkplaats verblijven voor modernisering.
 

02-04-2018 11:26:32
gvttreinen
gvttreinen
Gaat lekker efficiënt.  

08-05-2018 15:58:35
spurt2244
spurt2244
01. 843 ==> Rijdt sinds januari 2016 rond.
02. 801 ==> Rijdt sinds december 2016 / januari 2017 rond.
03. 833 ==> Rijdt sinds Juli 2017.
04. 824 ==> Rijdt sinds begin oktober 2017.
05. 806 ==> Rijdt waarschijnlijk sinds november 2017.
06. 825 ==> Rijdt sinds januari 2018.
07. 811 ==> Rijdt sinds maart 2018.
08. 812 ==> Rijdt sinds mei 2018.

De 812 rijdt volgens WhatsApp vandaag tussen Antwerpen en Turnhout v.v.
 

08-05-2018 16:33:37
phantom
phantom
Dan lijkt de interval/tijdspanne van ombouw van een oud naar een gereviseerd stel,steeds korter te worden.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-05-2018 18:07:46
BasSNG2001
BasSNG2001
Het bereikt echter nog steeds niet het uiterst snelle tempo van de revisie van de VIRM's...


#DiscoverEU
 


08-05-2018 18:08:44
Jan-Mark
Jan-Mark
Tussen stel 5-8 elke keer twee maanden, dat noemen we nornaal gesproken constant.  

08-05-2018 19:30:31
VIRMm1
VIRMm1
Quote
BasSNG2001 (di 08 mei 2018 18:07:46 https://www.somda.nl/forum/16256/p656882/): Het bereikt echter nog steeds niet het uiterst snelle tempo van de revisie van de VIRM's...


In Haarlem draait een complete fabriek met een paar honderd man in dienst ten behoeven van revisies.

Ik weet niet hoe men het in België doet, maar ongetwijfeld niet op zo'n grote schaal. Dan is het ook niet gek dat het allemaal wat langer duurt.
 

10-05-2018 00:22:17
thom
thom
Plus dat die stellen compleet leeg getrokken worden tot op het kale casco, bij VIRMm gaat men niet zo ver en is het volgens mij ook grotendeels een revisie van het interieur waarbij de techniek redelijk ongemoeid blijft.  

10-05-2018 00:33:09
aarclay
aarclay
True, zelfs de stuurtafel is op de schop gegaan. Dus kan je nagaan hoe ingrijpend het is.


Choo choo.....
 

10-05-2018 00:38:32
thom
thom
Ik denk niet dat dat nou het meest ingrijpende is, als je heel de trein leegsloopt tot op het kale stalen casco hoor  

10-05-2018 01:03:33
aarclay
aarclay
Ja, het geheel is ingrijpend, ja!


Choo choo.....
 

05-06-2018 09:25:35
spurt2244
spurt2244
Op 31 mei werd in Boortmeerbeek een testrit gezien met nieuwe varkensneus 828.  

27-06-2018 12:59:38
spurt2244
spurt2244
Sinds kort rijdt Varkensneus 828 rond, het eerste treinstel met een derde koplamp.

Totaal overzicht

01. 843 ==> Rijdt sinds januari 2016 rond.
02. 801 ==> Rijdt sinds december 2016 / januari 2017 rond.
03. 833 ==> Rijdt sinds Juli 2017.
04. 824 ==> Rijdt sinds begin oktober 2017.
05. 806 ==> Rijdt waarschijnlijk sinds november 2017.
06. 825 ==> Rijdt sinds januari 2018.
07. 811 ==> Rijdt sinds maart 2018.
08. 812 ==> Rijdt sinds mei 2018.
09. 828 ==> Rijdt sinds eind juni 2018. (eerste stel met derde koplamp)
 

28-07-2018 21:44:40
spurt2244
spurt2244
Afgelopen dinsdag en woensdag heeft de vernieuwde Varkensneus 837 proefritten gedaan tussen Mechelen en Blankenberge, de 837 is het tweede stel met derde koplamp.  

05-09-2018 11:43:29
spurt2244
spurt2244
Totaal overzicht

01. 843 ==> Rijdt sinds januari 2016 rond.
02. 801 ==> Rijdt sinds december 2016 / januari 2017 rond.
03. 833 ==> Rijdt sinds Juli 2017.
04. 824 ==> Rijdt sinds begin oktober 2017.
05. 806 ==> Rijdt waarschijnlijk sinds november 2017.
06. 825 ==> Rijdt sinds januari 2018.
07. 811 ==> Rijdt sinds maart 2018.
08. 812 ==> Rijdt sinds mei 2018.
09. 828 ==> Rijdt sinds eind juni 2018. (eerste stel met derde koplamp)
10. 837 ==> Rijdt sinds augustus 2018. (heeft een derde koplamp)
 

30-10-2018 12:51:53
spurt2244
spurt2244
Gisteren reed vernieuwde Varkensneus 823 tussen Roosendaal - Essen v.v.

Vanmorgen reed vernieuwde Varkensneus 824 tussen Roosendaal - Essen v.v.
(824 heeft zelfs niet eens een derde koplamp)
 

30-10-2018 17:09:39
phantom
phantom
Kun je nog wel spreken van nieuws als de 824 al een jaar in z'n nieuwe vorm rondrijd ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-10-2018 17:43:20
IJsbergsla
IJsbergsla
Het zijn de eerste ritten in het vernieuwde jasje naar Nederland. Dus zowel van vernieuwd als van nieuws kun je nog wel spreken ja.  

03-12-2018 16:45:34
spurt2244
spurt2244
Nieuwe Varkensneuzen rijden al een tijdje van/naar Roosendaal, daar komt op kort termijn een einde aan Nederland geeft geen toelating en daarom rijden er vanaf 10 december 2018 bussen tussen Essen en Roosendaal op werkdagen, in het weekend rijdt er wel een trein Essen-Roosendaal v.v.  

03-12-2018 18:19:00
phantom
phantom
Als dat werkelijk zo is,dan vraag ik me af,waarom er doordeweeks geen gereviseerde neusjes naar Rsd mogen rijden,maar in het weekend wel


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-12-2018 18:24:27
marotrans
marotrans
Ander materieel wat dan misschien wél beschikbaar is...  

03-12-2018 18:42:49
spurt2244
spurt2244
Quote
phantom (ma 03 dec 2018 18:19:00 https://www.somda.nl/forum/16256/p694066/): Als dat werkelijk zo is,dan vraag ik me af,waarom er doordeweeks geen gereviseerde neusjes naar Rsd mogen rijden,maar in het weekend wel


NMBS reisplanner geeft op werkdagen bussen aan.
Mogelijk in het weekend met Duikbril.
 

03-12-2018 20:22:34
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd wat de reden is. Het derde frontsein die op de meeste stellen nog ontbreekt?

Wat mij wel opviel, maar waar het aan leg weet ik niet, was dat ik pas geleden in een gerenoveerde 'Varkensneus' (824) zat die echt behoorlijk schokte bij het verlaten van Essen in de richting van Roosendaal. Ik dacht echt dat deze bijna ontspoorde.


Choo choo.....
 

03-12-2018 21:15:01
spurt2244
spurt2244
Nederland heeft de tijdelijke toelating ingetrokken zo hoor ik in België en waarom lijkt mij wel duidelijk geen Arriva Flirt naar België en ook geen Varkensneuzen meer in Nederland.  

03-12-2018 21:57:56
aarclay
aarclay
Quote
spurt2244 (ma 03 dec 2018 21:15:01 https://www.somda.nl/forum/16256/p694138/): Nederland heeft de tijdelijke toelating ingetrokken zo hoor ik in België en waarom lijkt mij wel duidelijk geen Arriva Flirt naar België en ook geen Varkensneuzen meer in Nederland.

Dat zou je haast denken, maar zou dat echt de reden zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-12-2018 21:58


Choo choo.....
 

04-12-2018 11:15:44
icetha
icetha
Dus dit https://www.flickr.com/photos/peter_boere/31132664117/in/dateposted-public/ is binnenkort taboe...  

04-12-2018 15:23:03
thom
thom
Quote
aarclay (ma 03 dec 2018 21:57:56 https://www.somda.nl/forum/16256/p694153/):
Quote
spurt2244 (ma 03 dec 2018 21:15:01 https://www.somda.nl/forum/16256/p694138/): Nederland heeft de tijdelijke toelating ingetrokken zo hoor ik in België en waarom lijkt mij wel duidelijk geen Arriva Flirt naar België en ook geen Varkensneuzen meer in Nederland.

Dat zou je haast denken, maar zou dat echt de reden zijn?

Natuurlijk niet, we zitten niet op de kleuter school zeg

Laatst bewerkt door thom op 04-12-2018 15:23
 

04-12-2018 16:25:32
IJsbergsla
IJsbergsla
Politiek gezien vertoont men anders aardig wat kleutergedrag, om over DVIS en IL&T nog niet te beginnen...  

05-12-2018 23:02:28
spurt2244
spurt2244
NMBS houdt nog steeds een optie open dat het voor 9 december is geregeld met de Varkensneuzen om weer Puurs-Roosendaal v.v. te kunnen rijden.

Zo is hier te lezen: https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-dec18/antwerpen-essen-roosendaal
 

06-12-2018 07:01:40
MetroRET
MetroRET
Zo staat het tenslotte ook in onze reisplanner...  

06-12-2018 10:44:47
moderator
Moderator
moderator
Omdat deze discussie nu in twee topics wordt gevoerd verzoeken we jullie om deze uitlsuitend te voeren in https://www.somda.nl/forum/20591/L-trein+Puurs+-+EssenRoosendaal/ . Hier graag alleen berichten over gereviseerde stellen AM75.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

07-12-2018 18:42:19
spurt2244
spurt2244
De toelating is dus rond voor Roosendaal, de NMBS heeft zeker 3 stellen beschikbaar met een derde koplamp.  

06-09-2019 06:11:22
Michael98
Michael98
Treinen 826 en 831 die stonden te wachten op revisie zijn uitgebrand in Schaarbeek. In onderstaand artikel werd al wel gesproken over treinen die gesloopt zouden worden. https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190902_04588029  

06-09-2019 15:36:57
Jan-Mark
Jan-Mark
De informatie in de krant is echter foutieve info. Enkel stel 810 is geschrapt vanwege kostenoverschrijdingen van het project (twee bakken van de 810 worden museaal bewaard), door de brandstichting in Schaerbeek mag echter gevoeglijk worden aangenomen dat ook de 826 en de 831 worden geschrapt.  

06-09-2019 16:10:22
lex_t
lex_t
Weinig aan verloren. Afzichtelijk en verouderd materieel.  

06-09-2019 19:35:56
thom
thom
Ja, ik zou ze ook laten schieten als dat mijn trein naar huis word uiteraard %03%

Laatst bewerkt door thom op 06-09-2019 19:44
 

06-09-2019 21:20:55
Erikvd12
Erikvd12
Vind de vernieuwde stellen niet echt beter voor deze tijd. Had er wel wat meer van verwacht.  

07-09-2019 09:21:57
PKP
PKP
Het megaproject is dan ook niet om deze overjarige treinstellen mooier en beter te maken, maar om lekker bezig te zijn in de werkplaatsen !  

01-12-2022 23:09:52 1
Natje049
Natje049

Ondertussen:

Alle stellen zijn gemoderniseerd, behalve:

810 > museumstuk
826 > vernield na brandstichting
831 > vernield na brandstichting


815 > modernisering bezig
835 > modernisering bezig




First Assistant Operations - Operator Shunting Yards bij NMBS