Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 2 februari 2015
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 2 februari 2015
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
16-12-2014 17:41:45
broek53
broek53
Kleine preview van het eerste wbl van de dienstregeling 2015.
Er komen 3 diensten DDAR bij de 11 die er sinds eergisteren behoren te zijn. Daarvan gaat er eentje naar de 4400/9600 (worden dan in totaal 4 diensten), maar opvallender is dat de andere 2 plus alle 7 bestaande diensten in de 5400 en 4800 naar de 5600 gaan, die daarmee integraal DDAR wordt. Op zichzelf ook leuk omdat in de 5600 gekoppeld gereden wordt. Dat is tevens de reden waarom het gebeurt: een gemengd park DDZ / DDAR in een serie is vragen om problemen.
DDZ uit de 5600 gaat natuurlijk naar de 5400 en 4800. Verder alleen kleine verschuivingen. De DDAR in de 4400 neemt de dienst over van 3 plan V's, waarvan er 2 de hele serie 7500 gaan rijden en eentje terzijde gaat.

Laatst bewerkt door moderator op 08-01-2015 22:11
 

20-12-2014 01:25:01
oranjebank
oranjebank
En houden we nog wat ICRm over met 1700 in de 3600?  

20-12-2014 10:58:22
broek53
broek53
Jawel, nog 6 stammen, waarvan er 4 worden ingezet.  

08-01-2015 19:19:31
michaben
michaben
Diensten zijn op de bekende locatie te vinden: http://ns4ns.nl/diensten/

Naast wat al langsgekomen was viel me het volgende op bij een snelle blik:
- Materieelinzet in de 1900 gaat weer compleet op de schop, blijft een mix ICM, VIRM en DDZ maar verdeling wordt heel anders, komen ook treinen met 2xVIRM (nu is alle virm in de 1900 solo VIRM-VI).
- De 8823 zo te zien weer DDZ8, de 8812/8814 solo DDZ4 met combineren te Ledn, een erg betrouwbare rangeerhandeling met DDZ op zo'n robuust lijntje.
- Paar treintjes in de 3500 versterkt die nu met ICM6 of ICM7 reden.
- Extra DDZ in de 3600.
- In de 5400 ook wat SGM in de avond op een aantal dagen.
- In de 5700 één treintje op vrijdagavond met DDAR.
- 9100 ruilt het VIRM weer om voor ICM.
- Nachtnet Tb-Ht met Plan V ipv DDAR.
- Voor de liefhebbers: twee maal per week LM ritten Zl-Mt met DDAR via Ah.

Laatst bewerkt door michaben op 08-01-2015 19:46
 


08-01-2015 20:44:38
NS1707
NS1707
- De 5600 zal voor zover ik heb gezien volledig met de DDAR gaan rijden.
- DDAR in de 3400, 4800 en 5400 wordt vervangen door DDZ en SGM. De stammen gaan naar de 5600.
 

08-01-2015 21:01:57
Daan!
Daan!
Uiteindelijk moesten toch 4800, 5400, 5600 en de sprinterseries rond Nijmegen met DD-AR gaan rijden?  

08-01-2015 21:29:24
NS1707
NS1707
Dat was de bedoeling, tevens is de bedoeling. Maar vanaf 2/2/2015 gaan DDAR stammen van de 3400, 4800, 5400 naar de 5600 en 2 nieuw gevormde stammen om daar ook gekoppeld te rijden. Ook komt er een stam bij de 4400/9600 bij.  

09-01-2015 10:23:40
koosmat64
koosmat64
Quote
michaben (do 08 jan 2015 19:19:31 https://www.somda.nl/forum/15859/p522107/): .
- Paar treintjes in de 3500 versterkt die nu met ICM6 of ICM7 reden.

Persoonlijk geen idee bij welke treinen dit gaat gebeuren. Maar ik neem aan dat dit vooral geldt op het stuk tussen Ehv en Shl?
 

09-01-2015 12:45:30
moderator
Moderator
moderator
Discussie over reisrechten personeel en het passagieren is afgesplitst:
https://www.somda.nl/forum/15955/p522117/Passagieren+personeelsdiensten+en+reisrechten/


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

09-01-2015 21:07:12
michaben
michaben
Quote
koosmat64 (vr 09 jan 2015 10:23:40 https://www.somda.nl/forum/15859/p522173/):
Quote
michaben (do 08 jan 2015 19:19:31 https://www.somda.nl/forum/15859/p522107/): .
- Paar treintjes in de 3500 versterkt die nu met ICM6 of ICM7 reden.

Persoonlijk geen idee bij welke treinen dit gaat gebeuren. Maar ik neem aan dat dit vooral geldt op het stuk tussen Ehv en Shl?

De 3528-3537-3552 krijgen er iets bij op ma-do.
 

10-01-2015 12:37:24
fred67nl
fred67nl
Mag ik een beroep doen op de maker van de tabellen onder de link; http://nsdr.bemined.nl/2015-1/ om die ook voor het wijzigingsblad van 2 februari te maken.

Ik ga weer aan de slag voor de materieelinzet en omlopen na het wijzigingsblad van 2 februari.

Alvast bedankt,%02%
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

10-01-2015 18:59:44
michaben
michaben
Ik heb nog geen databasebestand met de vertrektijden en de perronsporen van het nieuwe wijzigingsblad kunnen vinden, meestal is een nieuw wijzigingsblad wel enkele weken van te voren verwerkt maar dit kan wel eens wat later zijn.

De rare materieelomloop in de 12500 blijft trouwens, er is nog steeds geen touw aan vast te knopen wanneer er gesplitst en gecombineerd wordt. De 12518, 12522 en 12526 rijden allemaal wel meerdere keren per week met ICM10, maar per dag wisselt het wel eens welke met ICM10 in Lw start en welke pas in Zl verlengt wordt, of zelfs helemaal met ICM7 rijdt tot Rtd.
 

10-01-2015 22:35:55
fred67nl
fred67nl
Het hoeft ook niet gelijk hoor.

De gegevens van daadwerkelijk inzet zijn pas na ingang van het wzbl beschikbaar.
Zal ook dan pas de tijd hebben om er aan te beginnen.

Groeten,
FRed


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

13-01-2015 18:23:37
michaben
michaben
En die database stond er zojuist wel op, dus ik heb het scriptje weer laten draaien, en het werkte zo te zien nog steeds: http://nsdr.bemined.nl/2015-2/

Heb verder niets meer aan het scriptje gedaan, er zitten dus nog wel wat foutjes in hier en daar, o.a. DDAR had ik nog op 4 bakken staan voor 1 HC en 8 bakken voor twee HCs, terwijl dat nu natuurlijk 3 en 6 bakken moet zijn, en bij treinseries met veel verschillende routes zoals de 12600 en veel LM series gaat het sorteren van de stations nog wel eens mis. Ik wil proberen binnenkort nog een speciale omloop constructie versie van het scriptje te maken, dat vanzelf de treinen netjes in lijstjes zet volgens de standaard keringen (bijvoorbeeld 1700 even keert op 11700 oneven met volgummer +9), dan heb je gelijk een overzicht van de meest voorkomende keringen, en kan het scriptje gelijk een markering plaatsen als het aankomst- en vertrekspoor van de kerende trein niet overeen komen.
 

14-01-2015 09:58:20
treinfan
treinfan
En ook mijn scriptje heeft weer gedraaid, dus er staan weer lijsten online: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2015.htm  

19-01-2015 19:10:46
Bert13
Bert13
Quote
michaben (do 08 jan 2015 19:19:31 https://www.somda.nl/forum/15859/p522107/): - De 8823 zo te zien weer DDZ8, de 8812/8814 solo DDZ4 met combineren te Ledn, een erg betrouwbare rangeerhandeling met DDZ op zo'n robuust lijntje
Op zich zou dat in een kwartier tijd normaal gesproken goed moeten gaan, maar als je ziet wat een moeite ervoor gedaan wordt... Woensdags moet een mcn uit Ut zelfs Ut-Ledn met de 5710 passagieren, en als de 78823 twee stellen DDZ heeft, kost dat als het tegenzit op Bkh-Ledn ook weer twee machinisten omdat die te Gv het spoor niet meer mag betreden...

Laatst bewerkt door Bert13 op 19-01-2015 19:12


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-01-2015 20:01:41
michaben
michaben
Is het spoor om 6:30 al zo druk dat dit LM niet langs een perronspoortje kan keren? Als ik de diensten bekijk vind ik het veel typischer dat de HC van de 8810 met een taxi van Gvc naar Ledn moet terwijl het LM van de 78810 vanaf de Bkh komt. Maar wat betreft deze LM constructie lijkt DSSU een vinger in de pap te hebben, doordat de 8800 en de 2000 aan elkaar geknoopt zitten en je vanaf spoor 9 niet zo makkelijk een stel kan aftrappen en afrangeren eindigen er twee van de vier DDZ4 stellen in Gvc, terwijl beide DDZ8 treinen eigenlijk de volgende ochtend in Ut moeten starten.  

26-01-2015 21:41:58
koosmat64
koosmat64
Een interessant bericht wat ik tegen kwam: NS zou wegens drukte een aantal treinen vanuit Limburg, Es, Nm, Gn, Lw en Nm gaan verlengen op de zaterdag.

Vanuit Nm zouden de 3028 en 3030 versterkt worden, en vanuit Es de 1628, 1632,1636,1730,1734 en 1738.
Vanuit Gn wordt trein 524 met nog 4 andere treinen verlengd.

Ben zelf benieuwd welke andere treinen dat nog verlengd gaan worden (kon ik zo niet vinden in de nieuwsberichten) en met wat voor een samenstelling dat deze gaan rijden.
 

26-01-2015 21:48:37
klaass16
klaass16
Ook vanuit Lw naar de randstad worden op zaterdag ochtend langere treinen ingezet.

aldus het nieuws op omroep friesland


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

26-01-2015 21:57:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Hebben ze wel een tijd over gedaan, die treinen zijn al tijden stervensdruk.

Wat de 1700en betreft is het zeer aannemelijk dat het 10 bakken worden: uit de reisplanner krijg ik op 7-2 nog altijd een overstap te Dv op dezelfde trein als ik Es - Rtd plan. Dat doet vermoeden dat er daar dus nogsteeds een tweede stel bij komt.
Weinige opties die je dan hebt zijn inzet van een zesje vanaf Es waar op Dv een stel bij komt of inzet van 8 bakken vanaf Es met een stel op Dv erbij. Dat laatste lijkt me echter onwaarschijnlijk.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-01-2015 22:01


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-01-2015 22:00:16
michaben
michaben
Dan zal dit dagplanwerk worden, want in het wijzigingsblad staan diverse van de genoemde treinen nog op de oude lengte. De 1730 en 1738 staan bijvoorbeeld nog met een solo VIRM4 in de reisplanner (gepland op Aml spoor 4b waar maar max 4 bakken passen) en pas vanaf Dv met VIRM8. Dus als men in het dagplan gaat verlengen is dat nog niet verwerkt.  

26-01-2015 22:02:03
mren
mren
Afgelopen zaterdag reden al diverse treinen (de 'echte' 1700'en) vanuit Es met 10-12 bakken VIRM.
Blijkbaar veel drukker dan de 1600'en die met twee stellen ICM reden (derde stel vanaf Dv).
 

26-01-2015 22:03:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Ligt er in het geval van de 1700 ook een beetje aan waar het materieel op het moment van opstarten stond. Immers, die moet wel met twee stellen rijden om in Gd te kunnen splitsen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-01-2015 22:07:18
mren
mren
Nu het studentenvervoer op zondagavond naar 'verwegsteden' als Es, Mt en Gn verlengen. En de late 800'en (alle dagen van de week) verdienen ook meer dan een VIRM-IV.  

26-01-2015 23:20:01
tonnie12
tonnie12
dan mag men vanaf Nm op zondag ochtend de serie 3000 ook wel gaan versterken tot 11u00 want dat zijn ook ware rijdende pakhuizen als de serie 3100 niet rijdt tot 11u00, of de serie 3100 vanuit Nm 2 uur eerder opgaan starten lijkt mij ook 'n goede vooruitgang voor de reizigers.  

27-01-2015 11:59:24
Klaasje
Klaasje
Quote
mren (ma 26 jan 2015 22:07:18 https://www.somda.nl/forum/15859/p524355/): Nu het studentenvervoer op zondagavond naar 'verwegsteden' als Es, Mt en Gn verlengen. En de late 800'en (alle dagen van de week) verdienen ook meer dan een VIRM-IV.

Richting Groningen gaat dat prima. Veel treinen van 8 en meer bakken.
 

05-02-2015 17:14:59
michaben
michaben
Was me nog niet opgevallen eerder, maar de 540 rijdt sinds dit wijzigingsblad op donderdagen met solo ICM 4, waar dit eerst ICM8 was (en op de overige dagen nog steeds is). Voor de 551 wordt er dan te Rtd een viertje bijgeplaatst. Het tweede stel van de 540 wordt in plaats daarvan aan de 12546 meegegeven in Zl op donderdag die daarmee ICM10 wordt (tegen ICM7 op ma-wo). Ik had eigenlijk de indruk dat men vorig jaar eindelijk gekapt was met dat solo ICM inzetten in de (12)500 in de daluren op werkdagen, maar blijkbaar is er toch ergens een neurotische drang naar solo ICM op deze corridor want ze keren telkens weer terug na een tijdje.

Laatst bewerkt door michaben op 05-02-2015 17:15
 

05-02-2015 18:58:37
DDZ7504
DDZ7504
Check van de helft van dit verschijnsel te Gd, daar kwam de 12546 inderdaad met 10 bakken binnen. Meest opmerkelijk is dat de kerende 12557 juist met ICM6 ipv de voorheen gebruikelijke ICM10 reed! Verder viel het me ook op dat zowel de 12550 als 552 ook 10 bakken waren, waar ik ook maar 2 stellen gewend ben, zeker voor die eerste.  

05-02-2015 19:40:39
HanB
HanB
Ik ben hier even niet op het forum geweest maar liep toevallig vandaag tegen een oude DDAR (7338) aan met een loc 1743 ervoor. Rit 5653.
Ik vroeg me af uit welk archief de NS deze treinstellen gehaald had omdat ik dacht dat alle DDAR 's al lang omgebouwd waren tot DDZ.
De loc's 1700 zouden volgens mij al in 2013 ter zijde gezet worden.

Nu kan het best zijn dat op 5600 Zw Ut DDAR ingezet gaat worden maar dan vraag ik me wel af wat er met al die DDZ's is gebeurd. Er rijden immers al tijden vrijwel uitsluitend DDZ op 5600.
Het gaat hier ook niet om een kort traject maar over een flinke afstand van Zwolle naar Utrecht. Je mag dan fatsoenlijk materieel verwachten zeker in de spits.

Laatst bewerkt door HanB op 05-02-2015 19:43
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-02-2015 19:42:24
Bert13
Bert13
Het is een stoptrein hoor, daar hoort stoptreinmaterieel in, anders is de 4000 Uitgeest-Rotterdam ook nodig aan een upgrade toe En verder staat er hier in het topic veel over te lezen, alsmede bij de Ontwikkelingen DDAR.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-02-2015 19:48:00
HanB
HanB
Mee eens, het is stoptrein materieel maar wat doet de DDAR er dan ipv de DDZ?
Er rijden al een geruime tijd DDZ sinds deze omgebouwd waren.
Voor die tijd reden er DDAR en soms een SLT.
Als men dan graag de DDZ in wil zetten voor intercity materieel moet je daar geen DDAR voor in de plaats zetten of zie ik dat verkeerd?
Blijft de vraag waar de DDZ zijn gebleven zijn deze daadwerkelijk ingezet op intercity trajecten en zo ja wat is er dan met de voorgangers daarvan gebeurd?

De NS kennende gaan oudere treinen niet zomaar op de schroothoop.
 

05-02-2015 20:07:46
MCNAlkmaar
Met DDAR in de 5600 kan je makkelijker de rijtijden halen misschien. Normaal trekt dit enorm snel op. Zo'n loc hoeft maar 3 bakken te trekken of te duwen, dus dat is een peuleschilletje.


De groeten uit Schagen
 

05-02-2015 20:09:57
michaben
michaben
Quote
DDZ7504 (do 05 feb 2015 18:58:37 https://www.somda.nl/forum/15859/p525937/): Verder viel het me ook op dat zowel de 12550 als 552 ook 10 bakken waren, waar ik ook maar 2 stellen gewend ben, zeker voor die eerste.

De 552 is al meerdere wijzigingsbladen terug (ik dacht september 2014) van ICM7 naar ICM10 gegaan. De 12550 is per december 2014 van ICM7 naar ICM9 gegaan (maandag ICM10). De 12546 reed overigens vorig wijzigingsblad ook met ICM10, die is dus juist weer ingekort tot ICM7, behalve op donderdag en vrijdag dus. Het blijft nog altijd een schuifpuzzel in deze serie, haast elk wijzigingsblad schuift men weer met de treinlengtes hier. Nieuwste trend is nu ook solo ICM drietjes in de daluren tussen Zl en Lw, waar dat eerst meestal viertjes waren (ICM7 tussen Rtd en Zl in het dal, en dan het drietje eraf) is het nu juist vaker het drietje dat solo doorgaat.
 

05-02-2015 20:42:07
HanB
HanB
Misschien, maar de DDZ rijdt op dit 5600 traject ook keurig op tijd.
Een SLT waarschijnlijk ook dus ik zie geen minuten tijdwinst ontstaan op een reistijd van 45 minuten of langer.
Een DDAR inzetten omdat deze in de spits langer te maken is en in de daluren korter zou ik wel een goede reden vinden. Echter het comfort is een stuk minder in de DDAR tov de DDZ vanwege het inbreken van airco en WiFi hoewel dit laatste van minder belang is.
Het kan zijn dat deze wijziging per 2 februari tijdelijk is en bij het volgende wijzigingsblad weer wordt gewijzigd. Ik ben geen trein expert.
Ik probeer echter wel de logica te ontdekken in deze nieuwe wijziging.
 

05-02-2015 20:56:16
MCNAlkmaar
Ik zou het ook niet weten. Ik weet wel dat DDAR uit de 5400 en 4800 kwam en daar zaten meerdere soorten materieel in. Nu zou de 5600 integraal DDAR worden, 4800 en 5400 integraal DDZ, misschien dat dat de reden is.


De groeten uit Schagen
 

05-02-2015 21:25:48
sfj
Niet helemaal gelukt want dagplan heeft een darretje in noord holland gehouden. Waarom: geen idee


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-02-2015 21:32:31
HanB
HanB
Ok, maar 5400 en 4800 zijn toch geen IC maar Sprinter trajecten net als 5600?
Ik zie dus weinig verschil.
De reisduur is het ook niet, logisch zou zijn DDZ in te zetten op bv drukke trajecten die ook nog lang zijn, bv 45 minuten of één uur van eindpunt naar eindpunt.
Misschien er is iemand die wel weet hoe het zit.

Ik denk trouwens dat meer reizigers dit zouden willen weten maar nu van niets weten en al helemaal niet van het bestaan van dit forum weten.
De NS kondigt wel eens kleine wijzigingen in de dienstregeling aan maar meestal gaat het dan om geringe aanpassingen zoals een minuutje eerder of later vertrekken.
Belangrijker vind ik de inzet van het juiste materieel.

Laatst bewerkt door HanB op 05-02-2015 21:33
 

05-02-2015 21:38:43
sfj
Waarbij er dus niemand over dd-ar kan gaan klagen want het wordt alleen maar op sprintertrajecten ingezet tot nu toe. 5400/4800 heeft een luxe mogen ervaren met ddz, net als 5600 en andere sprinter-ddz trajecten. Gemiddelde reiziger op zo'n traject wil in de trein passen, als bijkomend voordeel kunnen zitten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-02-2015 21:38:53
Bert13
Bert13
Grappig dat DDZ het juiste materieel in de 5600 zou zijn... We willen allemaal wel zo comfortabel mogelijk zitten.  

05-02-2015 21:51:33
robbertc
robbertc
Quote
sfj (do 05 feb 2015 21:25:48 https://www.somda.nl/forum/15859/p525954/): Niet helemaal gelukt want dagplan heeft een darretje in noord holland gehouden. Waarom: geen idee
Hoezo? Volgens mij afgelopen maandag nog wel, en misschien ook dinsdag, totdat er een onderhoudsrit naar Mt gepland stond. Daarna helemaal DDZ.
 

05-02-2015 21:54:17
ricohallo
ricohallo
Vandaag rijdt er nog gewoon één rond in de 5400.  

05-02-2015 22:05:46
MasterE
MasterE
7373  

05-02-2015 22:17:33
sfj
Quote
robbertc (do 05 feb 2015 21:51:33 https://www.somda.nl/forum/15859/p525961/):
Quote
sfj (do 05 feb 2015 21:25:48 https://www.somda.nl/forum/15859/p525954/): Niet helemaal gelukt want dagplan heeft een darretje in noord holland gehouden. Waarom: geen idee
Hoezo? Volgens mij afgelopen maandag nog wel, en misschien ook dinsdag, totdat er een onderhoudsrit naar Mt gepland stond. Daarna helemaal DDZ.

Granted , als dat idd de reden is, jij kan het weten Robbert, ik er alleen maar van genieten


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-02-2015 22:32:10
broek53
broek53
Quote
HanB (do 05 feb 2015 21:32:31 https://www.somda.nl/forum/15859/p525955/): Ok, maar 5400 en 4800 zijn toch geen IC maar Sprinter trajecten net als 5600?
Ik zie dus weinig verschil.
De reisduur is het ook niet, logisch zou zijn DDZ in te zetten op bv drukke trajecten die ook nog lang zijn, bv 45 minuten of één uur van eindpunt naar eindpunt.
Misschien er is iemand die wel weet hoe het zit.

De opvatting dat de 5600 de kwaliteit van zoiets als DDZ verdient, wordt in ieder geval niet door NS gedeeld. Sprinter is sprinter, IC is IC en daar hoort een bepaalde materieelsoort bij. DDZ is IC en hoort dus niet in een sprinterserie - aldus NS.
Dat DDZ deels in stoptreindiensten zit, komt omdat er teveel IC-materieel en te weinig sprintermaterieel is. Door het verdwijnen van de ICR-rijtuigen uit de intercity's, moet daarvoor vervanging gevonden worden. Gelukkig is er DDZ. Vervang het DDZ door sprintermaterieel en je probleem is opgelost. In de mottenballen zaten nog genoeg DDAR-rijtuigen om 18 stammetjes van te her-vormen en dat is dus de vervanging van DDZ in sprinterdiensten geworden.

Een deel van het DDZ zat in de serie 5600. Het oorspronkelijk plan was om een aantal van de diensten in de 5600 te vervangen en de rest DDZ te houden. Daar maakte de bijsturingsorganisatie bezwaar tegen, omdat er in de 5600 een aantal gecombineerde diensten voorkomen en men (terecht) benauwd is dat vroeg of laat DDZ en DDAR tegenover elkaar komen te staan. Standpunt van de bijsturing voor de 5600: alles DDAR of niks DDAR. Het is dus 'alles' geworden. Maar inderdaad: het had voor hetzelfde geld 'niets' kunnen worden.
 

06-02-2015 17:54:34
HanB
HanB
Bedankt voor je uitleg.
Ik kan me voorstellen dat door materieelgebrek er geschoven wordt met IC en sprinter materieel.
De vraag is en blijft dan welk traject wel of niet de inzet van IC materieel "verdient". Naar mijn idee moeten dat trajecten zijn die relatief lang zijn vwb afstand en reisduur.
Een ritje van 15-25 minuten kun je prima in een sprinter afleggen met wat minder comfort, een ritje van 30-60 minuten moet dan in beter materieel dus bv DDZ gedaan worden.
Het lijkt me niet zo ingewikkeld omdat uit te zoeken.
Daarbij komt dat het niet de hele dag nodig is "top" materieel in te zetten, buiten de spits is het rustiger en kunnen er dus kortere treinen ingezet worden met minder capaciteit. Een dubbeldekker is dan echt niet nodig.

Zijn alle (of bijna alle) DDZ nu dan ook daadwerkelijk ingezet op IC trajecten?
 

06-02-2015 18:23:03
jordy94
jordy94
Waren alle DDZ's maar eens ingezet als IC. Nog steeds vind ik het belachelijk dat dit niet het geval is. DDZ is te luxe om Sprinter te rijden, zoek maar eens de benaming van Sprinter op. Daarin hoort bijvoorbeeld geen WIFI. Een Sprinter hoort officieel SLT of SGM te zijn. Met DDAR zou je juist blij moeten zijn, want daarin is comfort nog beter dan eerder genoemde sprinters. Dat de NS DDAR er zo schandalig (smerig en slecht onderhouden) bij laat rijden is een ander verhaal.

Volgens mij rijden er nog zo'n 20 DDZ4 als sprinter..

Laatst bewerkt door jordy94 op 06-02-2015 18:27
 

06-02-2015 18:32:45
michaben
michaben
Volgens mij nog 12 in dit wijzigingsblad, plus wat de bijsturing erbij gooit, de planmatige inzet van DDZ4 is nog altijd lager dan dat van ander materieel dus er valt nog wel wat bij te sturen. De rest heeft vrij weinig meer te maken met dit wijzigingsblad, er kan wel nog een keer toelichten worden hoe DDZ in de sprinterdiensten terecht is gekomen maar dan gaan we nog verder off-topic hier.  

06-02-2015 20:26:45
HanB
HanB
Alle DDZ's worden dus niet als IC ingezet ook niet sinds het recente wijzigingsblad want daar gaat het over. De wijziging om DDZ uit 5600 te halen is immers recent.

DDZ is dan misschien niet bedoeld als Sprinter maar je mag op een Sprinter traject van enige omvang en afstand wel behoorlijk materieel verwachten.
Een SLT is prima maar dan moet deze wel van voldoende lengte zijn anders kun je in de spits nooit alle passagiers meenemen die nu in een DDZ zaten.
Simpele rekensom toch?

Treinen onbeperkt verlengen gaat niet ivm de perronlengte en de beschikbaarheid van de benodigde treinstellen.
Het gaat wel wat off-topic misschien maar e.e.a. is wel het gevolg van de recente wijziging.
Misschien is de discussie elders voort te zetten, ik ben wel benieuwd wat nu eigenlijk de criteria zijn voor de inzet van Sprinters en IC's en het gebruik van het materieel hiervoor.
Voor een traject als Rotterdam - Groningen is het heel duidelijk dat dit een IC moet zijn, op andere trajecten ligt dan anders.
 

06-02-2015 20:29:25
sfj
Zal ik dit maar even afsplitsen? Ddz in sprinterdienst heeft niks met dit wbl te maken ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-02-2015 20:39:32
jordy94
jordy94
Ja, ik ben wel benieuwd naar de meningen van elkaar. Ik ben het ook eens met HanB over lange trajecten, ondanks mijn eerdere reactie.  

06-02-2015 20:42:37
mren
mren
Quote
jordy94 (vr 06 feb 2015 18:23:03 https://www.somda.nl/forum/15859/p526068/): Waren alle DDZ's maar eens ingezet als IC. Nog steeds vind ik het belachelijk dat dit niet het geval is. DDZ is te luxe om Sprinter te rijden, zoek maar eens de benaming van Sprinter op. Daarin hoort bijvoorbeeld geen WIFI. Een Sprinter hoort officieel SLT of SGM te zijn. Met DDAR zou je juist blij moeten zijn, want daarin is comfort nog beter dan eerder genoemde sprinters. Dat de NS DDAR er zo schandalig (smerig en slecht onderhouden) bij laat rijden is een ander verhaal.

Volgens mij rijden er nog zo'n 20 DDZ4 als sprinter..


Enschede-Zwolle is een een sprinter, maar toch echt geen SLT of SGM.

Waarom zou er geen wifi in een sprinter mogen? De regionale vervoerders hebben dat ook gewoon (al zijn het daar nog ouderwetsche stoptreinen).

Beter een DDZ dan geen trein lijkt me

En zo'n comfortdiscussie is erg subjectief.
 

06-02-2015 21:45:04
HanB
HanB
Graag, want er valt nog genoeg over te zeggen.
Gezien de reacties van overige reizigers afgelopen week op mijn traject gaat er nog onvrede komen.
Veel mensen realiseren zich niet wat het wijzigingsblad betekent voor ze.
Ik wist het ook niet maar kon het hier redelijk snel vinden omdat ik wel eens vaker op dit forum geweest ben.
 

06-02-2015 21:52:01
b2py
b2py
Quote
mren (vr 06 feb 2015 20:42:37 https://www.somda.nl/forum/15859/p526097/):
Quote
jordy94 (vr 06 feb 2015 18:23:03 https://www.somda.nl/forum/15859/p526068/): Waren alle DDZ's maar eens ingezet als IC. Nog steeds vind ik het belachelijk dat dit niet het geval is. DDZ is te luxe om Sprinter te rijden, zoek maar eens de benaming van Sprinter op. Daarin hoort bijvoorbeeld geen WIFI. Een Sprinter hoort officieel SLT of SGM te zijn. Met DDAR zou je juist blij moeten zijn, want daarin is comfort nog beter dan eerder genoemde sprinters. Dat de NS DDAR er zo schandalig (smerig en slecht onderhouden) bij laat rijden is een ander verhaal.

Volgens mij rijden er nog zo'n 20 DDZ4 als sprinter..


Enschede-Zwolle is een een sprinter, maar toch echt geen SLT of SGM.

Waarom zou er geen wifi in een sprinter mogen? De regionale vervoerders hebben dat ook gewoon (al zijn het daar nog ouderwetsche stoptreinen).

Beter een DDZ dan geen trein lijkt me

En zo'n comfortdiscussie is erg subjectief.
Lijkt me nogal evident. Als er waslijn had gehangen had er echt wel SGM of SLT gereden. Maar je hebt daar nogal een voorwaarde waardoor dat er niet rijdt.
 

06-02-2015 21:53:05
jordy94
jordy94
Kan me helemaal vinden in die reizigers. Jaren lang verwend met het luxe materieel DDZ en dan ineens krijg je schroothopen, ja dat zijn ze vergeleken met DDZ. Als ze nou een beetje opgeknapt waren was dat een stuk minder erg geweest..

Laatst bewerkt door jordy94 op 06-02-2015 21:54
 


06-02-2015 22:12:17
michaben
michaben
Quote
HanB (vr 06 feb 2015 17:54:34 https://www.somda.nl/forum/15859/p526062/): De vraag is en blijft dan welk traject wel of niet de inzet van IC materieel "verdient". Naar mijn idee moeten dat trajecten zijn die relatief lang zijn vwb afstand en reisduur.

Rotterdam - Groningen is langer dan Rotterdam - Parijs, moet er dan ook Thalys materieel gaan rijden in de 500? %08% Maar zonder gekheid, lengte op zich zegt niets, de 4000 serie is toch een tikkie langer dan de 5600, maar daar rijdt gewoon SGM en zelfs de pleeloze SLTs.
 

06-02-2015 23:14:09
thom
thom
Quote
jordy94 (vr 06 feb 2015 21:53:05 https://www.somda.nl/forum/15859/p526109/): Kan me helemaal vinden in die reizigers. Jaren lang verwend met het luxe materieel DDZ en dan ineens krijg je schroothopen, ja dat zijn ze vergeleken met DDZ. Als ze nou een beetje opgeknapt waren was dat een stuk minder erg geweest..

Nou, jaren lang zal wel meevallen want die DDZ's rijden nog geen 5 jaar...

En DDAR schroothopen noemen mag jou mening zijn maar die dingen hebben net een technische revisie en casco beurt gehad waarbij ze alleen niet geschilderd zijn, dus ik vraag me af waar je dat op baseert allemaal...
 

07-02-2015 09:29:55
abcde
abcde
NS laat weten dat er op zaterdag langere treinen ingezet worden van Es en het zuiden naar de Randstad.
Echter zie ik dat IC 527 (8.05 uit Rtd) en 531 (9.05 uit Rtd) naar Gn met slechts 1 ICM-IV rijden. Wordt deze verkorting in de 500 standaard op de zaterdagmorgen ?
 

07-02-2015 09:38:25
b2py
b2py
Naar de randstad, niet uit de randstad.  

07-02-2015 09:41:27
michaben
michaben
Die twee waren al in december ingekort van ICM7 naar ICM4. In de middag worden beide alsnog verlengt tot ICM8. De logica achter die solo stellen op zaterdag heb ik nog nooit ontdekt, de oneven 12500 rijdt overdag vanaf de 12529 wel al dubbel (of zelfs met drie stellen), op de 12557 na die weer met solo ICM4 rijdt (terwijl de 12553 en 12561 beide met drie stellen rijden). Op zondag juist weer geen solo ICM in de 500 overdag, alles ICM8 of VIRM tussen Zl en Rtd. De 12500 telt op zondagmiddag dan juist weer diverse slagjes met solo ICM midden op de dag.  

07-02-2015 11:23:32
Z2N
Z2N
Quote
jordy94 (vr 06 feb 2015 18:23:03 https://www.somda.nl/forum/15859/p526068/): Waren alle DDZ's maar eens ingezet als IC. Nog steeds vind ik het belachelijk dat dit niet het geval is. DDZ is te luxe om Sprinter te rijden, zoek maar eens de benaming van Sprinter op. Daarin hoort bijvoorbeeld geen WIFI. Een Sprinter hoort officieel SLT of SGM te zijn. Met DDAR zou je juist blij moeten zijn, want daarin is comfort nog beter dan eerder genoemde sprinters. Dat de NS DDAR er zo schandalig (smerig en slecht onderhouden) bij laat rijden is een ander verhaal.

Volgens mij rijden er nog zo'n 20 DDZ4 als sprinter..


Sprinter en InterCity zijn maar productnamen, en geen officiële reden om materieel in te zetten, dat doe je op basis van reizigersvragen en -bewegingen. Als je een rustige IC hebt waarin mensen maar max 20 minuten zitten en een drukke Sprinter met veel lang onderweg zijnde reizigers, weerhoudt niets NS ervan om op de eerste SLT en op de tweede DDZ in te zetten. Het spoor gaat namelijk over vervoeren in de optiek van een vervoerder, en niet over productnamen en daarbij behorende 'regeltjes'.
 

07-02-2015 11:29:07
rolandrail
rolandrail
Die regels zijn er dus wel, gewoon door NSR zelf bedacht. Dat ze er zelf de hand mee lichten is wat anders.  

07-02-2015 12:21:18
mren
mren
Quote
b2py (za 07 feb 2015 09:38:25 https://www.somda.nl/forum/15859/p526147/): Naar de randstad, niet uit de randstad.

Zoals de 1644 die net met één ICM-III uit Es is vertrokken?
 

07-02-2015 12:26:00
b2py
b2py
Dan is het gros al geweest, is het zo moeilijk om ochtendtreinen te lezen als voor 11 uur?  

07-02-2015 22:39:57
Frontier
Frontier
Quote
thom (vr 06 feb 2015 23:14:09 https://www.somda.nl/forum/15859/p526121/): En DDAR schroothopen noemen mag jou mening zijn maar die dingen hebben net een technische revisie en casco beurt gehad waarbij ze alleen niet geschilderd zijn, dus ik vraag me af waar je dat op baseert allemaal...

Je hebt er recent zeker nog niet mee gereisd? De delen waar de gemiddelde reizigers toch het meeste op letten, zoals het interieur bijvoorbeeld, is behoorlijk versleten en veelal ook nog eens verre van schoon (let eens op de armleuningen bijvoorbeeld, mocht je er eens de gelegenheid voor hebben).

Overigens zal het mij worst wezen, een ECHTE trein met loc wint het bij mij altijd van die andere meuk, al is de boel nog zo afgeleefd. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

07-02-2015 22:56:10
sfj
Het ziet er zeker niet hageltjenieuw uit maar nu je het zo zegt ben ik in de 7373 eens op armleuningeninspectie uitgegaan (vanavond 14881) maar kinders kinders waar maak je je druk over? Je wordt toch van A naar B vervoerd ? En nog op tijd ook ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-02-2015 21:41:30
thom
thom
Quote
Frontier (za 07 feb 2015 22:39:57 https://www.somda.nl/forum/15859/p526230/):
Quote
thom (vr 06 feb 2015 23:14:09 https://www.somda.nl/forum/15859/p526121/): En DDAR schroothopen noemen mag jou mening zijn maar die dingen hebben net een technische revisie en casco beurt gehad waarbij ze alleen niet geschilderd zijn, dus ik vraag me af waar je dat op baseert allemaal...

Je hebt er recent zeker nog niet mee gereisd? De delen waar de gemiddelde reizigers toch het meeste op letten, zoals het interieur bijvoorbeeld, is behoorlijk versleten en veelal ook nog eens verre van schoon (let eens op de armleuningen bijvoorbeeld, mocht je er eens de gelegenheid voor hebben).

Overigens zal het mij worst wezen, een ECHTE trein met loc wint het bij mij altijd van die andere meuk, al is de boel nog zo afgeleefd. %08%

Nee, moet inderdaad bekennen de binnenkant niet zo veel gezien te hebben, al weet ik wel dat er toch aardig wat aan vernieuwd is aan interieurdelen. Als ik de kans heb zal ik eens naar kijken

Verder ging het me ook een beetje om de techiek
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad 2 februari 2015
RailWiki.nl