Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontwikkelingen Stadler FLIRT in Nederland

Vrijdag 05 dec 2014 - 09:50:46
marciekemp
marciekemp
Ik weet niet of dit de juiste plek hiervoor is, maar ns wil 60 flirt treinen bij Stadler bestellen die eind 2016 al nodig zijn, daarnaast is er een impressie zoals de trein die CAF gaat leveren eruit moet komen te zien: zie persbericht:www.ns.nl

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 05 mei 2015 om 18:22:18, reden: Titel aangepast

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:12:44
nougo
nougo
Potverdorie zeg ! Als alles netjes verloopt dan moeten we het bericht van Beel (56 tot 58 Stadler flirt 3) dus in een ander daglicht plaatsen. Zij zouden dan niet voor ABellio zijn maar voor NSR zelf. En dat is, voor mij, verrassend. Heel verrassend !

Als die stellen wel voor Abellio zouden zijn dan komt dit persbericht voordat de concessie is gegund. En dat lijkt me dus niet. Al staat er in het persbericht 1 maar..... NS is voornemens....

Laatst bewerkt door nougo op Vrijdag 05 dec 2014 om 10:14:33

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:20:37
gummbahla
gummbahla
Vanwaar deze 'paniekaankoop'? Ik vraag me trouwens ook af waarom deze order niet aanbesteedt hoeft te worden (vanwege de urgentie?).

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:35:31
mtlx
mtlx
Quote
nougo (vr 05 dec 2014 10:12:44 somda.nl):
[..]

Als die stellen wel voor Abellio zouden zijn dan komt dit persbericht voordat de concessie is gegund. En dat lijkt me dus niet. Al staat er in het persbericht 1 maar..... NS is voornemens....
Als NS dit in een nieuwsbericht publiceert dat het voornemens is om nieuwe treinen te kopen inclusief typenaam en fabrikant, dan denk ik zo dat het heel wat meer is dan een 'voornemen'. Als je inderdaad de woorden van die topman van Stadler mag geloven, dan is NS momenteel gewoon in het laatste onderhandelingsstadium voor deze order en is het (net als eind oktober met CAF) eigenlijk wel zeker dat de order gewoon gegund gaat worden.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 05 dec 2014 - 10:38:06
AlexNL
AlexNL
Maar: op welke gronden denkt NS onder de aanbestedingsverplichting uit te kunnen komen? "Dringende nood" (zoals het geval was bij de order voor nieuwe TRAXX-locs) klinkt een stuk minder geloofwaardig bij een order met een omvang van maarliefst 60 treinen.

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:43:16
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zondag 04 jan 2015 om 15:52:00

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:44:29
nougo
nougo
Geen idee. Overigens. De 118 treinen van CAF zijn 100 miljoen goedkoper dan de 118 Flirts 4 bak wagens die in de powerpointpresentatie van Stadtler zaten (720 miljoen Francs)

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:45:05
Daan!
Daan!
Er komen dan toch een aantal vragen bij me op:
-Hoeveel capaciteit bieden de 60 Flirt?
-Hoeveel capaciteit bieden 118 SNG?
-Gaan de Flirts in 2016 DD-AR en Plan V gelijk vervangen?
-Wat betekent dit voor een eventuele reactivatie van DDM-1?
-Waarom was de Flirt dan niet gelijk uitgekozen als SNG?
-Waarom nu geen aanbesteding?

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:46:05
treinfan
treinfan
@AlexNL Daarnaast is ook nog het resultaat van de aanbesteding: treinen die vanaf 2018 geleverd gaat worden, terwijl de NS dus al voor eind 2016 die 60 treinen wil hebben

[Bezig met laden...]

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:47:44
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Er is een flink tekort aan treinen en de enige reserve die er staat naarst het DDAR wat in dienst komt, DDM1 is tijdens zijn stilstand hard achteruit gegaan. Opbollende vloeren, lekke cabine airco's en regenwater water loopt via de technische ruimte zo het onderste gangpad in. Daarnaast zullen daar 1800den voor ingezet moeten worden want de serie 1701-1729 is geplukt en staat tekoop. Daarom zijn de 1800den teruggetrokken uit de sloop, overigens missen er wel wat onderdelen maar dat valt in het niet bij wat er bij die 1700den is uitgehaald. Naar mijn idee verstandig dat NS Flirt's besteld.

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:48:38
nougo
nougo
@ Roland: Ik volg je redenering en NSR is waarschijnlijk, wijselijk haar knopen aan het tellen. Maar, als zijsprong uit dit topic, een defectenstand en met name de beheersing en aanpak daarvan, heeft an sich niets met nieuw materieel te maken heeft. In termen van.. het een lost het andere niet op. !

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:54:06
Klaasje
Klaasje
Als de staat van DDM-1 echt slecht is en Plan V moet er echt een keertje uit op redelijk korte termijn dan is het op zichzelf geen rare zet gegeven het feit dat CAF ook redelijk laat levert. Overigens denk ik wel dat de FLIRT minder goed aan de eisen van NS voldoet. Daarmee is het wel weer echt een noodoplossing. Een nadeel van de FLIRT is bijvoorbeeld dat alleen de niet-jacobsdraaistellen aandrijving hebben. Bij wat langere treinstellen heb je dus relatief weinig aangedreven assen en slipgevoeligheid bij optrekken die wel redelijk al overeenkomen met DDZ-4 en met wat pech ietsje erger zal zijn.

Vrijdag 05 dec 2014 - 10:54:23
Daan!
Daan!
Quote
mich (vr 05 dec 2014 10:47:44 somda.nl): Er is een flink tekort aan treinen en de enige reserve die er staat naarst het DDAR wat in dienst komt, DDM1 is tijdens zijn stilstand hard achteruit gegaan. Opbollende vloeren, lekke cabine airco's en regenwater water loopt via de technische ruimte zo het onderste gangpad in. Daarnaast zullen daar 1800den voor ingezet moeten worden want de serie 1701-1729 is geplukt en staat tekoop. Daarom zijn de 1800den teruggetrokken uit de sloop, overigens missen er wel wat onderdelen maar dat valt in het niet bij wat er bij die 1700den is uitgehaald. Naar mijn idee verstandig dat NS Flirt's besteld.
Nou die kunnen natuurlijk ook met hoge 1700'en gereden worden. Het zal waarschijnlijk een kosten-batenverhaal geworden zijn. Wanneer je DDM-1 had ingezet moest men een hoop kosten maken voor materieel wat niet meer lang meegaat en wat eigenlijk niet meer in de huidige tijdsgeest past. Flirts hebben een lage instap, airco, een reizigersinformatiesysteem en kan langer mee. Eventueel zelfs nog bij dochter Abellio. De keuze zal niet moeilijk zijn geweest.

Laatst bewerkt door Daan! op Vrijdag 05 dec 2014 om 10:55:52

Vrijdag 05 dec 2014 - 11:57:35
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
Klaasje (vr 05 dec 2014 10:54:06 somda.nl): Als de staat van DDM-1 echt slecht is en Plan V moet er echt een keertje uit op redelijk korte termijn dan is het op zichzelf geen rare zet gegeven het feit dat CAF ook redelijk laat levert. Overigens denk ik wel dat de FLIRT minder goed aan de eisen van NS voldoet. Daarmee is het wel weer echt een noodoplossing. Een nadeel van de FLIRT is bijvoorbeeld dat alleen de niet-jacobsdraaistellen aandrijving hebben. Bij wat langere treinstellen heb je dus relatief weinig aangedreven assen en slipgevoeligheid bij optrekken die wel redelijk al overeenkomen met DDZ-4 en met wat pech ietsje erger zal zijn.
Als de Flirt 3 alleen op de niet jacobsdraaistellen motoren heeft dan heeft ie er geen gezien dit plaat www.stadlerrail.com dan krijg je een beetje het flinstones effect. De Flirt 3 heeft wel degelijk jacobs draaistellen met motoren anders weet ik niet hoe je dit op wil lossen. Daarnaast zijn de flirts overal en nergens actief ook in gebieden waar extreme sneeuwval voor komt en stadler heeft daar echt wel ervaring mee. Dus ik verwacht dat de slip gevoeligheid wel mee zal vallen.

Correctie: De NSB flirt die 200km/h kan heeft wel 2 normale draaistellen ma dit is een aangepast ontwerp van de flirt en niet het standaard ontwerp zie foto i.ytimg.com

Laatst bewerkt door Dead_Devil op Vrijdag 05 dec 2014 om 12:00:58

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:01:52
hellfire
hellfire
Quote
Klaasje (vr 05 dec 2014 10:54:06 somda.nl): Een nadeel van de FLIRT is bijvoorbeeld dat alleen de niet-jacobsdraaistellen aandrijving hebben.
Ook daar is wel een oplossing voor te vinden. De NSB heeft Flirts met drie aangedreven draaistellen: www.stadlerrail.com

Edit: te laat.

Laatst bewerkt door hellfire op Vrijdag 05 dec 2014 om 12:04:11

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:02:11
thom
thom
Quote
Dead_Devil (vr 05 dec 2014 11:57:35
Als de Flirt 3 alleen op de niet jacobsdraaistellen motoren heeft dan heeft ie er geen gezien dit plaat www.stadlerrail.com dan krijg je een beetje het flinstones effect. De Flirt 3 heeft wel degelijk jacobs draaistellen met motoren anders weet ik niet hoe je dit op wil lossen.
Euhm, en de kopdraaistellen dan?

Maar sowieso zullen de jacobsdraaistellen ook voorzien zijn van tractie, hoe wil je anders die Flirt-6 van zijn plek af krijgen

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 05 dec 2014 om 12:05:43

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:14:52
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
thom (vr 05 dec 2014 12:02:11 www.somda.nl):
Quote
Dead_Devil (vr 05 dec 2014 11:57:35
Als de Flirt 3 alleen op de niet jacobsdraaistellen motoren heeft dan heeft ie er geen gezien dit plaat www.stadlerrail.com dan krijg je een beetje het flinstones effect. De Flirt 3 heeft wel degelijk jacobs draaistellen met motoren anders weet ik niet hoe je dit op wil lossen.
Euhm, en de kopdraaistellen dan?

Maar sowieso zullen de jacobsdraaistellen ook voorzien zijn van tractie, hoe wil je anders die Flirt-6 van zijn plek af krijgen
OEPS! dat klopt. De oude flirt die venlo aan doet heeft er meer. Ik heb ze wel is gefilmd en hoorde op meerdere tussen plekken motoren zitten voor zover ik weet bij de flirt 3 zal het ontwerp echter anders zijn verwacht ik maar we gaan het beleven. Hier nogmaals de Impressie van flirt 3 in sprinter kleuren stelling xkcd.nl

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:16:38
thom
thom
Het klonk ookal zo gek

Overigens nog de link naar het nieuwsbericht bij NS; www.ns.nl

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:16:58
jorgo
jorgo
Quote
nougo (vr 05 dec 2014 10:12:44 somda.nl): Potverdorie zeg ! Als alles netjes verloopt dan moeten we het bericht van Beel (56 tot 58 Stadler flirt 3) dus in een ander daglicht plaatsen. Zij zouden dan niet voor ABellio zijn maar voor NSR zelf. En dat is, voor mij, verrassend. Heel verrassend !

Als die stellen wel voor Abellio zouden zijn dan komt dit persbericht voordat de concessie is gegund.
Ik denk dat ze voor NSR zijn én voor abellio voor het geval die de concessie Limburg wint.
Dat levert voor het concern de volgende opties:
- abellio wint Limburg, en zet daar een deel van de Flirts in die meteen voldoen aan alle eisen van de Provincie. abellio hoeft geen tijdelijk materieel tot december 2017 in te zetten (SLT zonder toilet voldoet daarvoor wellicht nl. niet). Een deel van de Flirts of GTW's moet vanaf medio 2017 dan wel multicourant gemaakt zijn om naar Aken te kunnen.
- abellio wint Limburg, en zet daar de Flirts als overgangsmaterieel in om die na december 2017 naar het HRN over te hevelen ter vervanging van SGM/MAT/DDM of wat er dan zoal nog moge rondrijden. In Limburg stroomt dan iets anders in, wat volledig aan de concessie-eisen voldoet en evt. multicourant is.
- abellio wint Limburg niet, maar het bedrijf dat Limburg wél wint heeft tot december 2017 behoefte aan tijdelijk materieel. NS kan die dan leveren, want heeft voorgeïnvesteerd in de Flirts.
- abellio wint Limburg niet, en het bedrijf dat Limburg wél wint heeft geen behoefte aan de flirts. Dan verdwijnt het SGM/MAT/DDM nog wat eerder van het toneel en is er financieel voor NS geen grote man over boord.

Wat ik wel merkwaardig vind is dat NS straks drie verschillende sprintertypes heeft rondrijden (nog los van SGMm). Beetje tegen de trend van standaardisering in.

Laatst bewerkt door jorgo op Vrijdag 05 dec 2014 om 12:18:12

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:20:27
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Quote
thom (vr 05 dec 2014 12:02:11 www.somda.nl):
Quote
Dead_Devil (vr 05 dec 2014 11:57:35
Als de Flirt 3 alleen op de niet jacobsdraaistellen motoren heeft dan heeft ie er geen gezien dit plaat www.stadlerrail.com dan krijg je een beetje het flinstones effect. De Flirt 3 heeft wel degelijk jacobs draaistellen met motoren anders weet ik niet hoe je dit op wil lossen.
Euhm, en de kopdraaistellen dan?

Maar sowieso zullen de jacobsdraaistellen ook voorzien zijn van tractie, hoe wil je anders die Flirt-6 van zijn plek af krijgen
De Flirt-stellen met 5 vakken van Abellio in de NRW-consessie hebben ook alleen aangedreven draaistellen in de kopbakken: www.stadlerrail.com
Maar aan de andere kant heb je hetzelfde effect ook met de 2/8 GTW's (2'2'Bo'2' asindeling). Stel als NSR een Flirt met 4 bakken koopt heb je de volgende asindeling: Bo‘2‘2‘2‘Bo‘ wat in de zwitserse notatie een 4/10 indeling is. Dus volgens mij valt dat nog wel mee.

Laatst bewerkt door martijnmet op Vrijdag 05 dec 2014 om 12:25:10

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:22:06
rick
rick
Quote
thom (vr 05 dec 2014 12:02:11 somda.nl):
Quote
Dead_Devil (vr 05 dec 2014 11:57:35
Als de Flirt 3 alleen op de niet jacobsdraaistellen motoren heeft dan heeft ie er geen gezien dit plaat www.stadlerrail.com dan krijg je een beetje het flinstones effect. De Flirt 3 heeft wel degelijk jacobs draaistellen met motoren anders weet ik niet hoe je dit op wil lossen.
Euhm, en de kopdraaistellen dan?

Maar sowieso zullen de jacobsdraaistellen ook voorzien zijn van tractie, hoe wil je anders die Flirt-6 van zijn plek af krijgen
Niet dan want volgens Wikipedia heeft ook de zesdelige versie alleen aandrijving in de kopdraaistellen. Alleen de NSB variant heeft een extra motordraaistel in het midden.
Maar welke lengte krijgt de NS versie eigenlijk?

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:35:17
thom
thom
Ow dat verbaasd me een beetje, je zou verwachten dat dat erg slipgevoelig zou zijn.

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:41:59
BGM104
BGM104
Quote
rick (vr 05 dec 2014 12:22:06 somda.nl ):Maar welke lengte krijgt de NS versie eigenlijk?
Flirt-3 en Flirt-4. De R-net stellen voor Gd - Apn worden Flirt-2

Vrijdag 05 dec 2014 - 12:48:18
Daan!
Daan!
Wordt het niet tijd voor een topic: Ontwikkelingen NS FLIRT?

Vrijdag 05 dec 2014 - 13:01:19
moderator
Moderator
moderator
Daar wordt het zeker tijd voor! Bij deze is het topic afgesplitst van het Ontwikkelingen Sprinter Nieuwe Generatie--topic: www.somda.nl

Vrijdag 05 dec 2014 - 13:11:23
daniel81
daniel81
Quote
AlexNL (vr 05 dec 2014 10:38:06 www.somda.nl): Maar: op welke gronden denkt NS onder de aanbestedingsverplichting uit te kunnen komen? "Dringende nood" (zoals het geval was bij de order voor nieuwe TRAXX-locs) klinkt een stuk minder geloofwaardig bij een order met een omvang van maarliefst 60 treinen.
In de wetenschap dat Abellio al heel wat Flirts heeft rondrijden; heeft NS misschien kunnen aanhaken bij een bestaand (raam)contract tussen Abellio en Stadler?

'Dringende nood' klink inderdaad erg ongeloofwaardig, 'urgentie' gaat over situaties die je niet van tevoren ziet aankomen. Het is al jarenlang bekend wanneer de laatste Plan V's aan vervanging toe zijn en er is geen enorme reizigersgroei te bespeuren.

Vrijdag 05 dec 2014 - 13:23:20
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Volgens mij is de nood er wel: ICR moet uit de IC's naar de HSL, DDZ moet uit de sprinters naar de IC's als vervanging hiervoor, maar wat moet er in de sprinters komen te rijden? DDAR is een noodoplossing, dus dat toont wel aan dat er wel degelijk dringende nood is.


Vrijdag 05 dec 2014 - 13:27:31
daniel81
daniel81
Waarom is DDAR een noodoplossing? Gebouwd begin jaren '90, maar liefst 20 tot 30 jaar nieuwer dan plan V
Verder verdwijnt het ICR niet: het wordt nog steeds ingezet voor reizigers binnen Nederland. Uiteraard mag je hopen dat nieuwe snelle verbindingen ook nieuwe reizigers trekken, maar het leeuwendeel van de HSL-reizigers zullen mensen zijn die die reis voorheen met een 'gewone' IC maakten. Kortom het huidige IC-materieel zal niet 1 op 1 vervangen hoeven te worden.

Vrijdag 05 dec 2014 - 13:33:27
b2py
b2py
Quote
dennistd (vr 05 dec 2014 13:23:20 somda.nl): Volgens mij is de nood er wel: ICR moet uit de IC's naar de HSL, DDZ moet uit de sprinters naar de IC's als vervanging hiervoor, maar wat moet er in de sprinters komen te rijden? DDAR is een noodoplossing, dus dat toont wel aan dat er wel degelijk dringende nood is.
DDAR naar IC diensten was gepland, dus dat lijkt mij niet een goed argument.

Vrijdag 05 dec 2014 - 13:40:39
treinjoop
treinjoop
Quote
BGM104 (vr 05 dec 2014 12:41:59 www.somda.nl):
Quote
rick (vr 05 dec 2014 12:22:06 somda.nl ):Maar welke lengte krijgt de NS versie eigenlijk?
Flirt-3 en Flirt-4. De R-net stellen voor Gd - Apn worden Flirt-2
Misschien wel zo handig om uit elkaar te houden: De bestellingen van NS en de R-NET treinstellen zijn allemaal FLIRT 3 treinstellen. NS krijgt FLIRT-III en FLIRT-IV en de R-NET krijgt FLIRT-II.

Het nummer uitgedrukt in cijfers (3) omschrijft de serie of het type terwijl de nummers uitgedrukt in tekens de lengte omschrijven (III). Loopt anders nogal door elkaar.

Voorbeeld ICM-0, ICM-1 en ICM-2 zijn allen ICM-III. ICM-3 en ICM-4 zijn allen ICM-IV.

Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

Vrijdag 05 dec 2014 - 13:47:13
SchuurB
SchuurB
Quote
thom (vr 05 dec 2014 12:35:17 somda.nl): Ow dat verbaasd me een beetje, je zou verwachten dat dat erg slipgevoelig zou zijn.
Zelfs driedelige FLIRT's (met twee aangedreven draaistellen) zijn al tamelijk slipgevoelig als het een beetje glad wordt, heb ik als reiziger van Westfalenbahn kunnen constateren. Die dingen worden in Duitsland dan ook als ongeschikt voor S-Bahn-diensten bestempeld, wegens lichtvoetigheid.

Vrijdag 05 dec 2014 - 13:52:50
jorgo
jorgo
Quote
daniel81 (vr 05 dec 2014 13:27:31 somda.nl): Waarom is DDAR een noodoplossing?
Tja, met name omdat dat in het vorige persbericht over de nieuwe sprinters stond: www.ns.nl "Tijdelijk". Ze hebben dan ook geen rolstoeltoegankelijk toilet en geen gelijkvloerse instap, terwijl NS dat wel nastreeft.

Overigens typisch dat toen, 30 oktober, nog met geen woord over de vloot Flirts werd gerept.

Vrijdag 05 dec 2014 - 14:01:55
thom
thom
De bedoeling was DDZ opgeknapt de IC diensten in, en wat er resteerde aan oud DDAR de schredder in.
Dat die bakken nu opgelapt worden en toch weer de dienst in gaan was nooit het plan en ook bedacht uit nood.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 05 dec 2014 om 14:02:32

Vrijdag 05 dec 2014 - 14:42:30
daniel81
daniel81
Het gaat hier (wat mij betreft) nog steeds om de vraag welke 'nood' het rechtvaardigt om deze -toch wel ogenschijnlijke- paniekaankoop te doen.
Dat men niet nog 20-30 jaar DDAR in de sprinterdiensten wil inzetten kan ik me iets bij voorstellen, maar dat is wat anders dan op stel en sprong 60 nieuwe treinstellen bestellen omdat men niet kan wachten op de instroom van de SNG.
'Het nastreven van rolstoeltoegankelijke toiletten en gelijkvloerse instappen' is wat mij betreft een erg zwakker reden om onder een aanbestedingsprocedure uit te kunnen.

Vrijdag 05 dec 2014 - 14:46:40
Lovers83
Lovers83
Waar staat het dat het drietjes én viertjes worden? Een drietje biedt volgens mij minder plek dan een SLT-IV

Vrijdag 05 dec 2014 - 14:54:13
broek53
broek53
Quote
daniel81 (vr 05 dec 2014 14:42:30 www.somda.nl): Het gaat hier (wat mij betreft) nog steeds om de vraag welke 'nood' het rechtvaardigt om deze -toch wel ogenschijnlijke- paniekaankoop te doen.
Dat men niet nog 20-30 jaar DDAR in de sprinterdiensten wil inzetten kan ik me iets bij voorstellen, maar dat is wat anders dan op stel en sprong 60 nieuwe treinstellen bestellen omdat men niet kan wachten op de instroom van de SNG.
'Het nastreven van rolstoeltoegankelijke toiletten en gelijkvloerse instappen' is wat mij betreft een erg zwakker reden om onder een aanbestedingsprocedure uit te kunnen.
NS beroept zich volgens mijn informatie op dringende noodzaak, inderdaad. Ik denk dat je met een beetje goede wil eenzelfde dringende noodzaak kunt construeren als die er was om Traxxen voor de HSL rechtstreeks te bestellen - het gaat aan het eind immers om het verhuizen van het ICR naar de HSL na het V250-debacle. Niet onbelangrijk verschil lijkt mij dat de Traxxen passen bij het enige concept waarmee op heel korte termijn op de HSL gereden zou kunnen worden, maar dat er meerdere soorten materieel te koop zijn die stoptreinen kunnen rijden.

Vrijdag 05 dec 2014 - 15:52:28
lex_t
lex_t
Quote
daniel81 (vr 05 dec 2014 14:42:30 www.somda.nl):
Dat men niet nog 20-30 jaar DDAR in de sprinterdiensten wil inzetten kan ik me iets bij voorstellen,...
DDAR was ook een paniekaankoop. Was dat niet voor de OV-studentendrukte? Geen tijd om zelfs de plek voor de stroomafnemer weg te retoucheren. Net als eerder de SGM tussenbakken. Op zich niet heel erg misgegaan, overigens, maar fraai was t niet.

Vrijdag 05 dec 2014 - 16:09:11
sebasss
sebasss
Dit meldt NS zelf:

''Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn
NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ca. 60 extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen.

“Door de aanschaf van in totaal ca. 180 nieuwe Sprinters, de aanschaf van de nieuwe Intercity’s en door de modernisering van treinen kunnen we de reiziger tijdens de komende concessieperiode (2015-2025) nieuwe en comfortabele treinen bieden. Ook spelen we zo actief in op de krapte in met name de drukke ochtendspits”, aldus Engelhardt Robbe, CFO van NS.''

Vrijdag 05 dec 2014 - 17:14:26
jeanne
jeanne
Het is mogelijk om de motoren in een jacobsdraastel onder te brengen bij de Flirt. Bij de nieuwste Flirt adept, de EC250 voor de SBB, wordt 6000kW als volgt verdeelt over een treinstel 2’ Bo’ Bo’ 2’ 2’ 2’ 2’ Bo’ Bo’ 2’ 2’ 2’.

Jeanne Kok

Vrijdag 05 dec 2014 - 17:36:37
yappa
yappa
Quote
sebasss (vr 05 dec 2014 16:09:11 somda.nl): Dit meldt NS zelf:

''Extra Sprinters voor de reiziger op korte termijn
NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig.''
Lijkt me dat CAF toch wel zal willen weten waarom ze als winnaar uit de strijd om SNG komt en vervolgens de helft van de order toch naar de nummer twee gaat. Daar zal NS met een heel wat beter verhaal moeten komen dan 'reizigersgroei en diverse andere omstandigheden'...

Vrijdag 05 dec 2014 - 17:51:07
michaben
michaben
Bij dergelijke aanbestedingen wordt zelden de totale gewenste afname in de eerdere order opgenomen, vaak zitten er opties bij. CAF mag dus waarschijnlijk gewoon het beloofde aantal treinstellen afleveren, maar doordat ze niet zo snel als de NS graag wil kunnen leveren wordt er bij voorbaat een optie niet afgenomen. Kan best zijn dat dit al voor de NS het naar buiten gebracht is overlegd is met CAF.

Laatst bewerkt door michaben op Vrijdag 05 dec 2014 om 17:51:32

Vrijdag 05 dec 2014 - 18:58:59
Jannn2009
Jannn2009
Twitter jvdv09 Facebook jan.vandervlugt.1 Flickr jannn-2009
Nu denk ik misschien veel te makkelijk, maar waarom worden er niet extra SLT's gemaakt? (Net als VIRM-4) Kinderziektes zijn er al een tijdje uit en volgens mij functioneren ze prima!? Enige nadeel is dan dat er geen WC in zit.

Vrijdag 05 dec 2014 - 19:09:44
lol
lol
@Jannn2009: Dat is dus het hele punt. Er zit geen toilet in. De SLT zou dus opnieuw ontworpen moeten worden en dat is duur. Dan is het veel goedkoper om een bestaand model, met toilet, aan te schaffen.

Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen

Vrijdag 05 dec 2014 - 19:10:36
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Quote
Jannn2009 (vr 05 dec 2014 18:58:59 www.somda.nl): Nu denk ik misschien veel te makkelijk, maar waarom worden er niet extra SLT's gemaakt? (Net als VIRM-4) Kinderziektes zijn er al een tijdje uit en volgens mij functioneren ze prima!? Enige nadeel is dan dat er geen WC in zit.
Omdat er van de regering vanaf 2015 geen treinen meer zonder toiletten mogen worden besteld (voor het HRN dan). Plus het punt van lol dus.

Vrijdag 05 dec 2014 - 19:19:33
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Belangrijk is dat er snel geleverd kan worden. Dat is het punt, niet de prijs van een toilet in SLT. De SLT is ongetwijfeld niet zo snel te leveren omdat de fabrieken nog wel meer te bouwen hebben dan alleen voor NS...

Vrijdag 05 dec 2014 - 20:57:38
thom
thom
Volgens mij was voornamelijk de afwezigheid van een toilet in een SLT, en de grote omvang van de wijziging die nodig is voor het aanbrengen een van de redenen waarom men dat niet meer als vervolgorder kon zien.

Als dat geen probleem was geweest dan had die vervolg order al in productie geweest en misschien zelfs al rondgereden en had een aanbesteding SNG / bestelling Flirt waarschijnlijk nooit plaatsgevonden...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 05 dec 2014 om 20:58:56

Vrijdag 05 dec 2014 - 21:27:30
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
SLT is toch modulair en een WC inbouwen zou toch een kleinigheid moeten zijn?

Vrijdag 05 dec 2014 - 21:39:15
thom
thom
Ik denk dat je je niet moet vergissen in een flinke watertank en bioreactor en wat doet doet je bakframe en rij eigenschappen...

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 05 dec 2014 om 21:39:57

Vrijdag 05 dec 2014 - 21:43:59
Lovers83
Lovers83
SLT is helemaal niet modulair. Het is op maat gemaakt met als basis BR425, maar alles wat erin en omheen zit is geheel volgens de specificaties van en voor NSR.

Vrijdag 05 dec 2014 - 21:44:22
maigoda
maigoda
Quote
gvttreinen (vr 05 dec 2014 21:27:30 somda.nl): SLT is toch modulair en een WC inbouwen zou toch een kleinigheid moeten zijn?
Het enige modulaire aan de SLT dat ik kan bedenken is de losse cabine die redelijk makkelijk te wisselen is. Voor de rest is het "een gewone trein". En een constructiewijziging van die grootte houdt direct ook een nieuwe toelating in. Dat is voor beide delen van zo'n wijziging geen kleinigheidje.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Vrijdag 05 dec 2014 om 21:48:28

Vrijdag 05 dec 2014 - 22:14:09
cuneo56
cuneo56
Natuurlijk kan een SLT met een totaal gewijzigde bak (incl Toilet etc)als vervolg order doorgaan, je moet het alleen willen!
Mooi voorbeeld in deze context is dat de Combinatie SNCF / Alstom jaren terug de overgang van Sybic naar Astride als vervolg order langs een nieuwe aanbesteding wisten te loodsen. Afgezien van draaistellen en ruwbouw van de bak is er weinig overeenstemming tussen die beide "deelseries"
Trowens van Flirts kan ik uit eigen(reizigers) ervaring enkel positieve ervaringen melden. Een CAF stel heb ik enkel ooit in Triest stil zien staan.Heeft er een forum lid al ervaring met een CAF stel dat vergelijkbaar is met wat NS laat bouwen?

Zaterdag 06 dec 2014 - 00:55:33
broek53
broek53
Niet om meteen elk verhaal af te kappen, maar om het overzichtelijk te houden: dit topic gaat niet over de CAF-stellen, maar specifiek over de Flirts, toch?

Wat SLT betreft ipv Flirts denk ik dat timtrein gelijk heeft: voor een vervolgbestelling SLT zul je als NS achteraan de rij moeten aansluiten en het hele punt van de aanschaf van de Flirts lijkt nu juist de snelheid van levering te zijn. Los van alle overwegingen om wel of niet gemodificeerde SLT's te willen dus.

Zaterdag 06 dec 2014 - 10:11:20
TSNL250
TSNL250
Youtube https://www.youtube.com/channel/UCEExhibexUwEjbu8d3TxJvg Flickr https://www.flickr.com/photos/133256015@N05/
Hoe zit het eigenlijk met de Flirts die Venlo aandoen? Slippen die ook door?
Als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid bomen langs die lijn. Bij de grens bij Venlo staan aardig wat "vrienden van het spoor" (bomen)

Zaterdag 06 dec 2014 - 10:19:32
dh3201
dh3201
VIRM4 is toch ook deels opnieuw ontworpen vanwege de draagconstructie zonder lift?
Voor SLT hoeft maar een bak opnieuw te ontworpen worden voor een toilet, er zullen echt geen toilet in elke bak hoeven.

Daarnaast denk ik echter dat Siemens/Bombardier niet snel genoeg kunnen leveren (vanwege al bestaande orderportefeuille voor andere klanten, en dus mag NS gewoon achteraan aansluiten). En Stadler en CAF geen SLT's mogen maken.

En daarnaast zal het vast beter lukken om toiletloze SLT's en getoiletteerde Flirts/CAF's uit elkaar te houden dan toiletloze SLT's en getoiletteerde SLT's uit elkaar te houden. (DDAR met 1700 en DDAR met mDDM uitelkaar houden lukte ook al niet, toch?)

Laatst bewerkt door dh3201 op Zaterdag 06 dec 2014 om 10:22:18

Shqiperise-lopers?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 06 dec 2014 - 10:48:55
kleine_man
kleine_man
Quote
ICRm-fan (za 06 dec 2014 10:11:20 www.somda.nl): Hoe zit het eigenlijk met de Flirts die Venlo aandoen? Slippen die ook door?
Als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid bomen langs die lijn. Bij de grens bij Venlo staan aardig wat "vrienden van het spoor" (bomen)
Zeker glijden deze.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 06 dec 2014 - 11:16:56
robert55
robert55
Als ik me goed herinner heeft NS de nog openstaande opties op SLT laten lopen vóór het toiletten verhaal zeker was en speelden er ook andere zaken mee.

Waar het denk ik nu om gaat, is hoe NS hier geen aanbesteding hoeft te doen. Een beroep op noodzaak gaat denk ik niet lukken: hadden ze maar eerder moeten nadenken, en er is geen formele noodzaak bestaand materieel op dat moment te vervangen.
Dus blijft de mogelijkheid van een schuifactie waarbij Abellio eerder genomen opties vervroegd licht. Dan zou Abellio een probleem hebben als ze voor nieuwe concessies materieel nodig hebben en de Flirts niet van NS terug kan krijgen. Maar dat zien we dan wel weer.

Zaterdag 06 dec 2014 - 11:20:35
sjoerd
sjoerd
@Kleine man: Waar. Daarom hadden alle stoomlocs ook al zandkisten bij de drijfwielen; het zand werd zowel gebruikt bij moeizaam optrekken als bij remmen. Omdat al het materieel remblokken had op de wielband, waren die wielen schoon tot zeer schoon. Het spoor niet altijd; iedere machinist wist dat verroest spoor sneller aanleiding gaf tot glijden. De moraal: al het materieel, ook het huidige, glijdt. Bijkomend probleem zijn niet de blaadjes; die waren er altijd al, maar wel de schijfremmen die de wielbanden niet schoonhouden. Daardoor blijft het spoor ook minder schoon. Problemen dus bij bruusk wegrijden en remmen voor alle materieel, met wat verschillen door adhesiegewicht en door acceleratievermogen.
Laten we proberen zakelijk te blijven en de Zwarte Piet (mag dat nog?) niet te geven aan deze nieuwkomer waarvan we de karakteristieken niet kennen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 06 dec 2014 om 11:21:22

Zaterdag 06 dec 2014 - 13:06:30
thom
thom
Quote
robert55 (za 06 dec 2014 11:16:56 somda.nl): Als ik me goed herinner heeft NS de nog openstaande opties op SLT laten lopen vóór het toiletten verhaal zeker was en speelden er ook andere zaken mee.

Waar het denk ik nu om gaat, is hoe NS hier geen aanbesteding hoeft te doen. Een beroep op noodzaak gaat denk ik niet lukken: hadden ze maar eerder moeten nadenken, en er is geen formele noodzaak bestaand materieel op dat moment te vervangen.
Dus blijft de mogelijkheid van een schuifactie waarbij Abellio eerder genomen opties vervroegd licht. Dan zou Abellio een probleem hebben als ze voor nieuwe concessies materieel nodig hebben en de Flirts niet van NS terug kan krijgen. Maar dat zien we dan wel weer.
Ik denk dat NS wel nagedacht hebben over dat aanbestedings verhaal vóór dat ze daadwerkelijk de bestelling gedaan hebben en dat in de media gebracht hebben.
Ze gaan vast niet een kapitaal uitgeven op goed geluk...

Daar naast geeft NS ook in de media aan waarom ze op korte termijn dat materieel nodig hebben, en dat is niet direct voor het vervangen van materieel maar vergroten van de vloot.

Zaterdag 06 dec 2014 - 14:43:29
Lovers83
Lovers83
Voor de geintereseerden: Hier nog de details over de onderhandse gunning NSR voor de FLIRT's > www.tenderned.nl

Zaterdag 06 dec 2014 - 15:02:43
gummbahla
gummbahla
De redenen in die in de tender genoemd worden zijn natuurlijk wel te begrijpen, maar spelen er nog andere zaken op de achtergrond? Natuurlijk de concessie Limburg, maar wellicht ook iets met de herintroductie van DDAR - is men tot de conclusie gekomen dat daarover toch wat te optimistisch gedacht werd?

Zaterdag 06 dec 2014 - 15:04:57
Ovindel
Ovindel
Quote
Lovers83 (za 06 dec 2014 14:43:29 somda.nl): Voor de geintereseerden: Hier nog de details over de onderhandse gunning NSR voor de FLIRT's > www.tenderned.nl
Dan kunnen we er dus ook van uitgaan dat de Flirt's inderdaad op het hoofdrailnet gaan worden ingezet?
Quote
gummbahla (za 06 dec 2014 15:02:43 somda.nl): De redenen in die in de tender genoemd worden zijn natuurlijk wel te begrijpen, maar spelen er nog andere zaken op de achtergrond? Natuurlijk de concessie Limburg, maar wellicht ook iets met de herintroductie van DDAR - is men tot de conclusie gekomen dat daarover toch wat te optimistisch gedacht werd?
Dat over de concessie Limburg betwijfel ik, want er staat duidelijk vermeld dat het om de hoofdrailnetconcessie gaat en als NS straks het ineens wel bij Abellio o.i.d. gaat inzetten dan zullen de andere fabrikanten hun advocaten klaar hebben staan denk ik zo.

Laatst bewerkt door Ovindel op Zaterdag 06 dec 2014 om 15:07:08

Zaterdag 06 dec 2014 - 15:25:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Ah, interessant. NS voert dus als de reden voor spoed op dat ze hadden gerekend op afschaffing van de OV-studentenkaart en de invoering van ERMTS.

De geschiedenis herhaalt zich dus gedeeltelijk, in de jaren '90 is zo ook DDM 2/3 besteld (voor de studenten). Plus het feit dat NSR niet met wil investeren in ERMTS voor SGMm (magneetremmen in de 2'tjes worden nu door de directie ook als te duur bevonden).

Zaterdag 06 dec 2014 - 15:34:58
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Daar lijkt het wel op inderdaad. De woordvoerder van NS gaf ook specifiek aan dat ze voor het hoofdrailnet bedoeld zijn en dus niet voor een eventuele Abellio-concessie in Limburg.

Zaterdag 06 dec 2014 - 15:38:49
daniel81
daniel81
Quote
Ovindel (za 06 dec 2014 15:04:57 www.somda.nl):
Dat over de concessie Limburg betwijfel ik, want er staat duidelijk vermeld dat het om de hoofdrailnetconcessie gaat en als NS straks het ineens wel bij Abellio o.i.d. gaat inzetten dan zullen de andere fabrikanten hun advocaten klaar hebben staan denk ik zo.
Inderdaad, om nog maar te zwijgen van de advocaten van Veolia en Arriva, aangezien de concessie Limburg nog niet gegund is en NS nu een dubbel voordeel heeft tov hen (voordeel 1: NS heeft direct materieel beschikbaar dat aan de concessie-eisen voldoet, en voordeel 2 is dat NS net is voorgekropen bij de firma Stadler zodat Veolia en Arriva daar achteraan moeten sluiten, dus langer zullen moeten wachten op hun treinen)

Zaterdag 06 dec 2014 - 17:54:23
MasterE
MasterE
Quote
SleutelMan (za 06 dec 2014 15:25:00 www.somda.nl): Ah, interessant. NS voert dus als de reden voor spoed op dat ze hadden gerekend op afschaffing van de OV-studentenkaart en de invoering van ERMTS.

De geschiedenis herhaalt zich dus gedeeltelijk, in de jaren '90 is zo ook DDM 2/3 besteld (voor de studenten). Plus het feit dat NSR niet met wil investeren in ERMTS voor SGMm (magneetremmen in de 2'tjes worden nu door de directie ook als te duur bevonden).
ERMTS zal er sowieso nooit komen het is nl ERTMS.

Laatst bewerkt door MasterE op Zaterdag 06 dec 2014 om 17:54:44

Mcn Asd

Zaterdag 06 dec 2014 - 19:55:24
broek53
broek53
Het ERTMS-argument komt me wat vreemd voor. Volgens het invoeringsplan (de roadmap) van ERTMS in NL moet het materieel in 2022 zijn omgebouwd, dus waarom er dan eind 2016 per se al nieuw materieel zou moeten zijn, ontgaat mij even.

Zaterdag 06 dec 2014 - 20:09:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
daniel81 (vr 05 dec 2014 14:42:30 somda.nl): (...) omdat men niet kan wachten op de instroom van de SNG.
Wat ik in dit verhaal nog niet helemaal begrijp is het SNG. Waarom moet de levering daarvan dan zo lang duren?

Zaterdag 06 dec 2014 - 20:15:56
thom
thom
Omdat het bij een andere fabrikant is, die mogelijk nog wat anders in de portefeuille heeft?

Zaterdag 06 dec 2014 - 21:35:01
robert55
robert55
Maar in de aanbesteding kon NS als eis een levertermijn opnemen, dat kan zelfs een knock-out eis zijn.
Je zou vermoeden dat NS met fabrikanten is gaan praten wie er snel kan leveren, met daarbij dan voor CAF de specifieke vraag of zijn het lopend contract sneller konden uitvoeren [inclusief de toelating], eventueel met lichting van ene optie of een aansluitbestelling.

Het merkwaardige is dat er nu twee bestellingen zijn [traxx is de andere] die niet goed in een middellange termijn materieel planning lijken te passen.
Misschien is het idee dat je niet alleen aan de achterkant [het oudste, bijna afgeschreven materieel] een regelkraan moet hebben, maar ook meer flexibiiteit dan tot nu toe, met materieel dat zo'n 30-40 jaar in eigendom blijft?

Zaterdag 06 dec 2014 - 22:12:20
thom
thom
Dat die Traxx in geen enkele planning voorkwam is natuurlijk redelijk logisch

Daarnaast kun je wel een levertermijn stellen aan een aanbesteding maar dan heb je denk ik meer kans dat men helemaal niet inschrijft, een ander had zijn treinen waarschijnlijk ook het liefst gisteren gehad

Je kan het ook gewoon laten, en bij de keuze ter sprake nemen welke inschrijver wanneer kan leveren.

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 06 dec 2014 om 22:14:23

Zaterdag 06 dec 2014 - 22:15:23
bnv
bnv
Wat ik nog niet langs heb zien komen:
Er is dus duidelijk behoefte, zo de topics die daar over gaan gelezen hebbende, aan uitbreiding van het materieelpark op basis van het huidige bestand.
Gezien de situatie van nu is er alleen DDM 1 wat nog beschikbaar is.
Het zou dan eenvoudig zo kunnen zijn dat er een afweging heeft plaats gevonden qua financiering tussen opknappen van DDM 1 (dat al 30 jaar oud is) en het alternatief van het investeren in nieuw materieel dat weliswaar uiteraard duurder is dan het opknappen van DDM 1 maar dat toch een veel langere levensduur heeft en de investering daardoor dus veel rendabeler is.

Daarnaast nog even dit:
Ik lees: eind 2016. Betekent dat de Stadlers geleverd gaan worden vanaf eind 2016 en de levering dus doorloopt in 2017 of betekent dit dat alle stellen per december 2016 paraat moeten zijn.
Dat zou in zoverre handig zijn, als dat zou kunnen, dat de Stadlers de V'tjes vervangen en DDAR nog even mee kunnen gaan tot de komst van de CAFjes.
Dan hoeft er ook geen sprake te zijn van een materieelgat dat we wel eens eerder gehad hebben. In 2015 gaan de 900'en Plan V aan het eind komen, in de loop van 2016 kunnen de Stadlers dan de 400'en vervangen en is er gelijk uitbreiding van het materieelpark. Dan geen materieelgat dan in 2016.
Voor zover ik weet heeft Stadler voldoende capaciteit om de nieuwe stellen redelijk vlot te leveren. (?)

Zaterdag 06 dec 2014 - 23:00:33
Wellie
Wellie
Even voor mijn duidelijkheid. Gaat NSR de FLIRT of de FLIRT 3 bestellen?

Machinist NSR

Zaterdag 06 dec 2014 - 23:10:25
snowie
snowie
Quote
treinjoop (vr 05 dec 2014 13:40:39 somda.nl):
zou zeggen , lees even terug

Laatst bewerkt door snowie op Zaterdag 06 dec 2014 om 23:14:21

Zaterdag 06 dec 2014 - 23:26:10
jeanne
jeanne
Quote
Wellie (za 06 dec 2014 23:00:33 somda.nl): Even voor mijn duidelijkheid. Gaat NSR de FLIRT of de FLIRT 3 bestellen?
NS krijgt een Flirt (Flirt1) beslist niet meer toegelaten in Nederland i.v.m. de huidige crashnormen. Dus wat denk je?

Jeanne Kok

Zondag 07 dec 2014 - 01:09:18
Wellie
Wellie
Bedankt voor de iets wat neerbuigende antwoorden!

Machinist NSR

Zondag 07 dec 2014 - 09:49:55
robert55
robert55
Quote
thom (za 06 dec 2014 22:12:20 www.somda.nl): Dat die Traxx in geen enkele planning voorkwam is natuurlijk redelijk logisch
Is niet helemaal - of helemaal niet - mijn punt. Dat er nu twee keer een min of meer noodgreep wordt gedaan [waarbij ik de tweede nog niet overtuigend vind] is duidelijk. Maar wat doe je over 10 jaar als de laatste getrokken rijtuigen naar de sloper zijn met die locs, en is die Flirt op termijn handig?

Zondag 07 dec 2014 - 09:56:33
thom
thom
Aah zo, dan vatte ik dat wat verkeerd op ja

Zondag 07 dec 2014 - 09:58:47
broek53
broek53
Ze behoren straks gewoon tot het park Sprintermaterieel, dat heeft dan verder niets meer te maken met ICR en met de HSL. Daar vindt vervanging plaats door de nieuwe generatie IC-materieel. Dan houd je wel Traxxen over, maar met de Flirts heeft dat dan niets te maken.

Zondag 07 dec 2014 - 15:37:20
BGM104
BGM104
Quote
robert55 (zo 07 dec 2014 09:49:55 www.somda.nl): die Flirt op termijn handig?
Waarom niet? NS dochter Abellio gaat er toch al mee rijden op Gd - Apn, Ah - Em en mogelijk ook in Limburg. Een onderhoudslocatie en reserveonderdelen heb je dus toch al nodig. Daarop kan grote broer NSR met 60 stelletjes mooi op meeliften.

Indien Abellio Limburg wint verwacht ik dat het aantal te kopen treinen nog wordt uitgebreid.

Zondag 07 dec 2014 - 16:07:58
snowie
snowie
Quote
Wellie (zo 07 dec 2014 01:09:18 somda.nl): Bedankt voor de iets wat neerbuigende antwoorden!
Er is niets neerbuigend aan de antwoorden naar mijn mening, volgens mij hoef ik niet te gaan herhalen wat al duidelijk uitgelegd is

Zondag 07 dec 2014 - 16:51:10
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Nee, dat hoeft niet, maar als je dan toch zo nodig een antwoord moet typen, had dan FLIRT 3 ingetikt. Wat nu je als antwoord geeft, strijkt bij de vraagsteller tegen de vacht in en is volkomen overbodig.

Dick van den Hoven

Zondag 07 dec 2014 - 19:20:08
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Toen enkele jaren geleden de laatste SLT werd geleverd en de laatste Plan V stellen nog rond reden zelfs nu nog rijden en op dat moment geen uitzicht was op nieuwe treinen heb ik al eens gedacht dit komt niet goed binnen enkele jaren is er een tekort aan treinen. Anno 2014 staat bij de NS het water alweer aan de lippen. Het is echter niet de eerste keer en vast ook niet de laatste keer dat er een tekort is aan treinen bij de NS.

Zondag 07 dec 2014 - 19:27:34
broek53
broek53
Ter nuancering: het water staat primair aan de lippen door het uit de dienst verdwijnen van de TD10-stammen dit jaar. Het hele ICR-circus voor de HSL was uiteraard niet voorzien in de tijd dat de SLT-opties niet gelicht werden. Als al het ICR was blijven rijden, zouden er geen DDAR-stammen opgeknapt hoeven te worden en zouden dezer dagen de plan V's hun laatste kilometers hebben gereden, dan wel op reserve zijn gezet. Wel zou de scheefstand tussen de hoeveelheid IC-mat en stoptrein-mat nog groter geweest zijn dan nu.

Zondag 07 dec 2014 - 19:58:33
spurt2244
spurt2244
Youtube gjsijbesma Flickr 135919394@N06
Als de Fyra wel was geslaagd was er geen toekomst mee voor de ICR geweest.

Zondag 07 dec 2014 - 20:22:00
michaben
michaben
Det verdwijnen van ICR was inderdaad al voorzien lang voor de V250 faalde, in 2011 kwam ICR al niet meer voor in het voorstel voor de nieuwe concessie. Vandaar men DDAR ook tot intercity verbouwd heeft, het oplappen van ICR voor de HSL is feitelijk dus een tweede leven van deze rijtuigen. En vergeet ook niet dat tegen de tijd dat deze FLIRT stellen er zijn dit ICR alweer gereviseerd en wel terug in dienst is in de vernieuwde 1900. Cijfermatig wijkt het helemaal niet zo ver af van dat was in 2011 voorzien was, weliswaar 64 stellen SLT minder, maar Plan V leeft nog door en ICR en DDAR hebben een tweede leven gekregen.

Zondag 07 dec 2014 - 21:03:45
bnv
bnv
Quote
bnv (za 06 dec 2014 22:15:23 www.somda.nl): Wat ik nog niet langs heb zien komen:
Er is dus duidelijk behoefte, zo de topics die daar over gaan gelezen hebbende, aan uitbreiding van het materieelpark op basis van het huidige bestand.
Gezien de situatie van nu is er alleen DDM 1 wat nog beschikbaar is.
Het zou dan eenvoudig zo kunnen zijn dat er een afweging heeft plaats gevonden qua financiering tussen opknappen van DDM 1 (dat al 30 jaar oud is) en het alternatief van het investeren in nieuw materieel dat weliswaar uiteraard duurder is dan het opknappen van DDM 1 maar dat toch een veel langere levensduur heeft en de investering daardoor dus veel rendabeler is.

Daarnaast nog even dit:
Ik lees: eind 2016. Betekent dat de Stadlers geleverd gaan worden vanaf eind 2016 en de levering dus doorloopt in 2017 of betekent dit dat alle stellen per december 2016 paraat moeten zijn.
Dat zou in zoverre handig zijn, als dat zou kunnen, dat de Stadlers de V'tjes vervangen en DDAR nog even mee kunnen gaan tot de komst van de CAFjes.
Dan hoeft er ook geen sprake te zijn van een materieelgat dat we wel eens eerder gehad hebben. In 2015 gaan de 900'en Plan V aan het eind komen, in de loop van 2016 kunnen de Stadlers dan de 400'en vervangen en is er gelijk uitbreiding van het materieelpark. Dan geen materieelgat dan in 2016.
Voor zover ik weet heeft Stadler voldoende capaciteit om de nieuwe stellen redelijk vlot te leveren. (?)
Aanvullend nog even dit:

Een reden om DDM 1 mijn in ziens niet op te knappen en naar Stadlers uit te wijken (mocht dit uiteraard allemaal waar zijn), kan ook nog gelegen zijn in de capaciteit van de Wph in Haarlem. Eerder gelezen hebbende is men daar voldoende met werk bezig de komende jaren en kan men dit werk er niet bij hebben.

Dan voor wat betreft de aanbesteding van de Stadlers. Als de opdracht onderhands gegund wordt is dat de tweede keer in relatief korte tijd dat er geen openbare aanbesteding plaats vindt. De 19 stuks 186 zijn voor gegaan. Reden is, naar men zegt, de op korte termijn dringende noodzakelijkheid van in gebruik neming of iets dergelijks. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen maar daar zitten dan wel risico's aan. Een eventuele bestelling zal ongetwijfeld politiek afgedekt zijn met het Ministerie maar of het juridisch ook kan, kan ik niet overzien. Het zal wel in orde zijn mag ik aannemen. Zo niet dan kunnen alle potentiële fabrikanten alsnog problemen veroorzaken. Laten wee we van uit gaan dat dit niet gaat gebeuren.

Zondag 07 dec 2014 - 22:01:17
broek53
broek53
Quote
michaben (zo 07 dec 2014 20:22:00 www.somda.nl): Det verdwijnen van ICR was inderdaad al voorzien lang voor de V250 faalde, in 2011 kwam ICR al niet meer voor in het voorstel voor de nieuwe concessie. Vandaar men DDAR ook tot intercity verbouwd heeft, het oplappen van ICR voor de HSL is feitelijk dus een tweede leven van deze rijtuigen. En vergeet ook niet dat tegen de tijd dat deze FLIRT stellen er zijn dit ICR alweer gereviseerd en wel terug in dienst is in de vernieuwde 1900. Cijfermatig wijkt het helemaal niet zo ver af van dat was in 2011 voorzien was, weliswaar 64 stellen SLT minder, maar Plan V leeft nog door en ICR en DDAR hebben een tweede leven gekregen.
Over die manier van rekenen zullen we het nooit eens worden - maar ieder zijn eigen waarheid dan maar.

Zondag 07 dec 2014 - 22:19:51
michaben
michaben
Welke manier van rekenen? Je citeert een compleet bericht, om het vervolgens met een nietszeggende oneliner voor onjuist te bestempelen, zonder te onderbouwen wat er niet zou kloppen. Voor de duidelijkheid: de cijfers uit de brochure van de NS (uit 2011, over de concessie 2015-2025):
Sprinter: 1230 bakken (huidige vloot SGM en SLT + 64 extra stellen SLT).
Intercity: 1525 bakken (huidige vloot ICM, VIRM en DDZ).
Hispeed: 176 bakken (de V250, ICE en Thalys stellen die van de NS zijn).
Hiervan valt weg: 320 bakken SLT (omgerekend naar de traditionele baklengte zouden dat zo'n 210 bakken zijn) en 128 bakken V250. Hiervoor komt voor in de plaats 300 bakken ICR, 54 bakken DDAR en zolang het nog kan een handjevol Plan V. Het tekort aan materieel kun je dus niet aan het HSl debacle toeschrijven, want ook met het materieel dat men in 2011 voorzag te hebben had men de huidige krapte gehad op het sprinter wagenpark.

Zondag 07 dec 2014 - 23:30:33
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
ICR zou reserve worden en zo nog heel veel kunnen opvangen. Nu was er alleen een beetje DDAR reserve. Dat vertekent nogal, naast dat het rekenen in bakken ook niet helemaal gelijk is aan capaciteit (SLT heeft veel staanplaatsen)

Maandag 08 dec 2014 - 00:49:13
broek53
broek53
Quote
michaben (zo 07 dec 2014 22:19:51 www.somda.nl): Welke manier van rekenen? Je citeert een compleet bericht, om het vervolgens met een nietszeggende oneliner voor onjuist te bestempelen, zonder te onderbouwen wat er niet zou kloppen. Voor de duidelijkheid: de cijfers uit de brochure van de NS (uit 2011, over de concessie 2015-2025):
Sprinter: 1230 bakken (huidige vloot SGM en SLT + 64 extra stellen SLT).
Intercity: 1525 bakken (huidige vloot ICM, VIRM en DDZ).
Hispeed: 176 bakken (de V250, ICE en Thalys stellen die van de NS zijn).
Hiervan valt weg: 320 bakken SLT (omgerekend naar de traditionele baklengte zouden dat zo'n 210 bakken zijn) en 128 bakken V250. Hiervoor komt voor in de plaats 300 bakken ICR, 54 bakken DDAR en zolang het nog kan een handjevol Plan V. Het tekort aan materieel kun je dus niet aan het HSl debacle toeschrijven, want ook met het materieel dat men in 2011 voorzag te hebben had men de huidige krapte gehad op het sprinter wagenpark.
Tsja, als je werkelijk gelooft dat NS zichzelf vier jaar lang de hoek in zou verven om er dan plots achter te komen dat er een zelf gecreeerd tekort is ontstaan, vooruit dan maar. Overigens praten we voornamelijk langs elkaar heen, vermoed ik. Tuurlijk ontstond er een gat in het Sprinterpark toen de geplande SLT's niet besteld werden, maar er ontstond geen gat in het materieelpark: ICR compenseert, zoals hierboven berekend, ongeveer het gebrek aan SLT. Consequentie was dat DDZ tot de komst van SNG grotendeels in de sprinterdienst moest blijven rijden, tot grote ellende van Commercie. Maar getalsmatig past het wel.
Aangezien er geen grootse noodzaak bestond en bestaat om ICR direct aan de kant te zetten (alle plannen tot buitendienststelling van alle soorten materieel de afgelopen decennia zijn ooit uitgesteld of gewijzigd) zou men op deze manier doorgesukkeld zijn naar de komst van SNG. Dat was het overall-plan totdat het ICR beroepen werd tot de HSL-Zuid.

Maandag 08 dec 2014 - 08:24:10
moderator
Moderator
moderator
En laten we daarmee deze discussie sluiten en weer terug gaan naar ontwikkelingen omtrent de FLIRT.

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 08 dec 2014 om 08:24:32

Dinsdag 09 dec 2014 - 19:43:45
mandaje
mandaje
Zouden de NSB Flirts ook op het Nederlandse spoor passen qua maat? De lengte is natuurlijk geen probleem, maar de breedte vind ik heel lastig in te schatten, zeker in vergelijking met DM'90.

Beide zijn exact 3200 mm breed en hebben een behoorlijk geknikte wand. De afstand van tussen het midden van de draaistellen is bij DM'90 net geen 18m en bij de NSB Flirt ongeveer 16,1 m (afhankelijk van hoe scherp de bocht precies is omdat ze geleed zijn). Natuurlijk heeft DM'90 ook het voordeel dat de slag van de vering in de breedte beperkt is en daardoor naar verhouding weer net wat breder kan zijn.

Natuurlijk verwacht ik niet dat de NS met brede Flirts gaan rijden, maar voor Abellio zouden bredere treinen nog wel een goede optie zijn. Zeker als er gekeken wordt naar aanbestede lijnen waar de perronlengte beperkingen geven.

Woensdag 10 dec 2014 - 09:45:56
daniel81
daniel81
Abellio heeft voor Gd-Apn reeds 'normale' stellen besteld, dus de kans dat men voor een andere concessie brede stellen gaat bestellen, lijkt mij nihil. Je gaat als vervoerder niet 2x voor je lol het toelatingscircus door.

Woensdag 10 dec 2014 - 22:24:35
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De standaard-Flirt is al in Nederland toegelaten, voor Eurobahn (tussen Venlo en Venlo Grens...). Alles wat besteld is voor Nederland zal ongetwijfeld dat type zijn, afgezien van de lengte.
Sowieso geldt dat materieel dat elders al is toegelaten, ook in Nederland is toegelaten (afgezien van landspecifieke zaken als ATB-stoorstromen).

Woensdag 10 dec 2014 - 22:36:32
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
De FLIRT die naar Venlo rijdt heeft volgens mij een ontheffing, omdat deze niet voldoet aan de botsnormen (en al niet voldeed tijdens de toelating). De max. snelheid is dacht ik ook maar 60km/h in Nederland.

De FLIRT3 waar hier sprake van is heeft een compleet andere kop, en ook technisch zal er wel het nodige veranderd zijn. Dat wordt dus gewoon een nieuwe toelating.

Laatst bewerkt door dennistd op Woensdag 10 dec 2014 om 22:37:29


Woensdag 10 dec 2014 - 23:34:57
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Klein beetje offtopic, maar toch even zeker weten: die toelating van max 60 km/h lijkt me wat onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk haalt hij tussen Kdn en Vl niet veel meer dan 60 vanwege korte afstand. Heeft dit materieel eigenlijk ATB?

Woensdag 10 dec 2014 - 23:46:29
mdj
mdj
Nee. Tussen Vlgr en Vl ligt gewoon PZB.

Bij twijfel: gebruik beton.

Donderdag 11 dec 2014 - 00:04:54
waalkade
waalkade
Quote
AgentX (wo 10 dec 2014 23:34:57 www.somda.nl): Klein beetje offtopic, maar toch even zeker weten: die toelating van max 60 km/h lijkt me wat onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk haalt hij tussen Kd
n en Vl niet veel meer dan 60 vanwege korte afstand. Heeft dit materieel eigenlijk ATB?
Als die hem alleen al van de rem afhaalt in Kn, dan knalt die met 60km/h door Vl heen de helling af.

Woensdag 24 dec 2014 - 16:43:14
michaben
michaben
Er is een kort geding aangespannen door Alstom en Bombardier over de onderehandse gunning:
www.nu.nl

Woensdag 24 dec 2014 - 17:45:08
Lovers83
Lovers83
Precies op de laatste dag dat het nog kan...je kon er een klok op gelijk zetten.

Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User