Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
06-11-2016 11:40:43
mhlvdijk
mhlvdijk
Dat is natuurlijk onzin, je hoeft er immers niet telkens op terug te komen en zeker niet in twee draadjes waar nu bijna letterlijk dezelfde discussie wordt gevoerd. Het gaat hier om waarheden over dienstregeling 2017 en het draadje raakt aardig vervuild zo met meningen en suggesties. Misschien handig om het draadje te schonen en de discussie in een nieuw draadje voort te zetten.  

06-11-2016 12:00:20
michaben
michaben
De discussie over de intercity's in Zeeland komt ook elke paar maanden terug. Net als de discussie over het overslaan van stations bij vertraging. En de discussie over de Benelux via de HSL. Het is nou eenmaal een discussieforum met een hele grote groep mensen, dus de kans is redelijk groot dat niet iedereen elke discussie heeft gevolgd.

De discussie over dubbeldekkers zal blijven terugkeren zolang de NS ze het liefst integraal wil inzetten, want daar gaat het mis naar mijn idee, geen enkele treinserie is perfect geschikt hiervoor, je zit dus eigenlijk altijd met of enkele treinen die te klein zijn of enkele treinen die (veel) te groot zijn.
 

06-11-2016 12:03:30
gose91
gose91
Gewoon DD-AR inkorten tot de meest geschikte lengte! Wat nou materieeltekort, goeiedag...  

07-11-2016 10:49:55
zakdoek
zakdoek
Weet niet of het al genoemd is, maar vanuit Obdam naar Sloterdijk en Amsterdam Centraal wordt ongeveer 10 minuten sneller door korte overstap in Hoorn op hetzelfde perron!
Hierdoor wordt de 4500-serie een beetje ontlast.
 


07-11-2016 13:21:23
FourRoses
FourRoses
Met als voetnoot dat dat alleen het geval is als de 145xx-serie rijdt.  

16-11-2016 10:36:17
Klaasje
Klaasje
Ik begreep elders dat er ICM wordt verwacht in de 2600 en de 1500. Ik kan mij zo voorstellen dat dit in combinatie met VIRM is maar hebben meer mensen zoiets begrepen?  

16-11-2016 10:47:52
jordy94
jordy94
En wanneer gaat DDZ naar verwachting enkel nog als Intercity rijden? De 5600 zie ik als uitzondering, maar al de andere sprinter series..

Iemand ook al enig idee of de 8800 naar ICM gaat? Die kans was wel groot had ik eerder begrepen.

Laatst bewerkt door jordy94 op 16-11-2016 10:48
 

16-11-2016 11:31:09
MetroRET
MetroRET
De diensten zijn, inclusief materieel, te vinden in de NS-diensten app of via
http://nspersoneel.nl/diensten/dienst_kaartje_nsr_mcn.php
 

16-11-2016 12:50:04
Dead_Devil
Dead_Devil
Hoe werkt dat precies?

Laatst bewerkt door moderator op 16-11-2016 16:08, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

16-11-2016 13:02:13
kiekkiek
kiekkiek
Quote
MetroRET (wo 16 nov 2016 11:31:09 https://www.somda.nl/forum/15804/p598101/): De diensten zijn, inclusief materieel, te vinden in de NS-diensten app of via
http://nspersoneel.nl/diensten/dienst_kaartje_nsr_mcn.php

Ik zie daar alleen nog maar de diensten van september. In oktober is er alweer een wijziging geweest.
 

16-11-2016 13:58:06
ToH
ToH
Als je een dienst aanklikt etaat eronder om dat dienstnummer van drgl 2017 te bekijken.

Zo zie ik dat er ICM in de 2600 komt en SGM in de 5400.
 

16-11-2016 14:02:47
jelmerrr
jelmerrr
Kan dan iemand een overzicjtje maken qua materieel wat nog nie bekend is?  

16-11-2016 14:46:54
MetroRET
MetroRET
Quote
MetroRET (wo 16 nov 2016 11:31:09 https://www.somda.nl/forum/15804/p598101/): De diensten zijn, inclusief materieel, te vinden in de NS-diensten app of via
http://nspersoneel.nl/diensten/dienst_kaartje_nsr_mcn.php


Hierin valt gelijk af te leiden dat de FLIRT van NS geïntroduceerd gaat worden in de 4400, 6700, 7500 & 9600, voor zover dat nog niet bekend was.
 

16-11-2016 15:20:38
jordy94
jordy94
Tbu - Wt krijg ik even niet te pakken, gaat dit ook met FLIRT rijden? ICM gaat zo te zien wel weer terug naar de 8800.  

16-11-2016 15:23:05
AgentX
AgentX
Hoe vinden jullie dit allemaal? Kennen jullie dienstnummers uit je hoofd ofzo, of zie ik ergens een linkje naar een globaal overzicht op die website over het hoofd?  

16-11-2016 16:15:04
sander14
sander14
Tbu-Wt wordt DDZ.  

16-11-2016 16:36:29
VIRMm1
VIRMm1
En met wbl april wordt die wel Flirt

wbl september wordt ook Ddr-Ht en Ddr-Rsd Flirt
 

16-11-2016 16:41:03
michaben
michaben
Ik zie dat er bij de 520 en 524 ook ICM staat, deze waren jarenlang uitzondering met VIRM omdat 12 bakken ICM te kort was, maar blijkbaar gaat het men nu toch weer proberen? Bij de 2800 zag ik nog VIRM staan.

Quote
AgentX (wo 16 nov 2016 15:23:05 https://www.somda.nl/forum/15804/p598118/): Kennen jullie dienstnummers uit je hoofd ofzo

Gewoon bij 1 beginnen en steeds ophogen tot je het zat bent
 

16-11-2016 16:49:14
MetroRET
MetroRET
1500 / 2600 met ICM
1700 / 11700 met ICM
2000 met ICM
2300 met ICM
3500 / 13500 met VIRM
4000 met SLT
4400 met FLIRT
4500 met DDZ
4700 / 7400 met SLT
4800 / 5400 met SGM
4900 met DDZ
5000 / 5100 met SGM
5200 / 6400 met DDZ
5500 met DDAR
5800 met SLT
5900 met SGM
6300 met SLT/SGM
6600 met DDZ
6700 met FLIRT
7300 met SGM
7500 met FLIRT
7600 met SGM
9600 met FLIRT

Laatst bewerkt door MetroRET op 16-11-2016 17:05
 

16-11-2016 16:58:30
michaben
michaben
Quote
MetroRET (wo 16 nov 2016 16:49:14 https://www.somda.nl/forum/15804/p598128/): 2000 met ICM

Lijkt een mix ICM en VIRM te zijn, want ik zie ook treinen met VIRM langsschuiven in de 2000. En bij de 8800 zie ik ook beide langskomen. Maar ik download de hele site wel 'even' (ja dat kan en nee het veroorzaakt geen DDOS ) dan hebben we de hele lijst. Of iemand moet weten waar de brondata vandaan komt, ik kan op de site geen contactgegevens vinden helaas.

Laatst bewerkt door michaben op 16-11-2016 16:58
 

16-11-2016 16:59:49
Jan-Mark
Jan-Mark
Verder valt er te zien dat de 7000 standaard leeg gaat doorrijden naar Hgl, waar deze een kwartier gaat keren.  

16-11-2016 17:18:58
dennistd
dennistd
Ik zie de 7000 gewoon in 16 minuten keren in Aml hoor: http://nspersoneel.nl/diensten/tdk_get.php?dienstnummer=7&standplaats=ES&dagnaam=woensdag&target=Mcn&onderdeel=NSR&new_db=20161211

Kan ook prima: aankomst op 2b en vertrek van 4b (volgens reisplanner). Kopmaken kan dan in de inrit van de tunnel, dat gebeurt nu ook al.

Laatst bewerkt door dennistd op 16-11-2016 17:22
 

16-11-2016 17:55:13
Jan-Mark
Jan-Mark
http://nspersoneel.nl/diensten/tdk_get.php?dienstnummer=4&standplaats=HGL&dagnaam=woensdag&target=Mcn&onderdeel=NSR&new_db=20161211
Kijk hier maar eens
 

16-11-2016 18:00:04
b2py
b2py
Dat lijkt meer op het opstellen van het materieel tussen de spitsen in..  

16-11-2016 18:01:46
michaben
michaben
Laten die 7024 en 7023 nou precies een van de twee spitsdiensten zijn De 7015 rijdt immers door naar Es en kan dus niet op de 7024 keren en de 7023 heeft ook niets om op te keren want de 7032 komt dan nog vanuit Es.  

17-11-2016 09:35:39
jordy94
jordy94
Dat de 2600 met ICM gaat rijden is wel een vreemde keuze.. Leuk materieel daar niet van, maar veel te klein voor het westen. Of overdrijf ik nu?

Laatst bewerkt door jordy94 op 17-11-2016 09:38
 

17-11-2016 09:43:42
martijn
martijn
Als iedereen daar met de 2600 zou gaan reizen wel. Maar juist in de Randstad zijn er meer keuzemogelijkheden. En ICM rijdt bijvoorbeeld toch ook al jarenlang russen Utrecht en Rotterdam?  

17-11-2016 09:46:16
ToH
ToH
De huidige 2600 zit (in ieder geval in de spits) bommetjevol tussen Almere en Asd. Moet je nagaan dat dat nu al met 10 bak VIRM rijdt... Dit is, en blijft de enige IC naar Asd vanuit Flevoland.  

17-11-2016 09:46:23
jordy94
jordy94
Tja, dat is ook vaak te klein. ICM is in mijn ogen pas voldoende met 3 stellen. Dus minimum ICM-9.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-11-2016 09:54:32
Klaasje
Klaasje
Quote
AlexH (do 17 nov 2016 09:46:16 https://www.somda.nl/forum/15804/p598190/): De huidige 2600 zit (in ieder geval in de spits) bommetjevol tussen Almere en Asd. Moet je nagaan dat dat nu al met 10 bak VIRM rijdt... Dit is, en blijft de enige IC naar Asd vanuit Flevoland.

Naja.. Bomvol. Van Almere naar Amsterdam valt dat toch nog wel mee in de ochtendspits? Al moet je het niet willen proberen met minder dan VIRM8 of ICM10 bij de drukste ritten schat ik zo in.
 

17-11-2016 09:56:16
martijn
martijn
Ging trouwens per per abuis vanuit dat de 2600 de Zeeuwse IC was aangezien het een vraag van jou was Jordy94  

17-11-2016 10:03:54
jordy94
jordy94
Ja, ik begrijp het, maar of je nou de 2600 neemt of de 2200.. Beide zijn nu al te druk met 8 of 10 bakken VIRM, laat staan met ICM. Qua conform wint ICM altijd, maar qua capaciteit is het een waardeloze trein. Voor de 1900 bijvoorbeeld is het materieel prima, mits ze met voldoende stellen rijden.  

17-11-2016 10:25:32
sneltram
sneltram
ICM 12 heeft 900 zitplaatsen (1 + 2 + balkon)
VIRM 10 heeft 1000 zitplaatsen (1 + 2 + balkon)

Daar staat tegenover dat ICM meer staanplaatsen heeft omdat er meer balkons zijn en meer staruimte in de trein zelf. Bij VIRM gaat het instappen en uitstappen sneller omdat de deuren iets breder zijn en de balkons ruimer.

In 2017 gaan de 2600 en 1500 op elkaar keren. Beide treinen hebben weinig stops en een ruime halteertijd, waardoor ICM goed tot zijn recht komt. Als met ICM 12 rijdt, dan moet het precies lukken. De 2600 zal iets rustiger zijn omdat het reizen via de Zuidas aantrekkelijker wordt. En op dit moment puilt de 2600 niet echt uit als er met VIRM 10 wordt gereden. Het is druk, maar niet abnormaal druk.
 

17-11-2016 10:36:10
ZJ37
ZJ37
Quote
jordy94 (do 17 nov 2016 09:46:23 https://www.somda.nl/forum/15804/p598191/): Tja, dat is ook vaak te klein. ICM is in mijn ogen pas voldoende met 3 stellen. Dus minimum ICM-9.
De ultieme 3500-ICM-ervaring mag nu ook wel eens eindelijk ergens anders worden ervaren.
 

17-11-2016 10:40:06
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik ben het hier deels mee eens. Wat mij opvalt is dat de 3500 altijd op bepaalde plekken ram vol is en op andere plekken er nog best wat ruimte over is. Ma als je specifiek naar zit plaatsen kijkt ben ik het met je eens.

Uit die tabellen is voor zover ik kan zien niet op te maken met hoeveel stellen er gereden gaat worden. Maar klopt het dat de 3600 DDZ-8 gaat worden? dit zou een goede oplossing zijn de ddz-6 is in de spits ram vol maar in de dal uren zwaar over kill

Laatst bewerkt door moderator op 17-11-2016 10:44, reden: bij het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

17-11-2016 10:45:32
phantom
phantom
Quote
b2py (vr 07 okt 2016 21:38:51 https://www.somda.nl/forum/15804/p593998/): Meer goederenpaden ivm aanleg 3e spoor Emmerich - Oberhausen

Huh
Men wilde toch juist af van goederentreinen op de brabantroute,daarvoor is men toch met die BR bezig om die uit te breiden voor treinen uit/ri Duitsland.
Waar wil men dan de ruimte vinden voor MEER cargo ?
rond t hele en t halve uur zijn zover ik weet de enigste tijden,dat er ruimte was,nu men meer reizigers treintjes wil laten rijden,zou er ook ineens meer plek te maken zijn voor cargo ?
Das knap,ben benieuwd hoeveel dagpaden men erbij denkt te kunnen proppen in een uur.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-11-2016 11:02:33
treinfan
treinfan
Zolang de capaciteit via Em beperkt is, is het wel handig om die treinen via Vl te kunnen sturen. Overigens vraag ik mij af hoe jij op meer reizigerstreinen uitkomt voor Vl-Ehv-Bd. 3 cargopaden Kfhz - Vl v.v. per uur moet makkelijk inpasbaar zijn, dus als ze nu op 2 zitten is dat 50% toename.  

17-11-2016 11:14:25
umbusko
umbusko
Quote
ZJ37 (do 17 nov 2016 10:36:10 https://www.somda.nl/forum/15804/p598200/):
Quote
jordy94 (do 17 nov 2016 09:46:23 https://www.somda.nl/forum/15804/p598191/): Tja, dat is ook vaak te klein. ICM is in mijn ogen pas voldoende met 3 stellen. Dus minimum ICM-9.
De ultieme 3500-ICM-ervaring mag nu ook wel eens eindelijk ergens anders worden ervaren.

Ah, maar je moet dan ook niet midden in de spits reizen. Al die stoute reizigers toch die een groter dan gepland aanbod veroorzaken. In het dal ben ik best tevreden over de 3500 met ICM tussen Ht en Std. Dat wil zeggen: niet in het ultieme dal wanneer er een losse ICM-4 of ICM-3 rijdt, maar met ICM-6 of ICM-7 wel.
 

17-11-2016 11:39:10
jordy94
jordy94
Simpel gezegd is ICM-4 of ICM-3 waar dan ook als Intercity te klein. Jammer dat dit helaas nog steeds te vaak 'per ongeluk' voorkomt. Ik zie het nu al voor me dat de nieuwe 2600 straks per ongeluk te kort rijdt.

Laatst bewerkt door jordy94 op 17-11-2016 11:40
 

17-11-2016 11:50:42
broek53
broek53
Quote
jordy94 (do 17 nov 2016 09:46:23 https://www.somda.nl/forum/15804/p598191/): Tja, dat is ook vaak te klein. ICM is in mijn ogen pas voldoende met 3 stellen. Dus minimum ICM-9.
Jammer.Het maximum is ICM7 (en 1 VIRM6).
 

17-11-2016 14:22:33
Berk24
Berk24
Quote
jordy94 (do 17 nov 2016 11:39:10 https://www.somda.nl/forum/15804/p598219/): Simpel gezegd is ICM-4 of ICM-3 waar dan ook als Intercity te klein. Jammer dat dit helaas nog steeds te vaak 'per ongeluk' voorkomt. Ik zie het nu al voor me dat de nieuwe 2600 straks per ongeluk te kort rijdt.

Mee eens, vooral in het weekend wil de NS wel eens een enkele ICM-3 of ICM-4 inzetten in de 500/600/1500/1600/1700/11600/11700, wat leidt tot staanplaatsen en boze reizigers. Alleen de 2300 tussen Breda en Dordrecht kan met een enkele ICM-3 gereden worden (en wellicht de sprinters ten noorden van Zwolle).

Laatst bewerkt door Berk24 op 17-11-2016 15:39
 

17-11-2016 15:18:34
bloemkool
bloemkool
Die boze reizigers lijden letterlijk  

17-11-2016 16:08:06
Pim530
Pim530
De 500 lijkt weer volledig met ICM te gaan rijden, dat is lang geleden. Als ze 't maar op lengte brengen...

De 722 gaat terug naar een los stel. Dat wordt op Gn-Zl al aan de krappe krant, maar zeker gezien de verbroken overstap op de 1500 in Amf zal het tussen Zl en Alm wel helemaal een feestje worden.

Op zaterdag de 557 met maximaal ICM7, dat zal ook wel gezellig worden.

Laatst bewerkt door Pim530 op 17-11-2016 16:18
 

17-11-2016 16:22:24
jordy94
jordy94
Waar gaan al de VIRM's dan eigenlijk naar toe? Het enige wat ik mij zo kan bedenken waar voortaan VIRM's gaan rijden is de 3500/1900 (weet de nieuwe nummers nog niet).. Dat zijn toch ook geen 20 stellen in totaal? Ze krijgen straks heel veel vrij van de 2600 en ongetwijfeld nog meer trajecten.

Laatst bewerkt door jordy94 op 17-11-2016 16:23
 

17-11-2016 16:32:41
VIRMm1
VIRMm1
1900 wordt de 1100 (HSL, dus met Traxx en ICRmh) en de 11000 (ICMm, tijdelijk).

De 2200 (Vs-Asd, nu 2600) blijft wel gewoon VIRM.
Tevens krijg je ook nog de 2400 (huidige 2200, maar dan via Shl) die gewoon VIRM rijdt.
3500 wordt ook weer VIRM.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 17-11-2016 16:41
 

17-11-2016 16:32:49
MetroRET
MetroRET
Die van de 2600 gaan natuurlijk regelrecht naar de 2200 en 2400.

De VIRM in de (1)3500 komt van de 1700 vandaan.

Waar ik eerlijk gezegd mezelf naar af vraag is, waar het ICM eigenlijk wordt ingezet, wat nu nog in de 1900 rijdt.
 

17-11-2016 16:41:23
b2py
b2py
Vergeet uitstroom VIRM ivm revisie niet  

17-11-2016 17:04:46
Jan-Mark
Jan-Mark
Volgens mij is er niet echt een ICM-overschot straks. Het materieel uit de 3500 is denk ik wel evenveel als in de (1)1700 nodig is. Het ICM uit de 1900 zou dan de 2300 en een deel van de 2000/8800 kunnen gaan rijden. Het verliezen van de Enkhuizentak in de 1500 wordt weer gecompenseerd met de 2600 en het integraal rijden van de 1500. Verlies en winst zal elkaar dus min of meer in evenwicht houden, denk ik zo.  

17-11-2016 17:15:48
mdj
mdj
Winst zit hem nu in het aantal DDAR (9 van de 18 worden ingezet) en SGM. (zelfs al zou je alles dubbel rijden)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-11-2016 18:53:26
Anthony
Anthony
Quote
broek53 (do 17 nov 2016 11:50:42 https://www.somda.nl/forum/15804/p598221/):
Quote
jordy94 (do 17 nov 2016 09:46:23 https://www.somda.nl/forum/15804/p598191/): Tja, dat is ook vaak te klein. ICM is in mijn ogen pas voldoende met 3 stellen. Dus minimum ICM-9.
Jammer.Het maximum is ICM7 (en 1 VIRM6).
ICM7 max? Dan wordt het wel heel erg gezellig in de 1563/1565 die al zitvol zijn met VIRM8. Bovendien is de 1563 iets van een half jaar geleden juist verlengd naar VIRM8 ipv ICM7. De logica is weer eens ver te vinden.
 

17-11-2016 19:09:21
Dennis1977
Dennis1977
Zit ik in dit draadje goed met het onderstaande nieuws

http://www.lc.nl/friesland/Vierde-trein-Leeuwarden-Zwolle-rijdt-vanaf-december-2017-21787767.html
 

17-11-2016 19:10:35
peterselie
peterselie
Wilde het net posten. De extra trein op werkdagen tussen Lw en Mp rijdt nog niet in DRGL 2017, maar komt er per DRGL 2018, waardoor dan tussen Lw en Mp 2 IC's en 2 stoptreinen per uur gaan rijden.

Laatst bewerkt door peterselie op 17-11-2016 19:11
 

17-11-2016 19:11:36
Dennis1977
Dennis1977
Alvast een nieuw topic openen?  

17-11-2016 19:14:09
michaben
michaben
Quote
Anthony (do 17 nov 2016 18:53:26 https://www.somda.nl/forum/15804/p598276/): ICM7 max? Dan wordt het wel heel erg gezellig in de 1563/1565 die al zitvol zijn met VIRM8.

De 1563 rijdt wel met een VIRM, maar je hebt wel kans dat het een zesje wordt natuurlijk, ik zie zo snel geen tweede HC.

Quote
MetroRET (do 17 nov 2016 16:32:49 https://www.somda.nl/forum/15804/p598261/): Waar ik eerlijk gezegd mezelf naar af vraag is, waar het ICM eigenlijk wordt ingezet, wat nu nog in de 1900 rijdt.

Zo snel gezien lijkt het aantal composities ICM gelijk te blijven. De 1900 levert er zeven in (zolang de 11100 nog met ICM blijft rijden) en de 3500 twaalf, die worden herverdeeld over de 500 (2), 1500/2600 (1), 1700/11700 (8), 2000/8800 (5), 2300 (2) en 8900 (2).

Bij SGM is het aantal composities wel duidelijk lager, ik tel er zo snel 43 in de spits, waarvan 15 in treinseries die traditioneel integraal met solo SGM rijden, en enkele andere series waar altijd nog wel enkele solo drietjes tussen zitten aan de rand van de spits. Maar het aantal beschikbare SGM6 combinaties blijft wel hoog zolang de tweetjes niet solo mogen, hopelijk zit er nog wat SGM7 tussen en niet al te veel SGM5 waar eigenlijk SGM6 nodig is.
 


17-11-2016 19:44:31
timtrein
timtrein
Op de vraag wanneer DDZ de IC-dienst in gaat... ik denk niet voordat op zijn minst alle Flirtjes in dienst zijn. Wat moet er anders als sto^H^H^H Sprinter rijden..  

17-11-2016 19:52:24
michaben
michaben
Oeps, de NS blijkt vergeten te zijn de 4516 op zondag en de 4619 op zaterdag aan te vragen Men heeft deze trein inmiddels alsnog aangevraagd voor wijzigingsblad februari, locov is het er niet mee eens en vraagt om herstel op dagplanniveau.

Laatst bewerkt door michaben op 17-11-2016 19:52
 

17-11-2016 19:57:44
spurt2244
spurt2244
Quote
peterselie (do 17 nov 2016 19:10:35 https://www.somda.nl/forum/15804/p598279/): Wilde het net posten. De extra trein op werkdagen tussen Lw en Mp rijdt nog niet in DRGL 2017, maar komt er per DRGL 2018, waardoor dan tussen Lw en Mp 2 IC's en 2 stoptreinen per uur gaan rijden.


Tja gaat NS weer een jaar lang aanmodderen in Friesland

Laatst bewerkt door spurt2244 op 20-11-2016 19:58
 

17-11-2016 20:04:52
martijn
martijn
Met een fantastische bijna 10/50 ligging van de stoppende treinen  

17-11-2016 20:08:17
spurt2244
spurt2244
daarnaast ook nog dat IC 1800 in Lw slecht aansluit op de stoptreinen richting / uit de richting Hdg .  

17-11-2016 20:17:16
b2py
b2py
Is dat de schuld van NS of Arriva? Aankomst wordt namelijk 3 minuten eerder doordat de IC eerder vertrekt uit Zwolle  

17-11-2016 20:26:31
michaben
michaben
Arriva rijdt met de 37400 in een 30/30 patroon, de NS met de 600/1800 in een 39/21 patroon. Dan heb je dus hoe dan ook het ene halfuur geen goede overstap. Zodra de 1800 versneld wordt zou het beter kunnen gaan aansluiten, maar dat gaat in 2017 dus niet gebeuren.  

17-11-2016 20:50:21
spurt2244
spurt2244
Quote
b2py (do 17 nov 2016 20:17:16 https://www.somda.nl/forum/15804/p598291/): Is dat de schuld van NS of Arriva? Aankomst wordt namelijk 3 minuten eerder doordat de IC eerder vertrekt uit Zwolle


Dat is 5 a 6 minuten.
 

17-11-2016 20:52:04
spurt2244
spurt2244
Hier staat nog iets meer info over wat er is afgesproken. http://www.omropfryslan.nl/nijs/679461-fjirde-trein-ljouwert-zwolle-ein-2017-feit
(overschakelen naar het Nederlands kan)
 

17-11-2016 22:39:56
sfj
Hier de link in het Nederlands. Enige wat veranderd is dat nijs in nieuws verandert in het adres, weet je dat voor de volgende keer Wel zo handig daar het overgrote deel van het publiek geen Fries spreekt...
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/679462-vierde-trein-leeuwarden-zwolle-eind-2017-een-feit

Komt er dus op neer dat er onderstations/schakelstations gebouwd worden, en dat dit nu versneld binnen een jaar gebeurt in plaats van de gebruikelijke termijn van twee jaar voor een dergelijke aanpassing.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-11-2016 17:21:38
michaben
michaben
Nog even een kleine aanvulling in de treinnummers op basis van de diensten:
82200 LM ritten Dvd - Dmnz v.v. ten behoeve van de 2400 als deze niet naar Lls doorrijdt (avond/zondag). De LM ritten Llso - Dvd v.v. rijden als 72400.
84300 LM ritten Hnk - Hnko v.v. ten behoeve van de kerende 3300.

Laatst bewerkt door michaben op 18-11-2016 17:26
 

18-11-2016 17:28:35
Jan-Mark
Jan-Mark
Interessant dat de 2400 op Dmnz gaat keren, dit zal dan denk ik spoor 112 zijn? Volgens mij de eerste keer dat dat spoor planmatig gebruikt gaat worden.

Overigens heeft de 2400 een zeer vreemde dienstregeling op ma-za: in Lls vertrekt de laatste trein al om 18.55, terwijl er daarna nog vijf treinen uit Ddr aankomen. Vanuit Ddr naar Dvd keren er maar twee treinen, vertrek om 21.29 en 21.59. De eerste drie treinen die in Dvd beginnen moeten dus als LM aankomen, terwijl de laatste drie ook in Dvd eindigen, zonder dat die weer naar Ddr teruggaat. Dit zorgt dus voor flink wat LM-ritten rond acht uur.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 18-11-2016 17:35
 

18-11-2016 17:51:35
michaben
michaben
Je hebt inderdaad doordeweeks een 72479, 72481 en 72483 (Llso) - Lls - Dvd, vervolgens twee maal een trein die gaat keren te Dmnz en vervolgens is het weer LM tijd, de 2470 en 2472 gaan op maandag t/m donderdag respectievelijk als 80440 en 80442 door naar Amf en de 2474 gaat als 72474 naar de Wgm. Op vrijdag gaan de 2470 en 2472 beide naar Lls door en de 2474 gaat zelfs helemaal als LM naar Zl.

En nog zo'n mooie: trein 7460 Rhn - Bkl, die vervolgens als 77460 naar Asd rijdt met dezelfde aankomsttijd als een stoppende 7400, en daar doorgaat als 4760 Asd - Utg. Vaak zelfs met dezelfde machinist en conducteur, maar de reizigers moeten eruit tussen Bkl en Asd. Hetzelfde met de 7462.

Laatst bewerkt door michaben op 18-11-2016 19:40
 

18-11-2016 19:55:06
michaben
michaben
Quote
Jan-Mark (wo 16 nov 2016 16:59:49 https://www.somda.nl/forum/15804/p598130/): Verder valt er te zien dat de 7000 standaard leeg gaat doorrijden naar Hgl, waar deze een kwartier gaat keren.

Volgens mij heb ik deze nu door, de 7000 gaat leeg door naar Hgl op tijden dat de IC Berlijn rijdt
 

18-11-2016 20:16:08
Daniel1
Daniel1
Want in 2012 (toen bekend werd dat Provincie Fryslân NS extra treinen wil laten rijden) kon dat niet onderzocht en gerealiseerd worden... Zucht.

Laatst bewerkt door Daniel1 op 18-11-2016 20:16
 

18-11-2016 20:51:46
spurt2244
spurt2244
Ik weet niet of het stroom probleem toen aanbod is gekomen. eerder dit jaar kwam het ineens boven drijven uit een onderzoek.

Het probleem met stroom lijkt mij minder erg dan ze zeggen, gezien 4 treinen per uur niet kunnen maar 5 per uur kan wel.

https://www.flickr.com/photos/135919394@N06/30901484635/

https://www.flickr.com/photos/135919394@N06/30953275362/
 

18-11-2016 21:54:11
b2py
b2py
Incidenteel kan er heel veel, structureel niet. Daarbij zijn dit losse stelletjes en niet een VIRM10 of ICM10 die even de bovenleiding gezamenlijk leegtrekt.

Laatst bewerkt door b2py op 18-11-2016 21:54
 

19-11-2016 04:45:20
spurt2244
spurt2244
Zoiets krijg je niet aan iedereen verkocht.  

19-11-2016 08:37:37
b2py
b2py
Waarom niet? Het veroorzaakt namelijk ernstige slijtage aan de assets, incidenteel acceptabel en structureel niet  

19-11-2016 17:51:58
BGM104
BGM104
Quote
jordy94 (do 17 nov 2016 11:39:10 https://www.somda.nl/forum/15804/p598219/): Simpel gezegd is ICM-4 of ICM-3 waar dan ook als Intercity te klein. Jammer dat dit helaas nog steeds te vaak 'per ongeluk' voorkomt. Ik zie het nu al voor me dat de nieuwe 2600 straks per ongeluk te kort rijdt.

Volgens de reizigersprognoses past het buiten de spits in de pendel IC 2600 Asd - Alm wel in een solo ICM. Zo rijden de 2649 Asd v 14:08 en 2669 Asd v 19:08 alle dagen van de week met een solo ICM. De verwachting is dat vanuit Amsterdam centrum de reizigers naar de Flevopolder kiezen voor Asdz als opstapplaats i.p.v. Asd.
 

19-11-2016 17:53:13
thom
thom
Wat is er niet simpel te begrijpen dat een VIRM-10 meer stroom trekt dan een SGM2 om eens wat te noemen...?  

19-11-2016 18:29:30
BGM104
BGM104
Quote
Anthony (do 17 nov 2016 18:53:26 https://www.somda.nl/forum/15804/p598276/): ICM7 max? Dan wordt het wel heel erg gezellig in de 1563/1565 die al zitvol zijn met VIRM8. Bovendien is de 1563 iets van een half jaar geleden juist verlengd naar VIRM8 ipv ICM7. De logica is weer eens ver te vinden.

1563 VIRM6 ma-vr
1565 ICM7 ma-vr
 

19-11-2016 20:42:43
ZJ37
ZJ37
De 2400 Lls-Ddr wordt toch doorgetrokken naar Bd. De flauwekul-pendel 2300 Ddr-Bd vervalt alsnog voordat er 1 trein gereden heeft. Daarmee is PHS tussen Rtd en Bd een feit met 6 IC's per uur. %08%  

19-11-2016 20:51:28
Berk24
Berk24
Bron?  

19-11-2016 20:53:49
Jan-Mark
Jan-Mark
ZJ37 zit in de spoorsector, dus dit zal waarschijnlijk in de wandelgangen opgevangen zijn, en dat het dus nog niet officieel naar buiten is gebracht.  

19-11-2016 21:59:37
timtrein
timtrein
Quote
b2py (za 19 nov 2016 08:37:37 https://www.somda.nl/forum/15804/p598499/): Het veroorzaakt namelijk ernstige slijtage aan de assets
Aan de installaties van de stroomvoorziening, bedoel je?
 

19-11-2016 22:29:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Jan-Mark (za 19 nov 2016 20:53:49 https://www.somda.nl/forum/15804/p598572/): ZJ37 zit in de spoorsector, dus dit zal waarschijnlijk in de wandelgangen opgevangen zijn, en dat het dus nog niet officieel naar buiten is gebracht.
Sowieso zal dat wel vooraan een exploitatieve seriekoppeling zijn: er zit 10 minuten tussen aankomst 2400 en vertrek 2300. Doorgaande reisadviezen krijg je zodoende ook niet want tussendoor rijdt er nog een sprinter die al op de 2400 aansluit.
De andere kant op net zoiets: de 2200 is de eerste aansluiting vanuit de 2300, de 2400 gaat pas een kwartier later.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-11-2016 00:10:46
AlexNL
AlexNL
Het zal inderdaad wel neerkomen op een doorkoppeling van de 2300 en de 2400, zonder dat er iets verandert aan de tijden. Anders zou je er misschien nog dit van kunnen maken...

- 2400 komt op normale tijd binnen (x:22)
- 9200 blijft op normale tijd vertrekken uit Dordrecht (x:23)
- 2300 vertrekt rond x:25:30 ("wanneer het sein groen wordt")
- 6600 vertrekt om x:28 (nu gepland: x:26) en rijdt dan achter de IC aan

Hierdoor kan de 2300 eerder in Breda zijn dan nu het geval is, en kan er zelfs nog aansluiting worden gegeven op de 3600 richting Zwolle. Een nadeel is wel dat de 6600 dan wel wat krap in z'n tijd komt te zitten, wat rond Vught aansluiting een mogelijk conflict zou kunnen opleveren met de 3500 richting Ehv.

Op het andere halve uur (waar de Benelux niet rijdt) zouden de 2300 en 6600 iets eerder uit Dordrecht kunnen vertrekken, waardoor er geen probleem is bij Vga.

Laatst bewerkt door AlexNL op 20-11-2016 00:11
 

20-11-2016 11:33:34
phantom
phantom
Tenzij men is besluit om in een pad werkelijk een cargo de baan op te sturenWant ik heb hier vernomen dat er weer meer goederen gaan rijden net als vroeger,heeft het voor mij weer is nut om bij daglicht met leuk weer langs die lijn te gaan staan %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-11-2016 13:06:24
BGM104
BGM104
Quote
ZJ37 (za 19 nov 2016 20:42:43 https://www.somda.nl/forum/15804/p598570/): De 2400 Lls-Ddr wordt toch doorgetrokken naar Bd. De flauwekul-pendel 2300 Ddr-Bd vervalt alsnog voordat er 1 trein gereden heeft. Daarmee is PHS tussen Rtd en Bd een feit met 6 IC's per uur. %08%

Zie je per ongeluk de doorkoppel maatregelen in dagplan i.v.m. de werkzaamheden Rtd-Rtz aan voor iets permanents?
 

20-11-2016 14:21:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Lijkt me niet want hij heeft het over de verbinding Rtd-Bd en tijdens het werk aan de Willemsspoortunnel rijdt de 2300 slechts door tot Rlb.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-11-2016 15:15:13
jordy94
jordy94
Heeft iemand enig idee waarom er geen 'echte' crossplatform overstap is gerealiseerd voor de 2200 op de 3600? Het is wel hetzelfde platform, maar van de B naar de A zijde en omgekeerd. Dit is best een aardig stuk lopen in Rsd, zeker als je bijvoorbeeld voorin VIRM-6 zit..

Laatst bewerkt door jordy94 op 20-11-2016 15:17
 

20-11-2016 16:26:45
michaben
michaben
Hoe had je je dat voorgesteld dan? De 2200 kruist zichzelf in Rsd, er staat dus altijd op zowel de a- als b-fase een 2200 op het hele en halve uur. Welke richting de a-fase en welke de b-fase krijgt wisselt per halfuur, soms is het dus cross-platform, soms criss-cross-platform  

20-11-2016 16:35:13
jordy94
jordy94
Ah, bedankt voor de toelichting, daar had ik inderdaad niet aan gedacht.  

21-11-2016 19:52:02
abcde
abcde
Quote
michaben (do 17 nov 2016 19:14:09 https://www.somda.nl/forum/15804/p598281/):
Zo snel gezien lijkt het aantal composities ICM gelijk te blijven. De 1900 levert er zeven in (zolang de 11100 nog met ICM blijft rijden) en de 3500 twaalf, die worden herverdeeld over de 500 (2), 1500/2600 (1), 1700/11700 (8), 2000/8800 (5), 2300 (2) en 8900 (2).

Goed nieuws voor Gouda, ieder kwartier weer met ICM naar Amersfoort en verder in de NO . Welke trein is de 8900 %03%?
 

21-11-2016 19:53:14
Jan-Mark
Jan-Mark
Ledn - Apn spitspendel.  

21-11-2016 20:37:13
VIRMm1
VIRMm1
OUDENBOSCH - Het Hoevense VVD-Kamerlid Bas van 't Wout heeft staatssecretaris Sharon Dijksma vragen gesteld over de nieuwe dienstregeling van de NS op West-Brabant. Van 't Wout wil weten in hoeverre ze weet dat de reistijd op het traject Oudenbosch-Den Haag Centraal vanaf december met twintig minuten toeneemt.
Hij vraagt naar het waarom van de veranderingen en of Dijksma hierover afspraken heeft lopen met de NS. "Ik vraag me af onder welke voorwaarden de NS de dienstregeling mag versoberen of verslechteren en welke besparing dit oplevert", aldus Van 't Wout, die uit eigen ervaring weet dat veel West-Brabantse forensen van deze treinverbinding gebruik maken. "De filedruk zal toenemen."

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/kamervragen-over-ns-dienstregeling-1.6665241


Ik dacht dat de sprinter Rsd-Ddr een korte overstap zou bieden op de sprinter Ddr-Gvc ?
 

21-11-2016 20:44:44
Jan-Mark
Jan-Mark
Ja, de situatie is perfect geregeld (%07%), de overstap is exact nul minuten, zodat je mooi een kwartier kan ijsberen op Ddr.  

21-11-2016 21:00:48
ZJ37
ZJ37
Ik voorspel een verkeersinfarct in Oudenbosch!  

21-11-2016 21:29:36
b2py
b2py
Meneer komt zeker zelf uit Oudenbosch  

21-11-2016 21:36:02
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik weet niet of je op mij doelt, maar ik kom in ieder geval niet uit Oudenbosch.  

21-11-2016 22:50:09
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (ma 21 nov 2016 21:29:36 https://www.somda.nl/forum/15804/p598891/): Meneer komt zeker zelf uit Oudenbosch
Hoeven, ligt daar vlakbij.
 

21-11-2016 23:05:05
train85
train85
En hij is volgens de jaardienst gewoon 11 minuten langer onderweg, dus echt geen 20 minuten zoals die beweert. Je hebt dus helemaal niks aan die kamerleden.  

21-11-2016 23:06:36
Frontier
Frontier
11 minuten heen en wellicht ook weer 11 minuten terug? 11+11=...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-11-2016 23:29:33
train85
train85
Dan moet men dat wel melden.

Laatst bewerkt door train85 op 21-11-2016 23:29
 

21-11-2016 23:31:40
MasterE
MasterE
De snelste verbinding Odb-Gvc gaat van 1.09 uur naar 1.14 uur.
Van Gvc-Odb wordt het 1.24 uur ipv de huidige 1.09 uur.

Totaal per dag op de heen en terugreis is dan 20 minuten, beetje jammer om het zo op te tekenen in het bericht dan wel ingegeven door de journalist of de politicus.


Mcn Asd
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl