26-11-2014 09:13:28 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Wanneer is de NS begonnen met de indeling van de treinseries zoals wij die nu kennen? Ligt de oorsprong daarvan bij de invoering van Spoorslag '70 of was dat eerder/later? Zo had je in het begin van de jaren '60 de indeling in expresstreinen (o.a. 21 naar Enschede, 30 en 31 van/naar Groningen, zo uit m'n hoofd), sneltreinen (meen ergens in de serie 100), stoptreinen (Nog hogere nummers. 464 was het nummer van de stoptrein bij Harmelen). |
01-12-2014 12:47:03 | ||
---|---|---|
abcde
|
In 1970 kom je de huidige treinseries nog maar heel gedeeltelijk tegen, rond 1980 zie je aardig het huidige beeld terug. Al wisselen er regelmatig series. Neem bv. de 2100. Dit was jaren Asd - Vlissingen. In 2013 wordt dit door een move bij Leiden ineens de 2600. |
01-12-2014 13:08:06 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Treinseries waren er in de jaren 70 al. Ik ben op 01-09-1972 bij NS in dienst getreden en toen reden de treinen al in treinseries. Ik denk dat het model is ingevoerd met Spoorslag 70 Dick van den Hoven |
01-12-2014 13:46:57 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Volgens mij waren er ook een aantal regels (groepen) Nummers 1 - 2999 (hoogwaardige) IC`s Nummers 3000 - 3999 sneltreinen Nummers 4000 - 9999 stoptreinen Hoewel vroeger rond 1985 de 4300/4600 snetreinen waren terwijl 4400 stoptrein... Ook regionaal, 5000`n en 6000`n rond Randstad/midden Nederland, 4000`n in het zuiden, 7000`n in het oosten en 8000`n in het noorden. Enig logica zat er vroeger wel in |
01-12-2014 15:39:42 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik had een half jaar geleden een oude videofilm gezien over het spoor, waarin ook een stukje 'planning en logistiek' te zien was. Ik vermoed dat dit enkele jaren na de 1940-1945 was. De 500-serie bleek toen al te bestaan en liep geloof ik door naar Arnhem(!). Ik zal eens moeten spitten in mijn DVD-collecties naar de bewuste aflevering. Choo choo..... |
04-12-2014 20:16:57 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Voor de Railwiki zal ik in ieder geval voor het vooroorlogse materieel de inzet per dienstregelingjaar achterwege laten. En volgens mij waren de 6000'n niet helemaal aan midden Nederland gebonden, gezien de serie 6200 tussen Nm en Rm en de serie 6500 in Zuid Limburg. |