Werkzaamheden rond Utrecht 11 t/m 15 augustus 2014
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
25-07-2014 00:16:21
sprintertj
sprintertj
I.v.m. werkzaamheden geldt tussen maandag 11 augustus en vrijdag 15 augustus een gewijzigde dienstregeling op de sprinterseries tussen Utrecht - Tiel/Breda en Breukelen - Rhenen.

Sprinter Utrecht - Rhenen v.v.
*Rijdt als treinserie 17400
*Keert op zichzelf op Utrecht (4b)
*Rijdt het gehele traject 2x per uur
*Vertrek Utrecht om xx:28 en xx:58, aankomst Rhenen om xx:04 en xx:34.
*Vertrek Rhenen om xx:11 en xx:41, aankomst Utrecht om xx:16 en xx:46.

Sprinter (Amsterdam Centraal) - Breukelen - Utrecht - Geldermalsen - Tiel/Breda v.v.
*Rijdt tussen Breukelen en Utrecht als treinserie 7400
*Rijdt in Utrecht door als gecombineerde treinserie (1)6000 (sporen 7a ri Breukelen en 14 ri Geldermalsen)
*Splitst en combineert in Geldermalsen (6000/16000)
*Rijdt het gehele traject 2x per uur
*Vertrek Breukelen xx:29 en xx:59, aankomst/vertrek Utrecht (14) xx:12/13 en xx:42/43, aankomst Tiel xx:19 en xx:49.
*Vertrek Tiel xx:04 en xx:34, aankomst/vertrek Utrecht (7a) xx:18/19 en xx:48/49, aankomst Breukelen xx:00 en xx:30
*Uitzonderingen op enkele eerste en laatste ritten

Bron: Nederlandse Spoorwegen
(info op http://www.ns.nl/werktrajecten/detail.form?disruptionId=2014_bkl_rhn_11_15aug en http://www.ns.nl/werktrajecten/detail.form?disruptionId=2014_ut_tl_11_15aug)


Laatst bewerkt door sprintertj op 31-07-2014 23:39
 

25-07-2014 10:40:35
lint27
lint27
De 17400 rijdt dus Ut-Rhn grofweg in het pad van de normale 17400, en op de terugweg een paar minuutjes na de normale 7400. (1)6000 rijdt Bkl-Ut v.v. ongeveer als 7400, Ut-Gdm als 16000. Verder hoeft deze serie in Ut niet te keren, maar kan direct doorrijden.

Wat gaan ze eigenlijk knutselen in Ut, spoor 18/19 er soms uit?
 

25-07-2014 10:53:54
gvttreinen
gvttreinen
Door het verleggen van de 6000 zijn in Tiel de aansluitingen met busl;ijnen 42, 44, 45 en 46 verloren.

In Ut worden idd de sporen 15, 18 en 19 aan de noordzijde verbouwd.
 

25-07-2014 11:14:57
lint27
lint27
Alleen aan de noordzijde? Dan zou je toch gewoon kunnen keren met de (1)6000 op 18/19, alles ri. Ht over spoor 14 en richting Nm/Vndc over 12?  


25-07-2014 11:17:39
gvttreinen
gvttreinen
Dat dacht ik ook maaaar er zullen wel Veiligheidsissues spelen waardoor 18b/19b en 15 niet gebruikt kunnen worden.  

25-07-2014 15:59:43
lint27
lint27
Dan nog moet er ergens wel een perronfase vrij te maken zijn waarop de (1)6000 kan keren, 11b of 9b misschien? Verder gooi je al het verkeer van 15 -> 14 en 14 -> 12b, opgelost. Maar dat zal wel weer ergens een levensgevaarlijk rood sein geven doordat een overkruising mogelijk net niet volgens de normen gepland is.

Ander alternatief zou volgens mij kunnen zijn om de 17400 eruit te gooien, de 7400 gewoon te laten keren op 4 (vertrek ri. Db zal dan met een +3/+4 gaan) en de (1)6000 in het geheel door te laten rijden als (1)7400 naar Bkl. Maar ook dat is ongetwijfeld te makkelijk gedacht.
 

25-07-2014 18:22:39
sjoerd
sjoerd
Ah, heerlijk, de vrije gedachte. Er is ongetwijfeld meer mogelijk. Al denken we soms meer aan materieel en infra dan aan personeelsdiensten en overstapsituaties. Maar toch: alle waardering voor positieve ideeen!  

25-07-2014 19:32:08
michaben
michaben
De 17400 is erg opmerkelijk, de symmetrie van deze serie ligt op 22/52 zo te zien, iets wat niet vaak voorkomt volgens mij. Maar de koppeling van de 7400 aan de 16000 levert wel hele aparte omlopen op. Hierdoor zitten de 4000, 4700, 7400, 6000, 16000 en 13600 dus allemaal aan elkaar vast, want de bestaande koppelingen zitten er ook nog gewoon in zo te zien. Normaal is dit een mix SGM en SLT, maar gezien het feit dat de 16000 gesplitst gaat worden en niet aan dezelfde omloop gecombineerd zal worden op de terugweg zal dat een leuke puzzel geweest zijn voor de planning.  

25-07-2014 19:36:13
robbertc
robbertc
De oplossing kan er ook maar 1 zijn: Alle omlopen die de (1)6000 aandoen (en dat zijn ze bijna allemaal): SLT.  

25-07-2014 20:32:55
michaben
michaben
Als ik zo snel even rondkijk lijkt er 2 omlopen te zijn die niet de (1)1600 aandoen. Zal overigens ook moeten betekenen dat er veel meer omlopen met twee stellen gaan rijden, nu rijdt in de 4000/4700/7400/17400 de helft van de omlopen solo in de spits, maar dat kan dus niet. En ervaring leert dat men eigenlijk alleen in Rtd nog durft af te rangeren in deze omloop, de rest is al dusdanig doorstroomstation geworden dat hier daar vrijwel niet meer gerangeerd wordt.  

25-07-2014 22:50:21
thom
thom
Quote
sjoerd (vr 25 jul 2014 18:22:39 https://www.somda.nl/forum/15142/p502592/): Ah, heerlijk, de vrije gedachte. Er is ongetwijfeld meer mogelijk. Al denken we soms meer aan materieel en infra dan aan personeelsdiensten en overstapsituaties. Maar toch: alle waardering voor positieve ideeen!

Nouja ik heb het idee dat planningsnormen (Je moet er simpelweg aan voldoen, ookal ben je het er niet mee eens) en werkomstandig heden (Nevensporen BD door werkzaamheden in spoor ernaast en uitschakelen van bovenleiding sectie's die meer sporen betreffen dan aan gewerkt worden) ed nogweleens vergeten worden.

En zo zie ik ook leuk genoemd even een vertrek +3/+4 te geven, maar ook kopmaken zit weer aan planningsnormen vast en je moet ook nog een dienst creëren die nog van een betrouwbaar niveau is. Juist bij werkzaamheden loopt alles weleens wat anders en als er dan geen ruimte is om dat een beetje op te vangen rijdt er binnen no-time geen trein meer op tijd en weet een reiziger helemaal niet meer waar die aan toe is.

Ik denk dat men bij Logistiek toch meer uit de kast probeert te trekken dan gedacht in dit soort situatie's maar er simpelweg in vast loopt.

Laatst bewerkt door thom op 25-07-2014 22:50
 

25-07-2014 22:57:30
ZJ37
ZJ37
Met deze tijdelijke en straks definitieve infra is dat ook zo. Met een beetje pech wordt een Sprinter Gvc-Ut straks verknoopt met de SPR Ut-Ht, deze met SPR Ht-Bd en vervolgens Bd-Gvc.

Aftrappen en bijplaatsen kan bijna nergens meer dus dat worden veel overbodige bakkilometers of de nodige treinen die te klein gaan rijden.
 

26-07-2014 08:50:16
michaben
michaben
Dat eerste is niet zo zeer "met een beetje pech" maar het daadwerkelijke plan te DSSU, Gdm-Wd wordt een doorgaande corridor via de sporen 20&21. Dit zijn overigens wel twee van de vijf sporen te Ut vanaf waar je naar Utctw kunt, aftrappen en bijplaatsen blijft dus mogelijk hier. Alleen is de vraag of het gewenst is dit bij vrijwel elke trein te doen, nu rijdt op Wd-Ut alles met solo SLT, en op Ut-Gdm in de spits alles dubbel.  

26-07-2014 10:19:38
broek53
broek53
Quote
robbertc (vr 25 jul 2014 19:36:13 https://www.somda.nl/forum/15142/p502603/): De oplossing kan er ook maar 1 zijn: Alle omlopen die de (1)6000 aandoen (en dat zijn ze bijna allemaal): SLT.
OT: er is maar één materieelomloop (= de landelijke materieelinzet). De diensten die samen in een dienstgroep zitten, mag je ook een omloop noemen, maar een los treinstel niet. Dat kan alleen in een omloop zitten als de dienstgroep uit één dienst bestaat.
Waar in dit verband het begrip 'omlopen' wordt genoemd, wordt (materieel)diensten bedoeld.
Een achterhoedegevecht, dat snap ik wel, maar volgens mij werkt het door elkaar klutsen van begrippen ook niet erg verhelderend.[OT]
 

26-07-2014 11:12:45
robbertc
robbertc
Dan vrees ik dat de betekenis van de term 'omloop' aan het veranderen is. Het wordt nu vaak vertaald als de treinen die in 1 materieeldienst zitten; de omloop van die materieeldienst.

Laatst bewerkt door robbertc op 26-07-2014 11:17
 

26-07-2014 11:33:53
broek53
broek53
Dat denk ik ook en daarom noem ik het ook op voorhand een achterhoedegevecht: als maar genoeg mensen een fout maken, wordt het vanzelf goed.
Qua definitie is het volkomen nonsens (een omloop in een dienst), maar qua logica begrijp ik het best. Mijn concrete probleem is dat ik na 35 jaar schrijven over de materieelinzet moeilijk ineens het begrip omloop anders kan gaan gebruiken - maar laat dat maar mijn probleem zijn.
 

26-07-2014 12:02:12
rolandrail
rolandrail
Quote
michaben (za 26 jul 2014 08:50:16 https://www.somda.nl/forum/15142/p502650/): Dat eerste is niet zo zeer "met een beetje pech" maar het daadwerkelijke plan te DSSU, Gdm-Wd wordt een doorgaande corridor via de sporen 20&21. Dit zijn overigens wel twee van de vijf sporen te Ut vanaf waar je naar Utctw kunt, aftrappen en bijplaatsen blijft dus mogelijk hier. Alleen is de vraag of het gewenst is dit bij vrijwel elke trein te doen, nu rijdt op Wd-Ut alles met solo SLT, en op Ut-Gdm in de spits alles dubbel.
Wd-Ut alles solo wordt afgedwongen door de korte kopmaaktijd op Wdmv, die tijd is onder de normtijd (lees: looptijd mcn) om met twee treinstellen kop te maken.
 

26-07-2014 19:47:57
wouter15
wouter15
Quote
rolandrail (za 26 jul 2014 12:02:12 https://www.somda.nl/forum/15142/p502664/):
Quote
michaben (za 26 jul 2014 08:50:16 https://www.somda.nl/forum/15142/p502650/): Dat eerste is niet zo zeer "met een beetje pech" maar het daadwerkelijke plan te DSSU, Gdm-Wd wordt een doorgaande corridor via de sporen 20&21. Dit zijn overigens wel twee van de vijf sporen te Ut vanaf waar je naar Utctw kunt, aftrappen en bijplaatsen blijft dus mogelijk hier. Alleen is de vraag of het gewenst is dit bij vrijwel elke trein te doen, nu rijdt op Wd-Ut alles met solo SLT, en op Ut-Gdm in de spits alles dubbel.
Wd-Ut alles solo wordt afgedwongen door de korte kopmaaktijd op Wdmv, die tijd is onder de normtijd (lees: looptijd mcn) om met twee treinstellen kop te maken.

Dit geldt alleen voor de 6100. De 9800 kan prima vanaf Gvc met 2 stellen gaan rijden (is af en toe ook geen overbodige luxe in de spits trouwens)
 

26-07-2014 20:46:15
Klaasje
Klaasje
Quote
broek53 (za 26 jul 2014 11:33:53 https://www.somda.nl/forum/15142/p502663/): Dat denk ik ook en daarom noem ik het ook op voorhand een achterhoedegevecht: als maar genoeg mensen een fout maken, wordt het vanzelf goed.
Qua definitie is het volkomen nonsens (een omloop in een dienst), maar qua logica begrijp ik het best. Mijn concrete probleem is dat ik na 35 jaar schrijven over de materieelinzet moeilijk ineens het begrip omloop anders kan gaan gebruiken - maar laat dat maar mijn probleem zijn.

Het heeft er allicht mee te maken dat in de gehele Nederlandse ov-sector, NS uitgezonderd, een omloop dat is wat men bij NS een materieeldienst noemt. Door een combinatie van multimodale ov-hobbyisten op een internetforum als deze en Arriva's en Connexxions op de Prorailsporen krijg je vanzelf dat het gebruik door elkaar gaat lopen. In die zin is iets lastig goed of fout te noemen aangezien dat helemaal van de context en de tijd afhangt.
 

29-07-2014 18:54:44
michaben
michaben
In dezelfde periode worden ook de 9800, 8800 en 6100 opgeheven tussen Wd en Ut (de 6100 dus geheel opgeheven). De 8800 keert in Wd op spoor 1, de 9800 komt binnen op spoor 6 en vertrekt vanaf spoor 2 en zal dus leeg naar tenminste Hlma moeten. De 2000 wordt opgeheven op Gd-Ut, deze biedt daar GEEN overstap op de (12)500, reizigers mogen gezellig 13 minuten wachten op de 2800 die in Ut op spoor 9 op zichzelf keert. De 2000 rijdt ook om bij Gd, aankomst spoor 5, vertrek spoor 10. De (12)500 maakt een extra stop op Wd voor reizigers van de 8800 (overstap van 10 minuten) en vertrekt hierdoor 2 minuten eerder uit Ut en komt in de andere richting 2 minuten later aan te Ut.

Laatst bewerkt door michaben op 29-07-2014 19:01
 

29-07-2014 20:22:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (di 29 jul 2014 18:54:44 https://www.somda.nl/forum/15142/p503059/): De 2000 wordt opgeheven op Gd-Ut, deze biedt daar GEEN overstap op de (12)500, reizigers mogen gezellig 13 minuten wachten op de 2800
Nou scheelt het dat die overstap met het huidige spoorgebruik te Ut officieel toch al niet geboden wordt, dus dan is het op papier geen verslechtering. (In de praktijk natuurlijk wel)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2014 20:49:09
michaben
michaben
Met het verschil dat je dan wel tot Ut kan komen en nu in Gd achterblijft. Er worden trouwens ook extra 2800 ingelegd, t/m de 2889/2884. Waarom is mij niet duidelijk want de (1)1700 rijdt gewoon dus er is gewoon een kwartierdienst Gd-Ut.

Laatst bewerkt door michaben op 29-07-2014 20:51
 

29-07-2014 21:28:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Wellicht capaciteit op peil houden omdat de (1)1700 als enige IC vanuit Gvc drukker zal zijn. Da's makkelijker met materieel dat gewoon heen en weer pendelt dan dat je de 1700 moet gaan versterken en je het materieel vervolgens kwijt bent omdat het helemaal naar Es mee gaat.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 29-07-2014 21:28


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2014 22:16:18
geert
geert
En de 11700/1700 wordt naar ik aanneem met VIRM gepland zodat iedereen in ieder geval mee kan in de 1e week na de bouwvak?  

29-07-2014 22:50:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Ehm nee dat materieel ben je dan een hele tijd kwijt he. Logischer dan om juist de 2800 te versterken: als je de reizigers voor Gd kwijt bent heb je automatisch al meer plek voor reizigers naar Gvc in de (1)1700
Bijkomend voordeel: de 2800 rijdt vanuit Gd voor de (1)1700 uit en kan dus daar juist vast alles meenemen wat normaal de 2000 neemt en niet eerder wil vertrekken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-08-2014 14:14:38
gvttreinen
gvttreinen
De reisplanner kan niet echt overweg met doorgaande trein met verschillende treinnummers want voor bijvoorbeeld een reisje van Utl naar Mas moet je in Ut 31 minuten wachten ondanks dat de 16000 op spoor 7 aankomt en de 7400 één minuut later van 7 vertrekt welke dezelfde trein is!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 07-08-2014 14:18
 

07-08-2014 18:06:14
kleine_man
kleine_man
Met de app gaat het wel goed. Iig op 13-08  

07-08-2014 18:42:47
gvttreinen
gvttreinen
Idd doet de mobiele versie het ook goed.  

07-08-2014 22:37:27
train85
train85
Quote
gvttreinen (do 07 aug 2014 14:14:38 https://www.somda.nl/forum/15142/p503867/): De reisplanner kan niet echt overweg met doorgaande trein met verschillende treinnummers want voor bijvoorbeeld een reisje van Utl naar Mas moet je in Ut 31 minuten wachten ondanks dat de 16000 op spoor 7 aankomt en de 7400 één minuut later van 7 vertrekt welke dezelfde trein is!
Ik weet niet wat jij dan doet. Want heb als voorbeeld om 1100 uur een reis ingevoerd van Htn naar Mas en de opties: Toon hogesnelheidstreinen en Toon reisadvies voor OV-Jaarkaart of NS-Jaarkaart aangevinkt en daarnaast gekozen voor Direct en Optimaal en krijg gewoon zonder opstappen. Dit allen gewoon via www.ns.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-08-2014 07:57:59
gvttreinen
gvttreinen
Jammer dat ik geen schermafdrukjes heb gemaakt want het stond echt zo, is gelukkig inmiddels aangepast.  

09-08-2014 12:44:25
gvttreinen
gvttreinen
Schijnbaar was men niet tevreden van de drgl tussen Gdm en Tl, deze is nu voor die week 'plots' 20 minuten verschoven d.w.z worden nu getrakteerd in een 20 minuten wachttijd in Gdm!
Ik hoop dat de 'vaste' reizigers de reisplanner vlak voor vertrek nakijken want het kan zo weer veranderen!

Enig voordeel is dat de aansluiting op Ah en de bussen naar de regio hierdoor wel is verbeterd.
 

09-08-2014 17:37:42
michaben
michaben
Het is de andere kant op als je kijkt naar de treinnummers, richting Tl rijden de treinen 11 minuten eerder, richting Gdm gaan de treinen 13 minuten eerder ten opzichte van de dienstregeling die eerst uitgegeven is. De huidige dienstregeling komt meer overeen met de reguliere treinpaden van de 6000 (maar alsnog enkele minuten uitgebogen).

Volgens de reisplanner is Ut-Tl nog altijd een doorgaande rit, dus wordt de 16000 nog steeds gesplitst in Gdm, maar blijft deze dan zo'n 20 minuten op Gdm staan voor de rit vervolgd wordt naar Tl (en wordt dus een treinnummer twee hoger). En op de terugweg blijft deze ook weer 20 minuten staan. In de materieelomloop schuift het dus wat op, eerst had je bijvoorbeeld 16035V-6033-6034-16034V, nu wordt dat 16035A-6035-6036-16036V. Maar ik mag hopen dat deze rare laatste moment wijziging niet ingevoerd is vanwege een nummerfreak die de treinnummertjes netjes wilde aansluiten op elkaar.
 

09-08-2014 20:09:20
robbertc
robbertc
Nee, de eerdere dienstregeling gaf conflicten in Gdm en in de materieelomloop.  

09-08-2014 21:35:02
abcde
abcde
Vanwege het werk in Ut is de IC Rtd naar Zl - Gn/Lw al weken in het weekend geknipt in Ut. Waarom vertrekt de IC uit Ut naar Zl 3 minuteren eerder dan gebruikelijk (17/47 i.p.v. 20/50) ?
Is dit om te voorkomen dat reizigers uit Rtd in Ut de IC naar Zl nog kunnen halen ???%07%

Laatst bewerkt door abcde op 09-08-2014 21:39
 

09-08-2014 21:38:44
rolandrail
rolandrail
Nee, dat is omdat die door de werkzaamheden onderlangs rijdt door Uto en zonder -3 dat in het pad van de 5600 zou doen.  

09-08-2014 22:11:34
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij waren de buitendienstellingen al maanden bekend en het komt mij vreemd over dat de drgl enkele dagen ervoor opnieuw gewijzigd moeten worden terwijl men de drgl al 10 dagen van tevoren heeft 'vrijgegeven'.  

09-08-2014 22:24:32
train85
train85
De grote wijzingen worden tot 3 weken van te voren gedaan. Daarna alleen maar hele kleine aanpassingen waar nog een conflict zit in de plansystemen.  

09-08-2014 22:40:40
michaben
michaben
Quote
michaben (di 29 jul 2014 18:54:44 https://www.somda.nl/forum/15142/p503059/): de 9800 komt binnen op spoor 6 en vertrekt vanaf spoor 2 en zal dus leeg naar tenminste Hlma moeten

Even een correctie hierop, het lijkt erop dat de 9800 te Wdmv gaat omlopen. Dat is dus drie maal kopmaken, binnenkomst vanuit Gvc op spoor 6, kopmaken en linkerspoor naar Wdmv, weer kopmaken en linkerspoor terug naar Wd spoor 2, en een derde maal kopmaken om weer naar Gvc terug te gaan.