Twee Noordelijke spoorprojecten koppelen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
07-04-2014 13:54:50
mv
mv
In de beide Noordelijke Provincies zijn momenteel 2 projecten gaande op spoorgebied: Project "ESGL" (Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden) en Project "Wiederline." Met het oog op meer samenwerkigsverband (SNN) willen een aantal politieke partijen uit Friesland (o.a de CU) het aansturen op het koppelen van "ESGL" aan de "Wiederline." Zo kunnen de treinen rechtstreeks doorijden vanuit (Harlingen haven-) Leeuwarden via Groningen naar Duitsland. https://fryslan.christenunie.nl/k/n6056/news/view/641868/43682/cu-pleit-voor-doorgaande-spoorverbinding-met-duitsland.html

Greetz:MV
 

07-04-2014 14:07:49
Klaasje
Klaasje
Dat moet qua dienstregeling maar net mooi uitkomen en mijn vermoeden is dat het bij Groningen misgaat. Want de sneltrein uit Leeuwarden komt vlak na de stopper aan en die stopper sluit aan op de IC-knoop. In aansluiting op de IC-knoop vertrekt de stopper naar Winschoten terwijl de sneltrein ongeveer 10 minuten na die stopper weg moet. Dat past dus niet heel mooi op elkaar. Dan sta je dus lang stil of moet er nog meer infrastructuur worden gebouwd dan er nu al is.  

07-04-2014 15:05:34
mv
mv
De treinen uit Lw zullen in de plannen van nu, gaan eindigen in Gn-Erp om de druk op Gn het hoofd te kunnen bieden maar nadat Gn op de schop is geweest, word de dienstregeling naar alle waarschijnlijkheid ook wel weer (deels) aangepast. De toekomst zal het uitwijzen....het zal vast wel goedkomen

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 07-04-2014 15:08, reden: txt
 

07-04-2014 15:22:08
broek53
broek53
In de plannen voor de uitbreiding van de dienst op Winschoten met een sneltrein die door moet kunnen naar Leer, vertrekken die treinen om .00 en komen ook om .00 aan, heb ik begrepen. Ze kruisen elkaar in Winschoten dan rond minuut .30.  


07-04-2014 17:10:32
Nelis
Nelis
Ik heb zitten puzzelen met de DRGL van deze sneltrein. Het is zonder veel problemen mogelijk om de sneltrein groningen winschoten leer in te leggen. Alleen bij vertraging is het op het stuk Zuidbroek -Leer een grote kans op stapeling van vertraging in het geval dat op Leer een uurdienst met korte kering gereden gaat worden. Doortrekken van deze sneltrein naar Leeuwarden zonder lang te wachten in Groningen is onmogelijk tenzij er andere diensten omgegooid worden.  

07-04-2014 21:22:17
FourRoses
FourRoses
Er was toch sprake dat Groningen-Leer onder de draad zou worden gebracht, of er was een studie over momenteel. Of is dat plan inmiddels van de baan? Dan zou men Groningen-Leeuwarden ook moeten elektrificeren.  

08-04-2014 11:43:00
mv
mv
Na wat speurwerk op internet, werd enigzins duidelijk dat de plannen vanuit Groningen verder gaan dan alleen Leer/Bremen. Hierin word zelfs doortrek naar Hamburg genoemd:http://www.metronieuws.nl/nieuws/groningen-wil-duitsland-per-trein-beter-bereikbaar-maken/SrZmik!goYiy11zVGms/. Eveneens als verdubbeling van het spoor en invoer ERMTS/200Km/pu. Elektrifictaie van Leeuwarden - Groningen is al een lang gekoesterde wens in Friesland. Dit zou dan weer perfect in het plaatje passen van verdubbeling & elektrificatie van de spoorlijn vanuit Groningen naar Leer und weiter....

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 08-04-2014 11:43, reden: txt
 

08-04-2014 11:45:41
gvttreinen
gvttreinen
.....misschien dan toch de Zuiderzeelijn aanleggen en dan hop...met 200 km/h van A`dam naar Hamburg!  

08-04-2014 13:03:33
FourRoses
FourRoses
Ik vraag me af of al die kosten wel opwegen tegen de baten. Zo'n grote reizigersstroom Groningen-(Leer)-Bremen-Hamburg is er nou ook weer niet. Het Groningse achterland is daar simpelweg te dunbevolkt voor. Eelde is bijvoorbeeld ook al jarenlang een grote kostenpost door het lage inwonersaantal in de provincie. Extra treinen genereert natuurlijk wel extra reizigers maar de gemiddelde bezettingsgraad zal er door dalen.

Om de financiering ergens vandaan te halen kan je besluiten Eelde te sluiten. Het merendeel reist toch wel via Bremen Flughafen. Redelijk dichtbij en groot aanbod. Alleen minder voor de toch al lage werkgelegenheid in de provincie..
 

08-04-2014 13:40:20
mren
mren
Vliegvelden zijn locale prestigeprojecten, die worden niet gesloten. Zie Beek en Twente.  

08-04-2014 15:12:48
ZJ37
ZJ37
Quote
Klaasje (ma 07 apr 2014 14:07:49 https://www.somda.nl/forum/14778/p490885/): Dat moet qua dienstregeling maar net mooi uitkomen en mijn vermoeden is dat het bij Groningen misgaat. Want de sneltrein uit Leeuwarden komt vlak na de stopper aan en die stopper sluit aan op de IC-knoop. In aansluiting op de IC-knoop vertrekt de stopper naar Winschoten terwijl de sneltrein ongeveer 10 minuten na die stopper weg moet. Dat past dus niet heel mooi op elkaar. Dan sta je dus lang stil of moet er nog meer infrastructuur worden gebouwd dan er nu al is.
Een doorgaande verbinding Hlg-Gn gaat waarschijnlijk in Lw al erg lastig worden, aangezien je met alle treinen van/naar Zl, Sk/Stv en ook de tegenrichting moet kruisen.
 

08-04-2014 15:58:45
j.jager
j.jager
Dat moet volgensmij geen probleem zijn. In het verleden is er al eens een soort van inselzug geweest doormiddel van reguliere ritten doortekoppelen.  

08-04-2014 16:58:49
ZJ37
ZJ37
Jij hebt het over de jaren '80 en '90 inderdaad. Inmiddels rijden er rond Lw behoorlijk wat meer treinen in allerlei richtingen.  

08-04-2014 17:32:48
sjoerd
sjoerd
Door treindiensten door te koppelen ontstaat er in de regel ruimte op een station. Wat in Groningen na enkele jaren nu weer ongedaan wordt gemaakt, van slechts een enkel doorgaand perronspoor naar weer vier doorgaande, kan in Leeuwarden ook. Aan de oostzijde lagen ooit zelfs drie kopsporen, al denk ik niet dat er nog twee in passen maar een perron ten zuiden van de sporen kan ook altijd nog, al was het alleen aan de oostzijde.

Laatst bewerkt door sjoerd op 08-04-2014 17:36
 

08-04-2014 17:35:39
j.jager
j.jager
Quote
ZJ37 (di 08 apr 2014 16:58:49 https://www.somda.nl/forum/14778/p491001/): Jij hebt het over de jaren '80 en '90 inderdaad. Inmiddels rijden er rond Lw behoorlijk wat meer treinen in allerlei richtingen.
Dat voorbeeld wat ik noemde was trouwens in 2007 en toen reed men al met GTW. Overigens betrof het om 2 ritten per dag tussen Hlgh en Leer.
 

09-04-2014 09:52:21
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (di 08 apr 2014 15:12:48 https://www.somda.nl/forum/14778/p490978/):
Quote
Klaasje (ma 07 apr 2014 14:07:49 https://www.somda.nl/forum/14778/p490885/): Dat moet qua dienstregeling maar net mooi uitkomen en mijn vermoeden is dat het bij Groningen misgaat. Want de sneltrein uit Leeuwarden komt vlak na de stopper aan en die stopper sluit aan op de IC-knoop. In aansluiting op de IC-knoop vertrekt de stopper naar Winschoten terwijl de sneltrein ongeveer 10 minuten na die stopper weg moet. Dat past dus niet heel mooi op elkaar. Dan sta je dus lang stil of moet er nog meer infrastructuur worden gebouwd dan er nu al is.
Een doorgaande verbinding Hlg-Gn gaat waarschijnlijk in Lw al erg lastig worden, aangezien je met alle treinen van/naar Zl, Sk/Stv en ook de tegenrichting moet kruisen.

Ik ging al uit van alleen Lw-Leer. Harlingen - Leer is nog lastiger idd.
 

09-04-2014 11:52:28
mv
mv
Doorgaande treinen Harlingen-Leer is nu idd een probleem gezien het feit dat er voor Lw plannen klaar liggen om perron 5A/B te gaan scheiden middels een stootjuk/blok en verbreding van het perron wat dan door zal gaan als perron 6. Perron 5A blijft bestaan en 5B gaat dus weg. Dus geen mogelijkheid tot doorrijden, en iets waar dus nu vragen over gesteld gaan worden,waarom deze oplossing werd aangedragen ipv te zien naar aanhaking op Project "Wiederline."

Het koppelen van diensten is inderdaad een goede oplossing en zal inderdaad wat ruimte geven op het station. Er is zelfs in het verleden al rekening meegehouden en deze kans zouden dus middels bovenstaande optie worden weggehaald.

Het robuust maken van het emplacement (de spoor en wisselsanering) is hier in Lw gestaakt wegens geld gebrek en voorlopig nog even van de baan.

De genoemde "Inselzuge" is wegens slechte promotie (in beide landen) destijds vroegtijdig ten einde gebracht. Iets wat bij de "Wiederline" beter gebeurt (promotie in beide landen).

De kopsporen die aan de Oostzijde lagen zijn in het verleden al gesneuveld.
Het enige wat nog mooi is en resteerd is het feit dat er in het verleden al ruimte is gehouden (rekening houden met) voor verdubbeling en een waslijn er boven.


Zie deze plannen als een geheel doormiddel van het verbinden van de Noordelijke & Duitse Metropool steden.
 

09-04-2014 13:03:41
Klaasje
Klaasje
Metropoolsteden? In het Noorden?%03%

Groningen is een leuke stad en een zeer belangrijk regionaal centrum maar voor de rest stelt het in het Noorden niet bijster veel voor.
 

09-04-2014 14:23:31
sjoerd
sjoerd
Kom, Klaasje, gezien de railinfrabehoefte rijden er toch af en toe nog wel treinen in het noorden. Zelfs op elke lijn met een betere frequentie dan hier in West-Brabant, al gaat dat laatste binnenkort veranderen...
Mv: aan de oostzijde ligt toch nog steeds kopspoor 58? Voor de rest vind ik het versoberen van de oostzijde met die totaal onnodige verbreding van het perron een onzalig plan. Als men dan in het verleden wel ruimte liet voor spoorverdubbeling en elektrificatie en men gooit de boel met dit plan dicht, is men gewoon slecht bezig. Verstandiger is het om te denken aan een nieuw zuidelijk zijperron langs het gehele spoor 56. Daar kun je wat mee.
Met enkele geringe aanpassingen aan de westzijde heeft elke richting eigen aankomst- en vertreksporen en kunnen er al drie wissels 1 : 15 vervallen en de snelheden kunnen omhoog. Dat plan heb ik in de jaren 80 al eens voorgesteld maar de toenmalige frequenties maakten het nog niet nodig...
 

09-04-2014 16:17:03
mv
mv
Ja Klaasje,dat is iets waar Groningen zich mee profileerd > Metropool stad Groningen en de steden (Bremen/Hamburg) in Duitsland. Iets waar Leeuwarden zich sindskort ook achter schaart.

Annywho,het voorstel van Sjoerd is jammer dat het in de NS tijd aan de kant is gelegd. Het is sowieso al jammer dat dat destijds niet doorging (ik ken ze) dat was een gemiste kans. Destijds ook verdoezeld door de NS (naar velen hun idee) door de plannen weg te schuiven naar de prullenmand en de spoorlijn Lw-Gn te degraderen van HRN-lijn naar Nevenlijn. Elektrificatie & Verdubbeling bleef dus uit.

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 09-04-2014 16:21, reden: txt
 

09-04-2014 16:42:46
broek53
broek53
Dat er - gesubsidieerde - treinen rijden in het noorden maakt het nog niet tot metropolen die door liefst hogesnelheidslijnen met elkaar verbonden moeten worden - je moet de zaken wel een beetje in perspectief blijven zien.
Lw - Gn is een overduidelijk slachtoffer van de verzelfstandiging en het afpakken van de contractsector. Terecht vanuit de nieuwe positie waarin NSR als restant van NS geplaatst was, zag NSR niets in een dieseleilandje waarvoor ze dan een ongewisse strijd met haar eigen taakorganisaties aan zou moeten om het geëlektrificeerd te krijgen.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-04-2014 16:43
 

10-04-2014 13:54:58
mv
mv
Metname het laatste deel ik niet met je, het is al sinds de jaren '70 hommeles op de Noordelijke Nevenlijnen, met 2x (onterrecht) dreiging tot sluiting aan toe. En gesubsidieerd is het denk ik al niet eens meer.

Btw: De enige lijn die altijd overeind is gebleven en steeds meer reizigers krijgt, is juist de lijn Lw-Gn. En sindskort maken er vanuit Friesland meer en meer reizigers gebruik van de lijn naar Leer. Ook dit zal in de jaren toe nemen, zeker als er een sterk verbeterd stuk product in de markt zet, en verbeteringen doorvoerd over de gehele linie (verdubbeling, elektrificatie, kortere reistijd etc. etc.)

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 10-04-2014 13:56, reden: txt
 

10-04-2014 14:24:38
broek53
broek53
Tuurlijk is het sinds de jaren '70 hommeles, namelijk vanaf het moment waarop NS moest opgeven aan het Rijk op welke lijnen het meeste verlies gedraaid werd. daar vielen alle Noordelijke Nevenlijnen onder. Men weet het altijd buitengewoon geniepig zo te draaien dat "NS van die lijnen af wilde", een argument dat je ook steeds hoort over wat dan later de contractsector geworden is. Maar dat terzijde.

Subsidie: het is maar wat voor naam je het beestje geeft. Vroeger dekte het Rijk de verliezen van NS af, daarbij inbegrepen de verliezen op de onrendabele lijnen. Daarna werd het een exploitatiebijdrage voor de onrendabele lijnen, en nu heet het een concessie. Maar er moet hoe dan ook geld bij; dergelijke lijnen kunnen zichzelf nu eenmaal niet bedruipen.
Wellicht met uitzondering van Lw - Gn, dat zou best kunnen, sterker nog: die kwam ook niet in de contractsector omdat hij onrendabel was, maar omdat NS dat vervoerstechnisch wel zo handig vond.

Laatst bewerkt door broek53 op 10-04-2014 14:25
 

10-04-2014 20:56:32
timtrein
timtrein
Gn-Lw zat in de tijd dat 'ie naar NoordNed ging (1998?) al zo ongeveer op de nullijn. Dat zal zeker niet slechter zijn geworden. Sterker nog: de extra sneltreinen vanaf 2017 gaat Arriva op eigen rekening rijden.
De rest van de noordelijke lijnen is behoorlijk verliesgevend (de halfuursdienst Groningen - Veendam zit in de orde van grootte van 4,1 miljoen per jaar; voor geheel Groningen vind ik zo'n 13,0 miljoen per jaar, stand 2011 dus excl. Veendam).
 

10-04-2014 22:32:12
broek53
broek53
I rest my case. Niet dat ik graag gelijk wil krijgen, maar het gaat er maar om dat men de vervoersstromen en -behoeften in het Noorden een beetje in perspectief blijft zien.  

11-04-2014 10:24:54
mv
mv
Vandaar dat het onderwerp ook is: "Twee Noordelijke spoorprojecten koppelen" betreffende een goed lopende lijn, en niet de overige Nevenlijnen. Dat Harlingen hier dan als uitzondering in genoemd word als doorgetrokken lijn, kan ik inkomen: Daar staat nog het een en ander te gebeuren waar o.a. een goede spoorverbinding voor nodig is.

Gr:MV

Laatst bewerkt door mv op 11-04-2014 10:25, reden: txt
 

15-04-2014 17:09:16
FourRoses
FourRoses
Wat nieuws van het front: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/212065/proef-met-schonere-treinen-provincie-groningen

''Binnenkort wil de provincie al een proef gaan uitvoeren met beide vormen van energie''..
 

15-04-2014 17:14:40
dennistd
dennistd
Vloeibaar gas? Dat lijkt me toch een vrij gevaarlijke stof, dus het verbaast me dat de gemeenten nog geen protesten georganiseerd hebben... %08%  

15-04-2014 19:44:30
kbrandsma
kbrandsma
Een gevolg van het afschaffen van de rode diesel.
Gewoon elektrificeren die diesellijnen, te beginnen bij Leeuwarden - Groningen en Groningen - Nieuweschans. Met de Nuon-gelden die de provincie Fryslân bezit kan het Friese deel worden betaald. Met het exploitatievoordeel (mogelijk na 2020 bij de nieuwe concessie) kan men in de toekomst nieuwe projecten realiseren.

Bio-LNG is erg kostbaar. Biogas kan beter worden omgezet naar aardgas kwaliteit en zodoende worden ingevoerd in het bestaand aardgasnet.
Bij de productie en opslag van bio-LNG is veel energie benodigd voor het afkoelen comprimeren van biogas.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-04-2014 22:41:38
krokodil
krokodil
Zou een trein ook op aardgas kunnen rijden? Daar is genoeg van in Groningen (hebben ze er eindelijk een keer voordeel van).  

16-04-2014 11:10:01
mv
mv
Ombouw naar gas of waterstof is bij de GTWtjes een dure grap volgens een insider bij Voith/Stadler Lw. Ombouw voor Elektrisch rijden zou in een simpele hand omdraai gebeurt zijn maar laten ze dit nou net niet kunnen uit testen omdat op de Nevenlijnen geen waslijn aanwezig is!!

Mooi test stukje zou zijn van Station Gn naar Gnerp...maar waar praten we dan over?! En ritje van amper 3 minuten!! Daar zullen toch wat langere afstanden voor nodig zijn lijkt mij....

En financiering vanuit NUON geld hoeven we in Friesland denk ik niet op te rekenen: Dat is het grotendeels al besteed in andere projecten....Fijn (AHUM) voorbeeld is: "Gastvrij Fryslan" (Toerisme)


Gr:MV
 

16-04-2014 18:47:54
thom
thom
Quote
dennistd (di 15 apr 2014 17:14:40 https://www.somda.nl/forum/14778/p491724/): Vloeibaar gas? Dat lijkt me toch een vrij gevaarlijke stof, dus het verbaast me dat de gemeenten nog geen protesten georganiseerd hebben... %08%

Wat denk je dat er in een auto zit die op LPG rijdt...?
 

16-04-2014 23:58:22
timtrein
timtrein
Er is nog zat RSP-geld, als men wil kan men dat ervoor gebruiken.  

17-04-2014 21:20:02
kbrandsma
kbrandsma
Quote
krokodil (di 15 apr 2014 22:41:38 https://www.somda.nl/forum/14778/p491755/): Zou een trein ook op aardgas kunnen rijden? Daar is genoeg van in Groningen (hebben ze er eindelijk een keer voordeel van).

Ja. Het aardgas chemisch bewerken tot GTL.
Hiermee zijn geen aanpassingen aan de bestaande dieselmotoren benodigd.
http://s06.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/country/nld/o-dam/pdf/gtl.pdf
 

22-04-2014 14:22:31
mv
mv
Timtrein: Dat zal je nog eens verbazen hoe snel het RSP geld hier pleiter was aan andere projecten!!

Gr:MV
 

22-04-2014 18:04:02
timtrein
timtrein
Er is nog steeds een flinke som geld in kas, dat is weliswaar in principe allemaal gereserveerd maar diverse projecten zijn nog lang niet zeker. Dus herbestemming aan een concreet en zinvol project als dit is zonder meer mogelijk.  

27-04-2014 14:55:44
mv
mv
Timtrein: Dan zijn wij de enigen die daar zo over denken....Nu de Provincie nog!!
Gr:MV
 

23-06-2014 14:02:45
mren
mren
Een alternatief plan voor Groningen, met diverse verbindingsbogen om het hoofdstation heen: http://s23.postimg.org/vh4xi1csb/groningen2.jpg

Er zitten nog meer alternatieven in de studie, zoals diverse ongelijkvloerse kruisingen in de Oosterpolder. Jaartal is even onbekend.
 

23-06-2014 14:14:13
gvttreinen
gvttreinen
jaren `20 van de vorige eeuw.  

23-06-2014 14:27:57
mren
mren
Ja, er stond 1920 onder de kaart. Maar even onduidelijk of dat ook het jaartal was. Het is in ieder geval in van de vele kaarten waar de NVBS-beheerder topografische kaarten aan werkt. Hij weet zelf niet hoe veel, maar het loopt in de duizenden  

23-06-2014 14:55:52
Klaasje
Klaasje
Sowieso van voor de jaren '30 als je kijkt wat er op de kaart staat.  

25-06-2014 15:37:53
mv
mv
Het begin is er iig al: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=135591
En in Friesland word al gepleit om hier zo snel mogelijk ook op in te haken....
Rechtstreeks Leeuwarden - Bremen
Mooi!!

Gr:MV
 

26-06-2014 09:57:20
charta
charta
Een veelgevraagde relatie.