Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstellen Materieel 1954 (Hondekop)
RailWiki.nl
19-01-2014 22:58:42
lex_t
lex_t
Gut, die was er ook nog. de 375. Nog onderdelen nodig?

http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=datum&q1=15/01/2014:19/01/2014&o3=niet&f3=show&q3=ddd%20hhh&start=5

Laatst bewerkt door martijnmet op 20-01-2014 08:11, reden: Typo in titel herstelt
 

20-01-2014 01:00:05
aarclay
aarclay
AH, dit is dus bij een sloperijtje in Muntendam, waar de bakken uit het Verkeerspark Assen nu staan. Nooit geweten dat die dingen daar nog in het park stonden? Ik dacht dat die daar allang weg waren gehaald.

Laatst bewerkt door aarclay op 20-01-2014 01:03


Choo choo.....
 

20-01-2014 01:08:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hier zijn een aantal oude foto's van het interieur te zien: http://www.flickr.com/photos/37621568@N07/5121156995/in/photolist-8Nxgyg-8NAmBh-8VG8t1-8VD5sZ-8VD5AH-8VG8E7-8VD5F2  

20-01-2014 04:50:22
M-BASS
M-BASS
Klopt die foto uit bericht 1 wel? 375 was toch overgeschilderd in rood / groen?  


20-01-2014 07:32:09
martijn
martijn
Ja of klopt het bericht bij de foto...

Nee, het treinstel was maar aan 1 zijde in winterse tafrelen/skihut beschilderd en betimmerd.
 

20-01-2014 10:01:18
Nelis
Nelis
Je kan op de fotos ook zien dat hij rood bruin is aan 1 kant.  

20-01-2014 16:53:50
tonnie12
tonnie12
zonde dood zonde dat dit zo moet.  

20-01-2014 17:32:59
salieri
salieri
Wat wil je er dan mee doen? Rijvaardig is dat ding niet meer en in de huidige economische tijden is er ook geen geld om hem op te knappen/rijvaardig te maken.  

20-01-2014 17:34:43
lex_t
lex_t
..en er is zat mat '54 bewaard. Maar wat onderdelen kan leuk zijn.  

20-01-2014 17:42:19
sfj
Ik heb enige tijd terug ergens gelezen dat het Benelux-tweetje door stichting Hondekop was aangekocht en naar Nederland komt. Weet iemand of dit meer was dan slechts een gerucht?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-01-2014 17:43:55
KvdLee
KvdLee
Ik geloof dat Mat'54 voorzitter Erik de Zwart naar buiten heeft gebracht dat dat gaat gebeuren. Zal het even opzoeken.

Edit: http://www.flickr.com/photos/65345799@N07/9044248114/in/photolist-eMd8Sj

Laatst bewerkt door KvdLee op 20-01-2014 17:45, reden: linkje naar bericht


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

20-01-2014 17:47:43
sfj
Dat is inderdaad wat ik gelezen heb, maar Spoorhaar ken ik verder niet dus vandaar de vraag.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-01-2014 17:49:04
Erikvd12
Erikvd12
Ik ben in 2009 nog in het stel geweest, was toen nog in goede conditie met het eerste klas interieur en de coupés met cabine was nog allemaal aanwezig.

Het tweede klas interieur was verder opgeslagen in de hal.
 

20-01-2014 19:04:00
dvdhoven
dvdhoven
Quote
lex_t (ma 20 jan 2014 17:34:43 https://www.somda.nl/forum/14507/p483516/): ..en er is zat mat '54 bewaard. Maar wat onderdelen kan leuk zijn.
Zat???
Naar mijn idee is er pas zat bewaard als het nog mogelijk was met 14 bakken over de Veluwe te rijden. Maar dat zal helaas nooit meer gebeuren. Those were the days!


Dick van den Hoven
 

20-01-2014 19:30:50
thom
thom
Maarja, de vraag blijft natuurlijk altijd of dat ook realistisch is...

Ik hoef het jou niet te vertellen, maar elke bak kost kostbaar vrijwilligers werk en er zijn ook zat materieel soorten waar helemaal niets van bewaard is wat veel unieker geweest was.

De 375 heeft zijn tijd als trein gewoon gehad en heeft daarna een ander uniek leven gekregen, niks mis mee toch?
Verder heb ik dat ding ook een keer van dichtbij mogen bekijken en hij was toch wel aardig zo rot als een tientje, iets wat bij een 766 toch al de nodige moeite kost om op te knappen...
 

20-01-2014 19:37:59
dvdhoven
dvdhoven
Dat weet ik als de beste Thom. Maar ja, dromen mag toch? Wat was er mooier dan zo'n lange slang Hondekoppen Utrecht binnen te zien komen?


Dick van den Hoven
 

20-01-2014 20:19:44
broek53
broek53
Met twee Pecs erin, graag  

20-01-2014 20:51:54
lex_t
lex_t
Quote
dvdhoven (ma 20 jan 2014 19:37:59 https://www.somda.nl/forum/14507/p483537/): Dat weet ik als de beste Thom. Maar ja, dromen mag toch? Wat was er mooier dan zo'n lange slang Hondekoppen Utrecht binnen te zien komen?


Of door Harderwijk..
 

20-01-2014 20:59:30
timtrein
timtrein
Het was de wens van het bedrijf waar de bakken staan om de locatie niet te openbaren, zo had ik begrepen. Ze staan daar niet voor de sloop, maar zouden nog een andere bestemming krijgen.  

20-01-2014 23:34:21
alle46
alle46
Quote
broek53 (ma 20 jan 2014 20:19:44 https://www.somda.nl/forum/14507/p483546/): Met twee Pecs erin, graag

En het tweetje Mat'46 %02%
 

20-01-2014 23:45:49
dh3201
dh3201
Quote
dvdhoven (ma 20 jan 2014 19:04:00 https://www.somda.nl/forum/14507/p483530/): Zat???
Naar mijn idee is er pas zat bewaard als het nog mogelijk was met 14 bakken over de Veluwe te rijden. Maar dat zal helaas nooit meer gebeuren. Those were the days!

Tja, dan had je ze in de jaren '90 zelf van de sloop moeten kopen....


Shqiperise-lopers?
 

20-01-2014 23:53:18
maigoda
maigoda
Wat dan weer onmogelijk was door een clausule in het koopcontract met NS dat bepaalde dat doorverkoop van materieel en onderdelen niet mocht. Het enige wat de sloper mocht was de boel aan gort snijden of knippen en het als schroot doorverkopen.
Groetjes,
Emiel
 

21-01-2014 12:19:27
timtrein
timtrein
Gelukkig maar, anders had het hele land nu vol troep gestaan. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit!  

21-01-2014 15:09:37
FST
FST
De 375 had sprinterramen ipv de oorspronkelijke 4-delige schuiframen die in het midden sloten. Dus dit stel is minder waardevol.

Behalve de 766 en een tweetje bij het Spoorwegmuseum (weet nummer niet uit mijn hoofd) is er toch geen Mat'54 meer?
 

21-01-2014 15:12:02
M-BASS
M-BASS
Ik geloof nog n benelux 2tje, overigens is het 2tje van nsm nummer 386  

21-01-2014 15:48:15
lex_t
lex_t
Quote
FST (di 21 jan 2014 15:09:37 https://www.somda.nl/forum/14507/p483620/): Behalve de 766 en een tweetje bij het Spoorwegmuseum (weet nummer niet uit mijn hoofd) is er toch geen Mat'54 meer?


Dat lijkt me meer dan zat...
 

21-01-2014 16:04:39
sfj
In Leuven, België staat nog een nmbs beneluxstel mat '57. Het woord is rond gegaan dat deze naar Nederland is aangekocht. Dit kan echter net zo goed voor bepaalde onderdelen zijn. Meer dan 8 rijdende bakken zullen er zo goed als zeker nooit meer komen. Maar vroeger was het ook mogelijk om een trein te vormen met mat46 etc in elektrische koppeling.

Ik ben heel benieuwd of dit nou echt waar is, en natuurlijk details weten.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-01-2014 16:30:41
Nelis
Nelis
Als je de facebook pagina en site van de mat 54 stichting leest zijn ze er erg serieus mee bezig om die benelux hondekop naar nederland te halen. Ik mag hopen dat ze eerst de revisie van de 766 afronden en hem pas daarna naar nederland halen zodat ze meteen door kunnen en ook een goed financieel model kunnen aanmeten bij de stichting door middel van de gezelschapsritten. Maar we zullen zien hoe het gaat lopen.  

21-01-2014 17:56:24
timtrein
timtrein
Van een paar ritjes per jaar ga je geen museumstel op de baan houden hoor, laat staan restaureren.
Het Benelux-stel zal eerst wel een paar jaar in Blerick in de loods komen te staan.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-01-2014 17:56:49
maigoda
maigoda
Quote
sfj (di 21 jan 2014 16:04:39 https://www.somda.nl/forum/14507/p483627/): Maar vroeger was het ook mogelijk om een trein te vormen met mat46 etc in elektrische koppeling.

Ik ben heel benieuwd of dit nou echt waar is, en natuurlijk details weten.

Dit is inderdaad waar. In principe konden mat'36, mat'40, mat'46, mat'54 en de Benelux-hondekop samenrijden. Dat is ook geregeld gebeurd. Beneluxritten binnen Nederland bijvoorbeeld werden van Amsterdam tot Roosendaal nog wel eens versterkt met achterop een mat'46-stel, die dan in Roosendaal afgekoppeld werd. En recenter: de 766 en de 273 hebben ook wel eens gezamelijk gereden. En als de 252 klaar is, kan deze ook samenrijden met de 273, 368 en 766.
Groetjes,
Emiel

Aanvulling: enige plaatjes:

254+hondekop:
http://de-blauwe-engel.clubs.nl/afbeeldingen/album/5125819/NS%2BMat46%2BELD_245%2BMat54_420%2B%2BZwolle%2BJuni%2B1980.jpg

386+273:
http://farm4.staticflickr.com/3731/9297720277_93dac645bf_o.jpg

273+766:
http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/electreinstellen/mat46/T1949.JPG

Benelux+mat'46+mat'54:
http://www.beneluxspoor.org/bnls/img071_4.jpg

Laatst bewerkt door maigoda op 21-01-2014 18:01
 

21-01-2014 18:01:15
AgentX
AgentX
En wat dachten we van enkele maanden geleden toen de Heimwee Express heel de dag pendelde met de 386+273 tussen Utm en Amf? Dat heeft naar ik heb begrepen ook prima gewerkt.  

21-01-2014 18:10:12
dvdhoven
dvdhoven
Mat 46 en Mat 54 werd in de 70er jaren veel gepraktiseerd. In die tijd reden er op Zl - Vs, de serie 4600, in de basis Hondekop vieren. Extra versterking voor de spits, werd dan gevonden in een mat 46 twee. Die moest dan achterop de trein ivm het discomfort voor de mcn. Soms kon dat niet of gebeurde dat niet en het is voorgekomen dat een mcn weigerde te vertrekken. Eerst het mat 46 aan de achterkant en dan pas weg.
Dat waren dan vaak machinisten van de A-dienst, degenen die tegen het pensioen aan zaten en speciale diensten hadden. Maar die voelden zich vaak beter dan de rest. Zij waren nog meester op de stoom geweest!
Maar het kon gebeuren dat mat 46 als extra versterking in de NO opdook, terwijl dat eigenlijk een Hondekop bolwerk was.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-01-2014 18:12


Dick van den Hoven
 

21-01-2014 18:21:57
sjoerd
sjoerd
Voordat het beheer een eind maakt aan deze bespiegelingen: een mat46 voorop en een Benelux of mat54 erachter kon ook en maakte dat de machinist vleugels leek te hebben omdat het je al schuddend boven de 130 bracht.  

22-01-2014 16:52:41
jorgo
jorgo
Stukje belevenis:

Deze maand is het al 18 jaar geleden dat de laatste hondekoppen buiten dienst gingen. Niet te geloven dat er nu al volwassenen rondlopen die na het hondekoptijdperk geboren zijn...

Zo ga je denken als je wat ouder wordt.... Voor mij klinkt 1996 nog vrij recent, maar ook ik was toen pas half zo oud als nu dus het moet toch een tijdje geleden zijn.

Enfin, vanaf de zomerdienst 1995 waren van 's lands mooiste stroomlijnmaterieel nog acht viertjes (761, 765, 766, 770, 774, 775, 780 en 781) en vijf tweetjes (384, 386, 388, 389 en 392) actief. Wij gingen met tienertoer en de omloop uit Rail Magazine op hondekopjacht.

De viertjes waren qua verschijningsvorm bijna uniek: je kon ze op afstand herkennen of tenminste inperken. Met VIRM of ICM is dat bijna niet te doen. Kun je je een VIRM met afwijkende ramen voorstellen?:
* De 761 en 766 waren standaard grote coachen en leken ook van afstand op elkaar.
* ...maar in de laatste inzetweken kreeg de 761 een bloedneus.
* De 765 had een proefsnor
* De 770 en 774 waren als enige geel en dus geen coach. Deze hadden beide sprinterramen; de drie gele glaswolviertjes met originele ramen hebben de zomerdienst niet gehaald. Ik kon ze op afstand niet onderscheiden.
* De 775 was de enige nog rijdende kleine coach met schaarstroomafnemers (de andere, de 773, was al aan de kant). Deze bezat de A-bak van de 776 (1970) en daarin zaten dan weer geen coach stoelen.
* De 780 en 781 haden eenbeenstroomafnemers
* ...maar de 781 had sprinterramen.

Identificatie was dus vrij gemakkelijk. Bij de tweetjes viel ook wel wat te deduceren: alleen de 386 en 392 hadden originele ramen, de 388 had een snor, de andere twee hadden sprinterramen.

Behalve invalbeurten was er een beperkte omloop: diverse sneltreinen in de 3500, een stoptrein naar Weert, een 3600 op zondag, een stoptrein Leeuwarden- Heerenveen, een spitsslag uit Zevenaar en een spitsslag van Zutphen naar Zwolle. Na de zomerdienst vervielen de meeste ritten in de 3500 behalve het roemruchte treinpaar S3522/S3561. De 3561 reed op vrijdag de uitzonderlijk lange route Groningen-Zwolle-Utrecht-Den Bosch (splitsen)- Roosendaal/Weert. Tussen Zl en Ht reden drie viertjes; oude glorie.

Youtuber kokerrok01 heeft deze diensten twee keer weten vast te leggen:
http://www.youtube.com/watch?v=ALngX7Aszbw
http://www.youtube.com/watch?v=VGEH2a7s3Ak
Bij het laatste filmpje heb ik enige deductie aangaande de treinstelnummers in het commentaar gezet.

Voor wie er niet bij was: het was toen leuker dan nu.

Laatst bewerkt door jorgo op 22-01-2014 16:54
 

22-01-2014 19:39:36
vrijgezel
vrijgezel
De 770 en de 774 waren ook van elkaar te onderscheiden: de 770 had "witte" 1e klas stippellijn; de 774 had geen dakgoten meer!  

22-01-2014 19:39:54
fermon
fermon
Was het niet de 766 die de grijze bloedneus kreeg?  

22-01-2014 20:28:07
vrijgezel
vrijgezel
Dat klopt; maar op last van NSR moest deze er weer af (anders zouden de snorren ook van de 388 en (1)765 verwijderd worden).  

22-01-2014 21:47:47
dh3201
dh3201
Quote
jorgo (wo 22 jan 2014 16:52:41 https://www.somda.nl/forum/14507/p483766/): * De 775 was de enige nog rijdende kleine coach met schaarstroomafnemers (de andere, de 773, was al aan de kant).

De 773 had die ook alleen maar op de BDk, en niet eens van zichzelf want die bak is gewisseld met de 786. De Bk van de 773 was ook duidelijk te herkennen doordat dit de Bk van een tweetje (van de 380 uit mijn hoofd) was en de snelschakelkast in de HC ruimte is gebouwd zonder het raampje te verplaatsen. Dus had de Bk 773 een andere raamindeling dan de andere Bk's van glaswolviertjes.


Shqiperise-lopers?
 

22-01-2014 22:02:26
jorgo
jorgo
Quote
fermon (wo 22 jan 2014 19:39:54 https://www.somda.nl/forum/14507/p483777/): Was het niet de 766 die de grijze bloedneus kreeg?

Hmm ja, kan idd juist de 766 geweest zijn.
 

22-01-2014 22:03:44
jorgo
jorgo
Quote
vrijgezel (wo 22 jan 2014 19:39:36 https://www.somda.nl/forum/14507/p483776/): De 770 en de 774 waren ook van elkaar te onderscheiden: de 770 had "witte" 1e klas stippellijn; de 774 had geen dakgoten meer!

Tnx, dat wist ik niet.
 

22-01-2014 22:32:57
bnv
bnv
Wel, het is een prettige gewaarwording oude zaken weer eens uit de kast te halen en anekdotes en andere (detail)wederwaardigheden weer eens langs te laten komen.
Is dat overigens de bedoeling van dit topic? Nieuwe wapenfeiten zijn er natuurlijk niet meer.

OK, als dat dan mag en de bedoeling is, ik maak er dan ook even eentje.
(Wanneer zijn, overigens, de 321 'ers en de 711 'ers aan de beurt?)
Laatste dag van de eerste serie hondekoppen: 31.10 1993.
Dus per maandag 1.11.1993 geen ronde ramen hondekoppen meer. Op eens, toch wel.
Zwolle, 7.55 uur, stoptrein Zwolle-Emmen. Staat keurig klaar de 365 om die rit naar Emmen te rijden. Ingestapt, lekker warm, rijdt voortreffelijk. Maar..............het was blijkbaar toch de laatste rit, na terugkeer in Zwolle uit de dienst genomen, en........einde 365.
 

22-01-2014 23:00:51
sfj
Ze hebben ook nog een tijdje met zes tot acht bakken in de serie 3200 (tegenwoordig 14500) gezeten Asd-Hnk, en dan leeg weer terug tegen het bittere eind. Volgens mij een van de allerlaatste inzetten ook toen er nog maar enkele stellen in dienst waren. Data weet ik helaas niet precies meer.

Bedankt aan degenen hierboven voor de info over de NMBS 220.902, als die weer rijvaardig wordt zou het geweldig zijn om er eens een rondrit mee te hebben door België en Nederland!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-01-2014 23:05:24
bnv
bnv
Bedoel je ritten tegen het einde van de 711 érs (dus oktober 1993) of het einde van de 761 'ers (januari 1996).

Laatste dag van de 761 'ers: in ieder geval reed de 766 op vrijdag 12 januari 1996 nog de rit Rsd-Zl (wat nu de 3600 serie is). Zp: vertrek 17.34.
Berekoud, overdag nog -8. Maar, net als de 365 op de laatste dag, lekker warm!

Laatst bewerkt door bnv op 22-01-2014 23:06
 

22-01-2014 23:34:14
dh3201
dh3201
De laatste van de 321-365/711-758 was de 362 op 2 november 1993.


Shqiperise-lopers?
 

22-01-2014 23:40:55
jorgo
jorgo
Dat was idd in het najaar van '95 naar Hnk.
In januari '96 behoorde op vrijdagavond ook een voortrein van de 500 vanuit het noorden naar Utrecht nog tot de omloop, was ik ff vergeten. De allerlaatste inzet in de reizigersdienst was een invalbeurt door de 766 op nota bene de hofpleinlijn op 13 januari '96.
 

23-01-2014 10:38:22
bultena
bultena
In ongeveer het laatste jaar van Mat 54 reed er ook een trein Ehv via Uc naar Zl met 3 vieren. Aankomst in Zl rond of kort na 9 uur. Ik heb daar nog een analoog filmpje van. Was aparte omloop.  

23-01-2014 11:26:23
maigoda
maigoda
Dat was toen de 3500-serie.
Groetjes,
Emiel
 

23-01-2014 11:51:27
jorgo
jorgo
Dat zal de 3522 zijn geweest die ik hierboven noemde, deze vertrok echter vanuit Rsd. De terugrit 3561 's avonds bevatte wel een treindeel naar Ehv (vrijdags naar Weert).  

23-01-2014 12:41:47
broek53
broek53
Het treinstel dat in Ehv eindigde, ging vervolgens leeg naar Rsd en combineerde dar weer met de andere twee stellen voor 3522 (v) de volgende dag. Omdat van 3561 het voorste stel naar Eindhoven ging en de achterste twee naar Rsd, schoven de stellen elke dag een plaatsje op, waarbij het stel dat van de ene naar de andere kant van 3522 verhuisd was, ook nog eens andersom reed (vanwege het driehoeken via Ehv). Ik heb in het desbetreffende artikel over de materieelomloop de (prijs)vraag opgeworpen hoeveel dagen/weken het zou duren voordat de drie stellen weer in dezelfde volgorde en in dezelfde stand als 3522 reden (trein reed ma-vr)  

23-01-2014 14:08:07
jorgo
jorgo
Om die vraag niet te hoeven beantwoorden... zou je 'm in kwestie kunnen stellen: er werden tussendoor stellen uitgewisseld. Maar anders denk ik dat op de zevende werkdag het spul weer in de originele volgorde staat.

In de zomerdienst was de samenstelling overigens nog IV+II+IV, waarvan hier een foto van Martijn van Vulpen: http://www.martijnvanvulpen.nl/web/images/stories/scans/scan023%20small.jpg

Een foto van de drie viertjes staat geloof ik in het RM speciaalnr. De NS in 1995 en bewegend op de filmpjes die ik boven linkte.

Foto's en filmpjes van 14 bakken (Noordoost in de jaren '80) zijn moeilijk te vinden. In het boek De jaren '80 bij de NS in kleur staat er een, 14 gele bakken binnenkomend te Ut.
 

23-01-2014 14:52:43
rob46
rob46
Quote
jorgo (wo 22 jan 2014 23:40:55 https://www.somda.nl/forum/14507/p483805/): Dat was idd in het najaar van '95 naar Hnk.
In januari '96 behoorde op vrijdagavond ook een voortrein van de 500 vanuit het noorden naar Utrecht nog tot de omloop, was ik ff vergeten. De allerlaatste inzet in de reizigersdienst was een invalbeurt door de 766 op nota bene de hofpleinlijn op 13 januari '96.
Dat was geen toeval hoor maar speciaal zo geregeld, dat gold ook voor de dienstdoende mcn.


57 jaar OV-fotografie.
 

23-01-2014 15:00:43
rob46
rob46
Op 14 januari 1996 nog een laatste line-up met '54-ers op de Dgr neergezet, 766, 765, 763, 388, 381, 386 en 770. Daarna met een 18-bakkentrein met de groene 381 voorop van Dgr naar Lls v.v. incl.fotostop nabij Oostvaardersplassen.


57 jaar OV-fotografie.
 

23-01-2014 15:30:18
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
jorgo (do 23 jan 2014 14:08:07 https://www.somda.nl/forum/14507/p483867/): Foto's en filmpjes van 14 bakken (Noordoost in de jaren '80) zijn moeilijk te vinden. In het boek De jaren '80 bij de NS in kleur staat er een, 14 gele bakken binnenkomend te Ut.
Een trein van 14 bakken uit eigen collectie (Amf, 1987): http://www.flickr.com/photos/spiketrain2008/12102528854/.


Groet, Spiketrain
 

23-01-2014 15:36:41
jorgo
jorgo
Kijk, die is de moeite waard!  


26-01-2014 19:49:15
wattman
wattman
De laatste rit die ik heb meegemaakt was op 12 januari 1996 met treinstel 761 met trein 18164 vanaf Leeuwarden. Ik ben even kwijt tot waar deze trein volgens dienstregeling reed, maar uitzonderlijk mocht idereen mee tot Zwolle.
Dat waren nog de tijden van het nieuwskrantje "Spoorwegtribunaal". Ik denk dat er nog wel forumleden hier zijn die zich het historische omroepbericht kunnen herinneren waarbij de passagiers namens de stichting Hondekop en het Spoorwegtribunaal op de hoogte werden gesteld over het historische feit dat zich aan het voltrekken was. Voor het laatst met mat '54!
 

26-01-2014 20:08:00
Wellie
Wellie
Quote
dvdhoven (ma 20 jan 2014 19:04:00 https://www.somda.nl/forum/14507/p483530/):
Quote
lex_t (ma 20 jan 2014 17:34:43 https://www.somda.nl/forum/14507/p483516/): ..en er is zat mat '54 bewaard. Maar wat onderdelen kan leuk zijn.
Zat???
Naar mijn idee is er pas zat bewaard als het nog mogelijk was met 14 bakken over de Veluwe te rijden. Maar dat zal helaas nooit meer gebeuren. Those were the days!


Dus ik neem aan dat je je nu gaat opgeven als vrijwilliger?
 

26-01-2014 21:43:38
thom
thom
Lees ook even de reactie van Dvdhoven op mijn bericht onder dat van hem,
dan zie je dat jou bericht nogal overbodig is.

Tenzij je een stichting wilt beginnen die ze nieuw gaat bouwen...

Laatst bewerkt door thom op 26-01-2014 21:45
 

26-01-2014 22:00:47
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Wellie (zo 26 jan 2014 20:08:00 https://www.somda.nl/forum/14507/p484152/):
Dus ik neem aan dat je je nu gaat opgeven als vrijwilliger?
Ik doe al ander vrijwilligerswerk, dat mij meer op het lijf geschreven is en waar ik een groot deel van mijn tijd mee vul. Na een korte periode, heel lang geleden, bij de MBS, heb ik vastgesteld dat dat vrijwilligerswerk niet mijn stiel is.


Dick van den Hoven
 

27-01-2014 17:58:37
abcde
abcde
Quote
wattman (zo 26 jan 2014 19:49:15 https://www.somda.nl/forum/14507/p484150/): De laatste rit die ik heb meegemaakt was op 12 januari 1996 met treinstel 761 met trein 18164 vanaf Leeuwarden. Ik ben even kwijt tot waar deze trein volgens dienstregeling reed ...

Zover ik me herinner reed er in de spits 1 extra stoptrein Lw-Heerenveen, voor de IC. En daarop reed inderdaad het laatste Mat54.
 

27-01-2014 19:31:16
dh3201
dh3201
Quote
wattman (zo 26 jan 2014 19:49:15 https://www.somda.nl/forum/14507/p484150/): De laatste rit die ik heb meegemaakt was op 12 januari 1996 met treinstel 761 met trein 18164 vanaf Leeuwarden. Ik ben even kwijt tot waar deze trein volgens dienstregeling reed, maar uitzonderlijk mocht idereen mee tot Zwolle.

Normaal gesproken als trein 18164 van Leeuwarden naar Heerenveen en vervolgens als 80356 leeg door naar Zwolle (ma-do leeg terug naar Leeuwarden).
Maar op vrijdag 12 januari 1996 werd trein 80356 opgeheven en vervangen door stoptrein 37898 van Heerenveen naar Zwolle met stops te Wolvega, Steenwijk en Meppel.


Shqiperise-lopers?
 

27-01-2014 21:46:36
wattman
wattman
Ah, dank aan - als ik het goed heb - een van de drijvende krachten achter het Spoorwegtribunaal. Ben ik weer geheel bij en zal ik in mijn archief verwerken. Was een hele mooie avond.

Laatst bewerkt door wattman op 27-01-2014 21:48
 

15-08-2014 18:16:36
V100
V100
Vanmiddag zag ik dat de 375 niet meer bij de sloper in Muntendam staat. Dat betekend dat hij uiteindelijk toch gesloopt is of doorverkocht. Enkele weken geleden stond hij er nog wel.  

15-08-2014 19:20:00
thom
thom
Waar hij stond was geen sloper maar een transportbedrijf.  

15-08-2014 19:56:24
Mat64Rens
Mat64Rens
Spreek maar over meerdere delen van de Mat 54, in 4 stukken als ik het op de foto's zag.  

15-08-2014 20:05:00
V100
V100
bron: railwiki.nl
Op 1 oktober 2013 is het treinstel in 4 delen (vanuit Verkeerspark Assen) op diepladers vertrokken. Ze zijn tijdelijk in Veendam gestald in afwachting van plaatsing bij een Bed & Breakfast.

De 375 moet dus nog ergens zijn!
 

16-08-2014 19:30:00
admin
Moderator
admin
Het bericht over het boek en reacties erop zijn hier te vinden: https://www.somda.nl/forum/15216/Boek+over+ontwikkelingen+375/


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

10-01-2015 15:46:41
steely
steely
Hoe staat het eigenlijk met het NMBS-Beneluxstel dat naar Nederland zou komen? In juni 2013 werd door Erik de Zwart van de mat 54 stichting aangekondigd dat hij zou komen. Is ie er al? Of is het project mislukt?  

10-01-2015 20:58:17
train85
train85
Hij gaat komen. Eerst moet de 766 af zijn van de revisie, daarna komt de NMBS stel.  

11-01-2015 22:17:11
fermon
fermon
Voor de actuele informatie over het Beneluxstel en de 766 kan je ook kijken op www.mat54.nl of www.facebook.com/mat54  

10-07-2015 13:57:33
Erikvd12
Erikvd12
Het officiële bericht:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/oude_benelux-hondekop_weer_naar_nederland-147104
 

14-07-2015 17:24:36
thom
thom
Als je het bericht officieel noemt, verwacht ik eerder een link naar de site van de btetrokken partij, en niet naar een nieuwssite die ook niet aan bron vermelding doet...  

14-07-2015 17:26:18
Bert13
Bert13
Je had liever hetzelfde persbericht op een andere site? Waarom plak je dan in je eigen post niet die site erachter? http://www.mat54.nl/


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-07-2015 17:28:19
thom
thom
Dat wilde ik er nog aan toevoegen, maar ging niet zo snel op me telefoon als dat jij was  

15-07-2015 08:41:24
lex_t
lex_t
Hoe zit het eigenlijk met de asbest bij de Benelux? Het stel ziet er niet uit als een glaswolstel..  

15-07-2015 09:19:33
rob46
rob46
De Beneluxen zijn geen glaswolstellen. De NS-stellen zijn voordat sloop plaatsvond in Rsd ontasbest. De NMBS-stellen zijn in Baroncourt door de sloper domweg uitgebrand. Toen ik daar op visite was maakte het terrein een rommelige indruk waarbij toen geen NL asbestnormen golden. Asbest zat in de neuzen, verwarmingskoffers en boven de draaistellen. Hoe het thans met 220.902 is gesteld weet ik niet.

Laatst bewerkt door rob46 op 15-07-2015 09:22


57 jaar OV-fotografie.
 

15-07-2015 11:42:26
PimTH
PimTH
Bij een van de reacties op dit (https://nl-nl.facebook.com/Mat54/posts/927503653979303) bericht is te lezen dat het stel asbestvrij is, net als de 766.  

15-07-2015 12:44:53
thom
thom
Dat blijft een verwonderlijk idee, als je bedenkt dat later gebouwd materieel als plan U en mat64 ook nog knap voorzien waren van asbest...  

15-07-2015 13:17:35
rob46
rob46
Blijkbaar hebben de Belgen dan bv de verwarmingskoffers ontasbest. Op verzoek van de NMBS werden de 4 stellen rijvaardig overgedragen. Op 22-9-1987 gingen 220.901+902 retour België. Idee was om 3 stuks om te bouwen tot posttrein,de 902 kreeg toen al een museale status.

Laatst bewerkt door rob46 op 15-07-2015 13:29


57 jaar OV-fotografie.
 

15-07-2015 20:11:28
mich
mich
Dat de blauwe asbest eruit is dat kan, maar geheel vrij van asbest nooit. Ben in verschillende soorten materieel waar geen asbest meer in zou zitten het tegen gekomen, waaronder de 1300 en 1800.  

15-07-2015 20:46:08
thom
thom
Het grote valluik is dat men vaak vergeet dat er twee begrippen zijn, asbestvrij en asbestveilig.

Van een hoop materieel is het asbest wel aangepakt en daarbij zijn delen waar je als reiziger of monteur mee in aanraking komt veelal vervangen door asbestvrij materiaal (bv vonkkappen van schakelaars, hittewerende platen onder banken).

Maar delen waar niemand me in aanraking zal komen zijn veelal alleen asbest veilig gemaakt, dwz dat de verspreiding van losse asbestvezels onmogelijk gemaakt is door het aanwezig asbesthoudende materiaal in te pakken (bv asbestisolatie om uitlaatkanalen, asbesthoudende antidreunpasta).
 

29-07-2015 10:12:24
bacr
bacr
Bovendien wordt het stel overgedragen met een officiële verklaring dat het stel geen asbest bevat (waarschijnlijk analoog naar asbestvrij en asbestveilig). Wanneer je daar niet meer op af zou kunnen gaan, dan....  

13-01-2016 13:40:31
jorgo
jorgo
Even voor de nostalgisten onder ons: vandaag alweer twintig jaar geleden, de laatste rit van een hondekop in de reizigersdienst.  

13-01-2016 15:25:33
NSR-fan
NSR-fan
Quote
bacr (wo 29 jul 2015 10:12:24 https://www.somda.nl/forum/14507/p547425/): Bovendien wordt het stel overgedragen met een officiële verklaring dat het stel geen asbest bevat (waarschijnlijk analoog naar asbestvrij en asbestveilig). Wanneer je daar niet meer op af zou kunnen gaan, dan....


Op het Net zijn vele foto's te vinden van de (binnenzijde) Benelux na buitendienststelling.
Opvallend is daarbij dat nergens te zien is dat er ook maar iets aan het stel gedaan is na buitendienststelling.
Als bv verwarmingskoffers ontastbest zijn, zou er toch demontageschade zichtbaar moeten zijn ?
 

13-01-2016 18:08:22
AJT
AJT
Quote
jorgo (wo 13 jan 2016 13:40:31 https://www.somda.nl/forum/14507/p565269/): Even voor de nostalgisten onder ons: vandaag alweer twintig jaar geleden, de laatste rit van een hondekop in de reizigersdienst.


Dat was toch 16 januari?
 

13-01-2016 18:22:57
rob46
rob46
Correct, op de Hofpleinlijn en daags erna een line-up gemaakt op de Dgr. Daarna zijn we met 18 bakken nog de Flevolijn opgereden om nog een fraaie prent te maken.

Laatst bewerkt door rob46 op 13-01-2016 18:23


57 jaar OV-fotografie.
 

13-01-2016 19:02:28
mvboetzela
mvboetzela
In mijn herinnering waren dat er 20. 2x10 heen naar Lelystad en 1x20 terug naar de Wgm.
Maar dat is inderdaad alweer even geleden.
 

13-01-2016 19:16:32
rob46
rob46
Je hebt gelijk: 774+770+388+765+766+381. Ik had me ook nog in de zonnestand op de fotostek vergist, dus foutief gestopt....was jammer voor de ultieme plaat.

Laatst bewerkt door rob46 op 13-01-2016 19:17


57 jaar OV-fotografie.
 

13-01-2016 21:51:54
bultena
bultena
Heb je nog een plaat gemaakt en mogen we die zien?  

13-01-2016 22:06:03
rob46
rob46
De hele groep genodigden heeft een foto kunnen maken, die destijds in OdR, RM en diverse boeken zijn gepubliceerd. Allemaal historie dus terug naar actuele ontwikkelingen, lijkt me. Hier eentje van de line-up : https://m.flickr.com/#/photos/spiketrain2008/24253732522/

Laatst bewerkt door rob46 op 14-01-2016 08:12


57 jaar OV-fotografie.
 

14-01-2016 00:08:33
thom
thom
Quote
NSR-fan (wo 13 jan 2016 15:25:33 https://www.somda.nl/forum/14507/p565278/):
Quote
bacr (wo 29 jul 2015 10:12:24 https://www.somda.nl/forum/14507/p547425/): Bovendien wordt het stel overgedragen met een officiële verklaring dat het stel geen asbest bevat (waarschijnlijk analoog naar asbestvrij en asbestveilig). Wanneer je daar niet meer op af zou kunnen gaan, dan....


Op het Net zijn vele foto's te vinden van de (binnenzijde) Benelux na buitendienststelling.
Opvallend is daarbij dat nergens te zien is dat er ook maar iets aan het stel gedaan is na buitendienststelling.
Als bv verwarmingskoffers ontastbest zijn, zou er toch demontageschade zichtbaar moeten zijn ?

Waarom zou je daar schade van moeten zien ? Een verwarmingskoffer hangt onder de bak achter de schorten, en als je zo'n ding ontasbest haal je dat ding er met beleid onder vandaan en komt er een asbest vrije voor in de plaats, dan ga je de zaak niet slopen oid...
 

14-01-2016 07:24:02
gvttreinen
gvttreinen
@Rob46; Bij Oostvaarders stond de zon goed, was toen een grote vlakte dus konden we de trein mooi van opzij nemen.  

14-01-2016 09:22:53
jorgo
jorgo
Quote
AJT (wo 13 jan 2016 18:08:22 https://www.somda.nl/forum/14507/p565306/):
Quote
jorgo (wo 13 jan 2016 13:40:31 https://www.somda.nl/forum/14507/p565269/): Even voor de nostalgisten onder ons: vandaag alweer twintig jaar geleden, de laatste rit van een hondekop in de reizigersdienst.


Dat was toch 16 januari?


Nee, 13 januari volgens mij. Op 12 januari was de laatste geplande rit, op 13 januari echter nog de door rob46 genoemde rit op de Hofpleinlijn.
wattman die hier ook actief is heeft dit filmpje van de rit op 12 januari gepost: https://www.youtube.com/watch?v=fWJ_UICkcqs. In de beschrijving noemt hij ook nog de rit van "een dag later". Zie ook eerder in dit draadje!
Alles wat daarna nog gereden is was niet in de reizigersdienst.
 

14-01-2016 09:37:40
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (do 14 jan 2016 07:24:02 https://www.somda.nl/forum/14507/p565338/): @Rob46; Bij Oostvaarders stond de zon goed, was toen een grote vlakte dus konden we de trein mooi van opzij nemen.
Ja, wrijf het er nog even in
Overigens staat de zon altijd goed (anders vergaat de wereld).
 

14-01-2016 12:48:03
abcde
abcde
Quote
jorgo (wo 13 jan 2016 13:40:31 https://www.somda.nl/forum/14507/p565269/): Even voor de nostalgisten onder ons: vandaag alweer twintig jaar geleden, de laatste rit van een hondekop in de reizigersdienst.

Dat is een mooi moment voor een artikel over de levensloop van Mat '54 in bv. OdR . Wie bied zich aan ?

Laatst bewerkt door abcde op 14-01-2016 12:48
 

14-01-2016 18:51:42
AgentX
AgentX
Of voor in RM...  

14-01-2016 19:14:25
gvttreinen
gvttreinen
De laatste rit op vrijdag 12 januari 1996 was niet de 18164 Lw - Hr of aansluitende extra stoptrein naar Zl maar de 3577 Gn - Ut, gereden met de 384+774+770.
Gn v 19.11 - Ut a 21.18 waarna het als LM naar Zl ging.

Overigens, op de gelinkte filmpje verschijn ik ook in beeld.
 

15-01-2016 11:49:05
dh3201
dh3201
Trein 18164 op 12 januari 1996 was de laatste rit volgens de geplande omloop.
Daarna volgden inderdaad nog enkele ritten buiten de geplande omloop om, zoals die sneltrein naar Utrecht en de inzet op de Hofpleinlijn.


Shqiperise-lopers?
 

15-01-2016 11:52:35
KvdLee
KvdLee
Als dit topic dat toch hot item is, weet iemand de stand van zaken rond de uit Assen afkomstige 375 die in 4 delen opgebokt stond/staat?  

15-01-2016 13:17:51
bnv
bnv
Quote
V100 (vr 15 aug 2014 20:05:00 https://www.somda.nl/forum/14507/p504641/): bron: railwiki.nl
Op 1 oktober 2013 is het treinstel in 4 delen (vanuit Verkeerspark Assen) op diepladers vertrokken. Ze zijn tijdelijk in Veendam gestald in afwachting van plaatsing bij een Bed & Breakfast.

De 375 moet dus nog ergens zijn!


Maar ja, waar is die dan uiteindelijk terecht gekomen zo na anderhalf jaar?
 

15-01-2016 13:21:14
bnv
bnv
Quote
dh3201 (vr 15 jan 2016 11:49:05 https://www.somda.nl/forum/14507/p565454/): Trein 18164 op 12 januari 1996 was de laatste rit volgens de geplande omloop.
Daarna volgden inderdaad nog enkele ritten buiten de geplande omloop om, zoals die sneltrein naar Utrecht en de inzet op de Hofpleinlijn.


De 766 reed op die (koude) vrijdag 12 januari 1996 ook nog in de 3600 en wel die welke om 17.34 uit Zp vertrok en kwart over zes in Zl aan kwam.
Weet niet meer of die nadien nog terug gegaan is naar Rsd of dat ze hem uitgenomen hebben.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Treinstellen Materieel 1954 (Hondekop)
RailWiki.nl