Wassen van treinen
Forum: Algemeen - Algemeen
31-12-2013 16:52:45
jordy94
jordy94
Hoe komt het eigenlijk dat DDZ zo kwetsbaar is? Ze zien er vaak zo smerig uit, gewoon zwart. DDAR kon ook vies zijn, maar zo erg als DDZ?

Laatst bewerkt door admin op 01-01-2014 11:15, reden: Titel aangepast
 

31-12-2013 17:22:13
110573
110573
Vervuild net zo erg. Op een DDZ zit alleen meer geel. Daar komt nog bij dat een mDDM meer vervuild dan een DD-AR. Er is nu alleen nog maar mDDM.  

31-12-2013 17:23:40
Frontier
Frontier
Bepaald type stroomafnemer in combinatie met de kleine afstand tussen de bovenleiding en de trein zelf zal wel een rol spelen vermoed ik.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

31-12-2013 18:22:59
jordy94
jordy94
Erg zonde, ze lijken totaal niet meer nieuw als ze zo smerig zijn.. Gaan ze echt wel wekelijks door de was?  


31-12-2013 18:52:43
Wellie
Wellie
Quote
jordy94 (di 31 dec 2013 18:22:59 https://www.somda.nl/forum/14382/p481352/): Erg zonde, ze lijken totaal niet meer nieuw als ze zo smerig zijn.. Gaan ze echt wel wekelijks door de was?


Er is een wascyclus, maar ik denk dat treinen wekelijks door een wasstraat gaan.

Kijk eens naar de stellen Mat'64 die rondrijden in Limburg. De middelelste cabineruit is nog enigszins schoon, maar de twee zijruiten krijg je bijna niet meer schoon.

Laatst bewerkt door Wellie op 03-01-2014 14:21
 

31-12-2013 19:04:28
sjaak72
sjaak72
Het valt mij altijd op dat de 3410 meestal met gewassen treinen start. Meestal komen deze uit Leidschendam en zijn ze gemiddeld 1,5 week niet gespot.

@Frontier; De mABK bak is inderdaad meestal zwarter dan de rest en zeker bij regenachtig weer.
 

31-12-2013 19:21:02
DDZ7504
DDZ7504
Quote
sjaak72 (di 31 dec 2013 19:04:28 https://www.somda.nl/forum/14382/p481357/): Het valt mij altijd op dat de 3410 meestal met gewassen treinen start. Meestal komen deze uit Leidschendam en zijn ze gemiddeld 1,5 week niet gespot.

Nou, dan raad ik de 7521 aan voor de 3410 over anderhalve week, want dat ding is echt ongelooflijk smerig! Kijk maar: http://www.flickr.com/photos/ddz7504/11671148504/


DDZ in dienst, ik blij!
 

31-12-2013 20:37:37
kleine_man
kleine_man
Zou het niet gewoon met de "winter" te maken hebben? Kan mij herinneren dat stellen tijdens de winter niet gewassen werden. Iets met water en lage temperaturen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-12-2013 21:49:18
jordy94
jordy94
Precies! En zo zijn ze bijna allemaal.. Behalve het nieuwe zesje, die zag er nog prachtig uit..

Ik kan gewoon niet geloven dat ze wekelijks door de was gaan.. Dat zwart/groen is echt niet van een week. Regen zou toch ook de boel nog een beetje schoon kunnen spoelen?

Laatst bewerkt door jordy94 op 31-12-2013 21:50
 

31-12-2013 22:21:53
Daan!
Daan!
Quote
kleine_man (di 31 dec 2013 20:37:37 https://www.somda.nl/forum/14382/p481369/): Zou het niet gewoon met de "winter" te maken hebben? Kan mij herinneren dat stellen tijdens de winter niet gewassen werden. Iets met water en lage temperaturen.


Het is dit jaar nog helemaal niet koud geweest. Lijkt me dus niet dat ze vanwege die reden niet door wasstraat gaan.
 

31-12-2013 22:46:59
broek53
broek53
Als ik mij goed herinner, wordt er niet meer gewassen als de buitentemperatuur onder 3 of 4 graden komt.
Overigens helpt wassen niet erg tegen bovenleidingslijpsel, vandaar dat de mBk's nooit helemaal schoon meer worden.
 

31-12-2013 22:59:34
tonnie12
tonnie12
de virm's zien er ook niet bepaald schoon uit.  

01-01-2014 00:33:15
jordy94
jordy94
Nee, zeker 8600 en 8700 zijn vaak smerig.. Maar nooit zo erg als DDZ.  

01-01-2014 01:55:38
koploper1
koploper1
Er wordt gewassen met oxaal en zeep.
Oxaal kan niet worden gebruikt onder de 5 graden.
Zeep kan bij lagere temperaturen worden gebruikt alleen reinigd minder goed.
 

01-01-2014 02:15:40
Pim530
Pim530
Maar het lijkt mij toch niet dat ze de bevuiling van de motorbak maar 'gewoon' niet meer verwijderen?  

01-01-2014 08:30:53
renew40
renew40
Houd er ook rekening mee dat die treinstellen in omlopen zitten waar op het eind van de dag geen wasmachine staat,
ekz/amf/amr geen asd wgm wel maar alleen extra.
Tevens heeft de motorwagen geen opstaand randje op het dak voor de afvoer van water en ja dan stroomt het gewoon alle kanten op.
 

01-01-2014 10:53:08
dh3201
dh3201
Misschien is het ook wel een commerciële afweging. Wassen kost geld en het levert niets op. Ook met van buiten vieze treinen blijven er genoeg reizigers reizen.


Shqiperise-lopers?
 

01-01-2014 12:27:04
rolandrail
rolandrail
Nieuwere wasmachines zoals op Utctw en Ahb kunnen ook ook met lage temperaturen wassen. Helaas is de waskwaliteit van (o.a.) de machine op Utctw ronduit bedroevend en daar wordt niets aan gedaan. Oxaal wordt steeds minder tot niet gebruikt her en der.
Daarnaast moet er wel tijd zijn om te wassen. Als er op Utctw een grote dosis stelwijzigingen wordt doorgevoerd snachts (wat regelmatig gebeurd) dan wordt er niet gewassen omdat de mcn'n daar geen tijd voor hebben. Overdag is er wel tijd om te wassen en dat gebeurd dan ook wel, maar omlopen zijn niet heilig en het meeste materieel rijdt natuurlijk overdag.

Laatst bewerkt door rolandrail op 01-01-2014 12:29
 

01-01-2014 12:47:27
DDZ7504
DDZ7504
Ik weet niet waarom, maar SLT 2601 is al maandenlang heel erg vies. Met wat stukjes schoon ertussen ziet het er echt niet uit!
http://m.flickr.com/#/photos/ddz7504/11650093036/

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 01-01-2014 15:19


DDZ in dienst, ik blij!
 

01-01-2014 13:13:10
nedtrain25
nedtrain25
Leidschendam heeft geen wasstraat meer. Deze is ontmanteld.  

01-01-2014 13:45:48
thom
thom
Quote
jordy94 (wo 01 jan 2014 00:33:15 https://www.somda.nl/forum/14403/p481379/): Nee, zeker 8600 en 8700 zijn vaak smerig.. Maar nooit zo erg als DDZ.

Vergeet niet dat bij die oudjes de verflaag al heel wat te lijden heeft gehad in de jaren en al aardig versleten is wat duidelijk te zien is aan de uitgebleekte kleuren en de weggesleten glans.

Door de ouderdom wordt verf poreus en zal vuil er veel beter aan hechten waardoor het op ten duur steeds moeilijker schoon te krijgen is.
Oxaal werkt dan wel weer goed om het nog enigszins schoon te krijgen, maar eigenlijk bijt dat ook weer in op de verflaag waar die ook niet beter van wordt...

Als je bedenkt dat er VIRMS rondrijden met hun originele verflaag uit 1993, dan is die verflaag eigenlijk gewoon op en is de enige oplossing om ze echt schoon te krijgen een schilderbeurt.
 

01-01-2014 15:19:08
DDZ7504
DDZ7504
Ik snap niet waarom, maar de enige VIRM-serie die er mooi uit ziet, is de 9500, terwijl de 8700 even oud is!


DDZ in dienst, ik blij!
 

01-01-2014 15:24:42
Bert13
Bert13
Vergis je niet: vaak zijn dat de 9547-9597, die wel degelijk een stuk nieuwer zijn (2008) en nog beter in de verf staan.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-01-2014 15:27:41
sfj
Precies wat Bert zegt. De 9525 heeft ook nog mooie kleuren omdat die vorig jaar van oranje weer geel/blauw gemaakt is.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-01-2014 15:28:19
AgentX
AgentX
Quote
DDZ7504 (wo 01 jan 2014 15:19:08 https://www.somda.nl/forum/14403/p481427/): Ik snap niet waarom, maar de enige VIRM-serie die er mooi uit ziet, is de 9500, terwijl de 8700 even oud is!


Dat is dus niet waar. Zie http://www.railwiki.nl/index.php/IRM_%28Inter_Regio_Materieel%29 voor info over de verschillende deelseries.
 

01-01-2014 15:36:19
DDZ7504
DDZ7504
Hmm, jullie hebben gelijk, ff niet aan gedacht. Maar zelfs (bvb) de 9508 is nog mooier dan de 8728... Dus eigenlijk klopt het wel.  

01-01-2014 15:55:22
renew40
renew40
tja vroeger had je nog echte verf lekker hard en stevig nu is de verf meestal op dusdanige waterbasis dat het net niet je van het is.  

01-01-2014 16:22:41
edje
edje
Klopt is ook jaren zichtbaar geweest, dat stel i van origine nog geschilderd in de meer milieubelastende verf op olie basis. Bij het ongeluk moest 2 rijtuigen hersteld en vervangen worden, die zijn daarna met een andere soort verf geschilderd die op waterbasis was. Na een paar jaar was het verschil duiderlijk zichtbaar, de nieuwe verf verkleurde veel sneller.  

01-01-2014 16:35:42
waalkade
waalkade
Quote
110573 (di 31 dec 2013 17:22:13 https://www.somda.nl/forum/14403/p481343/): Vervuild net zo erg. Op een DDZ zit alleen meer geel. Daar komt nog bij dat een mDDM meer vervuild dan een DD-AR. Er is nu alleen nog maar mDDM.
Als men dat al wist, dat mDDM veel vuiler wordt.
Dan had men bijvoorbeeld in een windtunnel wat proeven kunnen doen.
Je ziet nu echt patronen in het heel vuil / minder vuil deel.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-01-2014 17:54:32
bnv
bnv
Nu we er toch een (nieuw) topic over hebben:
Opvallend is een tegenstelling te constateren tussen aan de buitenkant relatieve schone ICM 's en (zeer) vervuilde Plan V 's.
Komen die V 'tjes soms helemaal niet meer in aanmerking om gewassen te worden. Deze winter verloopt tot nu toe nog vorstvrij en het afgelopen najaar was het niet beter. Een wintermaatregel kan het daarom nauwelijks zijn.
 

01-01-2014 18:16:52
thom
thom
Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als mijn verhaal eerder.

De ICM's zijn de afgelopen jaren opgeknapt en daarbij gestickerd en de gebruikte folie zal ongetwijfeld vuilwerend zijn.

De V'tjes zullen gewoon gewassen worden als elk andere trein, waarom zouden ze die ineens overslaan...?
 

03-01-2014 09:11:38
DutchFL
DutchFL
SLT rijdt ondertussen langer rond dan de DDZ. Op dat ene stel hierboven na dan zien deze er allemaal erg schoon uit, niet te vergelijken met de DDZ motorbak.

Why.

Laatst bewerkt door DutchFL op 03-01-2014 09:11
 

03-01-2014 12:58:44
Hoera63
Hoera63
Nou, dat verschilt ook sterk per treinstel, maar inderdaad, SLT is meestal schoner dan DDZ.  

03-01-2014 19:51:58
M-BASS
M-BASS
Van de week heb ik 7503 gezien, die zag er ongeveer zo uit als 7521. Echter viel me op dat de 2 laatste bakken (zonder motorwagen) redelijk schoon waren, het waren voornamelijk de motorwagen en de bak daarachter, misschien iets met stroomafnemer te maken icm regen?  

05-01-2014 01:38:02
ricohallo
ricohallo
Nog over het Plan V verhaal, er zijn wel degelijk Vtjes die nog redelijk glimmen, de 400 serie heeft volgens mij namelijk nog redelijk recent (ik meen 2007?) een revisie gehad. Dus die vieze Vtjes zullen 9 van de 10 keer eentje uit de 900 serie zijn.  

05-01-2014 02:06:21
ruud.h
ruud.h
Ja klopt de 900 serie zien er erger vies uit dan de 400 serie
dus klopt helemaal

vriendelijke groet


ruud.h
 

05-01-2014 07:45:27
bossie186
bossie186
Quote
ricohallo (zo 05 jan 2014 01:38:02 https://www.somda.nl/forum/14403/p481749/): Nog over het Plan V verhaal, er zijn wel degelijk Vtjes die nog redelijk glimmen, de 400 serie heeft volgens mij namelijk nog redelijk recent (ik meen 2007?) een revisie gehad. Dus die vieze Vtjes zullen 9 van de 10 keer eentje uit de 900 serie zijn.


Als ze de 400'en wassen tenminste, want ik zie de laatste tijd meer vieze 400'en dan de 900'en, als de 400'en worden gewassen, zien ze er weer blinkend uit net als een jaar geleden, de enige mooi schone die ik gisteren zag in de 6800 was Plan V 466, de rest (zoals de stellen 441, en de gekoppelde 463+479) waren helemaal bruin van het vuil.
 

05-01-2014 09:49:57
broek53
broek53
Er is geen beleid waarbij het ene materieel vaker wordt gewassen dan het andere, en al helemaal niet waarbij er onderscheid wordt gemaakt op stelnummers. Wat je waarneemt, berust dus uitsluitend op toeval.  

05-01-2014 10:14:43
bossie186
bossie186
Het viel me gewoon op dat opeens zoveel 400'en zo smerig zijn, in tegenstelling tot eerdere jaren.  

05-01-2014 16:49:42
Roder16078
Roder16078
Voor wat betreft Plan V, nadert het einde. Ik denk persoonlijk dat er geen tijd en/of geld meer in deze treinstellen gestoken wordt om ze te reinigen. Menig busbedrijf is van mening, dat een bus een visitekaartje voor het bedrijf is en dat een reiziger graag naar buiten wil kijken door schone ramen. Die visie zou ook wel eens op de treinen mogen worden losgelaten. Als de DDZ de nieuwe 'trots' van de spoorwegen is, waarom raken die treinstellen dan zo vervuild? De motorwagens worden sneller vies, maar als je de andere kant van het treinstel ziet, heb je het idee dat dat treinstel al maanden geen wasstraat meer heeft gezien. Het is wel opmerkelijk dat het bij ICMm op de een of andere manier beter gaat. Je ziet nauwelijks ICMm treinstellen die echt smerig zijn.

Er zullen vast hobbyisten zijn die graag eens de snoet van een Plan V of ander treinstel willen wassen (en ja, toegegeven: ik en mijn vriend hebben die wens), maar door de veiligheidsnormen / eisen wordt dit niet toegelaten. Zelfs als je zoiets officieel aanvraagt is het antwoord: NEE. Dat heeft met name ook met de bovenleiding te maken. Als men de bovenleiding op een makkelijke manier zou kunnen uitschakelen en hobbyisten na een "screening" (zoals dat bij de meeste clubs gaat) aan de gang kunnen, hebben twee partijen er voordeel bij plus besparing van de kosten. Ik bedoel: kan er veel mis gaan bij het handmatig wassen van de voorkant en zijkant van een treinstel waar de wasstraat moeite heeft om het vlak schoon te krijgen?

Laatst bewerkt door Roder16078 op 05-01-2014 16:51
 

05-01-2014 18:59:11
timtrein
timtrein
Plan V moet nog een aantal jaren mee. Geloof je echt dat ze die dingen nog drie, vier jaar zonder wasbeurt laten rijden?? Lees eens wat Broek53 hierboven schreef...  

05-01-2014 19:34:28
broek53
broek53
Het wassen is op zichzelf niet erg nauwkeurig geregeld. Nedtrain pakt wat er bij een wasmachine overstaat en stuurt daar niet of nauwelijks op. Daar is van alles over te zeggen, maar voor de discussie waar het hier over gaat, betekent het dat er niet gediscrimineerd wordt. Niet negatief (mat '64 overslaan) en niet positief (DDZ extra).  

05-01-2014 20:24:43
edje
edje
Wassen gebeurt volgens omloop, zodat elk treinstel een keer in de 2 weken aan de beurt is. Toen Enschede nog een wasstraat had, was er een vast plan voor elke trein die in Enschede uitliep.
Voorbeel trein 1771 bestaat uit 4 ICM's, daarvan kon het rustig zijn dat de voorste twee treinstellen gewassen moesten worden. Dit gebeurde zo elke dag.
Maar zit je een keer met een treinstel wisseling, dan kon het nog wel eens voorkomen dat treinstellen een keer extra werd gewassen, of juist een wasbeurt oversloeg.

In de tijd van de veenexxpress (3101 en 3102 van CXX)is het zelfs gebeurd dat de 3102 een paar dagen voor zijn buiten dienst stelling nog is gewassen.
http://www.flickr.com/photos/14589112@N08/4281689246/in/photolist-7wmM3o
 

05-01-2014 21:35:50
fugazi
fugazi
Quote
DDZ7504 (wo 01 jan 2014 12:47:27 https://www.somda.nl/forum/14403/p481410/): Ik weet niet waarom, maar SLT 2601 is al maandenlang heel erg vies. Met wat stukjes schoon ertussen ziet het er echt niet uit!
http://m.flickr.com/#/photos/ddz7504/11650093036/
Die ''stukjes schoon'' zijn vaak a.g.v. graffitiverwijdering.

Laatst bewerkt door fugazi op 05-01-2014 21:36
 

05-01-2014 22:17:59
AgentX
AgentX
Je ziet ook vaak smerige treinen waarbij alleen het UIC-nummer is schoongeveegd. Moet dat nummer volgens de regels leesbaar zijn?  

06-01-2014 00:12:12
thom
thom
Nee, maar de bak moet wel vuil, stof en vet vrij zijn om de stickers te plakken... %08%  

06-01-2014 00:18:04
AgentX
AgentX
Oh right, natuurlijk.  

06-01-2014 06:28:12
nohab
nohab
Bij de 186'ers van HSA zijn vaak alleen de drie cijfers van het volgnummer schoongeveegd, de rest (de hele loc) is meestal smerig.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-01-2014 08:05:06
AgentX
AgentX
Dan zullen ze recentelijk wel wat stickers vervangen hebben.  

06-01-2014 09:38:37
nohab
nohab
Nee, is al tijden zo.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

06-01-2014 09:42:50
AlexNL
AlexNL
Bij de voormalige Fyra is het zelfs zo erg dat er in het vuil stamnummers zijn geschreven...  

06-01-2014 13:48:21
FourRoses
FourRoses
Quote
dh3201 (wo 01 jan 2014 10:53:08 https://www.somda.nl/forum/14403/p481392/): Misschien is het ook wel een commerciële afweging. Wassen kost geld en het levert niets op. Ook met van buiten vieze treinen blijven er genoeg reizigers reizen.


Oneens. Een schone trein is het visitekaartje van je bedrijf.
 

06-01-2014 15:23:26
Wellie
Wellie
Heeft het er niet mee te maken dat er relatief gezien weinig wasstraten zijn?  

06-01-2014 15:40:41
thom
thom
De meeste plaatsen waar het materieel uitloopt hebben er toch wel 1.  


06-01-2014 17:18:56
MDDM
MDDM
Hfdo niet om er maar 1 te noemen.
Llso heeft er wel 1, maar in de nacht wordt er niet gewassen. Daar is het rangeerproces te vol voor.


Gr Joop mcn Lls
 

06-01-2014 23:26:31
tonnie12
tonnie12
ja, Arnhem heeft ook 'n wasmachine, in de weekenden staan daar vele stammen icrm over die er niet bepaald schoon uitzien, maar wassen ho maar. waarom is dit? ook in Zutphen staan dan vele stammen over die er ook niet uitzien? en plan V's al net zo. Het is bepaald geen visite kaartje zo smerig als die eruit zien.  

06-01-2014 23:33:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Lees is eens de tekst van 13 berichten terug, staat je antwoord van edje.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-01-2014 00:41:01
thom
thom
Vergeet ook niet dat personeel technisch er capaciteit moet zijn, er zit op zo'n rangeerterrein geen tig man die niets te doen heeft en wel 'ff' kan gaan wassen.

Daar naast moet er ook tijd voor zijn in het rangeerproces, treinen moeten erheen, terug naar een opstelterrein en dan ook nog in de volgorde terecht komen dat ze weer op het juiste moment weer in de juiste trein ingezet kunnen worden. Dat dan ook nog eens tussen alle andere treinen door die voor gebracht moeten worden etc...

En neem je bv de wasmachine van cartesiusweg, als men die gebruikt is het halve rangeerterrein onbereikbaar omdat je allerlei wissels bezet houdt...
 

07-01-2014 00:47:22
broek53
broek53
Je zegt nu dat de wasmachines stompzinnig aangelegd zijn en de organisatie van het wassen logistiek aan alle kanten rammelt?  

07-01-2014 06:48:45
MDDM
MDDM
Die van CTW is alles behalve handig neergezet


Gr Joop mcn Lls
 

07-01-2014 13:27:39
maigoda
maigoda
En die wasbak op de CTW heeft de bijnaam 'overdekte natmaakmachine'. Want het enige wat dat ding doet is een beetje natsproeien en een poging doen met een borstel over het treinoppervlak te 'aaien'. Waarbij aangetekend dat die borstels bewegen op basis van een geprogrammeerd neus-profiel i.p.v. censoren, wat er nog wel eens toe leidt dat de borstels de trein deels wel raakt, deels niet raakt. Voorafgaande aan het wassen moet je ook het treintype invoeren alvorens op start te drukken. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als je dat fout zou doen...
Groetjes,
Emiel
 

07-01-2014 13:49:16
kleine_man
kleine_man
Quote
tonnie12 (ma 06 jan 2014 23:26:31 https://www.somda.nl/forum/14403/p482031/): ja, Arnhem heeft ook 'n wasmachine, in de weekenden staan daar vele stammen icrm over die er niet bepaald schoon uitzien, maar wassen ho maar. waarom is dit? ook in Zutphen staan dan vele stammen over die er ook niet uitzien? en plan V's al net zo. Het is bepaald geen visite kaartje zo smerig als die eruit zien.


De "buren" van de berg klagen al jaren over geluidsoverlast. Ik verwacht dat er geen enkele beweging meer plaatsvind dan strikt noodzakelijk. Het uitvoeren van het wassen volgens omloop lijkt mij dan ook tot de strikt noodzakelijke bewegingen vallen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

07-01-2014 18:04:31
edje
edje
Quote
maigoda (di 07 jan 2014 13:27:39 https://www.somda.nl/forum/14403/p482077/): En die wasbak op de CTW heeft de bijnaam 'overdekte natmaakmachine'. Want het enige wat dat ding doet is een beetje natsproeien en een poging doen met een borstel over het treinoppervlak te 'aaien'. Waarbij aangetekend dat die borstels bewegen op basis van een geprogrammeerd neus-profiel i.p.v. censoren, wat er nog wel eens toe leidt dat de borstels de trein deels wel raakt, deels niet raakt. Voorafgaande aan het wassen moet je ook het treintype invoeren alvorens op start te drukken. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als je dat fout zou doen...
Groetjes,
Emiel


Vast niet veel, zal vast wel een sensor zitten zodat de wasborstel zich niet compleet dwars door de frontruit zou rammen.
In Enschede, was het altijd lekker ouderwets met de hand kopwassen.
Beetje goeie RET machinist hielp dan ook altijd even mee. inzeepen, schoon borstelen met de handborstel, en daarna schoonspuiten, en dat 10 treinstellen per nachtdienst.

De DM90 stellen van Apeldoorn - Zutphen, kwamen ook altijd in Enschede wassen.
Daarmee is tijdens het wassen van de achterste cabine door de wasborstels de cabinedeur open gedrukt. Nou ...... het rook lekker fris in de cabine, maar het was wel behoorlijk nat.....

Genoeg meegemaakt op dat oude ding...
 

07-01-2014 19:16:08
maigoda
maigoda
Quote
edje (di 07 jan 2014 18:04:31 https://www.somda.nl/forum/14403/p482118/):
Quote
maigoda (di 07 jan 2014 13:27:39 https://www.somda.nl/forum/14403/p482077/): En die wasbak op de CTW heeft de bijnaam 'overdekte natmaakmachine'. Want het enige wat dat ding doet is een beetje natsproeien en een poging doen met een borstel over het treinoppervlak te 'aaien'. Waarbij aangetekend dat die borstels bewegen op basis van een geprogrammeerd neus-profiel i.p.v. censoren, wat er nog wel eens toe leidt dat de borstels de trein deels wel raakt, deels niet raakt. Voorafgaande aan het wassen moet je ook het treintype invoeren alvorens op start te drukken. Ben benieuwd wat er zou gebeuren als je dat fout zou doen...
Groetjes,
Emiel


Vast niet veel, zal vast wel een sensor zitten zodat de wasborstel zich niet compleet dwars door de frontruit zou rammen.

De enige sensoren die dat apparaat heeft, is een sensor die waarneemt waar de trein tot stilstand is gekomen. Die is gekoppeld aan de wasmachine-seinen die aangeven wanneer je moet stoppen. Als de frontruitborstel vervolgens trapsgewijs* de frontruit komt aaien en voor zeker de helft de frontruit niet raakt, dan heb ik niet het idee dat er sensoren gebruikt worden. Waarom moet ik anders vooraf de matsoort invoeren?

Overigens krijgen die borstels+armatuur een frontruit zeker niet aan diggelen. Er stond een keer een mcn met twee stellen in de wasbak en die viel in storing. De mcn kreeg toen de opdracht: rij hem er maar uit (het voorste stel stond niet meer in het geaarde gedeelte). Eruitgekomen was de trein voor de helft schoon maar ongeschadigd. Bij het in storing vallen waren op dat moment de kop-borstels de tussencabines aan het doen waren. Die kop-borstels waren door het wegrijden redelijk verwoest, maar aan de trein was zogezegd niet beschadigd.
Groetjes,
Emiel
 

29-03-2017 08:51:48
broek53
broek53
Het valt langzamerhand op dat het wit op de SLT's verandert in een soort bruin waar nog wat wit doorheen schemert. Dat valt te meer op als er een stukje kennelijk schoongeboend is omdat er iets met een klepje of een sticker moest gebeuren en het duidt erop dat het een structureel probleem is. Natuurlijk is een trein wel eens vuil of erg vuil, maar alle stellen van een materieelsoort duidt op meer. Kunnen de wasmachines SLT niet goed aan? Zit er iets mis in de gebruikte witte verf?  

29-03-2017 08:55:32
BusNL
BusNL
Jup, dat valt mij ook erg op. Het ene stel is bruiner, de ander meer oranje.  

29-03-2017 09:02:00
dh3201
dh3201
Tijd om de sprinters een bruine huisstijl te geven, dan valt het niet meer zo op %08%


Shqiperise-lopers?
 

29-03-2017 09:18:26
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
broek53 (wo 29 mrt 2017 08:51:48 https://www.somda.nl/forum/4263/p611559/): Het valt langzamerhand op dat het wit op de SLT's verandert in een soort bruin waar nog wat wit doorheen schemert. Dat valt te meer op als er een stukje kennelijk schoongeboend is omdat er iets met een klepje of een sticker moest gebeuren en het duidt erop dat het een structureel probleem is. Natuurlijk is een trein wel eens vuil of erg vuil, maar alle stellen van een materieelsoort duidt op meer. Kunnen de wasmachines SLT niet goed aan? Zit er iets mis in de gebruikte witte verf?


Dit valt mij ook op. Natuurlijk is wit de perfecte kleur om vuil snel waar te nemen maar ook bij DDZ valt soms op hoe smerig de motorbak en de daar achter zittend rijtuig worden (dit komt dan weer door de koolstof strip van de stroomafnemer heb ik mij laten vertellen.

Zou het misschien kunnen dat de verf/sticker uit de fabriek een soort vuil afstotende laag heeft die langzaam weg slijt? weet nog wel dat SLT in het begin prima schoon bleef maar dit vervalt nu steeds meer

FLIRT wordt nummer 2 met snelst smerig wordende trein.

Laatst bewerkt door Dead_Devil op 29-03-2017 09:19
 

29-03-2017 10:30:15
Rolffiej19
Rolffiej19
SLT zou eigenlijk gewoon een folie moeten krijgen net zoals de ICM/Virm-4/Virmm/DDZ/ICR maar dat zal wel is een keer gebeuren tijdens een grote revisie denk ik tot die tijd blijven de deuren vaal worden en ook het wit bruiner


MCN ASD
 

29-03-2017 11:00:22
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (wo 29 mrt 2017 08:51:48 https://www.somda.nl/forum/4263/p611559/): Het valt langzamerhand op dat het wit op de SLT's verandert in een soort bruin waar nog wat wit doorheen schemert. Dat valt te meer op als er een stukje kennelijk schoongeboend is omdat er iets met een klepje of een sticker moest gebeuren en het duidt erop dat het een structureel probleem is. Natuurlijk is een trein wel eens vuil of erg vuil, maar alle stellen van een materieelsoort duidt op meer. Kunnen de wasmachines SLT niet goed aan? Zit er iets mis in de gebruikte witte verf?
De laatste generaties echte wasmachines zijn ronduit slecht. Het type op Utctw en elders doet niets meer dan nat maken en een beetje aaien. De allerlaatste ontwikkeling zoals in Es en Bkh is ook geen verbetering. Met alleen zeep en water krijg je een trein niet schoon, daar heb je oxaal en/of hoge druk voor nodig. Wellicht dat SLT iets andere verf of folie heeft maar met een minder uitgekleed (recent is letterlijk gezegd dat de zijkant wassen belangrijker is dan de koppen (n.a.v. de doorrijdwasinstallaties op o.a. Bkh)) wasbeleid zouden de SLT's niet bruin worden maar wit blijven.
 

29-03-2017 11:04:00
plaid
plaid
Quote
Rolffiej19 (wo 29 mrt 2017 10:30:15 https://www.somda.nl/forum/4263/p611575/): SLT zou eigenlijk gewoon een folie moeten krijgen net zoals de ICM/Virm-4/Virmm/DDZ/ICR maar dat zal wel is een keer gebeuren tijdens een grote revisie denk ik tot die tijd blijven de deuren vaal worden en ook het wit bruiner


is het niet zo dat de lakken tegenwoordig zo verbeterd zijn, dat het folietijdperk al weer zo'n beetje voorbij is?
 

29-03-2017 12:05:46
gose91
gose91
Was er niet een stel als proef uitgerust met een coating om de omschreven aanslag tegen te gaan? Speelde ongeveer een jaartje terug, maar zou niet weten welk stel dat was. Er zou wel een aardige tijd mee proefgereden worden, dus misschien dat die proef nog loopt?  

29-03-2017 12:30:12
Oldskool
Oldskool
Quote
rolandrail (wo 29 mrt 2017 11:00:22 https://www.somda.nl/forum/4263/p611578/):
Quote
broek53 (wo 29 mrt 2017 08:51:48 https://www.somda.nl/forum/4263/p611559/): Het valt langzamerhand op dat het wit op de SLT's verandert in een soort bruin waar nog wat wit doorheen schemert. Dat valt te meer op als er een stukje kennelijk schoongeboend is omdat er iets met een klepje of een sticker moest gebeuren en het duidt erop dat het een structureel probleem is. Natuurlijk is een trein wel eens vuil of erg vuil, maar alle stellen van een materieelsoort duidt op meer. Kunnen de wasmachines SLT niet goed aan? Zit er iets mis in de gebruikte witte verf?
De laatste generaties echte wasmachines zijn ronduit slecht. Het type op Utctw en elders doet niets meer dan nat maken en een beetje aaien. De allerlaatste ontwikkeling zoals in Es en Bkh is ook geen verbetering. Met alleen zeep en water krijg je een trein niet schoon, daar heb je oxaal en/of hoge druk voor nodig. Wellicht dat SLT iets andere verf of folie heeft maar met een minder uitgekleed (recent is letterlijk gezegd dat de zijkant wassen belangrijker is dan de koppen (n.a.v. de doorrijdwasinstallaties op o.a. Bkh)) wasbeleid zouden de SLT's niet bruin worden maar wit blijven.
Enige wat echt goed schoon maakt is oxcaal. Zeep is zo verdund, dat je het amper een schoonmaakmiddel kan noemen.
 

29-03-2017 13:29:14
thom
thom
Omgekeerd is oxaal leuk spul, maar vreet het ook je laklaag langzaam op en het zou me niks verbazen als het het aluminium van de nieuwe treinen ook nogweleens aan zou kunnen tasten.  

29-03-2017 13:39:06
Klaasje
Klaasje
Zuur is meestal niet goed voor metaal nee. Tenzij je houdt van allerlei chemische reacties.  

29-03-2017 13:47:36
MasterE
MasterE
Groene zeep!


Mcn Asd
 

29-03-2017 14:49:52
VIRMm1
VIRMm1
Het idee van de snelwasinstallaties waar rolandrail over schrijft (in Bkh, Es en ook Rsd krijgt er een) is dat een schone trein schoon blijft doordat hij regelmatig door zo'n machine gestuurd wordt.

Een vieze trein maak je er inderdaad niet meer mee schoon.

Wassen met oxaal is heel goed om de boel schoon te krijgen maar op de lange termijn doe je je materieel er heel veel schade mee.
 

29-03-2017 15:26:08
Mueslireep
Mueslireep
Wat gebruiken ze dan in een autowasstraat? Daar worden de ramen enzo ook gewoon schoon.
Misschien eens die waterstraal wat hoger/sterker zetten?
 

29-03-2017 15:38:38
broek53
broek53
Ik denk dat je de invloed van remslijpsel en slijpsel van de bovenleiding onderschat.  

29-03-2017 15:44:13
Oldskool
Oldskool
Quote
VIRMm1 (wo 29 mrt 2017 14:49:52 https://www.somda.nl/forum/14403/p611613/): Het idee van de snelwasinstallaties waar rolandrail over schrijft (in Bkh, Es en ook Rsd krijgt er een) is dat een schone trein schoon blijft doordat hij regelmatig door zo'n machine gestuurd wordt.

Een vieze trein maak je er inderdaad niet meer mee schoon.

Wassen met oxaal is heel goed om de boel schoon te krijgen maar op de lange termijn doe je je materieel er heel veel schade mee.
Daarom gaan ze ook eens per 6 á 7 weken door een wasstraat en worden ze geboend met oxcaal.%08%
 

29-03-2017 16:04:03
sjoerd
sjoerd
Oxaalzuur of zuringzuur of ethaandizuur is net als azijnzuur en mierenzuur een organisch zuur. Het reageert met calcium dus je kunt het niet innemen, maar het is verder redelijk mild voor blanke metalen. Op den duur verweert het lakken en metaaloppervlakken wel.
In Antikal en dergelijke producten voor het kalkvrij houden van keramisch sanitair, zitten ook organische zuren. Ze tasten chroom niet agressief aan (kraan en afvoer reinigen) maar gebruik in de buurt van aluminium (pannen, aanrechten) wordt afgeraden. Beter van niet dus.
 

29-03-2017 16:57:40
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Mueslireep (wo 29 mrt 2017 15:26:08 https://www.somda.nl/forum/14403/p611617/): Wat gebruiken ze dan in een autowasstraat? Daar worden de ramen enzo ook gewoon schoon.
Misschien eens die waterstraal wat hoger/sterker zetten?


Metaal en koolstofdeeltjes afkomstig van de remmerij en van de stroomafnemers zijn de voornaamste vervuilers van treinen. Dat is ie bruine kleur/waas die je over de bakwanden ziet bij DDZ en op de draaistellen van eigenlijk alle treinen.

Bij een auto is het vooral zand wat je van je auto af wast. Het enige wat daar lastig te reinigen is zijn je velgen, die maak je dan ook af en toe schoon met velgen reiniger, een ontvetter/zuur dat wat agressiever werkt en niet voor je lak geschikt is.
 

29-03-2017 16:59:21
VIRMm1
VIRMm1
Quote
sjoerd (wo 29 mrt 2017 16:04:03 https://www.somda.nl/forum/14403/p611621/): Oxaalzuur of zuringzuur of ethaandizuur is net als azijnzuur en mierenzuur een organisch zuur. Het reageert met calcium dus je kunt het niet innemen, maar het is verder redelijk mild voor blanke metalen. Op den duur verweert het lakken en metaaloppervlakken wel.
In Antikal en dergelijke producten voor het kalkvrij houden van keramisch sanitair, zitten ook organische zuren. Ze tasten chroom niet agressief aan (kraan en afvoer reinigen) maar gebruik in de buurt van aluminium (pannen, aanrechten) wordt afgeraden. Beter van niet dus.


Het probleem wat bij SLT speelt is dat door het veelvuldig gebruik van oxaalzuur de ramen dof uit slaan. Daarom wordt er bij SLT minder gewassen met oxaalzuur.
 

29-03-2017 17:42:05
sjoerd
sjoerd
Dan lijkt mij dat dat niet aan het glas kan liggen. Waarom zou het glas van SLT anders reageren op oxaalzuur dan het glas van andere raampjes? Wellicht blijft er iets op de ramen achter van de lak of andere vormen van slib als gevolg van de reactie van oxaalzuur met stoffen in het lekwater. Dan zou naspoelen met iets verzeept water toch afdoende moeten zijn.
Overigens meen ik me te herinneren dat het chromaatgeel, toen het de huisstijlkleur werd, ook problemen gaf. Misschien weet Broek dat nog.

Laatst bewerkt door sjoerd op 29-03-2017 17:43
 

29-03-2017 18:33:15
kleine_man
kleine_man
Naspoelen met zeep is niet handig. De oxaalzuur zal het zeep kapot maken. Spoelen moet overmatig water of een zwakke base zal meer effect hebben. Al moet je dan ook weer opletten welke base je neemt...  

29-03-2017 18:49:00
thom
thom
Quote
sjoerd (wo 29 mrt 2017 16:04:03 https://www.somda.nl/forum/14403/p611621/): Oxaalzuur of zuringzuur of ethaandizuur is net als azijnzuur en mierenzuur een organisch zuur. Het reageert met calcium dus je kunt het niet innemen, maar het is verder redelijk mild voor blanke metalen. Op den duur verweert het lakken en metaaloppervlakken wel.
In Antikal en dergelijke producten voor het kalkvrij houden van keramisch sanitair, zitten ook organische zuren. Ze tasten chroom niet agressief aan (kraan en afvoer reinigen) maar gebruik in de buurt van aluminium (pannen, aanrechten) wordt afgeraden. Beter van niet dus.

Toch zou ik je perlatortje van je kraan thuis niet een nachtje in de antikal laten liggen, dan ziet die er toch ineens anders uit...
 

29-03-2017 19:33:04
sjoerd
sjoerd
Quote
kleine_man (wo 29 mrt 2017 18:33:15 https://www.somda.nl/forum/14403/p611631/): Naspoelen met zeep is niet handig. De oxaalzuur zal het zeep kapot maken. Spoelen moet overmatig water of een zwakke base zal meer effect hebben. Al moet je dan ook weer opletten welke base je neemt...

De meeste zepen zijn basisch. En ik had het ook niet over zeep maar over iets verzeept water.

Laatst bewerkt door sjoerd op 29-03-2017 19:36
 

29-03-2017 19:34:29
sjoerd
sjoerd
@ THOM: Ja, daarom schreef ik ook al dat je de boel niet te lang aan Antikal moet blootstellen. Voor kranen is er trouwens ander spul, maar nu dwalen we wel erg af.  

29-03-2017 20:13:22
edje
edje
Quote
rolandrail (wo 29 mrt 2017 11:00:22 https://www.somda.nl/forum/14403/p611578/):
Quote
broek53 (wo 29 mrt 2017 08:51:48 https://www.somda.nl/forum/4263/p611559/): Het valt langzamerhand op dat het wit op de SLT's verandert in een soort bruin waar nog wat wit doorheen schemert. Dat valt te meer op als er een stukje kennelijk schoongeboend is omdat er iets met een klepje of een sticker moest gebeuren en het duidt erop dat het een structureel probleem is. Natuurlijk is een trein wel eens vuil of erg vuil, maar alle stellen van een materieelsoort duidt op meer. Kunnen de wasmachines SLT niet goed aan? Zit er iets mis in de gebruikte witte verf?
De laatste generaties echte wasmachines zijn ronduit slecht. Het type op Utctw en elders doet niets meer dan nat maken en een beetje aaien. De allerlaatste ontwikkeling zoals in Es en Bkh is ook geen verbetering. Met alleen zeep en water krijg je een trein niet schoon, daar heb je oxaal en/of hoge druk voor nodig. Wellicht dat SLT iets andere verf of folie heeft maar met een minder uitgekleed (recent is letterlijk gezegd dat de zijkant wassen belangrijker is dan de koppen (n.a.v. de doorrijdwasinstallaties op o.a. Bkh)) wasbeleid zouden de SLT's niet bruin worden maar wit blijven.


Als oud stmt uit Es en dus ook wasmachine bedienaar, kan ik je zeggen, dat de oude wasmachine ook niet echt geweldig was. soms zat het vuil er zo hardnekkig op, dat het totaal geen zin had om te wassen. Het voordeel van de wasmachine, was het hoge bordes zodat je de frontruit van de ICM goed kon boenen met de handborstels en hogedrukspuiten. Ja toen was treinen wassen, nog echt handwerk %08% https://c1.staticflickr.com/3/2716/4281689246_d15d27cacd_o.jpg

Laatst bewerkt door edje op 29-03-2017 20:15
 

29-03-2017 20:44:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sjoerd (wo 29 mrt 2017 16:04:03 https://www.somda.nl/forum/14403/p611621/): Oxaalzuur of zuringzuur of ethaandizuur is net als azijnzuur en mierenzuur een organisch zuur. Het reageert met calcium dus je kunt het niet innemen, maar het is verder redelijk mild voor blanke metalen. Op den duur verweert het lakken en metaaloppervlakken wel.
Het probleem van lakken in combinatie met zuren zit 'm vooral in de combinatie met iets wat je bij wassen sowieso gebruikt: water.
Heb in m'n werk toch wel met enige regelmaat met dat soort testen op coatings te maken en een bekend fenomeen is dat een waterig organisch zuur veel meer schade aan je coating toebrengt dan, ik noem maar een voorbeeld, geconcentreerd zwavelzuur.
Zo'n waterige oplossing is meer in staat in de poriën van je coating te trekken waardoor schade van binnenuit ontstaat. Dat zal natuurlijk niet direct na één wasbeurtje gebeuren, maar ook een korte blootstelling tast de laklaag wel degelijk aan.

Het probleem met de ramen van SLT zal, als het aan de lak ligt, vermoedelijk niet door uitlogen van het pigment komen. Eigenlijk is zo'n beetje al het witte pigment tegenwoordig titaniumdioxide met verschillende oppervlaktebehandelingen. Wat wel kan gebeuren is aantasting van het bindmiddel van de lak. Dat hoeft nog nieteens persé door het wassen zelf te komen, maar alleen al de blootstelling aan UV uit het zonlicht kan bij sommige lakken voor verkrijting zorgen. Dat kan allicht op de ramen achterblijven als je het eruit spoelt met een agressief wasmiddel.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-04-2017 19:57:46
DVR
DVR
Quote
VIRMm1 (wo 29 mrt 2017 16:59:21 https://www.somda.nl/forum/14403/p611627/):
Quote
sjoerd (wo 29 mrt 2017 16:04:03 https://www.somda.nl/forum/14403/p611621/): Oxaalzuur of zuringzuur of ethaandizuur is net als azijnzuur en mierenzuur een organisch zuur. Het reageert met calcium dus je kunt het niet innemen, maar het is verder redelijk mild voor blanke metalen. Op den duur verweert het lakken en metaaloppervlakken wel.
In Antikal en dergelijke producten voor het kalkvrij houden van keramisch sanitair, zitten ook organische zuren. Ze tasten chroom niet agressief aan (kraan en afvoer reinigen) maar gebruik in de buurt van aluminium (pannen, aanrechten) wordt afgeraden. Beter van niet dus.


Het probleem wat bij SLT speelt is dat door het veelvuldig gebruik van oxaalzuur de ramen dof uit slaan. Daarom wordt er bij SLT minder gewassen met oxaalzuur.


Ik kan je uit de droom helpen de witte waas (dof slaan) die je bij veel SLT zijwandramen ziet is een probleem dat los staat van het wassen of andere externe invloeden. Dit fenomeen trad al snel na aflevering (garantiezaak)op en de waas zit toch echt tussen het dubbelglas. Dus is het waarschijnlijk een productiefout bij de glasleverancier.