Weersperikelen op het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
14-12-2009 09:22:19
aarclay
aarclay
Ik had een jaar of wat terug ooit een Nederlands boek gelezen (uit een boekenreeks geloof ik) waarin een hoofdstuk was over de NS en de strenge winter van 1995(?). In dit hoofdstuk werd o.a verteld dat de alle of een deel van de 6400-locomotieven een sneeuwschuiver voorgebonden konden krijgen om het spoor sneeuwvrij te maken. Die sneeuwschuiver stond op een speciaal kopspoortje op een rangeerterrein geloof ik.

Kan iemand me meer vertellen hierover en waar die sneeuwschuivers staan? En kan iemand mij nog vertellen in welk boek dit stond? Het meen dat dit van een hele boekenreeks was.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 28-10-2013 19:39, reden: topictitel aangepast
 

14-12-2009 09:26:29
mvd
mvd
Ik heb in Spoor en Trein (ik meen deel 12) iets gelezen over de strenge winter van de jaren 70/80. Hier stond een plaatje in van een 6400 met een sneeuwschuiver. Ik weet niet of je dit boek bedoeld?


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

14-12-2009 09:42:36
gvttreinen
gvttreinen
In Gn staat/stond nog een sneeuwschuiver, bedoeld om aan een 6400 te knopen en zo de sporen sneeuwvrij te maken.
Volgens mij ook eentje in Ah (berg)
Overigens, op een gewone kopspoortje
Die strenge winter was 1979
Gérard (die toen aan de 'verkeerde' kant van de sneeuwgrens woonde)

Laatst bewerkt door gvttreinen op 14-12-2009 09:44
 

14-12-2009 09:47:28
aarclay
aarclay
Quote
mvd: Ik heb in Spoor en Trein (ik meen deel 12) iets gelezen over de strenge winter van de jaren 70/80. Hier stond een plaatje in van een 6400 met een sneeuwschuiver. Ik weet niet of je dit boek bedoeld?

Volgens mij is dat dat boek wat ik toen gelezen heb.

Quote
gvttreinen: Die strenge winter was 1979
Gérard (die toen aan de 'verkeerde' kant van de sneeuwgrens woonde)

Ik meen dat er ook later een strenge winter was, want ik had geloof ik een stukje gelezen van Wadlopers die in 1995 tussen Gn en Lwd waren gestrand in de sneeuw, en dat een 6400 met sneeuwschuiver de baan weer ging ruimen zodat de trein weer doorgang had. En ja, pas in 1981 kwamen de Wadlopers. Maar goed, ik kan me ook vergissen met de datum van die strenge winter waarin dit gebeurdde.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-12-2009 09:52


Choo choo.....
 


14-12-2009 11:19:11
ErikFB
ErikFB
Is inderdaad in Spoor en Trein deel 12 blz. 6 t/m 29 ( Uitgeverij De Alk). Boek zou nog wel verkrijbaar moeten zijn, zeker is dat niet.

Laatst bewerkt door ErikFB op 14-12-2009 11:21, reden: aanpassing tekst
 

14-12-2009 11:20:25
R-ekz
R-ekz
Zie http://www.bol.com/nl/p/boeken/spoor-en-trein-editie-12/1001004000015556/index.html  

14-12-2009 11:22:44
salieri
salieri
De sneeuwschuiver in Gn staat er niet meer. Deze stond achter het Technisch Centrum van Nedtrain, waar de DH's klein onderhoud kregen.  

14-12-2009 13:12:27
jorwerd_f1
jorwerd_f1
Volgens mij staat er nog wel één sneeuwschuiver te Lw. Op het kopspoortje met bovenleiding tegenover de railterminal. Het kan zijn dat deze inmiddels ook al verdwenen is  

14-12-2009 14:08:08
willy84
willy84
Waar ik wel naar benieuwd ben is hoe de taakverdeling voor wat betreft sneeuwruimen op dit moment is. Voorheen ging het naar mijn indruk op ad hoc basis en binnen de NS allemaal gladjes. Nu alle posities en taken allemaal geformaliseerd zijn, vraag ik me af hoe dat geregeld is.  

14-12-2009 14:09:34
gertjan
gertjan
Een algemeen leider van ProRail zal wel een D-loc vorderen bij een vervoerder. Aan die loc zou men dan die sneeuwschuiver kunnen doen, en vervolgens de sporen sneeuwvrij maken.  

14-12-2009 15:26:51
nicospilt
nicospilt
Deze fotografeerde ik december 2007 in het Spoorwegmuseum: http://www.nicospilt.com/2007/20071222_8917.JPG

Ook de strenge winters zijn inmiddels dus in het museum bijgezet!

Meer plaatjes op http://www.nicospilt.com/sneeuw.htm
 

14-12-2009 15:30:28
broek53
broek53
Quote
gertjan: Een algemeen leider van ProRail zal wel een D-loc vorderen bij een vervoerder. Aan die loc zou men dan die sneeuwschuiver kunnen doen, en vervolgens de sporen sneeuwvrij maken.
Dat zou werken als sneeuwschuivers zomaar op alle locs zouden passen. Met de sneeuwschuivers van vroeger was dat in ieder geval niet zo, en ik kan mij niet voorstellen dat er een universeel passende sneeuwschuiver bestaat.
 

14-12-2009 17:41:50
timtrein
timtrein
Quote
aarclay: Kan iemand me meer vertellen hierover en waar die sneeuwschuivers staan?
2 stuks in Stadskanaal (STAR)
Quote
willy84: Waar ik wel naar benieuwd ben is hoe de taakverdeling voor wat betreft sneeuwruimen op dit moment is. Voorheen ging het naar mijn indruk op ad hoc basis en binnen de NS allemaal gladjes. Nu alle posities en taken allemaal geformaliseerd zijn, vraag ik me af hoe dat geregeld is.
Ik denk dat iedereen wel benieuwd naar is
Ik durf je toch wel voor 90% te verzekeren dat het treinverkeer bij noemenswaardige sneeuwval gewoon plat gaat
ProRail kan wel proberen een 6400 te vorderen, en dat zal nog wel lukken ook, maar dan zal er ook nog iemand moeten weten waar die sneeuwschuivers zijn, je zult de loc bij de sneeuwschuiver moeten krijgen (hoe?) en je zal een paar mensen moeten hebben (wie? welk bedrijf?) die die dingen eraan monteert (en wie weet nog hoe dat moet?)
Tegen de tijd dat dat dan geregeld is, is het hele openbare leven allang zodanig ontwricht dat niemand het nog in zijn hoofd haalt om het huis uit te gaan, of het is allang weer voorjaar
 

14-12-2009 19:02:35
dh3201
dh3201
Van 1995 weet ik niet, maar in 1996 heb ik in Groningen de 6508 en 6514 met een sneeuwschuiver gezien en in Leeuwarden de 6466 met sneeuwschuiver.


Shqiperise-lopers?
 

14-12-2009 19:10:48
mich
mich
Er staat er ook een in Blerick.  

14-12-2009 19:37:10
aarclay
aarclay
Quote
timtrein: Ik durf je toch wel voor 90% te verzekeren dat het treinverkeer bij noemenswaardige sneeuwval gewoon plat gaat

Tjah, maar vergeet niet dat zo'n sneeuwschuiver ook handig kan zijn als een trein vast staat in de sneeuw en niet maar verder kan rijden.


Choo choo.....
 

14-12-2009 19:46:31
mdj
mdj
We spreken nogwel over Nederland heh Hier ligt heel Nederland op zijn gat als er 20 milimeter (MILImeter, geen decimeter)

Dus als hier een keer een trein ingesneeuwd is, eet ik mijn kerstmuts op.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-12-2009 19:52:10
teus-baars
teus-baars
Gat in de markt voor museumbedrijven dus %08%
Helemaal omdat stoom ook een prima middel is tegen sneeuw

Laatst bewerkt door teus-baars op 14-12-2009 19:53
 

14-12-2009 19:52:51
kevinevers
kevinevers
Er zijn nog zelfs mensen die weten hoe ze de sneeuwschuiver moeten monteren:
http://www.kevinevers.nl/P9130020.JPG
http://www.kevinevers.nl/P9130022.JPG
 

14-12-2009 19:54:55
keesje
keesje
Ik wacht alweer vol angst op het eerstvolgende weeralarm waarbij hooguit mijn neus weer nat wordt... %08%

Kan me eigenlijk niet heel strenge winters herinneren waarbij de boel plat ging. Was dat niet eens een keer door flinke sneeuwval ergens in 2002 of 2003?

Uiteraard wel diverse keren door flinke stormen waardoor half Nederland strandden in sportgebouwen om te overnachten.
 

14-12-2009 19:58:20
brugger
brugger
valt ook tegen hoor, moet je maar eens naar de foto's kijken bij temperaturen ver onder nul dan moeten bepaalde onderdelen ook ijsvrij woorden gemaakt. verder meen ik mij nog een gevalt uit Engeland in de 40er a 50er jaren te herinneren waarbij de stoomlok vast kwam te zitten en men 3 dagen bezig is geweest om m los te krijgen.  

14-12-2009 20:26:46
daniel
daniel
Quote
keesje: Kan me eigenlijk niet heel strenge winters herinneren waarbij de boel plat ging. Was dat niet eens een keer door flinke sneeuwval ergens in 2002 of 2003?
Ik herinner me nog de beruchte 25e november in 2005. Half Nederland was die dag gestrand omdat het verkeer letterlijk muurvast zat en ook de treinen er aan het begin van de avond mee stopten. Niet dat er nou meters sneeuw gevallen waren, hooguit een cm of 20. Ik geloof dat toen de 'plaksneeuw' werd aangewezen als schuldige %
 

14-12-2009 20:49:58
2296
2296
Het was inderdaad een dag om maar snel te vergeten. Weet wel dat de VIRM toen massaal aan de kant ging omdat er stuifsneeuw in de trein terecht kwam. Dit kwam door een aanzuigrooster aan de zijkant van de trein. Deze lucht wordt gebruikt om onderdelen te koelen. Met lucht en niet met stuifsneeuw. Ondertussen is er een wijzigingsactie op geweest en werk nu wel goed. Dat is volgens mij ook de laatste keer geweest dat er een materieel serie zo massaal aan de kant is gezet.

De dag er na reden en nog maar een handje vol VIRM'en rond. De rest stond bij de werkplaats of was daar nog naar toe onderweg. Heb toen wel genoeg werk gehad.%08%
 

14-12-2009 20:54:24
Dre
Dre
Ja, die herinner ik me ook nog... 's ochtends naar Enschede voor een hoorcollege dat eigenlijk niet eens de moeite waard was. Tijdens het college zag ik het buiten al flink sneeuwen. Bij het Enschedese busstation totale leegte en wat Syntusbussen met op de koersrol "Sorry, geen dienst". Dat beloofde al niet veel goeds.

Dan maar met de trein naar huis in (toen nog) Odz. Tussen Es en Hgl reden nog enkele treinen, waarvan er één heeft gezorgd dat ik nog in Hgl kwam. Later bleek na een aanrijding met een auto nabij de Kuipersdijk helemaal geen treinverkeer meer mogelijk tussen Es en Hgl. Syntus was er toen allang mee opgehouden tussen Zp en Odz (tot zover de voordelen van lightrail). %07%

Van 13:00 tot een uur of 17:00 uur heb ik toen vastgezeten op Hgl... (onder goed gezelschap, dat wel weer), 's avonds was ik pas weer om een uur of 7 thuis.
 

14-12-2009 20:55:14
daniel81
daniel81
Tip: Kijk ook nog even hier
https://www.somda.nl/forum/5832/Anekdotes/ , met name Rolandrail heeft er een paar geweldige verhalen gepost over winters%02%
 

14-12-2009 22:13:16
broek53
broek53
Quote
mdj: We spreken nogwel over Nederland heh Hier ligt heel Nederland op zijn gat als er 20 milimeter (MILImeter, geen decimeter)Dus als hier een keer een trein ingesneeuwd is, eet ik mijn kerstmuts op.
Eet smakelijk! En kijk intussen naar de ingesneeuwde treinen in de winter van 1978/79, daar zijn vast ergens platen van. Een ingesneeuwde DE2 in Winsum (als ik het goed heb) en twee stellen mat '46 in Abcoude. In Noord-Holland verloren een paar plan V's hun schortplaten bij Oosthuizen en Avenhorn. Ze konden nog terug, maar er was geen doorkomen meer aan.
 

14-12-2009 22:27:01
R-ekz
R-ekz
Kijk, dat waren nog eens tijden..toch hoop ik elke jaar weer op een dik pak sneeuw.. wat er meestal niet komt:P  

14-12-2009 22:30:00
timtrein
timtrein
http://www.rtvdrenthe.nl/Sitefiles/Gallery/Natuur/winter/1979/images/sneeuw75.jpg
http://www.rtvdrenthe.nl/Sitefiles/Gallery/Natuur/winter/1979/images/sneeuw74.jpg
http://www.rtvdrenthe.nl/Sitefiles/Gallery/Natuur/winter/1979/images/rijdende_trein.jpg
Het komt niet vaak voor, maar toch wel een paar keer per eeuw als je pech hebt. De plaatjes hierboven geven wel een impressie. Sneeuwduinen tot wel een meter of twee, heb de verhalen wel gehoord van toenmalige NS'ers, en natuurlijk de bekende volkomen ingesneeuwde DE-2 bij Visvliet. Daar hielp trouwens ook geen sneeuwschuiver mee bij
Peper en zou erbij, mdj?
 

14-12-2009 22:35:52
mdj
mdj
Nee, graag zonder peper en zout. Mag ik er wel een cola bij?%02%

Ik bedoelde uiteraard "als er nog een keer een trein ingesneeuwd raakt" en in mijn beleving had ik dat er ook neergezet. Blijkbaar hallucineer ik

Gelukkig heb ik hierzo chocolade-kerstmutsen...

*schuilt achter een hoopje sneeuw*

Laatst bewerkt door mdj op 14-12-2009 22:36


Bij twijfel: gebruik beton.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-12-2009 23:08:27
timtrein
timtrein
Ik heb er het volste vertrouwen in dat dat in je leven nog wel een keer gebeurt in Nederland  

15-12-2009 09:39:18
jbt
jbt
31 December 1978 was de eerste heftigste winterdag in mijn herinnering en meteen ook voor mij het eerste bewijs dat de spoorwegen wintergevoelig zijn (geworden). Nadat een pak sneeuw van bijna een meter was gevallen, heb ik wat foto's gemaakt van treinen in de Roermonde stuifsneeuw. Daarna naar Utrecht om oud- en nieuw te vieren. Het begon in Roermond met een hondekop-4 als Intercity naar Zandvoort. Dat was op zich al bijzonder, want er reden normaal alleen getrokken treinen (plan E). Tot Weert ging het goed. Daarna kwam het bericht dat we ook in Heeze en Geldrop zouden gaan stoppen. Met +8 aan in Eindhoven, maar op spoor 1 in plaats van 5. De hondekop ging niet meer verder: alles uit- en overstappen. Intercities naar Utrecht bleken al niet meer te rijden. De schuifdeuren van de plan E's werkten niet meer, omdat ze met sneeuw waren volgestuifd. Het enige dat nog richting Den Bosch reed, was één enkele plan V. Nu was het aantal reizigers in 1978 weliswaar beduidend minder dan anno 2009, maar desalniettemin zat de plan V over en overvol. Naar Den Bosch geboemeld en daar maar wachten op iets wat naar Utrecht zou rijden. Uiteindelijk kwamen - na anderhalf uur (!) - vier plan V's, die als enigen tussen Den Bosch en Utrecht pendelden en op alle tussengelegen stations stopten. Verder reed er helemaal niets meer. Ook dit was weer het vervoer van de spreekwoordelijke haringen. Twee en een half uur later dan gepland reden we Utrecht binnen. De oliebollen hebben er niet minder om gesmaakt, maar het was voor mij wel een tot dusverre niet gekende ervaring. De NS reed immers altijd op tijd en er vielen nooit treinen uit, tot die memorabele 31e december 1978. Mijn onvoorwaardelijk geloof in de NS viel die oudjaarsdag in duigen. Helaas bleek het geen incident.
Na 31 december 1978 voerde de NS een nooddienstregeling in, waarvan ik mij nog kan herinneren dat de 900 (Zvt-Hrl v.v.) verviel. Na een paar weken was het weer op orde, maar midden februari 1979 kregen we nog een keer zo'n winter, met vooral in het noorden van het land heel veel overlast.
 

15-12-2009 11:15:14
jaques
jaques
Ik heb die winter dagelijks tussen Ut en Ehv gependeld.
Kan me nog herinneren dat er in die winter zelfs soms een Benelux hondekop in Ehv "verdwaalde"
 

15-12-2009 11:25:08
broek53
broek53
En in Es, ja.  

15-12-2009 11:54:56
edje
edje
Die beruchte November dag in 2005 kan ik me ook goed herinneren.
Ik had toen net mijn rijbevoegdheid, en vond het dus ook niet erg om met dat weer een beetje te rangeren. Syntus moest vrij snel opgeven, niet vanwege het lightrail, maar simpel omdat er bomen op het spoor lagen.
Syntus wilde nog wel een alternatieve treindienst opzetten tussen Delden en Oldenzaal, maar toen ook wegviel, is de treindienst maar helemaal opgeheven.
Ondertussen had ik dat bewuste lint stel al 4 keer voor moeten zetten. en dus ook een aantal keren alle reizigers eruit moeten halen. (Heb die dag veel vijanden gemaakt %08%)
Overigens bij de eerste keer voorzetten van het treinstel, moest ik met het lintje wat naast de loods stond over het maagdelijk witte opstelterrein lopen.
Wat heeft geresulteerd in een menselijke afdruk in de sneeuw. In alle haast zag ik een vrij balk over het hoofd, die nagenoeg weggesneeuwd was, waarover ik dus struikelde..... plat met m'n kop in de sneeuw.%08%

Na die dienst, heb ik toen mijn hoogzwangere vriendin van het werk afgehaald, wat volgens haar niet hoefde, ze kon makkelijk op de fiets
Thuis eenmaal lekker de open haard aangestoken en onder het genot van een lekker biertje (Duvel) heerlijk voor de TV zitten te kijken hoe erg de ellende allemaal buiten was, ach wat was het leven toen fijn..

Laatst bewerkt door edje op 15-12-2009 11:58
 

15-12-2009 20:10:34
rick
rick
Quote
jbt: en meteen ook voor mij het eerste bewijs dat de spoorwegen wintergevoelig zijn (geworden). Nadat een pak sneeuw van bijna een meter was gevallen,
Wintergevoelig, maar pas na een meter sneeuw.%02%
Leuk verhaal om te lezen.
 

15-12-2009 20:30:04
Dre
Dre
Quote
edje: Syntus moest vrij snel opgeven, niet vanwege het lightrail, maar simpel omdat er bomen op het spoor lagen. Syntus wilde nog wel een alternatieve treindienst opzetten tussen Delden en Oldenzaal, maar toen ook wegviel, is de treindienst maar helemaal opgeheven.

Ach, verder heb ik er weinig over te klagen. Ik kwam toen een voormalig klasgenootje van de middelbare school tegen die ook naar huis moest, en tegenwoordig is ze dus alweer 4 jaar m'n vriendin.

Quote
edje: Thuis eenmaal lekker de open haard aangestoken en onder het genot van een lekker biertje (Duvel) heerlijk voor de TV zitten te kijken hoe erg de ellende allemaal buiten was, ach wat was het leven toen fijn..

Ja... in het weekend 's ochtends vroeg om een uur of 6 à 7 gewekt worden door kinderen is toch heel andere koek. %02%
 

15-12-2009 20:36:16
luytjes
luytjes
Quote
Dre: Ik kwam toen een voormalig klasgenootje van de middelbare school tegen die ook naar huis moest, en tegenwoordig is ze dus alweer 4 jaar m'n vriendin.

Was dat als gevolg van de sneeuw?
 

15-12-2009 21:29:07
edje
edje
Quote
Dre:

Quote
edje: Thuis eenmaal lekker de open haard aangestoken en onder het genot van een lekker biertje (Duvel) heerlijk voor de TV zitten te kijken hoe erg de ellende allemaal buiten was, ach wat was het leven toen fijn..

Ja... in het weekend 's ochtends vroeg om een uur of 6 à 7 gewekt worden door kinderen is toch heel andere koek. %02%


Jup elke ochtend weer..... zucht...
 

17-12-2009 00:07:53
wimhoekema
wimhoekema
Naast Roestrijden.nl binnenkort dus Sneeuwrijden.nl??  

17-12-2009 00:09:12
kevinevers
kevinevers
Dat er dan maar eerst eens een flink pak sneeuw valt want van die 5 vlokjes word je ook niet vrolijk van...  

17-12-2009 00:46:24
ruysdael
ruysdael
Ik wordt sowieso niet vrolijk van sneeuw, doe mij maar lekker warme zomers. Wel indrukwekkend om te lezen wat sneeuw in het verleden aangericht heeft. Ik stook de kachel nog maar eens op, misschien helpt mijn CO2-uitstootje nog bij een iets mildere winter - of in elk geval in de toekomst een zachtere winter.  

17-12-2009 08:14:27
rob46
rob46
In het verleden heb ik een artikel in de RM geschreven over m'n belevenissen op 16-2-1979 toen ik in Pmr in een sneeuwstorm strandde met de trein Ekz-Asd. We zaten met 8 man in de 862+888 en onder het genot van koffie van de Tdl heb ik een fotoreportage gemaakt. We werden 's middags door de bruine 2490+866 (uit Wgm) verlost en teruggedrukt door grote sneeuwduinen in Oosthuizen richting Hn. Daarna ging de combinatie 2490+866+862+888 als stopttrein naar Asd.De 888 had ingedrukte schortplaten agv de sneeuwduinen. Deze foto's staan nu ook weer in het nieuwe 2400-en boek op blz.167. Verder zijn er ooit platen van mij gepubliceerd van vele sneeuwmomenten w.o. 2200+ontijzelingswagen tussen Bkg-Ekz v.v.Sneeuwschuivers in Gn en Asd. Afgelopen winter 4 maanden in de Harz gewoond, dat was andere koek (3 maanden sneeuw) zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/3738843118/

Laatst bewerkt door rob46 op 17-12-2009 09:01
 

17-12-2009 08:57:01
rudolfph
rudolfph
Jetzt gehts wieder los! Volgens mij lachen die Zwitsers ons ieder weer uit over hoe plat ons land (spoor en weg) gaat met een paar centimeter sneeuw.  

17-12-2009 10:00:18
dwem
dwem
Wie de winter van 1963 bewust heeft meegemaakt begrijpt al deze commotie niet..........

Dirk
 

17-12-2009 10:27:32
keesje
keesje
Kunnen we vandaag ook aan dit topic toevoegen? Of gaat het vandaag de dag al hopeloos mis met een paar centimeter sneeuw (en het is nog niet eens winter).  

17-12-2009 15:04:02
vinny004
vinny004
Een aantal jaar geleden (ik denk eind 2004 of eind 2005) lag het Nederlandse spoorwegnet ook plat door zware sneeuwval. Ik heb toen mijn appartement als 'hotel' ingericht, en lagen er ineens twee Fransen, één Duitser en één Nederlander te slapen op de grond. Een bijzondere ervaring  

17-12-2009 16:32:14
rob46
rob46
Quote
dwem: Wie de winter van 1963 bewust heeft meegemaakt begrijpt al deze commotie niet..........

Dirk
In mijn beleving was de winter 1962/63 voor het spoor niet zo extreem, wel veel bevroren loopwerk(= kettingen)van de deuren en koppelingen maar er waren ook minder treinbewegingen. De winter 1962/63 heb ik slechts bij het GVB (Asd) fotografisch vastgelegd.
 

17-12-2009 16:37:23
R-ekz
R-ekz
Dus in prencipe, mocht het ooit hard gaan sneeuwen, is er totaal geen (bruikbare) sneeuwschuiver meer te bekennen in nederland.. goede voorbereiding is het halve werk =) geen auto, geen bus, geen trein. eindelijk een goed excuus om niet op school te komen.  

17-12-2009 17:37:45
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Noem mij een domme jongen, maar ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom de NS er zo'n moeite mee heeft om de treinen (op tijd) te laten rijden zodra er twee vlokken sneeuw vallen. Zou het niet eens tijd worden dat een club van de voornaamste techneuten binnen de NS op reis gaat naar Zwitserland, om eens te kijken hoe ze dat soort zaken regelen bij de Berninapas? Want daar krijgen ze het voor elkaar om met 20 keer zoveel sneeuw de treinen ook gewoon te laten rijden.

http://bit.ly/5b6qVo

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 17-12-2009 17:38
 

17-12-2009 18:23:30
Dre
Dre
Quote
luytjes:
Quote
Dre: Ik kwam toen een voormalig klasgenootje van de middelbare school tegen die ook naar huis moest, en tegenwoordig is ze dus alweer 4 jaar m'n vriendin.

Was dat als gevolg van de sneeuw?

Uiteindelijk wel ja... Tenminste, als de treinen gewoon hadden gereden had ik niet zolang op Hgl gezeten, en was ik haar niet tegengekomen. Daardoor kwam dat balletje zogezegd aan het rollen.
 

17-12-2009 18:40:36
rogier
rogier
Quote
RSK-Mat92: Noem mij een domme jongen, maar ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom de NS er zo'n moeite mee heeft om de treinen (op tijd) te laten rijden zodra er twee vlokken sneeuw vallen.

Het trieste is dat het iedere keer bij de eerste sneeuw raak is. Kennelijk interesseert het eigenlijk niemand wat, want verbetering is niet waar te nemen.
 

17-12-2009 19:17:59
broek53
broek53
Quote
RSK-Mat92: Noem mij een domme jongen, maar ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom de NS er zo'n moeite mee heeft om de treinen (op tijd) te laten rijden zodra er twee vlokken sneeuw vallen. Zou het niet eens tijd worden dat een club van de voornaamste techneuten binnen de NS op reis gaat naar Zwitserland, om eens te kijken hoe ze dat soort zaken regelen bij de Berninapas? Want daar krijgen ze het voor elkaar om met 20 keer zoveel sneeuw de treinen ook gewoon te laten rijden.http://bit.ly/5b6qVo
Zijn er zoveel problemen met het materieel, dan? De chaos wordt veroorzaakt door de falende spullenboel en de organisatie van ProRail - daar kan NS verder weinig aan doen (behalve met de vuist op tafel slaan of zo).
Niet om nou per se te wijzen en schuld te geven, maar je moet het probleem wel adresseren waar het hoort.
 

17-12-2009 19:21:31
broek53
broek53
Quote
rogier:
Quote
RSK-Mat92: Noem mij een domme jongen, maar ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom de NS er zo'n moeite mee heeft om de treinen (op tijd) te laten rijden zodra er twee vlokken sneeuw vallen.

Het trieste is dat het iedere keer bij de eerste sneeuw raak is. Kennelijk interesseert het eigenlijk niemand wat, want verbetering is niet waar te nemen.
Neuh, en ik voorspel je: als het qua overlast niet erger wordt, gebeurt er ook dit jaar verder niets, niet bij ProRail en niet bij NS. Kwestie van kosten-baten, weetjewel (en nu niet gaan mekkeren over maatschappelijk belang en zo, want daar is NS niet meer van en ProRail is het alleen in naam, vrees ik. Wordt het nog wat erger, dan laat NS net als de busboeren waarschijnlijk op voorhand de treinen 's morgens staan. Hoe onvoorstelbaar ook: ik zou er bijna een kan warme chocolademelk op durven zetten dat dat ooit nog eens gebeurt
 

17-12-2009 19:24:37
rogier
rogier
Je zult wel gelijk hebben, vrees ik
Er zal wel een stelletje persvoorlichters roepen dat de omstandigheden zeer uitzonderlijk zijn (dat zijn ze immers ieder jaar) en dat het allemaal een incident is (dat is het ook ieder jaar) en vervolgens gaan we over tot de orde van de dag.

Ik vind het diep triest eigenlijk. Allemaal afschuiven en indekken, in plaats van er het beste van proberen te maken..
 


17-12-2009 19:53:30
broek53
broek53
Yep. De NS (jeweetwel, die ouderwetse logge organisatie van vroeger) had draaiboeken liggen, ploegen van Weg en Werken klaar, een paar alternatieve vervoersplannen en zo. Maar ja, dat was te duur en niet commercieel en zo.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-12-2009 19:53
 

17-12-2009 20:02:53
keesje
keesje
En intussen werden vandaag zonder enige schroom de puntualiteitscijfers van gisteren gepubliceerd, een hele nette 76%.

Cijfers (naar omstandigheid) om tevreden over te zijn, niks aan de hand toch? Stond alleen niet bij welk percentage treinen was uitgevallen, want dat telt immers niet mee en kan linea rechta naar de censuur.

Onvoorstelbaar dat het daar toch telkens om draait in plaats van dat NS gewoon eens reizigers vervoert, al is het maar te laat. De cijfers van vandaag zullen daarom wel omhoog schieten met zoveel opgeheven treinen. Weer niks aan de hand!

We kunnen weer terugkijken op een succesvolle week.

Laatst bewerkt door keesje op 17-12-2009 20:03
 

17-12-2009 20:05:29
rudolfph
rudolfph
En als dát ook niet werkte werd er gewoon geimproviseerd: ik heb ook wel eens wat wilde verhalen gehoord over wissels ontdooien, bijvoorbeeld met een geimproviseerde vlammenwerper op een 2400.

En verder: over 10 jaar ligt het OV (trein én bus) bij de eerste sneeuwvlok dus stil, vervolgens gaat iedereen met de auto wat extreem lange files tot gevolg heeft. Omdat de wegen volstaan kan er dan ook niet meer geveegd en gestrooid worden zodat de wegen ook niet meer begaanbaar zijn (is op 25 november 2005 al gebeurd op een aantal provinciale wegen en volgens mij ook de A50) waardoor het complete transportsysteem plat gaat. En dan zijn we, met al onze moderne technologie, weer terug in de 18e eeuw met ingesneeuwde dorpen.
 

17-12-2009 20:07:25
keesje
keesje
En het vreemde is juist: vanavond stonden er relatief weinig file's, zeker gezien de omstandigheden.

Laatst bewerkt door keesje op 17-12-2009 20:07
 

17-12-2009 20:07:37
rogier
rogier
Quote
rudolfph: En verder: over 10 jaar ligt het OV (trein én bus) bij de eerste sneeuwvlok dus stil, vervolgens gaat iedereen met de auto wat extreem lange files tot gevolg heeft.

En de veiligheid als geheel omlaag brengt. Al die mensen die relatief veilig in een trein hadden kunnen zitten, als er ook maar een greintje van interesse en betrokkenheid was geweest, gaan lekker vrolijk die gladde glijbanen van wegen op.

Maar de vervoerders wassen hun handen dan mooi in onschuld, dat is immers waar het om draait.

Laatst bewerkt door rogier op 17-12-2009 20:08
 

17-12-2009 20:08:18
BJB83
BJB83
Wat ik me afvraag is waar nou precies de grote problemen liggen. Materieel, bovenleiding, wissels? En is het juist geen voordeel dat hier trein vrij frequent rijden zodat de sneeuw zich niet op kan hogen?  

17-12-2009 20:21:14
broek53
broek53
@ keesje: Nog maar een keertje: het percentage uitgevallen treinen telt wel degelijk mee, niet in het punctualiteitescijfer, maar als zelstandig percentage dat in de concessie ook aan een maximum gebonden is. Dat niemand het daarover heeft, is inderdaad mooi meegenomen voor NS. Alles opheffen = 100 % punctualiteit!

Laatst bewerkt door broek53 op 17-12-2009 20:22
 

17-12-2009 20:25:06
broek53
broek53
Quote
BJB83: Wat ik me afvraag is waar nou precies de grote problemen liggen. Materieel, bovenleiding, wissels? En is het juist geen voordeel dat hier trein vrij frequent rijden zodat de sneeuw zich niet op kan hogen?
Wissels voor 95 %. Bovenleiding wordt pas moeilijk als het gaat ijzelen en materieel kent op den duur een wat hogere defectenstand, maar strandt niet massaal of zo.
 

17-12-2009 20:30:48
R-ekz
R-ekz
Tja, dan toch maar terug naar de tijd met de trekdraadjes, dat alle wissels met de hand werden omgezet, stationschefs die hun station sneeuwvrij maakten en de wachtruimte eens lekker opstookte..

Laatst bewerkt door R-ekz op 17-12-2009 20:31
 

17-12-2009 20:36:36
timtrein
timtrein
Trekdraden en sneeuw/ijs zijn ook geen echt ideale combinatie...
Wat denk ik funest is, is dat er te weinig mensen zijn om voor een snelle afwikkeling te zorgen. De reguliere dienst is erg druk, dus bij beperkte problemen krijg je een kaartenhuiseffect. ProRail kan daar met geen mogelijkheid op inspelen en ik vrees de bijsturing ook niet.
 

17-12-2009 20:38:14
BJB83
BJB83
Ik snap ook niet dat wissels zo'n probleem zijn. Die zijn toch gewoon verwarmd? Of hebben we weer te maken met een of andere exotische sneeuwsoort?  

17-12-2009 20:42:04
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
broek53:
Quote
RSK-Mat92: Noem mij een domme jongen, maar ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom de NS er zo'n moeite mee heeft om de treinen (op tijd) te laten rijden zodra er twee vlokken sneeuw vallen. Zou het niet eens tijd worden dat een club van de voornaamste techneuten binnen de NS op reis gaat naar Zwitserland, om eens te kijken hoe ze dat soort zaken regelen bij de Berninapas? Want daar krijgen ze het voor elkaar om met 20 keer zoveel sneeuw de treinen ook gewoon te laten rijden.http://bit.ly/5b6qVo
Zijn er zoveel problemen met het materieel, dan? De chaos wordt veroorzaakt door de falende spullenboel en de organisatie van ProRail - daar kan NS verder weinig aan doen (behalve met de vuist op tafel slaan of zo).
Niet om nou per se te wijzen en schuld te geven, maar je moet het probleem wel adresseren waar het hoort.


Daar heb je zeer zeker een punt, dat had inderdaad wat genuanceerder gekund.
Wat wel zo is, is dat het voor de gemiddelde reiziger helemáál onduidelijk is hoe de 'oude' NS nu is opgesplitst, en wie nu waar voor verantwoordelijk is. Ongeacht wat er aan de hand is; op een perron waar mensen wachten op een vertraagde trein klinkt het altijd "Hmmpf, klote-NS"
 

17-12-2009 20:42:53
keesje
keesje
Volgens mij lachen die Zwitsers zich een ongeluk hoe we hier met weersomstandigheden omgaan waar ze daar hun neus voor ophalen.  

17-12-2009 20:46:56
rogier
rogier
Quote
RSK-Mat92: Wat wel zo is, is dat het voor de gemiddelde reiziger helemáál onduidelijk is hoe de 'oude' NS nu is opgesplitst, en wie nu waar voor verantwoordelijk is. Ongeacht wat er aan de hand is; op een perron waar mensen wachten op een vertraagde trein klinkt het altijd "Hmmpf, klote-NS"

Een reiziger is ook per definitie klant van NS. Moet NS maar meer druk uitoefenen op de toeleveranciers en desnoods maar eens een flinke rel trappen. Ik kijk in spanning uit naar de kranteberichten morgen waarin NS toch echt eisen gaat stellen aan prorail om de zaak in het vervolg beter aan te pakken.
Daarnaast is de bijsturing _wel_ een NS-taak. De mate waarin deze organisatie de zaak (niet) kan beheersen en bijsturen bij een beetje verstoring veronderstel ik als bekend.
 

17-12-2009 20:49:05
MasterE
MasterE
Iedereen vergeet even dat ons spoorwegnet het drukst is van de wereld dus er hoeft maar op een aantal plekken in het land een wissel vast te vriezen en de heleboel loopt in de soep. Dit soort problemen zijn niet te voorkomen.  

17-12-2009 20:55:06
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Niet te voorkomen? Als het klopt dat het zo simpel ligt als het vastvriezen van een wissel, dan is een goed wisselverwarmingssysteem voldoende om het probleem op te lossen, lijkt me. Het zal in het echt wel een stuk moeilijker liggen, maar toch denk ik dat storingen door weersomstandigheden te voorkomen zijn.  

17-12-2009 21:07:26
MasterE
MasterE
Het is ook van zelfsprekend dat elke auto elke keer start, helaas is het zodat niet altijd alles 100& werkt. was het leven maar zo simpel (alhoewel dan wordt het allemaal wel erg saai). Het is gewoon te makkelijk omte zeggen dat het niet goed is geregeld. Het is natuurlijk makkelijk om van de zijlijn te gaan roepen dat het allemaal niet goed gaat (de beste stuurlui staan aan wal). Soms ontstaan er situaties die niet te voor zien zijn. En alshet allem aal zo simpelis waarom zetten jullie deoplossing niet even op papier dan hebben we er in de toekomst geen last meer van.  

17-12-2009 21:16:49
rogier
rogier
Bedankt MasterE, je legt de vinger precies op de zere plek. In landen als Zwitserland en Zweden slaagt men er prima in treinen te laten rijden in winterse omstandigheden, maar als het hier één dag sneeuwt is het een zuur zooitje.
Totale desinteresse en gebrek aan betrokkenheid dus: we kunnen het nu eenmaal niet, want het is zo moeilijk en anderen snappen het allemaal niet.
 

17-12-2009 21:17:21
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Natuurlijk, ook ik snap nog wel dat niet alles 100% kan, maar het is onderhand geen toeval meer dat het bij elk sneeuwbuitje raak is.

Ik hoorde laatst een mooi, en hierbij toepasselijk gezegde: "Niets is zo goed dat het niet beter kan"
 

17-12-2009 21:43:49
salieri
salieri
In Zwitserland en Zweden valt wel even wat meer sneeuw en zijn de winterse omstandigheden anders dan in Nederland. Beetje appels met peren vergelijken dus..  

17-12-2009 21:49:31
rogier
rogier
Vertel eens Salieri, waarom kan het daar wel en hier niet?  

17-12-2009 21:57:03
broek53
broek53
Quote
rogier: Bedankt MasterE, je legt de vinger precies op de zere plek. In landen als Zwitserland en Zweden slaagt men er prima in treinen te laten rijden in winterse omstandigheden, maar als het hier één dag sneeuwt is het een zuur zooitje. Totale desinteresse en gebrek aan betrokkenheid dus: we kunnen het nu eenmaal niet, want het is zo moeilijk en anderen snappen het allemaal niet.
Nou nou, je kunt ook verbranden in je zuurgraad hoor. Een deel van de kwestie is natuurlijk, hoe lullig ook, dat we niet elke winter sneeuw hebben. Dan krijg je als vanzelf zoiets als een organisatie en technische maatregelen zoals er wel elke herfst genomen worden. Kortom: de urgentie ontbreekt hier. dat is geen excuus, maar wel een feitelijke oorzaak. Daarnaast is bijsturing niet meer mogelijk als de schaal van verstoringen boven een bepaalde grens uitkomt. ok dat is bekend en heeft niet alleen met het winterweer te maken: op een gegeven moment is er een melt-down van de bijsturing omdat het personeel nergens meer op de trein zit waar het hoort en het aantal te maken regelingen de mogelijkheden en tijd overschrijdt. Dat is wat Utrecht nu getroffen heeft dit keer. ik geef je op een briefje: daar gaat niemand bij NS iets aan veranderen, anders krijgen ze arbeidsonrust en dat kunnen we niet hebben. Dan maar een meltdown een paar keer per jaar - en bij deze omstandigheden kun je eenvoudig het weer en Prorail de schuld geven.
 

17-12-2009 22:21:24
mich
mich
Even een voorbeeld wat er in de praktijk letterlijk gebeurde vanmiddag: Wisselstoring wissel 25 in Mook-Molenhoek. Oorzaak was een defecte wisselverwarming, de enige die het niet deed tussen Nm en Vry. Na een dag lang gewisseld te hebben zat er een rand ijs aan de tongen, waardoor het wissel rond half 4 vast kwam te zitten. Binnen anderhalf uur waren er monteurs terplekke die na nog eens een uur het probleem verholpen hadden.
Voor de treindienst had het tot gevolg dat alle reizigers een half uur vertraging kregen, en degenen die niet op de informatieborden op de trein kijken en niet naar de omroep luisteren een uur.

Nou kun je natuurlijk niet verwachten dat prorail elke week alle wisselverwarmingen gaat controleren.
 

17-12-2009 22:30:07
broek53
broek53
Ik hoop dat je een smiley vergeten bent. Er is zelfs gewoon een Wettelijke Schouw van het spoor (elke week of minder), en dan controleer je natuurlijk ook de wisselverwarming.  

17-12-2009 22:30:31
R-ekz
R-ekz
Hebben we wissels in de zomer toevallig ook last van de hitte-vastzetting?  

17-12-2009 22:37:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
keesje: En het vreemde is juist: vanavond stonden er relatief weinig file's, zeker gezien de omstandigheden.
Tja, kan ik over meepraten. NS meldt rond 16.00 op Utrecht Centraal ontregelingen in 't Westen/Midden/Noorden van 't land door de weersomstandigheden: neem vervolgens maar de Qliner naar Ddr en wat denk je... had nog nieteens een seconde vertraging bij aankomst op Ddr (terwijl we te laat uit Ut vertrokken doordat er een andere bus in de weg stond)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-12-2009 22:40:18
gertjan
gertjan
Quote
R-ekz: Hebben we wissels in de zomer toevallig ook last van de hitte-vastzetting?
Nee, dan heb je weer last van spoorspatting.
 

17-12-2009 22:44:27
keesje
keesje
@daniel: Ik had de Interliner Ut-Bd rond 15 uur en geen files en zelfs te vroeg in Bd.  

17-12-2009 22:53:40
timtrein
timtrein
Dat er in de winter eens een keer een wissel vastvriest is redelijk normaal, maar dat het halve land in de wisselstoring ligt is wel een beetje buitensporig.  

17-12-2009 23:19:52
mich
mich
Quote
broek53: Ik hoop dat je een smiley vergeten bent. Er is zelfs gewoon een Wettelijke Schouw van het spoor (elke week of minder), en dan controleer je natuurlijk ook de wisselverwarming.


Dat weet ik, maar de werking van een wisselverwarming lijkt me lastig te controleren met de VST. Of ze moeten dat apart komen doen?
 

17-12-2009 23:36:24
maurits
maurits
Een beetje buitensporig Het is een grove schande%05%

En daarbij wil ik als eerst even duidelijk hebben dat het niet aan het uitvoerende personeel ligt. De kioskmedewerker in Amf die voor tientallen mensen koffie schonk, de buschauffeur van lijn 80 waarmee ik van Amf naar Klp glibberde en de HC van de late 7600 waarin ik zat, deden allemaal hun stinkende best om er, ondanks het verrotte management, nog wat van te maken.

Dat er door een sneeuwbuitje een keer een wissel vastvriest of een trein de geest geeft, kan altijd gebeuren. Maar dat complete knooppunten als Ut en Amf uitvallen omdat de infra van Prorail op z'n gat gaat bij twee sneeuwvlokjes, dat is absolute waanzin. Een soldaat waarmee ik een tijdje zat te praten (verstoringen verbroederen) vatte het leuk samen: "als je Nederland wilt binnen vallen moet je een paar ton sneeuw uit een vliegtuig gooien"

Vandaag heeft aangetoond dat Prorail haar infra niet op orde heeft en dat het Nederlandse spoorwegnet ontzettend kwetsbaar is voor de geringste weerschommelingen. De problemen die Prorail veroorzaakt worden verergerd door de falende bijsturing van NSR, waar men niet in staat is om de treindienst in stand te houden of snel op te starten.

Vanavond heb ik een stuk of vijftig omroepberichten gehoord waarin gesproken werd van "extreme weersomstandigheden". Als dit extreme weersomstandigheden zijn, dan zouden landen als Noorwegen of Zwitserland totaal onbewoonbaar zijn.

Wat mij betreft gaan er wat koppen rollen binnen het management van Prorail en NS, maar dat zal wel niet gebeuren. Men veegt alles onder het vloerkleed en laat zich volgend jaar weer verassen door dezelfde drie sneeuwvlokjes. Het lijken wel lemmingen....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-12-2009 23:50:52
keesje
keesje
Quote
maurits: Vandaag heeft aangetoond dat Prorail haar infra niet op orde heeft en dat het Nederlandse spoorwegnet ontzettend kwetsbaar is voor de geringste weerschommelingen.


Vandaag? Volgens mij is het de hele week al een bende, zonder sneeuw en met ladingen aan infrastoringen!
 

17-12-2009 23:53:12
brandsrus
brandsrus
Quote
maurits: Een beetje buitensporig Het is een grove schande%05%

Euhm ja.. volgens mij reageer jij een beetje buitensporig of niet?

Ten eerste viel er wel meer dan drie vlokken sneeuw, sommige plaatsen een halve meter. Ten tweede waait het flink en vriest het (onveilige situaties op ons nu al druk bereden netwerk).

Quote
maurits:Vanavond heb ik een stuk of vijftig omroepberichten gehoord waarin gesproken werd van "extreme weersomstandigheden". Als dit extreme weersomstandigheden zijn, dan zouden landen als Noorwegen of Zwitserland totaal onbewoonbaar zijn.
Tja... we hebben elk seizoen zoveel sneeuw of niet? Moeten we ineens allemaal sneeuwschuivers kopen enzo. Beheersen kost allemaal geld en dat is er niet en dan loopt het een keer gewoon de soep in. Beter goede berichten via de omroep dan niks laten horen. Je kunt je niet op alles instellen.


Quote
maurits:Wat mij betreft gaan er wat koppen rollen binnen het management van Prorail en NS, maar dat zal wel niet gebeuren. Men veegt alles onder het vloerkleed en laat zich volgend jaar weer verassen door dezelfde drie sneeuwvlokjes. Het lijken wel lemmingen....
Euhm ja.. wat als er dan een dijk doorbreekt, moet Balkenende opstappen? Waanzin natuurlijk wat daar beweerd.

Kortom: je reactie slaat nergens op!
 

17-12-2009 23:59:17
roeter
roeter
De dag van vandaag deed mij heel erg denken aan wat ooit de 'zwarte vrijdag' werd genoemd - dat was de laatste vrijdag vóór kerst in, naar ik meen, 1971 of 1972. Ook toen was het 'vervelend' weer (dichte mist), en door een aanrijding 's ochtends op de Veluwe-lijn raakte het treinverkeer ontregeld. 's Middags viel zeer wezenlijk de bodem uit de logistieke mand, met name rond Ut, en tegen de avondspits zat Ut muurvast - puur door logistiek. Het koste toen zo'n 1 tot 2 uur om Ut in en weer uit te komen.
Ditzelfde zag je dus vandaag. Naast de wisselstoringen liep het logistiek volkomen vast - men had gewoon geen enkele grip meer op de gang van zaken.
Toendertijd heeft men er van geleerd en maatregelen genomen - hopenlijk doet men dat nu ook weer.
Wat betreft de wisselstoringen hoorde ik een goede opmerking van een Hc. De treinen zitten aan de onderkant vol met ijs, en bij het rammelen over wissels valt dit eraf - tussen de tongen en dat was het dan. Vroeger liepen er op de grote emplacementen en stations wegwerkers die de wissels regelmatig schoonveegden. Dat kan allemaal nu niet meer - alles is immers geprivatiseerd en dat moet dan eerst contractueel geregeld worden en zo - en vandaag hebben we dus de gevolgen daarvan gezien.
 

18-12-2009 00:02:57
nielske90
nielske90
Quote
brandsrus:Ten eerste viel er wel meer dan drie vlokken sneeuw, sommige plaatsen een halve meter.
Ja dus? Op andere plaatsen ligt geen halve meter sneeuw. Dus omdat er in Friesland een halve meter sneeuw ligt, zijn de treinen in Limburg (waar wel degelijk drie vlokken vielen) vertraagd?%03%
Het 'sneeuwbal-effect' (toepasselijk) van vertragingen is vandaag gewoon wederom buitensporig groot gebleken.
 

18-12-2009 00:31:03
dh3201
dh3201
Er waren hier en daar wat hikjes, maar verder verliep deze dag gewoon geweldig...

Zo, even wat tegengas %08%

Laatst bewerkt door dh3201 op 18-12-2009 00:31


Shqiperise-lopers?
 

18-12-2009 00:37:06
broek53
broek53
Ja, het retorisch vermogen is hier wel goed ontwikkeld. Als de emoties weer wat gezakt zijn en de megafoons uitgeschakeld, kom ik wel weer eens kijken.  

18-12-2009 02:15:44
maurits
maurits
Quote
brandsrus: Ten eerste viel er wel meer dan drie vlokken sneeuw, sommige plaatsen een halve meter. Ten tweede waait het flink en vriest het (onveilige situaties op ons nu al druk bereden netwerk).


In zowel Amf als Ut lag er minder dan 5 centimeter en waaide het niet harder dan windkracht 4 uit veranderlijke richtingen, een normale wintersituatie dus en niet extreem. Waarom ging dan wel in beide knooppunten het treinverkeer to-taal op z'n gat?

Quote
brandsrus: Tja... we hebben elk seizoen zoveel sneeuw of niet? Moeten we ineens allemaal sneeuwschuivers kopen enzo. Beheersen kost allemaal geld en dat is er niet en dan loopt het een keer gewoon de soep in. Beter goede berichten via de omroep dan niks laten horen. Je kunt je niet op alles instellen.


Nogmaals, zeker voor Amf en Ut was het GEEN extreme situatie. Nederland heeft een zeeklimaat en ligt vrij noordelijk. Dat betekent dat je rekening moet houden met sneeuwval, maar niet in grote hoeveelheden. Dus zoiets extreems als sneeuwploegen hebben we niet nodig, maar wel een goed werkende wisselverwarming. Maar zoiets simpels is zelf teveel gevraagd voor Prorail. En als men het dan in de soep laat lopen, is de informatievoorziening ook niks waard.

Quote
brandsrus: Euhm ja.. wat als er dan een dijk doorbreekt, moet Balkenende opstappen? Waanzin natuurlijk wat daar beweerd.


Wat er vanavond gebeurde was weertechnisch gezien geen dijkdoorbraak, maar een klein stuwtje wat open bleef staan. Als vervolgens half Nederland overstroomt, dan is het wel een reden om Balkenende aan te spreken, dat is de juiste vergelijking.

Er was vandaag (behoudens enkele gebieden in het noorden) geen sprake van een extreme weerssituatie. De sneeuwhoogte varieerde in Midden-Nederland van zo'n 5 tot 10 cm met weinig wind, en dat is heel normaal voor een zeeklimaat. Van een fatsoenlijke infrabeheerder verwacht ik dat de infra hierop berekend is, Prorail heeft haar zaken echter niet op orde...

Laatst bewerkt door maurits op 18-12-2009 02:29


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

18-12-2009 03:03:22
ruysdael
ruysdael
Zullen we niet meer ruziën kinders?  

18-12-2009 07:56:12
salieri
salieri
Helaas is Sinterklaas al het land uit, anders konden heel wat kinders hier op het forum mee de zak in%08%  

18-12-2009 09:50:33
randyvos
randyvos
Uit het nieuws:

De SP-fractie in de Tweede Kamer wil dat Camiel Eurlings uitlegt hoe het treinverkeer gisteren zo chaotisch kon verlopen. Het treinverkeer rond Utrecht liep gisterenmiddag compleet vast. Spoorbeheerder ProRail zegt dat ze wel degelijk voorbereid waren op winterweer...

Ik vind dat je lef moet hebben dit te beweren. Tuurlijk, een trein laten rijden is meer dan iemand het laten besturen maar in de randstad viel de sneeuw echt reuze mee. En alsnog reed er savonds bijna niets. Hoe durf je dan te zeggen dat je erop voor bent bereid als heel Utrecht ook bijna onbereikbaar was?

Daarnaast is het personeel op stations er al helemaal niet op voorbereid met antwoorden aan reizigers als 'u kunt nu dus niet naar huis' en dergelijke.

Graag jullie mening.
 

18-12-2009 09:57:33
orselinus
orselinus
Het is natuurlijk scoren voor de club van Agnes K. te D.
Maar anderzijds: op het NOS werdt de indruk gewekt dat het treinverkeer
"normaal" verloopt, kijk dan nog eens naar de actuele verstoringen.
 

18-12-2009 09:59:02
vinny004
vinny004
Quote
nielske90:
Quote
brandsrus:Ten eerste viel er wel meer dan drie vlokken sneeuw, sommige plaatsen een halve meter.
Ja dus? Op andere plaatsen ligt geen halve meter sneeuw. Dus omdat er in Friesland een halve meter sneeuw ligt, zijn de treinen in Limburg (waar wel degelijk drie vlokken vielen) vertraagd?%03%
Het 'sneeuwbal-effect' (toepasselijk) van vertragingen is vandaag gewoon wederom buitensporig groot gebleken.
Je moet dus de 800 er als eerste uitgooien, want dan heb je in het sneeuwloze Limburg geen last meer van de blizzard 250 kilometer verderop in Alkmaar... %08%
 

18-12-2009 10:01:14
vinny004
vinny004
Quote
broek53: Ik hoop dat je een smiley vergeten bent. Er is zelfs gewoon een Wettelijke Schouw van het spoor (elke week of minder), en dan controleer je natuurlijk ook de wisselverwarming.
Je voorkomt een defecte auto ook niet door elke week onder de motorkap te kijken %05%
 

18-12-2009 10:18:19
keesje
keesje
De politiek laat zich ook horen: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/224527

Altijd makkelijk om vanuit de Tweede Kamer wat te roepen, zeker met verkiezingen in het vooruitzicht. Misschien dat ze eens de bezem moeten halen door het door hunzelf in het leven geroepen Prorail.
 

18-12-2009 10:23:37
gvttreinen
gvttreinen
Prorail heeft (al dan niet in samenspraak met NS) de treindienst in de brede Randstad gehalveerd (zie mijn posting bij OD van 17/12), dit was een wintermaatregel.
Op zich een prima maatregel maar dat men uiteindelijk het toch niet in de hand kan houden en boel moet stilleggen is voor mij ook een groot ?
Gérard