31-08-2013 08:31:54 | ||
---|---|---|
martijnham
|
In 2014 zal Herik Rail haar activiteiten gaan uitbreiden met goederenvervoer over het spoor. Een uniek concept, waarbij een reizigerstrein ook containers zal vervoeren onder de naam OverNight Express. Deze nieuwe vorm van transport zal 3 x per week van Amsterdam naar Milaan gaan rijden. Hele bericht is te lezen op: http://www.herikrail.com/cargo |
31-08-2013 10:26:31 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Dat unieke en kan wel eens tegen vallen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overnight_Express Mvg. Bart |
31-08-2013 10:53:27 | ||
---|---|---|
sloterdijk
|
een een klikje,,, http://www.flickr.com/photos/87228992@N00/5479400118/in/photolist-9mcmKQ-9mcod9-cCVMs3-a4coAn-9uoNUH-9LYcf5-bFtEiX-dqGhiz-9bL8Pn-81Dcfo-8QUK1u-8QRDWM-drq633-dfxgvE-dfxgts-a4cogZ-a4mXrB-cCUsFU-7VfWJ2-dMxGcZ-a4fet3-apqUeS-apqVfy-apqVB9-a4conr-7TVPQY-dExPRx-dw7iFT-au9GvM-bk5F6x-dMqEA7-dMk6KB-dV8Rfq-dMqEQY-dMqE5Q-dMk6hx-9a8nCb |
31-08-2013 11:03:19 | ||
---|---|---|
5431
|
Zou mooi zijn als er zo weer een directe verbinding naar Italië komt. Ben benieuwd naar de voorwaarden en waar zo snel de lig- en slaapwagens vandaan moeten komen. Laatst bewerkt door 5431 op 31-08-2013 11:05 |
31-08-2013 11:54:18 | ||
---|---|---|
martijnham
|
Gezien de tractie die Herik gebruikt voor het besloten vervoer tot nu toe, verwacht ik dat DBS hier ook de tractie zal verzorgen. Ik neem aan dat er meer informatie uit de voor 2014 aangevraagde treinpaden te halen is? |
31-08-2013 12:21:25 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dan zou DBS ineens regelmatig personenvervoer gaan verrichten en daar is hun attest niet toereikend voor. Alles kan geregeld worden natuurlijk, maar ik vraag mij ten zeerste af of DBS dat zou gaan doen voor vier landen voor één trein. Er zou nu in ieder geval iets moeten vastliggen aan treinpaden in Europees verband, anders kun je het sowieso schudden. |
31-08-2013 12:38:11 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
DBS (Raillion) heeft enkele jaren geleden toch dagelijks de EN en CNL gereden, is het attest ondertussen gewijzigd? Mvg. Bart |
31-08-2013 12:43:28 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Dat een vervoerder wordt ingehuurd om een trein te rijden betekent niet automatisch dat het rijden onder attest van die vervoerder gebeurd. De tijd dat DBS tractie leverde reden de EN en CNL onder attest van DB Autozug als ik me niet vergis. Laatst bewerkt door rolandrail op 31-08-2013 12:43 |
31-08-2013 12:45:11 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Ok, dat is dan ook weer duidelijk. Bedankt Roland. Mvg. Bart |
31-08-2013 12:51:44 | ||
---|---|---|
treinefan
|
Klopt inderdaad, DBS werd ingehuurd door DB Autozug, de organisatie achter de CNL. Tegenwoordig wordt NSR daarvoor ingehuurd op het Nederlandse deel. Van de originele OvernightExpress rijtuigen staat er ook minstens één bij Herik Rail op het terrein, zie http://www.flickr.com/photos/85236002@N07/9636625046/. Die lijkt alleen op dit moment niet inzetbaar. Laatst bewerkt door treinefan op 31-08-2013 12:52 |
31-08-2013 13:36:00 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Kan het dan niet zijn dat Herik Rail DBS ook inhuurt, of stel ik nou een domme vraag? |
31-08-2013 14:04:33 | ||
---|---|---|
martijnham
|
Quote Sterker nog, Herik Rail heeft drie voormalige vrachtrijtuigen uit de ONE (92-99 063, 064 en 065). De Stichting Mat'54 Hondekop-vier die naast het terrein van Herik actief is heeft er nog eens drie (92-99 060, 062 en 070). De ervaringen met de vorige ONE leverde op dat de deuren van deze vrachtrijtuigen te klein waren voor de containers die men wilde gebruiken. Om die reden zijn er later containerdraagwagens ingezet. Het lijkt me dan ook niet aannemelijk dat de vrachtrijtuigen hier een rol gaan spelen. Laatst bewerkt door martijnham op 31-08-2013 16:42, reden: nummer toegevoegd |
31-08-2013 16:08:44 | ||
---|---|---|
279
|
het eerste nummer van Stg. Mat'54 is weggevallen. ik gok op 92-99 060. |
31-08-2013 16:32:46 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Eigenlijk bestaan domme vragn niet Herik rail is een organisator , en een rijtuig insteller ( om eens een germanisme te gebruiken). Maar er dient vooral bij elke trein een vervoerder te zijn , verantwoordelijk voor het geheel. En dat is Herik Rail niet. DBS is wel vervoerder , maar op reizigers gebied alleen voor besloten vervoer. Het is maar zeer de vraag of een 3x per week rijden de trein ( met verplicht reserveren?) daar onder kan vallen, mij lijkt van niet. Maar naast het inhuren van een tractie leverancier kan je natuurlijk ook een vervoerder inhuren. In de goederenwereld gebeurt dit wel eens , bij reizigers vervoer ben ik het nog niet tegengekomen buiten het besloten vervoer. Maar het maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld , zoals dus bij de CNL en EN een aantal jaren terug: Tractie van DBS, Personeel van DB Fernverkehr, Vervoerder: DB Autozug en bijsturing door NsHispeed. Was niet handig werken als er een probleempje was,%04% |
31-08-2013 19:01:09 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Maar goed, DB Schenker is onderdeel van Deutsche Bahn en Arriva ook, en die heeft wel de benodigde papieren voor reizigerstreinen. Dus wellicht kan men dat bedrijf als verantwoordelijke vervoerder aanwijzen. |
31-08-2013 21:01:25 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteIk dacht juist dat DB Autozug zich voor het Nederlandse deel teruggetrokken heeft als vervoerder en dat NS dus niet alleen tractieleverancier is maar ook optreedt als vervoerder. Correct me if I am wrong. Laatst bewerkt door nohab op 31-08-2013 21:01 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
31-08-2013 21:02:58 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Ook niet dan Connexxion Syntus inhuurde voor Almelo - Mariënberg? Shqiperise-lopers? |
31-08-2013 22:03:07 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Niet helemaal, eerder het omgekeerde. |
01-09-2013 00:24:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJe hebt volkomen gelijk. |
01-09-2013 01:18:39 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Zou het reëel zijn als Herik Rail zelf als vervoerder ging optreden? Ze zijn het weliswaar momenteel niet, maar iedereen kan klein beginnen, nietwaar? Of opper ik nu een heel vreemd idee? |
01-09-2013 07:12:26 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Idee is niet vreemd. Maar het is een tijdrovende, geldvretende en zenuwslopende kwestie om vervoerder te worden én te blijven. En in dit geval heb je te maken met 4 landen: Nederland, Duitsland, Zwitserland en Italië. Dat betekent dat voor elk van die landen gecertificeerd en toegelaten moet worden. Dick van den Hoven |
01-09-2013 16:18:27 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Ben ik de enige hier die twijfelt aan de realiteitszin van dit project? De oude ONE is door bepaalde redenen gesneuveld. o.a. geen goede overslagplaats van (verse) goederen op spoor in NL en in Italie hetzelfde probleem. Zijn deze faal factoren nu weggenomen waardoor de ONE nu wel kansrijk is? |
01-09-2013 16:22:58 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Overslagplaatsen voor goederen genoeg toch? |
01-09-2013 16:23:34 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteNee hoor, je bent niet de enige. Ik heb ook nog de verre voorganger zien sneuvelen in de jaren 70. Toen reed er een bloemenexpres, op het laatst bestaand uit een E-loc met 1 gesloten wagen. Op het laatst alleen nog een LLT. Laatst bewerkt door dvdhoven op 01-09-2013 16:24 Dick van den Hoven |
01-09-2013 16:29:41 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteNee, die zijn er niet. Enige plekken waar nu containers op de trein kunnen zijn de Rotterdamse en Anmsterdamse havens en Coevorden. Je kunt uiteraard op een losweg met een reachstacker ook nog het een en ander doen, maar loswegen zijn inmiddels ook zeldzaam. Ze willen met containers gaan rijden. Die moeten dus met een vrachtwagen naar Aalsmeer (?), daar beladen worden en dan met de vrachtwagen naar een terminal, mogelijk die in Amsterdam. Daar de container overslaan en dan nog wachten op vertrektijd. Dat is zo omslachtig. In die tijd is de vrachtauto met bloemen al halverwege Italië. Laatst bewerkt door dvdhoven op 01-09-2013 16:32 Dick van den Hoven |
01-09-2013 18:12:04 | ||
---|---|---|
zugchef
|
Zeker als je bedenkt dat bloemen 's ochtends ernstig vroeg worden geveild en het vertrek van de trein pas in de avonduren plaatsvind. Laatst bewerkt door zugchef op 01-09-2013 18:12 |
01-09-2013 19:49:33 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Oh jij bent al bekend met de dienstregeling? Waarom zou de OverNight Express per se 's avonds moeten vertrekken? |
01-09-2013 20:42:49 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
"Overnight" ?! %03% |
01-09-2013 20:54:56 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteDat hoeft toch helemaal niet? Je kunt dat in die landen toch aan andere vervoerders overlaten? ERS is in Zwitserland en Italie ook geen vervoerder, daar wordt het door SBB Cargo en FS gedaan. En wie zegt dat het hier om bloemen gaat? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-09-2013 21:07:24 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Herik Rail zelf, citaat van de website http://www.herikcargo.com/index.htmlQuote |
01-09-2013 21:14:39 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Hm, ja dan zal de trein ook wel 's nachts gaan rijden. Zou het zo'n probleem zijn om pas 's avonds te beginnen met vervoeren van die bloemen dan? |
01-09-2013 21:19:42 | ||
---|---|---|
thom
|
T'is waarschijnlijk wel de bedoeling dat ze ook nog een beetje vers aankomen op de plek van bestemming, een dag laten wachten helpt dan niet echt... |
01-09-2013 21:27:31 | ||
---|---|---|
mdj
|
Nergens ter wereld worden bloemen zo rauw verkocht als in Nederland. In het buitenland worden bloemen als cadeau gegeven op het moment dat ze het mooiste zijn , dus geeft het niet als ze iets open zijn. Bij twijfel: gebruik beton. |
01-09-2013 21:32:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het bloemenvervoer is al twintig jaar een item. Het prille NS Cargo heeft nog eens ruw een eind gemaakt aan een initiatief om met de motorposten een snel binnenlands vervoer mogelijk te maken vanaf Hoofddorp, bijvoorbeeld. En de ONE (we mogen wel zeggen: ONE 1) ging daar ook om. Daarvoor is zelfs een uitgebreide verharding langs Hoofddorp Opstelterrein gelegd, die vervolgens nooit gebruikt is (de belading ging uiteindelijk naar de Westhaven). |
01-09-2013 22:19:26 | ||
---|---|---|
b2py
|
Bloemen zijn gekoeld vier weken goed houdbaar, dus dat nachtje in de ONE kan er nog wel van af.. |
01-09-2013 22:30:10 | ||
---|---|---|
mdj
|
Vier weken vanaf afsnijden bij de kweker. En daar gebeurt ook nog wat, dus haal van die 4 weken zeker 4-5 dagen vanaf. (En met Moederdag, moedertjesdag, kerst, pasen en de valentijn kan dat rustig oplopen tot 10 dagen...) Bij twijfel: gebruik beton. |
01-09-2013 22:34:04 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Of je laat ze lekker nog een dagje aan hun steel zitten. Tijdens Pasen, Kerst enz. zitten de veilingen en de kassen toch dicht Zullen we het maar weer over treintjes gaan hebben in plaats van bloemetjes (en bijtjes)? |
02-09-2013 17:19:31 | ||
---|---|---|
martijnham
|
Uit navraag blijkt dat de informatie gedeeltelijk achterhaald is. Er gaat wel een containershuttle Amsterdam - Melzo rijden, maar het onderdeel reizigers is komen te vervallen. |
03-09-2013 18:53:28 | ||
---|---|---|
ricohallo
|
Quote Op treinreiziger.nl is hier een nieuwsartikel over verschenen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/nachttrein_naar_milaan_keert_terug_dankzij_herik_rail-145567 |
03-09-2013 19:33:47 | ||
---|---|---|
ErikFB
|
Was het niet zo dat het hele vervoer vanaf Hoofddorp de nek omgedraaid is door het verbod op het vervoer van goederen door de Schipholtunnel en dat daarom de locatie Westhaven uit de hoge hoed getoverd is om dat probleem te ondervangen. Echter transport Aalsmeer - Westhaven via de weg werd weer getorpedeerd door het fileprobleem op de A10 voor de Coentunnel. Het hele ONE-project was daardoor al gedoemd te mislukken. |
03-09-2013 19:39:12 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Er was/ is nog een bron van het mislukken van de ONE: de Italiaanse douane! Laatst bewerkt door vrijgezel op 03-09-2013 19:40 |
03-09-2013 20:19:15 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Nee, naar mijn weten zag de FS het als een directe bedreiging van haar invloedssfeer! Laatst bewerkt door jeanne op 04-09-2013 10:50 Jeanne Kok |
03-09-2013 20:37:59 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteEn toch is de ONE 3 maanden gelost en beladen in Hoofddorp. Volgens HOV/Railnieuws ging de ONE per 8-12-2000 naar Hfd rijden nadat vele, vele hobbels waren opgelost. Dat duurde tot 4-3-2001 toen de trein weer naar de Westhaven ging omdat de vrachtrijtuigen werden bedankt voor bewezen diensten (terwijl dat goed liep) en werden vervangen door speciale lage containerdraagwagens. Dat bleek het begin van het einde, want daardoor ontstonden heel veel problemen met klanten en spoorwegmaatschappijen. Vanaf 12-3-2001 reed er geen goederendeel meer mee. En niet veel later was het gedaan met rest van de ONE. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
04-09-2013 13:19:31 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Quote Hoelang heeft NSR de ENL en CNL nog dan? |
04-09-2013 18:45:07 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
NSR / NSH rijdt met de CNL/EN niet op Milaan/Melzo, dus waarom zou daar iets aan veranderen? Mvg. Bart |
10-09-2013 15:50:19 | ||
---|---|---|
aking
|
Quote Herik Rail spreekt wel nog steeds over passagiers op hun eigen site: http://www.herikrail.com/cargo |
10-09-2013 17:46:01 | ||
---|---|---|
martijnham
|
Tijd om de website aan te passen zou ik zo zeggen. |
10-09-2013 22:37:28 | ||
---|---|---|
Edb3
|
Herikcargo zal geen gecombineerde trein rijden: er is geen vervoerder die goederen+openbaar personenvervoer mag uitoefenen, laat staan in één trein. Dat is ook een verschil met de toenmalige ONE, althans met de toenmalige regelgeving kennelijk. Laatst bewerkt door Edb3 op 10-09-2013 22:38 |
11-09-2013 10:19:36 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Hoe haal je de flexibiliteit bij het spoor weg....regelgeving. |
11-09-2013 10:21:30 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Ik vraag me nu ineens af hoe dat zit met alle autoslaaptreinen. Die auto's zijn toch goederenvervoer? |
11-09-2013 12:21:13 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
De autotransportwagens zijn, technisch gezien; reizigersrijtuigen! |
11-09-2013 17:19:35 | ||
---|---|---|
phantom
|
Als je dan bagage rijtuigen(die blauwe rijtuigen die van van Herik,die al een tijd buiten staan)gebruikt voor vervoer van goederen en het dus niet in containers doet en op aparte wagens zet,is het dan wel goederenvervoer wat ze willen doen ? Als dat een ja is,dan doen diverse buitenlandse maatschappijen met internationale treinen en bagagerijtuigen dus ook aan goederen vervoer of zie ik dat dan verkeerd ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
11-09-2013 18:19:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ah, goed zo Phantom, drijf de Schriftgeleerden tot wanhoop! |
11-09-2013 18:42:06 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
De ONE-rijtuigen op Amf zijn niet meer van HerikRail, twee zijn overgenomen door de rijtuigenloods en de andere is verkocht. Deze zullen dus niet gebruikt worden... |
11-09-2013 19:35:33 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote Wel nee, de schriftgeleerden kijken gewoon naar de eerste twee cijfers van het UIC-nummer om te zien met wat voor een voertuig ze te maken hebben: 00 - 49 : wagons 50 - 79 : getrokken reizigersvoertuigen 80 - 89 : wagons 90 - 99 : tractiematerieel en bijzondere voertuigen. En verder kunnen ze ook nog naar de lettercode kijken, bijvoorbeeld: Laekks : dubbeldeks wagon voor vervoer van auto's (goederenwagen) DD : dubbeldeksautotransporter (getrokken reizigersmaterieel) D : bagagerijtuig (getrokken reizigersmaterieel) |
12-09-2013 07:55:04 | ||
---|---|---|
phantom
|
Bedankt voor de antwoorden Tjabbe en Apda. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
03-03-2014 23:11:28 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Aan het eind van de middag vertrok vandaag de eerste Overnight Express (heet hij eigenlijk nog zo?) uit de Ter Haak Terminal in de Houtrakpolder. (Foto: http://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/12914071015/) Wat mij opviel is dat deze container als enige het logo van Herik Rail draagt. (Foto: http://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/12913593544/) |