Huif locatie
Forum: Algemeen - Algemeen
02-08-2013 18:46:13
tonnie12
tonnie12
Quote
timtrein (zo 28 jul 2013 11:00:33 https://www.somda.nl/forum/3884/p460678/): Op de hoofdbaan gelden dus wel eisen voor snelheid, want je moet je pad min of meer kunnen rijden. Vandaar. Reeks 77 moet trouwens vanwege zicht sowieso met twee locs rijden (kleine huif voor). Maar dit heeft weinig met de HSL te maken...

kleine huifr voor ? hoezo ? en de 6400en dan ? die mogen wel solo rijden, en hebben toch ook ,n korte en ,n lange huif ! snap dit even niet! waarom de ene wel solo en de andere niet?

Laatst bewerkt door admin op 02-08-2013 21:50, reden: Titel aangepast
 

02-08-2013 19:35:33
Apda
Apda
Op een 6400 zit de machinist rechts. Op een Reeks 77 zit de machinist links. Als een Reeks 77 met de lange huif vooraan rijdt, kan de machinist een dwergsein (dat rechts staat) niet zo goed zien.

Laatst bewerkt door Apda op 02-08-2013 19:36
 

02-08-2013 19:56:45
ZJ37
ZJ37
Euh, in Belgie staan toch ook lage seintjes waar 7700-en, 7800-en en 6400-en rijden?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-08-2013 19:57
 

02-08-2013 21:51:01
admin
Moderator
admin
Deze discussie is afgesplitst van de HSL perikelen.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 


02-08-2013 21:52:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ZJ37 (vr 02 aug 2013 19:56:45 https://www.somda.nl/forum/13780/p461527/): Euh, in Belgie staan toch ook lage seintjes waar 7700-en, 7800-en en 6400-en rijden?
Die zullen in België aan de andere kant staan he


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-08-2013 21:57:14
thom
thom
Daarom hebben de 6400'en daar dezelfde regel, met zijn tweeën en met de lange huiven aanelkaar.

De destijds aan België verkochte 2200'en werden ook op die manier ingezet.
 

02-08-2013 23:04:47
ov_wijzer
ov_wijzer
Quote
thom (vr 02 aug 2013 21:57:14 https://www.somda.nl/forum/13780/p461556/): Daarom hebben de 6400'en daar dezelfde regel, met zijn tweeën en met de lange huiven aanelkaar.

De destijds aan België verkochte 2200'en werden ook op die manier ingezet.
En toch zag ik laatst alleen de 6516 met tunneldelentrein te Nispen....
 

02-08-2013 23:23:12
tjabbe73
tjabbe73
Ja en de reeks 76 werd daar ook gewoon ingezet, zonder speciale opstelling. Men heeft daar ook gewoon met de neus(zen) voor gereden...  

02-08-2013 23:40:23
BjarneK
BjarneK
Quote
ov_wijzer (vr 02 aug 2013 23:04:47 https://www.somda.nl/forum/13780/p461566/):
Quote
thom (vr 02 aug 2013 21:57:14 https://www.somda.nl/forum/13780/p461556/): Daarom hebben de 6400'en daar dezelfde regel, met zijn tweeën en met de lange huiven aanelkaar.

De destijds aan België verkochte 2200'en werden ook op die manier ingezet.
En toch zag ik laatst alleen de 6516 met tunneldelentrein te Nispen....

Zal dan wel een eenmalige ontheffing zijn, misschien dat ie met de korte huif voor reed, of dat ie op het stuk dat ie met lange huif voor reed geen lage seinen tegen zou komen, dan is er na een fronsende blik natuurlijk geen reden om de toegang te ontzeggen.
 

03-08-2013 06:40:33
magnus
magnus
Even zoeken geeft de oplossing: Omdat de seinen in Nederland lager bij de grond staan (en ook aan de andere kant dan in België), mogen de locomotieven (HLR 77) in Nederland alleen maar rijden in treinschakeling met de lange neuzen naar mekaar (zodat de korte neuzen naar de buitenkant wijzen om het zicht naar rechts te verbeteren): http://nl.wikipedia.org/wiki/HLR_77  

03-08-2013 07:45:25
treinfan
treinfan
Daarnaast is de lange huif van de reeks 77 langer dan de lange huif van een 6400.  

03-08-2013 15:30:47
lb
lb
Ik heb in het verleden vaak genoeg in België foto's gemaakt maar reeks 76 werd in Antwerpen alleen samen ingezet met de huiven aan elkaar vanwege de zichtbaarheid en "vlaamse reuzen" hadden geen beperkingen, ik heb foto's met lange huif voor, korte huif voor, enkele 6400 ,dubbele 6400 enz.....ik heb zelf ook diverse ritten gereden met 6400 in België en er werd echt niet naar de stand van de huif gekeken, vanaf Sittard reed men in het verleden met een enkele 6400 naar Kinkempois....

Laatst bewerkt door lb op 03-08-2013 15:31
 

03-08-2013 15:41:02
rolandrail
rolandrail
Quote
BjarneK (vr 02 aug 2013 23:40:23 https://www.somda.nl/forum/13780/p461569/):
Quote
ov_wijzer (vr 02 aug 2013 23:04:47 https://www.somda.nl/forum/13780/p461566/):
Quote
thom (vr 02 aug 2013 21:57:14 https://www.somda.nl/forum/13780/p461556/): Daarom hebben de 6400'en daar dezelfde regel, met zijn tweeën en met de lange huiven aanelkaar.

De destijds aan België verkochte 2200'en werden ook op die manier ingezet.
En toch zag ik laatst alleen de 6516 met tunneldelentrein te Nispen....

Zal dan wel een eenmalige ontheffing zijn, misschien dat ie met de korte huif voor reed, of dat ie op het stuk dat ie met lange huif voor reed geen lage seinen tegen zou komen, dan is er na een fronsende blik natuurlijk geen reden om de toegang te ontzeggen.
6400'n hebben géén beperkingen in België, geen idee waar je het vandaan hebt maar stand van de 6400 maakt niets uit, solo inzet dus ook niet.
 

03-08-2013 15:53:06
BjarneK
BjarneK
Omdat in het bericht van thom dat werd gesuggereerd zonder enige vorm van 'volgens mij' of 'als ik het goed heb'  

03-08-2013 17:59:46
john2
john2
Misschien voor de insiders een stomme vraag. Maar wat word er in dit topic met huif bedoelt? Bij een vrachtwagen kan ik me hier iets bij voorstellen. Maar als ik dit topic door lees dan wordt er mijn inziens iets anders bedoelt.  

03-08-2013 18:03:14
daniel81
daniel81
Laten we het voor het gemak maar met 'motorkap' aanduiden: de grote rechthoekige kasten aan weerszijden van de cabines van 6400-en of NMBS reeks 77  

03-08-2013 18:07:23
john2
john2
daniel81, dank voor de uitleg.  

08-08-2013 09:31:34
nohab
nohab
Quote
magnus (za 03 aug 2013 06:40:33 https://www.somda.nl/forum/13780/p461573/): Even zoeken geeft de oplossing: Omdat de seinen in Nederland lager bij de grond staan (en ook aan de andere kant dan in België), mogen de locomotieven (HLR 77) in Nederland alleen maar rijden in treinschakeling met de lange neuzen naar mekaar (zodat de korte neuzen naar de buitenkant wijzen om het zicht naar rechts te verbeteren): http://nl.wikipedia.org/wiki/HLR_77
In Zeeuws-Vlaanderen geldt deze beperking niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

08-08-2013 09:38:57
rolandrail
rolandrail
Quote
daniel81 (za 03 aug 2013 18:03:14 https://www.somda.nl/forum/13780/p461679/): Laten we het voor het gemak maar met 'motorkap' aanduiden: de grote rechthoekige kasten aan weerszijden van de cabines van 6400-en of NMBS reeks 77
Alsof onder elke huif altijd een motor zit. Noem het maar gewoon huif. Straks krijgen we nog nog motorkapwagens %08%
 

08-08-2013 11:31:23
daniel81
daniel81
Daarom zei ik ook 'voor het gemak'.
Vakjargon is er niet voor niets, een alternatieve aanduiding dekt de lading vaak niet (hier zelfs letterlijk %02%) maar nu begrijpt men tenminste wel wat er bedoeld wordt en daar ging het even om. Dus noemen we het nu gewoon weer de 'huif'.
 

08-08-2013 23:45:32
charta
charta
Pas maar op. "Ik wil met de tachtig-drie-achttien naar Oo-zet". Dat is vakjargon en voor iedere betrokkene duidelijk. Dat moet nu worden: "Ik wil met de acht-nul-drie-een-acht naar Oscar-Zulu". Straks moet de "huif" toch nog vervangen worden door "motorkap". Overigens: je schrijft "Zulu", maar je spreekt uit "Zoeloe". Zo duidelijk is die NATO-spelling dus ook niet.

Laatst bewerkt door charta op 08-08-2013 23:46
 

09-08-2013 09:40:09
daniel81
daniel81
En vervolgens wordt er een rijweg naar Zuid-Afrika ingesteld

En nu weer terug naar de huiven.
 

09-08-2013 18:10:12
spiketrain
Moderator
spiketrain
De discussie over gespreks- en spellingsregels is afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/13806/Gespreksregels+op+het+spoor/.


Groet, Spiketrain