"Uitchecken in Glanerbrug, het kàn niet"
Forum: Algemeen - Algemeen
22-03-2013 12:04:47
aarclay
aarclay
Ik zit erover na te denken om binnenkort eens een kijkje te nemen in Glanerbrug, wat tegen de Duitse grens ligt, en bereikbaar is met het TALENT-treintje vanuit Es.

Nu zag ik op Wikipedia staan dat dit station één van de enige drie stations in Nederland is waar geen OV-Chipkaart-zuiltjes staan. Nu vroeg ik me af wat daarvoor de reden is? Zijn er dan geen mensen die van Glanerbrug naar Enschede reizen?

Nu reis ik in het weekend met een WeekendVrij, en ik was benieuwd wat de NS hierop te zeggen heeft. Hun reactie was dat ik maar een e-ticket bij NS HiSpeed moest halen, wat me vreemd in de oren lag. Uiteindelijk heb ik gezegd dat dit vreemd is, en ze gaan uitzoeken hoe het nu werkelijk zit. Wel zo netjes....

Nu was ik benieuwd wat de reden is?
Hoe reizen jullie met een vrij reizen naar Gbr toe? Ikzelf heb al via iemand anders gehoord dat de Duitse conducteurs niet moeilijk doen, en je tot Gbr gewoon in de trein laten. En terrecht gewoon, Gbr is een Nederlands grensstation, en Weekeind Vrij geldt binnen heel Nederland.
En als ik Gbr nou als definitieve eindbestemming had zou ik gewoon in Es uitchecken en verder reizen naar Gbr, want inchecken is niet noodzakelijk met Weekend Vrij (als het inchecken ècht niet kan, dan kan het niet), want de controle kan gewoon zien dat je Weekend Vrij hebt en dat je er recht op hebt.

Dus, hoe zit dit nou eigenlijk? Ik geloof dat Eijsden wel weer dergelijke paaltjes heeft, terwijl die door de klassiekjes van de NMBS wordt gereden. Zelfs een AV bestaat niet eens van Gbr, voor zover ik zie...?

Laatst bewerkt door admin op 07-12-2013 22:44, reden: Vreemde karakters gecorrigeerd


Choo choo.....
 

22-03-2013 12:31:54
AgentX
AgentX
In Eijsden staan OVC-paaltjes, en in Glanerbrug niet. Dat is een vreemde zaak, want op beide stations rijdt alleen een buitenlandse vervoerder.

Alleen NMBS bedient Eijsden, en alleen het Talentje van Duitsers bedient Glanerbrug.

Ik denk dat hier hetzelfde punt geldt als met de Benelux: omdat je op de grens niet kunt uitchecken, check je niet in op het vertrekstation. Dus bij een reisje Wd-Rtd-Brusz check ik uit in Rtd, heb ik een kaartje Rsdg-Brusz, en stap dan de Benelux in. Zo mag je reizen.

Zelfde geldt voor Wd-Gbr, uitchecken in Es, en dan verder reizen naar Gbr.

Voor vrij reizen gaat het nog het makkelijkst. Voor reizen op saldo wordt het een ander verhaal. Het kopen van een treinkaartje naar Gbr bij de automaat is wél mogelijk, maar volgens mij niet bij de ticketservice van NSHispeed.

Geen idee of het legitiem is, maar ik zou zeggen: als er geen reisproduct met dezelfde of lagere prijs verkrijgbaar is, dan reis je maar gratis.
 

22-03-2013 13:34:23
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Lijkt mij een kwestie van het kopen van een kaartje naar Gbr, met gebruikmaking van de optie 'NS-traject gratis'.


Met vriendelijke groet, Robin
 

22-03-2013 13:57:07
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
Dat kan niet omdat Gbr een binnenlandse bestemming is. Daarom zijn Studenkaarten, DalVrij, Kruidvatkaartjes etc. gewoon geldig.

Laatst bewerkt door NVBS-Jong! op 22-03-2013 13:59


Neem eens een kijkje op http://www.facebook.com/NVBSJongeren
 


22-03-2013 14:11:25
reisthijs
reisthijs
Quote
AgentX (vr 22 mrt 2013 12:31:54 https://www.somda.nl/forum/13205/p441564/): In Eijsden staan OVC-paaltjes, en in Glanerbrug niet. Dat is een vreemde zaak, want op beide stations rijdt alleen een buitenlandse vervoerder.
Het verschil is dat de trein naar Eijsden formeel gezien door NSR wordt gereden en dus niet onder een buitenlandse vervoerder (AVR-NS is geldig op Maastricht-grens) terwijl het vervoer tussen Enschede en Gronau volledig onder DB valt.

De vraag die overblijft is of Eygelshoven Markt OVC-paaltjes heeft, dat valt dan weer wel onder NS.
 

22-03-2013 15:20:24
muhle
muhle
Onderstaande installaties zijn aanwezig op de stations;



Glanerbrug, 1x KVA, type ET2006
1x ELGEBA stempelpaal
Geen in en uit check mogelijkheid voor OV chipkaart NS

Enschede Eshmarke; 1x KVA, type ET2006
1x ELGEBA stempelpaal
Geen in en uit check mogelijkheid voor OV chipkaart NS

Eijsden; 1x KVA, type ET2006
2x ELGEBA stempelpaal
2x in en uit check mogelijkheid voor OV chipkaart NS

Eygelshoven Markt; 1x KVA, type ET2006
1x ELGEBA stempelpaal
Geen in en uit check mogelijkheid voor OV chipkaart NS
 

22-03-2013 15:23:04
daniel81
daniel81
Quote
reisthijs (vr 22 mrt 2013 14:11:25 https://www.somda.nl/forum/13205/p441592/): Het verschil is dat de trein naar Eijsden formeel gezien door NSR wordt gereden en dus niet onder een buitenlandse vervoerder (AVR-NS is geldig op Maastricht-grens) terwijl het vervoer tussen Enschede en Gronau volledig onder DB valt.


Dat dacht ik ook, en dat was vroeger ook zeker zo, echter als ik nu in de NS-reisplanner een reisje Mt-Edn opvraag krijg ik de NMBS als vervoerder te zien en de mededeling dat er geen AVR-NS geldt
 

22-03-2013 15:44:14
reisthijs
reisthijs
De reisplanner vind ik niet erg betrouwbaar voor dit soort dingen.
In de tabel op de NS-site http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/geldigheid-van-vervoerbewijzen.html staat echt wat anders.
 

22-03-2013 15:46:39
aarclay
aarclay
Quote
muhle (vr 22 mrt 2013 15:20:24 https://www.somda.nl/forum/13205/p441615/): Onderstaande installaties zijn aanwezig op de stations:
[......]

Is dit interne informatie?


Choo choo.....
 

22-03-2013 15:50:00
muhle
muhle
Ja, maar niet van NS.

Tevens gewoon waarneembaar als je op de stations bent.

Laatst bewerkt door muhle op 22-03-2013 15:51
 

22-03-2013 21:24:35
kleine_man
kleine_man
Volgens deze lijst is Eijsden geen halte in Nederland!

Verder is het allemaal heel simpel. Iedereen MOET in staat gesteld worden om het verschuldigd bedrag te voldoen. De NS heeft hiervoor de OVC in het leven geroepen. In de genoemde stations staat geen paaltje. De aanbieder (NS in dit geval) maakt het niet mogelijk om een klant (de reiziger in dit geval) om aan zijn betalingsplicht te kunnen voldoen. Dus niet inchecken en laat die boete maar komen. Ben benieuwd wat een rechter zal zeggen........


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-03-2013 21:41:08
scooter
scooter
Hier maak je toch een denkfout,er staat namelijk wel een kaartautomaat,dus iedereen KAN een vvb kopen van/naar Glanerbrug.Er staan alleen geen chipkaartpaaltjes dus is in/uitchecken niet mogelijk  

22-03-2013 22:38:37
Coryza
Coryza
Met je OV kaart kun je gewoon gratis reizen op dat traject. Conducteurs kunnen met hun apparaat daar niet zien of je;

- Op saldo reist
- Op korting reist
- Student bent
- Of wat dan ook.

Je laat je OV kaart zien, ze vragen waar je naartoe moet, je zegt een Nederlands station en het is oke. Uitchecken is er inderdaad niet mogelijk. Ik doe dit bijna wekelijks.

Laatst bewerkt door Coryza op 22-03-2013 22:38
 

22-03-2013 22:43:12
thom
thom
Hoe kun je nou op saldo reizen als je niet kunt uitchecken... ?  

22-03-2013 22:45:36
Coryza
Coryza
Als je ingecheckt bent vanaf Enschede (of verder terug) en er in Glanerbrug achter komt dat je niet uit kan checken %08%. Ik bedoel er mee te zeggen dat de conducteurs niet kunnen zien welk product er op je kaart staat.

Laatst bewerkt door Coryza op 22-03-2013 22:46
 

22-03-2013 22:54:01
Klaasje
Klaasje
Quote
thom (vr 22 mrt 2013 22:43:12 https://www.somda.nl/forum/13205/p441692/): Hoe kun je nou op saldo reizen als je niet kunt uitchecken... ?

Dat is dus het hele probleem omdat NS daar verplicht is daar het ns-tariefsysteem te bieden. Nu het papieren deel langzaam wordt afgeschaft wordt het toch echt een probleem.
 

22-03-2013 22:57:12
kleine_man
kleine_man
Quote
scooter (vr 22 mrt 2013 21:41:08 https://www.somda.nl/forum/13205/p441685/): Hier maak je toch een denkfout,er staat namelijk wel een kaartautomaat,dus iedereen KAN een vvb kopen van/naar Glanerbrug.Er staan alleen geen chipkaartpaaltjes dus is in/uitchecken niet mogelijk


Nope, aangezien je aan je betalingsverplichting moet voldoen aan het eind van de rit. Dat doe door uit te checken in Glanerbrug. Bij het niet aanwezige paaltje. Kortom je kan niet aan je betalingsverplichting voldoen omdat je dat onmogelijk gemaakt wordt. In Enschede uitchecken mag niet, want je bent nog niet aan het einde van je reis.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-03-2013 23:31:41
charta
charta
Dat betekent dus dat iemand die te goeder trouw ergens incheckt in Glanerbrug tot de ontdekking komt dat hij niet kan uitchecken. Dan val je onder de categorie "vergeten uit te checken" en moet je een hele ambtelijke molen in beweging zetten om je geld terug te krijgen (http://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/nietinofuitgecheckt/)  

23-03-2013 00:48:37
Coryza
Coryza
Andersom. Je kan in Glanerbrug niet in checken of uit checken. Maar inderdaad, iemand die vanuit Enschede naar Glanerbrug wilt en dit niet weet.. is de pineut.  

23-03-2013 06:52:34
AgentX
AgentX
Maar nu weten we nog niet wáárom alleen op deze stations geen in- en uitcheckpaaltjes staan.  

23-03-2013 07:12:10
kleine_man
kleine_man
Simpel. De NS of welke andere Nederlandse vervoerder stopt er niet. In eerste lijn hebben zij dus niets met die stations te maken. DB-Regio-Westfalen rijdt op attest van de NS tot Enschede. De werkelijkheid is dat de NS min-of-meer de DB inhuurt om aan de vervoersverplichting te voldoen. Dezelfde constructies vind je op Heerlen-Eygelshoven Markt en Maastrick-Eysden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

23-03-2013 09:17:36
aarclay
aarclay
De NS moet zulke dingen dan wel communiceren met de klant, dat reizen met de chipkaart naar die Nederlandse plaatsen niet mogelijk is. Ik zou zeggen: Gewoon een bordje met simpele uitleg op de OVC-palen plaatsen in Enschede en Heerlen.

Of niet moeilijk doen, en een paar paaltjes neerzetten, de kosten zullen denk ik wel meevallen. In zo'n geval moet de NS vind ik gewoon coulanter zijn, en niet naar de regeltjes kijken wie de lijn exploiteert. Hoe duur kost een zuiltje nou eigenlijk?

Laatst bewerkt door aarclay op 23-03-2013 09:20


Choo choo.....
 

23-03-2013 10:08:22
thieskes
thieskes
hoe duur is een zuiltje nou eigenlijk / wat kost een zuiltje nou eigenlijk


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

23-03-2013 10:47:35
dvdhoven
dvdhoven
De zuil op zich zal het probleem niet zijn. Wel de data-verbinding. Als die mee kan liften met de data-verbinding van de kaartautomaat en/of de reisinfo, dan zullen de kosten nog mee kunnen vallen. Anders kan het nog wel een dure grap worden.


Dick van den Hoven
 

23-03-2013 10:54:53
waalkade
waalkade
Ergens tussen de 6 en 10 duizend euro.
Maar dan heb je sec alleen een paaltje wat vernield kan worden op zo'n eenzame halte als Glanerbrug.
Er moet min of meer continue data uitgewisseld kunnen worden, ik schat dat dat niet goedkoop is.
 

23-03-2013 10:59:27
Klaasje
Klaasje
Dan los je dat met GPRS op. Dat wordt op vrij grote schaal voor dit soort locatie en datagebonden oplossingen zonder vaste lijn toegepast.  

23-03-2013 11:37:43
Arjan37
Arjan37
Arriva heeft op de lijn Gn-Leer wel een paaltje staan in Leer, dus het kan wel...

Laatst bewerkt door Arjan37 op 23-03-2013 11:37


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 

23-03-2013 12:26:28
waalkade
waalkade
Nu is de afstand Groningen Leer wat groter dan Enschede Glanerbrug.
Daar levert elke Check-in Check-out behoorlijk wat euro's op plus dat deze relatie veel drukker is.
 

23-03-2013 14:51:25
Arjan37
Arjan37
Daar is niets aan gelogen, maar voor die eenzame reiziger naar Glanerbrug is het nu een maas in de NSR regelementen.


In de zomer die 7 weken duurt is de trein wat kleiner, want heel werkend Nederland is tegelijk 7 weken met vakantie!
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-03-2013 14:54:02
thom
thom
Quote
aarclay (za 23 mrt 2013 09:17:36 https://www.somda.nl/forum/13205/p441719/): De NS moet zulke dingen dan wel communiceren met de klant, dat reizen met de chipkaart naar die Nederlandse plaatsen niet mogelijk is. Ik zou zeggen: Gewoon een bordje met simpele uitleg op de OVC-palen plaatsen in Enschede en Heerlen.


Geweldig idee, daar heb ik wat aan als ik in Utrecht opstap hé...
 

23-03-2013 16:56:35
himym
himym
Je stapt toch over in Es? Dan plaats je bij het betreden van het perron een bordje met uitleg "hier uitchecken voor Glanerbrug"  

23-03-2013 20:31:40
joostb1
joostb1
Veel eenvoudiger: Neem op Enschede bus 3 van Connexxion/ Twents. De halte Schoolstraat is vlakbij station Glanerbrug. Niet vergeten om in de bus in resp. uit te checken.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

23-03-2013 21:18:20
edje
edje
En die bus is nog 10 cent goedkoper ook nog  

23-03-2013 21:47:43
AgentX
AgentX
Of gewoon een paaltje plaatsen. Het plaatsen en het gebruik mag dan geld kosten, maar ze staan ook in Leer, Eygelshoven Markt en zelfs in Eijsden, dus ook in Glanerbrug kunnen ze geplaatst worden.  

23-03-2013 23:00:05
aarclay
aarclay
Quote
edje (za 23 mrt 2013 21:18:20 https://www.somda.nl/forum/13205/p441834/): En die bus is nog 10 cent goedkoper ook nog

Zal best, maar daar geldt uiteraard geen WeekendVrij...

Laatst bewerkt door aarclay op 23-03-2013 23:00


Choo choo.....
 

23-03-2013 23:50:30
Thtc
Thtc
Is WeekendVrij dan wel geldig in de trein? Een van de voorwaarden is 'reizen op saldo' (in- en uitchecken); dit is op dit traject niet mogelijk en bovendien wordt DB Regio niet genoemd bij de vervoerders waar NS- abonnementen geldig is.

Voor reizigers die in Glanerbrug tot de conclusie komen dat uitchecken bij NS niet mogelijk is geldt dat deze de regel dat er per vervoerder dient te worden in- en uitgecheckt hebben genegeerd. Met andere woorden in Enschede uitchecken bij NS is voor iedereen die voorafgaande een reis heeft gemaakt met NS naar Enschede noodzakelijk. Een bordje op station Enschede dat reizen met de OV-chipkaart bij DB Regio niet mogelijk is, zou dus voldoende moeten zijn.
 

24-03-2013 09:42:07
AgentX
AgentX
Maar dan nóg klopt het niet. Want dat abonnement mag dan weliswaar niet geldig zijn bij DB, maar wél tot aan de Duitse grens! (Tot aan Zevenaar-grens, tot aan Roosendaal-grens, tot aan Wezet-grens en dus ook tot aan Glanerbrug-grens).  

24-03-2013 12:08:05
bert
bert
Alleen stations die tot het Hoofdrailnet van NSR behoren hebben OV Chip check in en check out apparatuur. Eijsden is hoofdrailnet, Landgraaf en Glanerbrug niet.  

24-03-2013 13:00:43
john2
john2
Heb altijd gemeend dat de spoorlijnen die door de regionale vervoerders en de Euregiobahn, tot aan de grens, bereden worden ook tot het hoofdnet behoorden.

Laatst bewerkt door john2 op 24-03-2013 13:01, reden: type fout hersteld.
 

24-03-2013 14:29:35
AgentX
AgentX
Non-argument, want mijn X Vrij abonnement is nog steeds geldig naar die stations.  

24-03-2013 16:02:22
edje
edje
Heb je de NS klantenservice al geprobeerd.  

24-03-2013 17:08:53
ricohallo
ricohallo
Volgens http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/geldigheid-van-vervoerbewijzen.html zijn abonnementen gewoon geldig, zolang je maar een binnenlands begin- en eindpunt hebt.  

24-03-2013 18:27:57
henri1972
henri1972
Gewoon alleen DB kaartjes accepteren.
DB rijdt dus ook DB kaartjes, lijkt me op zich vrij simpel.
 

24-03-2013 20:12:24
aarclay
aarclay
Eigenlijk ben ik benieuwd naar hoeveel mensen hier problemen mee hebben. Niet iedereen weet af van deze mazen in de chipkaart-dekking in Nederland.

Misschien iets voor de 2e Kamer om eens wat over te te gaan discussieren? In zulke uitzonderingsgevallen waar de NS niet voor de chipkaart verantwoordelijk zijn, moeten ze toch een regeling bieden, vind ik. Eentje met een chipkaart-paaltje.

Laatst bewerkt door aarclay op 24-03-2013 20:12


Choo choo.....
 

24-03-2013 20:40:13
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Maken we hier geen problemen groter dan ze zijn?

In en uitstappers per dag:
Glanerbrug - 284
Eygelshoven Markt - 302
Enschede de Eschmarke - 46

Theoretisch dus 'maximaal' 632 betrokkenen per dag.

Bron: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/Aantal_in-_en_uitstappers_%282006%29_-_alfabetische_volgorde.


Met vriendelijke groet, Robin
 

24-03-2013 20:54:14
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
NS/ProRail hebben daar enkel de 'eigen' cijfers voor gebruikt. De lijn Es-G is veel drukker (een factor 10) dan uit NS-kaartverkoop blijkt. Onder andere wegens Duitse automaten, Duitse vervoerbewijzen en (nu) het ontbreken van OVC-apparatuur.


Neem eens een kijkje op http://www.facebook.com/NVBSJongeren
 

24-03-2013 21:15:54
AgentX
AgentX
Het lijkt mij niet erg handig om in het huidige digitale OV-chipkaart tijdperk de cijfers te baseren op "kaartverkoop".  

24-03-2013 21:36:06
kniesoor
kniesoor
Nee want het is inderdaad heel druk op de Eschmarke en Glanerbrug? /sarcasme

Laatst bewerkt door kniesoor op 24-03-2013 21:36
 

24-03-2013 21:56:48
BjarneK
BjarneK
Quote
RSK-Mat92 (zo 24 mrt 2013 20:40:13 https://www.somda.nl/forum/13205/p441988/): Maken we hier geen problemen groter dan ze zijn?

In en uitstappers per dag:
Glanerbrug - 284
Eygelshoven Markt - 302
Enschede de Eschmarke - 46

Theoretisch dus 'maximaal' 632 betrokkenen per dag.

Bron: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/reizigersaantallen/cijfers/Aantal_in-_en_uitstappers_%282006%29_-_alfabetische_volgorde.

Binnen jouw redenatie zouden het er maximaal 330 zijn, want Eygelshoven Markt ligt aan een grensspoorlijn zo'n 160 kilometer naar het zuiden
 

24-03-2013 22:00:30
NVBS-Jong!
NVBS-Jong!
Quote
kniesoor (zo 24 mrt 2013 21:36:06 https://www.somda.nl/forum/13205/p442002/): Nee want het is inderdaad heel druk op de Eschmarke en Glanerbrug? /sarcasme

Ese niet, Gbr wordt wel behoorlijk goed gebruikt.


Neem eens een kijkje op http://www.facebook.com/NVBSJongeren
 

25-03-2013 07:46:51
mdeen
mdeen
Quote
aarclay (za 23 mrt 2013 09:17:36 https://www.somda.nl/forum/13205/p441719/): De NS moet zulke dingen dan wel communiceren met de klant, dat reizen met de chipkaart naar die Nederlandse plaatsen niet mogelijk is. Ik zou zeggen: Gewoon een bordje met simpele uitleg op de OVC-palen plaatsen in Enschede en Heerlen.

Of niet moeilijk doen, en een paar paaltjes neerzetten, de kosten zullen denk ik wel meevallen. In zo'n geval moet de NS vind ik gewoon coulanter zijn, en niet naar de regeltjes kijken wie de lijn exploiteert. Hoe duur kost een zuiltje nou eigenlijk?

Even advocaat van de duivel spelen (hoewel ik het in feite gewoon de uitkomst van de aanbestedingen vind):

Waarom moet NS dit communiceren aan de klant? Welke klant van NS stapt in Glanerbrug op een NS-trein? Waarom moet niet Veolia of Arriva dit communiceren, want zij stoppen er ook niet.

Verder: als je goed opgevoed bent met de OV-Chipkaart dan kom je in Enschede aan (met NS), dan check je daar uit want je gaat naar een andere vervoerder en je zoekt naar het chippaaltje van die andere vervoerder. Is er niet. Dus dat je in Glanerbrug niet kunt uitchecken kan helemaal geen probleem zijn omdat je niet ingecheckt in die trein zit.

Dus wat is het probleem? Je moet gewoon een papieren kaartje kopen want NS rijdt er niet.

Het toont ook direkt aan dat de implementatie van de OV-Chipkaart gewoon slecht is. Bij elke aanbesteding waar de vervoerder verandert moet die kosten kaan maken om een nieuw paaltje neer te zetten. Erg goed bedacht. En hier zou je een (twee zelfs!) buitenlandse vervoerder moeten dwingen voor één station mee moeten doen met ons OV-Chipkaartidee. Dat gaat niet werken. Ik denk zelfs dat de inkomsten van de OV-Chipkaart niet opwegen tegen de kosten.

Laatst bewerkt door mdeen op 25-03-2013 08:12
 

25-03-2013 07:53:09
AgentX
AgentX
Allemaal hartstikke leuk, maar dat ontwijkgedrag maakt wel dat er behalve uitgecheckt reizen nog altijd geen oplossing is voor dit probleem.  

25-03-2013 08:25:00
mdeen
mdeen
Volgens mij zijn de NS abonnementen alleen geldig bij NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia. Enschede - Gronau wordt tegenwoordig door DB Regio gereden. Heeft NS een overeenkomst met DB Regio dat DB Regio dat NS-abonnementen daar geldig zijn?  

25-03-2013 11:44:20
reisthijs
reisthijs
Volgens NS zijn alle NS-abonnementen geldig op het traject Enschede-Glanerbrug en zou je op dit traject op saldo moeten kunnen reizen. http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/geldigheid-van-vervoerbewijzen.html  


25-03-2013 12:49:53
mdeen
mdeen
Dan moet NS maar zorgen voor chippaaltjes. Blijft de vraag: wie beheert ze en bij wie check je dan in?

Ook lekker dubbelzinnige en verouderde informatie. Eerst praten ze over Enschede-Glanerbrug en daarna nog een keer over Enschede-Muenster en Enschede-Dortmund. Terwijl bij alle andere trajecten eerst een kopje en dan de afzonderlijke trajecten zijn vermeld.
En de PEG rijdt al sinds december 2011 niet meer op Enschede-Dortmund.

Laatst bewerkt door mdeen op 25-03-2013 13:53
 

05-12-2013 15:29:35
waalkade
waalkade
Zo te zien is het probleem opgelost.
Bij het verlaten van het NS deel van Es check je automatisch uit, omdat je nu door een poortje moet.
Op het "Duitse" deel van Es heb ik geen chippaaltje kunnen ontdekken.
Je kan dus niet inchecken, dus het uitchecken op Glanerbrug is niet nodig%08%.
 

05-12-2013 16:28:06
mren
mren
Daarmee voorkom je inderdaad dat de onwetende reiziger niet-uitgecheckt in Gbr belandt (overigens zijn de poortjes nog niet dicht).
Een week of twee geleden had ik het (volle) treintje weer eens 's avonds en de Duitse controleploeg accepteerde iedere OV-chipkaart zonder problemen.
 

05-12-2013 18:52:55
dennistd
dennistd
Wat moeten ze ook anders zonder controleapparatuur? Aan de buitenkant kun je niet zien of er een reisrecht op de chipkaart staat.  

05-12-2013 19:22:16
mren
mren
De mcn had de verlichting nog in de spaarstand staan, dus het was wat donker binnen. Maar de controleurs bekeken wel elk pasje netjes om te kijken of er een OVC-logo opstond %08%  

07-12-2013 08:32:38
ricohallo
ricohallo
In het NMBS stoptreintje Mt - Liège wordt ook (tot Eijsden natuurlijk) elke OVC geaccepteerd. Waarom je dan evengoed moet inchecken... Puur voor de inkomsten voor de NS denk ik.  

10-12-2013 18:02:17
charta
charta
Twee weken geleden nog aan de Belgische conducteur gevraagd of ze ook apparatuur hadden om de OV-Chipkaart te lezen. Nee dus. Als je dus van boven Maastricht naar Luik wilt, moet je in Maastricht uitchecken, want bij de grens staan geen paaltjes. Scheelt dus weer mooi een paar km's.