umbusko

| In Zuid-Frankrijk heb ik wel eens meegemaakt dat midden op de dag de stoptrein bestormd werd door een team van een stuk of 12 controleurs: 6 naar boven, 6 naar beneden en steeds 3 van de ene kant en 3 van de andere. Geen kans om te ontsnappen en heel slechte kansen als je begint te dreigen of vechten. Als je dat een paar keer gebeurt, leer je het zwartrijden vanzelf wel af.
De andere kant is natuurlijk wel dat zoiets voor de gewone passagier erg drastisch en misschien ook wel bedreigend en ongemakkelijk kan zijn. Toch zou je zoiets kunnen overwegen in bepaalde treinen met een "verhoogd risico" op zwartrijders/geweld; in het nachtnet bijvoorbeeld om maar iets te noemen. Als de trein na controle aanmerkelijk veiliger is geworden, zal de gewone passagier juist wel blij zijn met dat soort maatregelen.
Verder zijn die poortjes er natuurlijk in eerste instantie nooit gekomen vanwege zwartrijders. Zo wordt het nu wel verkocht, maar de realiteit is gewoon dat dat hele gedoe met die OV-Chipkaart en poortjes niet is ontstaan uit belang voor de reiziger, maar omdat er ergens iemand een hoop geld in zijn zakken kon steken (zoals dat helaas met heel veel dingen gaat).
Dat het gevolg daarvan ook nog eens is dat de service in de trein verdwijnt, vind ik al helemaal belabberd en treurig. Gisterenmiddag/avond in een 800 van Asd naar Mt 0 omroepberichten, behalve van de railcatering in Ut, en slechts 1x een conducteur gezien, niet om te controleren, niet voor een serviceronde, maar zo te zien bezig het aantal passagiers te tellen (en anders was hij puur op doortocht). In dit geval ben ik het echt helemaal eens met Frontier. |