De koninklijke trein
Forum: Algemeen - Algemeen
20-04-2012 00:58:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vraag me eerder af wat wat er gaat gebeuren met koninklijke ritten als NSR alle locs uit dienst heeft gehaald (want dat zit er op lang termijn volgensmij er wel aan te komen)?

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-05-2012 21:40


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-04-2012 03:51:53
dennistd
dennistd
Dan zullen er wel locs van goederenvervoerders aan komen lijkt me.

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-05-2012 21:46, reden: Quoot verwijderd wegens afsplitsing
 

20-04-2012 10:40:23
dlm4yjp
dlm4yjp
Word dan een leuk verhaal met de deurontgrendeling e.d.

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-05-2012 21:46, reden: Quoot verwijderd wegens afsplitsing.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-04-2012 10:48:23
sik214
sik214
Hoeft niet. Locon 9900 / HUSA 1600 / BE 1600.

Hoe is dat gegaan dan in Groningen met de 6430 / 6442 / 6408?
 


20-04-2012 10:54:51
edje
edje
Denk niet dat de Bea-bak dezelfde deurvergrendeling heeft als de overige ICR rijtuigen ivm internationale inzet (UIC)
Denk zelf dat het ontgrendelen van de bea-bak in het rijtuig zelf gebeurd.
 

20-04-2012 11:20:29
Noodrem
Noodrem
Zal er niet een heroverweging plaatsvinden?
De uittrede ICR & 1700 zal gelijktijdig gaan, tegen die tijd zal wellicht ook nagedacht worden over de toekomst van de SR10.

Het lijkt mij dat dit hele 'circus' nogal kostbaar is, zeker in verhouding tot het gebruik, zeker als NSR straks geen locs meer in eigen beheer heeft.
Transport over de weg doet tegenwoordig zeker niet meer onder voor Rail en voor de buitenlandse bezoeken heeft de Nederlandse staat de KBX, de Fokker 70.

Wat is naast het stukje prestige nog het voordeel van Rail voor Koninklijk gebruik?
 

20-04-2012 11:22:09
dlm4yjp
dlm4yjp
*mompelt iets over vulkanische aswolk...*


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-04-2012 11:23:24
mren
mren
Quote
Noodrem (vr 20 apr 2012 11:20:29 https://www.somda.nl/forum/11787/p387946/):

Wat is naast het stukje prestige nog het voordeel van Rail voor Koninklijk gebruik?


Dat is nu net de essentie van het hebben van een Koningshuis.
 

20-04-2012 11:34:35
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij is het rijtuig officiëel een 'Regeringsrijtuig'.  

20-04-2012 12:44:00
aarclay
aarclay
Quote
edje (vr 20 apr 2012 10:54:51 https://www.somda.nl/forum/11787/p387940/): Denk niet dat de Bea-bak dezelfde deurvergrendeling heeft als de overige ICR rijtuigen ivm internationale inzet (UIC)
Denk zelf dat het ontgrendelen van de bea-bak in het rijtuig zelf gebeurd.

En de ICR-A rijtuigen. Is die ontgrendeling dan makkelijk om te zetten naar zonder centrale aansturing? Of wordt die deur dan nooit gebruikt?

Laatst bewerkt door aarclay op 20-04-2012 12:44


Choo choo.....
 

20-04-2012 14:24:28
AgentX
AgentX
Quote
Noodrem (vr 20 apr 2012 11:20:29 https://www.somda.nl/forum/11787/p387946/): Zal er niet een heroverweging plaatsvinden?
De uittrede ICR & 1700 zal gelijktijdig gaan, tegen die tijd zal wellicht ook nagedacht worden over de toekomst van de SR10.


* Hoopt stiekem op een koninklijke DDZ *
 

20-04-2012 17:01:52
thom
thom
Quote
aarclay (vr 20 apr 2012 12:44:00 https://www.somda.nl/forum/11787/p387966/):
Quote
edje (vr 20 apr 2012 10:54:51 https://www.somda.nl/forum/11787/p387940/): Denk niet dat de Bea-bak dezelfde deurvergrendeling heeft als de overige ICR rijtuigen ivm internationale inzet (UIC)
Denk zelf dat het ontgrendelen van de bea-bak in het rijtuig zelf gebeurd.

En de ICR-A rijtuigen. Is die ontgrendeling dan makkelijk om te zetten naar zonder centrale aansturing? Of wordt die deur dan nooit gebruikt?

Bij het inelkaar zetten van de stam zullen die ookwel in de uic modus gezet worden.
De rijtuigen zijn gewoon omschakelbaar en in de uic modus vergrendelen ze bij 5 km/u en daaronder ontgrendelen ze weer. Bea zal vast niet zomaar uitstappen onderweg

Laatst bewerkt door thom op 20-04-2012 17:04
 

20-04-2012 17:35:10
edje
edje
Quote
thom (vr 20 apr 2012 17:01:52 https://www.somda.nl/forum/11787/p388015/) Bea zal vast niet zomaar uitstappen onderweg


Nou je weet maar nooit of ze wil ontsnappen aan het zware leven van staatshoofd zijn.
 

20-04-2012 18:22:18
john2
john2
Quote
thom (vr 20 apr 2012 17:01:52 https://www.somda.nl/forum/11787/p388015/):
Quote
aarclay (vr 20 apr 2012 12:44:00 https://www.somda.nl/forum/11787/p387966/):
Quote
edje (vr 20 apr 2012 10:54:51 https://www.somda.nl/forum/11787/p387940/): Denk niet dat de Bea-bak dezelfde deurvergrendeling heeft als de overige ICR rijtuigen ivm internationale inzet (UIC)
Denk zelf dat het ontgrendelen van de bea-bak in het rijtuig zelf gebeurd.

En de ICR-A rijtuigen. Is die ontgrendeling dan makkelijk om te zetten naar zonder centrale aansturing? Of wordt die deur dan nooit gebruikt?

Bij het inelkaar zetten van de stam zullen die ookwel in de uic modus gezet worden.
De rijtuigen zijn gewoon omschakelbaar en in de uic modus vergrendelen ze bij 5 km/u en daaronder ontgrendelen ze weer. Bea zal vast niet zomaar uitstappen onderweg

Denk dat de marge van 5 km per uur is aangehouden voor de veiligheid van de Majesteit dat ze bij camiliteiten vlug het koninklijke rijtuig kan verlaten en niet eerst op ontgrendeling moet wachten bij stil staan.
 

20-04-2012 19:23:50
maarten83
maarten83
Quote
john2 (vr 20 apr 2012 18:22:18 https://www.somda.nl/forum/11787/p388028/):
Quote
thom (vr 20 apr 2012 17:01:52 https://www.somda.nl/forum/11787/p388015/):
Quote
aarclay (vr 20 apr 2012 12:44:00 https://www.somda.nl/forum/11787/p387966/):
Quote
edje (vr 20 apr 2012 10:54:51 https://www.somda.nl/forum/11787/p387940/): Denk niet dat de Bea-bak dezelfde deurvergrendeling heeft als de overige ICR rijtuigen ivm internationale inzet (UIC)
Denk zelf dat het ontgrendelen van de bea-bak in het rijtuig zelf gebeurd.

En de ICR-A rijtuigen. Is die ontgrendeling dan makkelijk om te zetten naar zonder centrale aansturing? Of wordt die deur dan nooit gebruikt?

Bij het inelkaar zetten van de stam zullen die ookwel in de uic modus gezet worden.
De rijtuigen zijn gewoon omschakelbaar en in de uic modus vergrendelen ze bij 5 km/u en daaronder ontgrendelen ze weer. Bea zal vast niet zomaar uitstappen onderweg

Denk dat de marge van 5 km per uur is aangehouden voor de veiligheid van de Majesteit dat ze bij camiliteiten vlug het koninklijke rijtuig kan verlaten en niet eerst op ontgrendeling moet wachten bij stil staan.


Heeft niets met veiligheid van de te vervoeren persoon te maken. Die 5 km is gewoon de oorspronkelijke deursluiting die getrokken ICR rijtuigen hadden en nog steeds hebben in UIC modus.
 

20-04-2012 23:16:21
john563
john563
Ga er maar vanuit dat het koninklijk rijtuig in alle opzichten behalve het uiterlijk in niks een ICR is.  

20-04-2012 23:36:20
aarclay
aarclay
Een oude foto: http://www.nicospilt.com/archief/interieur_Sr10.JPG

Zou er tegenwoordig nu een flatscreen TV aan de wand opgehangen zijn?


Choo choo.....
 

03-05-2012 14:02:31
dh3201
dh3201
Misschien willen Willem-Alexander en Maxima wel een eigen rijtuig. Hebben de fabrikanten nog een geschikt dieselmotorrijtuig in het programma zitten?


Shqiperise-lopers?
 

03-05-2012 14:26:23
aarclay
aarclay
Doe maar liever getrokken rijtuigen i.p.v. op zich zelf staande diesellocs. Anders stinkt het een beetje, en met een E-lok ben je zuiniger en goedkoper uit mits je onder de draad rijdt.

Wat is eigenlijk de maximale snelheid die een koninklijk transport rijdt? Er rijdt ook altijd een schouwtrein voor, om de veiligheid te garanderen, en die schouwen kan ook alleen tot op een bepaalde snelheid, lijkt me?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-05-2012 14:41


Choo choo.....
 

03-05-2012 15:33:46
dennistd
dennistd
Gewoon een buffeltje ombouwen lijkt me %08%
Maar goed, we zien vanzelf wel wat er gaat gebeuren, sowieso duurt het nog wel een paar jaar voordat NSR van alle locs af is..
 

03-05-2012 16:05:58
broek53
broek53
Misschien een idee om een Koninklijke DM '90 in te richten?  

03-05-2012 16:59:22
john2
john2
Er zullen ten alletijden nog wel E - locs en D - locs nodig blijven lijkt me zo. Het goederenvervoer over rails heeft toch nog locs nodig. En die locs kan men ook gebruiken voor reizigersvervoer.

Laatst bewerkt door john2 op 03-05-2012 16:59, reden: type fout hersteld.
 

03-05-2012 17:28:32
broek53
broek53
Was dat maar waar.  

03-05-2012 22:02:02
AgentX
AgentX
Dat eerste lijkt me wel. Voor goederenvervoer zul je toch locs nodig blijven hebben. Het blijft toch een gemengde samenstelling die getrokken of geduwd moet worden. Je wil toch geen containers in een treinstelformatie gaan plaatsen?  

03-05-2012 22:24:29
broek53
broek53
Ja, maar dat laatste isniet zo. Goederenlocs zijn niet per definitie geschikt voor reizigerstreinen.  

03-05-2012 22:33:00
daniel81
daniel81
Quote
AgentX (do 03 mei 2012 22:02:02 https://www.somda.nl/forum/11863/p389709/) Je wil toch geen containers in een treinstelformatie gaan plaatsen?


Rond 1995 presenteerden zowel Talbot (nu Bombardier Aken) als Windhoff voertuigen waarmee dat weldegelijk kon. Maar het is niet aangeslagen.
 

03-05-2012 22:53:42
sik214
sik214
Quote
dh3201 (do 03 mei 2012 14:02:31 https://www.somda.nl/forum/11863/p389604/): Misschien willen Willem-Alexander en Maxima wel een eigen rijtuig. Hebben de fabrikanten nog een geschikt dieselmotorrijtuig in het programma zitten?

Bij mijn weten is de SR10 laatst lichtelijk verbouwd in de slaapkamer. 3 kinderbedjes?

Met het huidige incidentele gebruik kan WA hem prima overnemen. Destijds na de troonsafstand van Koningin Juliana nam Koningin Beatrix de trein ook "over".
 

03-05-2012 23:47:41
aarclay
aarclay
Ik heb wel eens die foto gezien. Volgens mij waren die kinderbedjes gewoon in de salonruimte geplaatst, geen idee hoe wat en waarom....


Choo choo.....
 

04-05-2012 01:11:24
seinhuis
seinhuis
Quote
aarclay (do 03 mei 2012 14:26:23 https://www.somda.nl/forum/11863/p389609/): Wat is eigenlijk de maximale snelheid die een koninklijk transport rijdt? Er rijdt ook altijd een schouwtrein voor, om de veiligheid te garanderen, en die schouwen kan ook alleen tot op een bepaalde snelheid, lijkt me?
Ik dacht uit me hooft 160, staat op de buitenkant van de trein.

Het klopt dat als de staatshoofd in de trein zit een schouwtrein (meestal een E-loc) voor rijd op blokafstand van de koninklijke trein.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2012 01:23:28
aarclay
aarclay
160 is maximaal voor het ex-ICR-rijtuig, maar als er gereden wordt met de koningin, kan er dan wel met 140 km/h worden geschouwd? Daar doel ik namelijk op. Die zal soms ook wel even vaart moeten verminderen lijkt me?

Laatst bewerkt door aarclay op 04-05-2012 14:19


Choo choo.....
 

04-05-2012 07:59:02
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (do 03 mei 2012 22:24:29 https://www.somda.nl/forum/11863/p389719/): Ja, maar dat laatste isniet zo. Goederenlocs zijn niet per definitie geschikt voor reizigerstreinen.

Je bedoelt vanwege het mogelijk ontbreken van een treinleiding voor de verwarming? Noem me één moderne lok (in west-europa) die dat niet heeft.
En dan nog kan elke lok elk rijtuig trekken (met normaal buffermaterieel) en kun je een rijtuig uitrusten met eigen stroomvoorziening.
 

04-05-2012 08:47:58
thom
thom
Quote
aarclay (vr 04 mei 2012 01:23:28 https://www.somda.nl/forum/11863/p389750/): 160 is maximaal voor het ex-ICR-rijtuig, maar als er gereden wordt met de koningin, kan er dan wel met 160 km/h worden geschouwd? Daar doel ik namelijk op. Die zal soms ook wel even vaart moeten verminderen lijkt me?

Aleens bedacht hoevaak de Bea bak in Nederland de 160 km/u zal halen...?
 

04-05-2012 08:56:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mdeen (vr 04 mei 2012 07:59:02 https://www.somda.nl/forum/11863/p389758/):
Quote
broek53 (do 03 mei 2012 22:24:29 https://www.somda.nl/forum/11863/p389719/): Ja, maar dat laatste isniet zo. Goederenlocs zijn niet per definitie geschikt voor reizigerstreinen.

Je bedoelt vanwege het mogelijk ontbreken van een treinleiding voor de verwarming? Noem me één moderne lok (in west-europa) die dat niet heeft.
En dan nog kan elke lok elk rijtuig trekken (met normaal buffermaterieel) en kun je een rijtuig uitrusten met eigen stroomvoorziening.


Sowieso is de SR10 al voorzien van een eigen aggregaat (in hoeverre dat ook voor verwarming kan gebruikt worden is mij onbekend)... en zoals al eerder aangegeven zijn alle moderne e-locs wel geschikt om treinverwarming te leveren.
 

04-05-2012 10:48:19
dwem
dwem
Wat een discussie telkens weer over dit rijtuig.

Zoals al eerder gezegd: het LIJKT alleen maar op ICR. Technisch is er van alles mee aan de hand wat wij om redenen van beveiliging niet mogen weten.

Denk maar niet dat de veiligheid van de Majesteit afhankelijk is van een normale deurvergrendeling. Daar hebben de veiligheidsjongens echt wel wat anders op bedacht, om maar iets te noemen.

En locomotieven blijven er echt wel, al was het maar voor Defensie (die een paar 6400en geschikt liet maken voor eventuele inzet voor reizigersmaterieel) of anders bij de heren van KLOK.

Dirk
 

04-05-2012 11:17:52
treinefan
treinefan
Hoe moet dat dan in de toekomst gaan met de getrokken internationale treinen? Bijvoorbeeld Intercity Berlijn, CNL en EN (wat daar dan nog van over is.) Ik heb een gerucht gehoord over TraXX locomotieven, maar ik heb echt geen idee of dat waar is. Dan kunnen die toch ook voor de koninklijke trein staan? Verder kan het NSM wel een oplossing bieden. Of de regering neemt een koninklijke e-loc erbij.  

04-05-2012 11:25:17
bjornl
bjornl
Je bedoelt, dan rijden de internationale treinen niet als onze Koningin op reis wil?  

04-05-2012 12:41:35
jesperm
jesperm
In ieder geval zal de IC Berlijn overgenomen worden door de ICx treinstellen die de DB in bestelling heeft. Ergens een paar locs vandaan fietsen als de koningin op stap wil lijkt mij inderdaad ook niet het grootste probleem.  

04-05-2012 13:32:41
treinefan
treinefan
Quote
bjornl (vr 04 mei 2012 11:25:17 https://www.somda.nl/forum/11863/p389777/): Je bedoelt, dan rijden de internationale treinen niet als onze Koningin op reis wil?


Nee, maar er zijn altijd wel reserve. De EN en CNL hebben overdag ook geen locs nodig. Ze kunnen ook een motorwagen van een DDZ ombouwen tot locomotief.
 

04-05-2012 13:34:18
geert
geert
Quote
mdeen (vr 04 mei 2012 07:59:02 https://www.somda.nl/forum/11863/p389758/):
Quote
broek53 (do 03 mei 2012 22:24:29 https://www.somda.nl/forum/11863/p389719/): Ja, maar dat laatste isniet zo. Goederenlocs zijn niet per definitie geschikt voor reizigerstreinen.

Je bedoelt vanwege het mogelijk ontbreken van een treinleiding voor de verwarming? Noem me één moderne lok (in west-europa) die dat niet heeft.
En dan nog kan elke lok elk rijtuig trekken (met normaal buffermaterieel) en kun je een rijtuig uitrusten met eigen stroomvoorziening.

Uhh wat dacht je van de BR 182 van de DB? Daar is het pas recent ingebouwd. SNCF diesel Prima's hebben ook niks en volgens mij de electrische ook niet
 

04-05-2012 13:35:07
nohab
nohab
Quote
mdeen Noem mij één moderne loc (in West-Europa) die dat niet heeft.

Class 66.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

04-05-2012 16:23:44
AgentX
AgentX
Quote
mdeen (vr 04 mei 2012 07:59:02 https://www.somda.nl/forum/11863/p389758/):
Quote
broek53 (do 03 mei 2012 22:24:29 https://www.somda.nl/forum/11863/p389719/): Ja, maar dat laatste isniet zo. Goederenlocs zijn niet per definitie geschikt voor reizigerstreinen.

Je bedoelt vanwege het mogelijk ontbreken van een treinleiding voor de verwarming? Noem me één moderne lok (in west-europa) die dat niet heeft.
En dan nog kan elke lok elk rijtuig trekken (met normaal buffermaterieel) en kun je een rijtuig uitrusten met eigen stroomvoorziening.


En het ontbreken van de welbekende groene "deuren dicht"-lamp in de cabine? Dat is met de BNL, en met name de Oostenrijkers, al een heel gelazer. Denk aan openstaande gesleutelde deuren etc.
 

04-05-2012 18:08:24
dh3201
dh3201
Quote
AgentX (do 03 mei 2012 22:02:02 https://www.somda.nl/forum/11863/p389709/): Dat eerste lijkt me wel. Voor goederenvervoer zul je toch locs nodig blijven hebben. Het blijft toch een gemengde samenstelling die getrokken of geduwd moet worden. Je wil toch geen containers in een treinstelformatie gaan plaatsen?

Of gewoon een container ombouwen tot koninklijke suite %08%


Shqiperise-lopers?
 

04-05-2012 19:43:24
timtrein
timtrein
Wat een nondiscussie zeg, je kan er altijd een BR189 voorzetten, die zijn nagenoeg nieuw en er zijn er (minstens) 100 van die hier kunnen rijden, én in half Europa. Of er over xx jaar een nieuw rijtuig moet komen zien we dan wel weer  

04-05-2012 20:31:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
AgentX (vr 04 mei 2012 16:23:44 https://www.somda.nl/forum/11863/p389826/):
Quote
mdeen (vr 04 mei 2012 07:59:02 https://www.somda.nl/forum/11863/p389758/):
Quote
broek53 (do 03 mei 2012 22:24:29 https://www.somda.nl/forum/11863/p389719/): Ja, maar dat laatste isniet zo. Goederenlocs zijn niet per definitie geschikt voor reizigerstreinen.

Je bedoelt vanwege het mogelijk ontbreken van een treinleiding voor de verwarming? Noem me één moderne lok (in west-europa) die dat niet heeft.
En dan nog kan elke lok elk rijtuig trekken (met normaal buffermaterieel) en kun je een rijtuig uitrusten met eigen stroomvoorziening.


En het ontbreken van de welbekende groene "deuren dicht"-lamp in de cabine? Dat is met de BNL, en met name de Oostenrijkers, al een heel gelazer. Denk aan openstaande gesleutelde deuren etc.


Groene lamp heeft geen klap te maken met UIC. NSH wilde af van UIC wegens deurveiligheid op de HSL (en NSH Traxxen zijn dus van "groene lampen" voorzien) maar voor de benelux is UIC modus verplicht (het probleem wat jij aanstipt is het gebruik van OBB rijtuigen in UIC zonder TB0 waardoor de deuren nog konden worden geopend onder 5 km/h). Maar goed, dit is hopeloos offtopic.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 04-05-2012 20:32
 

04-05-2012 20:55:48
broek53
broek53
Off-topic, maar in zijn details niet helemaal juist en dat moet niet blijven hangen.
NSH wilde niet van van UIC af, maar IVW, anders gezegd: zonder centrale deurvergrendeling wordt materieel niet toegelaten op de HSL. Verder is voor de Benelux de UIC-modus niet verplicht, maar wil de NMBS dat.
In het overige binnenlandse verkeer is UIC-modus in Nederland overigens ook een uitstervend fenomeen; de tijd is niet ver meer dat centrale deurvergrendeling voor rijden door tunnels ook verplicht gesteld zal worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-05-2012 20:56
 

04-05-2012 21:27:24
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we weer on-topic verder gaan?


Groet, Spiketrain
 

07-05-2012 07:28:13
mdeen
mdeen
Quote
AgentX (vr 04 mei 2012 16:23:44 https://www.somda.nl/forum/11863/p389826/):

En het ontbreken van de welbekende groene "deuren dicht"-lamp in de cabine? Dat is met de BNL, en met name de Oostenrijkers, al een heel gelazer. Denk aan openstaande gesleutelde deuren etc.

Alsof dat een voorwaarde is om het koninklijk rijtuig te kunnen of mogen trekken. Iets wat voorgeschreven is in het reizigersvervoer is niet noodzakelijk voorgeschreven in al het vervoer.

Al zet je er een sik voor, het zal de baan op mogen. Ga alsjeblieft niet alle kleine regeltjes heilig verklaren.
 

07-05-2012 19:08:50
aarclay
aarclay
En voor de mensen die bang zijn dat Bea misschien te vroeg de deuropeningshendel aantrekt. Het zal mij mis verbazen dat het treinpersoneel dit zal doen (op het juiste moment offcourse)...

Laatst bewerkt door aarclay op 07-05-2012 19:09


Choo choo.....
 

07-05-2012 19:22:57
jwalk1
jwalk1
Quote
aarclay (ma 07 mei 2012 19:08:50 https://www.somda.nl/forum/11863/p390217/): En voor de mensen die bang zijn dat Bea misschien te vroeg de deuropeningshendel aantrekt. Het zal mij mis verbazen dat het treinpersoneel dit zal doen (op het juiste moment offcourse)...


ik neem ook niet aan dat als de koningin zelf de deur opent, ze de deur open maakt terwijl de trein rijdt %08%.


Met vriendelijke groet, Jens. Favoriete treinen: ICMm, DM'90, DDZ
 

07-05-2012 19:52:50
AgentX
AgentX
Het ging mij niet direct om de Sr10. Ik reageerde op de opmerking van @broek53 over dat goederenlocs eigenlijk niet geschiktzijn voor reizigersvervoer.  

07-05-2012 21:04:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vindt het wel geinig zo'n discussie, ik vermoed eerder dat SR10 een unieke deursluitsysteem heeft t.b.v. indringers %05%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-05-2012 21:43:21
sik214
sik214
Of misschien toch ook voor van binnenuit, voor toekomstig gebruik met de prinsesjes!  

07-05-2012 21:56:23
aarclay
aarclay
Een apart slot in ieder geval op alle buitendeuren....


Choo choo.....
 

07-05-2012 22:49:39
maigoda
maigoda
Quote
AgentX (ma 07 mei 2012 19:52:50 https://www.somda.nl/forum/11863/p390223/): Het ging mij niet direct om de Sr10. Ik reageerde op de opmerking van @broek53 over dat goederenlocs eigenlijk niet geschiktzijn voor reizigersvervoer.

Ik vermoed dat de SR10 prima achter elke lok met haakkoppeling vervoerd kan worden. De SR10 zal zeker z'n eigen voorzieningen hebben, maar evengoed door een lok gevoed kunnen worden.
Groetjes,
Emiel
 


08-05-2012 18:04:19
john2
john2
De SR10 zal heus wel zijn eigenvoorzieningen hebben en ook eigen veiligheidseisen ten opzichte van de leden van het koninklijkhuis. Ik denk bijvooorbeeld aan kogelvrije ramen. Dit allemaal naast de eisen die een persoons vervoerder stelt aan reizigers rijtuigen.

Laatst bewerkt door john2 op 30-01-2013 10:51, reden: type fout hersteld.
 

29-01-2013 21:39:31
seinhuis
seinhuis
Zoals eerder in het opvallende dingen topic is gemeld, zijn er 2 nieuwe koninklijke treinen in aanbouw.

10-70 349 word omgebouwd tot SR11
10-70 350 word omgebouwd tot SR12

Nu de koningin Beatrix af is getreden, zal deze 2 treinen voor onze nieuwe koning en koningin zijn?
 

29-01-2013 21:53:12
b2py
b2py
Prins Pils kan een feestje bouwen in dat ding nu ja.
Serieus, ja die rijtuigen worden bij SR10 gevoegd als 1 trein
 

29-01-2013 22:01:11
HZwoferink
HZwoferink
Hij zal één rijtuig wel verbouwen tot barrijtuig %08%%08%%08%


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

29-01-2013 22:03:21
timtrein
timtrein
Zijn toch allang klaar? Begin december zijn ze al gebruikt.  

29-01-2013 22:41:44
thom
thom
En ik zou ook niet inzien waarom een ander staatshoofd een directe aanpassing aan de koninklijke trein zou moeten zijn.
Alsof NS trouwens al op de hoogte zou zijn van de wisseling toen ze de rijtuigen toevoegde..
 

29-01-2013 22:47:31
aarclay
aarclay
Quote
HZwoferink (di 29 jan 2013 22:01:11 https://www.somda.nl/forum/11863/p432967/): Hij zal één rijtuig wel verbouwen tot barrijtuig %08%%08%%08%


Sterker zelfs, de SR12a (bij de Hanzelijn-opening gebruikt voor het beveiligings- en hofpersoneel) kent inderdaad een barretje/keukenblok. Toeval?

Deze heeft de plaats van enkele eerste klas zitplaatsen verstoten, maar goed, de Koning zal straks genoeg mensen mee kunnen nemen in de drie rijtuigen. Er is zelfs WiFi (voor de gasten) aan boord kan ik je vertellen. Toen ik in de buurt van de SR10 stond, trof ik een leuk WiFi-netwerkje aann

En om de discussie over het openen van de deuren door de Koningin, ook daar zal ze wel personeel voor hebben die dat zal doen. Ik kan me vaag herinneren in een filmpje van Royal Class dat een hofbediende de deur opende.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-01-2013 22:55


Choo choo.....
 

30-01-2013 00:15:49
Frontier
Frontier
Meer ruimte voor de familie zelf in de SR10 en alle andere zaken (keuken, personeel, etc.) verplaatsen naar de nieuwe rijtuigen, dat zou mij het meest logisch lijken. Kunnen ze gezellig met de trein op vakantie ofzo. %08%  

30-01-2013 10:54:29
john2
john2
Quote
seinhuis (di 29 jan 2013 21:39:31 https://www.somda.nl/forum/11863/p432960/): Zoals eerder in het opvallende dingen topic is gemeld, zijn er 2 nieuwe koninklijke treinen in aanbouw.

10-70 349 word omgebouwd tot SR11
10-70 350 word omgebouwd tot SR12

Nu de koningin Beatrix af is getreden, zal deze 2 treinen voor onze nieuwe koning en koningin zijn?

Seinhuis, je bedoelt dat de koningin heeft aangekondigd dat ze zal aftreden. Dit aftreden vindt pas op 30 april 2013 plaats.
 

30-01-2013 21:10:58
seinhuis
seinhuis
Dat weet ik, maar ik wist niet dat de nieuwe koninklijke treinen al in dienst zijn.  

31-01-2013 07:00:48
phantom
phantom
Waarom spreekt men hier nu de hele tijd over koninklijke treinen terwijl het gewoon rijtuigen zijn die 1 trein vormen ?
Of is dat koninklijk spul zo bijzonder dat elk rijtuig zichzelf kan voortstuwen over de nederlandsche sporen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-01-2013 11:15:58
iraj-smile
iraj-smile
Beste forumleden,

Waar staat de koninklijke stam?

Gr jari

Edit door Spiketrain: vragen naar dienstregelingen is hier niet toegestaan.

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-01-2013 12:14
 

31-01-2013 11:20:43
timtrein
timtrein
De rijtuigen staan volgens mij normaliter in de loods in Amersfoort.

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-01-2013 12:14, reden: Passage m.b.t. ritten verwijderd.
 

31-01-2013 12:04:54
aarclay
aarclay
Quote
phantom (do 31 jan 2013 07:00:48 https://www.somda.nl/forum/11863/p433137/): Waarom spreekt men hier nu de hele tijd over koninklijke treinen terwijl het gewoon rijtuigen zijn die 1 trein vormen ?

Het zijn geen gewone rijtuigen meer, althans bij de laatste twee nieuwe niet meer aan de buitenkant.

@iraj-smile Net vertelde je nog dat de koninklijke stam het nummer 5999 draagt. Hoe weet je dat nummer dan? Of staat het onderaan de rijtuigen vermeld dat je het zag?

Laatst bewerkt door aarclay op 31-01-2013 13:32


Choo choo.....
 

31-01-2013 16:06:18
timtrein
timtrein
De drie rijtuigen zullen in elk geval alledrie een los UIC-nummer hebben.
De trein verschijnt onregelmatig en onvoorspelbaar op de baan voor onderhoud, was dat nou Maastricht of Onnen?
 

31-01-2013 16:10:00
Bert13
Bert13
De rit die laatst gemaakt was, was van Mtwpl via Mt naar Amf, dus ik neem aan dat ze in Maastricht ook hun onderhoud hebben.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

31-01-2013 17:10:09
john2
john2
Is er geen mogelijkheid om de Koninklijke rijtuigen dichter bij hun stalling telaten onderhouden? Iedere keer voor onderhoud naar Maastricht brengen lijkt me ook niet economisch.  

31-01-2013 17:21:33
cuneo56
cuneo56
Er werd in het verleden inderdaad ook wel in de Zwolse werkplaats naar gekeken. Maar voo refficientie maakt het niet zo gek veel uit, een extra dienst voor een Mcn kan goed gevuld worden met een ritje Amf- Mt, voor een korter ritje hou je tijd "over".
En dan natuurlijk dat Mt ook het overige ICR park onderhoud!
 

31-01-2013 17:40:56
aarclay
aarclay
En het is ook een mooi conditieritje tegelijkertijd....


Choo choo.....
 

31-01-2013 18:00:41
2296
2296
Quote
john2 (do 31 jan 2013 17:10:09 https://www.somda.nl/forum/11863/p433250/): Is er geen mogelijkheid om de Koninklijke rijtuigen dichter bij hun stalling telaten onderhouden? Iedere keer voor onderhoud naar Maastricht brengen lijkt me ook niet economisch.
Ja dat was voorheen wel mogelijk maar door sluitingen van de diverse werkplaatsen is nu Maastricht de aangewezen locatie voor het onderhoud. Voorheen was dat Zwolle, Onnen (1 of 2 keer) en de Zaanstraat.
 

01-02-2013 21:04:26
iraj-smile
iraj-smile
Misschien is Haarlem een mooi adres om onderhoud te plegen!!

Laatst bewerkt door iraj-smile op 01-02-2013 21:07
 

01-02-2013 21:27:30
279
279
Haarlem is nu eenmaal voor verbouwingen en herstel van botsschades.  

02-02-2013 14:38:00
sik214
sik214
Quote
iraj-smile (vr 01 feb 2013 21:04:26 https://www.somda.nl/forum/11863/p433466/): Misschien is Haarlem een mooi adres om onderhoud te plegen!!
Wat is het probleem? Die rijtuigen zijn in onderhoud en wel in Maastricht. Dat zijn de eigenaar en onderhoudsbedrijf zo overeen gekomen.
 

02-02-2013 14:48:24
edje
edje
Zie de rit van Amersfoort naar Maastricht, en weer terug, gelijk als een conditieritje.  

10-02-2013 14:12:21
iraj-smile
iraj-smile
Quote
aarclay (do 31 jan 2013 12:04:54 https://www.somda.nl/forum/11863/p433200/):
Quote
phantom (do 31 jan 2013 07:00:48 https://www.somda.nl/forum/11863/p433137/): Waarom spreekt men hier nu de hele tijd over koninklijke treinen terwijl het gewoon rijtuigen zijn die 1 trein vormen ?

Het zijn geen gewone rijtuigen meer, althans bij de laatste twee nieuwe niet meer aan de buitenkant.

@iraj-smile Net vertelde je nog dat de koninklijke stam het nummer 5999 draagt. Hoe weet je dat nummer dan? Of staat het onderaan de rijtuigen vermeld dat je het zag?


In railmagazine nummer 300 (het jubileumnummer), pagina 9...
 

15-02-2013 19:15:05
iraj-smile
iraj-smile
Weet iemand of de rijtuigen SR11 en SR12 toegestaan zijn om in oosterijk te rijden??? (volgens RIC-Rooster niet), waarom ik dit vraag is het bezoek van de koninklijke familie naar Lech, Oosterijk.
of rijdt de SR10 mee in een CNL?
 

15-02-2013 21:11:44
joostb1
joostb1
'Willem-Alexander met trein naar wintersport'

http://www.noordhollandsdagblad.nl/algemeen/binnenland/article20746683.ece/Willem-Alexander-met-trein-naar-wintersport?lref=vplr


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

15-02-2013 22:30:48
thom
thom
Zowieso, met twee bakken extra er nog bij wordt het wel een lang treintje, dus dat zal biet gewenst zijn.  

15-02-2013 22:59:16
sik214
sik214
Quote
iraj-smile (vr 15 feb 2013 19:15:05 https://www.somda.nl/forum/11863/p435842/): Weet iemand of de rijtuigen SR11 en SR12 toegestaan zijn om in oosterijk te rijden??? (volgens RIC-Rooster niet), waarom ik dit vraag is het bezoek van de koninklijke familie naar Lech, Oosterijk.
of rijdt de SR10 mee in een CNL?
SR11 en SR12 zijn eigenlijk gewone ICRm'en en die hebben door de verbouwing vrijwel alle toelatingen in het buitenland daarbij verloren.
 

16-02-2013 10:40:26
john2
john2
Normaal kan men in een trein van het ene rijtuig naar het andere rijtuig lopen, via schuifdeuren en het tussen stuk. Maar hoe is dit geregeld als er een of meerdere Koninlijke rijtuig(en) aan een andere trein worden aangekoppeld? Wordt dit zo aangekoppeld dat er doorgelopen kan worden naar de Koninlijke rijtuig(en)? Of moet er eerst met een sleuten de betreffende schuifdeur geopend worden? Kan me ook voorstellen dat er technisch wel de slangen zijn aangekoppeld maar het tussen stuk tussen de rijtuigen niet is aangesloten, dat er zodoende een afzondering is.

Laatst bewerkt door john2 op 16-02-2013 10:41, reden: tekst veranderd
 

16-02-2013 11:32:54
aarclay
aarclay
Ik durf te wedden dat deze wel op slot zullen zitten als vorm van veiligheid. Toen de SR10 met de SR11a en SR12a in Lelystad aankwam voor de Hanzelijn opening, hoorde ik ook dat de gasten die in de laatst genoemde rijtuigen zaten niet bij de Koningin kon komen.
Dus de SR-10 zal wel op slot zitten, en hofpersoneel (of zijzelf) kan de deur wel openen als het echt moet

En vergeet niet, het is en blijft een eigen leefruimte. Jij doet op de camping toch ook je caravan op slot in de nacht?

Als ikzelf ook zonder enige faam een rijtuig zou huren had ik die ook wel afgesloten natuurlijk. En bovendien is het een standaard in losse rijtuigen om deze af te kunnen sluiten, natuurlijk ook voor een sluitrijtuig van zeer groot belang.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-02-2013 11:37


Choo choo.....
 

16-02-2013 12:02:00
nohab
nohab
Dat rijtuig loopt in zo'n geval naturlijk ook niet voor niets als eerste rijtuig achter de loc. Dat is ook om het rijtuig in noodgevallen los te kunnen koppelen en te kunnen scheiden van de rest van de trein. Het gewone treinpersoneel heeft geen toegang tot het rijtuig. En er zullen vast en zeker speciale sloten zitten op alle buitendeuren waarvan alleen het bevoegde begeleidingspersoneel over de sleutels beschikt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-02-2013 12:10:30
aarclay
aarclay
Waar normale rijtuigen over een vierkantslot beschikken, beschikt de SR10 over een DOM-sleutel-achtig slot.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-02-2013 12:10


Choo choo.....
 

16-02-2013 13:58:41
dwem
dwem
Ik vermoed dat dit net als vroeger weer de normale jaarlijkse gang van zaken wordt 's winters.
Het is ongebruikelijk dat de Koning(in) en al zijn/haar nazaten samen in één vliegtuig worden vervoerd, voor het geval dat het vliegtuig neerstort.

Vergeet niet dat vanaf 30 april de zonen van Prinses Margriet niet meer in aanmerking komen voor de Troon.

Traditioneel heeft althans de Koninklijke Familie meer vertrouwen in het spoor dan in de luchtvaart.

Dirk
 

16-02-2013 14:00:35
dwem
dwem
Denk maar niet dat de meeste veilighiedsmaatregelen rond dat rijtuig bekend zijn, ook niet bij het "normale" treinpersoneel.

Dirk
 

16-02-2013 14:04:10
idolaat
idolaat
Normaal rijdt er een schouwtrein voor de koninklijke trein. Gebeurt dat ook als de SR10 zoals gisteravond in de alpenexpress meerijdt?  

16-02-2013 15:38:50
bart84
Moderator
bart84
Het spoor tussen Asd en Ht/Ehv is al zo druk bereden, en daar wil je naast de AE nog een trein tussen voegen. Ik neem aan dat de heren op de bok van de reguliere treinen ook kijken of er niets geks op/naast het spoor staat/ligt/hangt.


Mvg. Bart
 

16-02-2013 17:14:29
john2
john2
Quote
nohab (za 16 feb 2013 12:02:00 https://www.somda.nl/forum/11863/p435954/): Dat rijtuig loopt in zo'n geval naturlijk ook niet voor niets als eerste rijtuig achter de loc. Dat is ook om het rijtuig in noodgevallen los te kunnen koppelen en te kunnen scheiden van de rest van de trein. Het gewone treinpersoneel heeft geen toegang tot het rijtuig. En er zullen vast en zeker speciale sloten zitten op alle buitendeuren waarvan alleen het bevoegde begeleidingspersoneel over de sleutels beschikt.

Dan neem ik aan dat de Koninklijke familie en hofhouding of hun personeel die ze mee hebben in hun trein ten alle tijden de deuren van de Koninklijke trein open kunnen krijgen. Met een sleutel zoals al genoemd is of op de gebruikelijke manier van binnen uit hoe een treindeur geopend wordt.

Laatst bewerkt door john2 op 17-02-2013 12:54, reden: type fout hersteld.
 

16-02-2013 18:31:18
train85
train85
Quote
idolaat (za 16 feb 2013 14:04:10 https://www.somda.nl/forum/11863/p435979/): Normaal rijdt er een schouwtrein voor de koninklijke trein. Gebeurt dat ook als de SR10 zoals gisteravond in de alpenexpress meerijdt?
Nee die reed er niet.