02-03-2012 21:22:04 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik was even benieuwd naar de geschiedenis van station Schiphol. Echter had ik enkele vragen. - Op welke plek stond het oude stationsgebouw? Schiphol is afgelopen 20 jaar flink veranderd en fors uitgebreid. Klopt het dat deze hier zat? http://g.co/maps/xxrhv. Vroeger had je als ik de foto's op stationsweb mag geloven een uitzicht op de vliegtuigen, dus ik vermoed die plek, waar nu de vertrekhal staat? - Zijn er ook foto's van de bovenverdieping/hal van het oude station? - Wat waren de facilititen in de de hal? Of enkel een NS-loket? - Ik neem aan dat er vanaf de verhuizing naar Schiphol Plaza, geen ingrijpende veranderingen nodig waren voor de ondergrondse stations? (of een paar lopende banden/roltrappen na). Laatst bewerkt door aarclay op 02-03-2012 21:22 Choo choo..... |
02-03-2012 21:25:45 | ||
---|---|---|
edje
|
Hier ook al gekeken? http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=schiphol&vraag=schiphol |
02-03-2012 21:34:59 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ja, maar geen foto's van hoe de stationshal er vroeger van binnen uitzag? Alleen de buitenkant, en de ondergrondse perrons die we hedendaags nog steeds herkennen. Choo choo..... |
02-03-2012 21:45:27 | ||
---|---|---|
broek53
|
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/168515. Zo staan er bij Het Utrechts Archief nog enkele uit de bouwtijd. Deze toont de ronde hal met het plaatskaartenkantoor. Boven zie je het getal 12; dat is van de "klok" die de volle rondte van het ronde gebouw rond liep. De roltrap op de voorgrond is de roltrap die nog steeds in de huidige aankomsthal zit, althans die naar het 'oude' perron. Daarmee kun je meteen zien waar het oude station stond. |
02-03-2012 23:58:27 | ||
---|---|---|
279
|
Quote als je de "foto" van de link gebruikt, stond het oude stationsgebouw zuidelijker. ongeveer waar je het symbool treinstation ziet staan. |
03-03-2012 05:50:36 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Voor zover ik weet is het huidige gewoon op dezelfde plek gekomen als het oude, ronde stationsgebouw, alleen is het huidige gebouw een stuk groter in oppervlakte. Het is dus niet zo dat het nieuwe eerst gebouwd is en daarna het oude gesneuveld is, maar is het oude gebouwd gefaseerd "omgebouwd" in het huidige station. Groetjes, Emiel |
03-03-2012 06:34:23 | ||
---|---|---|
nohab
|
Het oude station stond op de plek waar nu Schiphol Plaza is. Daar kom je immers uit als je nu vanaf het perron de (rol-)trap naar boven neemt. Dus aan de andere kant van de aankomstpassage. Er is dus ook niet echt zoiets als een nieuw stationsgebouw, je staat meteen in Schiphol zelf. Niet in de aankomst- of vertrekhallen, want die zijn daar nog een eind vandaan. Laatst bewerkt door nohab op 03-03-2012 06:35 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
03-03-2012 10:17:40 | ||
---|---|---|
dionysus
|
Ik zag dit volgende zinnetje staan: "Keek de reiziger langs de zuilen dan ontstond het effect van rechte lijnen. Keek hij vanuit een wegrijdenden trein dan ontstond er een pijlvorm. Tegenwoordig hebben de zuilen een gladde bekleding." Eigenlijk best jammer, zag er best wel leuk uit |
03-03-2012 10:20:38 | ||
---|---|---|
john2
|
Ik heb het idee dat de perrons van station Schiphol altijd ondergronds hebben gelegen en van beide kanten van de perrons een tunnelbuis. |
03-03-2012 10:28:40 | ||
---|---|---|
b2py
|
Je hebt schiphol oude buis en schiphol nieuwe buis. Als ik het goed heb is de zuidelijk gelegen buis de oude, en de noordelijk gelegen buis de nieuwe. Met de nieuwe opzet is er ook een directe connectie gemaakt station plaza. Nu hoefde er geen autoweg meer overgestoken te worden. |
03-03-2012 11:04:14 | ||
---|---|---|
broek53
|
Klopt, in de zin dat het nieuwe Schiphol Plaza het station heeft opgeslokt. In die tijd zijn de nieuwe terminals en een pier gebouwd, en dat was tevens de laatste kans voor NS om nog een tweede tunnelbuis aan te leggen. Dat is toen in recordtijd besloten en gebouwd. |
03-03-2012 12:35:07 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteDe autoweg hoefde je niet over te steken. Er was een tunnel vanuit het oude station naar het Schiphol gebouw. Compleet met voorziening voor de bagagekarren. De sporen 101, 102 en 103 zijn de oude buis. 103 was een zijperron. De muur daarvan was 1 meter dik en die is in blokken eruit gezaagd. Dick van den Hoven |
03-03-2012 17:45:12 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Die tegels gingen op een gegeven moment loslaten. Daarom zijn die metalen bekledingen er omheen gekomen. Dat "succesvolle" systeem met tegels is later ook te Utrecht Overvecht toegepast. Groetjes, Emiel |
03-03-2012 21:21:14 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteCorrect. QuoteOok correct. Laatst bewerkt door nohab op 03-03-2012 21:22 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
04-03-2012 17:53:52 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Dat klopt. Ondergronds was de oude situatie - 1 tunnelbuis met twee sporen aan beide zijden van het station - 1 eilandperron (spoor 1 en 2) - 1 zijperron (spoor 3) Daat zijn gewoon bijgekomen: - 1 tunnelbuis met twee sporen aan beide zijden van het station - 1 zijperron (spoor 4), wat dan met spoor 3 een eilandperron is gaan vormen - 1 eilandperron (spoor 5 en 6) Samengevat, wat er al lag aan tunnelbuis en station, is er in spiegelbeeld ernaast bijgebouwd. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 04-03-2012 17:54 |
04-03-2012 18:53:20 | ||
---|---|---|
john2
|
Bij de laatste keer dat ik met de trein op station Schiphol ben geweest om iemand weg tebrengen voor de vluchthaven Schiphol, dit is al een poos geleden, ergens eind jaren tachtig of begin jaren negentig, weet het niet meer precies. Toen lag de NS balie tussen de perrons en een hal in van Schiphol. Maar de perron situatie was al zoals Maigoda boven mij vermeld. Tenminste zoals ik het in mijn geheugen heb. Moest met een roltrap naar boven, langs de genoemde NS balie en weer met een roltrap verder naar boven voor in, ik dacht, de vertrekhal tekomen. De meeste kans maakt dat bovengenoemd verhaal eind jaren tachtig speelt. Laatst bewerkt door john2 op 04-03-2012 18:58, reden: Meer informatie er bij gezet. |
04-03-2012 19:22:03 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Het ontwerp van het originele station doet sterk suggereren dat het was voorbereid op verdubbeling. |
04-03-2012 19:43:53 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Bedoel je het deel onder de grond? Dat zou kunnen. Het deel boven de grond zeker niet. Dat was precies zo groot dat het net over het ondergrondse deel paste. Bij de uitbreiding moest er dus wat niets komen, omdat de nieuwe roltrappen anders buiten uitkwamen. Overigens zijn hier wel enige foto's te vinden van "toen": http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/zoeken/?q=station+schiphol&a2=&s=&a4=&a5=&d1=&d1=&t groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 04-03-2012 19:44 |
05-03-2012 00:09:28 | ||
---|---|---|
Vloktech
|
Ik meen me te herinnneren dat het station al lang in gebruik was toen de officiële opening plaatsvond. Men is eerst gaan pendelen tussen Schiphol en Amsterdam Zuid met twee Plan V's. Materieel-uitwisseling ging via Aalsmeer. Pas later kwam de verbinding met Leiden tot stand en werd de lijn verlengd tot Amsterdam RAI |
05-03-2012 07:22:34 | ||
---|---|---|
maigoda
|
De openinmgsdata zijn: - 21 december 1978 opening Amsterdam Zuid-Schiphol - 31 mei 1981 opening Schiphol-Leiden en verlenging Amsterdam Zuid-Amsterdam Rai Materieeluitwisseling verliep vanaf de opening in 1978 t/m maart 1981 vanaf Nieuwersluis via Uithoorn-Legmeerpolder-Bovenkerk-Jollenpad. Uithoorn-Aalsmeer was op 3 juni 1973 al opgeheven. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 05-03-2012 07:23 |
05-03-2012 07:42:16 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Als ik die foto's zo zie dan snap ik niet waarom dat niet gewoon geverfd is. Krijg je hetzelfde effect. |
05-03-2012 14:49:21 | ||
---|---|---|
john563
|
Er waren drie stellen plan V aangepast voor het begin, 1 mans bediening, twee stellen steeds aanwezig op de lijn. 1 als reserve op amsterdam zuid. |
05-03-2012 14:56:54 | ||
---|---|---|
ajb42
|
Quote Deze stellen hadden ook enkel mechanische aanpassingen zodat ze door de krappe boog van de aansluiting tussen de Haarlemmermeerlijn en de Schiphollijn konden |
05-03-2012 15:51:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteBijna. Er waren twee stellen op de lijn, eentje in onderhoud en eentje in de gewone dienst op de rest van het net, oproepbaar als reserve. De 841-844, om precies te zijn. Met met name verlengde kabels tussen de bakken. Toen ooit de 862 omhoog gesleept werd, deed hij het dan ook acuut niet meer... Laatst bewerkt door broek53 op 05-03-2012 15:52 |